POLITICA
DIN ȚARA LUI … JOHANNIS REÎNCĂRCAT!
1. Cum
a fost destabilizată România?
Mai e cale lungă până la aflarea adevărului în
legătură cu evenimentele care au dus la anularea alegerilor prezidențiale, dar
acum sunt suficiente elemente pentru a înțelege faptul că am asistat la
colapsul sistemului politic în urma unor manevre făcute atât de persoane
interesate din țară, cât și de inamici din străinătate. În aceste zile,
revelațiile despre încercările de manipulare a procesului electoral de către PSD
și PNL, lipsa de asumare a eșecului privind desfășurarea alegerilor, faptul că
încă nu există responsabili pentru decizia extremă de anulare a votului au
creat un cadru perfect pentru creșterea neîncrederii oamenilor în instituții,
cu consecința directă de minimalizare a interferenței Rusiei. Paradoxal,
intervenția Kremlinului a fost favorizată de corupția și haosul de la
București, fiind realizată cu oameni din România, unii acționând conștient,
alții inconștient, manipulați cu ajutorul propriilor agende politice. Rusia n-a
plecat niciodată din România. A fost o prezență constantă la diverse nivele ale
societății, a avut rețele de influență pe care le-a folosit, le-a dezvoltat și
activat când a avut nevoie pe parcursul ultimelor trei decenii. Oamenii tind să
uite că România a fost condusă din 1990 până în 1996 de Ion
Iliescu, un președinte controlat și impus de Moscova în zilele tulburi ale
Revoluției din 1989. Acesta a marcat destinul României,
întorcându-se la putere în anul 2000, transformând PSD, urmașul PCR, în
partid-stat, care a supraviețuit până în zilele noastre. Agențiile de
informații din România au fost penetrate de Kremlin încă de la
înființare, Mihai Caraman, un spion al rușilor, fiind
numit șeful SIE în 1990, iar Virgil Măgureanu, legat de Moscova, devenind primul șef al
SRI.
Infiltrarea partidelor: Reforma
serviciilor secrete a fost înceată, în ritmul societății, incompletă și opacă. Nu
a existat niciun tip de comunicare între principalele agenții de informații și
opinia publică, iar neîncrederea în vechea Securitate, poliția politică a lui
Ceaușescu, s-a transferat și asupra noilor servicii secrete, care n-au făcut
mare lucru să o risipească. După o scurtă perioadă de degringoladă, provocată
de prăbușirea Uniunii Sovietice (1991),
odată cu criza din Balcani (1999) și intervenția NATO pentru înlăturarea
dictatorului sârb Slobodan Miloșevici, Kremlinul începe să-și facă
simțită din nou prezența în Europa de Est, să-și reactiveze și dezvolte
rețelele. Partidele din România, mai ales după atacul puternic al serviciilor
secrete, în frunte cu nou înființatul SRI, asupra formațiunilor politice
istorice, care contestau la începutul anilor ‘90 autoritatea lui Ion Iliescu,
au fost infiltrate cu agenți și au ajuns rapid, în decurs de câțiva ani, la
remorca serviciilor de informații, folosite de acestea pentru modelarea
deciziilor politice. Din cauza corupției din interiorul acestora, n-au reușit
niciodată să-și dezvolte politici în domeniul informației, a siguranței
naționale și a obiectivelor de securitate ale României. Mai mulți experți consultați
de diverși jurnaliști în ultimele zile au spus, sub protecția anonimatului, că
partidele au transferat toate aceste probleme către agențiile de informații,
predându-se, efectiv, în fața lor. Cine se plânge astăzi de inexistența
controlului civil asupra serviciilor secrete trebuie să se uite la
mediocritatea, corupția și lipsa de organizare din cadrul așa-ziselor
formațiuni pro-europene și, apoi, să caute alte cauze ale lipsei de
transparență din societatea românească.
O formă de negare a crizei: Sunt
foarte multe dovezi, chiar dacă unele indirecte, că Rusia, prin intermediul
rețelelor de influență de la noi din țară, a dat o lovitură puternică României,
efectiv risipind orice urmă de încredere la nivelul unei mari părți din
populație în sistemul democratic. Mai mult, de mai bine de două săptămâni,
liderii politici - președintele, prim-ministrul, dar și reprezentanții
agențiilor de informații, ai altor instituții ale statului - justiție, poliție
- se comportă ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, criza a trecut și ne-am
întors la ceea ce făceam înainte. Dar asta e doar o formă de negare a crizei,
care continuă, se desfășoară și anunță o nouă prăbușire. Explozia
legionarismului, fascismului, a extremismului și violenței politice au atins
nivele de neimaginat în urmă cu un deceniu. Mai mult de o treime din Parlament
e controlată de forțe politice care contestă democrația, promovează mesajele
unui dictator sângeros cum e Putin și vor să scoată România din Uniunea
Europeană și NATO, lăsând-o fără apărare în fața Rusiei, care consideră țara
noastră drept inamic.
Secretul, o decizie dezastru: S-a
ajuns aici în urma ultimului mandat de 5 ani al președintelui Johannis, mandat
care a fost un dezastru politic, acesta fiind unul dintre inițiatorii
manipulărilor politice, a creării unor alianțe împotriva votului dat de
cetățeni și a impunerii unor lideri mediocri și obedienți, care aveau o singură
calitate, să nu-l deranjeze. Pe acest fond, războiul declanșat de Rusia, prin
invadarea Ucrainei, a găsit România fără nicio strategie în fața acestei noi
crize, venind slăbită după o pandemie care și ea a slăbit societatea și
încrederea în instituții din cauza unor excese greu de explicat. Decizia lui Johannis
a fost aceea de a secretiza „relația” dintre România și Ucraina, de a ascunde
față de opinia publică pericolele ce pândesc țara, în contextul celui mai mare
conflict armat de pe teritoriul Europei după cel de-Al Doilea Război Mondial. Fără
o dezbatere despre provocări și amenințări, n-a existat niciun plan în ce privește
reacția în fața acestora, măsurile de protejare a populației și a sistemului
democratic. Cetățenii români au fost lăsați de izbeliște atât în fața dronelor
rusești care au intrat, în mod repetat, în spațiul aerian, dar și a campaniilor
de manipulare și radicalizare care se desfășoară chiar și acum pe rețelele
sociale. Astfel, s-a ajuns în situația ca o mare parte din rezerviștii militari, oameni educați în
spirit patriotic, să devină susținători ai acțiunilor criminale ale lui Putin, mulți
români din diaspora să devină extremiști și să susțină un candidat la
președinție, admirator al Rusiei, dar și o mulțime de grupuri religioase
deturnate și transformate în centre de propagandă a Kremlinului. Și toate s-au
întâmplat sub privirile nepăsătoare ale lui Johannis, Ciolacu și Ciucă, o
triadă politică mediocră, lipsită de orice capacitate de a înțelege realitatea,
tendințele din societate și amenințările la adresa României. Criza pe care au
creat-o, cu puternice efecte sociale, politice și economice, deși a fost
anunțată de presă, de reprezentanți ai societății civile, de analiști, va fi
greu de trecut, în timp ce România a devenit mult mai vulnerabilă, fiind
exclusă de la negocierile importante privind viitorul Europei și al NATO.
2. De ce ne-au mai salvat o dată și de ce treaba lor nu e nici Crin Antonescu, nici eternizarea PSD:
Readucerea lui Crin Antonescu,
eternizarea lui Marcel Ciolacu, locul lui Becali în Parlament,
lecția care se vrea de umilire pe care i-o dau lui Ilie Bolojan sunt răspunsul
României la criza de securitate pe care a creat-o nu doar în țară, ci și pentru
NATO. După ce ne-au ținut spatele pentru a denunța abuzurile regimului Dragnea,
un regim politic de clan care tranzacționa justiția și securitatea socială,
instituțiile europene ar fi putut să ne abandoneze zilele acestea, când băieții
retrograzi au copt o operațiune prin care au expus România, intern și extern,
celor mai mari riscuri. Între timp, legionarii, mercenarii, diversiunile de
mântuială au fost puse la sertar, iar păpușarii autohtoni vor să-și vadă pionii
pe tabla Puterii. Doar că nici Bruxelles-ul, nici Washington-ul nu au cum și nu
e treaba lor să repare metehtenele românești, în care politicienii deturnează
voința populară și își ridică o citadelă cu și mai multe plase de siguranță. În
pofida triumfalismului găunos cu care sunt aplaudate la București gesturile
aliaților din UE și NATO de a nu lăsa țara pradă haosului total, România a
stârnit mai degrabă iritare la Bruxelles, Washington și în capitalele statelor
europene, care însă au înțeles că miza este mult mai mare, tocmai din cauza
autorităților de la București. Fiecare comunicat și măsură anunțate de
instituțiile europene, de senatori americani și de
Departamentul de Stat au fost primite de politicienii de la București ca și cum
asta le-ar valida deciziile și i-ar confirma pe ei la putere, pe de o parte,
și, pe de altă parte, ca și cum i-ar scăpa de asumarea responsabilităților și
de o anchetă clară privind cea mai gravă criză de securitate postdecembristă. Așa
se face că lipsa de acțiune înainte ca războiul hibrid pe care Rusia oricum îl
purta în Occident să ne explodeze în față, alimentat de diverse grupări și
personaje dubioase autohtone, și să ducă la o decizie pe cât de inevitabilă, pe
atât de distructivă pentru capitalul democratic din România, este acum dublată
nu doar de aceeași eschivare de la o analiză și o asumare serioasă, ci și de o
precipitare utilitară a fiecărui actor pentru a-și conserva avantajele. Ba mai
mult, să și le maximizeze, dacă ne uităm la cum PSD vrea să-și perpetueze etern
prim-ministrul, PNL să recupereze vidul de legitimitate prin preluarea de către
facțiunea Helvig&Crin Antonescu, iar Klaus Johannis să se mai facă o dată
uitat. „Ce s-a întâmplat cu anularea alegerilor prezidențiale este la limita
Constituției. S-a vorbit despre lovitură de stat. Nu suntem într-o formă
clasică de lovitură de stat, dar nu suntem nici departe de forțarea Constituției.
Suntem într-o zonă gri.” - explică politologul Ioan Stanomir.
De ce ne-au ajutat aliații,
într-o intervenție de ultim moment? Imediat după întrunirea
CSAT, profesorul de diplomație digitală Corneliu Bjola remarca,
într-un interviul acordat spotmedia.ro, că probabilitatea cea mai
mare e ca aliații din NATO să ne fi furnizat informații despre luarea României
ca țintă în războiul hibrid dus de Rusia: „Este foarte probabil ca noile
informații să provină nu din surse interne, ci și de la aliații NATO, care au
un interes direct în a preveni transformarea României într-un nou Belarus. Ce
înseamnă acest lucru? Înseamnă că România a fost expusă unui atac hibrid masiv,
menit să o decupleze de UE și NATO”, remarca atunci Corneliu Bjola. Profesorul
de științe politice Ioan Stanomir identifică și momentul zero în care alarma a
fost dată în rândul aliaților din NATO - momentul în care, printre mesajele naționaliste, Călin
Georgescu a strecurat critica scutului de la Deveselu: „Aliații
occidentali au aprobat această soluție pentru că un candidat care reevalua
scutul de la Deveselu era un candidat care punea imense probleme de securitate
și de siguranța națională în momentul în care ar fi devenit președinte le
României. Poate că românii nu înțeleg suficient de bine acest lucru, dar
președintele României prezidează CSAT și în CSAT intră informații interne și
externe cu gradul cel mai înalt de secret posibil, iar la aceste informații
președintele are acces. Iar un președinte care e inspirat de o putere străină
ar fi, de fapt, ca și cum puterea străină ar prezida CSAT”, explică Stanomir. Evaluarea
lui Corneliu Bjola, similară, se baza pe două elemente, după cum explică: limitările serviciilor
românești, evidențiate de ratarea detectării atacului hibrid inițial, și
capacitatea lor, posibil insuficientă, de a reconstitui cu precizie
evenimentele; impactul strategic asupra aliaților, care ar fi resimțit direct
consecințele dacă unul dintre pilonii strategici de securitate NATO ar fi fost
destabilizat atât de brutal de un candidat cu o agendă complet aliniată cu
Kremlinul. Aflat la Bruxelles, președintele Klaus Johannis a admis că informațiile din CSAT au
venit și din surse occidentale, nu de la serviciile autohtone de
informații, așa cum remarcase din primul momentul Corneliu Bjola. „Aș sublinia
cuvintele „semnificativ” și „strategic” din declarația
președintelui. Acestea sugerează implicarea unei capacități avansate de
monitorizare a războiului hibrid, capacitate pe care doar câteva state o dețin,
iar SUA cu siguranță este unul dintre ele. În contextul românesc, termenul
„strategic” este folosit în principal pentru a descrie relația cu SUA. Pe
scurt, SUA ne-au ajutat să depășim acest moment și, sper, ne vor
sprijini în continuare, cel puțin până când serviciile românești își vor
dezvolta capacități suficiente pentru a face față cu succes agresiunilor
rusești. Un element cheie aici este scutul de la Deveselu, conceput în
principal pentru a proteja România și Europa de atacuri cu rachete, dar care,
în acest caz, ne-a apărat de un atac hibrid. Aceasta ar trebui să fie o lecție
importantă pentru noi: investițiile în baze militare americane, în NATO și în
proiectele din industria de apărare europeană - priorități pe agenda noii
Comisii Europene - sunt elemente esențiale pentru a ne asigura securitatea.
Integrarea României în acest angrenaj de securitate european obligă practic
toți aliații să fie solidari cu noi în momente de criză”, spune acesta. Prin
inacțiunea ei, prin mediocritatea cu care a populat instituțiile, dar mai ales
prin subsumarea intereselor țării intereselor electorale ale partidelor și
liderilor politici, România nu a periclitat doar siguranța propriilor cetățeni,
ci a fost pe punctul să creeze o vulnerabilitate gravă NATO și statelor UE de
prim flanc, în acest context - Polonia și țările baltice. Răspunsul frust e că,
încă o dată, România a fost salvată pentru că este membră UE și NATO, dar asta
nu înseamnă că salvarea internă, adică socială și economică, stă în mâinile
aliaților occidentali. În fond, când alimentezi curentele retrograde, când
crești extremismul doar pentru a te menține la putere, când ignori, cu
ticăloșie sau din prostie - și efectele acestor două tare sunt egale -
informațiile privind riscurile unor grupări golănești, niciun scut extern nu
poate apăra societatea. Acum este momentul ca autoritățile române, de la SIE,
care a numit expres Rusia, până la încă președintele Klaus Johannis, care este
primul beneficiar al informațiilor, să explice exact cine au fost băieții
autohtoni care au pus în scenă o operațiune devenită cadou pentru Kremlin, cum
s-au derulat lucrurile și care este centrul de criză.
3. Despre
candidatura lui Crin Antonescu:
Șocul provocat de propunerea comună PSD-PNL-UDMR pentru președinția României
în persoana lui Crin Antonescu, cu lamentațiile aferente,
pleacă, mă tem, de la așteptări și
premise nerealiste privind configurația politică rezultată din votul de la 1
Decembrie. Nu sunt un adept al candidaturilor comune atât de largi și,
teoretic, imposibile ideologic, dar recentul vot popular ne-a adus într-o
situație stranie. Dacă până pe 1 Decembrie coaliția stabilității a fost o
alegere politică, dar nu singura aritmetic posibilă, după 1
Decembrie ceea ce avem cum la guvernare a devenit singura soluție
nonextremistă. Adică un conglomerat care conține partidele care, în mod normal,
ar fi fost de dorit să se împartă între putere și opoziție. Dar în
condițiile date, fără adunarea lor, nu există majoritate. Această coaliție
indezirabilă, dar inevitabilă în contextul dat se duce spre alegeri
prezidențiale. Dacă o făceau cu candidați separați, demența toamnei trecute
s-ar fi repetat, cu efectul destabilizării cu cost incalculabil a României.
Deci candidatura comună a devenit și ea necesară în contextul dat. Ce
presupunea candidatura comună? Un candidat dezirabil nu atât pentru
conducerile partidelor, cât pentru electoratele lor. Dacă 24 noiembrie a
arătat ceva, acel ceva este că pe mobilizarea de partid nu se mai poate conta
ca în deceniile trecute. Dacă oamenii nu vor să aleagă pe cineva, poate să stea
primarul și în cap că nu vor vota. Liberalii au arătat că oricând se pot duce
spre zona USR, acum ar exista și oferta Nicușor Dan, în timp ce pesediștii
nemulțumiți se duc spre oferta extremistă, după cum urma să se întâmple masiv
pe 8 decembrie, indiferent ce își închipuie unii sau alții din bula lor că s-ar
fi votat în România urbanului mic și cea rurală. Era realistă așteptarea că
Nicușor Dan să fie candidatul comun? Extrem de puțin probabil. Electoratul
PSD nu avea nimic în comun cu el și poate că nicio parte dintre liberali cu mai
puțină aplecare spre stilul nonconformist. Este Crin Antonescu o variantă de
succes? Greu de spus. Deocamdată este un pariu riscant cu niște premise.
1. Numele lui Crin Antonescu
este fundamental legat de USL și suspendarea președintelui din 2012. Pentru
o parte din electorat acestea au fost chestiuni extrem de toxice pentru
România, o bătălie a unor infractori sau susținători ai infractorilor care au
încercat să demoleze și ce făcuse bun Traian Băsescu pentru a fura în voie. Dar
să nu uităm că USL a câștigat alegerile din 2012, după suspendarea
președintelui Băsescu, cu o majoritate copleșitoare. Să nu uităm că
referendumul de demitere a președintelui Băsescu a eșuat pe motiv de cvorum, la
limită. Deci există o mare parte din electorat și probabil cea mai mare
parte a membrilor PSD și PNL pentru care momentele de mai sus sunt nostalgiile
unei perioade de glorie. Dacă ei sunt sau nu majoritari vom vedea cât de
curând. În plus, există destul de mulți alegători tineri pentru care Traian
Băsescu este doar un turnător la Securitate ale cărui războaie nu le trezesc
nicio simpatie.
2. Crin Antonescu este un
politician vechi, al sistemului, nu vreo tânără speranță. Dar în
electoratele tradiționale ale partidelor vechi există și o nostalgie a vechilor
lideri provocată de degradarea continuă a leadership-ului și de caricaturizarea
vieții democratice. Antisistem poate însemna doar antisistem actual cu
ridicolii săi conducători. Sunt detestate partidele tradiționale sau sunt
detestați doar actualii lor reprezentanți și modul lor de manifestare, aceasta
va fi o întrebare cheie. Din acest punct de vedere să nu uităm că dl
Antonescu a lansat critici severe la adresa vechii
conduceri a PNL și a candidatului său prezidențial încă din toamna anului
trecut. Totodată domnul Antonescu este perceput ca un adversar al lui Klaus Johannis,
care l-a trădat după ce Crin Antonescu îl adusese în prima linie a PNL.
3. Crin Antonescu are o calitate
care nu i-a putut fi negată vreodată și care a lipsit total în campania
trecută. Este un orator foarte bun, are discursuri care atrag atenția și
comunică ceva logic, inteligibil, ceea ce din condiție sine qua non a
oricărei candidaturi a devenit o raritate. Din perspectiva acestor elemente nu
cred că este un candidat fără șansă, dimpotrivă, mai ales dacă Nicușor Dan și
Elena Lasconi își vor continua canibalizarea ce îi va ține ocupați și
inevitabil îi va împinge la stridențe.
Marile riscuri pentru Crin
Antonescu: Ele vin din cel puțin patru direcții:
1. Felul în care va evolua
guvernarea. Dacă nemulțumirea se va amplifica, nu are cum să nu afecteze
și candidatul comun, dimpotrivă el o va deconta în mod direct. În discursul din
ședința de învestitură, Marcel Ciolacu a creionat o schimbare majoră de
paradigmă, vorbind despre meritocrație, respect, echitate, dar ea mai trebuie
pusă în practică. Cert e că de acum înainte nici măcar scuza că nu și-a dat
seama nu o mai are.
2. Posibilele dezvăluiri
privind viața domnului Antonescu nu în 2012, ele sunt deja istorie și, cum
spuneam, au valoare pozitivă sau negativă, în funcție de tabăra din care sunt
privite, ci de după retragerea din 2014. Ce a făcut în acești ani, cum de a
acceptat să fie, după cum recunoaște, întreținut de nevastă? Ce hobby-uri și
activități a avut? Reflectorul nu mă îndoiesc că va intra peste tot. Întrebarea
pe această temă primită la Antena 3 l-a iritat vizibil și i-a provocat domnului
Antonescu un răspuns arogant, păcat capital. Mircea Geoană pleca dintr-o
poziție și mai bună la începutul acestui an și țăndări s-a făcut în câteva
săptămâni, cu materialul clientului.
3. După 10 ani de pauză de
la politică în care, am văzut, societatea s-a schimbat imens, discursul
și competiția politică s-au mutat pe ecrane și rețele sociale, viteza a crescut
exponențial, mai are domnul Antonescu conectarea necesară?
4. Nu cred că vorbele grele la
adresa lui Victor Ponta și Mircea Geoană de acum peste un deceniu vor atârnă
greu pentru PSD, având în vedere că nici aceștia nu sunt neapărat cei mai
populari în partid. Cert este însă că în turul al doilea, dacă vă ajunge acolo, va
avea nevoie de votul unora dintre cei pentru care în 2012 USL cu domnia sa în
frunte a încercat o lovitură de stat antieuropeană. Mulți anunță deja că
ar prefera să voteze un extremist.
Dar, trebuie să înțelegem, până la urmă,
aceasta este oferta electorală a unor partide, țintită pe electoratele lor,
pariul lor. Cei nemulțumiţi pot căuta soluții alternative pe care să le voteze.
Și majoritatea va decide. Important este ca regulile jocului să fie precise și
pe deplin respectate de toți. Se numește democrație.
4. Despre
guvernul Ciolacu 2.0:
Componența politică a coaliției majoritare și implicit a
viitorului guvern nu ar trebui să fie de mirare. Ea este, că
ne place sau nu, conformă votului din 1 decembrie. PSD a câștigat scrutinul cu
cel mai prost scor din istoria sa, dar este primul în ierarhia partidelor
mijlocii. Nu mai avem niciunul mare. PSD a făcut o demonstrație de forță atunci
când a anunțat că trece în Opoziție, demonstrând
și practic ceea ce teoretic arătau cifrele ab initio, că fără el nu se
poate forma majoritate non extremistă. Și era firesc politic ca de aici să
înceapă discuțiile.
Greaua moștenire a lui Marcel
Ciolacu: Așa cum aș remarca faptul că rămânerea lui Marcel Ciolacu
în funcția de premier este o cruce pe care trebuie să o ducă până la capăt. E
drept că era și singura modalitate în care să rămână la vârful PSD după
dezastrul electoral, dar este și just ca de numele domniei sale să fie legat și
costul politic al consecințelor nenorocirilor făcute în mandatul anterior. Greaua
moștenire a lui Marcel Ciolacu e chiar moral să meargă la Marcel Ciolacu. Iar
dacă poporul era așa de nemulțumit, nu văd de ce a votat cel mai mult PSD,
chiar mai mult decât voturile efectiv contabilizate dacă ne gândim la confuzia
provocată de cele două partide-clonă PSDi și PSDu.
Cheia de la UDMR: De
remarcat evoluția UDMR, care a scos un scor mult peste așteptări în condițiile
prezenței masive la vot și, în plus, este indispensabil. Reprezentat de un
lider care nu a negociat pentru sine, UDMR are doar două ministere, dar
esențiale. Dezvoltarea, o perlă a coroanei, pe care Czeke Attila a mai condus-o
cu succes. Unul dintre cei care au lăudat, în perspectiva de primar, prestația
ministrului Cseke a fost chiar Elena Lasconi. Dar cea mai spectaculoasă este
adjudecarea Finanțelor, minister avizator. Este foarte probabil ca Tanczos
Barna să fie mai eficient și cu siguranță mai serios decât un ministru PSD sau
PNL. Cartoful finanțelor este mai fierbinte ca niciodată, deci PNL și PSD aveau
toate motivele să îl paseze. Aș spune că una dintre cheile alegerilor
prezidențiale este la UDMR. Dacă Finanțele vor avea o prestație bună, valul
furiei se va mai calma, mai ales în zona cu potențial rațional. Dacă Tanczos
Barna va eșua, valul va deveni tsunami. Ce înseamnă prestație bună? Ea este
raportată la așteptările panicate. Oamenii nu așteaptă minuni, ci coerență și
predictibilitate, respect pentru banii publici, echitate și asumare onestă. Dacă
UDMR va livra asta, va da o lovitură serioasă și naționalismului. Dacă va eșua,
îi va da aripi. Cert este că pentru prima dată UDMR va avea un ministru în
CSAT, ceea ce, spunea Kelemen Hunor într-un interviu la Europa FM, era până
acum o ipoteză exclusă. Pe ansamblu PSD a luat ce și a dorit, pentru că este sine
qua non, PNL a luat ministere mai multe decât ponderea mandatelor, nu
exact ce și-a dorit, adică Dezvoltarea sau Transporturile, și, cel mai
probabil, va da candidatul comun la prezidențiale iar UDMR a schimbat
liga.
Ce s-a ales? În
ceea ce privește compoziția nominală a Guvernului, remarcăm viziuni diferite.
PSD și-a păstrat miniștrii. Indiferent de performanța lor, însuși acest
imobilism total după semnalul alegerilor recente arată că PSD ori nu a înțeles
absolut nimic, ori leadershipul partidului este atât de fragilizat, încât nu
își permite să zgâlțâie deloc barca. Este surprinzător că PSD a acceptat să ia
Justiția, un minister de care îl leagă traume majore, motiv pentru care cred că
cel puțin o vreme vor încerca să nu calce în străchini. Noul ministru este
avocat penalist, ceea ce în sine nu e o vină, am tot respectul pentru avocații
care își fac onest meseria, iar penaliștii nu apără măicuțe. Ceea ce mă
îngrijorează este că a fost inclus pe lista PSD pentru Cameră pe feuda Olguței
Vasilescu, ceea ce nu reprezintă o garanție a atașamentului pentru o justiție
independentă, dimpotrivă aș zice. PNL a mizat pe schimbări. Și pe lista lor
există două nume remarcabile. În primul rând, intrarea rectorului UBB, Daniel David, este
cel puțin o lovitură de imagine, să sperăm că nu va rămâne doar atât. Este
remarcabilă și trecerea domnului Hurezeanu la Externe care după o catastrofă și
o tehnocrată seacă avea nevoie de un diplomat cu care să nu-ți fie rușine să
ieși în lume. Dintre numele rămase, dacă în cazul lui Cătălin Predoiu există o
logică certă în contextul Schengen, mi-e foarte greu să înțeleg ce caută la
fondurile europene Marcel Boloș, unul dintre cei mai ineficienți miniștri, cu o
imagine foarte proastă. Este chiar inexplicabil cum de mereu aterizează într-o
funcție de ministru. Răspunde noul Cabinet așteptărilor publice? În mică măsură,
după cum arătam. Pare o continuare a unei formule sancționate de electorat. Dar
testul abia începe. Dacă vor reuși să schimbe atitudinea și comunicarea, dacă
vor avea mai mult bun simț și respect, ceva smerenie dacă se poate, este
posibil să primească credit. Dacă nu, la prezidențiale, va fi nenorocire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu