COMUNELE
MEDIEVALE ÎN PRINCIPATELE ROMÂNE - STUDIU. Partea a treia
Privilegiile
orașelor: În Evul Mediu, libertățile erau
privilegiate, adică se dădeau în baza unui privilegiu, fie că se numea
diplomă, uric sau hrisov. Libertățile orășenești nu se pot concepe fără
privilegiu și se știe că în Apus, când era vorba de orașe, actul lor de
libertate se numea chartă (în frantuzește, charte). Orașul
liber se bazează pe privilegiu; ca și nobilul, orășeanul este un privilegiat și
prin aceasta se deosebește mai lămurit orașul Evului Mediu de cel antic.
Privilegii pentru orașe în care se fixează drepturile și îndatoririle comunității față
de domnie există și în Moldova și în Țara Românească. Până acum n-au fost analizate
într-un studiu comparativ, nici publicate împreună. Cel mai vechi privilegiu de
oraș pentru Țara Românească este al lui Mihai Voievod, fiul lui Mircea cel
Bătrân pentru Câmpulung, care nu s-a păstrat decât în confirmarea domnilor
următori, în care se repetă textul actului primit. Privilegiul Câmpulungului,
modificat în secolul al XVII-lea, a fost apoi săpat în piatră și așezat în
piața publică. El îi numește pe orășeni „moșteni din oraș” și cuprinde
scutirile de impozite (și de găleți de grâne, deci orășenii erau și
agricultori) și de slujbă domnească, orice ar vinde sau cumpăra.
Proprietățile târgoveților, case sau loc în moșia târgului, să nu li se
ia la moarte, ci să rămâie urmașilor. Domnul se obligă să nu dăruiască
boierilor din moșia târgului, dar târgoveții nu pot vinde aceste locuri unor
oameni străini de comunitate. „Legea și judecata lor să fie stătătoare”,
adică definitivă, fară a putea fi casată de alte scaune de judecată.
Ocolul orașului cuprindea munți și plaiuri de baștină din moși-strămoși de
la întemeierea orașului”. Al doilea privilegiu cunoscut este cel dat de
Dan al II-lea, la 1425, prin care acordă locuitorilor din
Târgoviște dreptul de a face negoț în toată țara, până la Severin plătind
vamă numai în orașul lor, cu un tarif redus pentru mărfurile orientale
(piper, de exemplu), săsești (fier) și interne (ceară). Ștefan cel Mare
concede orașelor Bârlad și Vaslui câte un privilegiu în anii 1491 și 1495.
În privilegiul Vasluiului, domnul constituie prin cumpărături din
averi sătești ocolul orașului: „Am lipit toate aceste de mai sus numitele
sate și siliște și cai târgului nostru Vasluiul, să fie domniei mele uric
cu tot venitul și fiilor domniei mele și nepoților, strănepoților,
prestrănepoților”. Apoi „am miluit șoltuzii și pârgarii, oamenii din
Vaslui”, să nu plătească vamă în oraș pentru negoțul lor, afară de cei ce
aduc pește în târg (un pește la măja). Se pun apoi hotarele târgului. La Bârlad,
Ștefan declara că „șoltuzii, pârgarii, târgoveții și sărăcii din satele ce
se țin de târg l-au rugat să delimiteze hotarul ce din veacuri se ține de oraș”,
ceea ce și face. Domnul dă întietate „obiceiul lor cel vechi, ca cei ce
trăiesc în Bârlad să nu plătească vamă, în afară de cei ce aduc pește, un
pește de măja”. Deși, cum am văzut, privilegiile municipale au existat la noi întocmai
ca în apusul și centrul Europei, nu putem spune că cele scrise erau regulă
generală, adică toate orașele noastre erau privilegiate cu acte scrise.
Bineînțeles că unele s-au pierdut, dar rămân, desigur, multe orașe fără
privilegiu. Aceasta înseamnă că, acele orașe nu se bucură de anumite scutiri,
de anumite venituri, ca vămile ce erau concedate celor privilegiate. Dar și
acestea aveau sfatul lor de județ și pârgari, aleși cu drept de administrație
și judecată, veniturile lor, dreptul la o zi de târg și la iarmarocul
anual, folosința ocolului. Totul se petrecea ca și cum ar fi existat, pe
lângă privilegiile scrise și un drept, un obicei orășenesc nescris, -
„ab antique” -, care, de fapt, era și el un privilegiu. Erau,
întocmai ca în proprietatea boierească și moșnenească, orașe cu hrisov și
altele fără, dar cu drept nescris. Libertățile și drepturile orășenești, scrise
sau consuetudinare, se pot rezuma în felul următor: ca și în Apus,
târgoveții din principate formau o comunitate privilegiată și în același
timp închisă. Niciun strain nu se putea așeza în oraș ca târgoveț, fără
voia municipalității, uneori și a domnului. Astfel, Matei Basarab hotărăște,
la 1633, ca toți cei statorniciți la Câmpulung, de la 1612 încoace, „să
fie duși la urma lor de unde sunt”, dar concede ca „cei care au
apucat birul în orașul Câmpulung mai înainte, să fie primiți de acum ca
orășeni”. Pe langa privilegiul de târg, orașul avea, ca urmare a acestuia și
dreptul de vamă. Vămile, în trecutul nostru, se percepeau în primul
rând la orașe, cele de la granițe sau vaduri erau de mică importanță. Vama
era a domnului, dar era de două feluri, cea mare și cea mică. Ultima se
plătea la trecerea pe teritoriul orașului, cea mare era vama de târg la
desfacerea mărfurilor, ce se plătea de către cumpărător, bineînțeles în natură.
Trebuie să observăm că sistemul vamal medieval era tocmai inversul celui
contemporan, întemeiat pe mercantilism și protecționism. În Evul Mediu se
plătea vamă pentru export, iar pentru import foarte puțin sau deloc; de
asemenea, plătea vamă mare marfa de tranzit. După concepția economică a
vremii, negustorii străini ce aduc marfă folositoare trebuie încurajați;
dacă au, însă, nevoie de mărfurile noastre, să plătească spre a le avea.
Mărfurile de tranzit aduse din țări depărtate erau obiecte prețioase, pentru
care se putea plati mai mult. Cele mai vechi vămi se plăteau în natură sub
forma tricessimei (a treizecea parte), dar încă din vremea lui Mircea cel
Bătrân se trece la vama în bani, care a fost venitul principal al domnilor
în veacul al XV-lea. Venitul vămilor era împărțit între domn și
comunitatea târgoveților, cel puțin la târgurile privilegiate; anume, domnul lua
vama cea mare (a târgului permanent și a bâlciului), târgoveții luau pe
cea mică, de tranzit, deși sunt cazuri când aceasta este concedată
unei mănăstiri. Bineînțeles că între privilegiile orășenești trebuie
socotit și cel de administrație și judecată proprie; ele constituiau
principiul autonomiei orășenești. Dreptul unor negustori ai unui anume
oraș de a negocia în alte târguri, fără a plăti vamă, l-am întâlnit în
privilegiul lui Dan al II-lea pentru târgovișteni. În sfârșit,
privilegiul domnesc fixează îndatoririle fiscale ale târgoveților, peste
care funcționarii domnești nu puteau trece, acordându-se scutiri
ce difereau după orașe. Catastiful de dajde al orasului Galați, din 1683,
arată cum se distribuia cisla orașului pe atunci; orașul era
împărțit în cercuri fiscale ce corespund cu straturi sociale: armată,
călărașii cu un vătaf, târgul cu negustorii, funcționarii, adică diecii și
slugile pârcălabilor, deosebit apoi, popii și țăranii din ocolul târgului.
Atât orașele antice cât și cele medievale au bătut adesea monedă, dar nu
este un caz general; Lembergul, Bistrița, Sibiul, vecine cu Principatele
Române, s-au mulțumit cu moneda regelui respectiv, asa că nu este de
mirare că nici târgurile noastre mai sărace nu au avut nici ele acest
drept. Totuși, avem un caz excepțional al unui oraș moldovenesc din Evul
Mediu, care a bătut monedă; este vorba de Cetatea Albă, emporiul unui
comert internațional, unde veneau negustori italieni, armeni și poloni; în
săpăturile executate acolo s-a aflat o monedă de argint cu inscripție slavonă
a orașului, datând din mijlocul veacului al XV-lea.
Organizarea
orașelor românești față de cele apusene: Orașele erau, în
tot centrul și apusul Europei, comunități libere, fondate pe moșii regale;
libertatea lor este asigurată printr-un privilegiu dat de proprietar
care specifica veniturile ce i se cuvin, păstrează un castelan al său în
oraș, iar comunitatea este o republică, guvernată prin reprezentanți aleși
pe un timp limitat. Libertățile comunei se întemeiază pe dreptul de a ține
târg permanent sau săptămânal, de a proteja comerțul sau industria locală
prin măsuri speciale, exercitând o politică de dirijare a economiei prin
fixarea prețurilor și a dreptului de a exercita comerțul și meseriile.
Aceste caracteristici europene se aplică și comunelor românești. Tipul de
comune cel mai bine cunoscut din pricina unirii armonioase a activității
comerciale cu cea industrială este cel flamand. Orașele flamande
Bruges, Gand, Ypres, St. Omer, Tournai, Louvain etc. erau comunități
libere ridicate și îmbogățite din pricina comerțului postavurilor
fabricate în această regiune. Comunele erau așezate în special pe moșiile
ducelui de Flandra (Liege, pe cea a episcopului local) și proprietarul
solului exercita autoritatea sa prin castelanii lui,
care stăteau în castelul din oraș. De la o vreme, în secolul al XlII-lea,
castelanii au fost înlocuiți cu funcționari civili, balili, care
se mulțumeau cu ridicarea drepturilor fiscale ale seniorului. Puterea
acestuia se exercita, însă, și prin judecătorii care țineau scaun de
judecată în oraș și colaborau cu reprezentanții comunității. Aceasta era
autonomă și reprezentată prin consiliul celor 12 scabini
(eschevins), înlocuiți din veacul al XVII-lea cu jurați, aleși
și ei, ca și cei dintâi, pe timp de un an. Puterea lor se exercita pe tărâm
administrativ, fiscal, juridic, în bazele unui drept orășenesc. Al doilea tip
caracteristic de comună medievală este cel italienesc. Orașele italiene
s-au format, ca și cele flamande, din sate privilegiate cu drept de târg pe moșiile
ducilor și seniorilor, dar aici, din cauza marelui comerț oriental,
se acumulează mari bogății și orășenii pot răscumpara drepturile
seniorilor, înlăturând orice amestec al proprietarilor solului în
conducerea lor. În curând, însă, se formează o aristocrație a
negustorilor, patriciatul comunal, care guvernează oligarhic orasul
(de ex. familia Medici la Florența, nobilimea venețiană). Orașele
devi adevărate state, cu moșii întinse în jurul lor, cu independență
totală. Monedele orașelor italiene sunt cele mai prețuite în
Europa (florinul Florenței și ducatul venețian), pentru că
au baza cea mai solidă. Aceste orașe au armate, care duc războaie între
ele și flote de război și de comerț. Conducerea comunităților era încredințată
tot unor reprezentanți aleși, care se numeau la origine boni homini -
oameni buni; la 1081, doisprezece oameni buni conduc Florența, aleși pe un an.
Dar în curând, dezvoltarea complexă a vieții orășenești cere o conducere mai
numeroasă cu împărțirea atribuțiilor. Șefii orașelor se
numeau podesta, alături de care stătea, la Florența, un căpitan al poporului, iar
consiliile sunt mai multe în fiecare oraș. Ca în toate țările, și în
Italia libertățile orașelor sunt întemeiate pe privilegii scrise. Astfel la 1234,
charta Perugiei este gravată pe piatră în centrul orașului, întocmai ca mai târziu
la Câmpulung, în Țara Românească. Firește că dezvoltarea uimitoare a republicilor
orășenești în Italia nu se potrivește cu viața săracă de la noi, dar la
origine apar bazele comune ale instituției.
În concluzie, orașele din Moldova și Țara
Românească erau constituite în comunități autonome după chipul general
european al instituției medievale, care a existat, deci, și la noi. Acesta
este rezultatul la care am ajuns prin cercetarea vechii organizări a
orașelor noastre și prin compararea ei cu aceea a orașelor apusene. Dar acest
rezultat cere o explicație: care este cauza acestor influențe de
organizare și de unde provine identitatea de forme politice și administrative?
Pentru aceasta, trebuie să punem problema originilor și, în legătură cu
ea, pe aceia a populației vechilor orașe moldovenești și muntene, care ne da cheia originii
lor.
Populația orașelor: În țările agricole, care au trăit multă vreme în forme economice autarhice și numai din produsele solului, se deschid, la un moment-dat, drumuri de comerț, iar creșterea și diferențierea populației impune, de la o vreme, nevoi noi. Aceste nevoi crează chemarea agenților schimbului, adică a negustorilor. De obicei, primii negustori dintr-o țară, ba chiar și mai multe generații de negustori, sunt străini și este ușor de înțeles de ce. Produsele noi care nu există într-o țară sunt aduse de obicei din regiunea care le produce și o dată cu produsele vin și reprezentanții producătorilor care se așază în piața de desfacere. Nu ne putem aștepta ca țăranii și boierii unei țări agricole să se transforme în negustori și să umble în lume după nevoile lor, ci, dimpotrivă, negustorii de profesie vin să aducă marfă acolo unde simt că este nevoie. Orașele românești, din cele mai vechi timpuri cunoscute, apar cu o populație străină de negustori stabiliți ca orășeni, nu ca populație flotantă. Ei formează „cetățenii” celor mai vechi orașe, consiliul municipal al pârgarilor se alege din mijlocul lor și ei par a fi stabiliți de mai multe generații, atunci când actele încep să-i pomenească. În primul rând sunt sașii, a caror origine ardeleană este sigură; întâi, pentru că această populație se afla în orașele moldovene și muntene așezate aproape de granița ardeleană și care aveau legături prin pasurile Carpaților cu orașele săsești din Ardeal: astfel, Câmpulung (Muscel), Râmnicul Vâlcea, Târgul Trotuș și Târgul Neamț. La 1502, șoltuzul din Baia se numea Peter Bender și scria nemțește; la 1527, șoltuzul Sucevei era Ianos Tischler. Sași mai erau și la Cotnari, Iași, Roman. Cronicarul Grigore Ureche spune precis: „Târgul Baia scrie ca l-au descălecat niște sași”. La 1630, târgoveți din Câmpulung se numeau: Broz Sasul, Gaspar Gotman, lacov Sasul, Pătru Sasul. La 1602, domnul scria către „popii sași din orașul domniei mele Câmpulung”. Este posibil ca o parte din această populație din nordul Moldovei să fi venit nu din Ardeal, ci dintre nemții din orașele polone. Vechimea și importanța populației săsești din târgurile moldovene și muntene reiese din faptul că ea a dat organizarea târgurilor noastre vechi, care era imitataă după tipul orașelor săsești. La Baia, încă din vremea lui Alexandru cel Bun, era o episcopie catolică pentru sașii de acolo și ruinele ei de piatră cu forme gotice se văd și azi în vechiul târgușor decăzut și sărăcit. Pietrele de mormânt din cimitirul catolic din Baia, unele din veacul al XV-lea, altele din cele următoare, sunt frumos săpate în piatră, indicând existența unei burghezii avute și cu simțul importanței și distințiilor, chiar pentru locuința de veci a trupului supus destrămării. Inscripțiile sunt toate în limba latină. Acești sași bogați întrețineau legături comerciale active cu Lembergul: la 1421, unul dintre ei își scrie testamentul în nemțește și lasă averea sa importantă în bani municipalității marelui oraș polon, pentru opere de binefacere. La Târgul Siret era alt centru săsesc și existența tocmai acolo a celeilalte episcopii catolice arată aceasta. Negustorii bogați din târgurile Moldovei, în veacul al XV-lea, își permiteau luxul să trimită la studii superioare pe copiii lor până la îndepărtata universitate catolică din Cracovia. În acest veac aflâm pe matricolele studenților acestei universități un numar de studenți din orașele moldovenești, din Baia, Siret, Neamț, Suceava, toti cu nume din calendarul catolic, cu toții, desigur, sași. De altfel, Universitatea din Cracovia nu îngăduia înscrierea schismaticilor între studenții facultăților ei. Prezența unui mare număr de orășeni sași din Moldova ca studenți la Universitatea din Cracovia arată caracterul economic oarecum internațional al acestei burghezii și bogăția ei în veacul al XV-lea, care o ducea și la nevoi de cultură. În Țara Românească, centrul săsesc cel mai important era Câmpulungul (Muscel); aici, populația aceasta avea un comes în fruntea ei. Actele comunității săsești din Câmpulung, cu privilegii domnești, se succed în tot secolul al XVII-lea și la fiecare înnoire, se constată că, numarul familiilor catolice este tot mai mic, în favoarea celor autohtone ortodoxe. În al doilea rând ca importanță, în orașele noastre vechi sunt ungurii; românescul oraș, provine din varos, cuvânt de origine ungurească. Cel mai cunoscut oraș moldovenesc cu nume unguresc este Bacău, unde a fost, din veacul al X-lea episcopia catolică, mutată de la Baia. Populația ungurească nu are, însă, în orașele noastre același caracter social ca cea nemțească; nu este vorba de o pătrundere cu caracter comercial ca a sașilor, ci de o infiltrație de populație rurală din Ardeal în fostul județ Secuieni, aflat odinioară între județele Buzău și Prahova, dar mai ales spre Moldova de sud-vest, unde a dat naștere ceangăilor, ce se mențin și azi prin acele părți. În ce-i privește pe italienii din Genova și Veneția, aceștia erau așezați la Suceava, Siret, Baia, și, mai ales la Chilia și Cetatea Alba. Ei erau capitaliști, făceau afaceri cu sume importante, închiriau vămile (un italian, Dorino Cattaneo, este, pe la 1440, vameșul domnului Moldovei). Se pune, însă, întrebarea dacă orașele noastre au avut o populație românească veche, alături de cea străină, care să fi contribuit la întemeierea vechilor noastre târguri. Firește că într-o regiune în care teritoriul rural și stăpânirea sunt românești, nu se poate ca elementele rurale să nu pătrundă și în orașele înconjuratoare. Faptul că în afară de actele nemțești și latinești, vechea corespondență a târgurilor noastre cu municipalitățile săsești, Sibiul, Brașovul și Bistrița, încă din veacul al XV-lea se făcea în slavonește, limba oficială a țării, și nu în nemțește, este o dovadă în acest sens. În veacul al XVII-lea această corespondență se face de-a dreptul în românește. Numele negustorilor din Argeș, al șoltuzilor din Bârlad, Vaslui, Iași sunt în mare parte românești, ceea ce arată că, pe lângă populația străină, târgurile noastre aveau o veche și numeroasă populație autohtonă, care trebuie ținută în seamă, atunci când se cercetează originea târgurilor din Țara Românească și Moldova.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu