CE ESTE ÎNTUNECAREA?
Ce este întunecarea? Inversul luminării. Și ce
este luminarea? A spus-o Immanuel Kant cu aproape 250 de ani în urmă, în eseul său
celebru „Ce este luminarea?”: „Luminarea (Auklärung) este
ieşirea omului din condiția de a fi sub tutelă, pentru care vina o poartă el
însuşi. A fi sub tutelă înseamnă neputinţa de a se servi de mintea sa fără
a fi condus de altcineva. Te faci tu însuţi vinovat de această condiție atunci
când cauza ei nu se află într-o lipsă a inteligenţei, ci în lipsa fermităţii şi
a curajului de a te servi de inteligență fără a fi condus de altcineva. Sapere
aude! (Îndrăznește să știi!) „Ai curajul să te serveşti de propria ta
minte!” este, prin urmare, deviza luminării.” Pe un zid din fața unui bloc
vecin stă scris un text lapidar, dar elocvent: „Jos cu sataniștii care ne
conduc!”. Nu e deloc singurul zid din Craiova unde întâlnim acest mesaj. Multă
vreme am luat asemenea îndemnuri drept ridicole și nedemne de multă atenție.
Dar mi-am schimbat părerea când, acum câteva luni, propagandiștii lui Putin au
început să ceară „desatanizarea Ucrainei”, la pachet cu „denazificarea” ei. Și
să nu uităm că și la noi, după „Colectiv”, a circulat intens pe rețele teoria
sinistră că tinerii care au murit arși acolo erau sataniști care și-au primit
pedeapsa binemeritată. O atmosferă de Ev Mediu superstițios mi se pare tot
mai prezentă în numeroase medii - mai ales, dar nu exclusiv,
online -, iar cei doi ani de pandemie și doi de război din Ucraina (spre a
nu mai vorbi despre războiul dintre Israel și Hamas), cu amenințările și incertitudinile
lui, nu fac decât să încurajeze derapajele rațiunii. Ele devin posibile, la
noi, și pe fondul unei educații precare, ba chiar discreditate pe alocuri pe
motiv că ar fi inutilă pentru viață ori de-a dreptul periculoasă. Oamenii, în
mare parte, nu mai primesc educație științifică autentică în școală, ceea ce îi
face incapabili să înțeleagă metoda științei reale și s-o distingă de
pseudoștiințe. Știința - și mai ales științele vieții, precum medicina și
biologia, pentru a nu mai vorbi despre istorie sau sociologie - nu oferă mereu
răspunsuri certe și nici nu pot s-o facă. Omul de știință poate avea ezitări
normale; există în știință controverse firești, cum au fost cele din timpul
pandemiei de COVID, care duc la progres. Dar profanul, din lipsa educației,
crede că oamenii de știință autentici ezită sau se contrazic din nepricepere
sau rea-voință, la fel ca politicienii. În acest caz, i se pare că
pseudoștiințele, unde nu sunt contradicții, sunt mai credibile. Autoritatea
științei are un suport instituțional, dar instituțiile au o inserție în
politic. Puterea politică susține deci autoritatea științei, cel puțin parțial,
dar uneori o și fragilizează, când politicul e discreditat, ca la noi, dar și
în multe alte locuri din lume. De unde rezultă că a te declara împotriva
științei „oficiale” poate reprezenta pentru unii o declarație de falsă
„autonomie” personală sau de pretinsă „libertate”; se simt luptând „împotriva
sistemului”, ori „având mintea deschisă”. În realitate însă, ei se pun în
sclavia ignoranței. Te simți confortabil și mai ales ai sentimentul că nu te
lași prostit, că ești „deștept”, chipurile descifrând „marile conspirații” elaborate
de „elitele liberale” - un substitut „corect politic” pentru ceea ce altădată
erau evreii, francmasonii, vrăjitoarele sau „sataniștii care ne conduc” -
toate, în fond, ființe posedate de Diavol. Pseudoștiințele sunt raționale în
structura lor (chiar dacă absurde în relația cu realitatea); lumea pe care o
descriu e ultra-coerentă, satisfăcând nevoia noastră de ordine completă și de
explicație totală, mult peste ce poate oferi cunoașterea autentică.
Pseudoștiințele conferă lumii și omului un sens aparent simplu, restaurând
centralitatea mitologică pierdută a omului. Internetul și rețelele de
socializare de asemenea încurajează pseudoștiințele și conspirațiile, încurajând
pe oricine să spună orice și consolidând grupuri de influență, care își pot
disemina nestingherit teoriile. Eliminarea privilegiilor într-o lume
democratică - chiar și a celor asociate autorității epistemice a experților -
nu avantajează știința reală, căci adevărul științific nu poate fi votat. Dar
omul simplu consideră uneori că experții exercită o autoritate nelegitimă,
fiindcă nimeni nu i-a votat, iar ei se confirmă unii pe alții. Multe
pseudoștiințe, precum astrologia, alchimia, frenologia etc., au fost în
secolele trecute considerate științe respectabile. E plauzibil deci - spun unii
subtili - că și multe dintre științele autentice de azi vor fi considerate
pseudoștiințe mâine și invers. Adevărul pare a fi un construct istoric, cât și
unul socio-politic, pretind destui filozofi de azi, determinat pe contingențe
de mediu, gen, rasă, clasă. Adevărul, ca atare, pare o noțiune demodată. Mi se
pare, așadar, că trăim un început de „Dark Ages”, de nouă „întunecare”;
chiar dacă altminteri ne-am dotat cu Internet, telefoane mobile, Inteligență
Artificială și rachete nucleare. Credințe absurde, primitive, multe manipulate
politic, proliferează, fără a fi contrate suficient. Superstițiile se întâlnesc
nestingherite și fără rușine cu supratehnologiile secolului XXI. Unii dintre
contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou
telescop spațial. Alții scriu mesaje, ca acelea de pe ziduri, cred în ele,
acționează conform lor sau, mult mai grav, vor să-și „desatanizeze” adversarii.
Kant credea că epoca lui nu era „luminată”; dar, optimist, spera că se afla
totuși în proces de „luminare”. Similar, putem și noi spune: epoca noastră nu
este încă întunecată, dar „luminile” aprinse pe timpuri și mai târziu pălesc
treptat. Mulți oameni reintră voluntar sub tutelă și nu mai au nici curajul,
nici dorința cunoașterii. Preferă ignoranța. Deviza timpului: „Sapere
time!”. („Teme-te să știi!”).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu