COLECȚIONARIATUL ÎN
ANGLIA
În timp ce casele regale și aristocrații
din Germania, Franța, Țările de Jos, Italia și Spania aveau deja o istorie în
ce privește colecționarea obiectelor de artă, în Marea Britanie această modă se
instituie o dată cu venirea la putere a lui Charles I (1600-1649) și se încheie o dată cu execuția lui. Nu știm
dacă băiatul de 12 ani care moștenise tronul Angliei era la acea vreme
împătimit de achizițiile de artă, însă sfătuitorii lui au avut grijă să îi
deschidă apetitul pentru această frumoasă îndeletnicire. „Charles era
inteligent și educat, și probabil avea cel mai rafinat gust pentru estetică
decât toți ceilalți monarhi englezi.” Cel mai important consilier al lui a fost Thomas Howard, Conte de Arundel (1585-
1646) care de-a lungul vieții adunase peste 700 de picturi, dar și o amplă
colecție de sculpturi și inscripții grecești (în prezent, sculpturile fac parte
din patrimoniul Universității Oxford:
„Arundelian Marbles”), cărți, gravuri, desene și bijuterii antice. În calitate
de trimis special al Coroanei la cele mai importante curți europene, Contele de
Arundel are ocazia să vadă opulența afișată de familiile regale și începe să
colecționeze obiecte de artă, pasiune care, nu de puține ori, l-a îndatorat în
fața creditorilor.
La începutul sec. al XVII-lea, Italia
constituia o excelentă piață de artă, mai ales că, datorită declinului
economic, o seamă de colecționari se văd obligați să se despartă de „comorile”
lor. Una dintre atribuțiile diplomaților britanici în Italia era tocamai „vânarea” de
obiecte de artă: Sir Dudley Carleton,
ambasadorul englez la Veneția
(1610-1615), George Villiers, duce de Buckingham, olandezul Balthasar Gerbier,
Daniel Nijs sau preotul William Petty au fost însărcinați în anii 1630 să contribuie
la formarea colecțiilor lui Charles I și a Contelui de Arundel.
Intermediarii apelează adesea la tertipuri pentru a pune mâna pe lucrări de
valoare, cum este și cazul preotului William Petty. Eliminarea concurenței prin
oferte mari, așteptând apoi ca aceștia să plece din Italia ca să încheie târgul
la un preț mai scăzut nu pare deloc o stratagemă potrivită unui om al
bisericii; însă Petty era un cleric cu spirit comercial. Și dispunea de un
patron regal.
În 1623, Charles, Prinț de Wales a făcut o călătorie la Madrid, pentru a
duce negocieri de căsătorie cu famillia regală spaniolă. Acestea nu au dus la
un rezultat favorabil, însă aici a avut ocazia să vadă colecția de pictură de
la Curtea Spaniei și a realizat că arta era un „însemn al grandorii și
puterii”. Cu câteva luni în urmă (decembrie 1622), Diego Velázquez (1599-1660) fusese invitat de Don Juan de Fonseca, capelanul regelui, să realizeze portretul
regelui Filip IV. Pentru a-și
acoperi cheltuielile cu drumul la Madrid, i s-au oferit 50 de ducați (175g de
aur în valoare de 2000 euro, în 2016!). A realizat portretul lui Regelui, al
lui Fonseca și al Ducelui de Olivares, iar din 1624 a devenit Pictorul de Curte
al Regelui. Costurile mutării familiei lui Velázquez la Madrid au fost
acoperite de rege, cu suma de 300 de ducați. Totodată, Ducele de Olivares i-a
promis lui Velázquez că niciun alt pictor nu va realiza portretul regelui și că
toate celelalte portrete ale regelui vor fi retrase din circulație. Pentru
serviciile aduse, Diego Velázquez avea să primească 20 de ducați pe lună (800
euro în 2016!), la care se adăugau asistență medicală, cazare și plata fiecărei
lucrări pe care o realiza.
La întoarcerea în Anglia, Charles I a
strâns una dintre cele mai grandioase colecții de artă din vremea sa; a
colecționat lucrări ale unor artiști precum Rafael (o importantă achiziție a regelui a fost portofoliul de
desene ale lui Rafael pentru tapiseriile comandate de Papa Leon X, pentru Capela Sixtină3), Corregio, Tizian, Andrea Mantegna, Hans Holbein, Albrect Dürer,
Giambologna, și a comandat lucrări
de la pictorii marcanți ai epocii, flamanzii Antoon Van Dyck (1599-1641) și Peter
Paul Rubens (1577-1640), miniaturistul Peter
Oliver (1589-1647). Regele fost patronul atelierelor de tapiserie de la
Mortlake și chiar a realizat cartoane pentru tapiseriile care urmau să fie
făcute aici; în timpul domniei lui, în atelierele de tapiserie de la Mortlake
au fost realizate cele mai rafinate tapiserii. În 1628, Charles I face una
dintre cele mai importante achiziții de picturi și statui: Colecția Gonzaga, a Ducelui
de Mantova, avându-l mijlocitor pe negustorul de artă flamand Daniel Nijs. Un an mai târziu, Regele
duce negocieri cu aceeași familie (negocierile au durat trei ani) pentru
achiziția a nouă pânze de Andrea Mantegna reprezentând „Triumful lui Caesar” (unele scene au fost folosite drept sursă de
inspirație pentru tapiseriile realizate la Mortlake). Daniel Nijs fusese
furnizorul de bunuri de lux pentru
Ferdinando Gonzaga, Duce de
Mantova, din anul 1622; câțiva ani mai târziu, aflat într-o încurcătură
financiară, moștenitorul Ducelui îi vinde lui Nijs o parte apreciabilă din
colecția sa, fără a ști că aceasta va ajunge la Charles I. Personaj uns cu
toate alifiile, Nijs îi scrie lui Sir Dudley Carleton: „Am recurs la orice
tactică imaginabilă ca să le obțin la un preț rezonabil, ceea ce am și reușit,
căci dacă ar fi știut că sunt pentru Majestatea Sa, ar fi vrut mult mai mult.” Cu această afirmație a lui Nijs, obiectul de
artă capătă o „valoare speculativă”, lucru care se va accentua în viitor.
Totuși Nijs a lucrat fără comision pentru Charles I (cel puțin așa i-a
mărturisit Nijs lui Carleton), și chiar a ajuns la faliment din această cauză:
a cumpărat din colecția Gonzaga mai multe statui și picturi, fără a avea
acordul Regelui. Acesta, aflat în dificultate financiară și politică, nu a mai
cumpărat obiectele de la Nijs.
Un alt negustor de artă care a contribuit
la sporirea Colecțiilor Regale a fost Balthasar
Gerbier. Artist olandez, acesta realizat că poate duce un trai mai bun din
comerțul cu tablouri. Gerbier este unul dintre primii negustori care
încurajează colecționarii să investească în artă, fiind consilierul lui Charles
I și al ducelui de Buckingham.
Într-una dintre scrisorile adresate Ducelui de Buckingham, Gerbier scrie: „Dacă
ar fi să fie înstrăinate la un secol după disparția noastră, tablourile s-ar
vinde pe bani buni, de trei ori mai mult decât au costat.” Astfel, el face apologia „artei ca
investiție”.
Custodele Colecției Regală a fost Abraham van der Doort. În 1637, acesta
a început să facă un inventar al lucrărilor din colecție, document care s-a
păstrat până azi și face dovada grandorii și a bogăției Curții. Fiecare obiect
a primit un număr de înregistrare și purta ștampila lui Charles I.
Charles I/Carol I era un cunoscător excelent
al artelor vizuale, însă ca monarh a fost extrem de inadecvat iar acest lucru a dus la declinul lui și al
colecției sale. Pentru vânzarea lucrărilor de artă din colecția lui Charles I,
s-a stabilit un preț pentru fiecare obiect și a fost invitat publicul să
cumpere. Mai ales în cazul tablourilor, vânzarea a fost extrem de lentă. În ianuarie-aprilie 2018, la Royal Academy of Arts din
Londra a avut loc expoziția „Charles
I, King and Collector”; pentru prima dată, din sec. al XVII-lea, operele
care au făcut deliciul Curții Angliei s-au aflat sub același acoperiș,
deoarece, după execuția regelui în 1649, colecția sa a fost vândută de Commonwealth, la comanda lui Oliver Cromwel, și împrăștiată în întreaga
Europă. Prezentarea acestor lucrări împreună a demonstrat impactul radical pe
care l-au avut în vremea aceea și evidențiază modul în care ele au creat o
cultură vizuală, necunoscută în Anglia până în sec. al XVII-lea.
La peste 10 ani de conducere austeră, o
dată cu venira la putere a lui Charles
II, în 1660, s-a înregistrat o nouă etapă în emergența artelor în Anglia.
S-a încercat recuperarea operelor vândute de Commonwealth, care au constituit
baza Colecției Regale, administrată de Royal
Collection Trust. Curtea lui Charles II i-a patronat pe cei mai importanți
artiști ai epocii și a colecționat numeroase opere de artă, care au servit atât
decorării palatelor, cât și un mijloc de a glorifica monarhia restaurată și de
a impune poziția Regelui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu