NICOLAE
IORGA - ROMÂNUL UNIVERSAL
Nicolae Iorga a fost un „fenomen al naturii”,
un om dăruit cu o capacitate intelectuală şi o putere de muncă absolut
excepţionale. În cartea intitulată „Orizonturile mele. O viaţă de om aşa
cum a fost”, publicată în 1934, N. Iorga afirma: „Eu nu am învăţat a ceti
şi scrie: sunt lucruri care mi-au venit de la sine. Nu-mi aduc aminte de niciun
ceas de pregătire pedagogică pentru a descoperi litere şi a le îmbina în
silabe, care pe urmă să-mi dea cuvântul”. În acceaşi lucrare, N. Iorga scria
că limba franceză „nu-mi prezenta greutăţi la cinci ani”, pe care o
exersa fără dicţionar, citind „cartea întreagă, cartea pe care un om o scrie
pentru oameni, iar nu îngânarea cu glas subţire a învăţătorului sistematic
pentru copii”. Născut în 1871, N. Iorga a absolvit în timp record
cursurile şcolii primare din Botoşani, liceului şi Universităţii din Iaşi, după
care şi-a continuat studiile la Paris şi Berlin, iar în 1893 şi-a
susţinut doctoratul la Leipzig. Revenit în ţară, a ocupat funcţia de
profesor la Universitatea din Bucureşti, unde, în lecţia inaugurală, susţinută
la 1 septembrie 1894, a abordat un subiect extrem de complicat, la care se
putea angaja doar un om cu o bogată experienţă ştiinţifică: Despre
concepţia actuală a istoriei şi geneza ei. Iorga şi-a câştigat de la început
simpatia şi încrederea studenţilor, datorită informaţiei extrem de bogate şi
precise, precum şi talentului oratoric. Lecţiile sale erau audiate nu numai de
studenţi, ci şi de un public foarte larg - profesori, ingineri, avocaţi,
ofiţeri, pensionari etc. - astfel că amfiteatrul era neîncăpător, iar mulţi se
înghesuiau pe culoar, să fie cât mai aproape de uşă, care rămânea întotdeauna
deschisă, pentru a-l auzi pe magistru. George Călinescu a descris, în
monumentala sa lucrare „Istoria literaturii române de la origini până în present”, cum
decurgea o lecţie ţinută de profesor: „N. Iorga avea multe afinităţi cu zmeul
din poveste. După cum buzduganul acestuia îşi preceda stăpânul izbind în
poartă, în uşă, spre a se aşeza apoi singur în cui, tot astfel glasul
profesorului Iorga se auzea indistinct pe scări şi pe culoare, înainta
intensificându-se viforos, apoi intra adus de un val de studenţi retardatari
(întârziaţi) în mijlocul sălii cucernice. La sfârşit apărea şi N. Iorga,
identificându-se cu autorul glasului. Marele istoric îşi potolea respiraţia
accelerată cu câteva spirite, căuta neliniştit prin sală, fulgera uşa
cutremurată de spatele staţionarilor pe culoar, se aprindea, vocifera, decapita
cu degetul prin aer un duşman nevăzut. Apoi devenea vesel! Găsise legături
spirituale, pe care însă deseori uita să le comunice şi auditoriului. Vorbea cu
graţia leneşă a femeii căreia i se face o dulce violenţă. Avea în priviri
vanităţi mărunte, îşi culca urechea pe sonoritatea moale a cuvintelor, stabilea
cu ascultătorul mici corespondenţe delicate, prin zâmbete galeşe sau sclipiri
confidenţiale. Câteodată, privea cu îngrijorare spre uşi şi ferestre ca spre a
se sustrage unor spioni ascunşi. Vocea sa se cobora, se prefăcea într-o şoaptă
prudentă, cu aerul de a face auditoriului destăinuiri grave. Respiraţia tuturor
rămânea tăiată de curiozitate şi teamă, o nelinişte încordată apăsa pretutindeni,
iar toamna ai fi putut auzi ritmul lent al ploaiei lovind pe acoperişuri, sau
bolboroseala monotonă a straşinilor. Deodată, N. Iorga devenea mânios. Simţise
în freamătul lanului de capete trădarea, ostilitatea. Vindicativ, oratorul
supunea publicul unui rechizitor zgomotos. Sala se umplea de grindină, de ceaţă
şi de tunete. Străpunşi de degetul răzbunător al lui N. Iorga, duşmanii
invizibili se prăbuşeau surd pe duşumele, în timp ce cuvintele cădeau ca
trăznetele într-un copac noduros. Apoi furtuna se potolea. După cum copiii,
după un gest de violenţă, îşi descarcă inima grea de hohote de plâns, tot
astfel oratorul extenuat se făcea supus, implorator: cerşea protecţie,
bunăvoinţă, puţină iubire. Căuta printre ascultători un chip prietenos, un
zâmbet de speranţă, un elogiu consolant. Repede însă N. Iorga devenea
nemulţumit. Pacientul era dispreţuit, mustrat, împuns cu degetul în direcţia
coastelor, apoi, printr-un proces clamorous, consemnat vindictei publice.
În cele din urmă, conferenţiarul, urmărit, dădea semenele unei decepţiuni
universale. În sentinţe biblice se ridica deasupra patimilor mărunte, se
închidea în negura de fum a unei înălţimi inaccesibile şi întocmai ca Moise,
spărgând tablele legii aduse unui popor netrebnic, tunând asupra sălii profeţii
grozave, fugea întunecat de o justă mânie, în aplauzele ropotitoare ale
auditoriului”. De-a lungul timpului, mii de tineri şi mai puţin tineri au
evocat aceste cursuri, cu mândria de a fi fost studenţii lui N. Iorga. S-a
impus de foarte tânăr în elita intelectuală a ţării şi a fost ales membru
corespondent al Academiei Române în 1897, la vârsta de 26 de ani. Nu a
semnat niciodată „academician N. Iorga”, deoarece până în 1948 nu exista
titulatura de academician, ci de membru al Academiei Române. N. Iorga a
ţinut cel mai mult la titlul de profesor, considerându-se un dascăl al naţiunii
sale.
Iorga este românul universal. Opera sa
ştiinţifică este copleşitoare. A publicat sute de volume: culegeri de documente
depistate de el în arhivele româneşti şi străine; sinteze privind istoria
românilor şi istoria universală; istorii ale comerţului, industriei, bisericii,
armatei, literaturii, presei; monografii despre Ştefan cel Mare, Mihai
Viteazul, Constantin Brâncoveanu, Alexandru Ioan Cuza, Carol I; a redactat
cărţi privind istoria Bizanţului, a Imperiului Otoman, a Franţei, Albaniei,
Bulgariei, Greciei etc. etc. A plublicat „Istoria Românilor în 10
volume”, „Essai de syntheese de l’Histoire de l’Humanite”, patru
volume, a lucrat până în ultima zi a vieţii la o istorie completă a lumii,
intitulată „Istoriologia umană”. În 1911, la împlinirea vârstei de 40 de
ani, N Iorga a fost săbătorit de Academia Română. Luând cuvântul cu acest
prilej, fostul său profesor, A. D. Xenopol îşi mărturisea uimirea: „Te întrebi,
cu înminunare, cum a putut un creier să conceapă atâtea lucrări şi o mână să le
scrie”. O asemenea apreciere era făcută după mai puţin de două decenii de
creaţie, dar N. Iorga avea să publice, cu aceeaşi intensitate, încă
timp de aproape trei decenii. O evaluare statistică (incompletă) arată că N.
Iorga a publicat 1 003 volume, 12 775 articole şi studii, 4 693 recenzii. Nu
există - după cunoştinţa mea - în istoria omenirii o personalitate care să-l
egaleze în privinţa prolificităţii! Sociologul Dimitrie Gusti avea să
scrie că, parcurgând lista lucrărilor semnate de N. Iorga, „ai crede că este
vorba de o muncă de secole şi nu de produsul unei singure vieţi, ci al unei
sume de personalităţi diferite, cu activităţi, gânduri şi simţiri diferite. N.
Iorga a fost personalitatea cea mai reprezentativă şi sintetică a neamului
românesc”.
Iorga nu a fost doar profesor şi cercetător al
istoriei, ci şi un „om al cetăţii”, un constructor de institiţii, întemeietor
de reviste şi ziare, autor al unor volume de teatru şi de poezie, animator
cultural, militant politic şi neîntrecut orator. A înfiinţat Institutul de
Studii Sud-Est Europene (1914), Institutul de Istorie Universală (1937), Şcoala
românească de la Fonteney aux Rosse, aflată la 10 km de Paris (1921),
Institutul Istorico-Artistic (cunoscut sub numele de Casa Română) din Veneţia
(1930). A iniţiat, în 1908, Cursurile de vară de la Vălenii de Munte, la care
au participat mai ales tineri din teritoriile româneşti aflate sub ocupaţie
străină (Transilvania, Bucovina, Basarabia). În 1922 a fost înfiinţată la
Vălenii de Munte Universitatea Populară „N. Iorga”. A fost preşedintele Ligii
Culturale - devenită Liga pentru Unitatea tuturor Românilor - pentru care
a reuşit să ridice în anii 1926-1929 un impresionant Palat în centrul
capitalei, la parterul căruia se afla Teatrul Popular al Ligii Culturale
(astăzi Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”). A condus prestigioase reviste
ştiinţifice - „Revue Historique des Etudes Sud-Est Europeenne”, „Revista Istorică”,
ziare şi gazete, precum „Neamul Românesc”, „Neamul Românesc pentru Popor”,
„Cuget clar”, „Semănătorul”, „Ramuri”, „Floarea Darurilor”. A avut un rol
extrem de important în promovarea valorilor şi conştiinţei naţionale,
fiind socotit, încă în timpul vieţii, „apostolul neamului”. A susţinut,
timp de nouă ani (1931-1940), săptămânal, o emisiune la Radio, transmisă în
direct, sub genericul „Sfaturi pe întuneric”.
Iorga a înfiinţat şi condus Partidul
Naţionalist-Democrat (1910-1938), a fost parlamentar mai mult de trei decenii
(1907-1940, cu o întrerupere în timpul ocupaţiei străine din 1918), preşedinte
al Adunării Deputaţilor (1919-1920) şi al Senatului (1939), preşedintele
Consiliului de Miniştri (1931-1932), ministru de stat (1938) şi consilier regal
(1938-1940). În planul relaţiilor internaţionale, N. Iorga a promovat ideea
„egalităţii dintre naţiuni” şi a unor „principii morale” între state. Este o
realitate că N. Iorga a sesizat, de la început, pericolul pe care-l reprezenta
Adolf Hitler pentru pacea Europei. Dictatorul german acţiona pentru anularea
tratatelor de pace din 1919-1920, care aveau o importanţă deosebită pentru
România, deoarece confirmaseră actele de Unire cu patria mamă a
Bucovinei, Transivaniei şi Basarabiei. A condamnat Mişcarea Legionară şi
activitatea liderului ei, Corneliu Zelea Codreanu, cel care a declarat,
în noiembrie 1937, că „în 48 de ore după biruinţa Mişcării Legionare, România va
avea o alianţă cu Roma şi Berlinul”. La 14 septembrie 1940, Mişcarea Legionară
a ajuns la putere, iar la 27 noiembrie 1940, N, Iorga a fost asasinat de
legionari. Românii, şi nu numai ei, au aflat despre moartea lui N. Iorga
dintr-un simplu Comunicat al Consiliului de Miniştri, în care se anunţa : „În
dimineaţa zilei de 28 noiembrie a.c. Legiunea de Jandarmi Prahova a găsit
corpul neînsufleţit al profesorului Nicolae Iorga în comuna Strejnic (jud.
Prahova) străpuns de 6 gloanţe de revolver”. Guvernul prezidat de
generalul Antonescu - conducătorul statului - a interzis orice comentariu în
presă sau la radio, nu a admis nici măcar publicarea anunţului privind locul,
ziua şi ora înmormântării. Nu numai că nu s-au organizat funeralii naţionale
pentru un fost prim-ministru, dar s-a interzis rostirea vreunui discurs la
catafalcul celui care a fost românul universal N. Iorga.
Marele cărturar a intrat în istorie prin opera
sa, prin generaţiile de studenţi pe care i-a format şi prin verticalitatea sa
morală. Puţine personalităţi din lume au beneficiat de recunoaşterea
valorii românului N. Iorga. Mărturie este faptul că a fost invitat
şi a susţinut prelegeri la unele dintre cele mai prestigioase Universităţi din
lume, a primit titlul de Doctor Honoris Causa a Universităţilor din Paris,
Oxford, Roma, Varşovia, Cracovia, Bratislava, Vilnius, Stockholm, Strasbourg,
Geneva, Alger, Santiago de Chile ş.a. A fost membru al Institutului Franţei,
Academiei din Cracovia, Academiei de Istorie din Santiago de Chile, Academiei Sârbe,
Academiei din Stockholm, Societăţii de Geografie din Lisabona, Academiei dei
Lincei (Roma), Academiei Cehe, Institutului de Studii Bizantine din Atena,
Academiei San Lazzaro din Veneţia, Academiei Poloneze ş.a.. A condus numeroase
sesiuni ştiinţifice internaţionale, iar în 1938 a fost ales vicepreşedinte al
Comitetului Internaţional al Istoricilor. Aceste date concrete atestă faptul că
N. Iorga a fost un român cu adevărat universal.
După 1989 „europeniștii” intelectuali, mai corect,
intelectocăniți, de genul unor Horia Roman Patapievici, Lucian Boia, Andrei
Pleșu și alți monștrii de acest fel, au purces și la „demitizarea” lui N. Iorga.
Pentru astfel de acțiuni acești „băsiști” (pentru că intelectocăniții de teapa
ăstora au fost și sunt susținători fanatici ai lui Băsescu!) merită MOARTEA!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu