CARTEA
„FAPTELE APOSTOLILOR”. COMENTARIU. Partea a noua.
A. „Să-l
caute pe Dumnezeu ... și să-l găsească”; Pavel stabilește o bază comună de
discuție și se adaptează auditoriului; Faptele 17:16-34:
Pavel este foarte tulburat. El se află în
Atena, un centru al culturii grecești, unde au predat cândva Socrate, Platon și
Aristotel. Atenienii sunt foarte religioși și venerează o mulțime de zeități.
Peste tot în jurul lui, în temple, în piețe și pe străzi, Pavel vede numai
idoli. El știe bine cum privește adevăratul Dumnezeu, idolatria și și-a însușit
acest punct de vedere (Ex.
20:4, 5). Prin urmare, fidelul apostol detestă idolii! Ceea
ce vede Pavel când intră în piața publică, sau agora, este de-a dreptul șocant:
lângă intrarea principală, nenumărate statui falice ale zeului Hermes
străjuiesc colțul de nord-vest al pieței. În plus, piața este plină de
sanctuare. Cum va putea să predice acest apostol zelos într-un oraș cufundat în
idolatrie? Va reuși el să-și stăpânească indignarea și să găsească o bază
comună de discuție cu oamenii de aici? Va reuși să ajute vreo persoană „să-l
caute pe adevăratul Dumnezeu și să-l găsească”? Discursul lui Pavel în fața
învățaților din Atena, consemnat în Faptele
17:22-31, este un model de elocință, de tact și de discernământ.
Analizând exemplul lui Pavel, învățăm multe despre modul în care putem să
stabilim o bază comună de discuție și să-i ajutăm pe oameni să gândească.
Învățând
„în piață” (Faptele 17:16-21):
Pavel a ajuns la Atena în a doua sa călătorie
misionară, în jurul anului 50 d.H.. Sila și Timotei încă nu sosiseră din
Bereea. Astfel, potrivit obiceiului său, el „a început să discute în sinagogă
cu iudeii”. De asemenea, el a mers într-un loc unde putea să le predice și
locuitorilor neevrei ai Atenei, și anume „în piață”, sau agora (Fap.
17:17). Situată la nord-vest de Acropole, agora din Atena se
întindea pe o suprafață de aproximativ cinci hectare. Această piață era mai
mult decât un loc în care se făcea comerț; era piața publică a orașului. Agora
reprezenta, în fapt, centrul economic, politic și cultural al orașului.
Atenienilor le plăcea să se adune aici pentru a purta discuții
intelectuale. În piață, Pavel a întâlnit un auditoriu mai greu de abordat.
Mulți dintre cei adunați acolo erau epicurieni și stoici, membri a două școli
filozofice rivale. Epicurienii considerau că viața a apărut din
întâmplare, iar esența viziunii lor asupra vieții era: „Nu este nevoie să te
temi de Dumnezeu. În moarte nu există durere. Binele poate fi atins, răul poate
fi îndurat”. Stoicii puneau accent pe rațiune și pe logică și nu credeau că
Dumnezeu este o Persoană. În plus, nici epicurienii și nici stoicii nu credeau
în înviere, așa cum credeau discipolii lui Hristos. În mod clar, concepțiile
filozofice ale acestor două grupuri erau incompatibile cu adevărurile
superioare ale creștinismului autentic, pe care îl predica Pavel. Dar cum au
reacționat acei intelectuali greci la învățăturile prezentate de Pavel? Unii
l-au numit „palavragiu”, folosind un cuvânt care literalmente înseamnă
„ciugulitor de semințe” (Fap.
17:18). Inițial, cuvântul era folosit cu privire la o pasăre mică
ce ciugulește semințe de peste tot. Mai târziu a ajuns să descrie o persoană
care adună resturi de alimente sau alte lucruri aruncate prin piață. Apoi
termenul a fost folosit în sens figurat cu privire la un om care adună frânturi
de informații, îndeosebi unul care nu este în stare să facă legătura între ele.
Prin urmare, acei învățați spuneau că Pavel era un ignorant care repeta ce a
auzit de la alții. Însă, așa cum vom vedea, Pavel nu s-a lăsat intimidat de
acest apelativ jignitor. Alții însă, când l-au auzit pe Pavel predicând în
piață, au avut altă reacție. „Pare să fie vestitorul unor zeități străine”, au
spus ei (Fap.
17:18). Pentru atenieni, acesta ar fi fost un lucru foarte grav. Cu
secole în urmă, și lui Socrate i se adusese o acuzație asemănătoare, motiv
pentru care fusese judecat și condamnat la moarte. Nu este de mirare că
Pavel a fost dus la Areopag și i s-a cerut să explice acele învățături,
care li se păreau ciudate atenienilor. Cum avea Pavel să-și apere mesajul în
fața unor persoane care nu cunoșteau deloc Scripturile?
„Bărbați
din Atena, după câte văd ...” (Faptele 17:22, 23):
Să ne amintim că Pavel era foarte tulburat de
idolatria dezgustătoare a atenienilor. Totuși, el și-a ținut în frâu
sentimentele și n-a atacat cu virulență închinarea la idoli. Plin de tact,
Pavel s-a străduit să-și câștige auditoriul stabilind o bază comună de
discuție. El a început prin a spune: „Bărbați din Atena, după câte văd, în
toate lucrurile sunteți mai devotați zeităților decât alții” (Fap.
17:22). Cu alte cuvinte, Pavel le-a spus: Observ că sunteți
foarte credincioși! Dovedind înțelepciune, el i-a lăudat pentru că aveau
înclinații spirituale. Pavel era conștient că unii oameni orbiți de învățături
false pot avea o inimă receptivă. La urma urmei, și el fusese cândva „în
neștiință și acționase din necredință” (1 Tim.
1:13).
Urmărind să-și clădească argumentația pe o bază comună, Pavel a adus în
discuție un lucru ce dovedea că atenienii aveau înclinații religioase, și anume
un altar dedicat „unui Dumnezeu necunoscut”. Grecii și alte popoare aveau
obiceiul să dedice altare „unor Dumnezei necunoscuți” de teamă să nu-și atragă
mânia vreunui zeu pe care l-ar fi omis în închinarea lor. Ridicând un asemenea
altar, atenienii admiteau că există un Dumnezeu pe care nu-l cunoșteau. Pavel
s-a folosit de acest lucru pentru a face trecerea la vestea bună. El le-a spus:
„Ceea ce venerați voi fără să cunoașteți, aceea vă vestesc eu” (Fap.
17:23). Acest mod de abordare subtil a fost foarte eficient. El
nu le vorbea despre un zeu nou sau străin, așa cum îl acuzaseră unii, ci despre
acel Dumnezeu necunoscut lor, adevăratul Dumnezeu.
Dumnezeu
„nu este departe de niciunul dintre noi” (Faptele 17:24-28):
Pavel a stabilit o bază
comună de discuție, dar a reușit el oare să o păstreze pe tot parcursul
discursului său? Știind că aceia care-l ascultau erau instruiți în filozofia
greacă și nu cunoșteau Scripturile, el și-a adaptat argumentația în mai multe
moduri. În primul rând, a prezentat învățăturile biblice fără a cita în mod
direct din Scripturi. În al doilea rând, s-a identificat cu ascultătorii săi,
folosind uneori persoana întâi plural. În al treilea rând, a citat din
literatura greacă pentru a arăta că unele lucruri despre care le vorbea se
regăseau și în scrierile lor. Să examinăm în continuare discursul plin de forță
al lui Pavel. Ce adevăruri fundamentale le-a dezvăluit el atenienilor despre
Dumnezeul pe care nu-l cunoșteau? Dumnezeu a creat Universul. Pavel a
spus: „Dumnezeul care a făcut lumea și toate lucrurile din ea, El, care este
Domnul cerului și al pământului, nu locuiește în temple făcute de mâini” (Fap.
17:24). Universul nu a apărut din întâmplare. Adevăratul
Dumnezeu este Creatorul tuturor lucrurilor (Ps.
146:6 - T.M.). Spre deosebire de zeița Atena sau de ceilalți zei,
a căror glorie depindea de temple, sanctuare și altare, Domnul Suveran al
Cerului și al Pământului nu poate fi cuprins în temple făcute de mâini omenești
(1 Regi
8:27).
Mesajul lui Pavel era clar: Adevăratul Dumnezeu, care este atât de măreț, nu
poate fi comparat cu un idol făcut de oameni, care este adăpostit în temple
făcute de oameni. Dumnezeu nu depinde de oameni. Oamenii idolatri
obișnuiau să-și îmbrace idolii cu veșminte scumpe, să le facă multe daruri
costisitoare sau să le aducă mâncare și băutură - de parcă idolii aveau
nevoie de astfel de lucruri! Totuși, unii filozofi greci din auditoriul lui
Pavel considerau probabil că zeii nu aveau nevoie de nimic din partea
oamenilor. Fără îndoială că aceștia erau de acord cu cele spuse de Pavel, și
anume că Dumnezeu nu este „slujit de mâini omenești, ca și cum ar avea nevoie
de ceva”. Într-adevăr, oamenii nu-i pot da nimic material Creatorului.
Dimpotrivă, Creatorul le dă oamenilor ceea ce au nevoie: „viață, suflare și
toate lucrurile”, inclusiv soare, ploaie și pământ roditor (Fap.
17:25; Gen.
2:7).
Așadar, Dumnezeu, Cel care dă, nu depinde de oameni, cei care
primesc. Dumnezeu a creat omul. Atenienii se considerau superiori
celor ce nu erau greci. Însă mândria de neam și rasială sunt în contradicție cu
adevărul biblic (Deut.
10:17). Pavel a abordat această chestiune delicată cu tact și cu
iscusință. El a spus că „(Dumnezeu) a făcut dintr-un singur om toate neamurile
oamenilor”, ceea ce cu siguranță le-a dat de gândit celor prezenți (Fap.
17:26). Pavel se referea la relatarea din Geneza despre Adam,
strămoșul comun al oamenilor (Gen.
1:26-28). Întrucât toți oamenii au același strămoș, nicio rasă și
nicio naționalitate nu este superioară alteia. Aceasta era singura concluzie
logică la care puteau ajunge ascultătorii lui Pavel. Dumnezeu doreşte ca
oamenii să se apropie de El. Deși probabil dezbătuseră îndelung problema
scopului vieții, filozofii din auditoriul lui Pavel nu reușiseră să găsească un
răspuns satisfăcător. Pavel însă le-a arătat clar care este scopul Creatorului
cu privire la oameni: „ca ei să-l caute pe Dumnezeu, chiar dacă ar trebui să
bâjbâie după el și să-l găsească, deși nu este departe de niciunul dintre noi”
(Fap.
17:27). Acel Dumnezeu necunoscut atenienilor nu era imposibil de
cunoscut. Dumnezeu nu este departe de cei care doresc cu adevărat să-L găsească
și să-L cunoască (Ps.
145:18 - T.M.). Demn de remarcat este faptul că Pavel a folosit
aici pronumele „noi”, incluzându-se astfel printre cei ce trebuiau „să-L caute”
pe Dumnezeu și „să bâjbâie” după El. Şi oamenii ar trebui să dorească să
se apropie de Dumnezeu. Pavel a spus că „avem viață, ne mișcăm și existăm”
datorită lui Dumnezeu. Unii bibliști susțin că, prin aceste cuvinte, Pavel
făcea referire la versurile lui Epimenides, poet cretan din secolul
al VI-lea î.H. și personalitate marcantă în tradiția religioasă
ateniană. Apoi el a adăugat: „Așa cum au zis unii poeți de-ai voștri: Căci și
noi suntem urmașii săi” (Fap.
17:28). Astfel, Pavel a arătat că toți ar trebui să se simtă
într-un fel înrudiți cu Dumnezeu, deoarece El l-a creat pe primul om din care
descind toți oamenii. Să remarcăm că apostolul a prezentat mesajul într-o
manieră atrăgătoare, citând din operele unor scriitori greci, apreciați cu
siguranță de auditoriul său. Până în acest punct al discursului, Pavel le-a
dezvăluit prin cuvinte bine alese ascultătorilor săi atenieni unele adevăruri
fundamentale despre Dumnezeu. Dar ce trebuiau să facă atenienii odată ce au
aflat aceste informații vitale? Pavel nu s-a reținut să le spună în continuarea
discursului său.
„Toți,
pretutindeni, trebuie să se căiască” (Faptele 17:29-31):
Pavel a fost gata să-și îndemne ascultătorii
la acțiune. Pornind de la cuvintele pe care tocmai le citase, el a spus:
„Așadar, pentru că suntem urmașii lui Dumnezeu, nu trebuie să credem că Ființa
Divină este asemenea aurului, a argintului sau a pietrei, asemenea vreunui
lucru sculptat prin arta și imaginația omului” (Fap. 17:29).
Într-adevăr, dacă omul a fost făcut de Dumnezeu, cum ar putea Dumnezeu să fie
asemenea idolilor, care sunt făcuți de mâna omului? Prin acest raționament
logic, Pavel a arătat cu tact cât de absurdă este închinarea la idoli (Ps.
115:4-8 - T.M.; Is.
44:9-20). Iar pentru a mai atenua impactul acestui adevăr, Pavel
s-a identificat cu auditoriul său folosind persoana întâi plural. Apostolul a
arătat clar că toți oamenii trebuie să facă ceva: „Dumnezeu a trecut cu vederea
timpurile unei astfel de neștiințe (când se credea că îi accepta pe cei ce se
închinau la idoli), totuși acum El le spune oamenilor că toți, pretutindeni,
trebuie să se căiască” (Fap.
17:30). Probabil că acest îndemn la căință i-a șocat pe unii din
auditoriul lui Pavel. Însă discursul său demonstrase cu prisosință că ei îi
datorau viața lui Dumnezeu și, prin urmare, erau răspunzători înaintea Sa. Ei
trebuiau să-l caute pe Dumnezeu, să învețe adevărul despre El și să-și schimbe
modul de viață pentru a trăi în conformitate cu acest adevăr. Pentru atenieni,
aceasta însemna să accepte că idolatria este un păcat și să renunțe la
practicile lor idolatre. Pavel și-a încheiat discursul prin următoarele
cuvinte pline de forță: „(Dumnezeu) a stabilit o zi în care urmează să judece
cu dreptate pământul locuit, printr-un om pe care l-a numit. Și le-a dat o
garanție tuturor oamenilor înviindu-l din morți” (Fap.
17:31). O Zi a Judecății! Iată un motiv cât se poate de serios
pentru a-l căuta și a-l găsi pe adevăratul Dumnezeu! Pavel n-a specificat
numele Judecătorului desemnat, însă a spus ceva surprinzător despre El: a trăit
ca om, a murit și a fost sculat din morți de Dumnezeu. Această încheiere
însuflețitoare are o semnificație profundă pentru creștinii de astăzi. Știm că
Judecătorul desemnat de Dumnezeu este înviatul Iisus Hristos (Ioan
5:22).
El va domni o mie de ani pe Pământ (Apoc.
20:4, 6), timp
în care va aduce binecuvântări extraordinare celor ce vor fi trăi atunci.
Dumnezeu a garantat împlinirea tuturor acestor lucruri prin cel mai mare
miracol înfăptuit vreodată: învierea lui Iisus Hristos!
„Unii
... au devenit credincioși” (Faptele 17:32-34):
Discursul lui Pavel a
stârnit reacții diferite. „Unii au început să-și bată joc” de el când au auzit despre
înviere. Alții au fost politicoși și nimic mai mult. Ei au spus: „Despre asta
te vom asculta altă dată!” (Fap.
17:32). Dar câțiva au reacționat favorabil: „Unii oameni i s-au
alăturat și au devenit credincioși. Printre aceștia au fost și Dionisie,
judecător la tribunalul Areopagului, o femeie pe nume Damaris și alții împreună
cu ei” (Fap.
17:34).
SUPLIMENTAR:
1. ATENA, CENTRUL CULTURAL AL LUMII ANTICE:
Acropola Atenei a fost o citadelă puternic
fortificată cu mult înainte de primele consemnări istorice referitoare la oraș,
din secolul al VII-lea î.H.. Atena a devenit cel mai important oraș
al provinciei Atica, ajungând să exercite influență asupra unei zone de
aproximativ 2 500 km.2, cuprinse între munți și mare. Numele
orașului are legătură cu zeița Atena, considerată zeița protectoare a acestuia.
În secolul al VI-lea î.H., un legislator atenian pe nume Solon a reformat
sistemul social, politic, juridic și economic. El a îmbunătățit nivelul de trai
al săracilor și a pus bazele unei forme de guvernare democratice. Însă această
democrație era doar pentru cei liberi. Populația majoritară a orașului era
formată din sclavi. După victoriile repurtate de greci asupra perșilor, în
secolul al V-lea î.H., Atena a devenit capitala unui mic imperiu, ale
cărui nave făceau comerț până în Italia și Sicilia, în vest, și până în Cipru
și Siria, în est. În epoca sa de apogeu, Atena a fost centrul cultural al lumii
antice, remarcându-se în domenii precum arta, teatrul, filozofia, retorica și
științele exacte. La frumusețea orașului contribuiau multe clădiri publice și
temple. Panorama sa era dominată de impozanta colină numită Acropole, pe care
se afla Partenonul. Acesta adăpostea statuia de 12 m. din aur și fildeș a
zeiței Atena. Orașul Atena a fost cucerit mai întâi de spartani, apoi de
macedoneni, iar, în cele din urmă, de romani, care i-au jefuit bogățiile. Cu
toate acestea, pe vremea lui Pavel, Atena continua să se bucure de un statut
privilegiat datorită trecutului său glorios. De fapt, orașul n-a fost inclus
niciodată în vreo provincie romană, ci avea autoritate juridică asupra
propriilor cetățeni și era scutit de impozite față de Roma. Deși gloria
orașului apusese, Atena era încă un centru universitar, unde erau trimiși la
studii fiii celor bogați.
2. EPICURIENII
ȘI STOICII:
Epicurienii și stoicii erau adepții a două
școli filozofice distincte. Nici unii, nici alții nu credeau în înviere. Epicurienii
credeau în existența zeilor, dar considerau că aceștia nu arătau niciun interes
față de oameni, nu-i răsplăteau și nici nu-i pedepseau. De aceea, din punctul
lor de vedere, rugăciunile și jertfele erau inutile. Epicurienii susțineau că
binele suprem în viață este plăcerea. Principiile morale erau excluse din
gândirea și din acțiunile lor. Totuși, ei recomandau moderația, însă numai
pentru a fi evitate consecințele neplăcute ale exceselor. Iar cunoștința era de
dorit doar pentru a-l elibera pe om de superstiții și temeri religioase. Stoicii
credeau că toate lucrurile erau parte integrantă a unei zeități impersonale și
că sufletul uman provenea dintr-o astfel de sursă. Unii stoici considerau că,
în final, sufletul va fi distrus împreună cu Universul. Alții susțineau că
sufletul se va reintegra în cele din urmă în acea zeitate. În concepția
filozofilor stoici, la fericire se putea ajunge printr-o viață trăită în
armonie cu natura.
Notă: Pavel a citat, în discursul
său, nu doar din Epimenides, ci și din poemul Phenomena, scris de
poetul stoic Aratus. Cuvinte similare se regăsesc și în alte lucrări grecești,
precum Imn lui Zeus, de scriitorul stoic Cleantes.
B. „Continuă să vorbești! Să nu taci”;Deși lucrează pentru a se întreține, Pavel pune lucrarea de predicare pe primul plan:
Suntem spre sfârșitul anului 50. Apostolul
Pavel se află în Corint, un centru comercial prosper, cu o populație numeroasă,
alcătuită din greci, romani și evrei. Pavel nu a venit aici ca să facă
negoț și nici ca să-și caute un loc de muncă. El are un scop mult mai nobil: să
depună mărturie despre Împărăția lui Dumnezeu. Pavel are nevoie de o locuință,
dar nu vrea să fie o povară pe umerii fraților săi. El nu vrea să lase impresia
că așteaptă să fie întreținut de alții fiindcă vestește Cuvântul lui Dumnezeu.
Ce va face el? Pavel cunoaște o meserie: confecționarea de corturi. Aceasta nu
este o îndeletnicire ușoară, însă el este gata să lucreze cu mâinile lui pentru
a se întreține. Va găsi Pavel un loc de muncă în acest oraș aglomerat? Va găsi
o locuință decentă? Deși se confruntă cu aceste griji ale vieții, Pavel nu
neglijează principala sa activitate, lucrarea de predicare. Așa cum vom vedea
în continuare, Pavel a rămas în Corint mai multă vreme, iar lucrarea sa aici a
fost foarte rodnică.
„Meseria
lor era facerea corturilor” (Faptele 18:1-4):
După un timp de la
sosirea sa în Corint, Pavel l-a întâlnit pe un evreu numit Aquila și pe soția lui,
Priscila (Prisca). Aceștia se stabiliseră în Corint ca urmare a decretului dat
de împăratul Claudius, potrivit căruia „toți iudeii (trebuiau) să plece din
Roma” (Fap. 18:1, 2). Aquila și Priscila l-au
primit cu ospitalitate pe Pavel, găzduindu-l în casa lor. Mai mult, l-au luat
să lucreze împreună cu ei. Biblia spune: „Fiindcă aveau aceeași meserie,
(Pavel) a rămas în casa lor și lucrau, pentru că meseria lor era facerea
corturilor” (Fap. 18:3).
Pavel a locuit în casa acestor oameni inimoși în toată perioada cât a predicat
în Corint. Tot atunci, când a locuit la Aquila și Priscila, se pare că a scris
unele dintre scrisorile/epistolele ce au devenit mai târziu o parte a canonului
biblic. Dar cum de avea Pavel, un om care învățase „la picioarele lui
Gamaliel”, o asemenea meserie? (Fap. 22:3)
Se pare că evreii din secolul I nu considerau că era sub demnitatea lor
să-și învețe copiii o meserie, chiar dacă aceștia aveau să urmeze și o
instruire suplimentară. Pavel era din Tars, un oraș din regiunea Cilicia,
cunoscută pentru o pânză din care se făceau corturi, numită cilicium. Astfel,
el a învățat să confecționeze corturi încă din copilărie. Ce presupunea această
meserie? Țeserea pânzei sau croirea și coaserea acestui material tare și aspru
nu era deloc o muncă ușoară! Pavel nu considera confecționarea de corturi
activitatea principală din viața sa. Pentru el, această îndeletnicire era doar
un mijloc de a se întreține ca să poată anunța vestea bună „fără să coste
nimic” pe nimeni (2 Cor.
11:7). Dar cum considerau Aquila și Priscila munca lor laică? Acești
creștini aveau, fără îndoială, aceeași concepție ca Pavel. De fapt, când Pavel
a plecat din Corint, în anul 52, ei au lăsat totul și au mers cu el. S-au mutat
la Efes, iar acolo și-au pus locuința la dispoziție pentru întrunirile Bisericii
locale (1 Cor.
16:19). Apoi s-au întors la Roma, după care au mers din nou la
Efes. Aceste două persoane au pus
interesele Împărăției pe primul plan în viață și le-au slujit cu abnegație
altora, astfel că „toate bisericile neamurilor” le erau recunoscătoare (Rom. 16:3-5; 2 Tim.
4:19).
„Mulți
dintre corinteni ... au crezut” (Faptele 18:5-8):
Așadar, Pavel considera munca laică doar un
mijloc pentru atingerea unui scop. Acest lucru s-a văzut clar și când Sila și
Timotei au venit din Macedonia cu daruri generoase (2 Cor.
11:9). Atunci Pavel „s-a dăruit întru totul cuvântului” („și-a
folosit tot timpul pentru a predica”, Noul Testament, Traducere în limba
română modernă, 2000) (Fap. 18:5). Însă eforturile lui de a le anunța
evreilor mesajul salvator despre Hristos au fost respinse cu înverșunare. Ca
semn că își declină orice responsabilitate în privința lor, Pavel și-a scuturat
veșmintele și le-a zis împotrivitorilor evrei: „Sângele vostru să cadă asupra
capetelor voastre! Eu sunt curat. De acum înainte voi merge la oamenii din
neamuri” (Fap. 18:6; Ezec.
3:18, 19). Unde avea să predice Pavel acum? Un bărbat pe nume
Tițiu/Titius Iust, probabil un prozelit care locuia lângă sinagogă, și-a pus
casa la dispoziție pentru ca Pavel să-și poată continua lucrarea. Astfel, Pavel
n-a mai predicat la sinagogă, ci în casa acestuia (Fap. 18:7).
Așadar, în perioada cât a stat în Corint, Pavel a locuit în casa lui Aquila și
a Priscilei, însă și-a desfășurat activitatea de predicare în casa lui Iust. Să
înțelegem oare din declarația lui Pavel, potrivit căreia avea să meargă la
oamenii din neamuri, că el nu le-a mai predicat deloc evreilor și prozeliților,
nici chiar celor receptivi? Nicidecum. De pildă, „Crisp, președintele sinagogii,
a crezut în Domnul și, împreună cu el, toată casa lui”. În plus, se pare că
mulți dintre cei care participau la întrunirile de la sinagogă au urmat
exemplul lui Crisp, deoarece Biblia spune: „Mulți dintre corintenii care auzeau
au crezut și s-au botezat” (Fap. 18:8).
Astfel, în Corint s-a format o congregație, care se întrunea în casa lui Tițiu
Iust. Ce concluzie putem trage de aici? Dacă evenimentele din Faptele sunt
prezentate în stilul caracteristic lui Luca, adică în ordine cronologică,
atunci acei evrei și prozeliți s-au convertit după ce Pavel a făcut
gestul de a-și scutura veșmintele. Toate acestea spun multe despre
flexibilitatea lui Pavel.
„Am
mulți oameni în acest oraș” (Faptele 18:9-17):
Dacă Pavel a avut vreo îndoială în ce privește
faptul de a continua să predice în Corint, aceasta i-a fost risipită în noaptea
în care Iisus i s-a arătat într-o viziune și i-a spus: „Nu te teme, ci continuă
să vorbești! Să nu taci, pentru că Eu sunt cu tine și niciun om nu te va ataca
pentru a-ți face rău. Căci am mulți oameni în acest oraș” (Fap.
18:9, 10). Ce viziune încurajatoare! Iisus însuși l-a asigurat
pe Pavel că-l va ocroti de cei ce voiau să-i facă rău și că avea mulți oameni
merituoși în acel oraș. Ce a făcut Pavel? Biblia spune: „A rămas acolo un an și
șase luni, predând cuvântul lui Dumnezeu în mijlocul lor” (Fap. 18:11). După
aproximativ un an de activitate în Corint, Pavel a primit o nouă dovadă a
sprijinului lui Iisus. Despre ce este vorba? „Iudeii s-au ridicat cu toții
împotriva lui Pavel și l-au dus înaintea scaunului de judecată”, numit béma (Fap. 18:12). Béma, - în
opinia unora, o platformă înaltă de marmură albă și albastră împodobită cu
sculpturi -, era, se pare, situată în apropiere de centrul pieței din
Corint. În fața acestui scaun de judecată era o zonă deschisă, unde se putea
strânge o mulțime considerabilă. Potrivit descoperirilor arheologice, se pare
că béma se afla foarte aproape de sinagogă și deci și de casa lui
Iust. Poate că, în timp ce se îndrepta spre scaunul de judecată, Pavel s-a
gândit la Ștefan, numit adesea primul martir creștin. Pavel, cunoscut pe atunci
ca Saul, privise cu încuviințare uciderea acestuia cu pietre (Fap. 8:1).
Avea să i se întâmple și lui la fel? Nu, întrucât Iisus îi promisese: „Nimeni
nu va pune mâna pe tine ca să-ți facă rău” (Fap. 18:10, Cornilescu, 1996).
„Spunând
aceasta, i-a alungat de la scaunul de judecată” (Faptele 18:16):
Ce s-a întâmplat când
Pavel a ajuns în fața scaunului de judecată? Magistratul numit să judece era
proconsulul Ahaiei, pe nume Gallio, fratele mai mare al filozofului roman
Seneca. Evreii au adus împotriva lui Pavel următoarea acuzație: „Omul acesta îi
convinge pe oameni să i se închine lui Dumnezeu într-un mod contrar legii” (Fap. 18:13).
Evreii insinuau că Pavel făcea prozelitism ilegal. Însă Gallio și-a dat seama
că Pavel nu comisese nicio „nedreptate” și că nu se făcea vinovat de „vreo
mârșăvie crasă” (Fap. 18:14).
Gallio nu voia să se amestece în controversele evreilor și de aceea, înainte ca
Pavel să spună vreun cuvânt în apărarea lui, a respins cazul. Nemulțumiți,
acuzatorii și-au vărsat mânia pe Sosten, probabil noul președinte al sinagogii,
în locul lui Crisp. S-au repezit asupra lui și „l-au bătut în fața scaunului de
judecată” (Fap. 18:17).
De ce Gallio nu a împiedicat mulțimea să-l bată pe Sosten? Probabil el a
considerat că Sosten era instigatorul gloatei și, prin urmare, primea ceea ce
merita. Însă, indiferent că a fost sau nu așa, se pare că lucrurile s-au
sfârșit cu bine. În prima sa scrisoare/epistolă către biserica din Corint,
scrisă câțiva ani mai târziu, Pavel menționează un anume Sosten, numindu-l
frate (1 Cor.
1:1, 2). Era acesta Sosten care fusese bătut în Corint? Dacă
da,
„Dacă
va vrea Domnul” (Faptele
18:18-22):
Nu se știe dacă atitudinea lui Gallio față de
acuzatorii lui Pavel a dus la o perioadă de pace pentru biserica creștină
nou-formată din Corint. În orice caz, Pavel a mai stat „câteva zile” în Corint
înainte de a-și lua rămas bun de la frați. În primăvara anului 52, el s-a
hotărât să plece spre Siria, urmând să se îmbarce din portul Chencrea, aflat la
aproximativ 11 kilometri est de Corint. Dar, înainte de a părăsi Chencrea,
Pavel „și-a tuns scurt părul capului fiindcă făcuse o făgăduință” (Fap. 18:18). Apoi,
împreună cu Aquila și Priscila, a traversat Marea Egee pentru a merge la Efes,
în Asia Mică. Pe parcursul călătoriei, Pavel a reflectat cu siguranță la
timpul petrecut în Corint. Avea multe amintiri frumoase și multe motive de
bucurie. După 18 luni de activitate, se înființase prima biserică creștină
din acest oraș! Printre cei care deveniseră credincioși se numărau Iust, în
locuința căruia se țineau întrunirile, Crisp și casa lui și mulți alții. Pavel
îi îndrăgea foarte mult, întrucât chiar el îi ajutase să devină creștini. Mai
târziu, când le-a scris, i-a numit „o scrisoare de recomandare, scrisă pe inima
sa”. (2 Cor. 3:1-3).
Ajuns la Efes, Pavel a început imediat să predice. „El a intrat în sinagogă și
a discutat cu iudeii.” (Fap. 18:19)
Cu această ocazie, Pavel a stat puțin timp la Efes. Și, deși ei l-au rugat să
rămână mai mult, „el n-a fost de acord”. Luându-și rămas bun, le-a spus: „Dacă va
vrea Domnul, mă voi întoarce din nou la voi” (Fap.
18:20, 21). Desigur, Pavel știa că era încă mult de lucru în
Efes și chiar și-a propus să se întoarcă. Dar el a lăsat lucrurile în mâna Domnului.
După ce s-a despărțit de Aquila și Priscila, care au rămas în Efes, Pavel s-a
îmbarcat din nou și a mers la Cezareea. Apoi „a urcat”, se pare, la Ierusalim
ca să salute biserica de aici, după care s-a întors în Antiohia Siriană,
punctul lui de plecare (Fap. 18:22).
Astfel, Pavel și-a încheiat cu succes a doua călătorie misionară. Dar ce îl
aștepta în următoarea sa călătorie misionară, care avea să fie și ultima? Vom
vedea în partea a zecea a acestui comentariu!
SUPLIMENTAR:
1. FĂGĂDUINȚA LUI PAVEL:
În Faptele 18:18 se
spune că, în Chencrea, Pavel „își tunsese scurt părul capului … fiindcă făcuse o făgăduință”. Despre ce fel
de făgăduință este vorba? În general, o făgăduință este o promisiune solemnă
făcută lui Dumnezeu prin care o persoană se angajează de bunăvoie să
întreprindă o acțiune sau să aducă o ofrandă ori prin care acceptă o anumită
stare sau împrejurare. Unii consideră că Pavel și-a tuns scurt părul pentru a
îndeplini o făgăduință de nazireat. Totuși, potrivit Scripturilor, la sfârșitul
perioadei de serviciu special pentru Dumnezeu, un nazireu trebuia să-și radă
capul „la intrarea cortului întâlnirii”. Se pare că o asemenea cerință nu putea
fi îndeplinită decât la Ierusalim, nu în Chencrea, cum a fost în cazul lui
Pavel (Num. 6:5, 18).
Cartea Faptele nu spune când a făcut Pavel această făgăduință. Este posibil ca
el să fi făcut promisiunea înainte de a deveni creștin. Relatarea nu spune nici
dacă Pavel i-a făcut o cerere anume lui Dumnezeu. Prin urmare, s-ar putea ca
Pavel să-și fi tăiat părul ca o expresie de recunoștință față de Dumnezeu
pentru că l-a ocrotit și l-a ajutat să-și încheie cu bine lucrarea în Corint.
2. CORINT,
STĂPÂNUL A DOUĂ MĂRI:
Corintul antic era situat pe istmul ce unește
Grecia continentală de peninsula sudică, Pelopones. În zona sa cea mai îngustă,
acest istm măsura mai puțin de 6 km., motiv pentru care Corintul avea două
porturi: portul Lechaeum, în golful Corint, de unde vasele porneau spre vest,
spre Italia, Sicilia și Spania, și portul Chencrea, în golful Saronic, de unde
vasele porneau spre bazinul Mării Egee, Asia Mică, Siria și Egipt. Întrucât,
din cauza vânturilor puternice, era periculos să se navigheze pe lângă
promontoriile din sudul Peloponesului, navigatorii preferau să ancoreze în unul
dintre cele două porturi ale Corintului, să-și transporte încărcătura pe uscat
și apoi să o încarce în celălalt port. Vasele ușoare puteau fi chiar traversate
dintr-o parte în alta a istmului. Cum anume? Ele erau ridicate pe o platformă
ce era trasă de la o mare la alta pe un drum pavat, prevăzut cu șanțuri.
Astfel, datorită poziției sale, Corintul domina atât comerțul maritim pe
direcția E-V, cât și comerțul pe uscat pe direcția N-S. Însă comerțul
intens a adus în Corint nu numai bogății, ci și viciile caracteristice multor
porturi. În vremea apostolului Pavel, Corintul era capitala provinciei romane
Ahaia și un important centru administrativ. Diversitatea religioasă existentă
pe atunci în oraș este atestată de vestigiile unui templu pentru cultul
împăratului, ale unor sanctuare și temple dedicate multor divinități grecești
și egiptene, precum și ale unei sinagogi evreiești (Fap. 18:4).
În localitatea vecină Isthmia se țineau din doi în doi ani întreceri de
atletism. Jocurile Istmice erau cele mai importante după Jocurile Olimpice. Se
pare că apostolul Pavel a fost în Corint în timpul jocurilor din anul 51. În
legătură cu acest lucru, un dicționar biblic făcea următorul comentariu: „Nu
poate fi o simplă coincidență că într-o scrisoare trimisă la Corint face
(Pavel) pentru prima oară o ilustrare în care folosește elemente specifice
întrecerilor atletice” (1 Cor. 9:24-27).
3. SCRISORI/EPISTOLE
ÎNCURAJATOARE SCRISE SUB INSPIRAȚIE DIVINĂ:
Pe parcursul celor 18 luni petrecute în Corint, între anii 50 și 52, apostolul Pavel a scris cel puțin două scrisori care au devenit parte a Noului testament: 1 și 2 Tesaloniceni. Scrisoarea către galateni a scris-o fie în această perioadă, fie la scurt timp după aceea. Prima scrisoare către tesaloniceni este prima dintre scrierile inspirate ale lui Pavel. Apostolul a vizitat Tesalonicul în aproximativ 50, în timpul celei de-a doua călătorii misionare. Biserica formată aici s-a confruntat în scurt timp cu opoziție, motiv pentru care Pavel și Sila au fost nevoiți să părăsească orașul (Fap. 17:1-10, 13). Preocupat de bunăstarea noii biserici, Pavel a încercat de două ori să se întoarcă la Tesalonic, dar „Satan (i)-a stat în cale”. De aceea, Pavel l-a trimis pe Timotei să-i consoleze și să-i întărească pe frați. Probabil că, spre sfârșitul anului 50, Timotei s-a reîntâlnit cu Pavel în Corint și i-a adus vești bune despre biserica din Tesalonic. Pavel a scris scrisoarea după ce a aflat aceste vești (1 Tes. 2:17-3:7). A doua scrisoare către tesaloniceni a fost scrisă la scurt timp după prima, probabil în 51. În ambele scrisori, Timotei și Silvan (numit Sila în cartea Faptele) trimit salutări alături de Pavel, însă nu există dovezi că cei trei au mai fost împreună după perioada petrecută de Pavel în Corint (Fap. 18:5, 18; 1 Tes. 1:1; 2 Tes. 1:1). De ce a scris Pavel această a doua scrisoare? Se pare că primise mai multe vești despre biserică, probabil de la persoana prin care trimisese prima scrisoare. Aceste vești l-au îndemnat să-i laude pe frații din Tesalonic pentru iubirea și perseverența lor, dar și să corecteze ideile unora care susțineau că a doua venire a Domnului este iminentă (2 Tes. 1:3-12; 2:1, 2). Din Scrisoarea către galateni reiese că Pavel i-a vizitat pe aceștia cel puțin de două ori înainte de a le scrie. În 47-48, Pavel și Barnaba au vizitat Antiohia din Pisidia, Iconium, Listra și Derbe, orașe aparținând provinciei romane Galatia. În 49, Pavel a revenit în zonă împreună cu Sila (Fap. 13:1-14:23; 16:1-6). Pavel le-a scris galatenilor deoarece, chiar după plecarea lui, au venit iudaizanții și au început să învețe că toți creștinii trebuiau să se circumcidă și să respecte Legea mozaică. Fără îndoială că el le-a scris imediat ce a auzit de această învățătură falsă. Este posibil ca Pavel să fi scris această scrisoare în Corint, dar la fel de posibil este ca el s-o fi redactat în Efes (unde a făcut un scurt popas în călătoria sa de întoarcere spre Antiohia Siriană) sau în Antiohia (Fap. 18:18-23).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu