ORDONANȚA
13 REDIVIVUS!
Monumentala tâmpenie
politică a pragului de 250 de mii de lei pentru abuzul în serviciu a
devenit un cartof fierbinte care zboară dintr-o mână în alta până ori se
răcește, ori pârlește pe cineva. Deocamdată pare că se califică la pârlire
ministrul Predoiu, pe care „centrele imaculate” ale celor trei partide aruncă decontul.
Personal, nu cred că dl. Predoiu l-a propus, ar însemna să-și fi pierdut
complet instinctele în raport cu Bruxelles-ul și să nu fi anticipat reacția de
acolo. Dar faptul că l-a asumat cuminte nu este cu nimic mai bun, la fel cum nu
este nici faptul că nu a stabilit un prag atunci când a trimis proiectul spre
aprobarea Guvernului și apoi în Parlament. Ironic este că în povestea asta PSD
și-a compromis și singurul candidat mai cu ștaif pentru Ministerul Justiției,
dacă ar fi să-l ia. Pe dl. Cazanciuc, unul dintre inițiatorii formali ai
amendamentului „250 de mii”. Ceea ce nu spune nimeni este că, indiferent cine a
făcut propunerea, vina este a celui care decide. Deci, pentru pragul
nerușinat de 250 de mii de lei, vina aparține celor trei lideri ai coaliției
din conclavul de la Vila Lac. Plus cel de-a patrulea, vânătorul de elefanți. Unde
a fost dl. Johannis când elefantul cel mare și gras intra pe ușa din față a
Palatului Parlamentului? Alegea avionul pentru viitorul sejur exotic? Unde este
președintele măcar acum, când coaliția și partidul domniei sale se
comportă ca niște găini fără cap în căutarea unui vinovat și scot de urechi din joben alt prag?
Dincolo de jalnicul spectacol politic, tema pragului pentru abuzul în serviciu
este una reală și care trebuie clarificată. CCR a stabilit prin Decizia 392/2017 că
el trebuie să existe. Că este bine, că este rău, rămâne încă de discutat. Cert
este că, dacă nu va fi introdus, ne putem trezi la un moment dat în aceeași
situație în care am fost cu prescripția. Dar cât să fie el? Aici a fost prima
mare mizerie a deciziei de conclav, dar și a soluției corectoare pregătită
pentru Camera Deputaților. Nici 250 de mii de lei, nici 9 mii de ei nu au nicio
explicație fundamentată, solidă, profesionistă. Ministrul Predoiu admite că nu au existat
repere, deci arbitrariul, pentru că nici CCR , nici Comisia de la
Veneția, nici sistemul judiciar nu ar fi oferit așa ceva. Nu era treaba
lor. Este treaba politicului, reprezentat de minister, să caute criteriile
aplicabile. Ele pot fi multe și am să dau și exemple cu care sunt, și exemple
cu care nu sunt de acord. O propunere ar fi ca pragul să fie apropiat de
nivelul cheltuielilor făcute de stat pentru un caz de abuz în serviciu de la
deschiderea dosarului până la condamnare. Adică un raport cost/beneficiu. Până
unde prejudiciul este mai mic decât costul, să fie contravenție și banii să fie
recuperați fără proces penal. Nu sunt adeptul acestui sistem, inclusiv pentru
că în timp costul procesului este variabil, dar este o variantă. Altă variantă
este raportarea la un număr de salarii minime brute pe economie. Ministrul
a menționat ceva despre pragurile din cazul evaziunii fiscale. Sau un prag
foarte scăzut, simbolic, pentru a stăvili un fenomen, nu infracționalitate sporadică,
varianta a cărei adept sunt. Pentru că nu este vorba doar despre prejudiciu, ci
și despre raportare la extensia cazuisticii și la încercarea de descurajare. Pot
fi și alte variante, esențial este ca un reper să existe, să-l găsească
asimilații cu salarii și pensii de magistrați din Ministerul Justiției,
și orice sumă ar fi avansată, ea să poată fi argumentată și fundamentată,
nu scoasă dintr-un joben sau un plic. Deocamdată văd un singur reper aplicabil,
dar unul pervers: 250 de mii este foarte puțin sub pragul
până la care sunt permise achizițiile directe, fară licitație publică. Sunt
și niște dosare care ar intra binișor sub acest prag, ale dn.-ilor Chesnoiu și Alexa, de exemplu. A
doua chestiune esențială este ca pragul și reperul care îl fundamentează să fie
transparente, supuse dezbaterii publice. Ceea ce au făcut cu acest amendament a
fost o combinație de nerușinare și prostie distilate. Discuții secrete la ceas
de seară în cerc ultra-restrâns, praguri fără paternitate certă trimise cu
porumbelul călător, amendamente trântite direct în plen și votate cu turma.
Care este diferența faţă de Dragnea? Da,
sondajele îți arată că aderența la tema Justiției este scăzută, din multe
motive, dar știi că Bruxelles-ul a rămas cu ochii pe tine (cel mai bine știe
chiar dl. Predoiu și, de aceea, am dubii că propunerea i-a aparținut sau doar
i-a fost pusă în brațe). Vigilența este cu atât mai mare cu cât, absolut
nemeritat și circumstanțial, a fost ridicat MCV. Dacă Bruxelles-ul a învățat
ceva despre România este că liderii ei sunt niște adevărați golani pe al căror
cuvânt nu te poți baza. Dacă nu ai mâna pe portofel și ochii pe ei, în orice
clipă de neatenție te poți trezi cu o găinărie. Deci era greu spre imposibil ca
o asemenea porcărie să treacă pe sub nivelul radarului CE. Cu atât mai mult cu
cât o ai și pe LCK la EPPO, gata oricând să dea alarma, cum
s-a întâmplat și cu avertizorul de integritate. De remarcat, în
treacăt, că noul șef al DNA, Voineag, și
noul sef al PICCJ, Florența, scoși și ei dintr-un plic, nu au avut
nimic de comentat despre pragul de 250 de mii de lei. Doar nu era vorba de un
plagiat prescris de 14 ani. Nu am nicio îndoială că reacțiile CE informale au
existat încă de marți, poate miercuri, însă joi a venit și un avertisment la
vedere. Și de teama lor au făcut pasul înapoi, dar în același
stil netransparent, ca hoții prinși cu mâna în geantă.
Reacția
lui Rareș Bogdan: Prim-vicepreşedintele PNL Rareş Bogdan afirmă că
„reinventarea” OUG 13 cu concursul liberalilor este o „mizerie fără seamăn”,
iar pragul de 9.000 de lei propus pentru dezincriminarea abuzului în serviciu
este „nesimţit de mare”. Totodată Bogdan critică și decizia Curții
Constituționale care a introdus obligativitatea unui prag „la HOȚIE, un prag ce
urmează a fi stabilit in Parlament. Tare! Excepțional. Ca la noi, la nimenea.” Postarea
integrală a lui Rareș Bogdan pe Facebook: „Ieri a fost cea mai RUȘINOASĂ zi de
când am intrat în nenorocita asta de politică, în urmă cu 4 ani. Nu credeam că
voi trăi să văd cum OUG 13 este reinventată cu concursul propriului meu partid,
PNL. O mizerie fără seamăn! Culmea e că principalii promotori și inițiatori din
cadrul Coaliției de Guvernare stau pitiți și tac ticălos. Unii au inițiat si au
insistat pe inițiere, alții au tăcut maiestuos si de neînțeles, doar ca sa fie
linișteee!!!!! Să o ia naiba de liniște! Vom muri politic în liniște, dacă
continuăm așa! Unii au scris, iar soldățeii de teracotă au executat. Răul a
fost făcut. La Bruxelles s-au aprins beculețele roșii, din nou. Societatea
Civilă și Presa au reacționat nervos și corect, înspăimântați pe bună dreptate.
Un partid, plus un plecat din acel partid au fost readuși pe teren pe o temă
preferată, singura în care sunt antrenați să combată. Toate acestea cu un popor
destul de mimetic, care privește de câteva zile bune la ce se întâmplă în
Israel și în Franța. Moment perfect! Aștept în continuare să scoată capul de la
cutie adevărații promotori si inițiatori, să își ceară scuze sau pur și simplu
să își explice demersul. Și încă ceva: pentru un om de rând, simplu, cu resurse
modeste de existență, pragul de 9000 lei este mare! Foarte mare. Nesimțit de
mare. Adică abuzul care produce o pagubă de 8999 lei nu mai este abuz? Faptul
ca CCR se dovedește încă o dată ticăloasă nu mai este o surpriză pentru nimeni.
De două ori a anulat demersul tăierii pensiilor speciale în 2020, cu largul
concurs al Avocatului Poporului, apoi a introdus obligativitatea unui prag la
HOȚIE, un prag ce urmează a fi stabilit in Parlament. Tare! Excepțional. Ca la
noi, la nimenea.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu