REINTEGRAREA
TRANSNISTRIEI ÎN REPUBLICA MOLDOVA
În decembrie 2022, vicepremierul pentru
reintegrare al Republicii Moldova, Oleg Serebrian, a anunțat că autoritățile de
la Chișinău intenționează să elaboreze un nou plan pentru reintegrarea regiunii
transnistrene în componența Republicii Moldova, iar rolul României și al UE ar
trebui să crească în procesul de negocieri. Dar care sunt problemele pe care le
ridică în prezent elaborarea unui nou plan pentru reintegrarea regiunii?
1.
Lipsa unei coeziuni la nivelul opiniei publice cu privire la viteza
reintegrării: Elitele
politice și cele din societatea civilă, jurnaliștii din R. Moldova au opinii
diferite cu privire la viteza procesului de reintegrare. Autoritățile par mai
degrabă înclinate spre o strategie a pașilor mărunți și consideră că trebuie să
aștepte finalizarea războiului din Ucraina: Igor Grosu, președintele
parlamentului de la Chișinău afirma în ianuarie 2023 că „sarcina principală pe
care o văd eu acum în fața autorităților din Republica Moldova este să păstreze
stabilitatea, liniștea și să nu permită escaladarea conflictului”. O parte importantă a societății civile
crede că demersurile pentru elaborarea unui plan de reintegrare ar trebui să
înceapă cât mai curând și să aibă ca rezultat o foaie de parcurs clară pentru
conectarea proceselor administrative și sociale. În același timp, este nevoie
să se aibă în vedere crearea unor fonduri bugetare pentru achitarea pensiilor
și cel puțin parțială a salariilor funcționarilor din regiune. Sunt necesare și
planuri pentru conversia profesională a celor care lucrează în structurile de
forță ale regimului separatist și în GOTR (Grupul Operativ al Trupelor Ruse,
aflat ilegal pe teritoriul R. Moldova), pentru a nu fi folosiți de Rusia pentru
subminarea R. Moldova. Alții susțin
că reintegrarea ar trebui făcută la turații maxime și începută cu falimentarea
economică imediată a regiunii. În acest context a fost criticată prestația lui
Andrei Spânu, viceprim-ministru și ministru al infrastructurii și dezvoltării
regionale, care a susținut încheierea unui nou contract pentru achiziționarea
de energie electrică de la Centrala de la Cuciurgani, situație care a salvat
din punct de vedere economic regimul separatist.
2.
Capacitatea instituțiilor Republicii Moldova de a face față procesului de
reintegrare și pericolul transnistrizării R. Moldova: De-a lungul timpului,
instituțiile „benigne” (având, în general, activități cu caracter social) au
stabilit pârghii de colaborare cu cele naționale de la Chișinău. Dar marea
provocare este reprezentată de extinderea activităților instituțiilor de forță,
de crearea unei noi administrații locale.
Biroul Politici pentru Reintegrare este unica instituție care gestionează
în prezent aspectele tehnice legate de reintegrare și are, potrivit site-ului
guvernului, doar 12 angajați. În acest context au fost avansate, cel puțin la
nivel informal, discuții cu privire la posibilitatea solicitării de ajutor
financiar internațional din partea unor actori europeni (chiar a UE, ca atare)
și a SUA, în contextul oferirii statutului de țară candidată pentru R. Moldova.
Dar, cu privire la succesul unui astfel de demers, există scepticism în
societatea civilă din R. Moldova, pentru că reintegrarea presupune costuri
foarte mari, pe care acum nimeni nu dorește să și le asume, toate statele fiind
concentrate pe ajutorarea Ucrainei.
3.
Problemele de securitate: Există
câteva mari probleme de securitate, cu posibil impact regional, pe care le-ar
putea pune Transnistria: un avans, acum puțin probabil, al trupelor ruse prin
regiunea de sud a Ucrainei și realizarea joncțiunii cu regiunea separatistă,
intenții care au fost chiar anunțate public de către oficiali din armata rusă
în primăvara lui 2022. Un astfel de scenariu nu este însă dorit de regimul
politic nerecunoscut de la Tiraspol, nici măcar de către trupele GOTR - formate
în majoritate din localnici, care s-au obișnuit să fie militari pe vremuri de
pace și cu unicul scop al unui salariu mai mare din partea armatei ruse. În mod
similar gândesc și cei care fac parte din forțele paramilitare controlate de
separatiști. Nu este însă exclus ca Federația Rusă să încerce să facă noi
provocări și răzmerițe în regiunea separatistă, pentru a pune în dificultate
atât R. Moldova, cât mai ales Ucraina. O
a doua problemă este depozitul de armament de la Cobasna. Vreme îndelungată, au
fost făcute publice scenarii apocaliptice mincinoase în care o posibilă
explozie la Cobasna era comparată cu o bombă atomică. Prezența GOTR este
justificată de Rusia tocmai pentru a securiza armamentul. Dar Rusia s-a obligat
prin Declarația finală a summitului OSCE de la Istanbul din 1999 să
evacueze armamentul din Transnistria, angajament pe care l-a pus în practică
doar într-o formă insuficientă. Securizarea depozitelor de muniții nu este însă
atât de problematică. Aceasta poate fi realizată, în opinia societății civile
de la Chișinău, de armata națională a R. Moldova, eventual folosind o expertiză
ce ar putea fi realizată de către o comisie internațională. Igor Grosu consideră însă într-un interviu pentru G4media că „ ... primul
lucru care trebuie făcut este scoaterea armatei străine care se află ilegal în
Transnistria și evacuat ceea ce poate fi evacuat din muniții, ce nu - sunt
tehnologii care permit dezamorsarea într-un regim sigur”.
4.
Aspecte legate de reintegrarea cetățenilor R. Moldova din stânga Nistrului: Infuzia masivă de propagandă de
la Moscova, dar și cea creată la Tiraspol au pus amprente adânci în
mentalitățile populației care trăiește în Transnistria. Integrarea în corpul
electoral al R. Moldova a 150.000 de electori este o provocare serioasă pentru
integrarea europeană. Dar atât reprezentanții guvernării, cât și experții din
societatea civilă consideră că un proces de curățare a spațiului informațional
din regiune ar putea schimba situația. Pe termen scurt, a fost avansată
posibilitatea introducerii unei perioade de tranziție: „O perioadă de tranziție
în care să nu aibă drept de vot la nivel național, în care să poată vota doar
autoritățile locale pentru 1-2 scrutinuri. O tranziție foarte bine explicată pe
ani, ca să nu se înțeleagă că aceia din Transnistria sunt cetățeni de rangul
doi, cred că ar fi o soluție de discutat, a declarat, pentru revista 22,
Irina Tăbăranu, jurnalist zonadesecuritate.md, cu o
vastă cunoaștere a regiunii separatiste. Ion Manole, directorul executiv al
Asociației Promo-LEX, consideră însă că la ultimele alegeri
parlamentare, chiar dacă a fost organizat transport pentru locuitorii din
stânga Nistrului (fiind înregistrate numeroase cazuri de corupere, transport
organizat etc.), procentul celor care au votat pentru actuala guvernare (adică
programul electoral pro-european) a fost mai mare decât în autonomia găgăuză (a
se analiza procesele-verbale de la circumscripțiile electorale 36 și 37). În
aceste condiții, probabil ar fi total nedrept și incorect să vorbim și mai ales
să decidem fără a implica serios în aceste discuții locuitorii din regiune. Eu
m-aș gândi serios mai degrabă la modul în care va trebui să asigurăm condiții egale
și acces liber tuturor concurenților electorali în regiune. Rezultatele din
stânga Nistrului ar putea fi o surpriză pentru mulți care pretind că ar
cunoaște situația și pretind că știu ce trebuie făcut cu exactitate. De foarte
multe ori, rezultatele unor procese sau evenimente, inclusiv politice, sunt
consecința unor greșeli fundamentale admise de majoritate sau de un grup de
persoane, care la moment consideră în mod subiectiv că anume aceasta este
soluția. Mai spun ceva aici, ca o altă concluzie. Din păcate, trebuie să
recunoaștem că atât statul R. Moldova, cât și societatea moldovenească au
eșuat să integreze minoritățile (acum nu vom descrie lacrimogen cauzele, pentru
că este neproductiv) și acest eșec trebuie să-l asumăm. În condițiile în care
nu vom accepta și nu vom analiza aceste greșeli, riscăm să greșim în
continuare, inclusiv în raport cu cetățenii noștri din stânga Nistrului (atât
câți au mai rămas). În plus,
reintegrarea transnistrenilor ar fi mult mai facilă decât cea a găgăuzilor,
care fac parte din corpul electoral, trăiesc într-o regiune în care
funcționează instituții și forțe de ordine finanțate din bugetul R. Moldova,
dar care sunt complet integrați în lumea rusă. „Cei din Transnistria sunt mult
mai puțin afectați de ideile propagandei ruse decât cei din Găgăuzia și
Taraclia. În anii ‘80, mulți moldoveni s-au mutat în partea stângă a Nistrului
pentru a lucra în industrie, școli și au încă rude în partea de teritoriu
controlată de Chișinău. Contactele interumane sunt mult mai intense și datorită
piețelor săptămânale. Comunitatea celor care cunosc limba română, chiar dacă nu
o vorbesc, este mai mare în Transnistria”, a declarat, pentru revista 22,
Valeriu Pașa, expert al comunității WatchDog.md.
5.
Necunoașterea realităților din regiunea separatist: În ultimii 30 de ani,
autoritățile separatiste au permis doar sporadic accesul societății civile și
al jurnaliștilor în regiune. În plus, „poziția slabă, inconsecventă și lipsită
de orice viziune a Chișinăului a alterat în ultimii 20 de ani și
atitudinea, înțelegerea și abordarea partenerilor străini. Astfel, au fost
tentative insistente ale unor parteneri internaționali de rezolvare total
greșită și neadecvată a problemei. Totodată, în unele domenii sau sectoare,
organizații ca OSCE, de exemplu, au acționat într-o manieră neprofesionistă și
au influențat negativ procesul, iar azi multe dintre acestea urmează a fi
regândite și corectate”, a declarat Ion Manole.
6.
Teama de Rusia și de război: Este
larg răspândită atât în mentalitatea elitelor politice, cât și în cea a
cetățenilor R. Moldova. Aceasta provine atât din experiența războiului din
1992, cât și din ideea că Rusia este atotputernică. Războiul din Ucraina este o șansă pentru reconsiderarea chestiunii
transnistrene. Conflictul din Transnistria a revenit pe agenda publică
internațională în contextul războiului din Ucraina, precum și al amenințărilor
directe transmise de elitele militare și politice de la Moscova cu privire la
un atac al Rusiei asupra R. Moldova, cu utilizarea regiunii separatiste.
Formatul de negocieri 5+2 pentru soluționarea conflictului s-a reunit ultima
dată în 2019, deși autoritățile ruse și cele separatiste au cerut reluarea
discuțiilor chiar și în 2022. Chișinăul consideră însă că astfel de demersuri
ar fi sortite eșecului, atât timp cât Rusia și Ucraina se află în război. Nu
trebuie însă ratată șansa de a configura un nou plan de reintegrare, pentru ca
R. Moldova să nu fie pusă în situația în care, la sfârșitul războiului, s-ar
putea regăsi cu o regiune „eliberată” de Rusia și cu riscul transnistrizării
teritoriului controlat de autoritățile constituționale.
De curând, Federația Rusă a reînnoit
amenințările publice la adresa R. Moldova difuzând, atât prin vocea oficialilor
de la Moscova, cât și prin canalele mass-media de propagandă ale Kremlinului,
informații false cu privire la faptul că armata ucrainiană s-ar pregăti să
invadeze regiunea transnistreană. Aceste demersuri arată, de fapt, intenții de
a destabiliza Republica Moldova prin campanii de dezinformare, pe fondul
înfrângerilor militare pe frontul din Ucraina și al tentativelor eșuate de a
răsturna guvernul proeuropean de la Chișinău prin proteste manevrate de
serviciile secrete rusești și subvenționate de mafioți locali fugiți din țară,
de teama unor posibile condamnări definitive în justiție. În același timp,
autoritățile ruse încearcă să prevină o dislocare a trupelor ucrainiene din
regiunea Odesa pe frontul din Donețk. La finalul războiului s-ar putea deschide
o oportunitate pentru R. Moldova, pe care Rusia vrea să o înlăture încă de pe
acum. Federația Rusă și-a epuizat deja oportunitățile de a constrânge Chișinăul
să negocieze direct cu Kremlinul, prin eșecul Memorandumului Kozak și prin
faptul că, în contextul agresiunii ruse, Ucraina nu mai poate să joace cartea
Rusiei în chestiunea transnistreană și nu mai poate să ofere un culoar economic
pentru susținerea regimului separatist. În acest context, se pune întrebarea: cum
ar trebui să arate un plan pentru reintegrarea regiunii separatiste? Pentru a
răspunde, ar trebui să pornim firesc de la experiența de 31 de ani a Republicii
Moldova în gestionarea reintegrării. De-a lungul timpului, de la Chișinău au
apărut două inițiative publice cu privire la reintegrare: Strategia 3 D
(demilitarizare, decriminalizare, democratizare) propusă de societatea civilă
și Legea nr. 173/2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic
special al localităţilor din stânga Nistrului (Transnistria). În același timp,
R. Moldova are și experiența nefastă a integrării Găgăuziei, care beneficiază
de statutul de autonomie din 1994. Deși, la nivel instituțional, regiunea este
integrată și beneficiază de bani de la bugetul de stat, găgăuzii trăiesc
într-un mediu cultural rusesc, într-o realitate paralelă față de restul
populației R. Moldova. Dacă o parte din prevederile legii menționate mai sus
sunt caduce sau imposibil de implementat, strategia 3 D prezintă elemente de
actualitate și poate fi folosită ca fundament pentru configurarea unui nou plan
de reintegrare.
Demilitarizare
și securizare a depozitelor de la Cobasna:
Strict
tehnic, militarii ruși din GOTR ar putea încăpea în unu-două autobuze, 90%
dintre aceștia fiind localnici, situație care a apărut în special după ce
Chișinăul nu a mai permis rotația trupelor. În prezent, Republica Moldova are
puține opțiuni pentru a contribui la securizarea depozitelor de la Cobasna, și
anume intensificarea controalelor privind mișcările de trupe/armament/echipamente
militare în cele 8 puncte de control cu prezență moldoveană și a acțiunilor de
culegere de informații din zonă, pentru o informare rapidă privind scoaterea
munițiilor/armamentului din depozit, în vederea dislocării. Într-un eventual
scenariu al reintegrării, pentru securizarea depozitelor de armament va fi
nevoie de construirea unei uzine. Procesul ar putea dura câțiva ani.
Decriminalizarea: Este un proces în desfășurare
de cel puțin 20 de ani chiar și în dreapta Nistrului și se așteaptă ca aceasta să
aibă o altă viteză, în contextul integrării europene. Încă din anii 2004-2006,
a început procesul de înregistrare a afacerilor, înțelegerile din domeniul
vamal, gestionarea riscurilor bancare. Reintegrarea nu trebuie să aibă ca
finalitate integrarea lumii mafiote care lucrează în serviciul de securitate,
în instituțiile de forță nerecunoscute: „Noi avem experiența Republicii Moldova
din anii ‘90. O perioadă va prolifera crima organizată în regiune, vor încerca
să reziste, dar vor trebui înlăturați prin sistemul de justiție al Republicii
Moldova”, a declarat pentru revista 22 jurnalistul Vitalie Călugăreanu. O altă
chestiune legată de decriminalizare este statutul proprietăților din regiunea
separatistă, care au fost ilegal privatizate/date unor investitori ruși, cu
sprijinul regimului separatist și sub protecția autorităților corupte de la
Chișinău. Pentru această situație se întrevăd două posibilități: anularea
privatizărilor sau recunoașterea lor, în schimbul acceptării și susținerii
procesului de extindere a administrației autorităților constituționale.
Democratizarea: Din opiniile exprimate public
de membrii PAS (Partidul Acțiune și Solidaritate), cu expertiză în procesul de
soluționare a conflictului transnistrean, reiese că aceștia nu susțin ideea acordării
unui statut de autonomie (care era prevăzut în legea din 2005), pentru că
acesta nu ar putea fi negociat cu liderii separatiști. Au însă poziții moderate
cu privire la ceea ce ar trebui să se întâmple cu promotorii separatismului în
statul reintegrat. „Nu trebuie să arătăm sete de sânge. Oamenilor din
Transnistria trebuie să li se dea o perspectivă pozitivă despre o Moldovă
unită, cu garantarea proprietății. Trebuie să venim cu un plan de acțiune și să
spunem: băieți, dacă sunteți de acord, putem închide un ochi. Altfel,
autoritățile de la Chișinău pot începe urmărirea penală”, a declarat Oazu
Nantoi, deputat PAS, pentru newsmaker.md. De altfel, de
curând parlamentul de la Chișinău a adoptat amendamente la codul penal care
urmăresc pedepsirea actelor de separatism.
O parte a establishmentului politic consideră că integrarea în UE va fi, de
fapt, și un plan pentru reintegrarea regiunii separatiste. „Integrarea
europeană ar trebui să fie de mare ajutor în soluționarea conflictului. Din
punct de vedere economic, producătorii din Transnistria exportă deja în UE și
nu plătesc taxe”, spune Mihai Popsoi, deputat PAS. Alți specialiști consideră
că integrarea europeană nu este un instrument pentru reintegrarea Transnistriei
pentru că aceasta este parte a unui proces mai larg, a unui contract social,
cuprinde condiții pentru întreaga societate. Poate fi însă un stimulent. Atâta timp cât GOTR rămâne pe
teritoriul R. Moldova, regiunea transnistreană ar putea fi un impediment pentru
integrarea europeană. Ca un prim demers în procesul de democratizare a regiunii
ar putea fi un proiect de lege privind perioada de tranziție pentru teritoriile
care s-au aflat sub ocupație. Alexandru Flenchea, șeful delegației R. Moldova
în Comisia Unificată de Control pentru conflictul din Transnistria, a declarat
pentru revista 22 că R. Moldova „are capacitatea de a genera soluții, planuri,
know-how pentru extinderea suveranității pe malul stâng. Avem peste trei
decenii de procese de fuziune și integrare în mai multe domenii: integrarea
întreprinderilor în câmpul legal, a școlilor, legalizarea exporturilor, avem
tehnica legislativă. Ucrainienii și georgienii apelează la experții moldoveni
în acest sens”. Procesul de
democratizare trebuie să includă și integrarea socială. În acest sens,
autoritățile de la Chișinău ar putea folosi experiența cu serviciile publice
care au fost deja oferite cetățenilor R. Moldova din Transnistria (polița
pentru asigurările de sănătate, accesul la vaccinuri, facilitarea obținerii
pensiilor). În privința sistemului de educație, toți experții consultați sunt
de părere că acesta va fi unul dintre domeniile cel mai dificil de reintegrat.
Dacă în privința celor 8 școli, care se află sub autoritatea Chișinăului, lucrurile
nu au mai fost atât de grave ca în 2004, în instituțiile controlate de
separatiști, situația este dramatică și programa școlară este influențată de
infuzia masivă de propagandă rusă și separatistă. Accesul la viziuni
alternative este total blocat prin măsurile represive pe care regimul
separatist le ia împotriva dascălilor care încearcă să iasă din paradigma
ideologică. Drepturile omului sunt o chestiune cât se poate de spinoasă a
procesului de reintegrare. În stânga Nistrului, sistemul de justiție este
aproape în totalitate un instrument de represiune. Un plan de reintegrare va
trebui să cuprindă mențiuni clare cu privire la soarta celor care au fost
instrumentele actelor de tortură, urmărire și condamnare penală.
Trupe ruse în regiunea transnistreană: Se estimează că în stânga Nistrului sunt dislocați aproximativ 2 000 de militari ruși. Aceștia reprezintă forțe de menținere a păcii agreate, dar și rămășițe ale fostei armate a 14-a sovietice, actualmente Grupul Operațional al Trupelor Ruse (GOTR), al căror statut este contestat. Pe lângă militarii din cadrul GOTR, în Transnistria se mai află militari ruși și în cadrul unor așa-numite „trupe de menținere a păcii, în cadrul Misiunii de Pacificare”, ce și-au început misiunea în 1992, pentru a justifica intervenția rusească armată de partea separatiștilor din regiune. Grupul Operativ al Trupelor Ruse raportează direct Districtului Militar de Vest al Armatei Ruse, cu sediul la Sankt Petersburg, având misiunea principală de a păzi vechiul depozit de muniții sovietic, din satul Cobasna, lângă granița cu Ucraina. Pe lângă trupele ruse, Transnistria are și propriile forțe armate, cifrate la circa 7.500 de militari, polițiști și agenți ai serviciului secret. Autoritățile încearcă să crească numărul soldaților prin serviciul și instruirea obligatorie la Institutul Militar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu