ANUL 1989 SAU CUM SE NAȘTE O SITUAȚIE REVOLUȚIONARĂ?
Au
trecut 30 de ani de la tumultul formidabil numit pe drept cuvânt marea
transformare din Est - seria de evenimente dramatice care au dus la
împlinirea a ceea ce cei mai mulți dintre noi credeau că este de neimaginat:
prăbușirea regimurilor comuniste, sfârșitul unui sistem care părea destinat să
dureze pentru totdeauna. De fapt, trebuie insistat, însăși ideea unei amenajări
societale post-comuniste a părut o simplă utopie înainte de 1989. Posibilitatea
existenței ei a fost larg respinsă, în cercurile academice și cele creatoare de
politici deopotrivă, în numele realismului pragmatic. Da, au existat disidenți
precum rusul Andrei Amalrik care au
văzut sfârșitul venind, dar scenariile lor au fost percepute ca utopice, simple
fantasmări politice înrădăcinate într-o gândire deziderativă. Comunismul a fost
un sistem bolnav în fază terminală și cu toate acestea părea că maladia mai
poate persista timp de decenii.
A fost limpede pentru unii dintre istoricii
vremii că elitele conducătoare, acele
birocrații pe care istoricul de la
Princeton, Stephen Kotkin, le-a numit societăți necivile, pierduseră
încrederea indispensabilă legată de angajamentul lor ideologic. Nu mai exista
niciun zel; crezul oficial marxist-leninist devenise doar o colecție de
sloganuri răsuflate. Factorul Gorbaciov
(renunțarea la doctrina brejnevistă a suveranității limitate) și accentul pus
de Papa Ioan Paul al II-lea pe
sacralitatea adevărului au accelerat renașterea forțelor sociale care doreau să
demonteze sistemul. Astfel, perspectivele sumbre dominante s-au disipat în timpul
revoluțiilor din 1989. În pofida multor evaluări critice retrospective,
revoluțiile din 1989 și-au împlinit cea mai importantă sarcină: ele au năruit
definitiv leninismul și au deschis calea către auto-împuternicirea cetățenilor
din țările est-europene. Aș spune că cea mai importantă și nouă idee produsă de
anul 1989 a fost regândirea noțiunii de cetățenie, sistematic subminată și
negată de regimurile comuniste. Ce s-a petrecut în annus mirabilis 1989 a fost
o serie de revoluții. Și, ca orice revoluție, așa cum ne-a avertizat François Furet, acestea nu trebuie privite
in corpore, ca un bloc. Există două premize fundamentale ale oricărei
explicații a evenimentelor din 1989 în Europa de Est: multi-cauzalitate și
precedente istorice. Nimeni nu poate înțelege sensurile și dinamicile lui 1989
fără a ține seamă de crizele majore ale Blocului Sovietic (iunie 1953, 1956,
1968, 1980-1981). Prăbușirea regimurilor comuniste a fost condiționată
inevitabil de dialectica destalinizării în varii țări din regiune („liberalizare”
sau mai degrabă de-radicalizare, pentru a folosi formula lui Robert C. Tucker). Traiectoria
de-radicalizării acestor regimuri marxist-leniniste le-a pregătit decesul. Fără
a susține o inevitabilitate deterministă a prăbușirii comunismului, consider
că, până în 1989, societățile comuniste au experimentat un declin structural
abrupt (economic, social, politic, ideologic, sau moral). Acest fenomen a
afectat „periferia” Blocului și centrul său deopotrivă.
În
aceste condiții, orice analiză a anului 1989 ar trebui încadrată de două
ipoteze teoretice cruciale. Prima:
elitele politice ale partidelor-stat comuniste se aflau în degringoladă,
experimentând pierderea încrederii de sine, cinismul agresiv și descompunerea
ideologică. Europa de Est era condusă de societăți necivile marcate de
insecuritate, anxietate, deznădejde și demoralizare în nevoia lor disperată de
surse alternative de legitimare (Stephen
Kotkin, „Societatea necivilă. Anul 1989: implozia structurilor comuniste”,
București: Curtea Veche, 2010). Cu toate acestea, aș vrea să atrag atenția
asupra unei a doua dimensiuni care a
funcționat ca premiză pentru momentul hotărâtor 1989. Comunismul din regiune a
suferit de pe urma epuizării impulsului utopic. Spre a folosi formularea lui Ken Jowitt, impersonalismul carismatic
al partidelor leniniste a căpătat o reputație proastă. În pofida nenumăratelor
inițiative ale lui Mihail Gorbaciov marcate de un zel ideologic „revizionist”,
socialismul târziu a ratat reinventarea misiunii eroice a agentului său central
al progresului în Istorie: Partidul Comunist. Mulți din apropiații lui
Gorbaciov erau intelectuali de partid ale căror itinerarii politice au mers de
la o pasiune timpurie pentru Stalin și stalinism, la dezamăgiri și dezgust față
de despotismul birocratic, și, în cele din urmă, la dorința irepresibilă de a
schimba sistemul. Deși țelurile lor erau la început intra-sistemice, cu cât au
atacat mai tare moștenirile comunismului, cu atât impulsul revoluționar a prins
aripi
Transformarea
din 1989 a fost, într-adevăr, „o prăbușire a establishment-urilor” (Kotkin, „Societatea necivilă”). Însă,
când vorbim de establishment trebuie să înțelegem, de asemenea, mitul esențial
al unui Partid carismatic care mobilizează o mișcare revoluționară către
transformarea radicală a societății și înfăptuirea socialismului. Până în 1989,
de-a lungul Europei de Est și Centrale, putem observa o imagine complexă a
declinului încrederii în Utopie (deși
Nicolae Ceaușescu a murit cântând „Internaționala”)
combinată cu rutinizarea produsă de elitele pragmatice (să ne gândim la Karoly Grosz în Ungaria, Mieczyslaw Rakowski în Polonia,
Petar Mladenov în Bulgaria, sau Hans Modrow în RDG). Regimurile comuniste
ca “tiranii ale certitudinii” (Daniel Chirot,” Modern Tyrants: The Power and
Prevalence of Evil in Our Age”, Princeton, NJ: Princeton University Press,
1994) și-au pierdut ardoarea mesianică. Acest fenomen a accelerat procesul
dezintegrării, al eroziunii lor interne.
Până în 1989, trei mituri centrale ale
leninismului s-au prăbușit: infailibilitatea sa, invincibilitatea sa și
ireversibilitatea sa. Transformarea în Europa de Est a fost răzbunarea ironică a faimoasei
definiții a lui Lenin asupra situației revoluționare: cei de la vârf nu pot
conduce în vechile moduri iar cei de la bază nu mai vor să accepte aceste
moduri. Abia aici începe să apară importanța societății civile. Este mai puțin
relevant cât de mare sau numeros a fost un grup sau o mișcare disidentă. Să ne amintim intervenția fostului disident și
activist pentru drepturile omului, regretatul Mihai Botez, în cadrul unei mese rotunde organizată de Freedom House în 1988, în care a
insistat asupra faptului că deficitul de vizibilitate nu înseamnă neapărat
absența societății civile, chiar într-o țară precum România sub Ceaușescu. Au
existat multe rețele de comunicare informale între intelectualii români.
Mișcarea de protest anticomunistă a muncitorilor de la Brașov, în noiembrie
1987, a fost, de asemenea, expresia unei adânc înrădăcinate, și totuși reale,
neliniști sociale. Ceea ce a contat au fost percepțiile asupra rolului
disidenților printre elite (așa numita intelighenție) și în cadrul segmentelor
de populație, în zona gri (spectatorii). Nu a fost o coincidență faptul că, de
îndată ce regimul Ceaușescu s-a prăbușit în România, noul grup conducător, liderii Frontului Salvării Naționale,
au transmis populației mesajul conform căruia consiliul director a încorporat
cei câțiva disidenți intelectuali ai țării, cunoscuți populației prin
transmisiunile Radio Europa Liberă. Disidenții puteau legitima orânduirea
post-1989, prezența și ideile lor au conferit însăși semnificația narativă a
evenimentelor. In multe cazuri, a fost vorba de o uzurpare semantică, dar acest
lucru va apare limpede ceva mai târziu. A fost semnificativ nu doar că regimul
comunist s-a prăbușit sau că elita a implodat, ci și cum s-a desfășurat
povestea în sine și care au fost ideile și principiile care au umplut vidul de
după prăbușirea comunismului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu