IMPORTANȚA
TRATATULUI DE LA TRIANON
Sărbătoririle, aniversările şi comemorările
fac parte din viaţa cotidiană a popoarelor civilizate. Ne gândim şi la
înfrângeri, aşa cum ne gândim şi la victorii, le readucem pe toate, din când în
când, în memorie, fiindcă din toate avem de învăţat. Sunt regimuri politice şi
popoare care accentuează tragediile, precum sunt altele care glorifică împlinirile.
Românii nu s‑au gândit niciodată cu prea multă insistenţă la nereuşitele lor
istorice - şi au fost destule de‑a lungul vremii! -, preferând amintirea,
uneori prea apăsată, a victoriilor. Poate să se reflecte în această atitudine
şi câte ceva din firea noastră de popor latin. Vecinii sârbi, de exemplu,
dimpotrivă, au făcut din tragica bătălie de la Kossovopolje, din 1389 (în urma
căreia turcii au luat iniţiativa în regiune), un moment de referinţă pentru
identitatea lor naţională şi un simbol al sacrificiului pentru credinţă.
Vecinii unguri au găsit cu cale să considere anumite înfrângeri situate de‑a
lungul istoriei lor drept evenimente memorabile sau chiar sărbători naţionale.
Epoca Modernă începe, de exemplu, în istoria Ungariei, în 1526, odată cu „dezastrul”
de la Mohács; 15 martie 1848 (când s‑a decis, între altele, „unirea
Transilvaniei cu Ungaria”) marchează gloria unei revoluţii pierdute; 23
octombrie 1956 este ziua altei revoluţii înăbuşite în sânge, de data aceasta de
tancurile sovietice; 4 iunie 1920 este ziua „catastrofei” de la Trianon etc.. În
ultima vreme tot auzim de numele de Trianon, legat de semnarea, în urmă cu mai
bine de un secol, a unui tratat de pace. La finele Primului Război Mondial, s‑a
încheiat câte un tratat de pace de către toate puterile învingătoare la un loc
cu fiecare dintre statele învinse luate separat. De aceea, în anii 1919‑1920, s‑au
semnat la Paris şi în împrejurimi cinci documente care puneau capăt oficial
războiului. Tratatul de la Trianon este ultimul din seria celor cinci. Se
cheamă aşa după numele palatului numit Marele Trianon, de lângă somptuosul
Versailles. Dacă nu se semna acolo acest tratat dintre puterile aliate şi
asociate şi Ungaria, probabil că puţini români ar fi auzit de Trianon.
Documentul regla toate problemele dintre învingători şi Ungaria, care, la
declanşarea războiului, nu fusese subiect de drept internaţional. De fapt,
pentru prima oară după circa o jumătate de mileniu (1541‑1920), Ungaria
redevenea o ţară independentă, recunoscută oficial ca atare tocmai prin acest
înscris. Tratatul consfinţea, între multe alte lucruri, desprinderea din
teritoriul Ungariei istorice („Ungaria coroanei Sfântului Ştefan”) a tuturor
teritoriilor (ţări, provincii) în care ungurii erau minoritari sub aspect
demografic. Aceste teritorii erau, în principal, Croaţia şi Voivodina, Slovacia
şi Transilvania, care au fost recunoscute ca făcând parte din Regatul Sârbilor,
Croaţilor şi Slovenilor, Cehoslovacia şi, respectiv, România. Prin aceste
decizii (şi prin cele ale Tratatului de la Saint Germain), „Ungaria istorică”
pierdea în favoarea populaţiilor majoritare, care‑şi deciseseră destinul în
1918, cam două treimi din teritoriu. Acest document, ale cărui prevederi sunt
valide, în general, şi astăzi, este prezentat de propaganda maghiară drept „cea
mai mare nedreptate istorică făcută de către marile puteri occidentale Ungariei
eterne, stăpâna Bazinului Carpatic”. De aceea, mulţi maghiari văd în Tratatul
de la Trianon momentul destrămării Ungariei, în urma „răpirii” de către Marile
Puteri a „provinciilor sale istorice”, anume Transilvania, Slovacia, Croaţia
etc.. Care este realitatea? Mulţi spun astăzi, în plin relativism, că adevărul
este aşa cum îl vede fiecare („adevărul semnificaţie”), ceea ce este, însă,
evident, lipsit de consistenţă logică. Când vorbim despre noua arhitectură a
Europei Centrale şi de Sud‑Est de după Primul Război Mondial, este obligatoriu
să facem distincţie între realităţile de fapt şi cele de drept. De fapt, toată
ordinea veche a regiunii s‑a prăbuşit în anul 1918, când au căzut patru imperii
şi s‑au format noi state ori s‑au întregit altele, după criterii etnice şi
naţionale. Cauza acestei imense schimbări a fost, fără îndoială, lupta de
emancipare naţională a popoarelor, declanşată în secolul al XVIII‑lea şi ajunsă
la apogeu în „secolul naţionalităţilor” şi la anii 1900. Ocazia schimbării
iminente a fost, fără îndoială, războiul mondial, „marele război”, care a
favorizat împlinirea voinţei popoarelor, pe fondul înfrângerii Puterilor
Centrale. De drept, noua ordine a fost acceptată în anii 1919‑1920, prin
pomenitele tratate de pace. Pentru români, cehi, slovaci, croaţi etc., momentul
culminant al schimbărilor a fost toamna anului 1918. Tratatul de la Trianon
înseamnă pentru aceste popoare doar desăvârşirea procesului, prin consfinţirea
internaţională a unei realităţi preexistente. În viziunea acestor popoare, nu
Marile Puteri au creat România Întregită, Slovacia (în cadrul Cehoslovaciei) şi
Croaţia (în cadrul Regatului Sârbilor, Croaţilor şi Slovenilor), ci chiar
popoarele respective, prin elitele lor, în urma mişcărilor de emancipare
naţională. Este clar pentru oricine că nu Trianonul a hotărât destrămarea
Imperiului Austro‑Ungar, ci chiar naţiunile care nu au mai vrut să trăiască în
„închisoarea popoarelor”. Pentru români, Tratatul de la Trianon nu are cum să
fie considerat drept înfăptuitor al unirii Transilvaniei cu România, din moment
ce acest document a oficializat doar, în plan internaţional, o realitate mai
veche. Unirea provinciilor româneşti, inclusiv a Transilvaniei, cu România nu s‑a
făcut în urma tratatelor încheiate de învingători cu statele învinse (prin
urmare, nici în urma Trianonului), ci datorită mişcării de emancipare
naţională, culminate cu deciziile luate la Chişinău, Cernăuţi şi Alba Iulia.
Tratatul de la Trianon nu a hotărât unirea Transilvaniei cu România, ci doar a
consfinţit în plan internaţional actul înfăptuit de români în 1918. Frontierele
României Întregite nu au fost recunoscute doar la Trianon, ci şi la Saint‑Germain
(graniţa de nord‑vest a României, cu Polonia), Neuilly‑sur‑Seine (graniţa de
sud‑est, cu Bulgaria), protocolul de la Paris (granița de est, cu Rusia
Sovietică). Astfel, pentru români, Trianonul este doar un episod juridic, legat
de graniţa de vest a României (este drept, extrem de importantă), din epopeea
Marii Uniri. În consecinţă, aceste acţiuni ale Marilor Puteri, exprimate prin
tratatele pomenite, se referă la recunoaşterea internaţională a deciziilor
popoarelor, la noua arhitectură europeană de după Marele Război, care nu este
decizia Marilor Puteri. Marile Puteri nu au făcut decât să recunoască actele
popoarelor eliberate. Popoarele din vecinătatea României au învăţat să nu fie
la remorca ofensivei ungare, să nu răspundă mereu şi punctual provocărilor
venite de la Budapesta. Partea ungară urmăreşte să se întâmple tocmai acest
lucru şi, din păcate, mulţi români cad în această capcană. Argumentele
principale ale Ungariei împotriva Trianonului erau bazate, la 1920, pe dreptul istoric,
pe dreptul sabiei, pe „misiunea civilizatoare a maghiarilor în Bazinul
Carpatic”. De altminteri, în anumite documente orchestrate de cercuri oficioase
ale Budapestei, se iterează şi astăzi ideea rasistă că, la 1920, Marile Puteri
occidentale au dat Transilvania, „perla Regatului Ungariei”, pe mâna
„necivilizatei Românii balcanice”. Argumentele României, Slovaciei, Croaţiei
etc. se centrează pe etnia majorităţii populaţiei, pe decizia majorităţii
populaţiei, pe dreptul popoarelor de a‑şi hotărî singure soarta (principiul
autodeterminării popoarelor, susţinut şi impus de SUA prin preşedintele Woodrow
Wilson). După cum se vede, este vorba despre două viziuni complet diferite. În
dreptul internaţional, nici la 1919‑1920 şi nici acum, argumentele Ungariei nu
au validitate, nu fac parte din arsenalul democraţiei şi nu au fost recunoscute
de către comunitatea internaţională. Poziţia Ungariei este singulară, izolată,
pe când poziţia României este împărtăşită de mai mulţi actori în cadrul
configuraţiei internaţionale. Deciziile de recunoaştere a noilor state şi a
celor întregite la 1918 au fost revalidate (în mare măsură) după al Doilea
Război Mondial, apoi la Conferinţa de la Helsinki (1975) şi apoi după căderea
Cortinei de Fier. Pentru noi, pentru români, este dureros că au rămas în
vigoare urmările Pactului Ribbentrop‑Molotov (încheiat la 23 august 1939),
care, deşi a fost denunţat, produce, în continuare, efecte. Dar acest fapt grav
nu are legătură cu Trianonul. Graniţa de vest a României cu Ungaria, cu
excepţia episodului din 1940‑1944 (petrecută în timpul unui regim totalitar
fascist, condamnat de toate instanţele internaţionale), a rămas de mai bine de un
secol neschimbată, fiind considerată expresia relaţiilor democratice şi a
principiilor internaţionale de convieţuire paşnică. Unirea Transilvaniei cu
România nu a fost actul unei elite (deşi elita l‑a votat), ci un act democratic
cu caracter plebiscitar: 1228 de delegaţi, aleşi şi numiţi din partea unităţilor
administrativ‑teritoriale, partidelor politice, bisericilor, asociaţiilor
profesionale, femeilor, studenţilor etc., au votat la 1 Decembrie 1918 nu doar
în numele lor individual, ci şi al milioanelor de români care le‑au delegat
dreptul de vot, prin documente de încredinţare, numite „credenţionale”
(publicate recent, în cele opt volume ale lucrării monumentale numite „Construind
Unirea cea Mare”, elaborate de Universitatea „Babeş‑Bolyai”). Prin urmare, un
vot exprimat la Alba Iulia este votul a zeci şi sute de români, iar toate cele
1228 de voturi reprezintă, de fapt, poziţia tuturor românilor transilvani.
Conform recensămintelor austro‑ungare, românii reprezentau majoritatea absolută
a Transilvaniei (cu Banatul, Crişana şi Maramureşul). După orice război,
oriunde şi oricând în lume, au fost învinşi şi învingători. Întotdeauna,
învinşii au fost pedepsiţi, iar învingătorii au decis soarta ţărilor din zona
lor de acţiune. Însă, pentru prima oară în istorie, învingătorii din Primul
Război Mondial au fost obligaţi să ţină seama, în proporţie covârşitoare, de
voinţa popoarelor implicate. Învinşii, ca întotdeauna, au avut frustrările şi
suferinţele lor, dar, în cazul special al poporului maghiar, o parte din elită
(cea de extracţie nobiliară) a cultivat mentalitatea de victimă obligată să se
răzbune. În consecinţă, tot ceea ce face România legat de Trianon trebuie să
fie detaşat de contingent, trebuie tratat fără înverşunare şi încadrat în
contextul general de recunoaştere a noii arhitecturi a Europei prin sistemul de
tratate de la Paris (Versailles, Saint Germain, Neuilly‑sur‑Seine, Trianon şi
Sèvres) din 1919‑1920. România de la 1918 s‑a legitimat în lume, iar
legitimarea au făcut‑o instanţele internaţionale de atunci şi au repetat‑o
mereu cele care au urmat, până astăzi. Istoria este interpretată diferit de
către diferitele popoare. Românii, polonezii, cehii, slovacii, croaţii,
lituanienii, letonii, estonienii şi mulţi alţi europeni celebrează tratatele de
pace de la Paris tocmai fiindcă acestea au acceptat deciziile popoarelor de
formare a noilor state naţionale şi federale, pe ruinele imperiilor german,
austro‑ungar, ţarist şi otoman. Este drept că aceste realităţi noi au fost
acceptate de către puterile aliate şi asociate, învingătoare în cadrul Primului
Război Mondial. Dar aşa s‑a întâmplat de când este lumea. De mai bine de un
secol şi până astăzi, alte decizii cu putere juridică internaţională au
confirmat - în linii mari - tratatele din anii 1919‑1920 şi existenţa statelor
naţionale din regiune, aşa că orice discuţie nostalgică despre vechi imperii şi
state multinaţionale devine caducă. Între poziţiile oficiale ale Ungariei şi
României este o diferenţă de accent, dar accentul este grav. România vede noul
eşichier politic‑teritorial al Europei Centrale ca parte a unui proces
înfăptuit de popoare (1918) şi legitimat de Marile Puteri (1919‑1920), pe când
Ungaria vede doar legitimarea şi doar momentul 1920, neglijând complet rolul
popoarelor. Evident, Tratatul de la Trianon are importanţa sa internaţională şi
naţională greu de estimat şi imposibil de minimalizat: el a legitimat voinţa
dreaptă a poporului român şi ne‑a întărit în plan internaţional o moştenire
scumpă. Popoarele cărora li s‑a recunoscut dreptatea istorică prin tratatul de
la Trianon au cuvânt să‑l apere şi să‑i susţină justeţea, din moment ce toate
tratatele internaţionale care i‑au urmat l‑au confirmat. Cu alte cuvinte, cu
excepţia Imperiului Rusesc (care s‑a refăcut mereu în diferite forme), toate
celelalte imperii destrămate de popoare în 1918 au rămas doar o amintire
istorică. În schimb, statele polonezilor, românilor, cehilor, slovacilor,
croaţilor, lituanienilor, letonilor, estonilor etc., create, recreate,
întregite sau renăscute după Primul Război Mondial, au rămas şi dăinuie şi
astăzi. În consecinţă, prima noastră menire este să ducem mai departe
moştenirea lăsată de acei mari bărbaţi de stat şi „părinţi ai patriei” care au
construit deciziile de la Chişinău, Cernăuţi şi Alba Iulia şi care au făcut
posibil Trianonul. Este bine să medităm din când în când asupra acestei moşteniri
şi să nu ne întrebăm atât - ca să parafrazez o mare conştiinţă a lumii - ce ne‑a
dat nouă ţara, cât ce i‑am dat noi ţării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu