CE
NE SPUN PSALMII?
Cartea
a patra - psalmii 90-106!
Psalmul
90:
Versetele
1-4: Şi cea de-a patra carte a Psalmilor are un caracter special,
la fel ca primele trei cărţi. În această carte vedem ca într-un tablou venirea
lui Hristos în această lume pentru a lua locul lui Israel înaintea lui
Dumnezeu, precum şi rezultatul final al acestei realităţi. În acest psalm apare încă un aspect, şi anume plângerea lui Israel
pentru îndurare şi restabilire. Prin rugăciunea sa, Moise a pus aceste cuvinte
în gura poporului. Moise i-a adus aminte lui Dumnezeu, că El a fost locuinţa
lor din generaţie în generaţie. În
versetul 2 a mers un pas mai departe: în faţa unui Dumnezeu care este din
eternitate, omul este aşezat în locul care i se cuvine. Chiar dacă este mare în
ochii săi şi îşi închipuie că este înţelept - în mândria sa poate chiar
îndrăzneşte să se aşeze peste Dumnezeu -, totuşi el nu este nimic altceva decât
ţărână, în care Dumnezeu îl va întoarce! Viaţa noastră, care câteodată ni se
pare lungă, este ca o strajă în noapte în comparaţie cu veşnicia.
Versetele
5-17: Scurtimea vieţii noastre ne este prezentată foarte clar în
versetele 3-12. Având în vedere puţinii ani pe care îi petrecem aici jos, este
important să ne rugăm ca psalmistul: „Învaţă-ne să ne numărăm astfel zilele, ca
să căpătăm o inimă înţeleaptă!” Mereu înclinăm, mai ales în anii tinereţii şi
ai maturităţii, să ne facem cât mai comozi aici pe pământ şi trecem cu vederea faptul că
totul este de scurtă durată. Dar Domnul ne vine în ajutor prin Cuvântul Său. El
ne aminteşte că tocmai datorită scurtimii vieţii noastre trebuie să fim atenţi
şi să folosim în mod util şi corect aceste puţine zile. „Vedeţi deci cu grijă
cum umblaţi, nu ca neînţelepţi, ci ca înţelepţi, răscumpărând timpul, pentru că
zilele sunt rele” (Efeseni 5:15-16 ; a se vedea şi Coloseni 4:5).
După cum se observă, acest psalm conţine îndemnuri preţioase pentru noi. Să le
punem în practică! Ele vor avea efecte binecuvântate în viaţa noastră.
Psalmul
91:
Versetele
1-8: Dacă ar trebui să dăm un titlu acestui psalm, cu siguranţă
am scrie: Încredere în Dumnezeu. Într-adevăr, aici găsim cuvinte care exprimă o
încredere puternică. Oricât de mare ar fi pericolul, sufletul ştie că este
ocrotit în mod desăvârşit, pentru că Cel, căruia îi aparţine, este mai puternic
decât duşmanul şi oştirea care stă la dispoziţia lui. „O mie vor cădea alături
de tine şi zeci mii la dreapta ta; dar de tine nu se va apropia.” Chiar dacă nu
trebuie să trecem cu toţii prin aceleaşi pericole, ştim totuşi că suntem
înconjuraţi de lucruri care ne pot duce la cădere. Cel care pune curse (Satan)
îşi aruncă laţul său cu intenţia clară să-i facă rău celui care stă de partea
Domnului. Cine ne poate face atenţi cu privire la acest laţ? Cine ne poate
elibera, atunci când plasa duşmanului ne-a înconjurat deja picioarele? În noi
nu este deloc putere şi nici putinţă, dar Cel în care ne încredem, ne va
acoperi cu penele Sale şi vom găsi adăpost sub aripile Sale. Încrederea în Dumnezeu, despre care
vorbeşte acest psalm, reprezintă unul dintre cele mai preţioase comori ale
credinciosului în timpul vieţii sale aici pe pământ. Încrederea şi credinţa
merg împreună. Noi ne încredem în Domnul în măsura credinţei noastre; sau cu
alte cuvinte: în măsura în care Domnul este realitate pentru noi.
Toţi cei salvaţi cred în Domnul Iisus, dar nu toţi Îi acordă locul central în
viaţa lor. De aceea, cât de diferită este măsura încrederii printre copiii lui
Dumnezeu! Unii trăiesc într-o continuă nelinişte, îşi pierd uşor cumpătul,
atunci când apare ceva neobişnuit; alţii, în schimb, pot spune cu psalmistul:
„Adăpostul meu şi cetăţuia mea, Dumnezeul meu în care mă încred.” Domnul este
mai mare şi mai puternic decât orice duşman, de aceea ne putem culca liniştiţi
şi nu trebuie să ne temem de groaza nopţii. Chiar dacă ar veni o încercare,
ştim că Tatăl nostru ceresc are situaţia sub control, şi această încercare va
fi spre binele nostru.
Versetele
9-16: În Epistola către Evrei citim despre îngeri: „Nu sunt toţi
duhuri slujitoare trimise pentru a le sluji celor care vor moşteni mântuirea?”
(Evrei 1:14). În versetul 11 avem o confirmare (a se vedea şi Matei 4:5-7,
unde diavolul aplică versetele 11-12 din acest psalm la Domnul Iisus). De câte ori, fără să ne dăm seama, am
avut parte de o astfel de ocrotire! Nu doar că putem fi siguri că Domnul ne
iubeşte şi este plin de îndurare faţă de noi, ci aici vedem că El ordonă
cetelor de îngeri, pentru a-i ocroti pe ai Săi în călătoria lor. Să ne gândim
la aceasta şi să ne încredem mai mult în El! În versetele 14-16 se schimbă vorbitorul; aici vorbeşte Dumnezeu
şi El acordă aprecierea Sa celui care îşi găseşte plăcerea în Dumnezeu. Nu avem
oare privilegiul de a ţine din toată inima la Domnul? O astfel de poziţie a
inimii va fi răsplătită din belşug, aşa cum citim în versetele de încheiere ale
acestui psalm. De fapt, aici ne găsim pe teren israelit, dar ştim că Domnul va
acorda întâietate credinţei şi încrederii.
Psalmul
92:
Versetele
1-4: Din punctul de vedere al poporului Israel, acest psalm
exprimă bucuria, de care va avea parte poporul la începutul Împărăţiei de o mie
de ani. „Pentru că Tu, Doamne, m-ai bucurat prin fapta Ta, voi cânta de bucurie
datorită lucrărilor mâinilor Tale.” Acei oameni drepţi privesc înapoi la
judecăţile executate asupra duşmanilor lor; acum ei se pot bucura de bunătatea
lui Dumnezeu fără teamă de vreun pericol din exterior. În sfârşit au ajuns la
ţintă. Pentru prima dată de la împărăţia glorioasă a lui Solomon, poporul poate
să se bucure într-o linişte netulburată.
Putem privi acest psalm şi din altă latură. Şi noi avem motive să-L lăudăm
pe Domnul şi să înălţăm Numele Lui. Noi am aflat ceva mult mai măreţ decât
poporul Israel: locurile cereşti, în care am fost puşi (Efeseni 2:6), sunt mult
mai minunate decât viitorul acestui popor
Inima psalmistului era plină de bunătatea lui Dumnezeu, de aceea de pe
buzele sale se revarsă lauda şi cântarea de bucurie.
Versetele
5-8: Scriitorul acestui psalm a fost un om care s-a străduit să
cugete la bunătatea şi credincioşia lui Dumnezeu. Cuvintele Sale acţionează
asupra noastră ca o îmbărbătare, pentru a-i urma exemplul. Nu trebuie să
recunoaştem oare că suntem delăsători în a privi la ceea ce a făcut Tatăl
ceresc pentru noi şi face încă, şi că, gândim atât de puţin la cel mai mare
dar: Fiul Său? Să privim, de
exemplu, la versetul 8: „Dar Tu, Doamne, eşti înălţat pentru totdeauna!” Sfânta
Scriptură ne învaţă că Dumnezeu este mare şi înălţat; dar există o deosebire
între cunoştinţa teoretică şi experienţa interioară a ceea ce este El.
Experienţa interioară poate fi obţinută pas cu pas. Avem dreptul să admirăm
puterea Sa creatoare şi înţelepciunea Sa până în cele mai mici detalii în
lucrările Sale, dar şi să ne oprim în faţa harului Său şi a iubirii Sale de
oameni şi să cugetăm la acestea. Cu cât vom pune mai mult în practică aceste
lucruri, cu atât mai mult vom putea exclama cu psalmistul: „Cât de mari sunt
lucrările Tale, Doamne! Gândurile Tale sunt foarte adânci.”
Versetele
9-15: Să zăbovim puţin la versetele 12-15. În nenumărate locuri
din Scriptură, oamenii drepţi sunt amintiţi cu caracteristicile favorului lui
Dumnezeu. În Vechiul Testament, expresia „om drept” desemna un bărbat care
recunoştea legea lui Dumnezeu şi acţiona conform acesteia, în contrast cu
oamenii nelegiuiţi. Plăcerea lui Dumnezeu se odihneşte peste cel drept, şi el
se poate bucura de binecuvântarea Sa. Cât de frumoase sunt cuvintele din aceste
versete! Ele ne îmbărbătează să dorim să fim număraţi printre cei drepţi. Ca
poziţie, suntem oameni drepţi; dar suntem şi în practică? Omul drept din
Vechiul Testament era un om temător de Dumnezeu; despre un astfel de om citim
că va înverzi ca palmierul şi se va înălţa ca cedrul din Liban. Locul său de
şedere este Casa Domnului - pentru noi aceasta înseamnă întreţinerea părtăşiei
cu Domnul (a se compara cu Ioan 15:4-5). Dacă rămânem ca mlădiţe în vie,
atunci se va spune şi despre noi: „ ... vor fi plini de sevă şi verzi”.
Psalmul
93: - O cântare-laudă a lui David; pentru ziua de
dinaintea Sabatului, când pământul a fost locuit pentru întâia oară. Deşi, la
creaţie, pământul a fost populat cu tot felul de vieţuitoare, psalmistul
socoteşte că a fost cu adevărat locuit doar din ziua a şasea (de dinaintea
Sabatului, adică a zilei de odihnă), când Dumnezeu l-a făcut pe om, singura
fiinţă pe care El a creat-o după chipul Său şi singura
devenită suflet viu (Geneza 2, 7). Dumnezeu Îşi arată măreţia
prin creaţie, prin Lege (mărturiile) şi prin prezenţa Sa în Templu (Casei Tale …).
Este unul din psalmii Împărăţiei. Psalmul cântă misterul biruinţei lui Hristos
asupra morţii. Psalmul nu are titlu în Textul Masoretic.
Psalmul 94: Întregul psalm este un îndemn la răbdare faţă de
succesele şi propăşirea păcătosului. Cheia înţelesului ne-o dă Pavel în
Epistola către Filipeni: „Pe toate să le faceţi fără murmur şi fără
socoteli, ca să fiţi fără prihană şi curaţi, fii lui Dumnezeu, neîntinaţi în
mijlocul unui neam sucit şi stricat, în care voi străluciţi ca nişte luminători
în lume” (2, 14-15). Psalmul este o meditaţie asupra dreptăţii lui
Dumnezeu; încurajare pentru cei care se gândesc că Dumnezeu rabdă prea mult
fărădelegea. Dumnezeul răzbunărilor este apărătorul celor asupriţi, Cel
care pedepseşte silnicia. Dacă Dumnezeu este
Dumnezeul răzbunărilor, nu te preocupa tu de răzbunare; dacă duşmanului tău îi
este sete, dă-i să bea. Când suntem batjocoriţi pentru El, sau când
răbdăm ceva din cele ce ne supără de la cei ce obişnuiesc să lupte împotriva
lui Dumnezeu, să credem că Dumnezeu vede şi aude încercarea care ne vine. Căci
însăşi firea lucrului şi ceea ce este mai intim în cei ce ne ocărăsc din cauza
Lui are sunet puternic în urechile dumnezeieşti. Cu adevărat zile aspre şi rele
vor veni peste cei tăiaţi/nimiciți cu dreptate, dar celor certaţi spre
îndreptare li se va face Dumnezeu blând. Deci aceia nu vor sfârşi în cele ale
judecăţii şi chinurilor, deoarece n-au devenit mlădiţe neroditoare. Strălucirea
faptelor să se unească deci cu mărturisirea credinţei şi cu cuvintele lui
Dumnezeu. Atunci vom fi ai lui Hristos şi vom afla puterea şi fericirea
comuniunii cu El, scăpând de primejdia tăierii. Vrei să te veseleşti de
mângâierile lui Dumnezeu? Nu fi răzbunător, ci eliberator; nu căuta cusururi,
ci oferă alinare; nu fi trădător, ci martir; nu acuza, ci apără. În numele
păcătoşilor roagă-L pe Dumnezeu să-i miluiască, pentru cei drepţi roagă-L să-i
păzească în dreptate. Pe omul rău cucereşte-l prin bunătate şi blândeţe, pe cel
zelos fă-l să se minuneze de bunătatea ta. Fă dreptatea să roşească în faţa
milostivirii tale. Alături de cel mâhnit să ai şi tu inima mâhnită. Iubeşte-i
pe toţi oamenii, dar ţine-te departe de toţi oamenii. Adu-ţi aminte de moarte,
pregăteşte-te să ajungi acolo şi înfrumuseţează-ţi alergarea. Când suntem
muşcaţi de mustrări, să ne aducem aminte de păcatele noastre, până ce Domnul,
văzând silinţa noastră, a celor ce ne sârguim, le va şterge pe acestea şi va
preface durerea ce ne muşcă în inimă în bucurie.
Psalmul
95 - O cântare-laudă a lui David (fără titlu la Evrei). Unul
dintre cei mai cunoscuţi psalmi, utilizat liturgic în ritul latin şi, fragmente
din el, în ritul bizantin, la începutul oficiului fiecărei zile. Epistola către
Evrei comentează pe larg îndemnul la convertire care începe la v. 7: Astăzi
… (3, 7-4, 11): fiecare zi este astăzi în care omul este chemat
să-L laude pe Dumnezeu şi să-I dea ascultare. Să avem încredere în iubirea Sa
de oameni şi să ne pocăim cu toată purtarea de grijă, înainte de a sosi ziua în
care pocăinţa nu mai este de folos. Acum totul stă în puterea noastră; atunci
Judecătorul este stăpân pe hotărârea Lui: Să întâmpinăm faţa Lui întru
mărturisire, să plângem, să ne tânguim. De-am putea ruga pe Judecătorul,
înainte de ziua cea mare a judecăţii, să ne ierte de păcate, n-ar mai fi nevoie
să venim la judecată; dar dacă n-o facem, vom spune păcatele în auzul întregii
lumi şi nu vom mai avea nicio nădejde de iertare. Nimeni din cei care nu şi-au
şters aici pe pământ păcatele, nu poate scăpa dincolo de pedeapsă. Atâta vreme
cât se spune astăzi, să nu deznădăjduim, ci să avem bune nădejdi în
Stăpânul nostru, gândindu-ne la noianul bunătăţii Lui. Să scuturăm de pe noi
orice cuget rău; să începem să facem fapte bune cu multă râvnă şi nădejde; să
arătăm covârşitoare pocăinţă ca, lăsând aici pe pământ toate păcatele, să putem
sta cu îndrăznire înaintea scaunului de judecată al lui Hristos şi să putem
dobândi Împărăţia cerurilor. Cuvântul „azi” se poate spune
pentru toată viaţa, chiar pentru bătrâneţe. Pocăinţa nu se judecă după mulţimea
anilor, ci după râvna sufletului.
Versetele
8-9
(LXX): „Nu vă învârtoşaţi inimile ca atunci, la Răzvrătire, în ziua
ispitirii în pustie, 9: unde părinţii voştri M-au ispitit, M-au pus
la-ncercare şi au văzut lucrurile Mele.” Este o aluzie la întâmplarea şi
cuvintele lui Moise din Exod 17, 2. Versetele 8-12 vor fi citate Epistola către
Evrei 3, 7-11 şi pot fi commentate astfel: Momentele sau locurile de odihnă
sunt trei: Ziua a Şaptea, când Dumnezeu, după creaţie, S-a odihnit de toate
lucrurile Lui; Ţara Făgăduinţei, unde poporul lui Israel s-a odihnit după lunga
sa călătorie prin pustie; Împărăţia cerurilor, unde noi năzuim să ne odihnim
după toate ostenelile noastre. Primele două s-au consumat în istorie, aşa că
aici nu mai poate fi vorba de ele; rămâne ultima, odihna pe care răzvrătiţii
(păcătoşii) n-o vor avea, dar spre care noi ne străduim şi în care nădăjduim.
Psalmul
96: - O cântare-laudă; a lui David; când a fost Casa
zidită după întoarcerea din robie. Fără titlu la Evrei. Face parte
din psalmii Împărăţiei. Apare într-o formă aproape identică şi în I
Cronici 16, 23-33, făcând parte din cântarea de bucurie la aducerea chivotului.
Se poate face o legătură între titlu şi restul psalmului: este vorba de zidirea
spirituală, care se ridică pentru că tot pământul este chemat să-I cânte lui
Dumnezeu o cântare nouă. Acolo este unitatea Duhului, acolo este o singură
piatră făcută din multe; constructorii trebuie să vestească slava Domnului:
dacă ş-o vestesc doar pe a lor proprie, atunci sunt doar perete
spoit (cf. Iezechiel 13, 10; Fapte 23, 3).
Psalmul cântă cele două veniri ale Domnului, precum şi Judecata ce va
veni. Așadar, toţi cei de pe pământ, care au cunoscut taina aceasta mântuitoare
a Lui, adică pătimirea lui Hristos, prin care i-a mântuit, să vină să cânte şi
să psalmodieze Dumnezeului şi Părintelui tuturor, cunoscând că El este şi
vrednic de laudă şi înfricoşător şi făcător al cerului şi al pământului; El,
care a făcut mântuirea aceasta pentru neamul omenesc şi Care, după ce a fost
răstignit şi a murit, a fost învrednicit de Dumnezeu să împărăţească asupra
întregului pământ.
Psalmul
97: - A lui David; când pământul i-a fost înapoiat. Fără
titlu la Evrei. Psalm al Împărăţiei, care descrie în imagini pline de măreţie
manifestarea puterii lui Dumnezeu. Mântuirea arătată ca o venire a
lui Dumnezeu trimite cu gândul la partea a doua din Cartea lui Isaia. Se poate
vedea aici şi o descriere a Judecăţii de Apoi. Cât priveşte titlul din LXX nu
cunoaştem un fapt istoric la care s-ar putea referi această menţiune. Se paote
crede că, în perspectivă profetică, pământul înapoiat (restituit) nu
este altceva decât Învierea lui Hristos, prin care trupul (făcut din pământ) a
fost restaurat în puritatea, dumnezeirea şi nemurirea de la început. Prin
cuvântul „dumnezei” din versetul 8 noi
nu înţelegem pe cei ce sunt adoraţi de către păgâni, pentru că noi am învăţat
că toţi dumnezeii neamurilor sunt idoli, ci înţelegem nişte dumnezei care,
potrivit cuvântului profetic, formează un fel de comunitate, un fel de adunare,
pe care Dumnezeu îi judecă, dar fiecăruia îi împarte câte o atribuţie. Trebuie
să recunoaștem că acest verset este dificil și poate naște ideea existenței mai
multor dumnezei … mai mici!
Psalmul
98: Psalm al Împărăţiei. Dumnezeu este lăudat pentru faptele
Sale minunate, care strălucesc până la marginile pământului. De aceea toţi
oamenii şi întreaga creaţie sunt chemaţi să se bucure, fiindcă stăpânirea
Domnului instaurează în sfârşit dreptatea. Unii comentatori văd aici o profeţie
despre cele două veniri ale lui Hristos.
Psalmul 99: Ultimul dintre psalmii Împărăţiei. Dumnezeu
este proclamat sfânt de trei ori (vv. 3;
5; 9) - cf. Isaia 6, 3. În textul ebraic întâlnim cuvântul „qadhoş”,
care, la origine, înseamnă separat, pus deoparte; aşadar, în sens
strict, se referă numai la Dumnezeu ca fiind Cel cu totul
Altul, transcendent; în sens mai larg, despre om, ca pus deoparte
pentru Dumnezeu. Dumnezeul cel nevăzut, necuprins, neajuns cu mintea, intră
totuşi în legătură cu oamenii, le vorbeşte şi le ascultă rugăciunile.
Psalmul
100: - Psalm de laudă. La intrarea în Templu, credincioşii
îşi strigă bucuria plină de recunoştinţă de a-I aparţine Domnului. Ei cheamă la
această bucurie întreg pământul. Tot ce vom spune se cuvine să fie spre lauda
Celui Preaînalt. Lui să-I închinăm fiecare cuvânt, fiecare clipă a vieţii
noastre, fiecare act de recunoştinţă necurmată, căci prin Darul Lui vorbim şi
trăim. El ne-a făcut pe noi, iar nu noi singuri pe noi. Domnul nostru, El
ne-a făcut pe noi, ba încă ne-a înnoit de la începutul începutului, prin toată
lucrarea mâinilor, prin fiecare cuvânt al Său spus spre a noastră mântuire.
Psalmul
101: În
ultimii psalmi am văzut arătarea Împăratului şi ridicarea Împărăţiei Sale. În
acest psalm găsim principiile după care Împăratul va conduce poporul Său:
înţelepciune desăvărşită, onestitate şi dreptate. Această conducere va dura
1000 de ani; în acest timp, Satan va fi legat şi astfel va fi incapabil să-i
ispitească pe oameni ca să facă răul (a se vedea Apocalipsa 20:1-3). Dar cum se mai poate păcătui totuşi în
aceste condiţii favorabile? Din exemplele enumerate în versetele 3-5 şi 7-8
vedem că oamenii păcătuiesc nu numai când sunt ispitiţi de Satan. Începând de
la Adam, omul a preluat o natură rea, iar dacă omul nu veghează asupra lui
însuşi, ajunge în păcat, chiar dacă Satan nu îl ispiteşte în acest sens.
Această realitate este foarte umilitoare pentru noi. Deoarece pentru omul care
păcătuieşte în aceste condiţii nu mai există nicio scuză, este nimicit imediat
ca un nelegiuit. Dar Domnul va privi cu îndurare spre oricine umblă în dreptate.
Psalmul
102:
Versetele
1-2: În acest psalm, Hristos este pus din nou înaintea ochilor
noştri pe calea Sa de suferinţe (versetele 1-11). Chiar şi titlul ne îndreaptă
gândurile şi simţămintele pentru a putea privi acest subiect înălţător: „o rugăciune
a celui întristat, când este copleşit şi îşi varsă plângerea înaintea Domnului”.
Să nu uităm că suferinţele sufleteşti ale Mântuitorului au început cu mult
înainte de orele petrecute în Ghetsimani şi la Golgota. Bazându-ne pe Cuvântul
lui Dumnezeu putem spune că viaţa Sa a fost un lanţ neîntrerupt de suferinţe. Chiar şi cele relatate în Evanghelia
după Luca 2:48-49 mărturisesc despre astfel de suferinţe. Iisus era
atunci un băiat în vârstă de 12 ani, dar încă de atunci L-a durut faptul că
părinţii Lui nu-L înţelegeau. Ne vine greu să ne imaginăm simţămintele Sale,
deoarece noi, datorită naturii noastre păcătoase, suntem obişnuiţi cu astfel de
lucruri. Dar El era Emanuel (Dumnezeu cu noi) (a se vedea Matei 1:23); El
a venit din cer, unde întotdeauna domneşte o armonie deplină cu privire la voia
lui Dumnezeu; cu atât mai mult a simţit tot ceea ce era contrar ca fiind foarte
dureros.
Versetele
3-7: La cercetarea acestui psalm trebuie să ne gândim mereu că Iisus
a fost Om adevărat, un om ca şi noi, dar fără păcat. Desigur, El nu a încetat
niciodată să fie Fiul lui Dumnezeu, dar aici nu avem în faţa noastră această
latură a Persoanei Sale. Ca Om a simţit din plin toată împotrivirea din partea
păcătoşilor (Evrei 12:3), repulsia, dispreţul şi ura lor (a se compara
cu Isaia 52:14 ; 53:3 etc.). Versetele acestui fragment de
psalm ne lasă să privim la durerile sufletului Său. Duhul Sfânt foloseşte expresii puternice aici: „Pentru că zilele
mele pier ca fumul şi oasele îmi ard ca un tăciune.” Să nu trecem indiferenţi
pe lângă aceste relatări ale suferinţelor sufleteşti ale Domnului nostru! El a
fost Cel singur; această singurătate este prezentată în versetele 6 şi 7. Poate
până astăzi nu ne-am gândit atât de mult la aceste suferinţe ale Sale; dar
merită să cugetăm la ele. Cu cât ne vom îndrepta mai mult atenţia spre ele, cu
atât mai aproape va fi de noi Persoana preţioasă a Mântuitorului nostru. Aşa cum am amintit deja, din versetele
6 şi 7 putem deduce cât de mult a suferit Domnul nostru datorită singurătăţii.
Nouă ne vine greu să înţelegem aceste suferinţe ale Sale, deoarece noi trăim cu
oameni asemenea nouă. Dar El, deşi era Om, a fost Cel sfânt şi Cel drept; în
această postură, El era singur în mijlocul unui neam păcătos. El a simţit
singurătatea în mijlocul familiei Sale şi a ucenicilor Săi, pentru că nimeni
nu-L înţelegea. Chiar şi în mijlocul poporului, El era ca „un pelican din
pustiu şi ca o cucuvea din dărâmături”; El ştia că acei oameni vor striga
curând sub conducerea mai-marilor lor: „Să fie răstignit” (Matei 27:20-22). Versetul 7 ne aminteşte de acea
întâmplare, când Domnul a stăruit toată noaptea în rugăciune (Luca 6:12). În
oraşe şi în sate, oamenii dormeau; şi ucenicii Săi s-au retras să se
odihnească, dar El veghea. El era ca o „păsăre singuratică pe un acoperiş”. Să
nu uităm că această stare de singurătate a însemnat o durere continuă pentru
El.
Versetele
8-11: „Vrăjmaşii mei mă batjocoresc toată ziua.” Deşi în
Evanghelii nu citim des despre batjocorirea Sa de către duşmanii Săi, profetul
Isaia ne spune detaliat despre această latură a suferinţelor Domnului. El era
„ca Unul de la care îţi ascunzi faţa; era dispreţuit şi noi nu L-am preţuit” (Isaia
53:3). Pe lângă această dispreţuire pe faţă, Domnul a simţit batjocura din
inimile duşmanilor Săi: „Vrăjmaşii mei mă batjocoresc toată ziua.” Ce să spunem când citim cuvintele din
versetul 9? Pâinea şi băutura sunt nevoile noastre zilnice; pentru Domnul
însemnau tristeţea sufletului şi lacrimi. Cât de puţin ne gândim la aceasta,
când citim Evangheliile! Suntem înclinaţi să gândim că El a plâns numai de două
ori: de exemplu, în Ioan 11:35 şi Luca 9:41; dar acest verset ne
permite să privim mai adânc în zona suferinţelor sufleteşti ale Domnului. Cât
de preţios va deveni El pentru noi, dacă L-am însoţi cu atenţie pe calea
suferinţelor Sale! Am văzut că acest
psalm are ca subiect pe Hristos. Cum să înţelegem versetul 10? „ ... pentru
că Tu m-ai ridicat şi m-ai aruncat jos.” Să ne gândim mai întâi la Adam.
Dumnezeu l-a ridicat, i-a dat primul loc în creaţie. Dar după ce a păcătuit, a
fost alungat din poziţia sa. În Hristos vedem al doilea Adam. El a venit în
lume, pentru a ocupa locul primului om şi apoi să fie înălţat ca Fiul Omului.
Dar ca urmare a păcatului, pe care El l-a luat asupra Sa ca Locţiitorul nostru,
El a trebuit să simtă această realitate: „m-ai aruncat jos”. Inimile noastre sunt mişcate când
citim despre furia şi mânia lui Dumnezeu, care au venit asupra Sa. Ca Om a
gustat tot ceea ce este descris în versetele 1 la 11. Cu gândul la ceea ce avea
să vină asupra Lui datorită păcatelor noastre, El spune: „Zilele mele sunt ca o
umbră care se lungeşte şi mă usuc ca iarba.” Să nu uităm că Cel care vorbeşte
aici a venit din slava cerului, pentru a împlini voia lui Dumnezeu.
Versetele
12-28: Hristos, Locţiitorul nostru care a suferit, nu rămâne la
suferinţele Sale; subiectul din versetele 12-22 este ceea ce Îl preocupă mai
degrabă pe El. În loc să Se gândească la Sine, El priveşte la Cel care L-a
aruncat jos, a Cărui amintire este din generaţie în generaţie. Este înălţător
să vedem cât de mult este El aici Om adevărat; şi totuşi, El este Acela care a
întemeiat pământul la început. Domnul
stă aici în faţa noastră şi merită toată adorarea: Om adevărat şi Dumnezeu
adevărat. Ca Om, El S-a rugat: „Dumnezeul meu, nu mă lua la jumătatea zilelor
mele!” El a simţit, desigur într-un mod desăvărşit, ceea ce ar simţi oricare
dintre noi, dacă ar fi luat de pe pământ în floarea vârstei. La rugăciunea Sa,
vine răspunsul divin: „anii Tăi sunt din generaţie în generaţie ... Tu eşti Acelaşi
şi anii Tăi nu se vor sfârşi.” Aici se aduce prin Duhul Sfânt dovada că Cel
care Se roagă este Fiul lui Dumnezeu (a se compara cu Evrei 1, în mod
deosebit versetele 8-12). Să facă Domnul ca acest psalm să devină mereu
subiectul cugetării noastre!
Psalmul
103:
Versetele
1-2: Acest psalm este probabil cel mai des citit; este un psalm
de laudă, de mulţumire şi de admirare a căilor lui Dumnezeu în bunătate şi în
îndurare. Fiecare copil al lui Dumnezeu poate spune cuvintele: „Binecuvântează,
suflete al meu, pe Domnul. Şi tot ce este în mine să binecuvânteze Numele Său
cel sfânt!” Cât de important este şi
îndemnul: „Nu uita niciuna din binefacerile Lui!” Binefacerile Tatălui nostru
ceresc sunt infinit de multe; cine le-ar putea număra? Nu suntem oare în pericol
să trecem cu vederea peste ele, fără să mulţumim pentru ele? Pe de altă parte,
am putea face o constatare plăcută, şi anume: dacă am începe să numărăm
binefacerile Domnului, am rămâne uimiţi cât de multe sunt. Nu sunt întotdeauna
lucruri care bat la ochi, ci mai degrabă lucruri mărunte, pe care oamenii nu le
bagă în seamă. Dar cel care are un ochi atent, le vede şi se bucură de ele.
Aceste bunătăţi sunt adevărate daruri preţioase ale Tatălui nostru ceresc,
daruri pentru care putem să-i mulţumim. Cât de mult Se bucură inima Sa, când
vede că nu trecem neatenţi pe lângă bunătăţile Lui!
Versetele
3-5: Dumnezeul nostru este un Dumnezeu iertător; El iartă pe
orice păcătos, care vine cu căinţă la El. Cu privire la credincioşi citim
în 1. Ioan 1:9: „Dacă ne mărturisim păcatele, El este credincios şi drept
ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească de orice nedreptate.” Promisiunea: „El ... care-ţi vindecă
toate bolile tale” se referă la Israel. Dumnezeu a spus poporului Israel prin
Moise: „Dacă vei asculta cu tot dinadinsul de cuvântul Domnului Dumnezeului tău
... nu voi pune peste tine niciuna din plăgile (bolile) pe care le-am
pus peste Egipt; pentru că Eu sunt Domnul care te vindecă” (Exod 15:26). În
Împărăţia de o mie de ani, acest cuvânt se va împlini deplin. Lăsând să treacă
prin faţa ochilor noştri interiori bunătatea, îndurarea şi răscumpărarea din
groapă, nu vrem să trecem cu vederea faptul că totul se bazează pe lucrarea lui
Hristos la Golgota. Dumnezeu a văzut dinainte rezultatele acestei lucrări şi de
aceea a putut să-i inspire lui David, autorul acestui psalm, cuvintele:
„care-ţi răscumpără viaţa din groapă”.
Versetele
6-12: „Domnul face dreptate şi judecată tuturor celor asupriţi.” Ce
mângâiere să ştim aceasta! Lumea în care trăim este caracterizată de nedreptate
şi asuprire: chiar dacă aceasta din urmă este deseori acoperită, totuşi este
larg răspândită. Dar există Unul care judecă totul drept, şi la timpul potrivit
va lăsa să strălucească dreptul alor Săi, care a fost poate călcat în picioare. „El nu ne-a făcut după păcatele
noastre, nici nu ne-a răsplătit după nelegiuirile noastre.” Citind aceste
cuvinte ne gândim implicit la ceea ce s-ar fi întâmplat cu noi, dacă ar fi
trebuit să suportăm pedeapsa pentru păcatele noastre. Aceasta ar fi însemnat o pedeapsă
veşnică. Dar, mulţumiri să-i fie aduse lui Dumnezeu! Păcatele noastre au fost
ispăşite şi vina a fost plătită, pentru că Locţiitorul nostru a suferit pentru
noi la cruce. Pentru a ne aduce o siguranţă în această privinţă, ne este dat
aici exemplul cu depărtarea dintre răsărit şi apus, care, după cum ştim, nu se
pot atinge niciodată - realitate care este şi mai mult subliniată în Noul
Testament.
Versetele
13-22: În versetele 11, 13 şi 17 citim despre bunătatea şi
îndurarea lui Dumnezeu în legătură cu temerea de Dumnezeu. Sfânta Scriptură
mărturiseşte de multe ori, că Dumnezeu este bun. El este bun faţă de toţi
oamenii (Romani 2:4), pentru că bunătatea Sa este aceea care doreşte să-i
determine să se pocăiască. În aceasta vedem bunătatea Sa în general. Pe lângă
aceasta, este o anumită măsură de bunătate a Sa şi de îndurare faţă de cei care
se tem de El. Să nu fim indiferenţi, mai ales că profităm de ea; de aceea, să
umblăm în teamă de Dumnezeu şi să evităm tot ceea ce nu i-ar plăcea lui
Dumnezeu! Versetele 13 şi 14
mărturisesc de asemenea despre îndurarea Sa; cât de îndurătoare şi de blândă
este sentinţa Sa pentru cei care se tem de El! Dar cine consideră că se poate
baza pe aceasta într-un mod uşuratic şi spune că Dumnezeu ştie că suntem slabi,
acela se înşală. Având în vedere scurtimea vieţii noastre, să dorim să stăm de
partea temerii de Dumnezeu! Versetele de încheiere se referă la timpul în care
Domnul va domni în Împărăţia Sa şi totul va înălţa cântarea de laudă la adresa
Lui.
Psalmul
104:
Versetele
1-12: Aici suntem introduşi în vistieria înţelepciunii, mărimii şi
puterii lui Dumnezeu. Psalmistul exclamă plin de uimire: „Doamne, Dumnezeul
meu, Tu eşti foarte mare, Tu eşti îmbrăcat în măreţie şi splendoare!” Versetele
2-9 ne conduc cu gândul la începuturile creaţiei. Relatarea biblică despre
acele evenimente este de o frumuseţe şi de o măreţie deosebită. În faţa unui
astfel de tablou, credinţa se înclină cu admiraţie înaintea
Dumnezeului-Creator. Lumea poate se întreabă cum au fost create toate acestea,
iar ştiinţa poate să ridice ipotezele ei; dar noi „prin credinţă pricepem că
lumile au fost întocmite prin Cuvântul lui Dumnezeu” (Evrei 11:3). Cât de mare
şi cât de preţioasă este o astfel de credinţă, care ne transpune în starea de a
înţelege lucrurile minunate ale creaţiei! La fel ca scriitorul acestui psalm,
privim cu admiraţie şi cu uimire în acest teritoriu uriaş, iar pe de altă parte
ne simţim aici ca acasă, pentru că Dumnezeul atotputernic, izvorul tuturor
lucrurilor create, a devenit Tatăl nostru prin Iisus Hristos.
Versetele
13-35: Cu cât citim cu mai multă credinţă Cuvântul lui Dumnezeu, cu
atât mai bine înţelegem cum au devenit toate. În acest psalm, minunile se
înşiră una după alta, dar credinţa le înţelege pe toate. Aici stăm ca în faţa
unei mari expoziţii, în care putem privi obiecte, unele după altele. Să facă
Domnul să învăţăm să stăm liniştiţi sub conducerea Duhului Sfânt şi să admirăm
adorând! Desigur, adesea este vorba despre lucruri, la care nu vedem imediat
ceva neobişnuit, dar care totuşi sunt pline de dovezi ale slavei lui Dumnezeu.
„Gloria Domnului va fi pentru totdeauna: Domnul Se va bucura de lucrările Sale.” După ce autorul acestui psalm a privit
câteva din lucrările din creaţia Dumnezeului nostru, el exclamă: „Voi cânta
Domnului toată viaţa mea, voi cânta psalmi Dumnezeului meu cât voi fi.” El a
fost un om credincios, şi ca atare L-a lăudat pe Dumnezeu pentru mântuirea pe
care a aflat-o; dar pe lângă aceasta avea un ochi deschis la minunile Sale. Să
ne asemănăm tot mai mult cu el!
Psalmul
105:
Versetele
1-15: Acest psalm descrie credincioşia lui Dumnezeu faţă de
poporul Său. El Şi-a adus aminte de legământul Său cu Avraam, şi pe baza
harului a adus pe Israel în ţara promisă. Acum psalmistul priveşte sub
călăuzirea Duhului Sfânt până la începutul istoriei lui Israel. Această istorie
începe cu patriarhii şi se încheie în acest psalm cu ocuparea ţării Canaan.
Observăm că încăpăţânarea şi neascultarea poporului sunt trecute sub deplină
tăcere. Aici nu este vorba despre ceea ce a fost şi a făcut Israel, ci doar
despre bunătatea şi harul lui Dumnezeu. Conform legământului Său, El a vrut să
aducă poporul în Canaan şi de aceea totul a trebuit să servească realizării
planului Său. Versetul 15 ne arată foarte clar, cât de preţios era acest popor
în ochii Săi: „Nu vă atingeţi de unşii Mei şi nu faceţi niciun rău profeţilor
Mei!” Când citim asemenea cuvinte, trebuie să admirăm răbdarea, harul,
bunătatea şi îndurarea lui Dumnezeu, cu care El l-a purtat şi l-a condus pe
poporul Său.
Versetele
16-22: Succesiunea din versetele 16 şi 17 este remarcabilă şi plină
de învăţătură. Dumnezeu a hotărât o foamete, care a izbucnit abia când Iosif a
fost în Egipt. Acest fapt, aşa cum ne este arătat aici, ne permite să înţelegem
mai bine lucrurile care sunt istorisite în capitolele 37-41 din Geneza. Nu se
spune de ce a hotărât Dumnezeu foametea; citim doar că El a trimis înaintea lor
un om, chiar înainte de a izbucni foametea. Cât de uşor de înţeles
devine istoria lui Iosif, dacă o privim în lumina acestui pasaj! Unii cititori
ai Sfintei Scripturi văd în evenimentele din viaţa fiului preferat al lui Iacov
o istorie pentru sine, încheiată. Această istorie ne dă învăţături preţioase,
pentru care Îi suntem mulţumitori Domnului; aici însă atenţia noastră este îndreptată
spre succesiunea evenimentelor. Ce catastrofă ar fi fost pentru Egipt şi Iacov
cu familia sa numeroasă, dacă foametea ar fi izbucnit deodată, fără să se poată
lua măsuri înainte! Ştim că Tatăl
nostru ceresc Se îngrijeşte întotdeauna de noi, iar noi ne încredem în El, că
va conduce totul spre binele nostru. Nu avem impresia din când în când că
lucrurile ar fi trebuit să meargă altfel? Să ne încredem pe deplin în El! Ce a
gândit Iacov când a primit haina pătată cu sânge a fiului său? Prin ce
încercări a trecut Iosif, când a fost vândut de fraţii săi şi dus în Egipt?
Înaintea ochilor tatălui, dar şi ai fiului era întuneric deplin. Şi totuşi, cât
de luminos a strălucit soarele bunătăţii şi al credincioşiei lui Dumnezeu în
spatele acestei scene întunecate! El a vrut să ţină teafăr pe tot neamul lui
Israel, să-l conducă prin foamete şi să-l menţină în viaţă. Dar El a trebuit să
trimită un om înaintea lor, iar diferitele etape din viaţa lui Iosif: casa lui
Potifar, închisoarea, apoi uitarea mai-marelui paharnicilor (Geneza 40:23), au
trebuit să se petreacă înainte ca el să preia poziţia sa înaltă. Abia atunci
s-a risipit întunericul.
Versetele
23-36: Versetul 25 ne atrage atenţia. Poate unii cititori ai
Sfintei Scripturi s-au gândit că motivul planului viclean al lui faraon
împotriva copiilor lui Israel ar fi de căutat în Exod 1:8-14. Dar în acest
psalm citim: „Le-a schimbat inima ca să urască pe poporul Său, ca să uneltească
împotriva slujitorilor Săi.” Dumnezeu
a intenţionat două lucruri, în timp ce a făcut ca egiptenii să-i urască pe
israeliţi: 1. Numele Său trebuia să fie preamărit pe întreg pământul (Exod
9:13-16); 2. Israel trebuia să înveţe prin minunile la care a fost martor, să
se teamă de Dumnezeu şi în acelaşi timp să recunoască ce mare şi puternic este
El. Dacă comparăm aceste locuri,
precum şi versetele 16 şi 17 cu capitolele corespunzătoare din Geneza şi Exod,
înţelegem că, Cuvântul lui Dumnezeu formează un întreg. Acest fapt nu este
recunoscut peste tot în creştinătate; de aceea, unii îşi permit să scoată
anumite părţi din contextul lor şi să le explice arbitrar. O asemenea
desconsiderare a cuvintelor Domnului: „Cuvântul Tău este adevărul” poate să
producă doar mare confuzie.
Versetele
37-45: Dumnezeu este drept. El a văzut cum egiptenii îi foloseau pe
israeliţi, dar El a acţionat ca să nu părăsească ţara sclaviei lor ca un popor
sărac. Pe lângă aceasta aveau nevoie de argint şi de aur pentru construirea
cortului întâlnirii şi amenajarea lui: „ceruseră de la egipteni obiecte de
argint şi obiecte de aur şi haine ... şi ei le-au împlinit cererea ...” (Exod
12:35-36). Dar Dumnezeu este nu
numai drept, El este şi minunat în faptele Lui. El Şi-a propus să scoată pe
Israel împreună cu orice bogăţie din Egipt - o minune pe care de altfel nimeni
şi nicio putere nu ar fi putut să o împlinească. Astfel, poporul, care număra
aproximativ două milioane de suflete, a părăsit ţara necazului său cu multe
bunuri şi multă avere. Într-adevăr, un Dumnezeu puternic şi minunat! Puterea Sa
trebuia să aibă un alt câmp de acţiune; acest popor nu trebuia doar îngrijit cu
mâncare şi băutură timp de patruzeci de ani în pustiu, ci şi protejat de
neamurile duşmănoase din jur. Această
manifestare a puterii lui Dumnezeu în favoarea poporului Său a fost în strânsă
legătură cu jurământul pe care Dumnezeu i l-a făcut lui Avraam.
Psalmul
106:
Versetele
1-12: Acest psalm este perechea psalmului precedent. În Psalmul
105 sunt preamărite de la început până la sfârşit bunătatea, credincioşia
şi puterea lui Dumnezeu - un prilej pentru popor să-L laude pe Dumnezeu.
Totuşi, aici, tonul predominant este corespunzător mărturisirii din versetul 6:
„Noi am păcătuit împreună cu părinţii noştri, am săvârşit nelegiuirea, am
lucrat cu răutate.” Psalmistul nu se mulţumeşte să spună: „am păcătuit”, ci el
mărturiseşte în amănunţime păcatele poporului. O asemenea mărturisire Îi este
plăcută lui Dumnezeu. Şi alţii au spus „am păcătuit”, de exemplu împăratul Saul
(1. Samuel 15:24) şi Iuda Iscarioteanul (Matei 27:4), dar cuvintele lor nu au
corespuns unei pocăinţe adevărate. Dumnezeu vrea sinceritatea şi integritatea
inimii. Acolo unde acestea există, vina nu este ascunsă; din contră, ea este
mărturisită pe deplin. Atunci sufletul îşi poate însuşi cuvintele preţioase:
„Dacă ne mărturisim păcatele, El este credincios şi drept ca să ne ierte
păcatele şi să ne curăţească de orice nedreptate” (1. Ioan 1:9).
Versetele
13-15: „Şi au fost plini de poftă în pustiu şi L-au ispitit pe
Dumnezeu în pustietate.” Aşa s-a întâmplat cu israeliţii când erau pe drum spre
Canaan. Să ne întrebăm: Care este situaţia noastră, care, vorbind în imagini,
ne aflăm de asemenea în „pustiu”? Cât de uşor poftim după ceea ce oferă această
lume! Care este rezultatul? „Şi El le-a dat ce au cerut, dar a trimis uscăciune
în sufletele lor.” Dumnezeu cunoaşte ce doresc inimile noastre. Dar dacă El ne
acordă ceea ce căutăm în lume, atunci acel lucru poate însemna doar o piedică
pentru omul nostru interior. Ştim că niciodată nu este după gândurile lui
Dumnezeu, ca creştinul să se oprească în viaţa de credinţă; dar în conducerea
Sa înţeleaptă, Dumnezeu permite uneori credinciosului, care preferă lumea în
locul părtăşiei cu Domnul, să meargă pe propriul său drum. Prin uscăciunea,
care intră în sufletul său, acesta trebuie să înveţe să-şi vadă rătăcirea.
Efraim s-a alipit de idoli, şi Dumnezeu a spus: „lăsaţi-l!” (Osea 4:17).
Versetele
16-22: „Şi au schimbat gloria lor cu imaginea unui bou care mănâncă
iarbă. L-au uitat pe Dumnezeu, Mântuitorul lor, care făcuse lucruri mari în
Egipt.” Israel a văzut faptele de putere şi minunile lui Dumnezeu într-un mod
cum niciun popor nu le-a trăit vreodată. Cu adevărat, un popor privilegiat! Cum
au ajuns până acolo, încât nu au menţinut permanent înaintea ochilor lor
„gloria lor” (Dumnezeu era gloria lor)? Ne mirăm de acest lucru şi cu atât mai
mult când ne gândim că au făcut viţelul din aur, imediat după ce Dumnezeu i-a
scos din ţara robiei lor. Acest
exemplu ne dezvăluie inima omenească. Ea este receptivă la şoaptele lui Satan,
care ştie să împodobească lucrurile cele mai lipsite de valoare, ca să-l atragă
pe om de la darurile minunate ale lui Dumnezeu. Unei asemenea arte de ispitire
nu cad victimă doar copiii lumii. Unii credincioşi s-au lăsat orbiţi de
aceasta. Cea mai mare lucrare a lui Dumnezeu, întruparea Fiului Său,
sacrificiul Său la cruce şi învierea Sa stau la mulţi în plan secund, pentru că
au dat întâietate „viţelului de aur” şi altor lucruri.
Versetele
23-27: Israeliţii sunt învinuiţi în mod deosebit de două lucruri:
1. Lipsa credinţei în legătură cu ţara promisă (Numeri 13:32); 2. Închinarea la
idoli, care a însoţit neascultarea lor. „N-au crezut Cuvântul Său.” Oamenii
aproape că nu-şi dau seama ce este necredinţa în ochii lui Dumnezeu. „Cine nu-L
crede pe Dumnezeu, L-a făcut mincinos ...” (1. Ioan 5:10). Poate să existe ceva
mai rău, decât să-L acuzi pe Dumnezeu de minciună? Necredinţa îl va conduce pe
păcătos la condamnare; căci celui ce crede îi este asigurată iertarea
păcatelor. Lipsa credinţei la israeliţi ar fi avut urmări fatale, dacă Moise nu
ar fi intervenit pentru ei. Vedem
din exemplul din versetul 23 ce este un mijlocitor şi cum apreciază Dumnezeu
slujba sa. Moise a fost aici o imagine a Domnului Iisus, adevăratul Mijlocitor
între Dumnezeu şi om (1. Timotei 2:5-6). Dar Iisus nu a mijlocit doar pentru
cei nelegiuiţi, ci a intrat cu propria Sa Persoană în spărtură şi a ispăşit
păcatele lor.
Versetele
28-31: Ceea ce s-a întâmplat la Baal-Peor a fost deosebit de grav
în ochii lui Dumnezeu (Numeri 25:1-9). Israel s-a unit cu madianiţii şi s-a
închinat înaintea dumnezeilor lor; atunci Dumnezeu a adus o plagă grea peste
popor. „Atunci s-a ridicat Fineas şi
a făcut judecată şi plaga a fost oprită.” Şi aici avem un exemplu despre
valoarea mijlocirii unui credincios. Dumnezeu a apreciat ceea ce a făcut Fineas
şi i-a promis: „Iată, îi dau legământul Meu de pace. Şi legământul unei preoţii
pentru totdeauna va fi pentru el şi pentru sămânţa lui după el, pentru că a
fost gelos pentru Dumnezeul său şi a făcut ispăşire pentru fiii lui Israel” (Numeri
25:12-13). În împrejurările existente în Baal-Peor ar fi fost greşit să se
ceară harul lui Dumnezeu peste popor. Doar judecata necruţătoare putea să pună
capăt plăgii. Fineas a recunoscut şi a simţit ruşinea ce i s-a făcut sfinţeniei
lui Dumnezeu. Adevărata teamă de Dumnezeu conduce întotdeauna la a vedea şi a
aprecia lucrurile în lumina sfinţeniei Sale.
Versetele
32-33: Am amintit deja că în acest psalm găsim o mărturisire a
păcatelor poporului Israel. Aici se aminteşte o greşeală, care a atras
consecinţe grave pentru Moise, omul lui Dumnezeu (Numeri 20:3-13). Supărat din
cauza murmurului poporului, „el a vorbit nechibzuit cu buzele lui” şi în loc să
vorbească stâncii, aşa cum îi poruncise Dumnezeu, a lovit-o de două ori cu
toiagul său. Această faptă nu corespundea gândurilor lui Dumnezeu, căci stânca
fusese deja o dată lovită (Exod 17:6). Aşa cum ştim, stânca este o imagine a
lui Hristos. Ea a fost lovită sub judecata lui Dumnezeu, şi această judecată
s-a făcut numai o dată, ea nu trebuia să se mai repete (Evrei 9:28). Astfel,
Moise a făcut o greşeală, în timp ce a lovit stânca pentru a doua oară. „A fost
rău pentru Moise din cauza lor.” După cum putem vedea din locul amintit mai
sus, el nu a avut voie să introducă poporul în ţara Canaan datorită greşelii
sale.
Versetele 34-48: Ceea ce am citit în versetele 37-38 este unul dintre cele mai grave păcate ale lui Israel. Acest popor, pe care Dumnezeu l-a pus deoparte dintre celelalte neamuri, pentru a locui în mijlocul lui (Exod 29:45-46), s-a făcut imediat cel mai mare idolatru. Cum a putut Dumnezeu să-l mai recunoască pe Israel ca poporul Său după tot ce a făcut? Poporul a făcut totul, ca să-L alunge pe Dumnezeu din mijlocul lui. Dar El i-a arătat o răbdare, pe care trebuie să o admirăm întotdeauna. „De multe ori El i-a scăpat ... Dar El a privit la necazul lor, când a auzit strigătul lor. Şi şi-a amintit, în favoarea lor, de legământul Său.” Dumnezeu a făcut acest legământ cu Avraam şi El nu Se va odihni până nu va împlini tot ce i-a promis. Israel s-a arătat în orice privinţă nevrednic, dar „chemarea lui Dumnezeu este fără părere de rău” (Romani 11:29). Ce bine este să ştim că acest Dumnezeu este şi Dumnezeul nostru. El va împlini atât ceea ce şi-a propus în legătură cu poporul Său pământesc, cât şi cu privire la noi, spre onoarea şi slava Sa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu