ISTORIE POLITICĂ MODERNĂ ȘI CONTEMPORANĂ - Partea a doua
2. Epoca
Reformei (1492-1568):
Imperiile
coloniale şi împărţirea lumii: Crearea primelor imperii
coloniale generă la sfârşitul veacului al XV-lea o problemă fundamentală de natură politică şi juridică: cine avea
autoritatea de a arbitra conflictele
din şi dintre ele, atâta timp cât nu aparţineau efectiv universului politic european şi structurilor
normative ale acestuia? Papalitatea se grăbi să-şi aroge acest rol, considerând că gestul apostolului Petru de a călători pe mare a exprimat
privilegiul pontificatului ce îi
dădea dreptul de a stăpâni întreaga lume.
Acţiuni efective întăriră aceste pretenţii; deja la 1440 papa Eugen al IV-lea
confirm portughezilor posesiunea
coastelor de vest ale Africii, iar la 1455 succesorul său le recunoscu atât teritoriile ce urmau a
fi descoperite ulterior cât şi dreptul de a supune popoarele necreştine. Explorările lui Columb introduseră în scenă
un nou competitor: Spania, a cărei
poziţie părea extrem de fragilă în faţa primatului colonial portughez. Noul papă, spaniolul Alexandru al VI-lea
Borgia (1492-1503) confirmă însă fără ezitare teritoriile americane Regilor Catolici chiar din 1493. După
negocieri, la 7 iunie 1494 Portugalia
reuşi să obţină o poziţie ceva mai avantajoasă prin tratatul de la Tordesillas, care instituia o linie de
demarcaţie între emisfera occidentală - spaniolă - şi cea orientală - lusitană - printr-un meridian situat la 370 de
leghe vest de insulele Azore.
Extinderea imperiului colonial spaniol în Oceanul Pacific, urmare a călătoriei lui Magellan în jurul lumii
(1519-1522), a dus la o delimitare similară a sferelor de influenţă în acest spaţiu prin tratatul de la Saragosa (1529),
conferind astfel întreprinderii
coloniale un caracter de monopol sacralizat de confirmarea pontificală. Reforma va oferi însă şi altor state
legitimitatea necesară intervenţiei în acest sistem.
Războaiele
italiene până la încoronarea lui Carol Quintul: Aventura
războaielor italiene a avut efectul de a transpune politica balanţei de putere ce domina raporturile dintre statele
peninsulei la nivelul întregii Europe. Deja în secolul XVIII istoricul şi filozoful Condillac considera că
intervenţia franceză în Italia a
schimbat faţa Europei. Până atunci, naţiunile se ocupaseră separat de
tulburările lor: în clipa aceea
Italia, Germania, Franţa, Anglia şi Spania începură să se observe şi să formeze ligi împotriva puterii care le părea cea mai
de temut. Carol al VIII-lea, suveran
utopic ce visa la recucerirea Bizanţului şi Ierusalimului, se lăsă extrem de uşor atras de Ludovic Maurul
în revendicarea patrimoniului napoletan al
angevinilor, care nu-i apărea de altfel decât ca o escală în marşul spre
Locurile Sfinte. Armata sa, în
schimb, a fost probabil prima armată modernă, formată din trei arme - infanterie, cavalerie şi artilerie -
plătită din finanţele statului francez şi luptând pentru bani, şi nu pentru un senior sau pentru onoarea feudală. Pe 22
februarie 1495, după un marş
triumfal, Carol intră în Neapole; la 20 mai părăsi oraşul, în faţa coalizării
statelor italiene cu Imperiul German
şi cu Spania, şi-şi croi cu greu drum spre Franţa în lupta de la Fornovo. Ca urmare, francezii evacuară peninsula; dar patru
ani mai târziu războaiele reîncepură
sub noul rege Ludovic al XII-lea care, renunţând la îndoielnica alianţă cu Maurul, îşi alătură Veneţia
în revendicarea Milanului. Ducele fu izgonit de trupele franceze, iar într-o încercare disperată de a reveni cu
ajutorul elveţienilor, fu prins şi
dus în captivitate în Franţa. Ludovic al XII-lea nu se mulţumi doar cu atât şi
printr-un tratat secret şi-l alătură
pe Ferdinand de Aragon. Trupele franceze şi spaniole invadară sudul Italiei, iar Ludovic se încoronă la 2 august 1501
rege al Neapolelui. Descoperirea
Italiei le luase minţile francezilor; nu erau destul de tari pentru a rezista farmecului ţării. Cuvântul descoperire
este cel mai potrivit. „Însoţitorii lui Carol al VIII-lea nu au fost mai puţin uimiţi decât cei ai lui Columb” scrie Michelet în „Istoria Franţei”.
Ludovic nu-şi putu însă păstra tronul decât până în 1503, când spaniolii, înspăimântaţi de dezechilibrul balanţei
de putere, îl trimiseră pe marele
general Gonzalvo de Cordoba să recucerească Neapole. La Cerignola şi la Garigliano celebrele regimente
spaniole de infanterie (tercios) îi zdrobiră pe francezi, iar Ferdinand se proclamă rege al Neapolelui, instaurându-şi la
rândul său dominaţia în Italia.
Familia Borgia şi Veneţia, ultimele puteri independente din peninsulă, se prăbuşiră la rândul lor sub loviturile
papei Iuliu al II-lea (1503-1513). În calea Spaniei mai rămâneau doar francezii din Milano; împotriva lor, papa organiză o
„Sfântă Ligă” cu toate marile puteri
europene. În ciuda victoriei de la Ravenna (1512) asupra trupelor Ligii, Ludovic al XII-lea, atacat pe
toate fronturile, abandonă Milanul, iar ultima rezistenţă a republicanilor florentini aliaţi cu Franţa căzu sub loviturile lui
Gonzalvo de Cordoba, care reinstaură
dinastia de Medici. Mai mult succes avu succesorul lui Ludovic, Francisc I (1515-1547) care după ce
încercă fără niciun succes să recupereze Milano pe cale diplomatică, se ciocni cu trupele elveţiene ce apărau
ducatul, provocându-le o răsunătoare
înfrângere la Marignano (13-14 sept. 1515). În fine, prin tratatul de la Noyon (1516) Francisc obţinu Milanul,
în schimbul renunţării la pretenţiile napoletane.
Împăratul Maximilian, care fusese inima Ligii, fu părăsit de aliaţii săi, situaţia din Italia înclinând astfel
din nou în favoarea Franţei.
Carol
Quintul: între Imperiul German şi monarhia universală: La
sfârşitul secolului XV Imperiul (Reich) german se înfăţişa ca un mozaic de
state independente, a căror coeziune
era vag asigurată de împăraţii din casa de Habsburg. „Bula de aur” dată în 1356 de Carol al IV-lea prevedea alegerea
împăratului prin vot majoritar de
către un colegiu format din 7 electori: arhiepiscopii de Mainz, Trier şi Köln, contele palatin, regele Boemiei,
ducele Saxoniei şi markgraful de Brandenburg. În schimb, suveranul pontif era exclus de la această alegere.
Maximilian I a încercat să dea o
organizare acestui conglomerat politic de sorginte feudală, întărind
autoritatea împăratului şi dietei
Reichului în faţa principilor. În 1500 el încercă chiar să instituie un „guvern al Imperiului”, mai uşor de
convocat decât dieta compusă din nenumăraţii seniori germani; dar acesta fu desfiinţat doi ani mai târziu.
Singurul rezultat efectiv al reformelor
sale a fost împărţirea administrativă a Germaniei în 10 „cercuri” şi crearea unui organ juridic suprem, Camera
imperială. Pe plan extern, după insuccesele
italiene, ultimii ani ai domniei lui Maximilian au fost dedicaţi
consolidării puterii casei de
Habsburg în Europa. Nepotul său, Carol, domnea deja din 1516 asupra Spaniei şi Ţărilor de Jos; Maximilian
se strădui să-l urce şi pe tronul imperial.
Electorii se temeau însă prea tare de casa de Austria; ei păreau a i-l
prefera lui Carol pe Francisc I sau
pe Frederic de Saxonia. Susţinut financiar de bancherii Fugger şi psihologic de francofobia electorilor,
candidatul de Habsburg se impuse în cele din urmă în dauna celui francez, fiind ales la 28 iunie 1519. Francisc
transformă însă eşecul său imperial
într-o rivalitate de nestins faţă de Carol al V-lea („Quintul”) şi încercă să-l atragă de partea sa pe Henric al VIII-lea
al Angliei, care ar fi putu înclina balanţa în favoarea francezilor; fu însă lipsit de succes, ca şi pe frontul
italian, unde războiul reîncepu,
aducând mari victorii imperialilor care şi-l alăturaseră pe cel mai bun general francez, conetabilul de Bourbon.
Încercând să recucerească Milanul, Francisc
însuşi fu capturat după dezastrul de la Pavia (1525). Ar fi putut fi începutul dominaţiei habsburgice în Europa, căci
nimic nu mai părea a sta în calea
lui Carol Quintul; dar tocmai proiectele de monarhie universală ale împăratului fură principalele
obstacole în realizarea acestui ţel. Cumulând domeniile Habsburgilor şi cele spaniole, stăpânirea lui Carol era imensă -
un imperiu „peste care soarele nu
apunea niciodată” - şi din această cauză imposibil de guvernat; administraţia sa era atât de debilă
încât împăratul a fost nevoit să călătorească o zi din patru în lunga sa domnie pentru a asigura guvernarea posesiunilor
sale dispersate. „De 9 ori am fost
în Germania de Sus, de 6 ori am trecut în Spania, de 7 ori în Italia, de 10 ori am venit în Flandra,
de 4 ori, atât pe timp de pace cât şi pe timp de război, am păşit pe pământul Franţei, de 2 ori pe cel al
Angliei, de alte 2 ori am înaintat
împotriva Africii, ceea ce în total ar face 40 de călătorii, fără a le socoti
şi pe cele de mai mică importanţă” declara Carol Quintul în testamentul
său politic. În acelaşi timp, dimensiunile
Imperiului îl obligau pe Habsburg să poarte războaie pe mai multe fronturi
deodată: împotriva francezilor în
Italia, împotriva tendinţelor centrifuge ale suveranilor teritoriali în Germania, împotriva turcilor în Ungaria şi în
Mediterana. Ca urmare, fratele său
Ferdinand primi în 1522 conducerea posesiunilor germane ale casei de Austria, iar în 1531 fu ales succesor
la tronul imperial; ca urmare el trecu la
reorganizarea teritoriilor sale, continuând opera lui Maximilian I într-un
spirit centralizator mai modern,
deschis către colaborarea cu principii chiar peste capul lui Carol. Nu acelaşi lucru se putea însă spune şi despre împărat. Adevărat
suveran medieval, Carol era ghidat
în politica sa europeană de ţelul restaurării Imperiului creştin universal, în dauna factorilor
centrifugi reprezentaţi de monarhiile naţionale şi de Reformă; în slujba acestui ideal, el organizase pe întregul
continent un păienjeniş de căsătorii
dinastice menit a institui supremaţia casei de Habsburg din Portugalia până în Danemarca. În acelaşi timp,
personalitatea sa a fost şi cea a unui conducător modern, uzând de toate mijloacele politice interne şi externe,
aliat cu instituţiile bancare şi
favorabil apariţiei capitalismului, creator unei armate perfecţionate care în ultimă instanţă va fi marele
instrument al politicii habsburgice.
Războaiele
italiene până la pacea de la Cateau-Cambrésis: Prin
tratatul de la Madrid (1526) Francisc I fu eliberat în schimbul abandonării
Italiei şi Burgundiei. Întors în
patrie el refuză să se conformeze acestor prevederi şi declanşă un nou război în alianţă cu statele
italiene („Liga de la Cognac”). Armatele sale nu avură însă succes. În fruntea trupelor imperiale conetabilul de
Bourbon invadă peninsula şi neavând
cu ce să-şi plătească soldaţii le permise să jefuiască Roma şi să-l răscumpere pe papă; dar fu el însuşi
ucis în aceste tulburări (1527). Pacea de la Cambrai consfinţi în 1529 înfrângerea lui Francisc; dar el nu
abandonă speranţa de a pune mâna pe
Italia, poarta spre inima Europei centrale. Alte două războaie, în 1536-1538 şi
în 1538-1547, nu reuşiră să modifice substanţial situaţia: Franţa nu era destul de puternică iar Imperiul avea de
luptat şi pe alte fronturi, un rezultat decisiv părând practic imposibil. Succesorul lui Francisc, Henric al II-lea, se
alie cu principii reformaţi germani
şi mută conflictul la frontiera renană, cucerind oraşele strategice Metz, Toul şi Verdun. Carol Quintul încercă fără
succes să reia Metz în 1552 şi fu învins doi ani mai târziu la Renty; războiul continuă fără vreun rezultat atât pe
Rin cât şi în nordul Italiei până în
1556, când forţele păreau complet epuizate; dar după un scurt armistiţiu, Filip al II-lea, fiul lui
Carol şi succesorul său pe tronul Spaniei, reluă operaţiunile. Frontul italian fusese abandonat de
Carol; teatrul de război se mută în nordul Franţei, unde în ciuda unei mari victorii, tercios-urile spaniole nu reuşiră să
cucerească fortăreaţa Saint-Quentin
(1557). Nici aliaţii lor englezi nu avură mai mult succes, pierzând portul Calais în 1558; un an mai
târziu, Filip semnă pacea la Cateau-Cambrésis (2-3 aprilie 1559). Francezii renunţau definitiv la Italia, păstrând în
schimb Calais şi cele trei oraşe;
astfel luară sfârşit războaiele italiene.
Reforma
luterană: La începutul veacului al XVI-lea Biserica Catolică continua să fie cea mai influentă
putere politică; dar disensiunile
interne au afectat grav unitatea ei. Între 1378 şi 1417 Biserica Catolică a fost divizată între 2 papi, la Roma şi la Avignon (din 1409 şi un al
treilea la Pisa). Această criză a
fost numită Marea Schismă; ea a generat demersuri
reformatoare, precum cel al lui Jan Hus în
Cehia sau John Wyclif în Anglia. Prin Conciliul de la Konstanz (1414-1418) s-a pus capăt acestei divizări a lumii catolice, dar şi tendinţelor
reformatoare. Hus însuşi a fost ars
pe rug (1415); în replică, discipolii săi au declanşat ostilităţile, rezistând armatelor catolice până în 1434. Deşi grav slăbită de
disensiunile Marii Schisme, papalitatea
nu-şi pierduse încă rolul de actor central în sistemul politic al Europei; alianţa sa cu Imperiul german îi ataşase însă eticheta de
conservatorism în ochii forţelor modernizatoare
ale monarhiilor naţionale centralizate. Încercările
nenumăratelor concilii de a reforma catolicismul
„în capul şi în membrii săi” nu mai satisfăceau
nici dorinţele bisericilor naţionale şi nici pe cele ale mulţimii credincioşilor. Paradoxal, Reforma a apărut pentru prima oară în Germania,
bastion al modernizării catolice, şi
nu într-una din verigile slabe ale sistemului;
şi aceasta pentru că aşteptările clericilor şi mirenilor germani erau mult mai mari decât în orice altă regiune a lumii catolice. La 31
octombrie 1517 călugărul Martin
Luther (1483-1546) afişa pe uşa catedralei din Wittenberg cele 95 de teze denunţând abuzurile Romei. Gestul în sine nu era nou; dar
implicaţiile sale fură imense,
aducând practic problemele catolicismului în faţa tribunalului statelor germane. Confruntat cu un pontificat rebarbativ, Luther se radicaliză rapid
contestând primatul papei,
autoritatea conciliilor dar şi superioritatea Bisericii în raport cu puterea politică. În 1520 el chemă nobilimea germană să întreprindă reformarea
catolicismului; convocat de Carol
Quintul în faţa dietei imperiale de la Worms,
refuză să-şi retracteze opiniile şi fu condamnat ca eretic. Din acest moment Reforma deveni un fenomen politic cu implicaţii imense. Refuzul autorităţii imperiale pe care
Carol şi Ferdinand încercau să o impună cu
mijloace autoritare îi conduse pe principii germani spre Luther; însuşi electoral Frederic de Saxonia deveni protectorul
reformatorului. Când papa se plânse dietei de la Nüremberg, nobilimea Imperiului îi răspunse printr-un memoriu
care relua acuzaţiile lui Luther.
Pontiful nu putu însă apela nici la Carol Quintul, căci acestuia îi convenea în fond Reforma ca sursă de
divizări politice între duşmanii săi, opunânduse deci convocării unui conciliu. Situaţia nu era mai puţin dificilă
nici pentru Luther: mica nobilime în
frunte cu Ulrich von Hutten şi cu condotierul Franz von Sickingen intenţiona să folosească Reforma ca un
instrument în lupta sa împotriva clerului şi principilor; discipolii radicali, precum Thomas Münzer, luaseră
conducerea marelui război ţărănesc
ce izbucni în Germania în 1524, aruncând blamul radicalismului egalitar asupra Reformei. Luther fu
astfel obligat să facă o opţiune politică în favoarea principilor germani; „Tratatul asupra autorităţii temporale şi
limitelor supunerii ce i se cuvin”
şi broşura „Împotriva hoardelor criminale şi prădătoare de ţărani” defines poziţia sa în raport cu devianţele
faţă de Reformă, dezavuând rebeliunile şi justificând coerciţia etatică fără a-i impune limite. Conştiinţa este liberă,
nu şi exprimarea ei, care depinde de
decizia suveranului, autoritate absolută în materie de credinţă a supuşilor săi. Bunul credincios urmează, în
sfera privată, învăţătura Evangheliei; dar în spaţiul public el are obligaţia de a se supune fără împotrivire puterilor
instituite, pentru că libertatea exterioară
nu are nicio valoare în raport cu cea interioară, creştină. Principii germani se vor ralia cu uşurinţă acestei dogme, care
afirmă că, dat fiind că sabia a fost
dată de Dumnezeu pentru a-i pedepsi pe cei răi, a-i proteja pe drepţi şi a păstra pacea, aceasta dovedeşte că faptul
de a face război şi a măcelări este
instituit de Dumnezeu, ca şi tot ceea ce urmează din campanii şi din dreptul războiului. Era astfel legitimată nu doar
autoritatea principilor germani ci şi perpetua stare de război ce domnea în relaţiile dintre ei, ca şi însuşirea imenselor
avuţii ale Bisericii catolice. Propagarea
luteranismului a constituit deci pentru spaţiul Reich-ului un vector centrifug, contrar
centralizării politice. Vom vedea însă cum în alte regiuni ale Europei Reforma a avut însă consecinţe
diferite.
Avatarurile
Reformei în Anglia: Dogmele luterane au găsit în Anglia un teren
prielnic pregătit de Wyclif, ai
cărui adepţi au fost aproape imediat integrați în mişcarea Reformei. Henric al VIII-lea (1509-1547) nu era ostil acestei tendinţe; el a decis însă să o
canalizeze, atât pentru a se elibera
de insuportabila autoritate pontificală, controlată de Carol Quintul, cât şi pentru a divorţa de o soţie ce nu-i dăduse niciun moştenitor de sex masculin şi
care în plus era şi mătuşa
împăratului. Vechiul său ministru, cardinalul Wolsey, era incapabil să mai menţină balanţa de putere ce caracterizase diplomaţia engleză în
relaţiile cu Carol şi cu Francisc I.
Nereuşind să soluţioneze nici chestiunea divorţului el fu înlocuit cu Thomas Cromwell, discipol al teoriilor machiavellice, ce forţă „Parlamentul
Reformei” (1529-1536) să aprobe
ruptura cu papalitatea şi instituirea Bisericii Anglicane prin „Actul de Supremaţie” din 1534. Clerul accepta astfel autoritatea monarhului,
devenit „unicul şi supremul şef pe
pământ al bisericii Angliei” (erastism). Henric cointeresă Parlamentul în problema Reformei prin secularizarea averilor mănăstireşti
care fură apoi vândute publicului;
în fond chestiunea religioasă era pentru el un mijloc de a-şi absolutiza autoritatea, motiv pentru care anglicanismul îi persecută atât pe
catolici cât şi pe reformaţi ca
rebeli faţă de puterea monarhică; însuşi cancelarul Morus fu executat în 1535. Măsurile luate de Cromwell întăriră această tendinţă, instituind o strictă
reglementare etatică în materie de
credinţă; statul impuse chiar textul cărţii de rugăciuni - „Prayer Book” a arhiepiscopului Cranmer. Reforma engleză a avut astfel un caracter mai
degrabă politic, de instrument al
absolutismului, îndepărtându-se de tendinţa
luterană spre care Cranmer şi Cromwell vroiau să-l dirijeze în favoarea unui catolicism cu dimensiuni
naţionale şi erastice. La moartea
lui Henric al VIII-lea, fiul său Eduard, partizan al orientării reformatoare, s-a confruntat cu grave tulburări produse de catolici, culminând cu
răscoala lui Robert Kett (1549).
Eduard se stinse curând, lăsând tronul sorei sale, Maria, a cărei domnie avea să se remarce prin triumful temporar al reacţiunii catolice.
Căsătorită în 1554 cu fiul lui Carol
Quintul, Filip, devenit apoi rege al Spaniei, Maria se implică alături de acesta în războiul împotriva Franţei; Anglia deveni practic vasala puterii spaniole
iar persecuţiile împotriva anglicanilor
se soldară cu peste 300 de victime între 1555-1558, printre acestea
numărându-se chiar Cranmer. Eforturile Mariei
fură însă vane; după moartea ei în noiembrie 1558 o altă fiică a lui Henric, Elisabeta, urcă pe tron şi restabili anglicanismul. Parlamentul, ostil
catolicilor, votă atât „Actul de Supremaţie”
cât şi „Actul de Uniformitate” care făcea din „Prayer Book” singura formă de cult admisă. Reforma engleză îşi relua astfel caracterul de revoluţie laică
întreprinsă de coroană şi în acelaşi
timp se ralia reformei europene.
Imperiul
german şi Reforma: Convingerile catolice ale Habsburgilor s-au
dovedit de nestrămutat, în ciuda imperativelor
politice, care le cereau cel puţin flexibilitate în raport cu luteranismul. Forţat de împrejurări, Carol fu
obligat să acorde principilor libertatea religioasă la dieta de la Speyer (1526); dar trei ani mai târziu, în condiţii
mai favorabile, revocă decizia,
provocând protestul nobilimii şi oraşelor luterane. De aici veni numele de „protestanţi” dat adepţilor Reformei,
care până atunci îşi spuneau „evanghelici”. Ei înaintară împăratului o profesiune de credinţă - „Confesiunea de
la Augsburg” - justificând poziţia
reformată şi accentuând punctele comune (1530). Carol refuză însă această poziţie moderată; în replică,
principii şi oraşele luterane formară „Liga de la Schmalkalden” împotriva catolicismului şi împăratului, sprijiniţi
fiind de Anglia şi de Franţa; primul
lor succes fu cucerirea Würtemberg-ului. Carol aşteptă ca situaţia sa externă să se amelioreze pentru a
declanşa atacul asupra protestanţilor; aceasta se întâmplă abia în 1546 când, cu ajutorul papei, Liga fu învinsă la
Mühlberg iar capii ei, ducele
Saxoniei şi landgraful de Hessa, căzură în mâinile împăratului. Acesta abuză însă de succes şi provocă o nouă
revoltă a principilor reformaţi, grupaţi acum în „Uniunea de la Torgau” condusă de un fost aliat al lui Carol,
Mauriciu de Saxonia. Răsturnarea
situaţiei îl luă prin surprindere pe împărat; cât pe ce să fie luat prizonier de duşmanii săi, el se grăbi să
proclame toleranţa religioasă (1552) confirmată trei ani mai târziu prin pacea de la Augsburg. Pacea religioasă de la
Augsburg (25 sept. 1555) a asigurat
protestanţilor dreptul la libertatea cultului şi drepturi egale cu catolicii şi
a sancţionat secularizările din
principatele reformate. Ea contravenea în realitate libertăţii de credinţă, adoptând formula „cuius regio, eius
religio” prin care suveranul decide
credinţa supuşilor săi. Carol Quintul abdică în 1556, refuzând practic să accepte sciziunea religioasă a Europei
şi consecinţele sale, care făceau practice
imposibilă monarhia universală catolică. El nu reuşi nici măcar să-l impună
pe fiul său Filip pe tronul
imperial; principii germani, ca şi papa, îl susţinură pe Ferdinand, care avea o reputaţie de moderat.
Succesorul acestuia, Maximilian al II-lea (1564-1576) se făcu chiar cunoscut ca promotorul unei
politici de toleranţă, atât în teritoriile habsburgice cât şi în Imperiu.
Centralizarea
politică şi luteranismul în Suedia: De la sfârşitul veacului al
XIV-lea ţările scandinave erau reunite prin Uniunea de la Kalmar care favoriza însă în mod vădit Danemarca în dauna Suediei
şi Norvegiei, astfel că întregul
secol XV a fost marcat de lupta acestora pentru eliberarea de sub tutela regilor danezi. Domnia lui
Christian al II-lea (1513-1523) a constituit punctual culminant al acestui proces finalizat prin independenţa şi
centralizarea politică a Suediei.
Autentic principe al Renaşterii, Christian al II-lea şi-a binemeritat porecla
de „Nero al Nordului” după ce, cu
sprijinul papei şi al lumii catolice, a înlăturat de la putere familia Sture, ce administra Suedia de 50 de ani, şi a
măcelărit capii „partidului
naţional” suedez - fruntaşii nobilimii şi burgheziei din Stockholm - extinzând apoi masacrul la scara
întregii ţări (1520). Tânărul Gustav Wasa, dintr-o familie de frunte a „partidului naţional”, luă conducerea luptei
de eliberare şi, cu ajutorul
germanilor, reuşi să-l alunge pe Christian al II-lea în 1521, pentru ca un an
mai târziu Stările Generale daneze
să-l depună pe tiranicul lor monarh, dizolvând astfel uniunea. Ales rege în 1523, Wasa avea însă de luptat cu elementele
loiale fostului suveran - în
principal Biserica Romano-Catolică, ale cărei averi fură în cele din urmă confiscate de stat prin decizia
Adunării Stărilor suedeze influenţată de predicatorii luterani (1527). În aceste condiţii, adoptarea Confesiunii de la
Augsburg de către Stări în 1540
apăru ca o opţiune politică ce confirma în acelaşi timp independenţa Suediei, dar şi autoritatea
monarhului, care se proclamă capul Bisericii luterane. Până la abdicarea sa în 1560, Gustav Wasa realiză completa
centralizare a statului şi înăbuşi
ultimele tendinţe secesioniste, iar diplomaţia suedeză se reorientă către alianţa cu Franţa. Ca şi în Anglia,
protestantismul constitui marele instrument al politicii regale: erastismul conferea monarhului suveranitatea
spirituală asupra supuşilor săi, iar
confiscarea averilor Bisericii Catolice îi oferea atât o bază economică extinsă cât şi mijlocul de a
satisface poftele marilor seniori. Un process similar se desfăşură şi în Danemarca după ce în 1527 Stările
decretară libertatea religioasă,
aruncând astfel ţara în braţele Reformei. Pe plan extern prin păstrarea
Norvegiei, care-şi pierdu orice autonomie administrativă, suveranii danezi
reuşiră să se impună ca arbitri
politici în Baltica până în primele decenii ale secolului XVII
Dimensiuni
politice ale Reformei. Calvinismul: Este incontestabilă legătura
stabilită de Max Weber între Reformă şi economia capitalistă; dar la fel de adevărată este şi teza ulterioară a lui
E. Troeltsch, pentru care Reforma a
fost mai degrabă un vector al unor procese politice, economice, sociale şi culturale ce germinaseră
spre sfârşitul secolului XV în mediul catolic. Totuşi, o opinie comună printre istorici a susţinut multă vreme că
protestantismul a adus pentru prima
oară libertatea politică naţiunilor Europei; chiar şi Montesquieu l-a considerat o religie potrivită
republicilor mai degrabă decât unei monarhii. Faptele ne prezintă însă o situaţie diferită şi mult mai complexă.
În statele germane, pacea de la
Augsburg a confirmat autoritatea principilor asupra vieţii spirituale a supuşilor. În nordul Europei,
luteranismul a fost principalul instrument al centralizării şi absolutismului monarhic, din Anglia până în
Prusia. Chiar şi protestanţii
francezi nu au încercat decât să reproducă structura confederativă de sorginte feudală a Imperiului German.
Doar Ţările de Jos au realizat o republică burgheză calvină; dar structura acesteia
era anterioară reformei, venind din epoca
dominaţiei burgunde. Chateaubriand afirma cu justeţe că protestantismul nu a schimbat nimic la nivelul instituţiilor;
acolo unde a găsit o monarhie
reprezentativă sau republici aristocratice, ca în Anglia şi în Elveţia, le-a adoptat; unde a întâlnit
guvernăminte militare, ca în nordul Europei, s-a acomodat, şi le-a făcut chiar mai absolute. Şi totuşi, dacă Luther şi luteranismul au furnizat doar o
excelentă justificare „establishment”-ului
principatelor germane, alte curente protestante au introdus reforme instituţionale semnificative. În al treilea deceniu al
secolului XVI, Ulrich Zwingli a pus
în practică un ideal creştin purificat la Zürich, legând strâns biserica de puterea civilă; dintre partizanii săi
s-a desprins mişcarea anabaptistă, în frunte cu Thomas Münzer, ducând zwinglianismul la ultima sa consecinţă –
eliminarea autorităţii politice,
creaţie a Diavolului, şi înlocuirea ei cu o societate în spiritual Evangheliei. Anabaptiştii se alăturară
ţăranilor răsculaţi în 1523; dezavuaţi chiar şi de Zwingli, fură învinşi la Frankenhausen iar Münzer, luat prizonier,
fu decapitat (1525). Nici Zwingli nu
avu o soartă mai bună; cantoanele elveţiene catolice îl învinseră în bătălia de la Kappel, unde însuşi
reformatorul îşi găsi sfârşitul (1531). Discipoli ai săi difuzară însă modelul politic zwinglian la Basel şi la Berna, ca
şi în regiunea renană. Nici
radicalismul lui Münzer nu dispăru, cunoscând o efemeră înflorire la Münster între 1534-1535. La începutul anului
1534, liderii anabaptişti din Germania şi Olanda - Jan Matthijs, Melchior Hoffman, Jan de Leyda - se reuniră la
Münster, instaurând un regim
teocratic autoritar. Oraşul deveni astfel „Noul Ierusalim”, unde proprietatea era desfiinţată, se instituia un
program sever de muncă, viaţa privată era sever reglementată. Proclamat rege, Jan de Leyda decretă chiar
poligamia, luându-şi el însuşi 17
soţii; dar violenţa şi desfrânarea cetăţii anabaptiste atrase ostilitatea principilor vecini, atât catolici cât
şi protestanţi. Un asediu de peste un an duse la căderea Münster-ului în 1535 şi la executarea capilor mişcării.
Zwinglianismul în varianta pacifistă
propovăduită de Menno Simons s-a răspândit ulterior în micile comunităţi rurale din Olanda şi vestul
Germaniei; cea mai cunoscuţi urmaşi contemporani
ai mennoniţilor, dar şi cei mai conservatori, sunt amish-ii americani. Tot în ţările renane, la Strasbourg,
Martin Bucer institui, în numele autonomiei şi preponderenţei bisericii în raport cu statul, un regim politic
tolerant. Ideile sale lau inspirat
fundamental pe Calvin (Jean Cauvin, 1509-1564) în elaborarea unui nou model al Reformei. Convertit în
1533, obligat să părăsească Franţa el fu
chemat la Geneva de reformatorul Guillaume Farel. Începând din 1541 Calvin transformă oraşul, într-o cetate-model
a lumii protestante. Administraţia municipală
se subordona consistoriului alcătuit din pastori protestanţi, a cărui jurisdicţie a fost extinsă de la cea a
unui tribunal religios la cenzura moravurilor geneveze. În fond el respingea autoritatea superioară a
instanţelor civile, îndepărtându-se
tot mai mult de dogma luterană. „Deoarece
pastorii sunt puşi să administreze, să vestească, să propovăduiască mesajul divin, ei sunt datori să
îndrăznească orice şi să-i silească pe toţi cei mari şi supuşi acestei lumi a se închina Domnului … Lor le e dat
să poruncească tuturor, de la cel
mai înalt la cel mai de jos; ei trebuie să cruţe mieii şi să ucidă lupii; ei vor admonesta şi-i vor
povăţui pe cei ascultători, vor acuza şi vor nimici pe cei potrivnici. Ei pot lega şi dezlega conform
Cuvântului Domnului” scrie Calvin în
„Institutio religionis christianae” (1536) asupra rolului politic al pastorilor. Supravegherea
inchizitorială a vieţii publice şi private, care constituie principala caracteristică a regimului politic instituit de Calvin,
nu întârzie să nască opoziţii, cea
mai celebră fiind a teologului şi medicului Miguel Servet, ars pe rug la în 1553. Modelul acesta calvinist
al oraşului-biserică, al statului posesor de valoare spirituală era tot ce putea fi mai diferit de biserica de
stat luterană supusă principilor
lumeşti; or acest fapt era destinat să accentueze divergenţele între cele două confesiuni reformate. Pe plan
extern însă succesele au fost imense; devenită „Roma protestantismului”, Geneva trimitea în întreaga Europă
misionari pregătiţi în celebra
Academie condusă de Théodore de Bèze - care veni la cârma cetăţii în 1564. Continuându-l pe Calvin, ideile
sale politice atingeau practic radicalismul
monarhomahilor: „Afirm că
popoarele nu sunt făcute de magistraţi ci popoarele cărora le-a convenit să se lase guvernate de un
principe sau de seniori aleşi sunt mai vechi decât magistraţii lor, deci nu popoarele sunt create pentru
magistraţi, ci din contră
magistraţii pentru popoare …” „Un
far care luminează toate bisericile reformate”- astfel numea Calvin oraşul biserică în care se transformase Geneva.
Radiaţia intelectuală a acesteia va atinge
întreaga Europă; şi în timp ce nordul şi centrul continentului vor rămâne
fidele lui Luther, în vest modelul
calvinist devenea forma definitorie a Reformei. Dogma geneveză iradie din nordul Franţei şi Ţărilor de Jos până în
îndepărtata Scoţie unde John Knox,
format în Academia calvinistă, propovădui un Protestantism intransigent, străin de laxitatea anglicană.
Contra-Reforma:
Răspunsul
catolicismului la Reformă fu surprinzător de lent. Papalitatea era extrem de slăbită, atât ca urmare a pierderilor
suferite în faţa protestantismului cât şi a crizei interne accentuată de poziţia echivocă a Imperiului. Un conciliu
care ar fi mediat între catolici şi
reformaţi i-ar fi răpit lui Carol Quintul pretextul pentru a continua lupta împotriva principilor germani, astfel
încât el temporiză cât putu de mult. Abia în decembrie 1545 papa Paul al III-lea reuşi să convoace la Trento un
conciliu în scopul rezolvării
disputelor doctrinare şi iniţierii unei cruciade anti-otomane. Protestanţii refuzară să participe iar împăratul,
considerând că Biserica acţiona prea indecis, dădu în 1548 un interim prevăzând articolele de credinţă în vigoare
până la adoptarea deciziilor
conciliului; ceea ce nu întârzie să-i nemulţumească atât pe protestanţi cât şi pe catolici. Papalitatea recursese
între timp la alte mijloace de acţiune, cel mai important fiind înfiinţarea ordinului iezuit (1540). „Compania lui
Iisus” a fost fondată de Ignaţiu de
Loyola cu aprobarea lui Paul al III-lea; organizată în spiritul raţionalităţii politice şi al disciplinei
quasi-militare, ea a încercat să găsească soluţii pentru criza conştiinţei europene produsă de
Reformă. Numele peiorativ de iezuiţi le-a fost dat membrilor ei ca urmare a frecventei invocări a numelui
Mântuitorului, succesele Companiei
atât în combaterea protestantismului cât şi în misionariatul catholic provocând ostilitatea puterii
politice, pe care adesea iezuiţii au încercat să o controleze; la 1773 însuşi pontiful a desfiinţat temporar
Compania. Atât la nivelul maselor
cât şi al elitelor acesta a reuşit să devină motorul Contra-Reformei. În timp
ce vechiul cler şi umaniştii se dovedeau incapabili de a gestiona criza, iezuiţii au pus în acţiune cele
mai variate mijloace, de la misticism şi
exacerbarea religiozităţii populare până la controlul statului de către
Biserică. Restul clerului li s-a
alăturat în lupta contra-reformatoare odată cu terminarea lucrărilor Conciliului de la Trento/Tridentum (1563). Dogmele
enunţate de acesta atingeau practic
toate domeniile în încercarea de a reactiva catolicismul; ele nu au reuşit însă refacerea unităţii acestuia,
atâta timp cât numeroşi suverani au refuzat să aplice deciziile tridentine temându-se de concurenţa puterii
clericale. Pentru alţii în schimb -
mai ales pentru Habsburgii austrieci şi spanioli - Contra-Reforma a furnizat atât mijloacele efective cât
şi ideologia necesară afirmării interne şi
externe, devenind practic o instituţie politică. Succesele ei au fost însă
relative: dacă în sudul Europei
protestantismul a fost complet extirpat, în Germania marile centre ale Contra-Reformei, Austria şi Bavaria, nu au reuşit să
învingă rezistenţe principilor
reformaţi; vom vedea ulterior cum această ofensivă politică a culminat cu Războiul de 30 de ani.
Apogeul
puterii spaniole: În pofida ambiţiilor franceze ori germane, Spania
a fost, de la Regii Catolici la Filip
al II-lea, prima putere europeană şi principalul aspirant la rolul de hegemon
în sistemul continental, miza
războaielor italiene în ultimă instanţă. După încheierea centralizării şi unificării politice la începutul secolului,
Ferdinand a putut declanşa expansiunea
colonială spaniolă la scară mondială, oprind în acelaşi timp tentativele de înaintare ale turcilor în nordul
Africii. Nepotul său, Carol Quintul, a urmat aceeaşi linie politică, secondat de cancelarul Gattinara a cărui
abilitate i-a permis să integreze în
sistemul administraţiei centralizate spaniole şi posesiunile din Italia. Practic în ultimii săi ani de
domnie regatul iberic a devenit inima posesiunilor
habsburgice ce-şi trăgeau de aici grosul resurselor militare şi financiare, iar pe plan european
arbitrul politicii continentale şi nucleul lumii catolice. Deşi nu a reuşit să se impună şi în Imperiu, unde era
privit de electori ca un străin,
Filip al II-lea a păstrat acelaşi rol central al Spaniei în Europa prin
deţinerea unor puncte strategice -
Ţările de Jos, Milano, Neapole şi Sicilia - constituind un coridor spaniol între Franţa şi Germania. Factorii care au produs
dominaţia ibericilor au fost însă
vinovaţi şi de declinul lor. Pe plan economic, bogăţiile imperiului colonial spaniol nu putea acoperi costurile politicii
europene atâta timp cât nu se
dezvolta şi o industrie internă; Spania era redusă astfel la rolul de piaţă pentru celelalte state europene.
Imensitatea stăpânirilor spaniole afecta grav guvernabilitatea lor; în acelaşi timp, rolul de inimă a lumii
catolice ducea Madridul spre o
politică fanatică şi conservatoare odioasă supuşilor săi. În fine, dezvoltarea militară avea efecte perverse. După
cum scria un ambasador veneţian regele
Spaniei deţine o elită de oameni rezistenţi, disciplinaţi, apţi pentru campanii, marşuri, asedii, dar „sunt
atât de insolenţi, de lacomi la bunul şi
onoarea semenilor că ne putem întreba dacă aceşti soldaţi au fost cu
adevărat utili suveranilor lor ... Căci
aşa cum ei au fost instrumentele victoriilor lor, tot aşa i-au făcut să-şi piardă ataşamentul şi bunăvoinţa popoarelor
maltratându-le.”
Expansiunea
Imperiului Otoman sub Soliman Magnificul: Fiul şi nepotul lui
Mahomed al II-lea au continuat opera acestuia de unificare a lumii islamice, anexând ţările arabe la
Imperiu; însă abia strănepotul său, Soliman I „Magnificul” (1520-1566) i-a reluat programul politic, extins de
la scara moştenirii vechiului Bizanţ
la proporţiile revendicării teritoriilor Imperiului Roman, califatului arab şi hanatului mongol. Considerându-se pe de o
parte „califul suprem” al lumii
islamice, el i-a refuzat în acelaşi timp în Europa recunoaşterea titlului imperial lui Carol Quintul.
Marele vizir le declara în 1533 solilor austrieci că din secolul I, de la
Augustus, în Europa nu există decât o singură coroană imperială; aceasta este coroana pe care o poartă împăratul nostru,
moştenitor al tronului Cezarilor. De
aceea aşa-zisul imperiu al lui Carol Quintul nu este decât o născocire. Profitând
de divizarea Europei, incapabilă de a susţine un efort anti-otoman în condiţiile în care forţele statelor
creştine se epuizau în războaiele italiene, Soliman cuceri în 1521 Belgradul, poarta de acces spre centrul
continentului, iar la începutul
anului următor insula Rhodos, cheia Mediteranei orientale, căzu în mâinile turcilor. Însuşi Francisc I,
căzut prizonier la Pavia, decise să apeleze în vederea restabilirii echilibrului continental la sultan,
considerându-l singura putere capabilă
să apere statele europene în faţa monarhiei universale a lui Carol Quintul. Soliman îşi confirmă pe deplin
prestigiul prin campania împotriva Ungariei, care i se oferea ca o pradă uşoară după căderea Belgradului. În bătălia
de la Mohács (1526) regele maghiar
căzu în luptă iar turcii ocupară temporar Buda. Intenţia sultanului era de a transforma Ungaria într-un stat vasal autonom,
aşa cum erau deja Ţările Române; dar
împotriva candidatului la tron ales de Dieta maghiară şi susţinut de turci, Ioan Zapolya, Ferdinand de Habsburg îşi
susţinea la rândul său pretenţiile
la coroana ungară, sprijinite de germanii din regat şi de o fracţiune a nobilimii maghiare - dar mai ales de
resursele Imperiului. Acestea se dovediră
complet insuficiente; o nouă campanie otomană îl înscăună pe Zapolya la
Buda şi asedie chiar Viena timp de
trei săptămâni (1529). Conflictul nu încetă însă, succesele alternând de partea celor doi pretendenţi la coroana
maghiară; dar la moartea lui
Zapolya, Soliman invadă din nou Ungaria, transformând-o în provincie otomană (1541). O îngustă fâşie în
vestul ţării rămase în mâinile Habsburgilor; Transilvania îşi menţinu la rândul ei autonomia sub casa Zapolya.
Carol Quintul suferi insuccese şi pe
alte fronturi în faţa otomanilor: în 1535 el reuşi să ocupe Tunisul, dar trei ani mai târziu amiralul turc Barbarossa zdrobea
flota creştină la Preveza,
instaurându-şi supremaţia în Mediterana; în acelaşi timp, Francisc I încheie o alianţă formală cu sultanul
în 1536, urmând ca turcii să intervină în
războaiele italiene. Soliman exercită chiar presiuni asupra Imperiului
German în favoarea protestanţilor;
iar politica sa de divizare şi slăbire a puterilor creştine dădu roade. La 1 august 1547 Ferdinand era nevoit să semneze un
armistiţiu, prin care îşi păstra
partea occidentală a Ungariei în schimbul plăţii unui tribut. Câştigarea luptei pentru dominaţia în
Europa centrală de către turci a avut grave
repercusiuni pentru Ţările Române. În deceniul 3, Muntenia a fost
ameninţată cu anexarea la Imperiul
Otoman; complicaţiile politice generate ca urmare a alianţei domnului Radu de la Afumaţi cu Ungaria
au oprit acest proiect. Moldova, implicată
mai profund în relaţiile europene, a avut la rândul ei de suferit de pe urma căderii regatului maghiar,
Soliman urmărind să reducă independenţa ţării. Totuşi sub Petru Rareş (1527-1538; 1541-1546) moldovenii au mai jucat
un rol important în conflictul din
Ungaria; însă ulterior, izolarea diplomatică a dus la „închinarea ţării” către Soliman odată cu pierderea ultimelor
debuşee la Marea Neagră (1538).
Rupte astfel de alianţele cu creştinătatea apuseană, Ţările Române au fost aservite Porţii, care în afara
plăţii tributului şi obligaţiilor de natură militară şi economică a impus practic şi numirea domnilor de către sultan.
Lipsită de stabilitate şi de forţă,
puterea centrală s-a prăbuşit rapid în favoarea boierimii, deţinătoare a marilor proprietăţi funciare, favorizată astfel de
integrarea în circuitul economiei
otomane. „La sfârşitul veacului al
XVI-lea vechile dinastii s-au stins sau au fost înlăturate din drepturile lor … Puterea domnească a căzut şi domn putea ajunge
orice boier sau orice pretendent
care afirma, de formă, că ar fi de viţă domnească, dar cu condiţia să se bucure de favoarea boierilor” afirma P. P. Panaitescu. Asistăm
astfel la un proces opus centralizării din
Occident: în Ţările Române, în Polonia, în Ungaria statul evoluează spre fărâmiţarea politică favorabilă
puterii aristocraţiei; în schimb, caracterul local şi autarhic al comerţului răsăritean, ruperea acestuia de marile
circuite internaţionale, împiedică
apariţia atât a burgheziei cât şi a primelor forme ale capitalismului. În a doua jumătate a secolului
Transilvania a devenit principalul spaţiu de manevră al celor două imperii care se confruntau în estul Europei. Casa
Zapolya a încercat fără mare succes
să echilibreze construcţia politică a autonomiei principatului cu tendinţele centrifuge ale nobilimii;
pretenţiile ei la coroană maghiară au generat şi mai multă confuzie, abia în 1570 Zapolya renunţând la această
revendicare în favoarea
Habsburgilor. Un an mai târziu pe tronul ardelean se ridică însă familia Báthory, fidelă Porţii; punând mâna şi
pe coroana poloneză, ei reuşiră să reducă la maxim influenţa Vienei. Mai multe succese avu aceasta în
Mediterana, unde, după moartea lui
Soliman, Veneţia declarase război Imperiului otoman. În replică, turcii cuceriră printr-o imensă operaţiune
amfibie insula Cipru (1570-1571); acesta a fost însă ultimul mare succes al Porţii. Pierderea Ciprului generă o
imensă panică în rândurile
creştinătăţii occidentale, ducând la unirea puterilor maritime mediteranene într-o Sfântă Ligă. Flota
creştină condusă de don Juan de Austria îi
zdrobi pe turci la Lepanto într-o imensă bătălie navală (7 oct. 1571). Deşi
Liga se dizolvă rapid, iar Veneţia
se văzu silită să încheie pacea în condiţii extrem de dezavantajoase, era clar că situaţia politică, economică şi
militară nu mai înclina în favoarea
Imperiului Otoman.
Reforma
în Ţările Române: Protestantismul s-a răspândit foarte devreme în
Transilvania în rândurile populaţiei germane
burgheze. La Braşov umanistul J. Honterus a reformat biserica săsească în spirit luteran în deceniul 5.
Nobilimea catolică maghiară se opunea violent acestei mişcări, mai ales că ea a fost însoţită de difuzarea
anabaptismului şi antitrinitarismului
(reacţie umanistă împotriva Bisericii catolice, cunoscută şi ca unitarianism). În condiţiile ocupaţiei
turceşti, situaţia s-a schimbat, maghiarii
trecând masiv la calvinism, astfel că ierarhia catolică a fost desfiinţată
în 1556. Populaţia românească, în
schimb, nu a aderat la Reformă. Deşi în 1566 Dieta de la Sibiu a decis trecerea clerului român la protestantism, efemera
biserică reformată românească a
dispărut după un deceniu. Cu toate acestea, ortodoxia nu a fost recunoscută drept confesiune în
Ardeal, cele 4 religii „recepte” (catolicism, luteranism, calvinism şi unitarianism) fiind expresia raporturilor
de forţe dintre principe, nobilimea
maghiară şi patriciatul săsesc. Nici în Moldova domnitorul luteran Iacob Heraclit (Despot Vodă) nu a reuşit să introducă
Reforma în ciuda înfiinţării unei
academii protestante la Cotnari. În schimb aceasta a avut un oarecare efect prin iniţierea primelor
traduceri de texte bisericeşti în limba română, tipărite de protestantul Coresi.
Revoluţia
din Ţările de Jos: Prin căsătoria viitorului împărat Maximilian cu
Maria de Burgundia, bogata regiune a
Ţărilor de Jos - corespunzând azi Belgiei, Olandei, Luxemburgului şi unei părţi din nordul Franţei -
revenise Habsburgilor. La moartea lui Carol Quintul ele intrară în moştenirea lui Filip al II-lea; or politica
religioasă acestor suverani era în perfectă
contradicţie cu caracterul celor 17 provincii neerlandeze. La mijlocul veacului al XVI-lea, acestea
constituiau cea mai prosperă şi mai urbanizată regiune a Europei, iar explozia preţurilor care afectă economia
continentală de pe la 1550 dădu un
avânt şi mai mare comerţului Ţărilor de Jos, centrat în oraşul Anvers. De la începutul secolului XVI acesta
devenise centrul economiei mondiale, acaparând vechiul negoţ al Hansei căruia i s-a adăugat tranzitul bogăţiilor
coloniale ale Spaniei şi
Portugaliei. O asemenea situaţie era din ce în ce mai mult incompatibilă cu despotismul guvernării
Habsburgilor. Deja la 1516, încercând să impună autoritatea consiliilor regale, Carol Quintul se izbise de
rezistenţa privilegiilor provinciale
apărate de Stările Generale. „Interim”-ul din 1548 dădu semnalul dezordinilor în Ţările de Jos,
împingând burghezia din nord (actuala Olandă) către calvinism. Filip al II-lea agravă situaţia încercând să oprească
răspândirea protestantismului prin
introducerea Inchiziţiei şi menţinerea de trupe spaniole; ambele măsuri fură respinse de burghezia Stărilor, care văzând
clar în ele instrumente ale
politicii autoritare habsburgice, se grăbi să îmbrăţişeze Reforma calvină. Nobilimea, deşi catolică, se
ralie acestei cauze în frunte cu conţii de
Egmont, Horn şi Brederode şi cu prinţul Wilhelm de Orania, poreclit „Taciturnul”. Înşişi guvernatorii spanioli,
Margareta de Parma şi cardinalul Granvelle, realizară eşecul inevitabil al politicii lui Filip II. Flamanzii cereau tot
mai insistent libertatea de
conştiinţă, respingând deciziile de la Trento; în 1565, Egmont îi înfăţişă doleanţele lor lui Filip dar acesta
decisese deja, după întrevederea cu francezii la Bayonne, să elimine protestantismul din Europa. Un an mai târziu,
capii nobilimii îi cerură Margaretei
încetarea persecuţiilor religioase, libertatea de conştiinţă şi convocarea Stărilor. Un consilier
spaniol îi trată drept „calici”; seniorii flamanzi adoptară acest nume ca titlu de glorie şi formară o ligă împotriva
lui Filip - „Compromisul de la Breda”. Monarhul spaniol păru bucuros de
situaţie, căci revolta îi oferea un pretext pentru a lichida libertăţile Ţărilor de Jos; îl însărcină deci pe ducele
de Alba cu înăbuşirea rebeliunii,
care între timp se extinsese în toate provinciile din nord. Acesta institui un regim de teroare prin „Consiliul
împotriva tulburărilor”, care între 1567 şi 1572 execută 18000 de oameni - între care Egmont şi Horn. În această situaţie
Wilhelm de Orania, conducătorul
informal al Ţărilor de Jos, se ridică împotriva lui Filip şi la îndemnurile „calicilor” luă
conducerea mişcării de eliberare. Chemat în faţa Consiliului la începutul lui 1568, se retrase în Germania, de unde
chemă la luptă provinciile
neerlandeze şi adună trupe în vederea războiului. Rebeliunea flamandă pregătea naşterea primului stat
burghez; vom vedea cum s-a petrecut aceasta în următoarea parte a acestei serii de articole.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu