CARTEA
BIBLICĂ „APOCALIPSA” - CHEMAREA LA TRANSCENDENȚĂ! - PARTEA A CINSPREZECEA
Apocalipsa 22 - Recapitulare, autentificare, șapte promisiuni finale:
Suntem
gata să luăm de la ochii credinței telescopul revelației și să ne întoarcem în
cotidian. Mărturisesc lipsa mea de entuziasm în această direcție. Sper să fi
determinat prin aceste studii decizia de a privi mai mult la lucrurile de sus
și să umblăm prioritar pentru ele. Viața are limite stânjenitoare. Eternitatea
este nesfârșit mai largă. Ultimul
capitol al Apocalipsei este și „EPILOGUL”
cărții. După o scurtă recapitulare (22:3-5), urmează autentificarea cărții
(22:5-11), o septadă a ultimelor promisiuni (22:6-15) și un apel final
către cititori (22:16-21).
I.
Recapitularea finală este scurtă, dar completă: Nouă
ne-a trebuit tot capitolul precedent pentru a spune ceva din elementele
integrării noastre în eternitate. Apostolului Ioan, acest meșter artizan al
cuvintelor, acest dăltuitor desăvârșit al frazei, reușește să facă acelaș lucru
în numai trei versete! „Nu va mai fi nimic vrednic de blestem
acolo. Scaunul de domnie al lui Dumnezeu şi al Mielului vor fi în ea. Robii Lui
Îi vor sluji. Ei vor vedea faţa Lui şi Numele Lui va fi pe frunţile lor. Acolo
nu va mai fi noapte. Şi nu vor mai avea trebuinţă nici de lampă, nici de lumina
soarelui, pentru că Domnul Dumnezeu îi va lumina. Şi vor împărăţi în vecii
vecilor” (Apocalipsa 22:3-5).
Blestemul
va fi înlăturat - o restaurare desăvârșită; tronul
divin va fi în mijlocul nostru - o administrare desăvârșită; robii
Lui Îl vor sluji - o subordonare desăvârșită; vor
vedea fața Lui - o
transformare desăvârșită; Numele
Lui va fi pe frunțile lor - o identitate desăvârșită; Dumnezeu
îi va lumina - o iluminare desăvârșită; vor
împărății în vecii vecilor - o promovare desăvârșită.
II.
Urmează autentificarea cărții: Apostolul Ioan ne spune că
Apocalipsa este completă. Ea este exact atât cât ne trebuie. Nu trebuie adăugat
nimic și nu trebuie scos nimic. O putem numi „testamentul testamentului lui Dumnezeu”. Ca să arate clar că aici
se încheie cartea, apostolul Ioan scrie o încheiere în aceiași termeni și cu
aceleași idei ca și introducerea. Apocalipsa se găsește între două coperți
asemănătoare. Prima o confirmă pe cealaltă, închizând astfel între ele
conținutul revelației. Avem astfel:
Sursa
profeției: Dumnezeu și Iisus: „Descoperirea lui Iisus Hristos, pe care i-a dat-o Dumnezeu, ca să
arate robilor Săi lucrurile care au să se întâmple în curând. Şi le-a făcut-o
cunoscut trimiţând prin îngerul Său la robul Său Ioan” (Apocalipsa 1:1).
Şi îngerul mi-a zis: Aceste cuvinte
sunt vrednice de crezare şi adevărate. Şi Domnul, Dumnezeul duhurilor
prorocilor, a trimis pe îngerul Său să arate robilor Săi lucrurile care au să
se întâmple în curând” (Apocalipsa 22:6).
Obiectul
profeției: Iisus Hristos: „ … care a mărturisit despre Cuvântul lui Dumnezeu şi despre mărturia
lui Iisus Hristos şi a spus tot ce a văzut” … „şi din partea lui Iisus Hristos,
Martorul credincios, Cel întâi născut din morţi, Domnul împăraţilor
pământului!” … „Eu, Ioan, fratele vostru, care sunt părtaş cu voi la necaz, la
Împărăţie şi la răbdarea în Iisus Hristos, mă aflam în ostrovul care se cheamă
Patmos, din pricina Cuvântului lui Dumnezeu şi din pricina mărturiei lui Iisus
Hristos” (Apocalipsa 1:2,5,9). „Eu,
Iisus, am trimis pe îngerul Meu să vă adeverească aceste lucruri pentru
Biserici. Eu sunt Rădăcina şi Sămânţa lui David,
Luceafărul strălucitor de dimineaţă” … „Mărturisesc oricui aude cuvintele
prorociei din cartea aceasta că, dacă va adăuga cineva ceva la ele, Dumnezeu îi
va adăuga urgiile scrise în cartea aceasta” … „Cel ce adevereşte aceste
lucruri, zice: „Da, Eu vin curând”. Amin! Vino, Doamne Iisuse!”
(Apocalipsa 22:16,18,20).
Subiectul
profeției: evenimentele viitoare: „Descoperirea lui Iisus Hristos, pe care i-a dat-o Dumnezeu, ca să
arate robilor Săi lucrurile care au să se întâmple în curând. Şi le-a făcut-o
cunoscut trimiţând prin îngerul Său la robul Său Ioan” (Apocalipsa 1:1).
Şi îngerul mi-a zis: „Aceste cuvinte
sunt vrednice de crezare şi adevărate. Şi Domnul, Dumnezeul duhurilor
prorocilor, a trimis pe îngerul Său să arate robilor Săi lucrurile care au să
se întâmple în curând” (Apocalipsa 22:6).
Mediatorul
profeției: îngerul: „Şi le-a făcut-o cunoscut trimiţând prin îngerul Său la robul Său
Ioan,” (Apocalipsa 1:1). „Şi
îngerul mi-a zis: „Aceste cuvinte sunt vrednice de crezare şi adevărate” …„Şi
după ce le-am auzit şi le-am văzut, m-am aruncat la picioarele îngerului care
mi le arăta, ca să mă închin lui” … „Eu , Iisus, am trimis pe îngerul Meu
să vă adeverească aceste lucruri pentru Biserici.” (Apocalipsa 22:6,8,16).
Scribul:
Ioan profetul: „Ioan, către cele şapte Biserici care sunt în Asia: Har şi pace vouă
din partea Celui ce este, Celui ce era şi Celui ce vine şi din partea celor
şapte duhuri care stau înaintea scaunului Său de domnie” (Apocalipsa 1:4).
„Eu, Ioan, am auzit şi am văzut
lucrurile acestea” (Apocalipsa 22:8).
Calitatea:
profeție adevărată: „Ferice de cine citeşte şi de cei ce ascultă cuvintele acestei prorocii
şi păzesc lucrurile scrise în ea! Căci vremea este aproape!” (Apocalipsa 1:3).
Apoi mi-a zis: „Să nu pecetluieşti cuvintele
prorociei din cartea aceasta. Căci vremea este aproape” (Apocalipsa 22:10).
Destinatarii
profeției: robii Lui: „Descoperirea lui Iisus Hristos, pe care i-a dat-o Dumnezeu, ca să
arate robilor Săi lucrurile care au să se întâmple în curând. Şi le-a făcut-o
cunoscut trimiţând prin îngerul Său la robul Său Ioan” (Apocalipsa 1:1).
Şi îngerul mi-a zis: „Aceste cuvinte sunt
vrednice de crezare şi adevărate. Şi Domnul, Dumnezeul duhurilor prorocilor, a
trimis pe îngerul Său să arate robilor Săi lucrurile care au să se întâmple în
curând” (Apocalipsa 22:6).
Binecuvântații
profeției: ascultătorii: „Ferice de cine citeşte şi de cei ce ascultă cuvintele acestei prorocii
şi păzesc lucrurile scrise în ea! Căci vremea este aproape!” (Apocalipsa 1:3).
Şi iată, Eu vin curând! Ferice de
cel ce păzeşte cuvintele prorociei din cartea aceasta!” (Apocalipsa 22:7).
Avertismentul
profeției: necredincioșia: „Iată că El vine pe nori. Şi orice ochi Îl va vedea; şi cei ce L-au
străpuns. Şi toate seminţiile pământului se vor boci din pricina Lui! Da,
Amin.” (Apocalipsa 1:7). „Cine este
nedrept să fie nedrept şi mai departe; cine este întinat să se întineze şi mai
departe; cine este fără prihană să trăiască şi mai departe fără prihană. Şi
cine este sfânt să se sfinţească şi mai departe!” „Iată Eu vin curând
şi răsplata Mea este cu Mine, ca să dau fiecăruia după fapta lui.”
(Apocalipsa 22:11-12)
Pecetluitorul
profeției: Alfa și Omega: „Când L-am văzut, am căzut la picioarele Lui ca mort. El Şi-a
pus mâna dreaptă peste mine şi a zis: „Nu te teme! Eu sunt Cel
dintâi şi Cel de pe urmă” (Apocalipsa 1:7). „Eu sunt Alfa şi Omega, Cel dintâi şi Cel de pe urmă, Începutul şi
Sfârşitul” (Apocalipsa 22:13).
Nădejdea
profeției: revenirea Lui: „Iată că El vine pe nori. Şi orice ochi Îl va vedea; şi cei ce L-au
străpuns. Şi toate seminţiile pământului se vor boci din pricina Lui! Da, Amin”
(Apocalipsa 1:7). „Iată Eu vin curând şi răsplata Mea
este cu Mine, ca să dau fiecăruia după fapta lui.”… „Cel ce adevereşte
aceste lucruri, zice: „Da, Eu vin curând”. Amin! Vino, Doamne Iisuse!”
(Apocalipsa 22:12, 20).
Pentru că aici se încheie descoperirile din
această carte, Ioan le termină cu un mesaj pozitiv. Urmează …
III.
Septada promisiunilor finale: Este o cumulare de șapte
promisiuni solemne. Sunt probable unele din cele mai semnificative cuvinte din
Biblie. În ele auzim vocile îngerilor, vocea Domnului Iisus, vocea Duhului
Sfânt, vocea Bisericii și vocea lui Ioan.
Sunt cuvinte care subliniază responsabilitatea celor ce au citit această
carte. Ea poate aduce binecuvântare sau blestem în funcție de atitudinea celor
ce i-au citit mesajul. Se cade, așadar, să le analizăm și noi cu toată atenția. Este vorba despre viața și destinul
fiecăruia dintre noi. Lasă-le să-ți modeleze întreaga viață, scopurile ei,
stilul de viață, prioritățile, scopurile și preocupările de fiecare zi.
1.
Promisiunea autenticității: „Şi îngerul mi-a zis: „Aceste cuvinte sunt vrednice de crezare şi
adevărate. Şi Domnul, Dumnezeul duhurilor prorocilor, a trimis pe îngerul Său
să arate robilor Săi lucrurile care au să se întâmple în curând” (Apocalipsa
22:6). Spre
deosebire de alte cărți ale oamenilor care conțin punctele lor de vedere,
speculațiile lor și priceperea lor în mijloacele de amăgire, Apocalipsa este
izvorâtă direct din inima și din mintea lui Dumnezeu. Versetele de mai sus sunt
asemenea unei notarizări legale cu „apostilă”, care stabilește că ceea ce este
scris este în întregime legal și autentic, fără putința de a mai adăuga sau
scoate ceva din varianta finală. „Mărturisesc oricui aude cuvintele prorociei
din cartea aceasta că, dacă va adăuga cineva ceva la ele, Dumnezeu îi va adăuga
urgiile scrise în cartea aceasta. Şi, dacă scoate cineva ceva din
cuvintele cărţii acestei prorocii, îi va scoate Dumnezeu partea lui de la pomul
vieţii şi din cetatea sfântă, scrise în cartea aceasta.” (Apocalipsa 22:18-19).
2.
Promisiunea revenirii Lui: „Şi iată, Eu vin curând!” (Apocalipsa 22:7a).
3.
Promisiunea binecuvântării pentru cei ascultători: „Ferice de cel ce
păzeşte cuvintele prorociei din cartea aceasta!” (Apocalipsa 22:7b). Aceasta se adaugă celor
făcute biruitorilor din bisericile amintite în capitolele 2 și 3 ale
Apocalipsei.
4.
Promisiunea integrării în rândul creaturilor cerești: „Eu, Ioan, am auzit şi am
văzut lucrurile acestea. Şi după ce le-am auzit şi le-am văzut, m-am aruncat la
picioarele îngerului care mi le arăta, ca să mă închin lui. Dar el mi-a
zis: „Fereşte-te să faci una ca aceasta! Eu sunt un împreună-slujitor cu tine
şi cu fraţii tăi, prorocii, şi cu cei ce păzesc cuvintele din cartea aceasta.
Închină-te lui Dumnezeu” (Apocalipsa 22:8-9). În toată Biblia, îngerii au
fost apariții grozave și înspăimântătoare. În pragul veșniciei, Ioan
experimentează pentru noi integrarea în rândul făpturilor cerești. Declarația
îngerului este ca un discurs de acceptare și o inițiere în lumea care ne
așteaptă.
5.
Promisiunea înțelegerii Apocalipsei: „Apoi mi-a zis: „Să nu pecetluieşti cuvintele prorociei din cartea
aceasta. Căci vremea este aproape. Cine este nedrept să fie nedrept şi mai
departe; cine este întinat să se întineze şi mai departe; cine este fără
prihană să trăiască şi mai departe fără prihană. Şi cine este sfânt să se
sfinţească şi mai departe!” (Apocalipsa 22:10-11). Iată un verset care trebuie
arătat tuturor celor care pretind că nu putem studia Apocalipsa pentru că este o
carte imposibil de înțeles și aplicat în viață. Lumea caută inițiere în taine
ascunse. Dumnezeu și-a așezat adevărul „la vedere”, ca să fie aflat de toți.
6.
Promisiunea răsplătirii la cea de a doua venire: „Iată Eu vin curând
şi răsplata Mea este cu Mine, ca să dau fiecăruia după fapta lui.
Eu sunt Alfa şi Omega, Cel dintâi şi Cel de pe urmă, Începutul şi
Sfârşitul” (Apocalipsa 22:12). Domnul Iisus nu i-a mințit pe ucenicii Lui! El
vrea ca fiecare generație să-L aștepte cu înfrigurare în anticiparea lucrurilor
glorioase pe care ni le-a pregătit. Toate lucrurile își au un sfârșit, iar
sfârșitul tuturor lucrurilor este legat de persoana și lucrarea lui Iisus Hristos,
Fiul lui Dumnezeu.
7.
Promisiunea răsplătirii celor ce și-au spălat hainele: „Ferice de cei ce îşi
spală hainele, ca să aibă drept la pomul vieţii şi să intre pe porţi în
cetate! Afară sunt câinii, vrăjitorii, curvarii, ucigaşii, închinătorii la
idoli şi oricine iubeşte minciuna şi trăieşte în minciună!” (Apocalipsa
22:14-15). Cartea
aceasta nu este doar o ducumentare care să ne satisfacă nouă curiozitatea. Ea
este o motivație pentru schimbarea vieții prin acceptarea spălării în sângele
răscumpărător al Mielului lui Dumnezeu. Persoana Lui împarte lumea în două
categorii: cei salvați și cei pierduți pe vecie; cei care au fost iertați prin
pocăință și credință și cei care au ignorat persoana și lucrarea lui Iisus Hristos.
Aceștia vor rămâne în afara binecuvântărilor cerești, purtându-și pedeapsa
păcatele lor în eternitate.
Apocalipsa
22 - Testul final: De ce trebuie să revină Iisus Hristos?
„Eu , Iisus, am trimis
pe îngerul Meu să vă adeverească aceste lucruri pentru Biserici. Eu sunt Rădăcina şi
Sămânţa lui David, Luceafărul strălucitor de
dimineaţă”. Şi Duhul şi Mireasa zic: „Vino!”
Şi cine aude să zică: „Vino!” Şi celui ce îi este sete să vină; cine vrea să ia
apa vieţii fără plată!” (Apocalipsa 22:16-17).
Înainte
de a începe testul nostru, dați-mi voie să plec de la o altă întrebare: De ce a fost scrisă Apocalipsa? Nu pentru că apostolul Ioan a vrut-o și nu
pentru că Biserica ar fi cerut-o. Autorul ei este Dumnezeu, iar intenția cu
care ne-a trimis această „descoperire a descoperirilor”, această chemare a
transcendenței este „mărturia lui Iisus Hristos” care este duhul tuturor
profețiilor (Apocalipsa 19:10). Singura soluție pentru problemele istoriei și
pentru viața fiecăruia dintre noi ne-a fost dată de Dumnezeu și este: Iisus
Hristos! El este „soluția finală” a lui Dumnezeu! Orice altă soluție filozofică,
politică, administrativă sau militară propusă de altcineva este „antihristică”.
Dacă ar fi existat o altă soluție petru lume și pentru viața ta, Dumnezeu, ca
un Tată ideal, nu și-ar fi trimis Fiul să moară. Aceasta a rămas convingerea
scribului ales de Dumnezeu să aștearnă pe hârtie această carte: „Copilaşilor,
este ceasul cel de pe urmă. Şi, după cum aţi auzit că are să vină Antihrist, să
ştiţi că acum s-au ridicat mulţi antihrişti - prin aceasta cunoaştem că este
ceasul de pe urmă” (1 Ioan 2:18). „Dacă
primim mărturisirea oamenilor, mărturisirea lui Dumnezeu este mai mare; şi
mărturisirea lui Dumnezeu este mărturisirea pe care a făcut-o El despre Fiul
Său. Cine crede în Fiul lui Dumnezeu are mărturisirea aceasta în el; cine
nu crede pe Dumnezeu Îl face mincinos, fiindcă nu crede mărturisirea pe care a
făcut-o Dumnezeu despre Fiul Său. Şi mărturisirea este aceasta: Dumnezeu
ne-a dat viaţa veşnică şi această viaţă este în Fiul Său. Cine are pe Fiul
are viaţa; cine n-are pe Fiul lui Dumnezeu n-are viaţa” (1 Ioan 5:9-12).
„Căci în lume s-au răspândit mulţi
amăgitori, care nu mărturisesc că Iisus Hristos vine în trup. Iată amăgitorul,
iată Antihristul!” (2 Ioan 7). Viața noastră a fost salvată prin
prima venire a lui Iisus Hristos. Ea va fi proslăvită la cea de a doua Sa
venire. După întunericul care domnește acum peste lume, venirea Domnului Iisus
va inaugura pentru noi zorii unei eternități fericite, simbolizate metaforic
prin apariția Lui ca „luceafăr de dimineață”. Este o numire interesantă din
cauza lui Lucifer, arhanghelul care ar fi trebuit să dea tonul în ierarhia
slavei lui Dumnezeu, dar s-a pervertit și a ajuns să răspândească întunerecul.
Iisus Hristos poartă profetic numirea de „Luceafăr” pentru că „El este lumina care luminează pe orice om
venind în lume” (Ioan 1:9). El trebuie să revină în lume pentru că este
Lumina lumii! Vestea aceasta apare de trei ori în textul Noului Testament: „Şi
avem cuvântul prorociei făcut şi mai tare; la care bine faceţi că luaţi aminte,
ca la o lumină care străluceşte într-un loc întunecos, până se va crăpa de ziuă
şi va răsări luceafărul de
dimineaţă în inimile voastre” (2 Petru 1:19). „Şi-i voi da luceafărul de dimineaţă” (Apocalipsa
2:28). „Eu, Iisus, am trimis pe îngerul Meu să vă adeverească aceste lucruri
pentru Biserici. Eu sunt Rădăcina şi Sămânţa lui David, Luceafărul strălucitor de
dimineaţă” (Apocalipsa 22:16). La prima venire, Fiul lui Dumnezeu a
început o lucrare pe care și-o continuă astăzi la dreapta Tatălui și pe care o
va desăvârși la cea de a doua Lui venire.
Așadar, de
ce trebuie să revină Iisus Hristos?
Aceasta este întrebarea-test din care se vede cât de mult am înțeles
mesajul transcendental al Apocalipsei. Vă ofer nouă răspunsuri valabile pe care le-au
dat teologii la această interogare.
1. Promisiunea lui
Dumnezeu o cere: Vechiul Testament este plin de promisiuni
mesianice. De la Gen. 3:15 la Maleahi 4:2, cineva a numărat nu mai puțin de 333
de promisiuni mesianice. Cele peste 100 de profeții despre prima venire s-au
împlinit întocmai. Intrarea călare pe măgăruș, împărțirea hainelor Lui, mâinile
și picioarele străpunse, respingerea Lui profețită în Isaia 53, puteau fi
considerate drept „simbolice” înainte de venirea lui Hristos. Noul Testament ni
le prezintă însă în împlinirea lor literală „ca să se împlinească Scriptura” (Mat.
26:56, cf. 2:15; 4:14-16; 8:17; 12:17-21; 13:35; 21:4-5; 27:35; Ioan 12:38;
15:25; 19:24, 28). Biblia spune că „Dumnezeu nu poate să mintă” și că El nu se
răzgândește (Numeri 23:19; Tit 1:2). El va împlini tot ce a promis. Dacă Biblia
este Cuvântul lui Dumnezeu, Hristos trebuie să vină iarăși.
2. Învățătura lui Iisus
o cere: Învățăturile
date de Hristos în timpul vieții pământești sunt pline de referințe la cea de a
doua venire a Sa. (Matei 24-25; Luca 21). Când era la judecată, Iisus și-a
apărat dumnezeirea printr-o declarație îndrăzneață despre revenirea Sa în
termeni de slavă: „Da, sunt” i-a răspuns Iisus. „Și veți vedea pe Fiul omului șezând
la dreapta puterii și venind pe norii cerului” (Marcu 14:62). În noaptea vânzării Lui, Domnul le-a spus
ucenicilor: „Eu Mă duc să vă pregătesc un loc. Și după ce Mă voi duce și vă voi
pregăti un loc, Mă voi întoarce și vă voi lua cu Mine, ca acolo unde sunt Eu,
să fiți și voi” (Ioan 14:2-3). Nu
numai credibilitatea Tatălui este la mijloc, ci și credibilitatea Fiului. Dacă
Iisus nu se întoarce, El este dovedit ca mincinos.
3. Mărturia Duhului
Sfânt o cere: Duhul
Sfânt este „Duhul Adevărului” (Ioan 14:17; 15:26) și mărturisește prin autorii
Noului Testament despre revenirea lui Iisus Hristos. Fie că este vorba despre
apostolul Pavel (1 Corinteni 1:4-7; Filipeni 3:20; Coloseni 3:4; 1 Tesaloniceni
4:16-17; etc.), fie că este vorba despre apostolul Petru (1 Petru 1:13; 5:4; 2
Petru 3), sau de apostolul Ioan (1 Ioan 3:2), Duhul Sfânt depune mărturie
despre ceea ce ne-au spus și Tatăl și Fiul, anume că Domnul Iisus Hristos
trebuie să vină iarăși.
4. Destinul Bisericii o cere: În prezent, Dumnezeu „Și-a aruncat privirile peste Neamuri, ca să
aleagă din mijlocul lor un popor, care să-I poarte Numele” (Fapte 15:14) și își adună aleșii în trupul Bisericii. Ea
trebuie să ajungă Mireasa pe care o va prezenta Dumnezeu Fiului Său, la cea de
a doua Lui venire. Pavel folosește imaginea
nunții în 2 Corinteni 11:2: „Căci sunt gelos de voi cu o gelozie după voia
lui Dumnezeu, pentru că v-am logodit cu un bărbat, ca să vă înfățișez înaintea
lui Hristos ca pe o fecioară curată”. Nunta
este o imagine foarte potrivită pentru felul în care poartă de grijă Hristos
pentru Biserică (Matei 25:1-13; Efeseni 5:25-27; Apocalipsa 19:6-9). Putem fi
siguri că Iisus Hristos se va întoarce să-și ia la Sine Mireasa, cum a promis
(Ioan 14:2-3).
5. Stricăciunea
lumii o cere: Lumea
este un loc al stricăciunii și trebuie să fie
pedepsită „Căci Fiul omului are să vină în slava Tatălui Său, cu îngerii Săi;
și atunci va răsplăti fiecăruia după faptele lui” (Matei 16:27). „Vine ceasul
când toți cei din morminte vor auzi glasul Lui, și vor ieși afară din ele. Cei
ce au făcut binele, vor învia pentru viață; iar cei ce au făcut răul, vor învia
pentru judecată” (Ioan 5:28-29). Binecuvântata
nădejde a celui credincios (Tit 2:13) va aduce pentru lume groaza judecății (1
Tesaloniceni 1:7-10; Iuda 14-15; Apocalipsa 19:11-16). Domnul Iisus trebuie să
se întoarcă să judece lumea. Dreptatea lui Dumnezeu o cere.
6. Viitorul lui
Israel o cere: Pe
vremea lui Pavel, Neamurile veneau în Biserică
în număr mult mai mare decât evreii. În Romani 11, apostolul le precizează: „Și dacă
tu, care erai dintr-un măslin sălbatic, ai fost altoit în locul lor, și ai fost
făcut părtaș rădăcinii și grăsimii măslinului” (v.17) „să ști că va veni o
vreme când ramurile naturale ale măslinului vor fi altoite înapoi (v. 23-24)”. Acest eveniment
este asociat de Pavel cu revenirea lui Hristos (v. 26). „În ziua
aceea, evreii Îl vor boci pe Cel pe care L-au străpuns” (Zaharia 12:10) și Dumnezeu le va da mântuirea (Romani 11:26).
7. Persoana lui Hristos
o cere: Ultima
imagine a lui Hristos pe care au văzut-o oamenii a fost aceea de la Calvar: un
om murind în agonia neputinței. După înviere, El nu s-a mai arătat lumii. Va
trebui ca lumea să-L vadă iarăși ca să știe cu cine au avut de a face: „Vor fi
semne în soare, în lună și în stele. Și pe pământ va fi strâmtorare printre
neamuri, care nu vor ști ce să facă la auzul urletului mării și al valurilor;
oamenii își vor da sufletul de groază, în așteptarea lucrurilor care se vor
întâmpla pe pământ; căci puterile cerurilor vor fi clătinate. Atunci vor vedea
pe Fiul omului venind pe un nor cu putere și slavă mare” (Luca 21:25-27). „Iată
că El vine pe nori. Și orice ochi Îl va vedea; și cei ce L-au străpuns. Și
toate semințiile pământului se vor boci din pricina Lui! Da, Amin” (Apocalipsa
1:7).
8. Destinul lui
Satan o cere: Satan, deși învins deja
de Hristos la Cruce, mai este
încă „domnul lumii acesteia” (Ioan 12:31; 14:30; 16:11; 2 Corinteni 4:4;
Efeseni 2:2; 6:12; 1 Ioan 5:19). Ca
adevărat Domn al lumii, Hristos trebuie să se întoarcă și să pună capăt domniei
lui Satan. În Apocalipsa 5, când Hristos primește sulul cu cele șapte peceți,
actul de proprietate al acestei lumi, El dezlănțuiește șirul celor șapte
judecăți ale peceților (Apocalipsa 6-7). Urmează
apoi șirul de judecăți ale trâmbițelor (Apocalipsa 8-9) și ale potirelor
(Apocalipsa 16). La sfârșit, după un ultim efort al Satanei de a păstra
stăpânire asupra lumii, Hristos însuși se va întoarce să-și răpună dușmanul și
să-l arunce în pedeapsa veșnică a iazului de foc (Apocalipsa 19). Cu aceasta,
biruința lui Hristoa asupra impostorului uzurpator va fi definitivă.
9. Nădejdea sfinților o cere: Pavel vorbește despre sfinți care vor avea parte de o premiere suplimentară: „De acum mă aşteaptă cununa neprihănirii, pe care mi-o va da în „ziua aceea” Domnul, Judecătorul cel drept. Şi nu numai mie, ci şi tuturor celor ce vor fi iubit venirea Lui” (2 Timotei 4:8). Iar apostolul Ioan spune: „Prea iubiților, acum suntem copii ai lui Dumnezeu. Și ce vom fi, nu s-a arătat încă. Dar știm că atunci când se va arăta El, vom fi ca El; pentru că Îl vom vedea așa cum este” (1 Ioan 3:2). Ioan adaugă: „Cine are în el nădejdea aceasta se curăță după cum El este curat” (v. 3). Acesta este testul unei escatologii corecte. Nădejdea revenirii Domnului Iisus trebuie să-i facă pe cei ce cred în ea să se pregătească în curățire continuă. Este nădejdea venirii Lui motivație pentru sfințirea ta? Mai degrabă decât să fi preocupat obsesiv cu evenimentele politice ale acestei lumii, ai face bine să fi preocupat cu starea inimii tale înaintea lui Dumnezeu. Ești gata să-L întâmpini pe Hristos? Poți spune și tu aprins de iubire: „Vino Doamne Iisuse”? (Apocalipsa 22:20).
***
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu