IISUS
- CALEA, ADEVĂRUL ȘI VIAȚA! (Partea a douăsprezecea)
56. Ce
îl întinează cu adevărat pe om?
MATEI 15:1-20; MARCU 7:1-23; IOAN 7:1;
IISUS
CONDAMNĂ TRADIŢIILE OMENEŞTI:
În preajma Paştilor din anul 32, Iisus predică
cu zel în Galileea. Apoi, foarte probabil că merge la Ierusalim pentru
sărbătoarea Paştilor, aşa cum prevede Legea lui Dumnezeu. Dar El este prudent,
întrucât evreii caută să-L omoare (Ioan
7:1).
După aceea se întoarce în Galileea. Iisus este probabil în Capernaum când fariseii
şi scribii vin la El de la Ierusalim. Dar de ce fac această călătorie? Ei caută
motive pentru a-L acuza pe Iisus de încălcarea unei legi sau a unui obicei
religios. Ei îl întreabă: „De ce încalcă discipolii tăi tradiţia bătrânilor? De
pildă, ei nu-şi spală mâinile înainte să mănânce” (Matei
15:2).
Dumnezeu nu le-a cerut slujitorilor săi să respecte obiceiul „de a-şi spăla
mâinile până la cot” (Marcu
7:3).
Totuşi, fariseii consideră că o persoană este vinovată de o încălcare gravă a
tradiţiei dacă nu face aceasta. Iisus nu le răspunde în mod direct fariseilor
care îi aduc această acuzaţie, ci scoate în evidenţă cum încalcă ei în mod voit
Legea lui Dumnezeu. „Dar voi de ce încălcaţi porunca lui Dumnezeu din cauza tradiţiei
voastre?”, îi întreabă El. „De pildă, Dumnezeu a zis: „Onorează-i pe tatăl tău
şi pe mama ta” şi: „Cine îşi insultă tatăl sau mama să plătească cu moartea”.
Dar voi ziceţi: „Cine îi spune tatălui sau mamei lui: „Orice lucru pe care-l am
şi cu care ţi-aş putea fi de folos este un dar dedicat lui Dumnezeu”, acela nu mai
trebuie să-şi onoreze tatăl.”” (Matei
15:3-6; Exodul
20:12; 21:17). Fariseii
susţin că banii, proprietăţile sau alte lucruri care sunt daruri dedicate lui
Dumnezeu aparţin templului şi deci nu pot fi folosite în alt scop. Dar, în
realitate, persoana în cauză încă deţine darul dedicat lui Dumnezeu. De
exemplu, un fiu ar putea spune că banii săi sau proprietatea sa sunt „corban”,
un dar dedicat lui Dumnezeu sau templului, ca şi cum templul ar avea acum drept
prioritar asupra darului. Banii sau proprietatea sunt încă în posesia fiului,
însă acesta pretinde că nu-i poate folosi pentru a-şi ajuta părinţii în vârstă
şi nevoiaşi. Astfel se eschivează de la responsabilitatea de a-i îngriji (Marcu
7:11).
Iisus este pe bună dreptate indignat că fariseii denaturează în acest fel Legea
lui Dumnezeu şi spune: „Aţi anulat cuvântul lui Dumnezeu din cauza tradiţiei
voastre. Ipocriţilor, bine a profeţit Isaia despre voi când a zis: Poporul
acesta mă onorează cu buzele, dar inima lor este departe de mine. În zadar mi
se închină ei, fiindcă îi învaţă pe oameni doctrine care sunt porunci omeneşti”.
Fariseii nu spun nimic când Iisus îi critică atât de aspru. De aceea, El cheamă
mulţimea să se apropie şi spune: „Ascultaţi şi înţelegeţi: Nu ceea ce intră în
gură îl întinează pe om, ci ceea ce iese din gură îl întinează pe om” (Matei
15:6-11; Isaia
29:13). Mai târziu, în timp ce se află într-o casă, discipolii îl
întreabă pe Iisus: „Ştii că fariseii s-au poticnit când au auzit ce-ai spus?”.
El le răspunde: „Orice plantă pe care n-a sădit-o Tatăl Meu ceresc va fi smulsă
din rădăcină. Lăsaţi-i! Sunt nişte călăuze oarbe şi, dacă un orb călăuzeşte alt
orb, amândoi vor cădea în groapă” (Matei
15:12-14). Iisus se arată surprins când Petru, vorbind în numele
discipolilor, cere clarificări cu privire la ce anume îl întinează pe om. El
spune: „Nu înţelegeţi că tot ce intră în gură trece prin pântece şi se duce în
hazna? Însă ce iese din gură vine din inimă şi aceasta îl întinează pe om. De
pildă, din inimă ies gândurile rele, omorurile, adulterele, fornicaţiile,
furturile, mărturiile mincinoase, blasfemiile. Acestea îl întinează pe
om, dar a mânca având mâinile nespălate nu-l întinează pe om” (Matei
15:17-20). Iisus nu vrea să spună că normele de igienă obişnuite nu
trebuie respectate, nici nu susţine că o persoană nu trebuie să se spele pe
mâini înainte de a pregăti o mâncare sau de a lua masa. De fapt, El
condamnă ipocrizia conducătorilor religioşi care încearcă să ignore legile
drepte ale lui Dumnezeu înlocuindu-le cu tradiţii omeneşti. Realitatea este că
faptele greşite provenite dintr-o inimă rea sunt cele care îl întinează pe om.
57. Iisus
îi vindecă pe o fetiţă şi pe un bărbat surd:
MATEI 15:21-31; MARCU 7:24-37;
IISUS
O VINDECĂ PE FIICA UNEI FEMEI FENICIENE; EL ÎL VINDECĂ PE UN BĂRBAT SURD ŞI
MUT:
După ce i-a condamnat pe farisei pentru că
respectă tradiţii care servesc propriilor interese, Iisus pleacă împreună cu
discipolii săi. El se îndreaptă spre Fenicia, mai exact spre regiunea Tirului
şi a Sidonului, aflată la mulţi kilometri spre nord-vest. Iisus găseşte o casă
unde să stea, dar nu vrea ca oamenii să afle că este aici. Însă nici în acest
loc nu trece neobservat. O femeie de origine greacă, născută în această regiune
îl găseşte pe Iisus şi începe să-L implore: „Îndură-te de mine, Doamne, Fiul
lui David! Fiica mea este chinuită rău de un demon” (Matei
15:22; Marcu
7:26).
Atunci, discipolii îl roagă pe Iisus: „Trimite-o de aici, pentru că strigă
întruna după noi”. El explică de ce nu i-a zis nimic: „N-am fost trimis decât
la oile pierdute ale casei lui Israel”. Însă femeia nu renunţă uşor. Se apropie
de Iisus şi cade la picioarele sale, implorându-l: „Doamne, ajută-mă!” (Matei
15:23-25). Probabil pentru a-i încerca credinţa, Iisus face aluzie
la concepţiile negative ale evreilor despre oamenii de altă etnie: „Nu este
bine să iei pâinea copiilor şi s-o arunci la căţei” (Matei
15:26). Spunând „căţei”, sau căţeluşi, Iisus dezvăluie afecţiunea
pe care o are faţă de neevrei. Fără îndoială că şi expresia feţei şi tonul
blând al vocii sale transmit acest sentiment. Femeia nu se simte jignită, ci,
făcând şi ea referire la prejudecăţile evreilor, spune cu umilinţă: „Da,
Doamne, dar şi căţeii mănâncă firimiturile care cad de la masa stăpânilor lor”.
Dându-şi seama de starea bună a inimii ei, Iisus spune: „O, femeie, mare îţi
este credinţa! Să fie cum doreşti” (Matei
15:27, 28). Şi aşa se întâmplă. Fata ei, care nu este
acolo, se însănătoşeşte. Când femeia se întoarce acasă, o găseşte pe fiica ei
întinsă pe pat, complet vindecată. „Demonul ieşise.” (Marcu 7:30). După
ce pleacă din regiunea Feniciei, Iisus şi discipolii săi traversează ţinutul
îndreptându-se spre cursul superior al râului Iordan. Din câte se pare, ei trec
Iordanul printr-un loc situat la nord de Marea Galileii şi merg în regiunea
Decapole. Ajunşi aici, ei urcă pe un munte, dar mulţimile îi găsesc. Oamenii
aduc la Iisus ologi, ciungi, orbi şi muţi pe care îi pun la picioarele Sale,
iar El îi vindecă. Oamenii rămân uimiţi şi îl glorifică pe Dumnezeul lui
Israel. Iisus îi acordă o atenţie deosebită unui bărbat surd şi cu un defect de
vorbire. Ne putem imagina cum trebuie să se simtă omul în mijlocul unei
mulţimi. Observând, poate, că bărbatul nu este în largul lui, Iisus îl ia
deoparte din mulţime. Când sunt doar ei, Iisus îi dă de înţeles ce urmează să
facă pentru el. Îşi pune degetele în urechile omului şi, după ce scuipă, îi
atinge limba. Apoi, ridicându-şi privirea spre cer, Iisus foloseşte o expresie
semitică însemnând „Deschide-te!”. Atunci, bărbatul începe să audă şi să
vorbească normal. Iisus nu vrea ca oamenii să afle despre acest miracol de la
alţii, ci doreşte ca ei să creadă în El pe baza a ceea ce văd şi aud ei înşişi
(Marcu
7:32-36). Puterea lui Iisus de a face astfel de vindecări produce o
impresie deosebită asupra celor care sunt de faţă. Ei sunt „uluiţi peste
măsură” şi spun: „Toate le-a făcut bine. El îi face pe surzi să audă şi pe muţi
să vorbească” (Marcu
7:37).
58. Înmulţeşte
pâinile şi avertizează cu privire la plămădeala fariseilor:
MATEI 15:32-16:12; MARCU 8:1-21;
IISUS
HRĂNEŞTE 4 000 DE BĂRBAŢI; EL ÎI AVERTIZEAZĂ PE DISCIPOLI CU PRIVIRE LA
PLĂMĂDEALA FARISEILOR:
Mari mulţimi s-au adunat la Iisus în regiunea
Decapole, situată pe partea estică a Mării Galileii. Oamenii au venit să-L
asculte şi să fie vindecaţi, aducând cu ei coşuri mari cu alimente. Însă, după
un timp, Iisus le spune discipolilor săi: „Mi-e milă de mulţimea aceasta, pentru
că de trei zile stau lângă Mine şi n-au ce mânca. Dacă îi trimit acasă
nemâncaţi, vor cădea pe drum. Şi unii dintre ei vin de departe”. Discipolii
întreabă: „De unde ar putea cineva aici, într-un loc pustiu, să-i sature cu
pâine pe oamenii aceştia?” (Marcu
8:2-4). Isus îi întreabă: „Câte pâini aveţi?”. „Şapte. Şi câţiva
peştişori”, răspund ei (Matei
15:34). Apoi, Iisus le zice oamenilor să se întindă pe pământ. Ia
pâinile şi peştii, îi aduce mulţumiri lui Dumnezeu şi li le dă discipolilor,
iar aceştia le împart mulţimilor. În mod uimitor, toţi cei aproximativ
4 000 de bărbaţi, precum şi femei şi copii au mâncat pe săturate. În plus,
s-au strâns şapte coşuri mari cu bucăţile rămase. După ce le dă drumul
mulţimilor, isus, împreună cu discipolii, se urcă în barcă şi se îndreaptă spre
Magadan, care se află pe ţărmul vestic al Mării Galileii. Aici, fariseii şi
câţiva din secta saducheilor vor să-l pună pe Iisus la încercare, cerându-i să
le arate un semn din cer. Dându-şi seama care le sunt intenţiile, Iisus le
răspunde: „Când se lasă seara, obişnuiţi să ziceţi: Va fi vreme frumoasă, fiindcă
cerul este roşu ca focul, iar dimineaţa: Astăzi va fi vreme ploioasă, de iarnă,
fiindcă cerul este roşu ca focul, dar mohorât. Înfăţişarea cerului ştiţi s-o
interpretaţi, dar semnele timpurilor nu sunteţi în stare să le interpretaţi” (Matei
16:2, 3). Apoi, Iisus le spune fariseilor şi
saducheilor că nu li se va arăta niciun semn, în afară de semnul lui Iona. Iisus
şi discipolii săi se urcă într-o barcă şi se duc spre Betsaida, pe malul
nord-estic al mării. În timpul călătoriei, discipolii îşi dau seama că au uitat
să ia pâine şi că nu au decât una. Având în minte întâlnirea sa cu fariseii şi
cu saducheii, care sunt susţinători ai lui Irod, Iisus îi avertizează pe
discipoli: „Deschideţi ochii, feriţi-vă de plămădeala fariseilor şi de
plămădeala lui Irod!”. Discipolii cred că Iisus se referă la faptul că au uitat
să ia pâine când aminteşte despre plămădeală. Observând că au înţeles greşit, Iisus
spune: „De ce vorbiţi că n-aveţi pâine?” (Marcu
8:15-17). Cu puţin timp în urmă, Iisus a hrănit mii de oameni.
Prin urmare, discipolii ar trebui să ştie că El nu este îngrijorat deoarece nu
au pâine. Iisus îi întreabă: „Nu vă aduceţi aminte? Când am frânt cele
cinci pâini pentru cei cinci mii de bărbaţi, câte coşuri pline cu bucăţi
aţi strâns?”. „Douăsprezece”, răspund ei. Iisus continuă: „Când le-am frânt pe
cele şapte pentru cei patru mii de bărbaţi, câte coşuri mari pline cu
bucăţi aţi strâns?”. „Şapte”, spun ei (Marcu
8:18-20). Atunci, Iisus îi întreabă: „Cum de nu pricepeţi că nu vă
vorbeam despre pâine?”. Apoi adaugă: „Păziţi-vă însă de plămădeala fariseilor
şi a saducheilor” (Matei
16:11). În sfârşit, discipolii înţeleg ce vrea Iisus să
scoată în evidenţă. Plămădeala se foloseşte la fermentarea aluatului, făcându-l
să dospească. Cuvântul „plămădeală” folosit de Iisus aici simbolizează
corupţia. El îi avertizează pe discipolii săi să fie atenţi la „învăţătura fariseilor
şi a saducheilor”, care are un efect corupător (Matei
16:12).
59. Cine
este Fiul omului?
MATEI 16:13-27; MARCU 8:22-38; LUCA 9:18-26;
IISUS
VINDECĂ UN ORB; PETRU VA PRIMI CHEILE ÎMPĂRĂȚIEI CERURILOR; IISUS PREZICE CĂ VA
MURI ŞI VA ÎNVIA:
IIsus şi discipolii săi ajung la Betsaida.
Oamenii îi aduc lui Iisus un orb şi-l imploră să-l atingă pentru a-l vindeca. Luându-l
pe om de mână, Iisus îl scoate afară din sat. După ce scuipă pe ochii lui, îl
întreabă: „Vezi ceva?”. Acesta îi răspunde: „Văd nişte oameni, pentru că zăresc
ceva ca nişte copaci care umblă” (Marcu
8:23, 24). Iisus îşi pune mâinile pe ochii omului, iar
acesta îşi recapătă vederea. Apoi, îl trimite acasă pe om, care acum vede clar,
spunându-i să nu intre în sat. După aceea, Iisus şi discipolii săi călătoresc
spre nord, spre zona Cezareii lui Filip. Până acolo trebuie să urce aproximativ
40 de kilometri. Oraşul se află la o altitudine de 350 de metri, iar la
nord-est se pot vedea culmile înzăpezite ale muntelui Hermon. Călătoria durează
vreo două zile. La un moment dat în timpul călătoriei, Iisus se retrage pentru
a se ruga. Mai sunt doar nouă, zece luni până la moartea sa, iar Iisus este
îngrijorat pentru discipolii săi. Mulţi dintre ei tocmai l-au părăsit, iar
alţii sunt, se pare, confuzi sau dezamăgiţi. Poate că ei se întreabă de ce a
fugit Iisus când oamenii au vrut să-l facă rege sau de ce nu le-a arătat un
semn pentru a dovedi clar cine este El. Când discipolii vin în locul unde se
roagă Iisus, El îi întreabă: „Cine spun oamenii că este Fiul omului?”. „Unii
spun Ioan Botezătorul; alţii, Ilie; iar alţii, Ieremia sau unul dintre
profeţi”, răspund ei. Da, oamenii cred că Iisus chiar ar putea fi unul dintre
aceşti bărbaţi readus la viaţă. Pentru a afla ce cred discipolii, Iisus îi
întreabă: „Dar voi cine spuneţi că sunt?”. Fără să ezite, Petru răspunde: „Tu
eşti Hristosul, Fiul Dumnezeului celui viu!” (Matei
16:13-16). Iisus spune că Petru poate fi fericit pentru că Dumnezeu
i-a dezvăluit lucrul acesta. Apoi adaugă: „Tu eşti Petru şi pe această stâncă
îmi voi zidi Biserica, iar porţile Iadului n-o vor birui”. Iisus vrea să spună că
El însuşi va zidi Biserica şi că nici Iadul nu-i va ţine captivi pe membrii ei
dacă se vor dovedi fideli pe pământ. El îi promite lui Petru: „Eu îţi voi da
cheile Împărăției Cerurilor” (Matei
16:18, 19). Iisus nu-i acordă lui Petru locul întâi
printre ceilalţi apostoli, nici nu susţine că el este temelia Bisericii. Iisus
Însuşi este temelia pe care va fi zidită Biserica Sa (1 Corinteni
3:11; Efeseni
2:20).
Totuşi, Petru va primi trei chei. El va avea privilegiul să deschidă, ca să
spunem aşa, calea spre Împărăția Cerurilor unor grupuri de oameni. Petru va
folosi prima cheie la Penticosta/Cincizecimea din anul 33, când le va arăta
evreilor şi prozeliţilor penitenţi ce trebuie să facă pentru a fi salvaţi. Pe a
doua o va folosi pentru a le da posibilitatea samaritenilor să intre în Împărăția
lui Dumnezeu. Apoi, în 36, Petru va folosi a treia cheie, dându-le această
posibilitate şi oamenilor din neamuri, primii fiind Corneliu, rudele şi
prietenii săi apropiaţi (Faptele
2:37, 38; 8:14-17; 10:44-48). În
continuare, Iisus prezice că, în curând, va suferi şi va muri la Ierusalim.
Când aud aceasta, apostolii săi sunt tulburaţi. Neînţelegând că Iisus va fi
înviat, Petru îl ia deoparte şi îl mustră: „Fii bun cu tine însuţi, Doamne! Nu
vei avea deloc soarta aceasta”. Dar Iisus se întoarce cu spatele şi-i răspunde:
„Înapoia Mea, Satan! Tu eşti o piatră de poticnire pentru Mine, fiindcă n-ai
gândurile lui Dumnezeu, ci ale oamenilor” (Matei
16:22, 23). Apoi, Iisus îi cheamă şi pe alţii alături de
apostoli şi le spune că nu va fi uşor ca o persoană să fie continuator al său: „Dacă
vrea cineva să vină după Mine, să se renege/lepede pe sine, să-şi ia crucea şi
să Mă urmeze neîncetat. Fiindcă cine vrea să-şi salveze sufletul îl va pierde,
dar cine îşi pierde sufletul pentru Mine şi pentru vestea bună îl va salva” (Marcu
8:34, 35). Într-adevăr, pentru a fi demni de a primi
aprobarea lui Iisus, continuatorii săi trebuie să dea dovadă de curaj şi de
spirit de sacrificiu. Iisus declară: „Oricui îi este ruşine cu Mine şi cu
cuvintele Mele în această generaţie adulteră şi păcătoasă, şi Fiului omului îi
va fi ruşine cu el când va sosi în gloria Tatălui Său cu îngerii sfinţi” (Marcu
8:38).
Da, când va sosi în acest fel la cea de-a doua Sa venire, Iisus „îi va răsplăti
fiecăruia după purtarea lui” (Matei
16:27).
60. Schimbarea
la față, o viziune a gloriei/slavei lui Hristos:
MATEI 16:28-17:13; MARCU 9:1-13; LUCA 9:27-36;
VIZIUNEA
SCHIMBĂRII LA FAȚĂ; APOSTOLII AUD VOCEA LUI DUMNEZEU-TATĂL:
În timp ce le predă oamenilor din zona Cezareii lui Filip, oraş aflat la aproximativ 25 de kilometri de muntele Hermon, IIsus le zice apostolilor ceva ce îi surprinde: „Adevărat vă spun că unii dintre cei ce stau aici nu vor gusta nicidecum moartea până nu-L vor vedea mai întâi pe Fiul omului venind în Împărăția Sa” (Matei 16:28). Cu siguranţă că discipolii se întreabă ce vrea să spună Iisus. După aproximativ o săptămână, Iisus îi ia cu El pe trei dintre apostolii săi - pe Petru, Iacov şi Ioan - şi îi duce pe un munte înalt. Este posibil să fie noapte, întrucât celor trei bărbaţi le este somn. În timp ce se roagă, Iisus este transfigurat/schimbat la față înaintea lor. Apostolii îi văd faţa strălucind ca soarele şi veşmintele devenind de un alb sclipitor, strălucitoare ca lumina. Apoi apar doi bărbaţi despre care Biblia spune că sunt Moise şi Ilie. Ei încep să vorbească cu Iisus despre „plecarea Sa, care trebuie să aibă loc la Ierusalim” (Luca 9:30, 31). Plecarea lui Iisus se referă, evident, la moartea şi învierea Sa, despre care a vorbit cu puţin timp în urmă (Matei 16:21). Această conversaţie dovedeşte că moartea umilitoare a lui Iisus nu este ceva ce trebuie evitat, după cum a susţinut Petru. Fiind acum complet treji, cei trei apostoli se uită la ce se întâmplă şi ascultă uluiţi. Petru vrea să se implice în ceea ce vede. El spune: „Rabi, este bine că suntem aici. Să ridicăm trei corturi: unul pentru tine, unul pentru Moise şi unul pentru Ilie” (Marcu 9:5). Nu ştim de ce propune Petru să ridice corturi pentru cei trei. Poate pentru că el credea sincer că Moise și Ilie se vor alătura la Iisus în misiunea sa, abandonând pentru un timp Împărăția Cerurilor sau locul din Cer unde se aflau - neputându-se afla în Rai, pentru că acesta urma să fie redeschis după moartea lui Iisus. În timp ce Petru vorbeşte, un nor luminos îi acoperă şi din el se aude un glas care zice: „Acesta este Fiul Meu, cel preiubit, în care-Mi găsesc plăcerea! De El să ascultaţi!”. Auzind vocea lui Dumnezeu-Tatăl, apostolii se înspăimântă şi cad cu faţa la pământ. Dar Iisus le spune: „Ridicaţi-vă! Nu vă temeţi!” (Matei 17:5-7). Când se ridică, cei trei apostoli îl văd doar pe Iisus. După ce se face ziuă şi coboară de pe munte, Iisus le porunceşte: „Să nu spuneţi nimănui despre ce-ați văzut, până când Fiul omului nu va fi înviat din morţi” (Matei 17:9). Întrucât l-au văzut pe Ilie, apostolii îl întreabă pe Iisus: „De ce spun scribii că mai întâi trebuie să vină Ilie?”. „Ilie a şi venit şi nu l-au recunoscut”, răspunde El (Matei 17:10-12). Iisus vorbeşte despre Ioan Botezătorul, care a îndeplinit un rol asemănător cu al lui Ilie. Ilie a pregătit calea pentru Elisei, iar Ioan, pentru Iisus. Cât de încurajatoare a fost Schimbarea la față pentru apostolic! Astfel, discipolii l-au văzut „pe Fiul omului venind în Împărăția Sa”, aşa cum le-a promis El (Matei 16:28). Cu ocazia Schimbării la Față , ei au fost „martori ai măreţiei Sale divine”. Deşi fariseii au cerut un semn care să arate că Iisus avea să fie Împăratul ales de Dumnezeu, El n-a vrut să le dea niciunul. Dar discipolilor apropiaţi ai lui Iisus li s-a permis să vadă Transfigurarea Sa/Schimbarea la față, care confirmă profeţiile referitoare la Împărăție. De aceea, Petru a putut scrie mai târziu: „Noi avem cuvântul profetic făcut mai sigur” (2 Petru 1:16-19).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu