REZOLVAREA SUBIECTELOR DE LA EXAMENUL DE
TITULARIZARE-ISTORIE 2017!
SUBIECTUL
I (30 de puncte):
A. Citiţi, cu atenţie, sursa de
mai jos: „De două ori în mai puţin de douăzeci de ani,
Imperiul se vede ciuntit de cele mai bogate provincii orientale. Din 612 [...],
perşii [...] vor pune piciorul în Siria, Palestina şi Egipt. Heraclius le va
recuceri în urma unor strălucite campanii care-I duc, în 627, până la
Ctesiphon, capitală a Imperiului Sassanid; începând cu 634, însă, arabii vor
porni la asaltul teritoriilor astfel recuperate. În câţiva ani, ei ocupă Siria,
Palestina, Egiptul şi Mesopotamia. După moartea lui Heraclius, ei continuă să
înainteze în Armenia, Anatolia, în insulele Egeei, pe coastele Asiei Mici [...]
şi, curând, în Africa. În 674, ei asediază însuşi Constantinopolul, port în
care flota lor va reapare anual, timp de patru ani. Oraşul nu-şi datorează
salvarea decât triplelor sale ziduri inexpugnabile şi, mai ales, eficacităţii
corăbiilor bizantine, echipate cu vestitul «foc grecesc» [...] care, în 678, va
provoca distrugerea flotei califului, obligându-l pe acesta să semneze pacea şi
să plătească un tribut.“ (S. Bernstein, P. Milza, Istoria Europei)
Pornind de la această
sursă, răspundeți următoarelor cerințe:
1. Scrieți o relație istorică de cauzalitate stabilită între
două informații selectate din sursa dată, precizând rolul fiecăreia dintre
aceste informații (cauză, respectiv efect). 1 punct
2. Menționați o cauză și două consecințe ale constituirii
Imperiului de la Niceea în secolul al XIII-lea. 3 puncte
3. Prezentați comparativ două fapte istorice referitoare la
lumea bizantină, desfășurate în secolele al VIII-lea - al XI-lea, stabilind o
asemănare și o deosebire dintre aceste fapte. 8 puncte
A.1:
O
relație de cauzalitate se poate stabili între următoarele două informații
oferite de sursă:
Cauza:
Cauza:
Arabii, în 674,
„asediază însăși Constantinopolul” (…) Orașul își datorează salvarea, „mai
ales, eficacității corăbiilor bizantine, echipate cu vestitul „foc grecesc”.
Efect:
Efect:
Flota bizantină, având la dispoziție „focul grecesc”, în 678, va provoca distrugerea flotei califului, obligându-l pe acesta să semneze pacea și să plătească un tribut”.
Cauza selectată de
noi pune în evidență importanța flotei bizantine. Aceasta a reușit să apere
Imperiul Bizantin între anii 610-867. Această perioadă este cunoscută în
istoriografie drept „epoca bizantină de mijloc”. Anul 610 reprezintă momentul
venirii pe tron al împăratului Heraklios iar 867 este anul venirii pe tron al
Dinastiei Macedonene prin împăratul Vasile I.
Efectul prezintă consecințele acestei superiorități a flotei bizantine
asupra Califatului. Arabii, deși își construiseră la rândul lor o flotă, aceasta
nu a fost la fel de puternică cupentru a se măsura cu cea bizantină. În
perspectivă, înfrângerea arabilor în 678, va pregăti contraofensiva bizantină din
timpul Dinastiei Macedonene, când Imperiul Bizantin va cuceri multe din
teritoriile, pierdute anterior în fața arabilor.
A.2: Cauza:
Împărțirea Imperiului
Bizantin de către cruciații occidentali, după Cruciada a IV-a 1202-1204.
Cruciații occidentali au format atunci o serie de formațiuni statale de tip
feudal apusean -
Imperiul Latin de Răsărit - primul
împărat al său fiind Balduin de Flandra, Principatele de Niceea, Epir,
Trapezunt etc.. Totuși, nu în toate aceste state autoritatea exercitată de
conducătorii catolici era la fel de puternică. Astfel, la Niceea, puterea va fi
preluată de principii bizantini din Dinastia Lascaris. Acești principi vor
reuși, treptat, să refacă Imperiul Bizantin.
Consecințe:
Consecințe:
O prima consecință a
fost aceea că Dinastia Lascaris reușește să refacă Imperiul Bizantin, iar în
1261 recucerește Constantinopolul. La acest fapt a contribuit, din plin, și
slăbirea lumii occidentale datorată invaziei mongole din 1240-1241. Profitând
de acest vacuum de putere, mai ales în statele din S-E Europei, Dinastia Lascaris
reface Imperiul, care, începând din 1261, va cunoaște, temporar, este drept, o
nouă perioadă de înflorire, mai ales în plan cultural. Influența culturii
bizantine este aproape totală în întreaga Europă. Primii umaniști italieni, de
exemplu, vor fi elevi ai umaniștilor greci.
A doua consecință:
odată cu Imperiul de la Niceea și lupta contra formațiunilor statale create de
către catolici, care se va incheia în
1261 cu preluarea tronului la Constantinopol de către Mihail al VIII-lea
Paleologul, se adâncește ruptura dintre catolici și ortodocși, ruptură devenită
evidentă, acum, la nivel de mase. Ruptura va fi atât de puternică încât chiar
și în condițiile expansiunii otomane, când puterea imperială a acceptat la
Conciliul de la Ferrara-Florenta (1438-1439) reunirea cu Biserica
Romano-Catolică, populația și clerul în imensa majoritate au respins unirea,
„preferând turbanul otoman în dauna
tiarei bizantine”- după expresia lui Stelian Brezeanu.
A.3:
Două
fapte istorice importante pentru evoluția Imperiului Bizantin în secolele
VIII-XI sunt:
Primul: reorganizarea administrativ-teritorială a Imperiului în theme. În aceste theme, puterile militară și
civilă reveneau unei singure persoane. Themele înlocuiau diocezele create de
împăratul Dioclețian. În aceste formațiuni administrative, puterea militară se
va baza pe stratioți. Aceștia primeau loturi de pământ pentru serviciile lor
militare, statul nemaiavând posibilitatea să plăteasca integral în bani aceste
servicii. Stratioții și-au dovedit forța lor militară, apărând Imperiul contra
arabilor și bulgarilor.
Al
doilea fapt este folosirea diplomației ca mijloc de apărare.
Diplomația bizantină era chemată să-i asmută pe străini unii contra altora,
pentru a nu mai putea ataca, în felul acesta, Imperiul. Așa se procedase și în
trecut - de exemplu împăratul Zenon, la vremea lui, îl convinsese pe conducătorul
ostrogot Theodosie I cel Mare, care ataca provinciile balcanice, să atace
Italia, aflată în posesia lui Odoacru. El urma să conducă, apoi, Italia în numele
lui Zenon - ceea ce s-a și întâmplat. Principiile diplomației bizantine sunt
formulate clar de împăratul Constantin al VII-lea Porfirogenetul (944-959) în
lucrarea „Despre administrarea Imperiului”. Mai mult, diplomația trebuia să încerce
să transforme statele străine, potențial inamice, în state aliate, folosind, în
acest scop, și creștinarea în rit bizantin/ortodox. Așa s-a întâmplat în cazul
Rusiei Kievene. În anul 989, Vladimir al Kievului acceptă creștinarea în acest rit
și Imperiul Bizantin căpăta un important aliat la nordul Mării Negre.
Între aceste două fapte istorice
observăm atât o asemănare, cât și o deosebire.
Asemănarea constă în situația că atât
stratioții cât și diplomația reprezentau mijloace de apărare ale Imperiului.
Deosebirea există și ea și este clară! În
timp ce stratioții reprezinta un mijoc activ de apărare cu acțiune și rezultate
concrete, imediate, diplomația reprezinta un mijloc de apărare oarecum pasiv,
mai degrabă abstract, cu rezultate concrete în timp, nu imediate. De aici
remarcăm și insistența unor împărați bizantini ca Roman I Lekapenos și Vasile I
Macedoneanul zis și „cel Mare”, de a promova reforme în favoarea stratioților,
de a încuraja creșterea forței acestora și implicit de a crește forța themelor.
B Elaborați, în 1-2 pagini, o sinteză
referitoare la economie, societate și cultură în România, în secolul al XX-lea,
având în vedere:
-
menționarea unei caracteristici a societății din România, în perioada interbelică;
-
menționarea a
două fapte istorice referitoare la economia din România, desfășurate în deceniul cinci al secolului al XX-lea și a câte unei caracteristici a fiecăruia dintre
acestea;
-
prezentarea câte
unui trăsături a culturii române în prima jumătate a secolului al XX- lea, respectiv în a doua jumătate a
secolului al XX-lea și precizarea unei asemănări și a unei deosebiri
dintre acestea.
Economie, societate și cultură în România secolului
XX
Punerea în context/contextualizare:
Secolul XX a avut în
cazul României o desfășurare contradictorie, cu suișuri și coborâșuri,
deopotrivă. Este și astăzi greu să desprindem judecăți de valoare categorice.
Și-n privința țării noastre, acest secol a marcat o desfășurare extrem de
rapidă a evoluțiilor politice, cu toate implicațiile lor în sferele vieții
economice, sociale, culturale, determinând impresia de „durata scurtă a
secolului”, de „secol al extremelor”, după cum, cu îndreptățire, sublinia
istoricul Eric Hobsbawn în excepționala sa lucrare „Secolul extremelor”.
Prezentarea
efectivă:
Prima parte a
secolului a marcat realizarea deplinei unități naționale. Aceasta a intervenit
la capătul Primului Război Mondial prin Marea Unire din 1918. Din nefericire,
în perioada interbelică, democrația românească prezintă o trăsătură
caracteristică – democrația parlamentară era deseori încălcată prin modul în
care partidele ajungeau la guvernare. Astfel, deși teoretic aveau loc alegeri
libere, în realitate, partidul de la guvernare utiliza „mijloace diverse”
pentru a câștiga alegerile. Sunt edificatoare, în
acest sens observațiile lui Constantin Argetoianu din lucrarea sa „Amintiri din
vremea celor de ieri pentru cei de mâine”. Cadrul democratic, asigurat la nivel
de principii de către Constituția din 1923, era grav perturbat și de legea „primei
electorale” din 1926. Aceasta asigura, practic, dominația unui singur partid -
se acordau partidului care obținea 40% din voturi automat 50% din locurile din
Parlament. Într-un fel, aceste practici au facilitat instaurarea regimurilor
dictatoriale, începând cu cu cel monarhic-autoritar al regelui Carol al II-lea
și terminând cu cel comunist. De altfel, istoricul Lucian Boia, dincolo de
numeroasele sale exagerări pe linia „demitizării” istoriei românilor, are
dreptate atunci când afirmă că, regimul comunist a găsit terenul pregătit
pentru a se instaura în țara noastră. Cu excepția alegerilor din 1937, când
partidul de la guvernare ( PNL) le-a pierdut, multe rânduri de alegeri, - ca să
nu spunem toate -, au fost falsificate clar de aparatul de stat aflat în slujba
partidelor de la guvernare. Democrația interbelică a prezentat, așadar, această
pendulare permanentă între ideal și realitatea românească, unde
caracteristicile democrației parlamentare de tip occidental erau „filtrate”,
„adaptate” la „caracteristicile” românești, anticipând, am putea concluziona,
fără nicio exagerare, „democrația originală” de după 1989.
La sfârșitul celui de-al
Doilea Război Mondial, în urma înțelegerilor dintre Marile Puteri, și-n țara
noastră se va instaura regimul comunist. Acest regim a prins mult mai trainic
și într-o forma mult mai stalinistă decât în alte țări - cazul Poloniei, de
exemplu, tocmai datorită caracteristicilor precare ale democrației interbelice.
Evoluțiile politice au marcat profund economia ca și întreaga societate. În
plan economic, regimul comunist a impus în deceniul 5 o serie de măsuri de tip
sovietic. Astfel, economia românească s-a caracterizat prin două fapte.
Primul a fost naționalizarea.
În iunie 1948, comuniștii au dat primul decret de naționalizare. Spre deosebire
de naționalizarea practicată de unele guverne occidentale, de exemplu
laburiștii în Marea Britanie, naționalizarea comunistă a avut caracter de
confiscare, caracter reieșit din doctrina marxist-leninistă în conformitate cu
care proprietatea privată reprezenta răul absolut în societate.
Al doilea fapt a fost planificarea economică centralizată. În acest sens, încă din 1947 au
început să funcționeze oficiile industriale pentru a pregăti trecerea la planificare.
Planificarea comunistă, de asemenea, nu are nimic în comun cu planificarea
economică din unele state capitaliste, planificare impusă de doctrina
keynesiană a dirijismului economic neoliberal. Dimpotrivă, planificarea
economică de tip comunist se baza pe pretenția comuniștilor conform căreia ei
sunt conduși de o „știință obiectivă a istoriei” - știința marxistă a „materialismului
dialectic”. Această „știință” îi îndreptățea doar pe comuniști să pună
diagnostice corecte problemelor societății, să ia măsurile ce se impuneau,
pentru că ei erau „agenți ai istoriei”, care aplicau legile ei de neînlăturat,
care ar fi determinat evoluția logică a societății umane spre comunism. Astfel,
în baza acestor pretenții aberante, planificarea economică comunistă nu avea
legatură cu realitatea economică obiectivă, ci era motivată exclusiv ideologic!
Și-n plan cultural,
secolul XX a avut desfășurări contradictorii, determinate și ele de evoluțiile
politice, atât interne căt și externe. Astfel, în prima jumătate a secolului XX
observăm deschiderea culturii românești spre cultura europeană, dar și
evidențierea matricei proprii românești. În fapt, nu mai era resimțită nevoia,
mai ales în perioada interbelică, de a integra cultura românească în cea
europeană, pentru că, această integrare era deja resimțită ca atare, ca un fapt
de la sine înțeles. Se observă, în această direcție, activitatea din jurul
revistei „Sburătorul” condusa de Eugen Lovinescu. Aici s-au afirmat mari nume
ale literaturii românești interbelice: Camil Petrescu, Hortensia
Papadat-Bengescu, Ion Barbu etc.. În acest cadru, cultura românească a
prezentat o mare diversitate de idei, o confruntare liberă a acestora.
Lucrurile, din păcate, au fost stopate din evoluția lor firească de regimul comunist.
Acest regim, mai ales în anii `50, a dus o politică de sovietizare/rusificare a
culturii românești. Însă, o dată cu „Declarația cu privire la poziția PMR în
problemele mișcării comuniste și muncitorești internaționale” din aprilie 1964,
se revine, oarecum, la matricea tradițională a culturii românești. Are loc o
deschidere către cultura occidentală, dar spre deosebire de cultura românească
din prima jumătate a secolului XX, această deschidere a fost limitată de lipsa
libertății de exprimare, de cenzură, de lipsa unei confruntări libere a ideilor
și curentelor culturale.
Ca o concluzie, observăm, și din
aceasta sumară prezentare, că, într-adevăr secolul XX a fost și-n cazul României
unul al pendulării între extreme, cu toate consecințele, negative sau pozitive,
pentru economia, societatea și cultura românească. O judecata de valoare cu
privire la bilanțul acestui secol este încă dificil de dat.
SUBIECTIL AL II-LEA:
A. Citiţi
afirmaţia următoare:
„România modernă
a început să se contureze în perioada cuprinsă între Războiul pentru
independența Greciei din 1821 și Revoluția de la 1848.”
(M.Bărbulescu,
D.Deletant, K.Hitchins, Ş.Papacostea, P.Teodor, Istoria României)
Răspundeţi
următoarelor cerinţe:
1. Exprimaţi-vă opinia faţă de afirmaţia de mai sus.
2. Argumentaţi, în aproximativ două pagini, opinia
exprimată, având în vedere:
- prezentarea a două fapte istorice (precizarea
faptului şi menționarea a trei caracteristici
ale acestuia) relevante pentru susţinerea opiniei;
-
evidenţierea
relaţiei cauză-efect prin utilizarea conectorilor corespunzători, utilizarea
limbajului istoric adecvat, respectarea succesiunii cronologice / logice a
faptelor istorice, structurarea argumentării elaborate și respectarea limitei
de spaţiu.
ÎNTRE DOUĂ REVOLUȚII
PUNEREA ÎN CONTEXT
(CONTEXTUALIZARE):

PREZENTARE/ARGUMENTARE:
Suntem, așadar, de acord cu afirmația
autorilor respectivi și susținem acordul nostru prin prezentarea a două fapte
istorice, care au cotribuit, esențial, la crearea premiselor României moderne.
Primul
fapt este reprezentat de instaurarea domniilor pământene. Ele sunt instaurate
ca o consecință a revoluției conduse de Tudor Vladimirescu, dar și ca un
rezultat al mișcării reformatoare a marilor boieri și a presiunilor Marilor
Puteri interesate în această zonă: Rusia, Anglia, Austria, Prusia. Cei doi domnitori vor fi: Ioniță
Sandu Sturdza, în Moldova, și, Grigore D. Ghica, în Țara Românească.
Aceste domnii prezintă trei trăsături importante, anume:
*prima: au încercat să înfăptuiască importante reforme,
pentru a pune capăt gravelor abuzuri din perioada domniilor fanariote. De
exemplu: Gr. D. Ghica a încercat să desființeze claca, în 1824, iar Ioniță Sandu Sturdza a introdus,
la 10 martie 1828, un „așezământ” agrar, încercând să introducă relațiile capitaliste în agricultură. Acestor
măsuri li s-au opus marii
boieri, aspect care a dus la declanșarea unor răscoale, ca cea din 1826, din Oltenia, condusă
de Simion Mehedințeanu
și Ghiță Cuțui Olteanu.
*a doua trăsătură: ambii domnitori aveau o concepție
politică liberală, de tip iluminist, în total
contrast cu mulți domnitori fanarioți și, chiar, cu unii domnitori
regulamentari ulteriori - exemplu:
Mihail Sturdza, domnitorul regulamentar al Moldovei. De pildă, domnitorul Gr.
D. Ghica a emis un „nizam”, în 1823, în care întâlnim o serie de idei, cum ar
fi: obligativitatea pravilei pentru toate categoriile sociale, grija ca
funcționarii să urmeze „întru dreptate, făr de hatâr, nici miluire, bogatului ori săracului”,
sau, convingerea domnitorului că: „ Datoria domnilor cea dintâi este de a păzi și la mare și la mic, fără osebire, cumpăna
dreptății”. La rândul
său, I.S. Sturdza a sprijinit eforturile de reformă ale micii boierimi,
încercând, în 1824, să pună în aplicare „constituția cărvunarilor”, fapt ce va înteți opoziția marii boierimi conservatoare.
*a treia trăsătură: domniile pământene
s-au caracterizat printr-o puternică dezbatere politică. De altfel, în această
perioadă apar cele două curente politice ale Epocii Moderne: liberalismul și conservatorismul, -conform opiniei lui
Nicolae Isar, opinie pe care o împărtășim. Dezbaterea
politică a căpătat
accente dure în Moldova ca urmare a mișcării cărvunarilor și a opoziției marii boierimi
contra domnitorului, perceput ca sprijinitor al micii boierimi. În cele din
urmă, marea boierime triumfă și își impune voința în stat printr-un document
extrem de reacționar: „Anaforaua pentru pronomiile Moldovei”.
Mai amintim un aspect, credem,
foarte important: domniile regulamentare, ce au fost impuse prin Regulamentele
Organice, sunt, de fapt, tot domnii pământene și
atunci când analizăm domniile pământene este corect ca domniile
regulamentare să fie și ele incluse în
cadrul acestor domnii, și, să nu fie prezentate ca și cum ar fi altceva, alt tip de domnii.
Al doilea fapt istoric esențial al perioadei este
reprezentat de mișcarea politico-ideologică prepașoptistă. Ea prezintă trei trăsături extrem
de importante, anume:
*prima: componenta masonică - aspect ocultat sau neacceptat
de unii istorici, - exemplu: Dan Berindei -, dar acceptat de alții, ca: Nicolae
Isar, Florin Constantiniu, Neagu Djuvara. De pildă, cărvunarii moldoveni -
aceștia erau în legătură directă cu carbonarii italieni, cunoscuți francmasoni și reprezentanți ai
mișcării de Risorgimento pentru unificarea Italiei. Cărvunarii, prin proiectul lor de constituție, se inspirau, aproape
integral, din programul carbonarilor italieni. În fruntea lor se afla Ionică Tăutul,
unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai generației politice prepașoptiste. Proiectul lor de constituție
mergea în sensul modernizării societății românești, dar
avea nuanță conservatoare, neprevăzând drepturi pentru
țărănime, spre deosebire
de alte proiecte de reformă ale epocii: de exemplu, cel redactat de
cunoscutul Eufrosin Poteca, ce dorea egalitate la plata impozitelor „de la boierii
divaniți la hrănitorii de dobitoace”.
Componenta masonică este prezentă și într-o serie de
organizații politico-revoluționare:
„Partida Națională” condusă de Ion Câmpineanu, „Constituția”
de la Lugoj, „Frăția” cu ramnificații în întregul spațiu românesc.
*a doua trăsătură: această mișcare afirmă
clar două deziderate fundamentale, anume: unitatea
și independența națiunii române. Amintim, în acest sens,
proiectele „Partidei Naționale”: „Osebitul act de numire a suveranului românilor” și „Actul de unire și independență”. La rândul său,
„Frăția” are clar conturate astfel de deziderate - putem
aminti doar de celebrul discurs al lui N. Bălcescu, de care am pomenit mai sus.
* a treia trăsătură: pendularea permanentă între liberalism
și conservatorism, fără o a adopta o obțiune
clară, încercându-se, parcă, ceva „original”, tipic românesc! Multe proiecte
ale acestor societăți prezintă
aspecte în total dezacord cu cerințele epocii. Amintim „Constituția Cărvunarilor” care cerea mărirea zilelor de clacă
pentru țărani! De asemenea, Ion Câmpineanu, în
ciuda vederilor sale înaintate în problema națională, în planul reformelor
sociale a fost, să ne exprimăm
plastic, destul de reținut, fapt dovedit în revoluția de la 1848, când va face
parte din gruparea conservatoare, ostilă reformelor sociale. În alte
cazuri, ca de exemplu „Pontul Popilor”, dar și-n alte proiecte, se propune
organizarea socială după modelul englez conservator-moderat, nu după
modelul radical-liberal al Revoluției franceze. „Engliterria -țară constituțională, vrednică a lua
paradigmă de la dânșii” - putem citi într-un astfel de proiect! Chiar în cadrul
aceleiași organizații, - „Frăția”-,
avem ambele curente politice: liberal, reprezentat de N. Bălcescu, Ion Heliade Rădulescu etc., dar și
conservator, reprezentat, de regulă, din păcate, de o bună parte a elitei culturale a epocii. Această elită
nu considera oportună egalitatea de drepturi politice pentru toți cetățenii și, poate, avea dreptate. Se considera, de către această
elită, că, poporul
„de jos” era insuficient de pregătit pentru
a-și asuma răspunderea alegerii în cunoștință de cauză. La această
opinie, - fapt interesant -, vor adera în timpul
revoluției de la 1848 din Țara Românească, și unii liberali - I.H. Rădulescu, de pildă, va propune limitarea
dreptului de vot la știutorii
de carte; acest punct
de vedere a fost acceptat, tacit, de toți membrii guvernului revoluționar,
inclusiv de N. Bălcescu!! De accea,
pentru foarte mulți contemporani, acest guvern a părut a fi trădător al cauzei
poporului!
B. Citiţi
afirmaţia următoare:
„Conflictul dintre cetăţile Greciei continentale
şi insulare care ocupă ultima treime a secolului al V-lea [î. Hr.] şi care
marchează începutul declinului atenian are drept cauză principală rivalităţile
dintre două hegemonii: cea a Atenei [...] şi cea a Spartei [...].”
(S. Bernstein, P. Milza, Istoria Europei)
Răspundeţi
următoarelor cerinţe:
1. Exprimaţi-vă opinia faţă de afirmaţia de mai sus.
2. Argumentaţi, în aproximativ două pagini, opinia
exprimată, având în vedere:
-
prezentarea a
două fapte istorice (precizarea faptului şi menţionarea a trei caracteristici
ale acestuia) relevante pentru susţinerea opiniei;
-
evidenţierea
relaţiei cauză-efect prin utilizarea conectorilor corespunzători, utilizarea
limbajului istoric adecvat, respectarea succesiunii cronologice / logice a faptelor
istorice, structurarea argumentării elaborate şi respectarea limitei de spaţiu.
LUMEA GREACĂ LA SFÂRȘITUL SECOLULUI AL V-LEA Î.H.
PUNEREA ÎN CONTEXT
(CONTEXTUALIZARE):
PREZENTARE/ARGUMENTARE:
Hegemonia ateniană prezintă trei trăsături:
*prima: Atena își impune modelul său democratic
de conducere, aspect pozitiv, în esență. În
realitate, democrația ateniană nu acorda drepturi decât cetățenilor
atenieni. În aceste condiții, cetățenii din celelalte polisuri
nu beneficiau de drepturi, mai ales în aspectele politice generale care priveau Liga, deși exista un
Consiliu al Ligii, dar acesta se afla sub controlul Consiliului celor 500 de la Atena. Această situație va alimenta,
în timp, puternice resentimente contra Atenei. Anticipăm
- în războiul peloponesiac numeroase cetăți vor abandona
alianța cu Atena.
*a doua: puterea pe care a căpătat-o Atena nu a
fost gestionată corect, chiar de către Atena însăși! În această cetate
vor continua frământările politice, iar atenienii bogați, care întrețineau pe cheltuială
proprie navele Ligii, doreau să aibă controlul puterii politice. Mai mult,
marele Pericle, cel care a desăvârșit organizarea democratică a Atenei, va fi
ales, neîntrerupt, între 443 și 429 Î.H.,
prim strateg. Acest aspect aruncă o serioasă umbră de îndoială privitor la
modul în care se făceau aceste alegeri.
De asemenea, în funcțiile politice
puteau ajunge oameni
simpli, nepregătiți pentru asemenea responsabilități, și, care, de multe ori, au luat decizii ce au slăbit
Atena. Ba mai mult, unii dintre aceștia nu aveau nicio autoritate reală în față bogaților. Cazul lui Cleon, care ajunge
prim-strateg în 425 Î.H., și pe care
bogătanii îl sfidau
cu nonșalanță, este simptomatic.
*a treia: ocupată cu frământările interne,
Atena nu reușește să împiedice Sparta în a câștiga
popularitate prin promisiuni acordate diverselor cetăți că le va
sprijini să se elibereze de sub controlul Atenei.
Pentru a împiedica posibilele defecțiuni și a-si asigura
controlul deplin asupra
Ligii, Atena găsește de cuvință ca, sub pretextul unui nou posibil atac
persan, să mute tezaurul Ligii din
templul lui Apollo de la Delos, la ... Atena, în anul 454 Î.H.. Acest aspect a
tulburat multe cetăți care, pe drept cuvânt, se-ntrebau cum mai puteau avea
vreun control asupra tezaurului și
de ce acest tezaur să fie mutat numaidecât la Atena și nu în altă parte? A fost simplu, astfel, pentru Sparta să ducă
o propagandă contra Atenei și „imperialismului” său și să câștige numeroase polisuri
de partea ei, cărora le promitea eliberarea. Ce putea face Atena pentru a preîntâmpina acțiunile Spartei, când mutase chiar tezaurul Ligii la ... Atena!?
AL DOILEA FAPT ISTORIC: -
războiul peloponesiac. Acesta a contribuit la zdrobirea și
decăderea Atenei.
El prezintă trei trăsături esențiale, anume:
*prima: Sparta și „Liga Peloponesiacă” (condusă
de Sparta) au cerut, propagandistic, evident,
eliberarea cetăților din Liga maritimă de la Delos. Atena ar fi putut da
curs acestei cereri tocmai pentru a
contracara propaganda spartană. Dar Atena a pierdut această ocazie, condamnând
„ingerințele” spartane în „treburile interne”
ale Ligii! A furnizat, astfel,
un pretext perfect
pentru spartani pentru a
declanșa războiul în calitate de „eliberatori”! Atena a comis, astfel, o greșală strategică și de imagine absolut catastrofală!
*a doua: conflictul acesta, numit „război
peloponesiac” (431-404 Î.H.), este văzut de unii istorici ca un război între
democrație și totalitarism
(totalitarismul fiind reprezentat de oligarhia
spartană), făcându-se analogii cu războaie din Epoca Contemporană! În
opinia noastră, analogia este forțată, neavenită chiar! În primul rând, Atena
avea o democrație ce acorda drepturi doar cetățenilor, nu și metecilor (străini
așezați în oraș) și sclavilor, iar cetățenii celorlalte polisuri nu erau consultați în problemele Ligii.
Avem de-a face, în realitate, cu un război de hegemonie, vizând dominația
asupra
lumii
grecești. Aceasta este
trăsătura
fundamentală a războiului peloponesiac! Mai mult, atenienii vor dori să
cucerească diverse cetăți, aliate Spartei, cazul cel mai elocvent fiind Siracuza. Dacă Atena avea scopuri drepte
în acest război,
dacă nu avea dorințe de expansiune, și, Sparta era
cetate „rea” în mod absolut, de ce a dorit să atace și să ocupe Siracuza, o cetate simbol al
tiraniei și care nu avea de ce să participe la acest război, doar de dragul Spartei? De altfel, flota
ateniană a suferit o înfrângere devastatoare - un „Stalingrad al războiului
peloponesiac”, după cum se exprimă unii istorici moderni! Bineînțeles, cele expuse mai sus, nu scuză acțiunile Spartei,
mai ales, alianța cu Imperiul Persan contra Atenei, alianță care a abandonat cetățile
grecești de pe țărmul vestic al Asiei
Mici, în frunte
cu Miletul, din nou în mâinile perșilor! Această acțiune
spartană a fost numită, pe drept cuvânt, „marea trădare” - grecii
îi chemau în ajutor pe perși contra altor greci!
*a treia: multe cetăți grecești din Liga de la Delos au abandonat
Atena, aspect care demonstrează că aceste cetăți așteptau
doar un pretext
pentru a se răzvrăti contra
Atenei. Că, apoi, hegemonia
ateniană va fi înlocuită cu cea spartană, mult mai rea, este neesențial pentru
moment. Este clar că, Atena nu a vrut să știe de nemulțumirile polisurilor aliate și nu a dorit
să le acorde egalitatea de
drepturi. De altfel, când în 387 Î.H. se va constitui a doua Ligă maritimă sub
egida Atenei, pentru o vreme
aceasta va ține
cont de învățămintele trecutului și, într-adevăr, va acorda drepturi
egale celorlalte cetăți. Din păcate, ulterior, Atena va avea din nou
„impresii” de hegemon, fapt care va
conduce
la
declanșarea
„războiului aliaților” (357-355
Î.H.).
Pe
moment, părăsită
de aliați, atacată de spartani în alianță
cu perșii, Atena va capitula. În cetatea democrației se va instaura
„regimul celor 30 de tirani”, -o cruntă dictatură! Umilirea Atenei era deplină. „Mesagera” democrației ajunge să fie condusă de tirani!
Din faptele istorice prezentate,
suntem de acord cu cele afirmate de autorii lucrării „Istoria Europei”, - S.
Bernstein, P. Milza. Într-adevăr, rivalitatea permanentă cu Sparta, dar și cu
alte cetăți, chiar aliate, stă la originea decăderii Atenei în ultima treime a
secolului V Î.H.
SUBIECTUL AL III-LEA:
Următoarea secvenţă face parte din Programa şcolară pentru disciplina
istorie – clasa a IX-a:
Competenţe
specifice
2.5. Analiza critică a acţiunii
personalităţilor şi grupurilor umane în diverse contexte
Conţinuturi
STATUL
ŞI POLITICA
State medievale în spaţiul românesc
Absolutismul - Probleme de atins: dinastiile Habsburg, Bourbon, Tudor, Romanov
(Programa școlară pentru clasa a IX-a –
Istorie, OMECT nr. 3458/09.03.2004 )
Pornind de la
secvența dată, prezentați formarea/dezvoltarea și evaluarea competenței specifice
2.5., având în vedere:
-
precizarea a
două metode didactice pe care le considerați adecvate în vederea formării/dezvoltării competenței 2.5. și a două avantaje ale utilizării
uneia dintre aceste metode pentru
secvența dată;
- prezentarea detaliată (mod de organizare a
clasei, resurse didactice, activitățile cadrului
didactic, sarcini de lucru date elevilor) a utilizării fiecăreia dintre
cele două metode pentru formarea/dezvoltarea
competenței 2.5.,
folosind două Conținuturi (câte unul pentru fiecare metodă) din secvența dată;
-
precizarea a
două tipuri de itemi care se pot folosi în evaluarea competenței 2.5. și
justificarea opțiunii pentru fiecare dintre aceștia;
-
proiectarea câte
unui item corespunzător fiecărui tip de itemi pentru care ați optat prin care
să evaluați competența 2.5., utilizând două Conținuturi
(câte unul pentru
fiecare item) din secvența dată.
Învățarea centrată pe
formarea/dezvoltarea competențelor, introdusă și în țara noastră, necesită
formarea elevilor în spiritul cerut de strategia educațională RWST. Această
strategie presupune lectura și scrierea pentru dezvoltarea gândirii critice.
Este sinonimă, pe bună dreptate, cu strategia dezvoltării gândirii critice -
ERR - Evocare/Realizarea sensului/Reflecție.
Învățarea centrată pe
competențe a înlocuit pedagogia bazată pe obiective, care, în opinia multor
specialiști, a fragmentat realitatea și n-a permis elevilor să-și dezvolte
capacitatea de învățare globală/holistică, nu le-a permis să-și formeze o
viziune de ansamblu proprie asupra lumii.
În cadrul strategiei
RWST, foarte importante sunt metodele activ-participative, care pun accentul pe
dezvoltarea capacității elevilor de analiză și argumentare proprii.
Pentru secvența
didactică ce ne interesează, strategia RWST se potrivește „ca o mănușă”, ca să
ne exprimăm astfel. Competența specifică 2.5. pune accent pe analiza critică a
acțiunii personalităților și grupurilor umane în diverse contexte. În secvența didactică
respectivă, acestei competențe îi sunt asociate două conținuturi foarte
importante - unul privitor la istoria românilor și altul privitor la istoria
universală. Pentru formarea competenței 2.5, prin intermediul celor două conținuturi, sunt indicate
două metode: metoda/tehnica SVA pentru conținutul „Statele medievale în spațiul
românesc” și metoda Cubului pentru „Absolutism”. De ce considerăm cele două
metode ca fiind cele mai indicate? Din următoarele motive:

Metoda/tehnica SVA pleacă de la ceea ce elevii știu/cred că știu deja despre
statele medievale românești. Elevii, în clasa a VIII-a, au învățat „Istoria
Românilor”, iar conținutul din secvența didactică supusă atenției noastre este
foarte potrivit pentru recapitulare/învățare/evaluare - am zice, chiar un fel
de evaluare predictivă de genul - Ce vă amintiți, din clasa a VIII-a, despre statele
medievale românești?

Metoda Cubului este foarte potrivită pentru analizarea unui conținut extrem
de complex, „Absolutismul”. Ea presupune 6 sarcini: „Descrieți!”; „Asociați!”;
„Aplicați!”; „Comparați!”; „Argumentați pro sau contra!”; „Analizați!”. Metoda
poate fi folosită pentru formarea oricărei competențe din programa școlară,
pentru orice conținut, dar, mai ales, pentru competențele ce presupun analiza
critică, exact cum cere strategia RWST/Cadrul ERR.
Așadar,
dacă ar fi să concluzionăm privitor la doua avantaje ale utilizarii uneia dintre
cele două metode pentru formarea competenței specifice 2.5. ne vom opri asupra
metodei Cubului:
Ø Primul avantaj
- metoda Cubului aplică, cu succes deplin, principiile psihologiei
cognitiviste, dezvoltate în anii `50 -`60 ai secolului XX. Această psihologie
argumentează faptul că anumite cunoștințe pot fi mult mai bine învățate,
recepționate de către elevi, dacă ei le asociază unor cunoștințe mai vechi sau
dacă ei aplică cunoștinte vechi asupra unor conținuturi noi, de ex: Aplicați (cerintă-tip a metodei Cubului) cunoștințele voastre despre trăsăturile
monarhiilor elenistice asupra monarhiilor absolutiste din secolele XVI-XVII! Ce
constatați? Sau: Aplicați cunoștințele voastre despre monarhiile absolutiste
asupra regimurilor totalitare din sec. XX! - strategie specifică sinecticii,
dar aplicată în metoda Cubului; profesorul o poate propune în partea de
reflecție/retenție a lecției - el pleacă de la premiza că elevii clasei a IX-a
își amintesc destule aspecte privitoare la regimurile dictatoriale din secolul
XX și pot face asocierea sinectică propusă de
profesor.
Ø Al doilea avantaj
- în parte enunțat deja, mai sus: metoda Cubului, prin cele 6 sarcini, îi
introduce pe elevi în taxonomia domeniului cognitiv a lui Benjamin Bloom. Cele
6 sarcini le impun elevilor aspecte legate de descriere, analiză, asociere,
aplicare, comparare, argumentare, - sarcini complexe de învățare. Prin
intermediul lor se analizează și se înțelege, în mod complex, global, orice tip
de conținut; în fapt, sarcinile respective reprezintă o suma de metode
tradiționale de învățare, devenite procedee didactice în cadrul metodei Cubului.
Aici, putem face precizarea că, și metoda SVA este considerată de unii
specialiști ca o tehnică, nu ca o metodă propriu-zisă de învățare, o tehnică
folosită de o metodă mult mai complexă, - SINELG, SVA fiind astfel procedeu didactic în cadrul SINELG!
Pentru modul de atingere a
competenței 2.5., profesorul va utiliza următoarea strategie:
I Pentru
conținutul „State medievale în spațiul românesc”, profesorul propune Metoda/Tehnica
SVA. Clasa este organizată, să zicem, în 4 grupe. Precizăm că SVA se poate
aplica individual, pe perechi sau pe grupe. Atunci când se aplică pe grupe, nu
există un număr fix al acestora! După ce se împarte clasa în 4 grupe, elevilor
li se cere, printr-un brainstorming, să completeze prima căsuță a tabelului SVA
- rubrica „Știu”. Aici, ei trebuie să scrie tot ce știu/cred că știu despre
tematica pusă în discuție. Exemplu: elevii enunță următoarele idei:
Știm că în Transilvania n-a fost posibilă organizarea unui
stat românesc;
Știm
că la baza formării statelor medievale românești stă „tradiția descălecatului”;
Știm că statele medievale
românești au apărut foarte târziu comparativ cu cele occidentale;
Știm că întemeietorul Țării Românesti
a fost Basarab I, iar cel al Moldovei a fost Bogdan I;
Știm că domnia este o creație
politică originală românească etc..
După aceea,
profesorul întreabă grupele de elevi ce-ar dori să știe despre statele
medievale românești. Putem face următoarea aplicație-model:
Grupa I: Dorim/Vrem
să știm de ce statele medievale românești au apărut atât de târziu, prin
comparație cu cele occidentale și chiar cu cele vecine?
Grupa a II-a: Dorim/Vrem să știm dacă „tradiția
descălecatului” este reală sau ține de domeniul legendelor medievale?
Grupa a III-a: Dorim/Vrem să știm de ce statele medievale
românești au optat pentru ortodoxie și modelul politic bizantin și nu au dorit
să accepte catolicismul și modelul politic apusean?
Grupa a IV-a: Dorim/Vrem să știm dacă în statele medievale
românești a existat, cu adevărat, un regim feudal real?
Pentru a
putea rezolva aceste sarcini, pentru a veni în întâmpinarea dorințelor de
cunoaștere ale elevilor, profesorul le va oferi următoarele surse de
documentare:
- Pentru grupa I: Florin
Constantiniu: „O istorie sinceră a poporului român”; Lucian Boia: „România -
țară de frontieră a Europei”; Neagu Djuvara: „O scurtă istorie a românilor
povestită celor tineri”;
- Pentru grupa a II-a:
Gh.I.Bratianu: „Tradiția istorică despre întemeierea statelor medievale românesti”;
Florin Constantiniu: op.cit; N. Djuvara: op.cit;
- - Pentru grupa a III-a: N. Djuvara: op.cit; L.Boia: op.cit;
- - Pentru grupa a IV-a: N. Djuvara: op.cit..
Se poate propune elevilor, în funcție de situație, și consultarea altor
lucrări. Li se pot sugera lucrări cum ar fi: „Ungurii” autor Paul Lendvai -
pentru a cunoaște perspectiva maghiară asupra Transilvaniei; „Istoria
Balcanilor”- autoare Barbara Jelavich, care confirmă, deși această autoare
este, în mod clar, ostilă românilor, că românii au fost primii locuitori ai
Transilvaniei. Astfel de surse de documentare sunt foarte necesare pentru
respectarea principiului multiperspectivității, cerut de programa școlară,
elevii putând compara punctele de vedere ale autorilor români cu cele ale unor
autori străini.
Observăm, cu această ocazie, un mare dezavantaj al SVA-ului, ca de
altfel, al oricăror metode active, mai ales al celor de analiză și argumentare
- ele cer timp! Din păcate, istoria este limitată în privința orelor pe
săptămână, încât îi întrebăm pe marii „filosofi” ai Ministerului: cum pot fi
aplicate metodele moderne de învățare într-o oră, maxim 2/săptămână?
După ce elevii cercetează și rezolvă sarcinile/problemele pe care au
dorit să le cunoască, trebuie asigurată o ora, chiar două, pentru dezbatere.
Dar în condițiile limitării numărului de ore, iarași ne întrebăm: Dacă pentru
un singur conținut sunt necesare ore de dezbatere și analiză, cum mai poate fi
parcursă programa școlară de istorie pentru clasa a IX-a într-un mod optim prin
aplicarea metodelor moderne?
Este evident, în ciuda a ceea ce vor să ne spună „filosofii educației moderne
activ- participative”, că rolul profesorului rămâne esențial. El trebuie, prin
expunere, oricât de blamată ar fi această metodă de aceeași „filosofi”, să-i
ghideze pe elevi, să le distribuie material de studiu atent selectat, să-i
monitorizeze, etc.. Altfel, metodele moderne nu pot decât să ducă la dezordine
în clasă și pierdere de timp.
Ca o concluzie, dezbaterea impusă de SVA este necesară pentru
completarea celei de-a treia rubrici din tabelul specific acestei metode. „Am
învățat”. Aici, elevii fiecărei grupe își expun concluziile la care au ajuns,
cunoștințele noi căpătate.
II
Pentru
conținutul „Absolutismul”, profesorul propune metoda Cubului. Clasa va fi
organizată în 6 grupe, care vor trebui să rezolve 6 sarcini, propuse de profesor.
- Grupa I:
Descrieți trăsăturile absolutismului! Sau: Descrieți trăsăturile absolutismului
rusesc! etc;
- Grupa a II-a:
Comparați absolutismul din secolele XVI-XVII cu alte regimuri autoritare din
istorie! Exemplu: monarhiile elenistice, regimurile totalitare din secolul XX.
Profesorul va avea în vedere cunoștințele elevilor din gimnaziu, aplicând
principiile psihologiei cognitiviste. Sau: Comparați absolutismul occidental cu
cel din Rusia! Alt exemplu: Comparați absolutismul francez cu cel englez! Elevii
pot opta, sau profesorul poate opta pentru una dintre oricare aceste sarcini;
- Grupa a III-a:
Asociați măsurile luate de unii monarhi absoluți la contextele sociale,
economice, politice etc. din țările lor. Exemplu: Asociați măsurile luate de
Carol Quintul la contextul religios generat de Reforma protestantă. Sau:
Asociați măsurile lui Petru I cel Mare la contextul din Rusia, măsuri
intervenite în urma „Marii Ambasade” din Occident. Se pot propune și alte
tipuri de asociere, de exemplu: Asociați următorii termeni: absolutism,
monarhie de drept divin, Habsburgi, Romanovi, mercantilism etc., într-un eseu
cu titlul „Absolutismul și trăsăturile sale” în 1-2 pagini;
- Grupa a IV-a:
Aplicați cunoștințele voastre privitoare la monarhiile elenistice asupra
monarhiilor absolutiste din sec. XVI-XVII. Ce observați? Sau: Aplicați
trăsăturile monarhiilor absolutiste asupra regimurilor dictatoriale din sec XX.
Ce observați? În context, elevii pot
explica de ce absolutismul reprezintă prima forma de totalitarism din Epoca
Moderna, după expresia unor istorici. O altă sarcină de tip „Aplicați” poate fi
asemănătoare cu cele de tip „Asociați”. Exemplu: Aplicați măsurile unor monarhi
absolutiști la contextele sociale, politice, etc. din țările lor. Elevii vor
trebui să explice cum anumite contexte sociale, religioase, politice etc., au
impus anumite măsuri, de exemplu: măsurile lui Ludovic al XIV-lea în contextul
frondelor nobiliare; măsurile lui Carol Quintul față de Reforma Protestantă;
politica Stuartilor generată de contextual religios din Anglia, unde exista
curentul puritan etc..;
- Grupa a V-a:
Analizați politica mercantilistă! Sau: Analizați idea „monarhiei de drept
divin”; Sau: Analizați politica Elisabetei I a Angliei sau a altor monarhi
absoluți etc..;
- Grupa a VI-a:
Argumentați, pro sau contra, dacă, într-adevăr, absolutismul reprezintă prima
forma de totalitarism din Epoca Modernă! Sau: Analizați filozofia lui Thomas
Hobbes din lucrarea „Leviathan” privitoare la faptul ca monarhia absolutistă este
necesară pentru a se evita „un război al tuturor contra tuturor”.
Subliniem faptul că oferim mai multe exemple de sarcini de lucru pentru fiecare
grupă doar ca model orientativ. Nu înseamnă că elevii ar trebui să le rezolve
pe toate. Profesorul poate alege oricare sarcină sau elevii pot opta pentru una
dintre ele. Regula este valabila, așadar, pentru toate cele 6 grupe.
Ca
baza de documentare profesorul propune elevilor consultarea următoarelor surse
de documentare, absolut esențiale:
Ø William
H. McNeill: „Ascensiunea Occidentului - o istorie a comunității umane și un
eseu retrospectiv”; - această lucrare este considerată, pe drept cuvânt „Biblia istoriei universale;
Ø S. Berstein, P.
Milza: „Istoria Europei”
Ø Jean
Bodin: „Cele 6 cărți ale Republicii”, carte fundamentală pentru încercarea de a
demonstra „originea divină a puterii monarhului”;
Ø „Cronica
ilustrată a omenirii”, vol. 6, parțial vol.7 - o lucrare excepțională ce are
avantajul de a fi un fel de manual, este foarte accesibilă elevilor în ceea ce privește conținutul
informativ.
Încă o dată facem
precizarea că am propus mai multe sarcini pentru fiecare grupă doar ca model
orientativ! Profesorul și elevii pot alege rezolvarea unei anumite sarcini
corespunzătoare fiecărei grupe, sau, de ce nu?, să le rezolve pe toate, aspect
ce corespunde învățământului diferențiat,
cerințelor curriculumului-nucleu extins pentru elevii atrași de istorie,
doritori să cunoască mai multe.
Din păcate, și la metoda Cubului observăm nevoia de mai multe ore. În
contextul „deșertului” ce caracterizează orele de istorie/săptămână,
profesorul rămâne esențial. El îi ghidează, îi asistă pe elevi, le oferă
sursele selectate pentru a se economisi timp. Cu alte cuvinte, ar putea fi
vorba de metode activ-participative, dar pentru alte țări cu 3-4 ore de
istorie/săptămână, cazul Angliei, de exemplu, nu și pentru România. Ar fi necesar
cel puțin 2 ore de istorie/săptămână la clasele de liceu, pentru ca aceste
metode să se poată, cât de cât, aplica eficient.
Se
mai pot folosi ca resurse, pentru ambele conținuturi, lecțiile de pe site-ul „Didactica”,
programul AEL sau diverse bloguri ale unor profesori universitari. De exemplu:
blogul profesorului Ioan Aurel Pop de la Cluj. Se poate folosi și revista „Historia”
cu variantele ei de pe rețelele de socializare, atât de îndrăgite de tinerii de
azi, Facebook, Twitter, Linkedin etc..
În privința evaluării competenței specifice 2.5, din secvența didactică
avută în vedere, sunt adecvate două tipuri de itemi: întrebări-structurate,
care pot conține și situații problemă și item eseu-structurat. Primul tip de
itemi, întrebările-structurate, se poate folosi pentru evaluarea conținutului
„State medievale în spatiul românesc” iar cel de-al doilea, eseul-structurat
pentru conținutul „Absolutismul”. Este justificată folosirea celor doi itemi prin
urmatoarelor acțiuni:
Ø Itemul
întrebări-structurate, care se poate echivala, uneori,
cu itemul rezolvare de probleme, evaluează complet primul conținut printr-o
serie de întrebări, cerințe sau rezolvare de probleme. Se pornește de la
texte-suport, care-l ghidează pe elev în formularea răspunsurilor. Întrucât,
poate conține cerințe de tip „rezolvare de probleme”, el dezvoltă gândirea
divergentă, îi determină pe elevi să-și formeze strategii algoritmice și euristice pentru rezolvarea problemelor.
Este cu atât mai nimerit acest tip de item deoarece evaluarea are în vedere comportamente
observabile, măsurabile ale elevilor și, conform unor autori ca Mayer, citat de
Constantin Cucoș, ea nu poate verifica/evalua direct competențele specifice, ci
competențele derivate din acestea. În situația dată, competența specifică 2.5.
poate fi derivată într-o serie de competente operaționale/derivate cognitive,
psihomotorii, atitudinale, care, într-adevăr, pot fi, apoi, evaluate prin
întrebări, cerințe, rezolvare de probleme. Exemple de competențe derivate în
cazul competentei 2.5. - elevii vor fi capabili:
- să analizeze, pe baza surselor,
„tradiția descălecatului”, stabilind în ce măsură aceasta este adevărată;
- - să argumenteze asupra rolului jucat de diverse
personalități, ex: Basarab I;
- - să explice de ce statele medievale românești au
apărut atât de târziu;
- să lucreze în colaborare cu
colegii pentru rezolvarea unor situații-problemă, exemplu: Analizați cauzele
apariției târzii a statelor medievale românești”, etc..
Ca
texte-suport pentru acest item, profesorul poate folosi texte dintr-o serie de
lucrări istorice, ca de exemplu: „O istorie sinceră a poporului român”- autor
Florin Constantiniu; „O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri”-
autor Neagu Djuvara; „Istorie și mit în conștiința românească” - autor Lucian
Boia; „Tradiția istorică despre întemeierea statelor medievale românești” -
autor Gh.I.Bratianu
Aplicație-model:
Citiți
cu atentie următoarele surse/texte.
A.
„Determinant pentru apariția
statelor medievale Țara Românească și Moldova a fost factorul transilvănean.”
B.
„Statele medievale românești
apar târziu în istorie datorită factorilor externi: atacurile migratorilor
cumani, de exemplu. Românii au trebuit să lupte contra acestor migratori, fiind
împiedicați, astfel, să-și întemeieze state.”
C.
„Ideea că românii și-au constituit
atât de târziu statele medievale pentru că au trebuit să apere Europa de
atacurile diverșilor migratori este un mit național.”
Pornind
de la aceste surse, rezolvați următoarele cerințe, situații-probleme:
1. În ce măsură a fost important factorul transilvănean? -10-puncte;
2. Considerați justificată afirmația
conform căreia românii au trebuit să lupte împotriva diverșilor migratori și de
aceea nu și-au putut întemeia state? Argumentați-vă răspunsul - 40 puncte;
3. Enumerați trei instituții
medievale românești. Descrieți, în maxim 10-15 rânduri, una dintre acestea - 20 puncte;
4. Prezentați, pe scurt, o
personalitate importantă în procesul de întemeiere a statelor medievale românești.
-20 puncte.
Notă: se acordă 10 puncte din oficiu.
Răspunsurile
așteptate;
1.Factorul transilvănean a fost
important în procesul de formare al statelor medievale românești, dar nu
trebuie exagerat. Bogdan I, voievodul maramureșean care a întemeiat Moldova, nu
putea reuși în acțiunile sale fără contribuția factorilor locali. În plus,
acțiunea lui Negru-Voda din Făgăraș al cărui „descălecat” ar fi stat la
originea formării Țării Românești nu poate fi susținută cu surse clare, de
aceea, mulți istorici consideră acest descălecat o legendă.
2. Afirmația respectivă nu este
corectă, ci reprezintă un „mit național”; și popoarele din vestul Europei au
suportat atacurile foarte dure ale vikingilor și totuși, și-au format state. De asemenea, românii
sud-dunăreni, -vlahii-, au format alături
de bulgari, Imperiul Asăneștilor. Popoarele vecine,
de altfel, și-au format state cu mult înaintea românilor nord-dunăreni. Dacă ar
fi adevărat că românii au apărat Europa de atacurile diverșilor migratori, cum
se explică faptul că vlahii și popoarele vecine și-au creat state? Pe aceștia tot
românii nord-dunăreni i-au apărat? În realitate, cauza reală a acestei întârzieri
istorice este următoarea: la retragerea aureliană din Dacia a plecat elita
societății; timp de secole, populația de rând s-a retras într-o existență agro-pastorală,
bazată, de altfel, pe obști sătești.
3. Trei instituții sunt: Domnia, Sfatul domnesc și
Adunarea Țării.
Domnia este o creație politică originală
românească. Deținătorul acestei funcții reunește calitatea de „domn, singur
stăpânitor, din mila lui Dumnezeu” cu cea de voievod, adică, de conducător
suprem al oștirii. Cu alte cuvinte, domnitorul avea întreaga putere în stat „din
mila lui Dumnezeu”. Astfel: emitea hrisoave, confirma sau infirma exercitarea
oricărui tip de proprietate, - ocine, în limbajul epocii -, era judecător
suprem, bătea moneda, semna tratate, conducea oștirea, etc.. Puterea sa era
absolută datorită moștenirii în spațiul românesc a concepției romane din timpul
Dominatului, privitoare la autoritatea supremă în stat a împăratului, de altfel,
termenul domn provine din „dominus”. Acest termen „dominus” ajunge în lumea
romană să fie echivalent cu puterea unui zeu. Interesant este că-n spațiul
românesc termenul „Domnul” se aplica atât domnitorului cât și lui Dumnezeu! S-a
adăugat, la afirmarea acestei concepții și influența modelului politic bizantin.
4. Basarab I (1310-1352) este
considerat întemeietorul oficial al Țării Românești. A reușit să unească un
important teritoriu ce cuprindea, o parte a Banatului de Severin, Oltenia,
Muntenia - fără un culoar spre Dunarea Inferioară aflat o vreme sub stăpânire
maghiară, Basarabia - în fapt, Bugeacul de mai târziu -, un teritoriu de la
nord la Delta Dunării, smuls tătarilor și care-i va păstra multă vreme, numele acesta de Basarab I!
Cel mai cunoscut act al întemeietorului
este biruința de la Posada (1330) împotriva lui Carol Robert, regele Ungariei.
Astfel, a înlăturat dependența față de Ungaria. A întemeiat dinastia Basarabilor,
ce-i poarta numele, care va conduce, multe secole Țara Românească.
Ø Itemul
eseu-structurat este singurul tip de item, în opinia noastă, care poate evalua
într-un mod valid, complet și fidel conținutul „Absolutismul”. Acest tip de
item permite evaluarea capacității de exprimare a elevilor într-un limbaj
specific istoriei, gândirii și creativității elevilor. Evaluarea acestui conținut
prin eseu-structurat este recomandată a se face prin test de
evaluare-periodică. Din păcate, acest tip de item este subiectiv, depinzând de
judecățile evaluatorului. De aceea, pentru ca evaluarea să fie cât mai fidelă,
evaluatorul trebuie să prezinte clar chestiunile pe care elevii trebuie să le
atingă, trebuie să precizeze ce fel de fapte istorice, trăsături, are în mod
special, în vedere, deoarece docimologia, știința examenelor, care se ocupă cu
tehnicile și testele de evaluare, cu studierea
comportamentelor evaluaților și evaluatorilor, arată
că, în baremurile de corectare nu se pot evalua criterii de
genul: „Se punctează orice trăsătura, orice fapt istoric etc..” Acest aspect
duce la mărirea gradului de subiectivitate al testului de evaluare. Chiar și în
situația în care eseul este de tip liber, este bine ca profesorul să ofere
anumite îndrumări generale elevilor, în legătură cu ce așteaptă de la ei să
atingă în eseu, chiar dacă, subliniem, ar fi vorba de eseu-liber și cerințele
de atins nu apar în testul de evaluare prin
eseul-liber.
Aplicație-model:
Elaborați un eseu structurat în maxim 2
pagini cu tema: „Absolutismul - trăsături fundamentale”, în care să atingeți
următoarele chestiuni:
1. Ideea „monarhiei
de drept divin”; - 10 puncte;
2.
Caracteristicile puterii exercitate de monarhi;
- 20 puncte;
3.
Prezentarea, pe scurt, a politicii a 2 monarhi
absoluți; - 30 puncte;
4.
Argumentarea ideii conform
căreia „absolutismul reprezintă prima formă de totalitarism în Epoca Modernă”
-30 puncte.
Notă: se acordă 10 puncte din oficiu.
Răspunsul
așteptat: eseul de control:
Absolutismul
- trăsături fundamentale
Absolutismul reprezintă etapa
finală a unui proces istoric important în evoluția unor state europene, Franța,
Anglia, Spania, Rusia, proces care a început cu centralizarea politică a
statelor. Este caracteristic secolelor XVI-XVII.
El se bazează pe creșterea
puternică a puterii monarhului în stat, justificată printr-o doctrină oficială.
Această doctrină este cea a „monarhiei de drept divin”. Cu alte cuvinte,
puterea monarhului provine direct de la Dumnezeu și nimeni de pe Pământ nu i se
poate împotrivi. Aceasta idee a fost teoretizată, în epocă, de unii gânditori
cum ar fi: cardinalul Mercurio Catinaro în Spania, Jean Bodin în Franța, cu
celebra lui lucrare: „Cele 6 cărți ale Republicii”, Iacob I Stuart, în Anglia,
cu lucrarea „Adevărata lege a monarhiilor libere”. Așadar, monarhul are
autoritate deplină în stat. El este deasupra legilor. Voița statului este
totuna cu voința monarhului, aspect ilustrat de celebra formulă a regelui
Ludovic al XIV-lea al Franței: „Statul sunt
eu!”.
Deși, prin unele aspecte, statul absolutist era încă unul de tip feudal
prin prezența nobilimii, a relațiilor de iobăgie, totuși el este precursorul
direct al statului modern. Acest aspect se datorează următoarelor trăsături:
impozite permanente, sistem unitar de legi, economie dezvoltată într-un stat
unitar - fapt care va duce, treptat, la apariția pieței naționale, esențială
pentru apariția și dezvoltarea capitalismului. De altfel, statul absolutist,
prin impunerea unei limbi standard, a unei culturi oficiale, va avea rolul
determinant în apariția și afirmarea ideii de națiune.
Totuși, prin unele caracteristici legate de puterea absolută a monarhului
în stat, fapt care a dus la grave abuzuri, mai ales în Franța, Rusia, statul
absolutist este considerat, pe drept cuvânt, prima formă de totalitarism din
Epoca Modernă! De altfel, bolșevicii din Rusia sovietică îl considerau pe Petru
I cel Mare drept un „precursor” al lui Lenin!! Așadar, prin controlul întregii
puteri, a tuturor instituțiiillor de putere, prin anihilarea dură a opoziției –
vezi Franta și cazul închisorii „Bastilia”, monarhii absoluți în marea lor
majoritate, sunt primii dictatori din Epoca Modernă.
Dintre monarhii absoluți, ne vom opri la prezentarea a doi dintre ei:
Carol Quintul și Petru I cel Mare.
Carol
Quintul a fost rege al Spaniei (1510-1556) și împărat al Sfântului Imperiu
Romano-German (1519-1556). Este reprezentant strălucit al Dinastiei de
Habsburg. A fost permanent preocupat de idea „unirii Europei” sub forma unor
monarhii universale catolice. A fost dușman declarat al Reformei protestante,
declanșate de Martin Luther, în Germania, în 1517, dar, a trebuit, în cele din
urmă, prin pacea de la Augsburg, din 1555, să recunoască libertatea de cult
pentru principii protestanți. Prin politica sa a pus bazele unui imperiu uriaș,
care cuprindea Spania, Germania, Țările de Jos, nordul Italiei, vaste teritorii
din America Centrala și de Sud.
Petru I cel Mare (1682-1725) este cel mai de seamă reprezentant al Dinastiei Romanovilor. El a inițiat primele măsuri de modernizare, în stil occidental, a Rusiei. În 1697 a efectuat, spre a cunoște modelul occidental, „Marea Ambasadă”, care l-a purtat în Germania, Olanda, Franța. Revenit în Rusia, i-a obligat pe boieri să-și taie bărbiile lor caracteristice, ce aminteau de cele ale călugărilor. Țarul a guvernat cât se poate de absolutist, direct prin ucazuri/decrete, nemaiconvocând Adunarea Țării - Zemski Sobor. El a rămas în istorie și datorită întemeierii faimosului oraș Sankt-Petersburg. Acesta trebuia să fie fereastra deschisă spre Occident a Rusiei; în 1717 a devenit capitala Rusiei. Politica sa, măsurile sale pentru modernizarea Rusiei, l-au transformat într-un adevărat mit pentru istoria Rusiei. Bolșevicii îl vor considera „precursorul” lui Lenin și pretindeau, printre altele, că ei vor pune în practica „testamentul lui Petru” pentru ocuparea întregii Europe, sub masca, însă, a „revoluției mondiale” comuniste.
Petru I cel Mare (1682-1725) este cel mai de seamă reprezentant al Dinastiei Romanovilor. El a inițiat primele măsuri de modernizare, în stil occidental, a Rusiei. În 1697 a efectuat, spre a cunoște modelul occidental, „Marea Ambasadă”, care l-a purtat în Germania, Olanda, Franța. Revenit în Rusia, i-a obligat pe boieri să-și taie bărbiile lor caracteristice, ce aminteau de cele ale călugărilor. Țarul a guvernat cât se poate de absolutist, direct prin ucazuri/decrete, nemaiconvocând Adunarea Țării - Zemski Sobor. El a rămas în istorie și datorită întemeierii faimosului oraș Sankt-Petersburg. Acesta trebuia să fie fereastra deschisă spre Occident a Rusiei; în 1717 a devenit capitala Rusiei. Politica sa, măsurile sale pentru modernizarea Rusiei, l-au transformat într-un adevărat mit pentru istoria Rusiei. Bolșevicii îl vor considera „precursorul” lui Lenin și pretindeau, printre altele, că ei vor pune în practica „testamentul lui Petru” pentru ocuparea întregii Europe, sub masca, însă, a „revoluției mondiale” comuniste.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu