POLITI
… CISME
1. Capul
plecat la Cotroceni, sabia bucureștenilor nu-l taie:
Candidații partidelor din Coaliție la PMB l-au
criticat, de-a lungul timpului, pe fostul primar, Nicușor Dan. Odată ajuns șef
de stat, aceștia s-au temperat în declarații, ba chiar, l-au lăudat și îi caută
susținerea. Capul plecat la Cotroceni, sabia bucureștenilor nu-l taie ... cel
puțin asta pare impresia aspiranților la fotoliul de primar general. Nicușor
Dan are un capital de imagine foarte bine fundamentat la nivelul Bucureștiului.
Am putea spune că bucureștenii l-au propulsat, „pas cu pas”, la Cotroceni.
Astfel, Nicușor Dan în sine devine un element de campanie cu greutate. Fapt ce
se și observă în atitudinea candidaților ieșiți din spuma Coaliției girate
chiar de președinte. Băluță a fost prins în adevărate scandaluri cu Nicușor
Dan, Ciprian Ciucu l-a sancționat la orice pas, și nici Cătălin Drulă, chiar
dacă împărtășește aceleași origini de partid, nu e străin de săgeți politice la
adresa fostului primar al Capitalei. Vom analiza relația candidaților cu
Nicușor Dan.
Băluță - Nicușor Dan. De la
amenințări cu plângerea penală, la cuvinte de laudă:
Cel mai de notorietate episod dintre cei doi
este bătălia de la Planșeul Unirii. Daniel Băluță l-a amenințat pe primarul
Nicușor Dan cu plângere penală, fiindcă nu a vrut să elibereze autorizație de
construire în regim de urgență. Cu toate acestea, Daniel Băluță a început
lucrările. Dan a cerut demontarea gardurilor amplasate. Au fost altercații,
polițiștii de la Sector 4 s-au pus în fața gardurilor pentru a-i împiedica pe
cei trimiși de la PMB, cu buldozerele, să le dărâme. În final, Băluță a
renunțat. Nu cu mult timp în urmă, la finalul lunii martie, Băluță îl numea pe
Nicușor Dan un „impostor” care „nu a făcut absolut nimic”. Astăzi, primarul S4,
aspirant la fotoliul de primar al Bucureștiului, îi poartă respect, și a ajuns
la concluzia că „a făcut tot ceea ce a stat în putință pentru București”.
*declarație martie 2025: „Absolut
niciodată nu mi-aș dori ca România să fie condusă de Nicușor Dan (…). Dânsul a
reușit să blocheze atâția ani Bucureștiul. În București, în mod concret, dacă
l-am pune să scrie ce a făcut, vom vedea că nu a făcut absolut nimic, de aceea
și spun că este un impostor, pentru că ne prezintă o situație absolut deformată
a realității”.
*declarație 13 noiembrie 2025: „Domnul
Nicuşor Dan este astăzi preşedintele României. El a fost votat de şase milioane
de oameni. Astfel încât respectul, pe care este normal, ca cetăţean al
României, să îl am pentru această instituţie, mă determină să vă spun că domnul
primar Nicuşor Dan a făcut tot ceea ce a stat în putinţă pentru a face lucruri
cât mai bune pentru Bucureşti”.
În iunie, la scurt timp după ce Nicușor Dan a
fost învestit în cea mai înaltă funcție în stat, Daniel Băluță a mers la
Cotroceni, parte din delegația PSD care negocia programul de guvernare. Și-au
strâns mâna, și au glumit: „Parcă ne-am mai văzut, ne știm de undeva?”, a
întrebat Nicușor Dan, râzând. „Parcă da”, a răspuns primarul Sectorului 4, la
fel de amuzat, cu capul plecat. „Este o dovadă de normalitate ceea ce ați
văzut. Doi oameni normali care se revăd după o dispută, după o luptă politică
și se tratează cu respectul cuvenit, pentru că așa este normal și așa arată o
societate normală, nu una plină de ură, de dispreț. Trebuie de fiecare dată să
onorăm corespunzător câștigătorul”, a explicat Băluță gestul de plecare a
capului în fața președintelui.
Ciucu - Nicușor Dan. Cel mai
critic liberal față de fostul primar:
Deși PNL este partidul care s-a aliniat în
spatele lui Nicușor Dan de multe ori, au fost și multe momente în care
liberalii l-au sancționat, în funcție de oportunitate. Ciprian Ciucu ar putea
fi descris ca un fost adversar al celui pe care vrea, acum, să-l moștenească.
Primarul Sectorului 6 i-a reproșat multe lui Nicușor Dan, că nu comunică, că blochează
realizarea anumitor lucrări, că face mai multă politică decât administrație, și
a pus de multe ori sub semnul întrebării capacitatea acestuia de a conduce Capitala.
„Nicușor Dan, un administrator
nu prea bun al Bucureștiului”. În 2022, liberalul spunea că Nicușor Dan și-a
recunoscut „capacitatea scăzută”. „Sunt chestiuni care țin de capacitatea
administativă, nu are, uitați-vă că primăriile de sectoare se mișcă mai bine decât
ditamai Primăria Generală. Foarte bine că a făcut asta, și aici este de lăudat,
pentru că și-a recunoscut capacitatea scăzută (…). Reforme structuale nu s-au
întâmplat la Primăria Capitalei, și le-am cerut încă de la început” - 2022, pentru
Gândul. În 2023, liberalii chiar l-au amenințat pe Nicușor Dan că îi vor
retrage sprijinul politic la PMB, i-au dat temă, să respecte 10 puncte-realizări
pentru Capitală, acuzându-l de management defectuos. „Chiar dacă avem aceleaşi
aspiraţii, lipsa capacităţii de leadership mă face să-mi pun semne de întrebare
dacă este persoana potrivită să conducă acest oraş foarte mare, foarte greu,
foarte complex” - ianuarie 2023, pentru Digi24. „Mi-ar fi trebuit să lucrez
zilele astea cu el la Primărie, dar e plecat în campanie prin țară, face mai
mult politică decât administrație în ultimul timp. Nu-l găsesc, unde să-l
găsesc? Pentru că dânsul e mai politician decât toți pentru că este un
politician de succes, a câștigat de două ori Primăria Capitalei, acum este într-o
altă campanie electorală, dar n-am fost convins de partea de administrator bun”
- martie 2025, pentru Digi24. Recent, Ciucu a comentat despre tensiunile din
trecut - consideră că a avut o relație corectă cu actualul președinte. Întrebat
când crede că s-a produs ruptura, a ținut să puncteze că probabil, Nicușor Dan
l-a văzut ca pe un adversar, lucru pe care l-a mai spus în trecut. Întrebat
recent, la Digi24, dacă ia în calcul să-l invite pe Nicușor Dan la evenimentul
de oficializare a candidaturii, Ciucu a răspuns: „De ce nu? Mi se pare că este
o figură importantă în politica românească. Este președintele României. Este o
onoare să-l ai prezent pe președintele României într-un astfel de context”. De
notat și că Ciucu și Nicușor Dan și-au aruncat unul altuia responsabilitatea în
cazul tragediei de pe Lacul Morii.
Drulă - Nicușor Dan. Fiul
risipitor:
În cazul lui Cătălin Drulă, este evident că
exploatează cartea sprijinului președintelui. Drulă a declarat că e sigur că
Nicușor Dan vrea ca el să ajungă primar. Și-a marcat intrarea în cursă,
dinainte de-a o anunța oficial, printr-o poză la Cotroceni. Sloganul de
campanie are ca inspirație clară sloganul lui Nicușor Dan de la prezidențiale,
„România onestă”. Drulă se marketează drept continuatorul proiectelor fostului
primar. Deși în acest caz, apropierea celor doi este evidentă, pentru că
Nicușor Dan are o istorie în USR și partidul i-a fost alături și după ce a
plecat din formațiunea pe care chiar el a fondat-o, au fost momente în care
deputatul Drulă nu a sărit din prima în barcă.
Nicușor Dan, acuzat de Drulă de
„șantaj emoțional la adresa USR”. „Telenovela demisiei”: Chiar punctul critic
al drumului președintelui în USR, referendumul Coaliției pentru Familie, a
conturat anumite tabere. Atunci, în 2017, Nicușor Dan a propus ca partidul să
nu se implice în disputa modificării Constituției. El a demisionat și a spus că
va reveni în partid dacă USR va accepta această condiție. Chiar Drulă i-a dat
răspunsul atunci, acuzându-l pe Nicușor Dan de „șantaj emoțional asupra
membrilor partidului”: „USR se va poziționa împotriva revizuirii Constituției
României inițiată de Coaliția pentru Familie, dovedind astfel că susține și
apără libertățile și viitorul românilor. Membrii USR au pus interesele de
modernizare ale societății românești și ale propriilor alegători deasupra unor
ipotetice calcule electorale lipsite de curaj și șantajului emoțional exercitat
asupra lor (…). USR Liberal dezaprobă faptul că fostul președinte al USR
Nicușor Dan s-a pus pe sine deasupra partidului și afirmă cu tărie că USR va
continua să rămână un partid al membrilor săi și al cetățenilor și nu al unui
singur om. Dezavuăm telenovela demisiei cu revenire, campania din afara
partidului pentru partid și continuarea campaniei în timpul referendumului,
toate elemente care denotă lipsa de respect față de membrii USR, care așteptau
respectarea regulilor principial agreate”, a scris Drulă. La alegerile din
2020, USR l-a ales inițial pe Vlad Voiculescu drept candidat, motivul fiind
chiar prejudiciile de imagine pe care Nicușor Dan le-a adus partidului. Tot
Drulă a spus atunci: „Dumnealui și-a dat demisia din USR chiar în ultima
săptămână de campanie și-am sperat ca acest lucru să nu iasă mediatic pentru că
poate ne-ar fi afectat”. Și chiar la începutul acestui an, deputatul afirma că
nu înțelege candidatura lui Nicușor Dan la Cotroceni, fiindcă „te-ai apucat de
o treabă la București și nu o termini”. Partidul a susținut-o pe Elena Lasconi
și s-a răzgândit, abia pe ultima sută de metri, în favoarea actualului șef de
stat.
2. Strategia
națională - un fel de ghiveci cu de toate!
În sfârșit, după ce s-a bâlbâit puțin în
preajma Justiției, după ce a ratat în aproape toate contactele externe, în timp
ce se chinuie să-și contureze o echipă, după ce s-a îndeletnicit cu tot felul
de ieșiri la rampă, președintele Nicușor Dan s-a apropiat și de una dintre
principalele sale sarcini: întocmirea unei Strategii Naționale de
Apărare. A ținut o conferință de presă în care ne-a vorbit despre
ea ca despre o operă în curs. Ne-a servit o ciornă, o citim, o
comentăm, trimitem propuneri, la Cotroceni sunt selectate, incluse, aprobate,
votate în CSAT și urmează întocmirea unui program cu un calendar și un plan de
muncă pe care nu-l putem accesa. Nu-i de nasul nostru, deși această încercare
de a ne fura căciula în materie de securitate se încheie cu o concluzie
șmecheră. În centrul Strategiei Naționale este cetățeanul. Poate cetățeanul
Nicușor Dan cu nevasta/concubina și copiii, nu cetățeanul român anonim și
plătitor de taxe. Ce ne arată discursul președintelui la recenta conferință de
presă față de ciorna publicată pe site-ul Administrației Prezidențiale? Că
între discurs și ciornă sunt diferențe de stil și exprimare. Unul
a vorbit, altul (sau alții) au scris. Nicușor Dan a vorbit despre lucruri
pe care le-a ținut minte după o lectură a materialului de 40 de pagini, iar
autorii ciornei au înșiruit într-un limbaj prețios, de analiză, sute de
probleme ale României, cele mai multe valabile pentru orice stat european,
chiar și asiatic. La conferința de presă, a mai adăugat ceva. A formulat
promisiunile sale pentru cei din instituțiile de forță. Adică, să stea
liniștiți, să nu-l părăsească, pentru că vor rămâne cu salariile și cu pensiile
întregi. După părerea mea, acesta pare a fi fost principalul mesaj
și chiar scopul conferinței de presă: „Există acord politic pe toate palierele
pentru ca același lucru să se întâmple în sistemele de apărare, interne,
servicii, adică nu este un motiv ca oamenii să se pensioneze, pentru că, din păcate,
din cauza incertitudinii - vorbesc acum doar de zona de magistrați - din cauza
incertitudinii pe ce urma să fie în sistemul de justiție, multă lume s-a
pensionat de frică că mai târziu nu va avea aceleași condiții de pensionare.
Deci vreau să fac anunțul ăsta foarte clar pentru ca oamenii să aibă o
previzibilitate pe ce se va întâmpla cu viitorul lor profesional”. Stați
liniștiți că de voi nu se atinge nimeni, pare să fi transmis Nicușor Dan celor
care l-au propulsat și pe care se sprijină. Între banalitățile spuse, am
reținut câteva care merită oarece atenție: „În primul rând, și cumva ăsta a
fost unul din - nu știu dacă șocuri - în orice caz surprinderi ale mele, că,
inclusiv la acest nivel național, administrația nu lucrează cu date. Deci sunt
multe situații în care deciziile nu sunt bazate pe date”. Presupun că
președintele se referea la aiurelile de la Primăria Bucureștilor, la deficitul
bugetar din campania sa electorală și la calculele „super-șchioape” ale
guvernului Ilie Bolojan. „O altă vulnerabilitate - și am insistat ca ea să fie
clar delimitată în Strategia Națională de Apărare - este corupția, care, pe de
o parte, slăbește coeziunea socială. Cum spuneam mai devreme, e greu să vrei să
te identifici, să aperi un stat corupt”. Presupun că multă lume a observat că
USR-ul (pe care președintele încearcă să-l împingă în toate instituțiile și
structurile de putere) este blocat mental pe un singur concept: corupția. Cu
fiecare apariție publică a președintelui și a trupeților săi din USR se
conturează firul roșu al politicii lor: anticorupția. Ca la Traian Băsescu și
la Codruța Koveși! Să-i termine pe adversari pentru păcatele lor și gata! Au
făcut politică. Lipsește doar un Florian Coldea care să orchestreze
operațiunea. În mintea acestui contingent de politicieni, corupția
persistă ca un loc comun, ca un inamic care îi încurcă în proiect. E ca o luptă
internă între unii și alții, ei beizadele curate contra unor români
corupți. Ne aflăm în fața unui concept de vânare a adversarilor, importat (sau
comandat) pentru a pune la cale mecanismele și instrumentele de curățare
a terenului. Pericolul corupției pentru securitatea națională este tratat
numai ca un factor intern. Niciodată, progresiștii din jurul lui Nicușor n-au
vorbit despre importul de corupție din țările democratice din Europa
sau de la partenerii strategici. Pentru useriști, corupția este doar un
factor intern, iar ei luptă cu disperare împotriva acelei părți din
electorat și din populație care nu răspunde la puritatea morală pe care
o pretind ei (fără a o respecta câtuși de puțin!). În mintea
useriștilor și a președintelui Nicușor Dan, siguranța națională ține de
succesul în lupta lor cu corupția internă, cea de la Bruxelles fiind
binefăcătoare. De cum trec granițele României, campionii anticorupției se
transformă în turiști și în shopp-iști. Am citit și marele „program de muncă și
viață” publicat pe site-ul Administrației Prezidențiale. Obositor, lung,
complicat, ca o promisiune de Congres, ca un program de guvernare, ca o
analiză de situație pentru un partid politic, ca o panoramă politică
pictată cu angajamente și priorități. Cuvinte prețioase și goale, care să
justifice campania anticorupție și măsurile de combatere a războiului
hibrid, mai corect spus a ce va urma
împotriva libertății din social-media unde toată lumea se tăvălește de râs și
își bate joc de cumplita inadecvare a președintelui Nicușor Dan.
3. Planul
B pentru strategia României - analiză:
Niciun om de stat responsabil din acest colț
periculos al lumii nu poate ignora cele două noi evoluții fundamentale în
securitatea regională care au loc în timpurile noastre și care necesită un
răspuns realist. Prima este intenția neechivocă a Americii de a pune capăt
rolului său istoric de garant al securității Europei, exprimată răspicat de la
vârful Administrației Trump. Poate că nu este încă complet clar cât timp va
dura până când SUA se va retrage în mod substanțial de pe acest continent și va
preda responsabilitatea principală pentru apărare europenilor înșiși; dar
direcția de mers este clară. Consecințele acestei noi politici americane de
dezangajare din Europa sunt colosale. Piatra de temelie a capacității NATO de
descurajare (deterrence) și a arhitecturii de securitate europeană va fi
treptat înlăturată. În timp, Alianța se va goli de substanță pe măsură ce
Articolul 5 își va pierde credibilitatea în absența sprijinului deplin al SUA.
Realitatea este că cei trei piloni ai justificării date de lordul Ismay pentru
crearea NATO după cel de-al Doilea Război Mondial - „să-i țină pe germani la
pământ, pe americani în Europa, și pe ruși în afară” - se prăbușesc: Germania
se reînarmează, SUA se retrage, iar Rusia a revenit deja cu trupe și război în
perimetrul european. Este o fantezie să crezi că „europenii” - incluzând Marea Britanie
- vor putea umple golul lăsat de SUA. Nu există suficienți bani, unitate
politică sau sprijin public consistent pentru o „apărare europeană” comună
adecvată sau pentru serviciu militar obligatoriu, în ciuda discuțiilor
nesfârșite despre toate acestea. În locul unei puteri militare europene
veritabile care să înlocuiască puterea americană, cel mai probabil vom vedea o
fragmentare a securității europene în acorduri subregionale. Fără un hegemon
extern precum SUA, singurele construcții de apărare viabile pot fi organizate
doar între subgrupuri de țări. Acest lucru se întâmplă deja: o Alianță Nordică
prinde contur din Marea Britanie până în Polonia și Finlanda. Separat, anul
acesta Ungaria a încheiat un acord de apărare cu Serbia, după un nou Pact Trilateral
Croația-Albania-Kosovo. Prioritățile și alianțele locale se redesenează la
ambele capete ale flancului estic, în afara politicilor NATO. Între timp,
politica externă românească nu se regăsește nicăieri pe această nouă hartă.
A doua evoluție strategică este întărirea pe
termen lung a puterii militare rusești și deci a influenței geopolitice a
Moscovei. Armata rusă e din ce în ce mai mare, nu mai mică, iar războiul îi
accelerează modernizarea. Spre deosebire de armatele occidentale, rușii câștigă
experiență de luptă, iar economia și societatea se militarizează, permițând
Kremlinului să-și mențină ofensiva geopolitică pe termen lung, dincolo de
conflictul actual. În plus, „parteneriatul fără limite” cu China asigură Rusiei
un sprijin decisiv pentru efortul de război și pentru ambițiile din regiunea
Mării Negre. Nimic din toate acestea nu înseamnă că Rusia poate „câștiga”
războiul din Ucraina în mod decisiv. Enormul ajutor financiar și militar occidental
pentru Kiev îngreunează progresul Rusiei. Dar acest sprijin este un aranjament
voluntar, fără bază legală, care se poate întrerupe rapid dacă se schimbă
contextul. Niciun stat NATO nu are un pact formal de apărare cu Ucraina, în
baza vreuni tratat votat de vreun parlament. Totul se bazează pe angajamente
unilaterale improvizate, ce trebuie acceptate și reînnoite politic de fiecare
nou guvern din Europa. Pe termen lung poziția Ucrainei este incertă. Oprirea
avansului rusesc și „pacea” este deja o sarcină grea; și mai dificil va fi
obținerea unor garanții de securitate și apoi reconstrucția țării lângă o Rusie
care va folosi războiul hibrid pentru a-i submina recuperarea. Cât despre
România, ea va trebui să se confrunte singură cu acest nou context de
securitate, odată ce reducerea posturii SUA în Europa se va accentua.
Răspunsul României:
În Balcani, problemele se adâncesc. La vestul
României, Ungaria și Serbia sunt prietene cu Rusia și China și se apropie una
de alta. La sud, Bulgaria rămâne cultural (și chiar politic) o zonă de
influență rusă. La est, Moldova, cu minoritatea sa pro-rusă și trupele ruse din
Transnistria, este un camp de luptă hibrid. Dincolo de cuvintele de
„reasigurare” dinspre UE și NATO, în lumea reală izolarea geostrategică a
României crește și lațul se strânge. Cine va apăra România în anii care vin?
Americanii nu mai vor, iar europenii nu pot - nici acum, nici peste un deceniu
când crizele actuale ale Europei se vor fi adâncit profund. Rezolvarea acestei
dileme strategice va necesita o revizuire completă a politicii externe
românești. Deferența față de „consensul european” agresiv și maximalist de la
Bruxelles trebuie înlocuită de o politică pro-pace, bazată pe interesul
național. O abordare național-conservatoare trebuie să prioritizeze
parteneriatele internaționale și alinierile politice strict în funcție de
interesele directe ale României, nu de ceea ce satisface cancelariile
occidentale sau presa „mainstream”. În primul rând, pentru a supraviețui și
prospera, România trebuie să adopte o strategie de maximă flexibilitate,
căutând să balanseze între forțele geopolitice din jur, nu rămânând blocată în
alinieri rigide. Conceptul de destindere (détente) ar trebui adoptat și el
într-o formulă regională adaptată situației României. Toate acestea nu ar fi
decât o revenire la tradițiile diplomatice mai vechi din spațiul românesc, când
miza era supraviețuirea statală la intersecția dintre imperiile Habsburgic, Rus
și Otoman. În al doilea rând, pe termen scurt, trebuie schimbată axa strategică
a politicii externe românești de la una Est-Vest la una Nord-Sud. În locul
obsesiei pentru „direcția pro-occidentală” și pentru rămânerea în grațiile
Parisului și Berlinului, România trebuie să-și dezvolte un sistem propriu de
alianțe în Europa de Sud-Est și mai departe. Ca țară latină, afinitatea
României cu Occidentul are sprijin popular covârșitor și nu este pusă la
îndoială. Nimeni nu „vrea cu rușii” ca soluție civilizațională sau economică.
Tocmai de aceea România are de fapt destulă marjă politică de a explora și alte
opțiuni și de a valorifica moștenirea sa bizantină și ortodoxă, precum și
experiența în relația cu Balcanii și Turcia. Direcția Sud, nu Vest, este linia
geopolitică pe care diplomația românească trebuie să-și concentreze eforturile
în anii care urmează. Proiectul ar trebui să includă Grecia dar și Turcia -
Bucureștiul poate găsi o politică de echilibru între cele două. O deschidere
majoră către Turcia, în special, trebuie să devină piesa centrală a acestei noi
strategii. Va rămâne singurul sprijin de securitate disponibil la Marea Neagră,
pe măsură ce interesul SUA scade. Este important ca noua formulă geopolitică a
României să se extindă până la Israel, care ar trebui recunoscut ca aliat cheie
și care ar trebui să devină un furnizor și mai important de echipamente
militare pentru Forțele Armate Române, ca alternativă la europeni și americani.
Ar trebui încercată și atragerea Poloniei în această axă românească Nord-Sud,
inclusiv prin Inițiativa celor Trei Mări. Însă Bucureștiul trebuie să rămână
realist: prioritatea Varșoviei este întărirea propriului său sistem
sub-regional la nord de linia Carpatică. Dincolo de Europa, statul român poate
în final să treacă la construirea unei politici internaționale de substanță și
a unei posturi globale pentru comerțul și diplomația românească. România de astăzi, mai democratică și parte
a unui sistem de alianțe occidentale mai puternic, poate realiza mai multe și
mai repede în politica externă chiar și decât a făcut-o în perioada comunistă.
Dar sistemul are nevoie de o repornire și de o nouă orientare
național-conservatoare - ghidată nu de ce se vrea la Bruxelles sau altundeva,
ci de ceea ce are nevoie România.
4. Specialii
vor deveni și mai speciali!
Președintele numit (cine citește să
înțeleagă!), Nicușor Dan, superficial ca de obicei, fără să studieze temeinic
legislația, fără să cunoască circumstanțele, a plecat câine surd la vânătoare.
Și a convocat la Cotroceni reprezentanți ai Guvernului, ai Înaltei Curți și ai
CSM, vezi Doamne, pentru a-și îndeplini rolul de mediator între puterile
statului, angajându-se să tranșeze spinoasa și exploziva problemă a specialilor
din magistratură. Cum era și de așteptat, eșecul a fost total. Magistrații,
reprezentanți ai procurorilor și judecătorilor - primii fiind, în realitate,
doar avocați ai statului - au simțit că președintele se deplasează pe un teren
mlăștinos și au șutat înainte. Au formulat, la unison, propuneri prin care, de
fapt, salariile lor, ca de altfel și pensiile, să devină și mai mari decât cele
care au fost până acum și au provocat astfel multă emoție în rândul populației.
Au demonstrat că nu le pasă de populație, ci doar să mențină statutul
procurorilor și judecătorilor la nivelul cel mai ridicat din Europa sub
aspectul cuantumului salariilor, al vârstei de pensionare și al cuantumului
pensiilor. A fost o mișcare de blocaj care a funcționat perfect. Pe acest fond,
Nicușor Dan, printr-o locuțiune urmată de o conferință de presă, s-a grăbit să
precizeze și, implicit, să se angajeze în legătură cu celelalte categorii de
„speciali” incluse, pe drept sau pe nedrept, în această formulă - militari,
polițiști etc. - că nimănui nu i se va modifica statutul pe perioada acoperită
de contractele pe care le-a semnat. Eventualele măsuri îi vizează doar pe cei
care, de acum încolo, urmează să facă parte din respectivele instituții. De
fapt, Nicușor Dan a inițiat o diversiune, sub pretextul de a nu precipita
procesul prin care reprezentanții diferitelor categorii socio-profesionale,
aflați în panică, solicită pensionarea. E vorba, în special, de armată, de
polițiști și de gardienii din penitenciare. De ce afirm că Nicușor Dan a încercat o diversiune? Din mai multe
motive. În primul rând, pentru că nu îl mai crede nimeni, în condițiile în
care, în niciun an de mandat, are atât de multe angajamente neonorate, a comis
atât de multe dezinformări publice și a ajuns la un nivel atât de scăzut de
credibilitate cum nu a mai ajuns niciun președinte al României, nici măcar la
sfârșitul mandatului. În al doilea rând, pentru că, din nou, a dovedit că nu
cunoaște legislația și că nu s-a pregătit nici pentru a media un conflict
interinstituțional, nici pentru a da un răspuns cât de cât credibil unei
societăți extrem de traumatizate. Există un principiu de fier, încă de pe
vremea dreptului roman, consacrat în toate legislațiile democratice ale
lumii: „Pacta sunt servanda est.” Într-o traducere liberă, un
contract asumat trebuie respectat. Toți salariații, fără excepție, au în spate
un contract semnat cu angajatorii lor. Este valabil și pentru judecători și
chiar și pentru procurorii care s-au precipitat să intre și ei în categoria
magistraților. La data la care și-au început activitatea, au semnat un
contract, iar respectivul contract trebuie respectat până la capăt, adică până
la pensionarea lor, dacă nu cumva, între timp, părțile au convenit să îl
modifice. De acest lucru se prevalează toți „specialii” adevărați și toți
„specialii” incluși, în mod perfid, în această categorie - cum, de exemplu, sunt
militarii. Numai că, prin legi succesive, sub presiunea unor grupuri de
interese mai mult sau mai puțin ilegitime, o altă putere a statului, respectiv
Parlamentul, sub influența unei a doua puteri a statului, respectiv Executivul,
a generat fel de fel de modificări care au condus la situația aparent fără
ieșire în care ne aflăm astăzi. Pe scurt, situația financiară, precum și cea a
pragului de ieșire la pensie a judecătorilor și procurorilor, a fost upgradată
până când s-a ajuns la o situație intolerabilă, de ruptură în societatea
românească. Și ce e de făcut?
Aparent, nu se poate face nimic. Pentru că procurorii și judecătorii se
prevalează de angajamentele pe care, prin lege, și le-a luat societatea în
raport cu ei. Ei blochează și vor bloca, în continuare, cu obstinație, orice
inițiativă a puterii legislative și a puterii executive, sub pretextul respectării ad-litteram a
angajamentelor pe care societatea și le-a asumat în ceea ce îi privește. Iar,
în conformitate cu mecanismele după care funcționează statul, în ceea ce-i
privește, va exista întotdeauna un blocaj la nivelul Curții Constituționale,
generat de faptul că, „corb la corb nu scoate ochii”. Pentru că și membrii CCR
sunt beneficiarii unui statut la fel de special. Dar, până la CCR, orice
proiect de modificare a statutului procurorilor și judecătorilor va fi blocat,
așa cum, de altfel, s-a mai întâmplat, de către Consiliul Superior al
Magistraturii și de către Curtea de Apel.
Dacă ar fi să aplicăm principiul Oului lui Columb sau să executăm o tăiere
a nodului gordian, toată această situație aparent fără ieșire ar putea fi
simplificată. La Cotroceni, reprezentanții ultimelor două instituții pe care
le-am nominalizat mai sus nu aveau ce căuta, din simplul motiv că sunt parte a
unui „pact al diavolului”. Administrarea justiției - concept în care sunt
incluse și modul în care decurg relațiile de serviciu ale procurorilor și
judecătorilor și, în general, condițiile pe care statul trebuie să le asigure
bunei desfășurări a anchetelor și a proceselor - este, atenție, apanajul
exclusiv al Ministerului Justiției, adică al puterii executive. Într-un stat normal la cap, doar de
aici ar trebui să pornească toate propunerile de modificare, în sus sau în jos,
a condițiilor în care funcționează cele două categorii care, împreună, în mod
artificial, își spun magistrați. În niciun caz, condițiile la care m-am referit
mai sus nu țin de competența altor instituții. Iar, dacă legea trebuie
modificată într-un fel sau altul, tot într-o țară normală la cap, ministrul
justiției face propuneri, iar Parlamentul dispune. În concluzie, noi funcționăm într-o logică total răsturnată, de
care președintele numit nu are nici cel mai mic habar, așa că nu exclud deloc
posibilitatea ca specialii să devină, în viitor, nu mai puțin speciali, ci și
mai speciali decât au fost până acum.
5. LUI
TRUMP ÎI PLAC ROMÂNII, DAR FACE DARURI UNGURILOR; ARMATA AMERICANĂ RĂMÂNE ÎN
ROMÂNIA, DAR PLEACĂ!
Așezat, alături de premierul maghiar Viktor
Orban, pe postul oaspetelui de mare vază, la o masă pe care porțelanurile și
argintăria erau atent aliniate în așteptarea ospătarilor care să aducă mâncarea
și băutura, Președintele Trump a fost întrebat de unul dintre ziariștii lăsați
să pătrundă pentru câteva clipe în încăpere, ce este cu retragerea militarilor
americani din România. „O simplă relocare de trupe. Nu placăm cu totul din
România. Îmi plac românii. Avem relații bune cu România.” - a venit
răspunsul, rostit cu o față de pokerist. Rugat să intervină, Secretarul
războiului, fost secretar al apărării, a confirmat: „Da! Avem relații bune
cu România. Problema deplasării trupelor a fost discutată și cu Rutte.” Globaliștii
neo-bolșevici români au exultat de bucurie: „America ne iubește în bloc și
necondiționat. Asta înseamnă că îi iubește pe Nicușor, Bolojan, Țoiu, Moșteanu
și pe toți ceilalți din același minunat aluat soroșist.” Suveraniștii
folclorici au căzut în melancolie: „Trump ne trădează din nou. Nu contestă
legitimitatea lui Nicușor. Nu îl tratează pe Georgescu ca președinte ales, așa
cum o consideră pe Corina Machado, nobelista venezueleană.” Cu toții se pare că
au nevoie de confirmarea străinătății pentru statutul și politica lor. Fără o
asemenea confirmare sunt pierduți. Dacă un lider străin nu le pune mâna în cap
nu se consideră binecuvântați spre a-și continua ascensiunea către conducerea
țării. Dacă, după ce a vorbit în repetate rânduri despre lovitura de stat din
România, administrația americană se întâlnește, totuși, cu Nicușor Dan sau cu
Oana Țoiu, aceștia, așa ziși „pro-europeni”, se simt legitimi. Lovitura de
stat, al cărei produs sunt, a fost uitată. Ba mai mult încă, nici nu a existat,
vezi Doamne, decât în închipuirea putiniștilor. Dacă aceeași administrație stă
de vorbă cu George Simion, el se simte legitim. Dacă interlocutorul nu este
„președintele ales”, Georgescu, ci „președintele executiv”, Nicușor, cel din
urmă devine legitim iar contestarea lui ilegitimă. Legitimitatea și ilegitimitatea se decid, deci, la Washington și, în
subsidiar, la Paris, Londra sau Berlin, numai la București, Iași, Cluj,
Timișoara, Craiova nu. Este la fel și pentru globaliști și pentru suveraniști,
și pentru pro-europeni și pentru euro-sceptici, și pentru soroșiști și pentru
naționaliști, și pentru neo-bolșevici și pentru neo-protocroniști. De
asemenea, cu toții plâng că trupele americane părăsesc România. Globaliștii
sunt disperați că armata americană ne abandonează. Suveraniștii strigă că dacă
ei erau la putere armata americană nu ne abandona. Așadar, dorința ca
trupe străine să se afle pe teritoriul României și pe cheltuiala românilor este
unanimă la nivelul actualei noastre clase politice de la extrema stângă la
extrema dreaptă. Că prezența unor
armate străine pe teritoriul unei țări reduce libertatea de decizie a acesteia,
indiferent dacă ocupantului i se spune „aliat” sau „agresor”, nu pare a
interesa pe nimeni. Este ceva asemănător cu schizofrenia liderilor UE care vor
să scape de tutela americană, dar nu vor ca americanii să plece din Europa și
să îi lase singuri în a se război cu Rusia. Oricum, după ce a anunțat că îi
place pe români, Trump a luat masa cu Viktor Orban, iar la desert ungurilor li
s-a dat dreptul nelimitat de a cumpăra petrol și gaz din Rusia, pentru a-și
susține economia și a menține calitatea vieții cetățenilor maghiari. Românii cei simpatici vor rămâne și
fără trupe americane și fără gaz rusesc. În schimb vor cumpăra arme de la
ucrainieni, în contrapartida celor făcute cadou de România ucrainienilor
(sic!). Dacă tot le-am donat, acum „să răscumpărăm donația”. (sic!). Gazul și
petrolul tot de la ruși îl vom achiziționa, dar mai scump, cel mai probabil
prin intermediul Ungariei sau Turciei. O variantă este aceea de a cumpăra și
mai scump gaz lichefiat american, dar numai atunci când vom dispune de
instalațiile portuare adecvate și se va fi terminat războiul cu Ucraina în
Marea Neagră. Vi se pare absurd? Nu
uitați că absurdul s-a născut în România! România este țara lui Urmuz
și Eugen Ionescu, unde realul se confundă cu imaginarul și unde s-au încrucișat
spiritual Iosif Vissarionovici Stalin cu Ion Luca Caragiale. Cum rămâne atunci cu declarația de
iubire a Washingtonului? Modul în care la București sunt interpretate asemenea
declarații suferă de un infantilism și un provincialism cutremurătoare. Dacă administrația americană nu
agreează conducerea României, nu o va declara public, ci, pur și simplu, o va
înlătura, dând CIA misiunea de a realiza schimbarea de regim. Numai dacă CIA
eșuează, va începe o campanie virulentă prin care guvernul român va fi
diabolizat, înainte ca România să fie supusă „sancțiunilor”. Dar asta numai în cazul în care SUA nu
se poate dispensa de contribuția României. Felul în care Trump a spus că
românii sunt băieți buni, a fost piatra de mormânt pusă de Președintele
american pe parteneriatul strategic dintre România și SUA. Cu Ungaria alături, inclusiv ca punte între Washington și Moscova,
cu o Rusie cu care sferele de securitate au fost delimitate, precum și în curs
de a părăsi Europa, SUA nu are nevoie stringentă de România. Nu ar
abandona-o în voia valurilor ordinii mondiale post-americane decât dacă România
ar fi un stat suveran, pe care, la fel ca în fizică, SUA se poate sprijini
tocmai întrucât i se opune, apt a se insera pozitiv ca actor de sinestătător
central în strategia periferică a SUA la Marea Neagră, în Balcani și în
Orientul Apropiat. Nu este, însă,
cazul. De ce să își mai bată Casa Albă capul cu românii? Dacă vor
securitate să se înțeleagă cu Putin. Dacă vor război să îl urmeze pe Macron. Cât despre retragerea Americii din
Europa, după modelul retragerii sovietice din anul 1990, sau după cel mai vechi
al retragerii aureliene, din anii 271-274, ea este impusă atât de evoluțiile
globale, cât și de realitățile interne americane. Imperiul s-a extins
dincolo de limitele soldului resurselor proprii raportate la renta imperială.
El se sufocă sub presiunea cheltuielilor impuse de apărarea împotriva asaltului
„barbarilor” (puterile globale emergente) cumulate cu cheltuielile pentru
disciplinarea supușilor și securitatea teritoriilor ocupate; cheltuieli care
depășesc veniturile directe și avantajele geostrategice asigurate de ocupație.
După decenii în care investițiile pentru securitate internațională au depășit
masiv și constant pe cele pentru dezvoltare economică națională și protecție
socială, societatea americană a intrat într-o situație revoluționară. Imperiul
se confruntă, deci, și cu războiul civil izbucnit intra muros, în inima
sa. De aceea intră în faza de contracție. Frontierele externe sau expunerea
externă trebuie reduse, atât pentru a micșora nevoile luptei cu amenințările
din afară, cât și pentru a spori puterea în fața contestărilor dinăuntru. Este
un fenomen obiectiv. Din punct de
vedere subiectiv, Donald Trump nu poate admite, însă, asta; a admite
slăbiciunea înseamnă să dea curaj adversarilor. Aceștia se tem mai mult de
mitul invincibilității americane decât de puterea americană reală. Prin urmare,
SUA nu se retrage, ci se „repoziționează”. Și nu își abandonează egoist aliații
europeni, ci le cere să își asume o răspundere rezonabilă pentru apărarea
securității lor. Nu părăsește NATO, dar se delimitează și externalizează față
de NATO, care, astfel, din alianță condusă de SUA, devine un subiect distinct
obligat să negocieze cu SUA și să cumpere armament de la ea. Așa se face că, pe
tăcute, America se dezangajează din Europa, iar complexul militar
industrial american se îmbogățește - un joc de sumă pozitivă în politica
internă a SUA și unul de sumă nulă în politica externă a SUA. Abia când va deveni evident că
europenii din ocupați protejați au devenit vulnerabilitate a protectorului și
din furnizori de securitate și resurse pentru SUA au devenit consumatori de
securitate și resurse americane, retragerea americană va fi declarată
public, dar, chipurile, nu ca slăbiciune, ci ca sancțiune. Înțelegând jocul, spre deosebire de nevolnicii guvernanți români,
și dorind să nu rămână în fața rușilor fără americani, tot atât de mult pe cât
doresc să iasă de sub tutela americană, fostele imperii vest-europene fac
tot ce pot pentru a menține SUA în război cu Rusia. Un război care dacă nu
poate fi câștigat, trebuie eternizat. Iată
piesa care se derulează sub privirile tembele ale politicienilor de la
București. Preocupați exclusiv de lupta pentru putere într-o țară rămasă fără
putere, ei speculează nătâng și păgubos fiecare cuvânt rostit de liderii
imperiilor occidentale nu pentru a-și comunica intențiile, ci pentru a-și
ascunde gândurile adevărate, și fiecare narativ născocit de propaganda
occidentală pentru a oculta realitatea în speranța că, în cele din urmă,
aparențele create în laboratoarele dezinformării vor lua locul realității, că
basmul va genera realitate. Astfel România se prăbușește, încet dar sigur,
în hăurile istoriei din care nu se știe când și cum va mai putea ieși. În oala istoriei pusă pe focul dezordinii
globale actuale, apa se încălzește gradual tinzând spre punctul de fierbere, în
timp ce broscuța românească „se adaptează”, cu convingerea că va putea
supraviețui trișându-și destinul la infinit. Dacă această atitudine nu se va
schimba, atunci când apa va da în clocot și traiul în oală va deveni
insuportabil, românii, cu toate energiile epuizate pentru adaptare, nu vor mai
găsi forța spre a sări afară și a se salva. Atunci supraviețuirea va
deveni sub-viețuire. Să luăm aminte!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu