CARTEA
BIBLICĂ „PSALMI” - SCURT COMENTARIU
Psalmii au fost cartea de
cântări inspirate a evreilor din timpurile antice, o colecţie de 150 de cântări
sacre, puse pe muzică şi adaptate pentru închinarea publică adusă Domnului la
templul din Ierusalim. Aceşti psalmi sunt cântări de laudă la adresa lui
Dumnezeu, dar nu numai atât. Ei conţin implorări pentru îndurare şi ajutor,
precum şi exprimări care dau glas credinţei şi încrederii. În ei se găsesc
numeroase cuvinte de mulţumire şi exultare, precum şi exclamaţii care redau o
bucurie sublimă. Unii psalmi sunt evocări istorice, care descriu bunătatea
iubitoare a lui Domnului şi faptele sale măreţe. Psalmii conţin şi un
mare număr de profeţii, dintre care multe au avut o împlinire cu totul
remarcabilă. Ei oferă o instruire valoroasă şi ziditoare, folosind un limbaj
elevat şi imagini care îl impresionează profund pe cititor. Psalmii ne
oferă un frumos şi îmbietor banchet spiritual.
Ce
semnificaţie are titlul acestei cărţi, şi cine a scris Psalmii? În Biblia
ebraică, această carte poartă numele Séfer Tehillím, care
înseamnă „Carte de laude“,
sau simplu, Tehillím, adică „Laude“. Acesta este pluralul
cuvântului Tehilláh, care
apare în antetul Psalmului 145,
şi înseamnă „Laudă” sau „Cântare de laudă“. Denumirea „Laude“ este cea mai potrivită,
deoarece cartea este în primul rând o laudă la adresa lui Dumnezeu. Titlul „Psalmii“ provine din Septuaginta,
unde este folosit cuvântul Psalmói, care
face referire la cântările intonate cu acompaniament muzical. Acest cuvânt mai
apare în câteva locuri dinNoul Testament, de exemplu în Luca 20:42 şi
în Faptele 1:20. Psalmii sunt
cântări sau poeme sacre prin care i se aduce laudă şi închinare lui Dumnezeu.
Majoritatea
psalmilor au un antet, în care este menţionat adesea numele scriitorului.
Şaptezeci şi trei de anteturi conţin numele lui David. Fără îndoială că şi Psalmii
2, 72 şi Ps. 95 au
fost scrişi tot de David (vezi Faptele 4:25, Psalmul
72:20 şi Evrei
4:7). Psalmii 10
şi 71 par
a fi o continuare a Psalmilor 9
şi 70,
prin urmare şi ei îi pot fi atribuiţi tot lui David. Doisprezece psalmi îi sunt
atribuiţi lui Asaf, nume care se referă probabil la casa lui Asaf, întrucât unii dintre aceşti
psalmi vorbesc despre evenimente care au avut loc după moartea lui Asaf (Ps. 79; Ps 80;1 Cron.
16:4, 5, 7; Ezra
2:41). Unsprezece psalmi le sunt atribuiţi în mod explicit fiilor lui Core (1 Cron.
6:31-38). Psalmul 43 pare
a fi o continuare a Psalmului 42,
aşadar poate fi atribuit tot fiilor lui Core. În antetul Psalmului 88 sunt
menţionaţi atât „fiii lui Core“, cât
şi Heman, iar în antetul Psalmului 89 se
menţionează că scriitorul este Etan. Psalmul 90 îi
este atribuit lui Moise şi se pare
că Psalmul 91 a
fost scris tot de el. Scriitorul Psalmului 127 este
Solomon. Astfel, peste două treimi
din Psalmi le sunt atribuiţi unor scriitori.
Psalmii alcătuiesc cea
mai mare carte a Bibliei. După cum reiese din Psalmii 90, 126 şi Ps 137,
scrierea acestei cărţi a durat o perioadă lungă: cel puţin din zilele lui Moise
(1513-1473 î.H.) până după restabilirea din exilul babilonian, probabil
până în zilele lui Ezra (537-aprox. 460 î.H.). Aşadar, după cât se pare,
această carte a fost scrisă în aproximativ o mie de ani. Însă perioada la care
se referă este mult mai mare. Ea începe cu zilele când au fost create toate
lucrurile şi se termină când a fost compus ultimul psalm. Cartea face un
istoric al relaţiilor lui Dumnezeu cu slujitorii săi.
Cartea Psalmilor arată că poporul lui Dumnezeu
era bine organizat. David însuşi a vorbit despre „procesiunile Dumnezeului său,
Regele său, intrând în locul sfânt! Cântăreţii mergeau în faţă, cei care cântau
la instrumente cu coarde după ei, iar în mijloc erau fetele care băteau în
tamburine. În mulţimi adunate, binecuvântaţi-l pe Dumnezeu, pe Domnul!” (Ps. 68:24-26).
Aşa se explică de ce în multe anteturi apare expresia „Către dirijor“, precum şi numeroşi termeni poetici şi muzicali.
Unele anteturi oferă explicaţii cu privire la scopul sau la folosirea unor
psalmi, iar altele conţin instrucţiuni muzicale. (Vezi anteturile Psalmilor 6, 30, 38, 60, 88, 102 şi Ps 120.)
În cel puţin 13 psalmi ai lui David, cum sunt Psalmii 18
şi 51,
sunt relatate pe scurt evenimentele care au dus la scrierea lor. Treizeci
şi patru de psalmi nu au antet. Cuvântul „Sela“, care apare de
71 de ori în text, este considerat în general un termen tehnic, folosit
pentru muzică sau lectură, a cărui semnificaţie nu se cunoaşte însă cu
exactitate. Unii sunt de părere că el indică o pauză în timpul interpretării
vocale sau atât în timpul interpretării vocale, cât şi a celei instrumentale,
pentru a medita în linişte. Aşadar, acest cuvânt nu trebuie rostit în timpul
citirii.
Încă
din vechime, Psalmii au fost împărţiţi în cinci cărţi separate, sau
volume, după cum urmează: 1) Psalmii 1-41;
2) Psalmii 42-72;
3) Psalmii 73-89;
4) Psalmii 90-106;
5) Psalmii 107-150.
Se pare că prima colecţie de acest fel a fost alcătuită de David, dar cel
folosit de Dumnezeu să aranjeze cartea Psalmilor în forma sa finală a fost,
fără îndoială, Ezra, preot şi „copist
iscusit al legii lui Moise” (Ezra 7:6).
Psalmii au fost compilaţi treptat, ceea
ce ar putea explica de ce unii se repetă în diferite volume, de exemplu Psalmii 14
şi 53; 40:13-17 şi Ps 70; 57:7-11
şi Ps
108:1-5. Fiecare dintre cele cinci volume se încheie cu o
binecuvântare la adresa Domnului, sau doxologie,
primele patru doxologii incluzând răspunsul poporului, iar ultima fiind
întregul Psalm 150.
În nouă psalmi este folosit
un stil poetic special: acrostihul,
numit astfel datorită structurii sale alfabetice (Psalmii 9, 10, 25, 34, 37, 111, 112, 119 şi Ps 145).
În această structură, primul vers sau versurile primei strofe încep cu prima
literă a alfabetului ebraic, alef (א), versul sau versurile celei
de-a doua strofe încep cu a doua literă, bet (ב), şi în continuare se
procedează la fel, folosindu-se toate sau aproape toate literele alfabetului
ebraic. Din câte se pare, lucrul acesta a ajutat la memorarea psalmilor, dacă
ne gândim la cântăreţii de la templu, care trebuiau să-şi amintească unele
cântări lungi, precum Psalmul 119!
De remarcat că în Psalmul 96:11 se
găseşte un acrostih care formează numele Iehova/Yahwe. În ebraică, prima
jumătate a acestui verset este alcătuită din patru cuvinte, ale căror iniţiale,
citite de la dreapta la stânga, sunt cele patru consoane ebraice ale
Tetragramei, YHWH (יהוה).
Aceste
poeme lirice sacre sunt scrise în versuri ebraice fără rimă şi se remarcă prin
frumuseţea inegalabilă a stilului şi prin ritmicitatea cu care se succed ideile. Psalmii
vorbesc direct minţii şi inimii, zugrăvind imagini pline de viaţă. Varietatea
şi profunzimea subiectelor abordate şi a sentimentelor exprimate se datorează,
în parte, extraordinarelor experienţe de viaţă ale lui David, care au oferit
cadrul pentru scrierea multor psalmi. Puţini oameni au avut o viaţă atât de
bogată ca David. În copilărie, el a fost păstor, apoi a luptat singur împotriva
lui Goliat, a fost cântăreţ la curte, a fost proscris printre prieteni loiali
şi printre trădători, a fost rege şi cuceritor, a fost un tată iubitor, dar a
suferit din cauza dezbinărilor din propria casă, a trecut de două ori prin
experienţa amară a unui păcat grav, cu toate acestea a fost întotdeauna un
închinător zelos al lui Dumnezeu şi un om care a iubit Legea sa. Fiind scrişi
de un om cu o astfel de experienţă de viaţă, nu este de mirare că Psalmii exprimă
o gamă largă de sentimente umane! Paralelismele şi contrastele poetice,
specifice poeziei ebraice, dau şi mai multă forţă şi frumuseţe psalmilor (Ps. 1:6;22:20; 42:1; 121:3, 4).
Autenticitatea acestor vechi
cântări de laudă la adresa lui Dumnezeu este pe deplin confirmată de faptul că
ele sunt în perfectă armonie cu restul Scripturilor. Scriitorii Noului Testament
citează de multe ori din Psalmi (Ps. 5:9 [Rom. 3:13]; Ps. 10:7[Rom. 3:14]; Ps. 24:1 [1 Cor.
10:26]; Ps. 50:14 [Mat. 5:33]; Ps. 78:24 [Ioan 6:31]; Ps. 102:25–27 [Evr. 1:10–12]; Ps. 112:9 [2 Cor.
9:9]). David însuşi a spus în ultima sa cântare: „Duhul Domnului
a vorbit prin mine şi cuvântul lui a
fost pe limba mea“. Acest Duh a acţionat asupra lui din ziua în care a fost uns
de Samuel (2 Sam.
23:2; 1 Sam.
16:13). Chiar şi apostolii au citat din cartea Psalmilor. Petru a
vorbit despre acest „cuvânt din Scripturi, pe care Duhul Sfânt l-a spus mai
înainte prin gura lui David“, iar scriitorul scrisorii către Evrei, când a dat
unele citate din Psalmi, fie le-a prezentat ca afirmaţii făcute de Dumnezeu,
fie le-a introdus prin cuvintele „aşa cum spune Duhul Sfânt“ (Fap. 1:16; 4:25; Evr.
1:5-14; 3:7; 5:5, 6).
Cea mai puternică dovadă a autenticităţii
acestei cărţi o constituie afirmaţia făcută de Domnul Iisus, după înviere, când
le-a spus discipolilor săi: „Acestea
sunt cuvintele pe care vi le spuneam când încă eram cu voi: că toate lucrurile
scrise despre mine în legea lui Moise, în Profeţi şi în Psalmi trebuie să se
împlinească“. Iisus a grupat Scripturile ebraice/Vechiul Testament după
metoda pe care o adoptaseră iudeii şi care le era bine cunoscută. Prin Psalmi,
Iisus înţelegea grupul al treilea de cărţi al Scripturilor, numit Hagiografa (sau Scrierile Sfinte), în
acest grup Psalmii fiind prima carte. Lucrul acesta este confirmat de
ceea ce le-a spus el cu câteva ore mai înainte celor doi discipoli care mergeau
spre Emaus, când „le-a explicat lucrurile privitoare la el din întreaga Scriptură“
(Luca 24:27, 44).
CONŢINUTUL
PSALMILOR:
Cartea întâi (Psalmii 1-41). Cu excepţia Psalmilor 1, 2, 10 şi Ps 33, psalmii din
această carte îi sunt atribuiţi în mod explicit lui David. Chiar de la
început, Psalmul 1
menţionează ideea predominantă, şi anume că este fericit omul care îşi găseşte
plăcerea în legea Domnului şi meditează la ea zi şi noapte pentru a o respecta,
în contrast cu păcătoşii lipsiţi de pietate. Aceasta este prima declaraţie din
Psalmi cu privire la fericire. Psalmul 2 începe
cu o întrebare provocatoare, spunând în continuare că toţi regii şi demnitarii
pământului s-au adunat la un loc „împotriva lui Dumnezeu şi a Unsului Său“.Dumnezeu
îşi bate joc de ei, după care le vorbeşte în mânia sa aprinsă: „Eu, da, eu l-am
instalat pe regele meu pe Sion, muntele meu sfânt“. El îi va zdrobi şi îi va
distruge pe toţi împotrivitorii. Sfatul pentru ceilalţi regi şi conducători
este: „Slujiţi-i Domnului cu teamă“ şi recunoaşteţi-l pe Fiul său ca să nu
pieriţi! (v. 2, 6, 11)
Această
primă carte conţine numeroase rugăciuni, care exprimă atât cereri, cât şi
mulţumiri. Psalmul 8 arată
cât de măreţ este Dumnezeu în contrast cu omul care este atât de neînsemnat,
iar Psalmul 14 demască
nebunia celor ce nu vor să se supună autorităţii lui Dumnezeu. Psalmul 19 arată
cum anunţă extraordinara creaţie a lui Domnului Dumnezeu gloria sa, iar în
versetele de la 7 la 14 din
acest Psalm se subliniază foloasele şi recompensele respectării legii perfecte
a lui Dumnezeu, care sunt explicate mai detaliat şi în Psalmul 119. Psalmul 23 este
unanim recunoscut drept o capodoperă a literaturii universale. Însă el este
remarcabil îndeosebi datorită simplităţii cu care exprimă încrederea loială în Dumnezeu.
Fie ca toţi „să locuim multe zile în casa Domnului, marele Păstor”! (23:1, 6) Psalmul 37 le
dă sfaturi bune oamenilor cu teamă de Dumnezeu, care locuiesc printre
răufăcători, iar Psalmul 40 arată
că, asemenea lui David, omul care înfăptuieşte voinţa lui Dumnezeu este
fericit.
Cartea a doua (Psalmii 42-72). Aceasta începe cu opt
psalmi scrişi de fiii lui Core. Psalmii 42
şi 43 le
sunt atribuiţi fiilor lui Core, întrucât ei formează de fapt un singur poem
alcătuit din trei strofe, legate între ele printr-un refren (42:5, 11; 43:5). Psalmul 49
subliniază că omul nu poate plăti răscumpărarea sufletului său şi că numai
Dumnezeu are puterea de a-l elibera „din mâna Şeolului“ (v. 15). Psalmul 51 este
o rugăciune sinceră de căinţă a lui David, rostită după ce a păcătuit grav cu Bat-Şeba, soţia lui Urie, hetitul (2 Sam.
11:1-12:24). Această carte se încheie cu un psalm „cu privire la
Solomon“, o rugăciune pentru ca domnia lui Solomon să fie paşnică, iar binecuvântarea
Domnului să fie asupra lui (Ps. 72).
Cartea a treia (Psalmii 73-89). Cel puţin doi psalmi din
această carte, Psalmii 74
şi 79,
au fost scrişi după distrugerea Ierusalimului în 586 î.H.. Scriitorul
deplânge această mare catastrofă şi îl imploră pe Dumnezeu să-şi ajute poporul
„de dragul gloriei numelui său” (79:9). Psalmul 78 relatează
istoria Israelului din timpul lui Moise până când David a început să-i „păstorească
după integritatea inimii lui” (v. 72),
iar Psalmul 80 arată
că Dumnezeu este adevăratul „Păstor al lui Israel“ (v. 1). Psalmii 82
şi 83 sunt
implorări fierbinţi adresate Domnului ca să execute judecata asupra duşmanilor
săi şi asupra duşmanilor poporului său. Departe de a avea un spirit răzbunător,
aceste cereri sunt făcute pentru ca oamenii „să caute numele tău, o, Doamne,
. . . ca să ştie că tu, al cărui nume esteDomnul/Yahwe, numai tu eşti
Cel Preaînalt peste tot pământul“ (83:16, 18). Psalmul 89,
ultimul din această carte, evidenţiază faptele de bunătate ale Domnului,
exprimate în mod remarcabil prin legământul său cu David. Acest legământ era cu
privire la un moştenitor permanent pe tronul lui David care va domni veşnic
înaintea lui Dumnezeu (v. 1, 34-37).
Cartea a patra (Psalmii 90-106). Această carte conţine
17 psalmi, la fel ca a treia. Ea începe cu rugăciunea lui Moise, care pune
în contrast existenţa veşnică a lui Dumnezeu cu viaţa scurtă a omului
muritor. Psalmul 92 preamăreşte
incomparabilele calităţi ale lui Dumnezeu. Urmează apoi grupul Psalmilor 93
la 100, care începe cu entuziasta exclamaţie: „Domnul a devenit
rege!“. Prin urmare, „toţi locuitorii pământului“ sunt invitaţi „să-i
cânte Domnului, să-i binecuvânteze numele, . . . căci Domnul este
mare şi foarte demn de laudă”. „Domnul este mare în Sion.“ (93:1; 96:1,
2, 4; 99:2) Psalmii 105
şi 106 îi
adresează mulţumiri lui Dumnezeu pentru faptele sale măreţe în folosul
poporului său şi pentru că şi-a ţinut cu fidelitate legământul încheiat cu Avraam. Da, el a dat ţara seminţei
acestuia, deşi israeliţii au murmurat şi s-au răzvrătit de nenumărate ori.
Deosebit de interesant
este Psalmul 104.
Acest psalm îl glorifică peDumnezeu, pentru că s-a îmbrăcat în demnitate şi
splendoare, şi descrie înţelepciunea sa, manifestată în numeroasele sale opere
şi lucrări de pe pământ. Apoi, tema întregii cărţi a Psalmilor este subliniată
cu multă forţă prin exclamaţia: „Lăudaţi-l peDomnul/Yah!“, care apare aici
prima dată (v. 35). Această
invitaţie de a-l lăuda pe Dumnezeu datorită numelui său le este adresată
tuturor închinătorilor adevăraţi. În ebraică, ea este exprimată prin
cuvântul halelu-Yáh, sau „Aleluia“, această ultimă formă fiindu-le cunoscută astăzi
oamenilor de pretutindeni. În psalmii următori, această expresie
apare de 24 de ori, unii începând şi încheindu-se cu ea.
Cartea a cincea (Psalmii 107-150). În Psalmul 107 se
face o descriere a eliberărilor înfăptuite de Dumnezeu, marcată din loc în loc
de melodiosul refren: „Mulţumiri să-i fie aduse Domnului pentru bunătatea sa
iubitoare şi pentru lucrările sale minunate făcute fiilor oamenilor!“ (v. 8, 15, 21, 31). Psalmii de la 113 la 118 sunt
numiţi Hallel. Potrivit cu Mişna, aceştia erau cântaţi de iudei cu
ocazia Paştelui şi a Penticostei/Cincizecimii , precum şi a Sărbătorii Colibelor şi a Sărbătorii
Dedicării.
Psalmul 117,
cel mai scurt psalm şi cel mai scurt capitol al Bibliei, este plin de forţă
prin simplitatea lui. Psalmul 119 este
cel mai lung psalm şi cel mai lung capitol al Bibliei, având în total 176 de versete, grupate în 22 de
strofe scrise în acrostih alfabetic, fiecare strofă având opt versuri.
Toate aceste versete, cu excepţia a două (119:90 şi 122),
se referă, într-un fel sau altul, la cuvântul sau la legea lui Dumnezeu, în
fiecare strofă repetându-se câteva dintre, dacă nu chiar toate, expresiile
(lege, aducere-aminte, poruncă, hotărâre judecătorească) din Psalmul 19:7-14. Cuvântul
lui Dumnezeu este menţionat de peste 170 de ori prin unul dintre aceşti şase
termeni: poruncă, hotărâre judecătorească, lege, dispoziţie, aducere-aminte şi
cuvânt.
Urmează un grup de
15 psalmi, de la 120 la 134,
numiţi Cântări de urcare.
Traducătorii au redat această expresie în mod diferit, întrucât semnificaţia ei
nu este pe deplin înţeleasă. Unii spun că ea se referă la ideile înălţătoare pe
care le conţin aceşti psalmi, deşi nu pare să existe vreun motiv evident pentru
a fi puşi mai presus de ceilalţi psalmi inspiraţi. Mulţi comentatori sugerează
că numele dat acestor cântări are legătură cu faptul că ele erau intonate de
închinătorii care mergeau, sau „urcau“, la Ierusalim cu ocazia sărbătorilor
anuale. Călătoria spre capitală era considerată un urcuş, deoarece oraşul era
situat la înălţime, în munţii lui Iuda (compară cu Ezra 7:9, Sfânta
Scriptură, 1874). David a înţeles foarte bine
necesitatea ca poporul lui Dumnezeu să fie unit în închinare. El se bucura să
audă invitaţia: „Să mergem la casa Domnului“, iar triburile urcau „ca să aducă
mulţumiri numelui Domnului“. De aceea, el a căutat cu sinceritate pacea,
siguranţa şi prosperitatea Ierusalimului şi s-a rugat astfel: „De dragul casei Domnului
Dumnezeul nostru, voi căuta binele tău“ (Ps. 122:1, 4, 9).
Psalmul 132 vorbeşte
despre jurământul făcut de David că nu se va odihni până nu va găsi un loc de
odihnă potrivit pentru Dumnezeu, a cărui prezenţă era simbolizată de arca legământului. După aşezarea Arcei
în Sion, Dumnezeu este descris prin frumoase imagini poetice, spunându-se că a
ales Sionul. El a zis: „Acesta este locul meu de odihnă pentru totdeauna, aici
voi locui, căci l-am dorit“. Acest centru de închinare a primit aprobarea Sa,
„căci acolo a poruncit Domnul să fie binecuvântarea“. „Domnul să te
binecuvânteze din Sion!“ (132:1-6, 13, 14; 133:3; 134:3;
vezi şi Psalmul 48).
Psalmul 135 îl
glorifică pe Domnul ca fiind Dumnezeul demn de laudă, care face tot ce are
plăcerea să facă, în contrast cu idolii deşerţi, ai căror făuritori vor deveni
exact ca ei. Psalmul 136 este
scris pentru o interpretare antifonică, fiecare vers încheindu-se prin
cuvintele: „Căci bunătatea Sa este veşnică!“. Această interpretare în care
corurile sau soliştii îşi răspundeau unii altora se folosea în multe ocazii (1 Cron.
16:41;2 Cron.
5:13; 7:6; 20:21; Ezra
3:11). Psalmul 137 arată
că iudeii exilaţi în Babilon tânjeau după Sion şi, de asemenea, confirmă că ei
nu uitaseră cântările, sau psalmii, Sionului, deşi erau departe de ţara
lor. Psalmul 145 glorifică
bunătatea şi domnia luiDumnezeu, spunând că el îi „păzeşte pe toţi cei ce-l
iubesc, dar îi va nimici pe toţi cei răi“ (v. 20).
Apoi, Psalmii 146
la 150 fac să răsune ca un acord final puternic glorioasa temă
a cărţii, fiecare dintre aceşti psalmi începând şi încheindu-se prin cuvintele „Lăudaţi-l pe Iah!“. Această melodie de
laudă urcă într-un crescendo sublim până la punctul culminant din Psalmul 150,
unde, în numai şase versete, întreaga creaţie este invitată de 13 ori să-l
laude pe Domnul.
PSALMII
ȘI IISUS HRISTOS:
Psalmii abundă în
profeţii care fac referire la Iisus Hristos, „fiul lui David”. Când a luat
fiinţă Biserica Creștină, de exemplu, la Penticosta din anul 33, apostolii,
care se aflau sub acţiunea Duhului Sfânt, au început să înţeleagă împlinirea
acestor profeţii. Chiar în ziua aceea, în timp ce prezenta celebra sa
cuvântare, Petru şi-a dezvoltat tema
citând de mai multe ori din Psalmi. În centrul acestei teme era „Iisus
Nazarineanul“. Partea finală a argumentării sale s-a bazat aproape în întregime
pe citate din Psalmi, care dovedeau că Iisus Hristos era Mai Marele David şi că Dumnezeu nu avea să lase sufletul lui Iisus
în Hades, ci avea să-l ridice din moarte. Într-adevăr, „David n-a urcat la
ceruri“, ci, aşa cum a prezis el în Psalmul 110:1,
Domnul Său a făcut lucrul acesta. Cine
era Domnul lui David? Ajungând la punctul culminant al cuvântării sale,
Petru a dat un răspuns plin de forţă: „Acest Iisus, pe care voi l-aţi ţintuit
pe cruce“! (Fap. 2:14-36; Ps.
16:8-11; 132:11).
A fost de folos cuvântarea lui Petru, bazată pe
Psalmi? Dovada concludentă este botezul celor aproximativ 3 000 de oameni
care au fost adăugaţi Bisericii în acea zi (Fap. 2:41).
Să ne îndreptăm atenţia și spre
Epistola către Evrei. În primele
două capitole găsim citate din Psalmi referitoare la superioritatea lui Iisus
faţă de îngeri, el fiind Fiul ceresc întronat al lui Dumnezeu. Începând
cu Evrei 6:20 şi
până la sfârşitul Ev. capitolului 7,
autorul epistolei vorbeşte pe larg despre o altă misiune a lui Iisus, şi anume
aceea de a fi „pentru totdeauna mare
preot în felul lui Melchisedec“.
Calea
urmată de Iisus, care a culminat cu acea cumplită încercare de pe cruce, a fost
prezisă detaliat în Psalmi. Printre altele, a fost prezis că i se va da să bea
oţet, că vor fi aruncaţi sorţii pentru veşmintele lui, că îi vor fi străpunse mâinile
şi picioarele, că va fi batjocorit şi că în acele momente de agonie va striga
plin de durere: „Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, de ce m-ai părăsit?“ (Mat. 27:34,
35, 43, 46; Ps.
22:1, 7, 8, 14-18; 69:20, 21).
După cum reiese din Ioan 19:23-30,
chiar în acele ore grele Iisus trebuie să fi primit mângâiere şi îndrumare
din Psalmi, ştiind că toate aceste cuvinte din Biblie trebuiau să se
împlinească până la ultimul detaliu. Iisus a ştiut că Psalmii vorbeau
şi despre învierea şi înălţarea sa. Fără îndoială, El s-a gândit la aceste
lucruri în timp ce, împreună cu apostolii, „cânta cântări de laudă”, sau
psalmi, în noaptea dinaintea morţii sale (Mat. 26:30).
Sunt doar câteva exemple. Iată de ce este important să cunoaștem foarte bine
cartea Psalmilor!
Note: numerotare psalmilor are în vedere Textul Masoretic! Versetele sunt preluate dintr-o versiune biblică italiană iar traducerea este personală!
Note: numerotare psalmilor are în vedere Textul Masoretic! Versetele sunt preluate dintr-o versiune biblică italiană iar traducerea este personală!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu