STUDIILE DE GEN ȘI POLIȚIA GÂNDIRII
Recent am asistat și la noi la o dispută
legată de studiile de gen. Senatul a adoptat un amendament la
Legea educației naționale prin care sunt intezise în școli,
universități, grădinițe și toate spațiile dedicate educației „activitățile
în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca
teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele
două nu sunt întotdeauna aceleași”. Imediat au început protestele.
S-au dat comunicate, s-a vorbit despre o „poliție a gândirii”, despre o „crasă
incultură”, despre o „întoarcere în Evul Mediu”, etc.. La prima vedere
protestele par justificate. La urma urmei de ce trebuie să se amestece Parlamentul
într-o astfel de chestiune. Dar asta doar dacă trăiești într-o altă lume, nu te
uiți la ce s-a întîmplat în Occident în ultimele decenii și la ce se întâmplă,
de fapt, chiar acum. Studiile de gen ca și alte „discipline” de același tip
sunt în fapt un exemplu tipic de „pseudo-știință”, la fel ca „studiile intersecționale” sau „studiile rasiale”. Ele pot
fi, desigur, abordate ca discuție la alte discipline, la studiile de filozofie
de pildă, atunci când se discută curentele neo-marxiste, dar nu ca discipline
de sine stătătoare care din păcate au ajuns să deturneze atenția de la cele cu
adevărat importante. Este în declin interesul pentru științele exacte și pentru
alte discipline fundamentale în condițiile în care mulți dintre cei din tânăra
generație au lacune imense în cultura lor generală, esențială pentru orice
intelectual, în timp ce tot felul de astfel de „pseudo-discipline”, cu
puternică amprentă ideologică, se înmulțesc ca ciupercile după ploaie. Este
important de spus că interesul pentru promovarea acestor inițiative nu este
nici pe departe doar unul strict academic, ci urmărește o foarte clară agendă
ideologică de modelare a tinerei generații în spiritul unei „lumi noi”, complet
decuplate de tradițiile și valorile tradiționale, precum cea de familie, de
pildă, considerate toxice, opresive. Acest demers de „implant ideologic transformator”
începe pe băncile facultăților și se termină în piețele în care se vandalizează
(sau chiar se dărâmă) statuile lui Winston Churchill, George Washington sau a lui
Indro Montanelli, în Italia, în timp ce se dezvelesc noi statui ale lui Marx și
Lenin (ultima în Germania, la Gelsenkirchen). „Studiile de gen” sunt una din
numeroasele portițe prin care curentul neo-marxist a ajuns să domine spațiul
universitar din Occident și să-și impună de o manieră agresivă și intolerantă,
chiar ca în Evul Mediu, viziunea a asupra societății. Orice deviere din spațiul
public de la linia „politic corectă” fiind sever amendată. Dintr-un sondaj
Rasmussen Reports, din decembrie 2018 reieșea că doar 26
procente dintre adulții americani cred că mai au o deplină libertate de
expresie în timp ce 68 procente dintre ei sunt convinși că poți avea mari
probleme dacă să spui ceva „incorect
politic”. Un alt sondaj
YouGov, realizat în Marea Britanie, ajungea la
aceeași concluzie: într-un raport de 48 procente vs. 35 procente cei
intervievați recunoșteau că în multe chestiuni evită să spună cu adevărat ce gândesc,
din motive similare. Cei care sunt astăzi atât de indignați și vorbesc despre
instaurarea unei „poliții a gândirii” ar trebui să se uite în cu totul altă
parte. De exemplu, ar trebui să se uite la campania agresivă și la enorma
reversare de ură la care este supusă celebra creatoare a cărților „Harry
Potter”, J.K. Rowling, pentru vina capitală de a susține, în contextul unei
discuții legate de transgenderi, că „a
șterge conceptul de sex înseamnă să ștergi la nivel global realitatea femeii”.
Cereri de boicot, amenințări pe Twitter, pentru delictul de „transfobie”. S-a solicitat chiar ca
viitoarea sa carte, care urmează să apară la editura Hachette, să nu mai fie publicată.
Pentru cei care nu sunt familiarizați cu „conceptele” vehiculate la studiile de
gen, ideea de bază este aceea că sexul nu există în realitate, este doar o „construcție
socială”. Ele sunt parte a unei ideologii de stânga radicale care promovează o
viziune a lumii în care totul, absolut totul, este văzut ca expresie a
structurilor și relațiilor de putere, pe care susține că vrea să le
destructureze. Această formulare vagă și elastică poate fi aplicată cu ușurință
aproape în orice context și pentru a justifica aproape orice, oricât de absurd.
De exemplu atunci când se solicită, așa cum s-a întâmplat într-o universitate
americană, ca tabloul lui Shakespeare să fie înlocuit cu unul al unei obscure
scriitoare lesbiene de culoare! După cum scrie Ayaan Hirsi Ali în Washington
Examiner „incidentul Rowling evidențiază pericolul actual cu care se
confruntă nu numai drepturile femeilor, ci și valorile noastre fundamentale, în
ansamblu. Nu este nimic mai suspect decât formularea: Libertatea de exprimare …
dar numai pentru un discurs aprobat”. Ceea ce vedem acum în Occident,
această ofensivă oarbă împotriva tuturor valorilor fundamentale care constituie
ancore sociale vitale, „memoria socială” despre care vorbea Konrad Lorenz, este
rezultatul preluării controlului asupra sistemului instituțional din educație,
din școli și universități, de către personaje radicalizate, care se prezintă
drept agenți ai „justiției sociale”, singuri depozitari ai adevărului,
exponenți ai clarității morale, care au înlocuit gândirea critică cu propaganda
ideologică. Știu, se poate spune că noi nu suntem în aceeași situație, că la
noi este altfel. Că lucrurile nu suportă
comparație. Ceea ce este în principiu corect. Așa este. Dar același gen de
avertismente erau formulate la mijlocul anilor ’90 și în universitățile
americane. „Încă din 1994, Daphne
Patai și Noretta Koertge, ambele ferme avocate
ale drepturilor femeilor, avertizau asupra presiunilor
tot mai mari din departamentele de studii ale femeilor din Statele
Unite pentru a se conforma la anumite puncte de vedere ideologice fixe”,
menționează Ayan Hirsi Ali. După cum spun chinezii o călătorie de o mie de mile
începe cu primul pas!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu