SĂ
ÎNVĂȚĂM CÂTE CEVA DIN ISTORIA „DISTRACȚIILOR” DIN VREMEA ROMANILOR!
„Dacă, asemenea oamenilor, m-am
luptat cu fiarele în Efes …” Unii cred că aceste cuvinte, consemnate în 1 Corinteni 15:32, se referă la faptul
că Pavel a fost condamnat să se lupte într-o arenă romană. Indiferent dacă s-a
întâmplat sau nu aşa, un lucru este sigur: luptele pe viaţă şi pe moarte în
arene erau ceva obişnuit în acele vremuri. Ce învăţăm din analele istoriei despre
arene şi despre spectacolele organizate aici? Un creştin adevărat trebuie să
dorească să-şi modeleze conştiinţa, adoptând modul de gândire al Domnului Iisus,
ceea ce îi va fi de ajutor când va trebui să ia unele decizii privitoare la
formele de destindere din prezent. Să ne gândim, de exemplu, la modul în care
priveşte Dumnezeu violenţa, după cum reiese din următoarele cuvinte: „Nu
invidia pe omul violent şi nu alege niciuna din căile lui” (Proverbele 3:31). Într-o perioadă în care
mulţi erau entuziasmaţi de luptele de gladiatori organizate de romani,
creştinii din secolul I se puteau ghida după acest sfat. Haideţi să vedem
împreună ce se petrecea cu asemenea ocazii şi ce învăţăminte pot trage de
aici creştinii din prezent.
Doi gladiatori înarmaţi sunt puşi să se
înfrunte într-o arenă romană. Încă de la primele lovituri parate cu scutul,
mulţimea de spectatori intrată în delir începe să-şi ovaţioneze favoritul. Este
o luptă crâncenă. Nu după mult timp, rănit şi incapabil să continue lupta, unul
dintre gladiatori îşi aruncă armele şi îngenunchează, semn că se recunoaşte
învins şi cere îndurare. Vacarmul atinge punctul culminant. Unii strigă să i se
arate îndurare, alţii îi cer moartea. Toate privirile se îndreaptă spre
împărat. În funcţie de preferinţele mulţimii, el poate fie să-l graţieze pe
luptătorul învins, fie să-l osândească la moarte prin lăsarea degetului mare în
jos. Romanii erau pasionaţi de spectacolele cu lupte de gladiatori. Veţi fi,
probabil, surprinşi să aflaţi că, la origine, luptele de acest fel erau
organizate cu ocazia funeraliilor unor persoane însemnate. Unii cred că aceste
întreceri îşi au obârşia în sacrificiile umane practicate de osci şi samniţi,
care locuiau pe teritoriul din centrul Italiei de azi. Jertfele erau oferite
pentru a îmbuna spiritele celor morţi, iar o astfel de luptă purta numele
de munus (la plural, munera), care înseamnă „dar”. Primele
„jocuri” din Roma care au fost consemnate au avut loc în anul 264 î.H.,
când trei perechi de gladiatori s-au luptat într-un târg de vite. La
funeraliile lui Marcus Aemilius Lepidus au avut loc 22 de lupte, iar la
înmormântarea lui Publius Licinius s-au înfruntat 60 de perechi de
gladiatori. În 65 î.H., Iulius Caesar a trimis în arenă 320 de perechi de
luptători. Istoricul Keith Hopkins ne spune: „Funeraliile aristocraţilor erau
ocazii de a promova interese politice, iar jocurile funerare aveau implicaţii
politice, şi asta deoarece jocurile erau foarte îndrăgite de alegători. Într-adevăr,
marea popularitate pe care au câştigat-o spectacolele cu gladiatori s-a
datorat, în principal, competiţiei politice dintre aristocraţii ambiţioşi”. În
timpul domniei lui Octavian Augustus (27 î.H.-14 d.H.), munera deveniseră
daruri extravagante pe care înalţii demnitari ai statului le ofereau spre
satisfacţia maselor, urmărind să-şi facă o carieră politică.
Cine
erau participanţii şi cum se antrenau?
Probabil că vă întrebaţi cine erau
gladiatorii. Ei bine, ei erau sclavi, condamnaţi la moarte, prizonieri de război
sau oameni liberi care practicau aceste lupte din pură plăcere ori deoarece
erau atraşi de câştiguri băneşti şi de glorie. Toţi erau antrenaţi în şcoli
care ar putea fi asemănate foarte bine cu nişte închisori. În cartea „Giochi
e spettacoli” (Jocuri şi spectacole) se spune că, în timpul
antrenamentelor, gladiatorii „erau supravegheaţi de gardieni şi supuşi unei
discipline foarte riguroase, fiind obligaţi să respecte reguli dintre cele mai
severe şi, lucru şi mai rău, să suporte pedepse foarte aspre. Acest tratament
i-a făcut pe mulţi să-şi pună capăt vieţii sau să se răzvrătească”. Cele mai
mari şcoli de gladiatori din Roma aveau celule în care erau închişi cel puţin o
mie de deţinuţi. Fiecare gladiator era specializat într-un anumit tip de luptă.
Unii luptau echipaţi cu armură, scut şi sabie, alţii aveau drept arme o plasă
şi un trident. Existau şi gladiatori care erau antrenaţi pentru luptele cu
animale sălbatice, un alt tip de întreceri ce se bucurau de o mare popularitate,
denumite „vânători”. La acestea să se fi referit oare apostolul Pavel? Organizatorii
jocurilor tratau cu unii „impresario” care recrutau tineri de 17 sau
18 ani şi îi antrenau pentru a face din ei gladiatori. Traficul de fiinţe
umane era o afacere foarte prosperă. Un spectacol de excepţie a fost cel oferit
de Traian pentru sărbătorirea unei victorii militare, ocazie cu care a trimis
în arenă 10 000 de gladiatori şi 11 000 de animale.
O
zi la arenă:
La arenă, dimineţile erau dedicate
vânătorilor. Erau puse să lupte tot felul de animale sălbatice. Înfruntarea
dintre un taur şi un urs era marea plăcere a publicului spectator. Deseori,
cele două animale erau legate unul de celălalt şi lăsate să se lupte până când
unul dintre ele era ucis. Cel rămas în viaţă era apoi lichidat de un vânător.
Alte lupte care se bucurau de o mare popularitate erau cele dintre un leu şi un
tigru sau dintre un elefant şi un urs. Vânătorii îşi dovedeau îndemânarea în
uciderea animalelor exotice aduse din toate colţurile imperiului, indiferent
cât de scump ar fi fost; printre ele se numărau leoparzi, rinoceri, hipopotami,
girafe, hiene, cămile, lupi, mistreţi şi antilope. Decorurile erau alese în aşa
fel încât să aibă un impact puternic asupra spectatorilor. Erau puse stânci şi
copaci şi amenajate iazuri pentru a crea cadrul unei păduri. În unele arene,
animalele sălbatice apăreau în scenă ca prin minune, aduse cu nişte lifturi
subterane şi scoase prin nişte trape. Comportamentul imprevizibil al animalelor
făcea spectacolele şi mai interesante, însă motivul pentru care vânătorile erau
atât de apreciate era cruzimea lor. Următorul punct în program erau execuţiile,
care se doreau a fi cât mai originale. Se puneau în scenă drame mitologice în
care actorii mureau cu adevărat. După-amiaza erau întrecerile între gladiatori
din diverse categorii; ei aveau arme diferite şi erau antrenaţi în tehnici
diferite. Unii dintre cei ce strângeau morţii erau costumaţi în zei din lumea
de dincolo.
Efectele
asupra spectatorilor:
Gloatele erau ahtiate după scene de luptă.
Gladiatorii care nu luptau cu destulă înverşunare erau biciuiţi sau arşi cu
fierul roşu pentru a fi întărâtaţi. Puteau fi auzite strigătele mulţimii: „Este
un laş! Lovitura lui de sabie este slabă! De ce nu moare cu vitejie? Biciuiţi-l
ca să intre în luptă! Cu piepturile dezgolite în tăişul sabiei, să se lovească
unul pe altul!” Potrivit consemnărilor lui Seneca, om politic și filozof roman,
în timpul unei pauze s-a făcut următorul anunţ: „Distracţia continuă. Vor mai
fi tăiate câteva beregate şi pe parcursul pauzei!” Nu este de mirare că Seneca
recunoaşte că la întoarcerea acasă era „mai crud şi mai inuman”. Cuvintele
pline de francheţe ale acestui spectator ar trebui să ne dea de gândit. S-ar
putea ca şi persoanele care asistă la unele competiţii sportive din zilele
noastre să fie influenţate în acelaşi mod, devenind „mai crude şi mai inhumane”?
Unii, probabil, s-au simţit chiar norocoşi că s-au mai putut întoarce acasă.
Când un spectator a făcut o glumă pe seama împăratului Domiţian, acesta a pus
să fie luat cu forţa de la locul lui şi aruncat la câini. Când nu au fost
destui delincvenţi pentru execuţii, Caligula a ordonat ca spectatorii dintr-o
secţiune a tribunei să fie luaţi şi aruncaţi la fiarele sălbatice. Iar,
când o maşinărie de la scenă nu a funcţionat pe placul lui, Claudius a poruncit
ca mecanicii vinovaţi să fie puşi să se lupte în arenă. În plus, fanatismul
spectatorilor a dus uneori la izbucnirea unor revolte şi chiar la dezastre. Un
amfiteatru situat la nord de Roma s-a prăbuşit, cauzând, după cum arată datele
disponibile, moartea a mii de persoane. În anul 59 d.H., în oraşul Pompei,
în timpul unui spectacol a izbucnit o revoltă. Din consemnările lui Tacitus
aflăm că, la un spectacol, gazdele şi adversarii veniţi dintr-un oraş învecinat
au început să-şi arunce replici usturătoare unii altora, după care s-au
împroşcat cu pietre, sfârşind prin a se tăia în săbii. Câţiva au fost răniţi
sau mutilaţi, însă mulţi au fost ucişi.
O
lecţie clară:
O expoziţie organizată nu cu mult timp în urmă
la Colosseumul din Roma - expoziţie intitulată „Sangue e arena” -
ne-a făcut să ne gândim la un corespondent modern pentru munera. Aici
au fost prezentate şi câteva secvenţe filmate din timpul unor coride, a unor
meciuri de box profesionist, a unor curse de automobilism şi de motociclism la
care au avut loc accidente grave, a unor jocuri în care concurenţii se luptau
crâncen şi a unor încăierări în tribune între spectatori. Ca încheiere a fost
prezentată o imagine panoramică a Colosseumului. Ce concluzie credeţi că ar fi
trebuit să tragă vizitatorii? Şi câţi dintre ei au învăţat lecţia? Luptele de
câini, luptele de cocoşi, coridele şi sporturile violente sunt la ordinea zilei
în unele ţări. Participanţii la cursele de automobilism şi de motociclism îşi
pun viaţa în joc pentru a satisface plăcerea marelui public amator de aceste
sporturi. Gândiţi-vă apoi la emisiunile prezentate zilnic la televizor. Conform
unor studii efectuate într-o ţară occidentală, până la vârsta de zece ani un
copil vede la televizor 10 000 de crime şi 100 000 de acte de
agresiune! Plăcerile oferite de spectacole „nu erau compatibile cu religia
adevărată şi cu ascultarea autentică de adevăratul Dumnezeu”, a spus Tertulian,
un scriitor creștin din secolul al III-lea d.H.. El considera că cei care
asistau la astfel de spectacole erau complicii celor care comiteau uciderile.
Ce putem spune despre zilele noastre? Întrebaţi-vă: Găsesc eu plăcere în a
viziona la televizor sau pe Internet spectacole sângeroase, scene de violenţă
sau scene care prezintă crime? Ar trebui să ţinem bine minte cuvintele din Psalmul 11:5 - T.M.: „Domnul încearcă pe
cel drept, dar urăşte pe cel rău şi pe cel care iubeşte violenţa”.
Lupte
pentru „a-i îmbuna pe cei morţi”:
Referitor la originea luptelor de gladiatori,
Tertulian a scris: „Străbunii credeau că prin astfel de spectacole, pe care le
mai „îndulciseră” printr-o formă de cruzime „mai umană”, le aduceau un serviciu
celor morţi. În trecut, întrucât se credea că sufletul celor morţi putea fi îmbunat
prin vărsare de sânge uman, se obişnuia să se sacrifice cu ocazia funeraliilor
prizonieri sau sclavi de calitate inferioară, cumpăraţi special în acest scop.
Mai apoi s-a părut potrivit să se ascundă impietatea sub vălul
divertismentului. Aşadar, după ce erau antrenaţi să lupte cât mai bine cu armele
disponibile la acea vreme - fiind, în fond, învăţaţi să moară -, aceşti oameni
erau ucişi lângă morminte în ziua funeraliilor. Prin urmare, oamenii de atunci
încercau să-şi aline durerea provocată de moarte ucigând. Aşa a apărut munus. În
timp însă, spectacolele au devenit pe cât de rafinate, pe atât de crude,
întrucât se părea că plăcerea nu era deplină dacă nu erau incluse şi animale
sălbatice care să sfâşie trupurile oamenilor. Ceea ce se oferea pentru
îmbunarea celor morţi era considerată parte a unui ritual funerar”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu