COTITURA SPRE IMPOSTURĂ!
Una
din evidențele trăite de oameni odată cu cotitura istorică din 1990 este
condiționarea schimbărilor de cultură. Când oamenii sunt liberi să decidă,
totul depinde de cultura lor. S-a articulat chiar o
interpretare. Vor avea de suferit, afirmau cei care au conceput la origine
tranziția de la socialismul oriental la societatea deschisă, țările care se lasă
în seama trecutului și nu fac democratizare la lumina zilei. Și eu cred că, în
absența culturii, progresele în economie și democratizare vor fi împiedicate. Confruntarea
electorală este, oriunde, un indiciu concludent al nivelului cultural, al
culturii civice și politice în primul rând. Așadar, putem să privim campania
electorală din 2019 conduși de întrebarea: câtă cultură au etalat actorii? Asemenea
întrebări sunt de pus fără ezitare de fiecare dată după alegeri prezidențiale.
Mai ales în România, unde - prin efectul cumulat al încălcării
Constituției, al tradiției de slabă informare a cetățenilor și al supraviețuirii
„statului parallel” - în funcția de președinte sunt concentrate puteri mai mari
decât oriunde în Europa. Desigur, în dauna unei democrații sănătoase! În România,
ne place să o spunem sau nu, societatea se pune imprudent la dispoziția unei
persoane, ca în nicio altă țară civilizată de azi. Faptul devine grav atunci
când în această funcție ajung inși care nu pot convinge populația cu merite,
valoare personală și proiect, căci acestea lipsesc. Iar în absența acestora,
funcția se exercită în forma unui autoritarism rural, abuzându-se de cadrul
legal și subordonând serviciile secrete și justiția. Desigur, în 22 decembrie
1989, și România a proclamat, ca respect suprem de sine, voința politică de
întruchipare a democrației - o democrație pluralistă, în care fiecare cetățean
să-și regăsească aspirația de a-și construi viața conform vederilor sale. Nu
s-a ajuns chiar la „democrația curată” de care s-a vorbit în 1918, dar se
țintea măcar o democrație în care să nu se mai repete concentrarea de putere în
mâinile vreunui păcătos incapabil și samavolnic, care a fost atât de păguboasă
în trecutul României.
De obicei, atunci când se examinează ce a rezultat din
campanii electorale, preocupă distribuții de voturi. Numai că distribuțiile nu
spun cum s-a ajuns la ele, nici dacă societatea își regăsește nevoile în ele și
nici ce viitor se prefigurează. Scorurile electorale, oricare ar fi, pot fi
divergente cu aspirațiile societății. Mai ales atunci când votul este extins la
persoane care nu trăiesc în țară și, prin forța lucrurilor, pot fi mai ușor
dezinformate! De aceea, la întrebarea privind rezultatele alegerilor, trebuie
adăugată întrebarea „cum au fost ele posibile?”. Întrebarea „cum a fost
posibil?” angajează chestionarea culturii competitorilor. Aici nu este vorba,
cum minți sărace se grăbesc să susțină, de a lua partea unuia sau altuia dintre
aceștia. Ca cetățeni, putem gândi mult mai profund decât vulgarul sau-sau. Aici
este vorba de adevăr - de adevărul care precede sau-sau-l. Sau ar trebui să le
preceadă! Cu excepția câtorva articole, de care se și abuzează, Constituția
actuală este una liberală și democratică. Baza ei normativă o formează
doctrina libertăților și drepturilor individuale, mai larg spus, liberalismul
democratic inspirat de tradiția democrațiilor occidentale. De aceea, și
Constituția României pretinde, înainte de orice, legitimarea democratică a
acțiunilor.
Prima mea observație este
aceea că legitimarea ca parte a democrației nu s-a mai discutat. Niciun partid
nu a tematizat-o. Mai mult, pe parcursul pregătirii momentului electoral, s-a
produs cea mai brutală încălcare a legitimării după 1989: președintele, asistat
de noua Securitate (până și unul dintre cei mai vechi liberali era îngrijorat
deunăzi de amploarea poliției politice în regimul actual!) și sub amenințarea
„justiției” instrumentalizate, a înlocuit majoritatea votată de cetățeni la
alegeri parlamentare cu „guvernul meu” - un guvern de extracție vizibil
dubioasă. Iar mai nou, oamenii președintelui au pus singura sa „realizare în
cinci ani de mandate” în seama a ceea ce a dorit „partidul popular European”! Nu
discutăm acum evidentele încălcări ale legii. Dacă procuratura ar acționa
imparțial, cum îi cere Constituția, ea ar reacționa, ca în orice altă țară
europeană. În România actuală ceva normal nu pare însă posibil! În nicio
democrație europeană nu s-a ajuns la grotescul „guvernului personal”, în dauna
guvernului pe care țara și-l dă prin alegeri parlamentare, și la răsturnarea de
majorități parlamentare în funcție de dorințe din afara țării respective.
A
doua observație este penuria de propuneri adresate cetățenilor în
competiția electorală. Adevărul este că, după programul USL din 2012 și cel al
PSD din 2016, nu s-a mai lucrat la programe propriu-zise, încât alegătorul să
știe între ce alege. Se pare că nu mai există nici competența necesară. S-a
vorbit de „proiecte” mai curând insipide și ofensatoare, gen „România normal”
sau „România educată”, care vor fi scrise poate, de alții, undeva, cândva.
Viclenia este rudimentară - se știe că unde nu este program pus în circulație,
nu poate fi nici tragere la răspundere. Nicicând după 1989 nu a avut loc o
asemenea înșelare a electoratului cu vorbe goale. Degradările de acest fel sunt
și efectul descompunerii liberalismului, la care asistăm de câțiva ani.
Deveniți „populari” peste noapte, ca nicăieri, „liberalii” nu mai apără
libertățile și drepturile, ci se preocupă de încarcerarea rivalilor. Democrația
îi interesează mai puțin decât slujirea unui conducător de ocazie, inclusiv în
aberații. Liberalismul carpatic a devenit cam securist. După ce, în 2000,
au trădat Convenția Democratică și au generat daune democratizării,
„liberalii” carpatici își trec în cont două contribuții la instalarea de
regimuri anacronice. Ei au pus umărul la instalarea, în 2004, a unui regim pe
care aveau să-l considere „dictatură provincial”, iar acum, în anul de grație
2019, pavează calea unui autoritarism butaforic, dar periculos prin inepțiile
anunțate: „conducerea” din afară a guvernului, „controlarea” parlamentului,
„eliminarea” de partide, „promisiunea” de a împiedica existența unor partide ce
i-ar reprezenta pe alegători, consolidarea desemnărilor personale.
Inepții evident opuse liberalismului democratic al Constituției!
A treia
observație pe care o fac se referă la conceperea politicii. În România, în
ultimii cinci ani, s-a pierdut înțelegerea politicii ca promovare a interesului
public. Politica matură a fost înlocuită cu preocuparea de a obține voturi cu
orice mijloc, fie și prin falsificări, numărătoare militarizată și reluarea
proceselor politice. Preocupă infim mărimea sărăciei, anvergura suferințelor,
respectarea Constituției și alte teme grave în România de azi! Obsesia este să
se facă referendumuri de doi bani, manipulări ale populației și alegeri de
bâlci pentru a strânge prostește un șurub depășit de istorie. O combinație de
„acțiune direct” și antagonizare a oamenilor, de George Sorel și Carl Schmitt,
altfel spus, de tradiții murdare, a fost luată la Cotroceni drept politică.
Caragiale, dar și literatura absurdului ce l-au urmat au fost trimiși la muzeu!
A patra observație se referă la furtul startului și la furtul ulterior.
Unii candidați au respectat legea, dar tocmai cel care trebuia să dea
exemplu a aruncat-o peste bord. De trei ani, de la înfrângerea din singurele
alegeri din mileniul actual necontestate, cele din 2016, președintele a făcut
doar campanie electorală, evident ilegal. Nu a exprimat vreo propunere -
pesemne nu are. Gesturile sale sunt de un primitivism fără egal în spațiul
european: refuzul numirii de miniștri, păstrarea de demnitari nelegitimi și
obstrucționarea meschină, ca nu cumva rivalii să-și aplice programul! „Lupta”
sa nici nu era de fapt cu vreun partid, ci cu Constituția, democrația și lumea
civilizată! Dacă citim rezoluțiile Curții Constituționale, care, ca în orice
stat, s-a exprimat pe temeiuri de drept, avem tabloul unei situații dezolante,
roase de incultură.
A cincea observație se referă la refuzul dezbaterii
publice. Cu orice pretext, decidenții de astăzi au evitat ceea ce constituie oxigenul
regimurilor democratice - dezbaterea argumentativă, publică, a chestiunilor de
interes public. Este de presupus că președintele a refuzat dezbaterea căci nu
face față unei dezbateri propriu-zise. În schimb, sub incitările acestuia, s-a
recurs din timp la ideea lui Carl Schmitt de stârnire a unei „mișcări”, aparent
preocupată de societate, dar inaptă de o argumentare rațională, care a ocupat
ecranul. Această mișcare a fost socotită sursă de drept și a făcut imposibilă
dezbaterea publică a oamenilor maturi. Pe de altă parte, rețelele electronice
de socializare s-au folosit în România actuală nu ca oportunitate a extinderii
dezbaterii în interes public, ci ca mijloc de a o fractura și bloca.
A șasea
mea observație este revenirea la teme și tehnici ale anilor treizeci ca
niciodată în perioada postbelică. „Distrugerea” social-democrației,
încropirea de guverne în pofida alegerilor parlamentare, dosariada, efortul de
câștigare de alegeri nu cu soluții mai bune, ci cu stigmatizări,
desconsiderarea religiei, exaltarea statul de drept în dauna drepturilor,
înțelegerea primitivă a politicii ca „distincție între amic și inamic”,
invocarea moralismului pentru a acoperi propria lipsă de morală sunt doar
câteva ilustrări. Cantitatea de minciună în societate a sporit în ultimii cinci
ani mai mult ca altădată. Pretind „salvarea statului de drept” tocmai cei care
l-au torpilat - iar probele sunt la îndemână. Revendică „salvarea prestigiului
țării” tocmai aceia care l-au erodat cel mai mult - vorbind chiar de
„incapacitatea” acesteia. Se pretind merite care nu există, dar nu se văd fapte
care țin de ceea ce juriștii americani numesc „președinția africană”.
A șaptea
mea observație privește desfigurarea instituțiilor. Nicio instituție majoră
(procuratura, serviciile secrete, universitatea, parlamentul etc.) nu mai
funcționează astăzi conform sensului prevăzut în Constituție. Meritocrația,
câtă a fost, a fost lichidată, în favoarea cohortelor de neisprăviți aduși să
decidă. Dacă cetățenii ar putea privi în datele profesionale și civice ale
decidenților de acum, de la vârf până jos, s-ar îngrozi. Recordul atins la Bistrița, când s-a pus în
seama voinței lui Dumnezeu promovarea candidatului, rămâne emblematic pentru incultura
cu care avem de a face. Foarte probabil, trăim în acești ani cea mai gravă
confuzie de valori de după anii cincizeci. A opta observație se referă la
recursul pe șleau la mijloace oculte de eliminare a rivalilor. Pare să fie
prima oară când s-a recurs la eliminarea organizată a rivalilor de pe
traseu, încât să nu mai rămână nimeni competitiv. Este o listă lungă, pe care
oricine o poate reconstitui. „Aranjamentul bate regulamentul”, spunea cu
ani în urmă un ilustru ierarh de astăzi. Acum, se poate spune: „șantajul din
umbră bate drepturile”. Societatea românească de astăzi nu și-a regăsit
problemele adânci și îngrijorătoare în alegerile prezidențiale recente. În nicio
altă țară din Europa ultimilor ani nu s-a discutat mai puțin ce trăiesc și ce
vor cetățenii. Niciodată o campanie electorală nu i-a ignorat mai fățiș.
Niciodată într-o astfel de campanie nu s-a conturat mai puțin viitorul.
Niciodată deținătorul funcției nu s-a opus atât de îndârjit dezbaterii.
Klaus Johannis este,
deopotrivă, responsabil și pentru că România
are deja, ca urmare a cinci ani de nepricepere și excursii, numeroase recorduri
dramatice: cea mai mare emigrare de cetățeni în timp de pace dintr-o țară a
lumii, cel mai extins comerț cu ființe umane, cele mai slabe performanțe în
domeniile inovării și creației, cea mai mare dorință de fugă din sistemul
educației și o perceptibilă prăbușire în domeniul sportului, cea mai proastă
justiție, cele mai multe și mai mari servicii secrete, cea mai plină de
diletanți structură a statului, cea mai incompetentă conducere la guvern și
președinție. Iar prin ceea ce a făcut
sau nu a făcut, președintele este
cel puțin coresponsabil! Dacă se mai aprobă și așa-zisa rectificare de
buget care taie drastic de la educație, noii „puternici” împreună cu
președintele vor arăta clar ce înseamnă pentru ei „România eduvată”!
*Notă: începând
cu acest articol, atunci când voi scrie despre politică, mă voi plasa în
opoziție cu actuala putere și față de Klaus Johannis. Exact așa am procedat și
față de PSD în timpul aberantului regim Dragnea!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu