CARTEA BIBLICĂ „APOCALIPSA” - CHEMAREA LA TRANSCENDENȚĂ! - PARTEA A PAISPREZECEA.
Apocalipsa 22 - Integrare în eternitate:
În această discuție pe țărmul eternității am
ajuns împreună să dăm un răspuns la cea de a treia întrebare pe care o pun cei
ce studiază Apocalipsa:
1. Cum de ni s-a spus ceea ce ni
s-a spus?
2. Cât putem înțelege din ceea
ce ni s-a spus?
3. Ce este dincolo de ceea ce ni
s-a spus?
După ce am enumerat cele șapte lucruri noi
din lumea viitoare, rămâne să dăm un răspuns la întrebarea: Asta este tot? Ce
este dincolo de ceea ce ni s-a spus? Ni s-a spus că toți păcătoșii din toate
veacurile, demonii și oamenii, inclusiv Satana, falsul profet, Antihristul și
toți ceilalți sau fost aruncați în iazul etern cu foc și pucioasă. Ei au fost
alungați de la fața lui Dumnezeu și din prezența sfinților și a ființelor
neprihănite. Au ajuns într-un loc de totală izolare și de veșnică suferință. În
plus, tot Universul pe care-l cunoaștem astăzi, cu miliardele de galaxii și
planete a fost desfințat. Totul a fost redus la energia pură a focului. Dumnezeu
a făcut din această energie un alt Univers care n-a cunoscut întinarea
păcatului. Se crează o lume nouă de oameni noi! Pentru această afirmație, ne bazăm
pe două versete din Noul testament: „Căci, dacă este cineva în Hristos,
este o făptură nouă.
Cele vechi s-au dus, iată că toate lucrurile s-au făcut noi” (2 Corinteni 5:17). „Cel ce şedea pe scaunul de domnie a zis: Iată, Eu fac toate lucrurile noi.
Şi a adăugat: Scrie, fiindcă aceste cuvinte sunt vrednice de crezut şi
adevărate” (Apocalipsa 21:5). Această creație nouă este conectată
direct cu lumea prezenței divine. Între ea și restul creației este unitatea
recâștigată prin Hristos: „ … căci a binevoit să ne descopere taina
voii Sale după planul pe care-l alcătuise în Sine Însuşi, ca să-l aducă la
îndeplinire la împlinirea vremurilor, spre a-Şi uni iarăşi într-unul în
Hristos, toate lucrurile: cele din ceruri şi cele de pe pământ” (Efeseni
1:9-10). Ni s-a mai spus și că cei șapte dușmani ai lui Dumnezeu au
fost nimiciți cu desăvârșire. Știm că după toate aceste lucrări săvârșite de Iisus
Hristos, însuși Fiul I se va supune Tatălui, în ordinea eternă a lucrurilor: „Dumnezeu,
în adevăr, a pus totul sub picioarele Lui. Dar când zice că totul I-a fost
supus, se înţelege că afară de Cel ce I-a supus totul. Şi când toate
lucrurile Îi vor fi supuse, atunci chiar şi Fiul Se va supune Celui ce I-a
supus toate lucrurile, pentru ca Dumnezeu să fie totul în toţi” (1 Corinteni
15:27-28). Aceasta este limita orizontului profetic la care avem
acces prin ceea ce ni s-a revelat în Biblie. Dar, oare, numai atâta este? Ce este dincolo de ceea ce ni s-a
pus? Apocalipsa cuprinde doar o
parte din ceea ce ni s-ar fi putut spune. Ea „selectează” evenimente și
elemente pentru ca să aflăm doar ceea ce ne este de folos deocamdată pentru a
ne entuziasma de viitor și pentru a ne motiva la o viață trăită în sfințenia
care ne așteaptă. Sunt multe alte lucruri, stări și evenimente pe care suntem
lăsați să le percepem doar aluziv sau, și mai subtil, remarcându-le absența. Ele
se aseamănă cu bucățile unui mozaic sublim. Iată câteva dintre ele:
1. Doar în parte despre
celelalte făpturi cerești: Interesant! Apocalipsa 21 și 22 nu ne spun nimic despre „alte
făpturi” pomenite anterior în cărțile Noului Testament. Nu-i întâlnim în text
pe îngeri, pe serafimi și pe heruvimi și nu ni se spune nimic despre
interacțiunea oamenilor din noua creație cu ei. Nu-l găsim pe arhanghelul Gabriel care a anunțat nașterea
Domnului, nici pe arhanghelul Mihail care s-a luptat cu diavolul pentru trupul
lui Moise (Iuda 9), nu-i întâlnim pe fiii lui Dumnezeu din cartea Iov, nici pe
cei din „sfatul (consiliul) străjerilor” din 1 Regi 22:19-22 sau din
cartea Daniel 4:17. Nu ni se spune
nimic despre miile de îngerii mijlocitori „care vestesc omului calea pe care
trebuie s-o urmeze” (Iov 33:23) și nici de „adunarea în sărbătoare a îngerilor”
(Evrei 12:22) sau despre cele trei grupe de șapte îngeri care au declanșat
pedepsele mâniei divine asupra Pământului! Nu-i întâlnim nici măcar pe cei
patru heruvimi teribili care stau în jurul tronului din slava cerească! Se pare
că ni se descrie „numai” partea noastră dintr-o realitate cu mult mai multe
Universuri. Am putea spune că Împărăția lui Dumnezeu există în multe alte
lumi, adică există un Multivers de Universuri! Prin natura Sa, Dumnezeu este omniprezent, făptura Lui fiind și
imanentă (locuind în creație) și transcendentă (existând în afara ei și
independent de ea). Orice
încercare de a-L localiza pe Dumnezeu nu-L cinstește, ci-L dezonorează. Când ni
se va spune în acest capitol că „Dumnezeu
va fi cu oamenii” și că „ei vor
umbla în lumina Lui” nu trebuie
să ne închipuim că Dumnezeu este un fel de extraterestru superior care se va
mărgini în final să stea cu oamenii. Dacă ne închipuim că El va fi aici și
nicăieri în altă parte, ne închipuim greșit. Acesta este un antropomorfism
obraznic și antropocentric! „Iată că cerurile cerurilor nu-L pot
încape”, ne spune Solomon, convins că templul zidit la Ierusalim nu-L va
coborî pe Dumnezeu la nivelul nostru. Faptul că Dumnezeu își va face simțită
plenar prezența Lui în Noul Ierusalim nu-I desfințează omniprezența Sa, ci
înseamnă că El alege să se facă accesibil și nouă. Asta nu înseamnă că nu mai există heruvimi cu patru fețe, roțile
slavei și tot ceea ce am întâlnit deja în sala tronului pe marea de sticlă
asemeni cristalului.
2. Doar în parte despre Cerurile
lui Dumnezeu: Ca să
ne dăm seama desptre această pluralitate a eternității este suficient să vă
întreb: „De unde s-a coborât cetatea sfântă, Noul Ierusalim?” Veți alerga la text și vom citi
împreună: „Şi eu am văzut coborându-se, din cer de la Dumnezeu, cetatea sfântă,
Noul Ierusalim, gătită ca o mireasă împodobită pentru bărbatul ei. Şi am
auzit un glas tare, care ieşea din scaunul de domnie şi zicea: Iată cortul lui
Dumnezeu cu oamenii! El va locui cu ei şi ei vor fi poporul Lui şi Dumnezeu
Însuşi va fi cu ei. El va fi Dumnezeul lor” (Apocalipsa 21:2-3). Noul
Ierusalim a „coborât” în Cerul cel Nou „din cer de la Dumnezeu”, adică
din altă parte. Mai există și mereu va mai exista un „în altă parte”! Iar faptul că Dumnezeu va veni să
locuiască împreună cu oamenii nu desfințează în niciun fel faptul că El va
putea fi concomitent în altă parte, în Cerul de unde s-a pogorât Noul
Ierusalim! Dumnezeu va putea să fie și aici și acolo, și în Cerul nostru și
în Cerul Lui și dincolo de toate Cerurile, pentru că este Omniprezent! El
există pretutindeni în același timp! Omenirea
cea nouă va exista în ecosistemul unui Cer Nou și a unui Pământ Nou, dar asta
nu înseamnă că nu există ceea ce Biblia numește „cerurile cerurilor”, creația multiplă a lui Dumnezeu, fiecare
populată cu alte feluri de făpturi. „Iată, ale Domnului, Dumnezeului tău, sunt cerurile şi cerurile cerurilor, pământul şi tot ce cuprinde el” (Deuteronom 10:14).
„Dar ce! Va locui oare cu adevărat
Dumnezeu pe pământ? Iată că cerurile şi cerurile cerurilor nu pot să Te cuprindă, cu cât mai puţin casa
aceasta pe care Ţi-am zidit-o eu!” (1 Împăraţilor 8:27). „Dar cine poate să-I zidească o casă,
când cerurile şi cerurile cerurilor nu-L pot cuprinde? Şi cine sunt eu, ca să-I
zidesc o casă, decât doar ca să ard tămâie înaintea Lui?” (2 Cronici 2:6).
„Dar ce, să locuiască Dumnezeu cu
adevărat împreună cu omul pe pământ? Iată că cerurile şi cerurile cerurilor nu Te pot cuprinde,
cu cât mai puţin această casă pe care am zidit-o eu!“ (2 Cronici 6:18). „Tu, Doamne, numai Tu ai făcut cerurile, cerurile cerurilor şi
toată oştirea lor şi pământul cu tot ce este pe el, mările cu tot ce cuprind
ele. Tu dai viaţă tuturor acestor lucruri şi oştirea cerurilor se închină înaintea
Ta” (Neemia 9:6). „Toată
oştirea cerurilor piere, cerurile sunt făcute sul ca o
carte şi toată oştirea lor cade, cum cade frunza de viţă, cum cade frunza de
smochin” (Isaia 34:4). Tot
ceea ce ne-a fost sugerat în Epistola
către Evrei există! Lucrurile din sistemul de închinare de la templu au
fost numai „umbra” unor realități care există în hiperdimensiunile celui de al
Treilea Cer: „Punctul cel mai însemnat al celor spuse este că avem un Mare Preot
care S-a aşezat la dreapta scaunului de domnie al Măririi, în ceruri, ca
slujitor al Locului Preasfânt şi al adevăratului cort, care a fost ridicat
nu de un om, ci de Domnul. … Ei fac o slujbă, care este chipul şi
umbra lucrurilor cereşti, după poruncile primite de Moise de la Dumnezeu,
când avea să facă cortul: Ia seama, i s-a zis, să faci totul după chipul care
ţi-a fost arătat pe munte”. (Evrei
8:1-2,5). „Dar Hristos a venit
ca Mare Preot al bunurilor viitoare, a trecut prin cortul acela mai mare şi mai
desăvârşit, care nu este făcut de mâini, adică nu este din zidirea
aceasta, şi a intrat, o dată pentru totdeauna, în Locul Preasfânt nu cu
sânge de ţapi şi de viţei, ci cu însuşi sângele Său, după ce a căpătat o
răscumpărare veşnică” (Evrei 9:11-12). Realitățile acelea cerești
n-au încetat să existe atunci când au dispărut cerurile vechi și Pământul. Ele
n-aveau de ce să fie distruse! Ne-am întâlnit cu ele ori de câte ori Apocalipsa
ne-a ridicat de pe Pământ în Hiperspațiul Ceresc. „Când a rupt Mielul pecetea a
cincea, am văzut sub altar sufletele celor ce fuseseră înjunghiaţi din pricina
Cuvântului lui Dumnezeu şi din pricina mărturisirii pe care o ţinuseră” (Apocalipsa
6:9). „Îngerul al şaselea a
sunat din trâmbiţă. Şi am auzit un glas din cele patru coarne ale altarului de
aur care este înaintea lui Dumnezeu …” (Apocalipsa 9:13). „ Al şaptelea a vărsat
potirul lui în văzduh. Şi din Templu, din scaunul de domnie, a ieşit un glas
tare, care zicea:S-a isprăvit!” (Apocalipsa 16:17).
3. Doar în parte despre Duhul
Sfânt: Un
alt „mare absent” al ultimelor capitole este … Duhul Sfânt! Caracteristic dar
curios în aceeași măsură, cea de a treia persoană a Sfintei Treimi apare doar aluziv și activ doar în susținerea
lucrărilor făcute de Tatăl și de Fiul. Eu
cred că El este râul de apă vie izvorât din tronul Tatălui și al Mielului, râul
care alimentează noul pom al vieții ale cărui frunze vindecă Neamurile. Nu ni
se spune însă foarte clar lucrul acesta. Cea de a treia persoană a Sfintei
Trimități își păstrează caracterul și în eternitate. El
mai apare doar încă o dată în textul Apocalipsei, când dinăuntrul Bisericii și
împreună cu ea, strigă și cheamă: „Şi Duhul şi Mireasa zic: „Vino!” Şi cine
aude să zică: „Vino!” Şi celui ce îi este sete să vină; cine vrea să ia apa
vieţii fără plată!” (Apocalipsa 22:17).
4. Doar în parte despre
integrarea în Împărăția plenară a lui Dumnezeu: Foarte puțini
cititori dau importanță diferitelor „împărății” despre care vorbește Biblia.
Pentru majoritatea, ele sunt tot una și este suficient că ele identifică ceva
ce nu este din lumea noastră. Un cititor cu discernământ va observa însă că
avem de a face cu sfere de existență distincte. Trebuie să încercăm să
înțelegem care este și va fi relația dintre diferitele „împărății” pomenite în
Biblie. Partea finală a Apocalipsei anunță că „ni se
dă acces” la prezența divină, că vom deveni asemenea Lui în natură, nu că El va
deveni dintr-o dată ca unul din noi! Dumnezeul cel viu nu este ca „vrăjitorul
din Oz”, un omuleț ascuns deocamdată după o perdea, pe care-l vom descoperi în
final drept unul ca noi, cu probleme și năzuințe neîmplinite. Nu! Departe de
noi o asemenea blasfemie! Dumnezeu care ne dă „mai mult decât putem noi cere
sau gândi” va rămâne pururi „mai mult decât ce putem noi crede sau gândi”. Iată
ce știm parțial despre Împărăția Lui cea veșnică - Noul Testament ne vorbește
despre:
1. Împărăția în forma ei
tainică: „Fariseii
au întrebat pe Iisus când va veni Împărăţia lui Dumnezeu. Drept răspuns, El
le-a zis: Împărăţia lui Dumnezeu nu vine în aşa fel ca să izbească
privirile. Nu se va zice: Uite-o aici sau Uite-o acolo! Căci iată că
Împărăţia lui Dumnezeu este înăuntrul vostru” (Luca 18:20-21). Acest
text interzice identificarea împărăției cu orice formă sau denominație a
bisericii din vreamea de acum. Nici
catolicismul, nici ortodoxia n-ar trebui să aibe pretențiile unei existențe
parohiale cu autoritate asupra unor teritorii sau asupra unor națiuni. Astăzi,
Împărăția lui Dumnezeu se află doar în inimile oamenilor!
2. Împărăția Fiului, atât în
forma ei milenară, cât și în forma ei perfectă, amândouă vizibile, nu tainice: „Şi din scaunul de domnie a ieşit un glas
care zicea: Lăudaţi pe Dumnezeul nostru, toţi robii Lui, voi care vă temeţi de
El, mici şi mari! Şi am auzit ca un glas de gloată multă, ca vuietul unor
ape multe, ca bubuitul unor tunete puternice, care zicea: Aleluia! Domnul,
Dumnezeul nostru Cel Atotputernic, a început să împărăţească. Să ne
bucurăm, să ne veselim şi să-I dăm slavă!” (Apocalipsa 19:5-7). Aceste împărății sunt
intergate în ceea ce Biblia numește generic Împărăția Cerurilor, termen folosit o singură dată în Vechiul
Testament (Daniel 11:4) și de 30 de ori în Noul Testament, interesant, numai în
Evanghelia scrisă de Matei prioritar pentru poporul evreu: „Dar vă spun că vor veni
mulţi de la Răsărit şi de la Apus şi vor sta la masă cu Avraam, Isaac şi Iacov
în Împărăţia cerurilor” (Matei 8:11).
3. Împărăția lui Dumnezeu
este cea mai cuprinzătoare formă a domniei lui Dumnezeu, pe care „cerurile
cerurilor nu-l pot cuprinde”: „Iată,
ale Domnului, Dumnezeului tău, sunt cerurile şi cerurile cerurilor, pământul şi tot ce
cuprinde el” (Deuteronom 10:14). „Dar
ce! Va locui oare cu adevărat Dumnezeu pe pământ? Iată că cerurile şi cerurile cerurilor nu pot să Te cuprindă, cu cât mai puţin casa aceasta
pe care Ţi-am zidit-o eu!” (1 Împăraţilor 8:27). „Şi când toate lucrurile Îi vor fi supuse, atunci chiar şi Fiul Se va supune
Celui ce I-a supus toate lucrurile, pentru ca Dumnezeu să fie totul în toţi” (1 Corinteni 15:28). Ca să respectăm terminologia
Scripturii, împărăția lumii acesteia va trece în mâna Dumnezeului nostru, apoi
Împărăția terestră a lui Hristos va fi integrată în Împărăția Cerurilor, iar
după aceea, această Împărăție a Cerurilor va fi și ea integrată la rândul ei în
Împărăția lui Dumnezeu, „pentru ca El să
fie totul în toți”: „Dumnezeu, în adevăr, a pus totul sub picioarele Lui. Dar când zice că
totul I-a fost supus, se înţelege că afară de Cel ce I-a supus totul. Şi
când toate lucrurile Îi vor fi supuse, atunci chiar şi Fiul Se va supune Celui
ce I-a supus toate lucrurile, pentru ca Dumnezeu să fie totul în toţi” (1
Corinteni 15:27-28).
4. Împărăția lui Dumnezeu va
fi noul nostru loc de activitate! Apocalipsa ne spune că în Împărăția lui
Dumnezeu vom face două lucruri: „vom
împărăți în vecii vecilor” (Apocalipsa 22:5) și că vom fi „robii Lui care îi vom sluji” (Apocalipsa
22:3). Cele două nu se exclud una pe
cealaltă. Vom exercita o autoritate delegată, așa cum au avut și ucenicii: „Noi
dar, suntem trimişi împuterniciţi ai lui Hristos; şi, ca şi cum Dumnezeu ar
îndemna prin noi, vă rugăm fierbinte, în Numele lui Hristos: Împăcaţi-vă cu Dumnezeu!”
(2 Corinteni 5:20). Dacă Împărăția lui Dumnezeu s-ar reduce doar la
Pământul cel Nou și la Noul Ierusalim nu ne-am putea împlini o astfel de
misiune. Dacă toți vom împărății, atunci cine ne vor fi supuși? Asupra cui ne
vom exercita autoritatea? „Celui ce va birui, îi voi da să şadă cu
Mine pe scaunul Meu de domnie, după cum şi Eu am biruit şi am
şezut cu Tatăl Meu pe scaunul Lui de domnie” (Apocalipsa 3:21). Nu
se poate vorbi despre domnie fără existența unor lucruri peste care să se
exercite această domnie. Ne așteaptă contactul și interacțiunea cu miliardele
de ființa ale Multiversului Împărăției lui Dumnezeu. Eternitatea va fi lumea lumilor lui Dumnezeu, iar câmpul nostru de
misiune va fi pretitindeni unde ne va trimite Dumnezeu să-L reprezentăm și să-I
facem cunoscută voia! Aceasta a fost tema anticipată încă din primul
capitol al Apocalipsei: „Ale Lui, care ne iubeşte, care ne-a spălat
de păcatele noastre cu sângele Său şi a făcut din noi o împărăţie şi
preoţi pentru Dumnezeu, Tatăl Său: ale Lui să fie slava şi puterea în vecii
vecilor! Amin.” (Apocalipsa 1:5-6).
5. Împărăția lui Dumnezeu
este o împărăție fără de sfârțit! Logica experienței noastre actuale cere ca
totul și toate să aibă o țintă, o finalitate. Nu ne împăcăm prea bine cu
conceptul de eternitate. Înțeleptul Solomon a spus-o cel mai bine: „Orice
lucru El îl face frumos la vremea lui. A pus în inima lor chiar şi gândul veşniciei, măcar că
omul nu poate cuprinde, de la început până la sfârşit, lucrarea pe care a
făcut-o Dumnezeu” (Eclesiastul 3:11). Când vom urca la palierul
superior al hiperdimensiunilor, timpul își va pierde din importanța actuală.
Vom dobândi o „logică nouă” corespunzătoare cu condițiile noi în care vor
exista. Biblia ne descrie în finalul Apocalipsei cum timpul terestru se scurge prin
timpul profetic asemena unui fluviu în oceanul eternității. Nimeni nu trebuie să perceapă cele scrise în ultimele capitole ale
Apocalipsei drept un final al istoriei. Nu există „sfârșitul lumii”!
Istoria trece printr-un prag existențial la altul, urcând la un nou palier
superior. Ne reintegrăm în eternitate! Am trecut prin „acest veac” al istoriei
și am citit profeția despre „veacul viitor” al împărăției terestre. Cu capitollele 20-22 privim
crepusculul veacurilor viitoare. „Și vor împărăți în vecii vecilor”
(Apocalipsa 22:5). Expresia aceasta de pluralitate, „vecii vecilor”, identifică aventurile
viitoare care ne așteaptă. Un „veac” sau „eon” este o perioadă foarte mare
de timp: „El ne-a înviat împreună şi ne-a pus să şedem împreună în locurile cereşti,
în Hristos Iisus, ca să arate în veacurile viitoare nemărginita bogăţie a
harului Său, în bunătatea Lui faţă de noi în Hristos Iisus” (Efeseni 2:6-7).
Dumnezeu are încă mari surprize pentru noi. Eternitatea este încă în
copilăria ei!
Reflecții
suplimentare: 1. Apocalipsa 22:4-6 - Vom
vedea fața Lui și vom reflecta lumina Lui (22.4):
Să citim aceste cuvinte pline de
slavă: „ei vor vedea fața Lui”. Fața Lui este în legătură cu
gloria adusă de revelația Sa Însăși. Când legea a fost dată și călcată, Moise a
găsit har înaintea lui Dumnezeu și în felul acesta încurajat, a spus: „Arată-mi,
Te rog, gloria Ta” (Exod 33.18). Răspunsul a fost: „Tu nu-Mi
poți vedea fața, pentru că omul nu poate să Mă vadă și să trăiască.” Sub har
contrastul este mare. Noi putem spune: „Dumnezeu a strălucit în inimile
noastre, ca să facem să strălucească lumina cunoștinței slavei lui Dumnezeu pe
fața lui Iisus Hristos” (2 Corinteni 4.6). Dar ceea ce avem aici depășește
cu mult acestea. Aduși în favoarea Lui, vom fi în lumina deplină a cunoașterii
lui Dumnezeu, revelată în mod perfect în Hristos. Se va împlini cererea
Domnului nostru: „Să fie împreună cu Mine și aceia pe care Mi i-ai
dat Tu, ca să vadă gloria Mea” (Ioan 17.24). Vom vedea fața lui
Dumnezeu pentru totdeauna, privindu-L pe El.
În legătură cu aceasta vin următoarele cuvinte: „Nunmele Lui va fi pe frunțile lor.” În capitolul 13 am văzut că toți cei ce urmau Fiarei trebuiau să aibă semnul sau numele pe frunțile lor, declarând astfel supunerea față de ea și faptul că o reprezentau. Aceștia vor ajunge, după cum am văzut, sub mânia lui Dumnezeu. Noi vom purta numele lui Dumnezeu și al Mielului, în locul cel mai proeminent, declarând supunerea față de El și reflectând asemănarea Sa ca reprezentanți ai Săi. Ar fi dificil să concepi vreun lucru mai binecuvântat decât acesta - să locuiești în lumina Lui și să reflectezi asemănarea Lui pentru totdeauna. Este de notat faptul izbitor al repetării de trei ori a cuvântului „Lui”, nu al „Lor”. Dumnezeu și Mielul sunt amândoi prezentați cu un pronume singular. Ei sunt deosebiți în mod clar, dar Ei sunt una. Este o altă indicație a Dumnezeirii lui Hristos.
În legătură cu aceasta vin următoarele cuvinte: „Nunmele Lui va fi pe frunțile lor.” În capitolul 13 am văzut că toți cei ce urmau Fiarei trebuiau să aibă semnul sau numele pe frunțile lor, declarând astfel supunerea față de ea și faptul că o reprezentau. Aceștia vor ajunge, după cum am văzut, sub mânia lui Dumnezeu. Noi vom purta numele lui Dumnezeu și al Mielului, în locul cel mai proeminent, declarând supunerea față de El și reflectând asemănarea Sa ca reprezentanți ai Săi. Ar fi dificil să concepi vreun lucru mai binecuvântat decât acesta - să locuiești în lumina Lui și să reflectezi asemănarea Lui pentru totdeauna. Este de notat faptul izbitor al repetării de trei ori a cuvântului „Lui”, nu al „Lor”. Dumnezeu și Mielul sunt amândoi prezentați cu un pronume singular. Ei sunt deosebiți în mod clar, dar Ei sunt una. Este o altă indicație a Dumnezeirii lui Hristos.
Niciodată
noapte (22.5):
Fiind aduși astfel în strălucirea luminii
vii, toată întunecimea morții s-a dus pentru totdeauna și nu mai este nevoie de
vreo lampă neînsemnată a omului. Capitolul nostru începe cu viața și continuă
cu lumina. Dragostea nu este menționată, este numai dedusă, deoarce cetatea
este mireasa, soția Mielului, și aceasta, fără îndoială, pentru că este vorba
de cetate, care face cunoscut nu dragostea, ci este centrul administrării
divine.
A domni
în vecii vecilor (22.5):
Cuvintele de la sfârșitul
descrierii sunt: „ei vor domni în vecii vecilor.” După cum
am învățat la începutul cărții, sfinții sunt făcuți o împărăție de preoți
pentru Dumnezeu; adică ei sunt preoți și regi. Mai departe, după cum apostolul
Pavel a spus corintenilor, „sfinții vor judeca lumea”. Și
iarăși, „noi vom judeca pe îngeri”. Acesta
este gândul lui Dumnezeu, hotărât de mult timp. Acum îl aflăm că este adus la
îndeplinire.
Aici sunt lucruri care se ridică mai presus de puterile noastre slabe de înțelegere în prezent. Totuși ele sunt, binecuvântat fie Dumnezeu, în mod profund reale, stabilite la timpul lor, pentru a fi stabilite pentru totdeauna. În versetul 5 am citit ultimul cuvânt al revelației profetice și în el am fost conduși spre o condiție de binecuvântare mult mai presus de cele mai înalte gânduri ale noastre. În Geneza 3 l-am văzut pe om depărtându-se de lumina lui Dumnezeu - atât cât i-a fost dăruită - s-a afundat în noapte spirituală și a devenit un sclav al păcatului. Aici îi vedem pe oamenii răscumpărați care au primit „plinătatea harului și darul liber al dreptății” arătat în lumina veșnică și ei vor domni în viață, prin Acel unul singur, Iisus Hristos, așa cum a scris apostolul Pavel în Romani 5.17.
Aici sunt lucruri care se ridică mai presus de puterile noastre slabe de înțelegere în prezent. Totuși ele sunt, binecuvântat fie Dumnezeu, în mod profund reale, stabilite la timpul lor, pentru a fi stabilite pentru totdeauna. În versetul 5 am citit ultimul cuvânt al revelației profetice și în el am fost conduși spre o condiție de binecuvântare mult mai presus de cele mai înalte gânduri ale noastre. În Geneza 3 l-am văzut pe om depărtându-se de lumina lui Dumnezeu - atât cât i-a fost dăruită - s-a afundat în noapte spirituală și a devenit un sclav al păcatului. Aici îi vedem pe oamenii răscumpărați care au primit „plinătatea harului și darul liber al dreptății” arătat în lumina veșnică și ei vor domni în viață, prin Acel unul singur, Iisus Hristos, așa cum a scris apostolul Pavel în Romani 5.17.
Afirmarea
adevărului revelat (22.6):
De aceea nu suntem surprinși că versetul 6 ne dă o
afirmare solemnă a adevărului despre viitorul minunat dezvăluit. Apostolii au
făcut cunoscut puterea și venirea Domnului, iar Petru ne asigură că ei n-au
urmărit niște basme meșteșugit alcătuite (vezi 2 Petru 1.16). Aici contemplăm
slăvi care se întind în eternitate și care ar fi dincolo de credință, dacă nu
ne-ar fi fost garantate ca „vrednice de crezare și adevărate”.
2. Apocalipsa 22:7-9:
Iată, Eu
vin curând (22.7):
Totodată ele sunt lucruri „care
trebuie să aibă loc în curând”. Afirmația aceasta intenționează
desigur să ne comunice că noi trebuie să socotim timpul potrivit estimării
divine și nu a noastră. Cuvântul tradus „curând” este
aproape același întâlnit și în versetul 7, unde avem cea dintâi dintre cele
trei anunțuri: „Eu vin curând”, care se întâlnesc în versetele
de încheiere a acestei cărți. Ce înseamnă pentru noi multe secole nu sunt decât
câteva minute pe ceasul mare al lui Dumnezeu. Înclinăm să gândim totuși că
acest cuvânt înseamnă că, atunci când are loc o lucrare divină, ea este marcată
de iuțeală, repreziciune, așa cum se spune în Romani 9.28: „Domnul va
îndeplini pe deplin și repede pe pământ cuvântul Său.” Când va
veni Domnul Iisus, nu vor fi manifestări încete și de lungă durată, ci va fi ca
fulgerul, o clipă. În timp ce așteptăm venirea Lui, binecuvântarea noastră stă
în ținerea spuselor profeției pe care o cercetăm. Vom „păzi”
cuvintele ei dacă le păstrăm în gândurile noastre în așa fel încât ele ne vor
guverna viața. Am auzit despre studiul profeției ca fiind doar un lucru
intelectual. Desigur, s-ar putea să fie numai atât, dar intenția lui nu este
numai atât. Dacă păzim spusele profeției, vom fi îmbogățiți cu înțelegerea
scopului pe care îl are Dumnezeu, cu planurile pe care le are înaintea Sa și
căile pe care se va ajunge la împlinirea lor. Vom fi de asemenea binecuvântați
de siguranța biruinței depline care va încununa toate judecățile și căile Sale.
A te
închina numai lui Dumnezeu (22.8-9):
Efectul tuturor acestora asupra
lui Ioan a fost foarte mare, așa cum în adevăr trebuie să fie asupra noastră
care le citim. Impulsul de a te închina era drept, fără îndoială, deși a cădea
la picioarele îngerului era un lucru greșit. Faptul acesta a fost respins
îndată de înger, pentru că el avea mai degrabă locul unui rob, și în privința
aceasta era egal cu Ioan și cu profeții, sau chiar cu toți cei care își iau
locul de ascultare față de cuvântul lui Dumnezeu. Numai lui Dumnezeu trebuie
să ne închinăm. Niciun înger nu va accepta ca cineva să i se închine lui, deși
dorința cea mai aprinsă a lui Satan, marele înger căzut, aceasta era, așa cum
ni se arată în Matei 4.9.
3.
Apocalipsa 22.16: Iisus, steaua strălucitoare de dimineață:
În timp ce Apocalipsa se apropie
de sfârșit, Iisus ni Se prezintă nu numai în felul în care să ne întoarcem
înapoi la prezicerile Vechiului Testament a răsăritului Soarelui dreptății, ci
în al doilea rând, în legătură mai distinct cu nădejdile Noului Testament. El
fusese prezis venind ca o „stea a lui Iacov” (Numeri
24.17) fără vreo referință la dimineață. Ca Steaua strălucitoare a dimineții, Iisus
ni Se prezintă ca Acela care vine mai înainte de răsăritul zilei și ca o
garanție a ei. Acum Israel nu-L cunoaște în felul acesta, pentru că a fost
respins și tratat ca înșelător. Biserica, și numai Biserica Îl cunoaște în
caracterul acesta și are dreptul să-și mențină aceste speranțe cerești,
centrate în El, care se vor realiza mai înainte de a se arăta ziua glorioasă
pentru Israel și pentru Pământ. În felul acesta, în versetul 16 Domnul Iisus ni
Se adresează personal ca Acela în care sunt centrate toate speranțele și pentru
Cer și pentru Pământ, și El Se dezbracă de Sine Însuși, pentru a vorbi astfel,
de toate titlurile și onorurile Sale, pentru ca mai simplu și efectiv să Se
prezinte pe Sine Însuși. În felul acesta Se adresează mai direct inimilor celor
ai Săi. Ca urmare este un răspuns imediat.
Iisus,
Rădăcina și Vlăstarul lui David:
Versetul 16 are în el un element
de contrast dacă îl comparăm cu cel dintâi verset al cărții. Descoperirile
profetice date de Dumnezeu lui Iisus Hristos și transmise nouă de îngerul Său
prin Ioan, acum sunt complete. Îngerul prin care au fost comunicate a dispărut.
Iisus Însuși rămâne și în versetul acesta și în cele următoare se aude numai
glasul Lui. În primul rând El aprobă tot ceea ce a fost transmis prin slujirea
îngerului și ceea ce a fost trimis de El. Nu trebuie să gândim că mărturia
profetică a fost ceva mai jos decât divină, deși a ajuns la noi în felul
acesta. Mărturia a fost dată în cele șapte biserici din Asia, cum se precizează
în capitolul 1.4, dar prin ele este intenționată iluminarea întregii Biserici
universale până ce va veni El. După ce a aprobat întreaga carte, Domnul Iisus,
folosind numai numele Său personal, ni Se prezintă în două feluri. Întâi, ca
Rădăcina și Vlăstarul lui David, care ne dă demnitatea Sa în omenire pentru
împărăție și pentru stăpânirea întregului Pământ. Dacă citim Psalmul 78.65-72 -
T.M. și apoi 2 Samuel 23.1-5, observăm că, aceste pasaje arată cum printr-o
intervenție specială a puterii divine David a fost ridicat în poziția
împărătească, și cum el a fost o imagine imperfectă a Unuia infinit mai mare
care avea să coboare din el în ce privește trupul. De aceea în Isaia 11.1 se
vorbește de Hristos ca de o Ramură care iese din tulpina lui Isai și un Vlăstar
din rădăcinile căruia vor fi roade. Aici El ni Se prezintă clar ca vlăstar al
lui David. Dar în același capitol din Isaia, în versetul 10, El este prezentat
ca „Vlăstarul lui Isai” care va fi „în ziua
aceea” și corespunde cu ce avem în capitolul nostru. El
este „tulpină” și „rădăcină” în
Isaia; este „Vlăstar” și „rădăcină” în
Apocalipsa. În cele dintâi cuvinte este proeminent gândul omenirii Lui; în
cuvintele din urmă, Dumnezeirea Lui. Și apoi - revenind la 2 Samuel 23 - când
în cele din urmă El stăpânește peste oameni în dreptate și în temere de
Dumnezeu, El va fi „ca lumina dimineții, ca răsăritul soarelui în dimineața
fără nori”. În imaginea aceasta izbitoare și poetică se arată
începutul zilei strălucitoare a Mileniului Pământului, când El va veni.
4.
Apocalipsa 22.17: Invitația de a veni și cei ce n-au venit:
A doua propoziție se referă la
cei care au auzit acest strigăt dar până acum încă nu i s-au alăturat lui. Este
vreunul dintre cititori în situația aceasta? Atunci ești invitat să fii
împreună cu Duhul și Mireasa și să-ți adaugi acest „Vino” la al
lor. Cu cât înțelegem mai mult partea noastră în Adunare și locul pe care
Adunarea îl are ca mireasă a lui Hristos, cu atât mai mult vom dori venirea
Mirelui. Propozițiile a treia și a patra cuprinse în versetul 17 ne dau
siguranța fericită că până ce va veni El, apa vie pe care o dăruiește Evanghelia
este la dispoziția fiecărui suflet însetat. Dacă Domnul nostru vorbește, așa
cum face aici, noi care suntem niște simpli robi ai Săi ne putem adresa cu
îndrăzneală oamenilor cu aceleași cuvinte, plini de încredere. Este o bucurie
să știm că întocmai cum ne putem îndrepta spre El care este Steaua
strălucitoare de dimineață și-I spunem: „Vino!” tot așa
ne putem îndrepta spre oameni în general și către cei însetați în special și
să-i îndemnăm să vină să ia apa vieții, fără plată. Până ce această perioadă a
harului va fi înlocuită cu o perioadă a judecății, invitația Evangheliei
trebuie să fie făcută cunoscut. Ea este pentru „oricine vrea” și putem
fi siguri că în final se vor găsi unii care prin lucrarea Duhului lui Dumnezeu
vor voi să ia.
Duhul și
Mireasa spun: Vino!
Putem afla încurajare în faptul
că la sfârșitul acestei cărți, și de fapt al Noului Testament ca întreg, Duhul
Se arată că încă a rămas, și Mireasa ca încă existând ca o entitate pe Pământ.
Decăderea care s-a arătat atât de trist în Biserica de nume, după cum este
indicat profetic în capitolele 2 și 3, n-a oprit lucrarea Unuia și n-a distrus
pe celălalt. Duhul locuiește în Biserică, în Mireasă, și de aceea într-un glas
se aude răspunsul: „Vino!” acesta este faptul; dar avem să
ne cercetăm pe noi înșine dacă suntem în totul în armonie cu acest strigăt. Ne
temem că prea mulți creștini urmăresc încă îmbunătățirea lucrurilor de pe
Pământ sau cât de cât evenimente pentru o condiție ideală a lucrurilor care să
fie produse prin predicarea Evangheliei, punând mare accent pe implicațiile lor
sociale, și de aceea cu greu s-ar alătura acestui strigăt.
5. Apocalipsa 22.18-19: Cine adaugă sau scoate ceva din Cuvântul lui Dumnezeu:
Este un fapt deosebit de solemn
în versetele 18 și 19. A falsifica o parte din Cuvântul lui Dumnezeu este un
lucru de care se presupune că nu se va face vinovat un credincios adevărat. Să
notăm că păcatul acesta poate fi făcut adăugând unele cuvinte sau scoțând din
ele. În zilele de altădată primul păcat a fost cel al fariseilor, al doilea cel
al saducheilor. Unii adăugau tradiția lor, care avea ca efect desființarea
adevăratului Cuvânt al lui Dumnezeu. Ceilalți adoptau vederi raționaliste și
refuzau să creadă în înviere, sau în îngeri, sau în duh și în felul acesta
înlăturau mult din Cuvântul divin. Deși numele acestora sunt învechite,
spiritul lor este viu și astăzi, iar avertizarea aceasta este foarte necesară.
Amenințarea din ultima parte a versetului 19 este foarte gravă: scoaterea
părții lui de la pomul vieții. Trebuie să notăm că schimbarea „cuvintelor” este
interzisă. Avem un anunț final chiar aici la sfârșit, că toate cuvintele
Scrierilor divine sunt inspirate. Inspirația cuvânt cu cuvânt este susținută
chiar la sfârșit. Dacă nu am avea o inspirație cuvânt cu cuvânt, n-am avea
deloc inspirație. Este ușor de înțeles acest lucru, dacă ne îndreptăm gândurile
la aranjamentele din lume. Legile țării nu sunt desigur inspirate, dar ele sunt
autoritate și au fost decretate de Parlament în formă scrisă, frază cu frază,
cuvânt cu cuvânt. În Curtea de Apel se face frecvent caz de însăși cuvintele
legii, știind că ele sunt valabile și nu pot fi desconsiderate sau alterate.
Dacă un avocat dă la o parte cuvintele legii într-o acțiune legală și pretinde
să interpreteze ceea ce se numește „spiritul legii” separat
de cuvintele ei, va fi repede dovedit că este greșit și numai cuvintele ar avea
autoritate și ar guverna acel caz. Să ținem seama de cuvintele acestei
profeții și de fiecare altă parte a Scrierilor divine.
6. Apocalipsa
22.20: Ultimele
cuvinte ale Domnului Iisus: „Eu vin curând”:
În versetul 20 avem ceea ce putem
privi ca ultimele cuvinte ale binecuvântatului nostru Domn în Sfintele
Scripturi - ultimul Său cuvânt inspirat către Biserica Sa. El tocmai
mărturisise despre integritatea și autoritatea cuvântului Său sfânt, însă
spunând „dacă adaugă cineva la acestea”
(versetul 18), gândim că El Se referea la tot conținutul acestei cărți
minunate, în adevăr la tot ce avem în Scripturi. Iar ultimul cuvânt al
mărturiei Sale este: „Da, Eu vin curând.” În felul acesta pentru a treia
oară în acest capitol de încheiere El anunță venirea Sa. Dat fiind acest lucru,
cât de extraordinar este faptul că însuși gândul venirii Sale s-a dus din
gândirea Bisericii timp de veacuri, și chiar a fost tăgăduit sau explicat
greșit. Fără îndoială explicația stă în faptul că Biserica a alunecat în lume
și și-a îndreptat gândurile spre Pământ, așa cum i s-a spus în scrisorile către
Pergam și Tiatira în capitolul 2. Înșelată de ispitele pământești, venirea lui
Hristos ceresc și-a pierdut atracția. Să privim la El, pentru ca nu cumva
același proces să aibă loc în inimile și în viețile noastre. Dacă știm care
este în adevăr partea și perspectiva noastră, vom afla că venirea Sa este
atractivă mai mult decât pot spune cuvintele, iar răspunsul nostru va fi
desigur, așa cum este indicat aici: „Amin! Vino, Doamne Iisuse!” Nu putem dori amânare și adăugăm cu entuziasm: „Așa să fie!” Vino repede, așa cum ai spus,
Doamne Iisuse! Dumnezeu să ne întărească la fiecare credința și încrederea în
baza cărora acesta să fie adevăratul răspuns al tuturor inimilor noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu