OPINII DESPRE ... CHESTIUNI FOARTE RECENTE!
1. România
nu mai are politică externă!
România nu mai are politică externă, iar
Ministerul Afacerilor Externe ar putea fi mult mai bine şi mai economic
înlocuit cu un birou de traduceri. Aceasta este concluzia mea după ce am ascultat
discursul de după CSAT al preşedintelui Johannis. Sunt dezamăgit că, după o
perioadă în care presa oficială şi chiar un oficial NATO ce pare în concediu în
România, - Mircea Geoană -, au încercat să inducă în societatea românească o
stare de anxietate şi de pregătire de război, comunicarea oficială a statului
către cetăţeni a ajuns, în cele din urmă, să se rezume la un discurs rostit de
preşedintele Johannis. Un discurs care nu răspunde unor întrebări esenţiale.
Pur şi simplu, Johannis a citit un punct de vedere NATO, împănat cu nişte
puncte de vedere ale sale. Acesta este şi motivul pentru care, din rațiuni de economie
şi eficienţă, se poate desfiinţa Ministerului Afacerilor Externe prin
transformarea lui în birou de traduceri a documentelor emise de puterile tutelare.
Întrebarea esenţială căreia Johannis nu i-a dat răspuns, este de ce România are
nevoie de o sporire a prezenţei trupelor militare străine pe teritoriul său. În
istoria sa modern, ţara noastră a avut
trupe străine pe teritoriul său de două ori, sub pretextul că astfel va fi
apărată. Mai întâi, în 1940, trupele Germaniei naziste au trimis trupe aici,
pentru a proteja România de sovietici. Apoi, după 1948, trupele sovietice, care
veniseră cu războiul în 1944, au decis să rămână, şi au rămas până în 1958, cu
scopul declarat de a proteja „democraţia populară”. Acum, de ce nu este
suficient faptul că suntem membri ai NATO? De ce garanţiile de securitate
prevăzute de tratatul nord-atlantic nu sunt suficiente pentru a garanta
securitatea ţării? În discursul preşedintelui Johannis, se poate vedea satisfacţia
prin care saluta venirea trupelor militare franceze pe teritoriul României. Dar
niciunde preşedintele nu a explicat de ce acest lucru ar fi necesar. Şi de ce
trupe franceze, în mod necesar?
2. „Noua
SIIJ”:
Gata! A fost desființată blamata Secție
Specială, pe care o huleau politicienii la tv și prin programele de guvernare,
dar o iubeau în secret. Ar trebui să ne bucurăm - iată, protestele
magistraților și cerințele organismelor europene au dat roade. De fapt,
proiectul de lege moșit în coaliție și prezentat triumfalist de Cătălin Predoiu
drept o creație pe modelul Parchetului European este praf în ochi. Unul adunat
de pe toate tobele care au bubuit ani la rând împotriva DNA. Căci asta face
EPO-ul made in Romania, scoate DNA din ecuație. Adică, exact ceea ce au vrut de
la bun început PSD, UDMR, PNL și CSM. Dosarele de corupție ale magistraților nu
trebuie să mai ajungă vreodată pe mâinile procurorilor DNA, instituție ciumată
pentru coalizații la putere și CSM-ul patronat de Savonea. Corupții cu robă vor
fi cercetați de acum înainte de procurorii de la Parchetul General și de la
Curțile de Apel, nu de cei de la DNA, așa cum este pentru restul suflării.
Normal, trebuie și ei protejați cumva. Și cine să-i protejeze mai bine decât
Savonea și ai ei. Pentru că frumusețea fantomei Secției Speciale este că
procurorii, 42 la număr, vor fi selectați de plenul CSM și nu de Secția de
Procurori, care nu inspiră suficientă încredere, spre deosebire de plenul lui
Savonea. Este o mișcare cu schepsis, căci plenul CSM este cel care a ținut cu
dinții de Secția Specială, a dat aviz negativ legii de desființare și a
susținut masacrarea legilor justiției în timpul lui Dragnea. Mai nou, la CSM
scandalul dă în clocot după ce lui Bogdan Mateescu i s-a prelungit nelegal
mandatul de președinte al CSM, călcându-se astfel în picioare legea și
propriile regulamente. Scopul? Blocarea alegerii unui președinte care nu este
pe gustul grupării Savonea și al susținătorilor ei politici. Miza este uriașă,
anul viitor au loc alegeri pentru CSM, dar până atunci trebuie făcute promovări
de judecători la Curtea Supremă, iar lista scurtă geme de nume controversate. Cât
despre ministrul Predoiu, este plin de intenții bune, desigur, așa cum a fost
și în 2020, când proiectul de lege pus de el în dezbatere publică prevedea ca
acțiunea penală în cazul unui judecător sau procuror să poate fi începută doar
cu autorizarea prealabilă a procurorului general, iar trimiterea în judecată a
magistraților se încuviințează de către Consiliul Superior al Magistraturii
(CSM). O superimunitate în toată regula pentru această castă privilegiată.
Motivul invocat: „garanțiile” oferite magistraților împotriva „abuzurilor”
procurorilor DNA. Și acum argumentul este același: „derapajele DNA” și lipsa de
„încredere” în instituție. Dar nu este vorba de lipsa de încredere a lui
Predoiu, ferească sfântul, ci a sistemului de justiție, desigur. „E nevoie de
încredere, nu există această încredere. Eu o am, alții nu. Vă garantez că dacă
procedam altfel aveam o fractură imensă în CSM”, declară ministrul. Drept este,
între „fractura” din CSM și dosarele magistraților la DNA, ce politician ar
alege DNA? Să ne bucurăm totuși, era singura „soluție tehnică” posibilă în
acest moment, altfel mai stăteam „o sută de ani cu SIIJ pe cap”, ne spune
același Predoiu. Ei, nu chiar o sută, că n-or fi atât de longevive PSD și PNL,
dar până la următoarele alegeri cu siguranță. Rămâne însă de văzut dacă va
rezista până atunci acest parteneriat civil, la câtă păruială este în coaliție
pe temele momentului. Dâncu, strategul PSD, ajuns șef la Armată într-o perioadă
în care ar fi nevoie de analize și strategii competente, spune că până în 2024.
Nici el nu crede asta, plus că nu ar fi în interesul partidului. Dacă pe
toate celelalte subiecte își bagă bățul prin gard, pe SIIJ s-au înțeles fără
probleme, au bifat-o ca să închidă gura Comisiei Europene, care are altele pe
cap acum. Iar populației doar de Secția Specială nu-i mai pasă, când o ard la
buzunar facturile. Coaliția, în profesionalismul ei, nu este capabilă să
rezolve uriașele facturi la energie. Cartoful fierbinte este pasat între PSD și
PNL de aproape două luni și, normal, pică tot în mâinile populației, căci
băieții deștepți de la distribuție știu ei cum să se descurce, în ciuda
amenințărilor ministrului energiei. Cu demagogia la proțap, „pe noi ne preocupă
nevoile românilor”(Ciolacu) și ochii cât cepele pe sondajele de opinie (PSD-
39%, PNL- 18%), cele două partide fac dovada incompetenței acestui guvern
instalat cu anasâna de Johannis. Cu premierul plagiator în frunte, miniștri
extrași din camarila de partid și un președinte afanisit, statul eșuat își dă
măsura. Așa se întâmplă când criteriul de selecție a politicienilor,
funcționarilor publici, miniștrilor este loialitatea față de partid și stăpân
și nu inteligența, talentul, creativitatea, hărnicia. Camarilele slugarnice au
pus stăpânire pe țară, acum, ca și altădată. Cine să le mai înfrunte?
3. Criza
prețurilor la energie - cum să n-o rezolvi?
În ultimele luni, prețurile la energie au
explodat, nu doar la noi, ci în toată Europa și multe guverne europene au
încercat să stăvilească efectele asupra consumatorilor casnici. Dar rezultatele
sunt dezamăgitoare - prețurile continuă să crească, iar alți consumatori
neprotejați precum cei industriali încep să-și oprească fabricile. Cum s-a
ajuns aici? În primul rând, trebuie să înțelegem că prețurile mari la energie
sunt un efect, nu o cauză. Cauza este faptul că în piață se oferă mult mai
puțină energie decât se cere, oferta este rigidă și nu poate crește rapid nici
când prețurile și profiturile producătorilor sunt mari, iar cumpărătorii
practic licitează pentru o cantitate limitată de energie. Dezechilibrul este
cauzat de reducerea de consum din 2020 și închiderea atunci a unor capacități
de producție, de lucrări în capacitățile de producție amânate în perioada
lockdown-urilor, de revenirea spectaculoasă a cererii de energie odată cu
revenirea economiilor „în V”, în special în Asia. Primăvara trecută a fost frig
și s-a consumat mai mult din depozitele de înmagazinare de gaze, care nu au mai
putut fi „reumplute” în timp util în vară; s-a mai redus producția unor
zăcăminte din Marea Nordului și din Olanda. Gazul lichefiat, care are o piață
globală, s-a dus mai curând spre Asia, unde cererea industrială explozivă a dus
la prețuri chiar mai mari decât în Europa. Producția de energie electrică din
alte surse a avut și alte probleme - de pildă, mai puțin vânt timp de câteva
luni. Profitând de acest context „favorabil”, Gazprom, - care livrează circa
25% din gazul consumat în UE și are o poziție dominantă în jumătatea estică a
Europei -, a speculat masiv vulnerabilitățile clienților europeni cauzate deja
de o criză globală de energie. Gazprom a redus artificial livrările pe conducte
încă din vară, onorându-și contractele din depozitele de înmagazinare europene
în mijlocul verii, perioadă în care aceste depozite ar trebui alimentate pentru
iarnă. A fluctuat semnificativ livrările pe conducte în anumite zile, ducând la
variații semnificative de preț pe bursele europene, chiar de +/-50% în decurs
de o săptămână. În principiu, și-a respectat la limită obligațiile asumate în
contractul încheiat cu Naftogaz la sfârșitul lui 2019 pentru livrări prin
Ucraina pentru 2021, deși cererea pe piața europeană era în creștere și ar fi
fost extrem de profitabil să crească și livrările. În același timp, a fluctuat
masiv și livrările prin conducta Yamal (Belarus). Evident, toate au fost justificate
cu argumente „tehnice” - de pildă, faptul că, Gazprom s-a „concentrat întâi pe
refacerea stocurilor din depozitele de înmagazinare de acasă”. Totuși,
tranzitul de gaze prin Ucraina a scăzut în 2021 cu un sfert față de 2020 și
Gazprom probabil a livrat chiar puțin sub obligațiile contractuale asumate față
de Europa, în timp ce livrările către alții, precum China, au crescut peste
obligațiile contractuale. Singura conductă spre Europa care cumva a fost
„ferită” de problemele de livrare către Europa a fost Turkstream, despre care,
cu siguranță, n-ați auzit niciun scandal. De ce acest comportament? Foarte
important, absolut toate problemele legate de furnizarea de gaz rusesc au fost
explicate în termeni de „limitele pieței europene de energie”. Yamal duce gaz
înapoi de la Vest la Est din cauza „speculațiilor unor companii germane”,
cantitățile livrate sunt mai mici pentru că „se încheie contracte pe termen
scurt și n-am rezervat din timp capacitate pe conducte”, se încheie contracte
cu alții pentru că „în UE, clienții nu vor contracte pe termen lung”. Ca o
paranteză, din aprilie 2021 n-a mai intrat o moleculă de gaz în România prin
Ucraina, iar în ianuarie 2022, Gazprom a făcut prima rezervare de capacitate de
atunci. Evident, problemele cu tranzitul prin Ucraina s-ar „rezolva” dacă se dă
în funcțiune conducta Nord Stream 2. Lăsând la o parte gălăgia intenționat
făcută în Eurospeak pe dos, absolut toate problemele privind livrarea
de gaze rusești în această perioadă se înscriu în manualul de abuz de poziție
dominantă. UE chiar a spus asta acum câțiva ani, într-o investigație a DG
Competition în practicile Gazprom în 8 state membre - închiderea pieței prin
contracte prohibitive pentru concurență pe termen lung, prețuri diferite pe
țări pe alte criterii decât economice, blocarea reexporturilor, segmentarea
agresivă a pieței. La acel moment, în 2018, Gazprom a promis că va juca după
reguli, iar UE aproape nu l-a sancționat. Ce încearcă acum Gazprom este să
demonstreze, punct cu punct, că respectarea regulilor europene la care s-a
angajat odată cu acea investigație are consecințe dramatice pentru consumatorii
europeni. Gazprom a declarat război valorilor europene - miza merge mult
dincolo de aprobarea Nord Stream 2. Creșterea prețului gazelor este sursa
principală a creșterii și pentru energia electrică, iar pe piețele angro de
energie din Europa am văzut prețuri și de 3-5-7 ori mai mari față de începutul
lui 2021. Problema cea mai mare nu este însă prețul, ci răspunsul total
inadecvat, ad-hoc și necoordonat al statelor membre UE pentru reducerea
facturilor la clienții casnici. Fiecare țară a încercat să atenueze impactul
asupra consumatorilor casnici prin reducerea administrativă a prețului
(reduceri de taxe ca TVA, reglementări ale prețului final cu compensarea
furnizorilor, reducerea prețului producătorilor acolo unde producătorii sunt de
stat, ca EDF în Franța ș.a.m.d.) sau ajutoare de venit, în cel mai bun caz
țintite către consumatorii vulnerabili. Nici măcar unul dintre aceste răspunsuri
nu tratează cauza problemei - lipsa energiei din piață. Pur și simplu, dacă
folosim exemplul licitației, aceste măsuri doar ajută o parte din consumatori
să liciteze mai mult. Asta înseamnă că, creșterile de prețuri din piețele angro
vor fi chiar accelerate de măsurile de sprijin, iar rezultatul nedorit va fi
ieșirea brutală din piață a consumatorilor care nu sunt protejați când prețul
devine prea mare. Mai rău, unele țări chiar au făcut rost de bani pentru
măsuri, penalizând tocmai producătorii de energie și reducându-le capacitatea
de a spori producția acolo unde acest lucru este posibil tehnic pe termen
scurt, adică accentuând problema, deficitul de ofertă la un exces de cerere.
Absolut toate guvernele au încercat să găsească soluții rapide și facile, cu
așteptarea că prețurile vor fi mari doar pe perioada iernii. Dar ce ne facem
dacă nu? Deja așteptările jucătorilor din piețele angro în contractele pe
termen lung cu livrări din aprilie încolo sunt că prețurile vor mai scădea față
de vârful din ianuarie-februarie, dar în niciun caz nu-și vor reveni la nivelul
din 2019. Cum vom mai proteja consumatorii după aprilie? Măsurile nu par să fi
avut efecte grozave nicăieri în Europa. Dacă în multe țări europene, prețurile
consumatorilor casnici oricum cresc, în cel mai bun caz cu circa 50%, dar chiar
și de 2-3 ori, în România, problema se suprapune peste criza mai veche de
producție de energie. Noi n-am mai făcut investiții noi în capacități de
energie electrică din 2016, iar producția internă de gaze s-a redus cu circa
30% în ultimii 4 ani. Spre deosebire de alții care încearcă acum prima dată să
reglementeze prețurile sau să supraimpoziteze producătorii, noi am mai făcut-o
când nu era nicio criză și pe termen lung -
reglementarea piețelor prin OUG 114/2018, supraimpozitarea veniturilor
suplimentare din producția de gaze din 2013, concepută inițial ca măsură
tranzitorie până la liberalizare în 2017, dar permanentizată. Demonstrat în
România: pe termen lung, efectul unor astfel de măsuri ca acelea adoptate acum
ad-hoc și de alții este distrugerea producției de energie, nu protejarea consumatorilor.
Ce ar fi trebuit făcut? Cu siguranță, era nevoie de măsuri, dar nu fiecare după
cum îl taie capul, ci o politică la nivel european, inclusiv achiziții comune
de gaz de la Gazprom pentru a-i contrabalansa poziția dominantă și
dezechilibrul de putere în raport cu consumatorii individuali din fiecare țară.
Pe termen scurt, soluția la deficitul structural de ofertă ar fi putut fi o
măsură europeană de compensare a unor consumatori industriali pentru a-și
reduce consumul peste iarnă, pe modelul „consumatorului întreruptibil” - cu
despăgubiri și cu posibilitatea acestor consumatori industriali să-și
achiziționeze energie suplimentară de altundeva, de pildă, LNG, dacă își
permiteau prețuri la nivel competitiv global, la concurență cu consumatorii din
Asia. Politica ar fi trebuit făcută la nivel european și transparent, pentru a
limita distorsiunile de concurență și lobby-ul național, iar efectele ar fi
fost mai controlabile, nu volatilitatea extremă pe care o vedem azi. Evident că
aceste măsuri ar fi dus la reducerea producției industriale și inflație anul
viitor, dar același lucru se întâmplă oricum, cu consumatori industriali care
ies din piață când nu-și mai permit prețurile energiei.
4. Care sunt
azi raporturile globale de forță?
Pe 26 decembrie s-au împlinit 30 de ani de la
dizolvarea Uniunii Sovietice. Iar anul acesta se împlinesc 15 ani de când am
devenit membri ai Uniunii Europene. În acest interval de timp, care nu înseamnă
mare lucru la scara istoriei, și noi, și lumea am trecut prin schimbări de
ruptură monumentale. Conceptul de „schimbări disruptive” a fost introdus de
Clayton Christensen pentru a descrie acele modificări de natură tehnologică,
sociologică, politică, geopolitică și care fac ca întregi industrii să dispară
sau să devină de nerecunoscut în modul lor de operare, determinând dispariția
completă din peisaj a unor adevărați „monștri sacri”, corporații uriașe
care păreau să domine autoritar segmente întregi din economie. Extrapolând, am
putea spune același lucru privind la ceea ce s-a întâmplat în aceste trei
decenii în societate, în politică și geopolitică. Cine și‑ar fi imaginat, de
pildă, în 1988, chiar în 1989, că atotputernica Uniune Sovietică, al cărei marș
spre dominația globală îl prevesteau mulți la un moment dat, în perioada
Războiului Rece, se va dizolva. În primul din cele trei decenii post-comuniste,
cei mai mulți dintre noi nu aveam dubii în privința căii pe care ne-o doream.
Evident, către ceea ce exista în Vest: democrație, o presă liberă, libertatea
de expresie, o economie de piață ca o condiție pentru prosperitate. Neliniștile
și îndoielile erau legate doar de teama de a nu rămâne undeva într-o zonă gri,
în afara spațiului occidental. Integrarea în NATO și UE părea să aibă darul de
a risipi complet astfel de dileme. Acum, lucrurile s-au schimbat radical. Sub
presiunea unor curente tot mai populare, mai ales printre tineri, atmosfera
existentă în Vest începe să semene în tot mai mare măsură cu cea din perioada
comunistă. Este drept, nu ajungi la poliție sau la Securitate pentru ceea ce
spui, dar o postare „nepotrivită”, care se abate de la linia „corectitudinii
politice”, pe Twitter sau Facebook, te poate costa slujba cu riscul oprobriului
public. Iar în timp ce retorica anticapitalistă capătă tot mai multă tracțiune,
ideea unei societăți de tip socialist cu un guvern puternic, cu atribuțiuni
extinse, devine și ea tot mai tentantă. Pe de altă parte, în plan geopolitic,
în contextul crizelor din Ucraina și Taiwan și al reconfigurărilor mondiale în
materie de influență politică și economică, al balanței de putere din punct de
vedere militar, apar tot mai multe semne de întrebare. Ne-am putea oare
întoarce la un moment 1989 pe invers? În care, așa cum vrea Rusia, se vor
rediscuta sferele de influență de pe continent, cu consecințe potențial
îngrijorătoare mai ales pentru țările din regiunea Europei de Est. Mai ales că
unii lideri europeni influenți, de pildă, Emmanuel Macron, agreează în
principiu ideea de a discuta cu Rusia o „nouă arhitectură de securitate” în
Europa, în principal din dorința de a ieși, așa cum dorea și de Gaulle, de sub
„tutela americană”. Cum ar putea arăta acest nou aranjament de securitate este
însă neclar. Francoise Thom, profesor de istorie la Universitatea Sorbona,
crede că în condițiile unei retrageri de facto a americanilor din Europa, Rusia
speră că ar putea domina un continent în care pacifismul este larg răspândit,
mai ales în Germania. Iar faptul că Moscova tocmai a solicitat ca NATO să se
retragă din România și Bulgaria nu este deloc ceva menit să ne liniștească.
Chiar dacă astfel de mesaje sunt parte a presiunilor psihologice asupra
Vestului și nu trebuie luate, cel puțin deocamdată, în serios, consecvența cu
care țări-cheie din Uniune țin să plaseze cele două țări, fără acces în
Schengen și aflate în regim MCV, în postura de un fel de membri UE
„second-hand”, nu are darul să ne liniștească deplin. Cert este că Beijingul și
Moscova, secondate de Iran, dar și de alți actori internaționali, state sau
structuri precum rețelele teroriste, militează activ pentru „de-americanizarea”
lumii pe fondul unui Occident măcinat de angoase ideologice și falii societale
majore care s-a iluzionat naiv în ultimele trei decenii și în parte încă se
iluzionează și acum că ordinea internațională liberală este un dat și marșul
democrației liberale pe glob este de neoprit. China și Rusia cred că momentul
actual, cu un Occident în declin, este unul favorabil pentru a forța astfel de
schimbări de substanță în peisajul geopolitic. În ce măsură sunt ele dispuse
să-și asume și riscurile majore, inclusiv de natură militară, asociate unui
astfel de pas este greu de spus. Documente desecretizate din arhive rusești
relevă că atunci când a încercat să preia controlul asupra Berlinului de Vest,
Nichita Hrușciov era convins, în proporție de 95%, că americanii nu vor
reacționa. Diferența de 5% l-a împiedicat totuși să o facă. Dar nu putem totuși
miza pe o reacție similară în ceea ce privește crizele din Ucraina sau Taiwan. În
ciuda acestui peisaj global periculos, cu un grad ridicat de incertitudine,
multe voci continuă să susțină aceleași tip de abordări care au eșuat în
trecut. De pildă, un articol din
Foreign Affairs, deși
laudă ideea Administrației Biden de a organiza „summitul pentru democrație”,
susține că aceasta ar trebui să fie mult mai hotărâtă în demersul de reversare
a actualului „val iliberal” din lume. Numai că, chiar summitul în sine a
stârnit destule controverse. A penaliza pentru „iliberalism” Ungaria și a
exclude țări din Asia de Sud-Est în timp ce inviți Republica Congo sau
Pakistanul, care a și refuzat să participe în urma presiunilor chineze, nu este
deloc o dovadă de consistență morală. În sine, ideea de a utiliza „promovarea
democrației pe plan global” ca un levier american în confruntarea geopolitică
cu China și Rusia, de o manieră asemănătoare cu abordarea din perioada
Războiului Rece, are sens în principiu. Însă întrebarea esențială este dacă
America, pe fondul severei crize politice și societale interne și pe acela al
unei eroziuni semnificative a influenței și prestigiului său pe plan global,
mai poate avea credibilitatea și forța de a susține în mod real un astfel de
demers. Cu atât mai mult cu cât extinderea definiției „democrației liberale”
pentru a include „noile valori progresiste” diminuează din start apetitul pe
plan internațional pentru acest tip de demers. De altfel, frământări și
tensiuni pe această direcție au apărut și în Europa. De pildă, Emmanuel Macron
a cerut în discursul său din Parlamentul European ca dreptul la avort să fie
trecut în categoria „drepturilor fundamentale din Carta UE”, o trimitere
destul de explicită la Polonia. În această cheie ar trebui interpretată și
declarația noii președinte a Parlamentului European, Roberta Metsola (în teorie
de centru-dreapta): „Mă voi opune oricui vrea să distrugă proiectul european”.
Problema este că, în sine, „proiectul european” are în prezent un contur cu
geometrie variabilă. De pildă, un demers maghiar de a interzice propaganda LGBT
și teoriile identitare în materie de gen în școli este încadrat în categoria
violării „valorilor europene”. La fel, mai ales peste Ocean, criticile legate
de intruziunea transgenderilor în sport sunt complet nerecomandate dacă nu vrei
să-ți riști cariera profesională. Dar dacă ne întoarcem la articolul din
Foreign Affairs, cel puțin la fel de problematică este și recomandarea
autorilor ca „din moment ce contracararea terorismului nu mai este preocuparea
dominantă pentru politica externă a Statelor Unite, Washingtonul ar trebui să
renunțe la practica de a da prioritate intereselor de securitate în dauna
democrației și drepturilor omului” pentru a nu-și irita aliații autocrați.
Pentru că, de exemplu, America nu are nevoie de aliați ca Arabia Saudită sau
Egiptul doar din perspectiva amenințării teroriste, ci datorită poziției lor
strategice și influenței lor extinse într-o regiune de mare interes
geostrategic, inclusiv pentru a contracara Iranul, în condițiile în care
influența și credibilitatea Chinei și Rusiei sunt în creștere. Ca să nu mai
vorbim de India fără de care inițiativa de contracarare a Chinei în Asia de
Sud-Est devine aproape inoperantă. Astfel de „recomandări” sunt complet rupte
de realitate și sunt un exemplu de privire naiv distopică a elitelor
occidentale. Marea problemă a „abordărilor morale” și a raportării la principii
înalte în materie de politică externă este eroziunea severă a platformei de pe
care acestea sunt emise. În cei 15 ani scurși de la aderarea noastră la UE, nu
doar raportul de forțe pe plan mondial s-a schimbat radical, ci și felul în
care arată Uniunea, societatea occidentală, în general, în interior. Apar
întrebări surprinzătoare, la care nu ne-am fi gândit în niciun caz în 2007. De
exemplu, în condițiile în care în tot mai mare măsură decizii care ne afectează
viața de zi cu zi sau chiar unele cu impact major asupra felului în care va
evolua societatea în viitor sunt luate de structuri asupra cărora populația nu
are în realitate control, și nu de către politicieni care, teoretic, sunt
supuși unui control electoral, cum ar trebui să privim în noul context
democrația? După cum remarca un cunoscut analist american, Andrew Michta,
într-o postare pe Twitter, „în timp ce multe comentarii din mass-media deplâng
creșterea populismului, puțini remarcă faptul că ceea ce s-a întâmplat în
deceniile scurse de la sfârșitul Războiului Rece au fost definite de ceea ce aș
numi un „liberalism nedemocratic” care face ca instituții autonome birocratice
să fie cele care trasează în mod real agenda publică”. În paralel apar
întrebări legitime și de altă natură. În ce măsură te poți încrede în
discernământul unor politicieni de vârf din Europa de Vest, de pildă, în cel al
doamnei Merkel, care în 2011 a decis, după accidentul de la Fukushima, să
renunțe complet la energia nucleară și să promoveze alternative ca turbinele
eoliene sau panourile solare, evident nesustenabile, oferind astfel pârghii
majore de intervenție și vulnerabilități în materie de securitate Moscovei, prin
creșterea dependenței față de gazele naturale rusești, dar și de Beijing, prin
dependența enormă de metalele rare a căror producție chinezii o controlează în
proporție de 70%.
5. De
ce trebuie/ar trebui să apărăm Ucraina?
A fost ridicat nivelul de alertă al armatei române, după ședința CSAT. Ministerul Apărării caută voluntari, fără succes. De ce trebuie să apărăm Ucraina? Reprezintă întrebarea care macină pe mulți. Cei mai liniștiți în ecuația asta sunt aceia care din lozinci și-au făcut opinii ferme. „Suntem membrii NATO și trebuie să ne conformăm.” Diferendele istorice dintre Ucraina și România au fost privite mai mereu cu îngăduință de administrațiile succesive de la București. Ucraina, la fel ca și Kazahstanul, nu apar - ca state - pe harta lumii, după Tratatul de la Versailles din 1919. Acestea au fost înființate de către regimul bolșevic al lui V.I. Lenin, în anul 1922, ca parte din Uniunea Sovietică. Prin rușinosul Tratat Ribentropp-Molotov, din iunie 1940 (niciodată recunoscut de diplomația lumii), URSS a luat cu japca Basarabia, Nordul Bucovinei și o parte din Maramureș. După cel de-al doilea război mondial, Stalin i-a făcut cadou „republicii prietene” partea de nord a Bucovinei, Ținutul Herța și cu cea mai mare parte a județului Hotin din Basarabia. Guvernul român, condus de generalul Ciucă, a semnat recent un acord de cooperare militară cu Ucraina. CSAT-ul s-a întrunit pentru a discuta despre strategiile de apărare ale țării, luând în discuție și situația de insecuritate din zona Mării Negre și de pe Flancul Estic al NATO. Ce ne-a liniștit, deocamdată, este faptul că, nu trimitem soldați pe frontul ucrainean. Românilor din nordul Bucovinei li se refuză drepturile la educație și de a-și folosi limba maternă în justiție și administrație. Guvernele de la București au închis ochii, chiar și atunci când românii erau luați cu arcanul de pe străzi, pentru a fi înrolați în trupele militare și trimiși să lupte în Crimeea. În ciuda evidențelor, România și-a asumat la summit-ul NATO din Țara Galilor, desfășurat în anul 2014, rolul de coordonare a programului de apărare cibernetică a Ucrainei. La recomandarea NATO, administrația Constantinescu a semnat Tratatul de bună vecinătate cu Ucraina, încă din 1997, fără a revendica teritoriile furate, doar cerând un statut special pentru românii din statul vecin. În urma negocierilor, am obținut o bună parte din platoul marin al Mării Negre și câteva insule. Potrivit tratatului, românii din Ucraina au aceleași drepturi cu maghiarii din România. Pe teren lucrurile au stat total diferit. Problema este că, exceptând platoul continental, tratatul nu s-a aplicat. Deci asta se poate reproșa guvernanților noștri: faptul că nu se ocupă de aplicarea tratatului. Semnăm un acord de colaborare militar, aducem trupe NATO, suntem speriați - la fel ca occidentalii - de iminenta invadare a Ucrainei. Și dacă Ucraina nu este decât o petardă a lui Putin, în speranța câștigării de timp pentru a încheia o înțelegere cu Xi Jinping, în stare să arunce în aer toată construcția vest-europeană? În timp ce președintele Ucrainei, Vladimir Zelenski, face circ cu tot felul de formate internaționale, Vladimir Putin mută piesele ca la șah. Dar revenind la chestiune, ce interes au românii să apere Ucraina? Acel stat cu care ne-am războit prima oară ecologist pe canalul Bâstroe, iar apoi la Haga pentru a prelua Insula Șerpilor? Profund defazat, ministrul apărării, Vasile Dâncu, zicea că „trebuie să revenim la valorile de acum 30 de ani, în momentul în care gândeam securitatea alături de Rusia, nu împotriva Rusiei.” Adică la rușinosul tratat semnat de Iliescu cu URSS-ul muribund? De ce trebuie să desenăm fronturi de luptă pentru Ucraina, când statul vecin și suveran nici măcar nu ne-a trecut printr statele favorite în strategia de securitate națională? Dacă ar fi avut o privire difuză și nu confuză, CSAT-ul ar fi trebuit să înceapă discuțiile despre rolul României în prea fierbintea Mare Neagră. Acolo, unde Rusia face jocurile. Orice om cu ceva informații știe că nu va urma un război NATO-Rusia și nici SUA-Rusia. Doar ajutoare date simbolic armatei ucrainiene, conduse de nătângul actoraș Zelenski, cel ce se vede deja în NATO. Acum era momentul să profităm de deruta din Alianța Nord Atlantică. Nu să amenințăm, precum guvernul croat, că retragem trupele din exercițiile militare, dar să ne scoatem beneficii din criză și să preluăm Inițiativa celor Trei Mări. În vremurile tulburi ale sfârșitului primului război mondial, șase guverne s-au succedat la putere în doar doi ani, în funcție de interesele de securitate ale micului Regat. Întâlnirile dintre Ion Brătianu și Petre Carp rămân legendare. Cel aflat la putere îi recomanda celuilalt, aflat în opoziție, să intensifice criticile, numai ca voia națională a românilor să fie auzită. Astăzi, deciziile sunt defensive, chiar defetiste. Klaus Johannis a convocat CSAT-ul după zece zile de la cererea lui Serghei Lavrov de retragere a trupelor NATO din România și Bulgaria. Francezii trimit militari, nu de dragul securității noastre naționale, ci pentru a lua pas cu pas locul celor americane. Macron visează la o soluție gaullistă în relația cu Moscova. De supărare pentru lovitura dată de SUA în zona indo-pacifică, prin înființarea Aucus, o alianță militară nouă, care exclude Franța, administrația de la Paris vrea să mute navele cu propulsie nucleară într-un loc strategic. Acestea vor fi aduse în Marea Neagră (cu voia sau fără voia noastră), în numele și stindardul NATO, pentru descurajarea gândurilor de agresiune ale Rusiei, înscăunate deja în Crimeea. Zarurile așteaptă să fie ridicate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu