O ISTORIE UITATĂ - SCLAVII DIN „MĂRILE SUDULUI”
Mulțimea adunată pe ţărm freamătă de bucurie
la vederea celor două corăbii care înaintează încet în laguna din inima
insulei. Cu mai mulţi ani înainte, un marinar care naufragiase pe această
insulă îndepărtată din Pacific dăduse fiecărei familii câteva pagini din Biblia
sa. Aceşti oameni simpli le-au citit imediat şi au aşteptat cu nerăbdare
sosirea unui învăţător creştin. Marinarii le promit că îi vor duce într-un loc
unde vor putea învăţa mai multe despre Dumnezeu. Prin urmare, aproximativ
250 de femei şi bărbaţi urcă plini de încredere la bordul corăbiilor.
Mulţi dintre ei ţin strâns în mână preţioasele pagini din Biblie. Aceşti oameni
sunt, de fapt, victimele unei înşelătorii perfide. Odată ajunşi la bord sunt
legaţi şi aruncaţi sub punte. În lunga călătorie spre portul Callao din America
de Sud, mulţi îşi pierd viaţa din cauza condiţiilor inumane. Abuzurile sexuale
sunt ceva obişnuit. Cei ce supravieţuiesc sunt vânduţi ca sclavi şi puşi să
muncească pe plantaţii şi în mine sau ca servitori în casă. Din nefericire,
niciunul nu se va mai întoarce la cei dragi.
Comerţul
cu sclavi ia amploare:
Vânătoarea de sclavi din insulele Pacificului
de Sud a avut loc pe parcursul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al
XX-lea. Astfel, la începutul anilor ’60 din secolul al XIX-lea, mii
de locuitori ai acestor insule au fost duşi cu forţa în America de Sud. În
deceniul care a urmat, destinaţia sclavilor a fost Australia. În 1867, Ross
Lewin, fost ofiţer în Marina Regală, le-a oferit cultivatorilor de trestie-de-zahăr
şi de bumbac „cei mai buni şi mai eficienţi aborigeni la preţul de numai 7 lire
sterline fiecare” - după cum singur mărturisea. Eforturile Biroului Colonial
Britanic de a stopa comerţul cu sclavi au eşuat. Unul dintre motive a fost
dificultatea de a aplica legile britanice în cazul cetăţenilor străini. Un alt
motiv a fost lipsa unei definiţii explicite a noţiunii de sclavie în legislaţia
britanică. Astfel, negustorii de sclavi argumentau în instanţă că aborigenii,
deşi luaţi cu forţa, nu erau în realitate sclavi, ci angajaţi plătiţi, care,
după un timp, se puteau întoarce la casele lor. Unii dintre negustori au mers
chiar mai departe, susţinând că le făceau o favoare acelor foşti păgâni
aducându-i sub legea britanică şi învăţându-i să muncească! În felul acesta,
comerţul cu sclavi a luat amploare, cel puţin pentru un timp.
O
schimbare de situaţie:
Situaţia începe să se schimbe pe măsură ce tot
mai mulţi cetăţeni oneşti iau poziţie împotriva comerţului cu sclavi, iar
unii aborigeni încep să muncească de bunăvoie. În aceste condiţii, n-a mai
putut fi tolerat comerţul cu sclavi şi, prin urmare, nici biciuirea şi
însemnarea cu fierul roşu, iar muncitorii n-au mai fost obligaţi să trăiască şi
să muncească în condiţii inumane. Situaţia se schimbă şi mai mult când
episcopul anglican J. C. Patteson, care se împotrivea făţiş
comerţului cu sclavi, este ucis chiar de aborigenii pe care încerca să-i
ocrotească. Recurgând la un şiretlic des folosit, negustorii de sclavi sosesc
pe o insulă înainte de venirea lui Patteson cu o corabie care seamănă cu cea a
episcopului. Locuitorii insulei sunt invitaţi la bordul corabiei pentru a-l
întâlni pe episcop. După cum era de aşteptat, cei care au urcat n-au mai fost
văzuţi niciodată. Când adevăratul Patteson soseşte pe insulă, este întâmpinat
de aborigenii înfuriaţi, care, fără să ştie cine sunt în realitate vinovaţii,
se răzbună, ucigându-l pe episcop. În urma acestui incident şi a numeroaselor
proteste publice, în apele Pacificului sunt trimise corăbii sub pavilion
britanic şi francez, cu ordinul de a împiedica abuzurile. Guvernele statelor
australiene New South Wales şi Queensland au colaborat cu Biroul Colonial
Britanic emiţând diverse legi pentru a pune capăt oricărui abuz şi pentru a
reglementa folosirea forţei de muncă. În plus, pentru aplicarea legilor, au
fost numiţi inspectori, iar la bordul corăbiilor care recrutau forţă de
muncă au fost trimişi reprezentanţi guvernamentali. Aceste eforturi au
fost încununate de succes. De asemenea, în lipsa unor legi eficiente
împotriva sclaviei, negustorii de sclavi erau condamnaţi pentru răpire şi
crimă, nu pentru practicarea comerţului cu sclavi. În ultimul deceniu al
secolului al XIX-lea, în „Mările Sudului” a avut loc o schimbare de
situaţie. Vânătoarea de sclavi s-a redus într-o mare măsură, iar până la
începutul secolului al XX-lea numărul aborigenilor recrutaţi cu forţa a
scăzut. În 1901, Commonwealth-ul Australiei, un nou parlament, a preluat
controlul asupra problemei imigrării la nivel naţional. Politica de stat
reflecta opinia publicului larg, care începuse să nu-i mai agreeze pe
muncitorii străini, întrucât îi considera o ameninţare pentru forţa de muncă
locală. Aborigenii din „Mările Sudului” n-au mai fost bine-veniţi, indiferent
că erau muncitori angajaţi sau nu. Mii dintre ei au fost repatriaţi, situaţie
care a cauzat şi mai multă suferinţă, întrucât unii dintre cei strămutaţi au
fost despărţiţi de cei dragi din Australia.
În
amintirea lor:
În septembrie 2010, guvernul statului Queensland a făcut o declaraţie oficială, expusă într-un loc public, prin care a recunoscut rolul aborigenilor din „Mările Sudului” în dezvoltarea economică şi culturală a acestui stat. Totodată, prin această declaraţie guvernul şi-a exprimat regretul pentru tratamentul inuman la care au fost supuşi aceşti oameni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu