BISERICILE APOCALIPSEI - O INTERPRETARE ISTORICISTĂ!
Cartea Apocalipsei cuprinde ultimele cuvinte lăsate de
Domnul Iisus către Biserica Lui. Mesajul celor șapte scrisori din capitolele
doi și trei ale cărții, ar putea fi scrise „cu roșu” ca toate celelalte cuvinte
rostite de Domnul Iisus în Evanghelii. Biserica locală nu poate fi înțeleasă
decât în contextul realității sociale în care există.
Ascunsă la vedere și accesibila tuturor, există o cronică a
vremurilor Bisericii mult mai clară și mai corectă decât catrenele lui
Nostradamus. Înclinați spre senzational, am dat mai multă atenție unor cronici
obscure decât unei istorii detailate și limpezi. Paguba este a noastră …
Vă supun atenției, pentru unii poate pentru prima dată, o
analiză a revelației lui Dumnezeu despre vremea Bisericii creștine pe pământ.
Vremurile tulburi revendică un astfel de studiu. Studiul este făcut în cheie
istoricistă! A nu se confunda acest lucru cu interpretarea istorică a
Apocalipsei! Vă avertizez că este un studiu dens.
Introducere:
Când și-a făcut apariția în lume, creștinismul a apărut pe
fundalul existenței Imperiului Roman, a cultului zeilor păgâni și ai filosofiei
grecești. În confruntarea cu aceste trei elemente, creștinismul a părut când
biruitor, când biruit. Modelarea a fost reciprocă, așa că până la urmă n-au
câștigat nici Imperiul, nici religiile păgâne, nici filosofia și nici
creștinismul. Rezultatul n-a fost un Imperiu creștin, ci un creștinism
imperial, numit nu întâmplător „catolic” (general, mondial). Conflictul dintre Imperiu și Biserică s-a încheiat printr-o
alianță. Și de o parte și de alta s-au făcut compromisuri: Imperiul a proclamat
creștinismul „religie de Stat cu statut preferențial”, iar biserica a acceptat
să se supună scopurilor Imperiale. S-a format astfel: „Sfântul Imperiu
Romano-Catolic”. Stafia acestui Imperiu a continuat să bântuie Europa, mult
după căderea politică a Romei. Carol cel Mare, sau Charlemagne, cum îl preferă
francezii, a fost exponentul primordial al Imperiului. Napoleon și Hitler au
încercat și ei să restaureze măreția Imperiului. Visul lor de dominație
mondială a fost de scurtă durată. Cel de al treilea „reicht”, al germanilor,
care trebuia să dureze „o mie de ani” s-a prăbușit și el în țăndări.
Fragmentele Imperiului trăiesc astăzi visând și complotând
în secret la o reorganizare mondială. Peste ea stă să apară „Antihristul”
pentru o ultimă înfruntare între Dumnezeu și Diavol. Despre această încleștare
nemaipomenită și despre deznodământul ei ne vorbește pe larg extraordinara
carte a „Apocalipsei”.
Pentru a înțelege diferitele tipuri de Bisericii locale așa
cum există ele astăzi, cel mai bun lucru pe care-l putem face este să ne
întoarcem la cartea Apocalipsei. Conținutul ei ne așează înainte punctul lui
Hristos de vedere asupra evoluției Bisericii. Ceea ce șochează în mănunchiul de
scrisori din capitolele doi și trei ale cărții este că niciuna nu este adresată
Bisericii din Ierusalim sau Bisericii din Antiohia, cele două centre principale
de răspândire a creștinismului din primul secol. Surprinzător este și că nici
una din scrisori nu este adresată bisericilor din Atena sau Corint. Șocantă,
mai ales în lumina pretențiilor catolicismului este lipsa unei scrisori pentru
biserica din Roma!
Fără nici o îndoială, din mulțimea de biserici aflate atunci
în existență, Domnul Iisus a ales să se adreseze numai și tocmai acestor șapte.
Este un act deliberat, selectiv și sugestiv. El scrie doar acestui grup
restrâns de biserici locale din Asia Mică, în teritoriul pe care-l ocupă astăzi
Turcia. Cum trebuie să analizăm noi aceste scrisori și care trebuie să fie
aplicația pentru bisericile contemporane?
Aceste Biserici pot fi analizate:
1.- Istoric, ca șapte Biserici locale reale, cu
probleme specifice. Aceste Biserici au existat pe vremea apostolului Ioan și au
făcut ținta preocupărilor lui pastorale.
2.- Tipologic, ca șapte „tipuri” de biserici localei.
Asemenea Biserici au existat și există pretutindeni pe fața pământului.
3.- Profetic, ca șapte „etape cronologice” prin care va
trece Biserica în istoria ei multimilenară dintre Rusalii și Răpire. Din acest
punct de vedere, Bisericile Apocalipsei reprezintă șapte condiții specifice
anumitor perioade distincte din istorie. În descrierea lor putem recunoaște
elemente caracteristice bisericii primare, bisericii din Evul Mediu, bisericii
din perioada Reformei, etc. Aceasta este interpretarea istoricistă!
Toate aceste trei interpretări sunt reale, corecte și
recomandabile. Din studiul lor vom putea înțelege mai bine „diversitatea”
posibilă a diferitelor Biserici, „suveranitatea” lui Hristos peste Biserica Sa,
în orice stare s-ar afla aceasta, „tratamentul” pe care îl recomandă Hristos
diferitelor tulburări din viața Bisericii și „perspectivele” veșnice care îi
așteaptă ca răsplată pe cei ce, rămânând în Biserică, biruiesc valul apostaziei
generale și-I rămân credincioși lui Hristos.
1. Biserica din Efes:
Efesul a fost una din cetățile majore ale Asiei Mici, un
important centru de cultură din Imperiul Roman. Deși orașul ajunsese celebru
pentru Templul zeiței Diana, mulți din locuitorii lui s-au încreștinat prin
mărturia apostolului Pavel. Mai târziu, Pavel l-a trimis pe Timotei să
păstorească această biserică (Fapte 19 – 20). Una din cele mai importante
epistole ale apostolului Pavel a fost trimisă către biserica din Efes. Tot la
Efes a slujit în ultima parte a vieții lui și apostolul Ioan. Nu este de mirare
că cei credincioși din Efes erau corecți din punct de vedere doctrinar și
rezistaseră necompromiși sub atacul învățătorilor mincinoși. Efesul s-a răcit
însă în dragoste, iar aceasta i-a cauzat în final dispariția.
Tipologic, Biserica din Efes
reprezintă bisericile cu învățătură corectă, dar lipsite de dragoste și căldură
spirituală. Istoric, Efesul reprezintă etapa Bisericii primare (secolul
I). Dacă și despre ei, care erau
credincioși din generația imediat următoare apostolilor s-a putut spune că
și-au pierdut dragostea dintâi, cu cât mai mult ne paște acest pericol pe noi,
cei de astăzi?
SECOLUL I:
• Cuvintele și faptele Domnului Iisus sunt colectate și
încredințate spre păstrare în scris. Apar toate cărțile Noului Testament.
• Apare prima generație de lideri ai Bisericii de după
apostoli. Stăruiește încă nădejdea în revenirea iminentă a Domnului Iisus.
Creștinii așteaptă cu nerăbdare „sfârșitul.”
• Evanghelia este răspândită până la marginile Imperiului
Roman, în unele instanțe, chiar peste granițele Imperiului.
• Bisericile creștine apar mai ales în preajma sinagogilor
evreiești răspândite prin Imperiu. Noua mișcare este considerată de mulți doar
o sectă dezidentă a iudaismului.
• Biserica creștină trece printr-o criză majoră în urma
căreia își găsește destinul de credință universală, îndepărtându-se și
delimitându-se clar de rădăcinile evreiești.
• Creștinismul, după o perioadă de „gestație” în iudaism,
își capătă propria identitate. La aceasta contribuie mult criza prilejuită de
revolta evreiască din anul 70. Creștinii refuză să participe la luptele
împotriva romanilor și se refugiază la Pela (în Iordania de azi).
• În anul 90, la Jamnia, evreii
confirmă canonul scripturilor evreiești. Creștinii își însușesc punctul
evreiesc de vedere și acceptă canonizarea acelorași cărți.
• Persecuția lovește crunt. În „Antichitățile” sale,
istoricul Iosif
Flavius își exprimă mirarea că „acești
creștini încă mai există spre sfârșitul primului secol.”
• Persecuții majore au loc sub Nero, care, în anul 64, dă vina pe creștini pentru incendierea
Romei. Creștinii sunt folosiți ca torțe vii pentru iluminarea sărbătorilor
imperiale din grădinile Romei.
• Împăratul Domițian pretinde
ca lumea să i se închine considerându-l „Domn și Dumnezeu”. În timpul domniei
lui, Ioan scrie cartea Apocalipsei, iar creștinii de peste tot își dau seama
cât de potrivite sunt cuvintele în care este scris „Cine” este „Singurul vrednic să
primească toată cinstea și slava”.
Anul 100, la două generații după Hristos. 0,6% din
populația lumii este „creștină” (70% dintre ei sunt din afara rasei albe ). 28%
din populația lumii este evanghelizată. Biblia este deja tradusă în 6 limbi. Un
număr de aproximativ 25.000 de creștini au murit ca martiri (o rată de 37 de
martiri pe an).
2. Biserica din Smirna:
Smirna a fost un oraș portuar bogat, cunoscut pentru
supunerea față de Roma și zeii ei păgâni. S-ar prea putea ca Biserica de acolo
să fi luat ființă prin lucrarea apostolului Pavel în călătoria lui spre Efes.
(Fapte 19:10). Creștinii de acolo au fost crunt persecutați și de romani și de
evrei și forțați să trăiască într-o sărăcie lucie.
Biserica din Smirna este
corespondentul simbolic al Bisericii care trăiește sub persecuție. Scrisoarea care i-a fost adresată de Domnul Iisus este
unică din cel puțin două puncte de vedere: absența oricărei critici din
partea Mântuitorului și lipsa unor aparente defecte. Sigur, nici această Biserică nu a fost perfectă. Totuși, sub
focul curățitor al persecuției, se pare că în rândurile ei au rămas numai cei
sinceri și gata să „plătească prețul”. Nu este o coincidență că, dintre toate
cele șapte biserici amintite în Apocalipsa, numai Smirna și Filadelfia,
singurele pe care Hristos nu le mustră, au continuat să existe de-a lungul
secolelor. Astăzi, Smirna are o populație de peste un milion de locuitori,
dintre care un mare procent se declară a fi creștini (Izmir, în Turcia).
Remarcați cum se prezintă Domnul Iisus la începutul acestei
scrisori „Cel
ce a murit și a înviat”. Este o
mângâiere pentru cei chemați să treacă prin chinurile persecuției: după moarte
urmează învierea!
În cântarul lui Dumnezeu, această Biserică aparent săracă
este foarte bogată. „Smirna” este numele unei substanțe care trebuie zdrobită
pentru a împrăștia mireasma. „Sângele martirilor este sămânța creștinilor”.
Istoric, Biserica din Smirna
reprezintă biserica sub persecuția cezarilor romani. „Zece zile de necaz” au
fost zece valuri de persecuție care s-au abătut asupra creștinilor în secolele
II și III. A fost timpul catacombelor, al creștinilor aruncați la fiare
sălbatice sau arși pe rug pentru distracția cetățenilor Romei.
SECOLUL II:
În ciuda așteptărilor generale ale creștinilor, Domnul Iisus
încă nu a revenit. Biserica simte nevoia să se organizeze pentru a duce mai
departe lucrarea Evangheliei, pentru a înfrunta persecuția și pentru a putea
combate răspândirea ereziilor. Rolul și slujba presbiterului (episcopului)
devin preponderente. Continuă persecuția, dar, mai mult decât persecuția din
afară, Biserica este amenințată de „ereticii” dinăuntru. Învățăturile
mincinoase se grupau sub numele de:
GNOSTICISM – Un fel de mișcare „new age” care se pretindea
deținătoarea unei forme speciale de „cunoaștere.”
MARCIONISM – O încercare de a reduce numărul scrierilor
„inspirate” doar la câteva din cele pe care le avem astăzi.
MONTANISM – O mișcare „carismatică” dinamizată de apariția
unor „revelații noi”, cu caracter profetic și cu un caracter de critică
ascuțită față de toți ceilalți creștini.
Apar apologeții, apărători ai credinței creștine. Doi dintre cei mai
importanți sunt Irineu și Iustin Martirul.
Bisericile creștine nu au statut legal, nu sunt îngăduite în
deliberările sociale și nu dețin clădiri proprii. Pretutindeni, persecuția este
o eventualitate foarte posibilă. Mărturia publică continuă cu o forță
irezistibilă. Oamenii sunt puternic impresionați de faptul că adepții lui
Hristos nu se leapădă de credință nici atunci când sunt dați la moarte.
Exemple: martirajul episcopului Policarp în
virstă de 84 de ani (155) și un grup numeros de creștini torturați și aruncați
apoi la fiare sălbatice în Lyon (177).
Ariile cu densitatea cea mai mare de creștini continuă să
fie Asia Mică și Nordul Africii. Crește numărul creștinilor din Roma.
Creștinismul se răspândește ca un foc de miriște în toate păturile
sociale. Calistus - un fost sclav - este promovat ca episcop al
bisericii din Roma. El este cel dintâi care pretinde că, scaunul episcopal din
Roma trebuie să se bucure de o importanță specială.
Anul 200, la șase generații după Hristos, 3,5% din
populația lumii este creștină (68% dintre ei sunt în continuare din afara rasei
albe). 32% din totalul populației lumii este evanghelizată. Biblia este tradusă
în șapte limbi. Totalul martirilor din era creștină a crescut la peste 80.000
(rata este acum de „numai” 48 de martiri pe an).
SECOLUL III:
La debutul secolului, Edesa (Urfa în Turcia de azi) devine
primul „stat creștin.”
Împăratul Septimius Severus (202-211) îi persecută pe
creștini. El interzice convertirea la creștinism. Generația de după el trăiește
un timp de pace și libertate. O perioadă de extraordinară creștere și
răspândire a credinței.
Africa de Nord este un centru cheie al creștinismului. Numai
Egiptul are peste un milion de creștini la sfârșitul secolului III. Cartagina și Alexandria sunt două focare de dezvoltare a teologiei creștine.
Printre liderii de acolo: Origen, Tertulian, Clement
din Alexandria.
248 – Roma aniversează 1.000 de ani de existență. Veselia
generală este temperată de invaziile popoarelor migratoare de dincolo de
granițele Imperiului.
250 – Decius declanșează
cea dintâi persecuție generală a creștinilor. Fiecare persoană este obligată să
pună tămâie pe altarul păgân și să prezinte un certificat eliberat cu această
ocazie.
Biserica este confruntată cu problema celor care „s-au
lepădat” public din cauza persecuției, dar s-au pocăit și vor să fie reprimiți. Problemele bisericii nu sunt doar de natură politică, ci și
filosofică. Porfirius scrie o lucrare intitulată „Împotriva creștinilor”, în care îi atacă pe apostoli, pe liderii contemporani ai
bisericii, Evanghelia și Vechiul Testament. În 245, Origen răspunde atacurile
unui anumit Celsus, exponent al învățăturii gnostice în urmă cu 70 de ani și,
evident, încă un mare pericol pentru integritatea învățăturii creștine. Crește rolul presbiterului local, numit deja în lumea greacă
„episcopos.” Cuvântul grecesc „presbyteos” înseamnă „mai bătrân, în sens de
înțelept” Nu poate fi tradus cu „preot”! Cuvântul preot în grecește este
„hiereos”!
Cu puțin înainte de anul 300, Antonius pleacă în deșert ca „pustnic”, întemeind astfel o
treaptă intermediară spre „călugăria” (monasticismul) de mai târziu. Ea avea să
se dezvolte ca un protest împotriva creștinismului lumesc și ca o alternativă
de apropiere spre Dumnezeu prin „contemplație.”
Anul 300: la 9 generații după Hristos, lumea este
încreștinată în proporție de 10,4% (66,4% din afara rasei albe). Lumea este
evanghelizată în proporție de 35%. Biblia este tradusă în 10 limbi. Numărul
total al martirilor din era creștină se ridică acum la 410.000 (rata secolului
este de 1.540 pe an).
3. Biserica din Pergam:
Pergam, aflat la nord de Smirna în ceea ce este astăzi Turcia
era cunoscut prin mulțimea templelor și prin închinarea senzuală la zeii
păgâni. Locașurile de cult păgân era sedii ale prostituției. După căderea
Babilonului, Pergamos a devenit centrul mondial al religiei misterelor. Pe
lângă aceasta, trei temple impunătoare din oraș patronau închinarea la cezarii
Romei. Unul din zeii principali din Pergam era Esculapius, zeul vindecărilor, reprezentat printr-un șarpe.
Simbolul circula pe banii orașului și pe sigiliile locale.
Tipologic, Biserica din Pergam
reprezintă bisericile „măritate cu lumea”. În traducere, „pergamus” înseamnă
„căsătorie”. Sub presiunea sistemului
religios și politic, creștinii din Pergam au fost gata să facă orice compromis,
numai să supraviețuiască. Cei credincioși adevărului, ca acel „Antipa” amintit în scrisoarea Domnului Iisus, au trebuit să
plătească cu viața ascultarea și credincioșia lor față de Iisus, Mirele etern. Unei astfel de biserici, Domnul Iisus i se prezintă ca „Cel ce are sabia
ascuțită cu două tâișuri”. El este
gata să se războiască cu nelegiuiții care au intrat în Biserică. Sabia cu două
tăișuri este Cuvântul lui Dumnezeu (Evrei 4:12). Un astfel de tip de biserică
este îndemnată să se pocăiască. Învățătura lui Balaam, amintită în text, este
compromisul spiritual care duce întotdeauna la descompunere morală (Num. 25).
„Nicolaiții” despre care se vorbește au fost adepții unui curent de „îngăduință
și indulgență față de cei ce trăiau în păcat. Ei au pervertit învățătura
harului. Apostolul Pavel a avut mult de luptat cu această grupare (Rom. 6:1,15;
8:1).
Istoric, Pergam este Biserica
Romei în secolele IV-VI. Începând cu Constantin cel Mare, cezarii romani și-au
schimbat atitudinea față de creștinism. Ei au legalizat Biserica, dându-i chiar
un statut preferențial, și au asimilat-o în sistemul politic pentru manevrarea
maselor. Termenul folosit a fost „catolică”, cu înțelesul de caracter
„general”, „universal”. Ideea era că toți oamenii trebuiau cuprinși cât mai
repede în sânul Bisericii. Așa s-a născut Biserica totală și totalitară, după
chipul și asemănarea „imperiului”. Este de remarcat că Domnul Iisus, în
scrisoarea pe care i-o trimite, nu reneagă nici măcar o asemenea Biserică. El
îi atrage însă atenția că va veni asupra ei cu „sabia Cuvântului”, ceea ce s-a
și întâmplat în timpul Reformei lui Martin Luther.
Dumnezeu nu poate suferi păcatul. Mana ascunsă și piatra cu
numele tainic despre care se amintește în promisiunea făcută celor biruitori
subliniază relația personală pe care o dorește Dumnezeu cu cei credincioși. În
Pergam nu se mai știa cine este adevărat creștin. Între mulțimile creștinilor
„de nume” existau însă și unii cărora Domnul era pregătit să le dea „un nume”.
Ca și în orice căsătorie, mirele Iisus Hristos este gata să-i treacă pe numele
Lui pe toți aceia care intră într-o relație personală cu El.
SECOLUL IV:
Secolul IV, asemenea secolului XVI și poate chiar secolului
XX, reprezintă o perioadă de schimbări monumentale în istoria bisericii. El a
fost martorul unor transformări majore în natura relațiilor Bisericii cu Statul
și cu societatea. Iată șase dintre ele:
Imperiul persecută Biserica - La debutul secolului, creștinismul a trecut prin
ultima și cea mai devastatoare persecuție, declanșată de data acesta de Dioclețian (305). El a încercat să șteargă de pe fața pământului mișcarea
creștină. N-a reușit.
Imperiul „tolerează” Biserica - Susținând că el însuși a trecut la creștinism, Constantinacordă Bisericii un statut legal de existență. Adesea se
spune că el a făcut din creștinism religia oficială a Imperiului. Nu este
adevărat. El a repus-o însă în drepturile pe care le aveau toate celelalte
religii acceptate și, în anumite privințe, i-a dat un statut preferențial.
Imperiul înfruntă Biserica - păgânismul nu s-a dat bătut fără luptă.
Împăratul Iulian (361-363) încearcă fără să reușească să reîntroneze
religia păgână. El intră în istorie ca Iulian „apostatul.”
Imperiul adoptă Biserica - Creștinismul a fost proclamat oficial religie de
stat în anul 381, de către împăratul Teodosiu cel Mare.
Biserica confruntă Imperiul - Într-o înfruntare dramatică, ce prevestea
răsturnările spectaculoase de putere de mai târziu, episcopul Ambrozie al Milanului îl sfidează pe împărat.
Biserica persecută oponenții - Aflată ea însăși la debutul secolului sub
persecuție, Biserica s-a transformat la sfârșitul secolului IV într-o entitate
care a început să-și persecute oponenții. Motivele păreau justificate, metodele
au fost însă dovada unei Biserici ieșite de sub învățătura Bibliei. Începând cu
secolul IV, Biserica a înregimentat Imperiul la luptă împotriva „ereziilor”, a
religiilor false și a „forțelor răului.” Din toate punctele de vedere însă era
vorba acum de o altfel de „Biserică” și de un alt fel de „Imperiu.”
Confirmarea canonului Noului
Testament. În anul 367 în scrisoarea
lui Atanasie, ca și în sinoadele din 382 și 397 canonul este fixat în
alcătuirea pe care o avem și astăzi. Prin aceste hotărâri nu s-a creat Noul
Testament, ci s-a confirmat ceea ce exista deja în circulație mai înainte.
Milioane de noi membri. A deveni creștin nu mai implică nici un fel de risc.
Dimpotrivă, îți poate aduce chiar avantaje sociale și politice. Biserica
trebuie să se confrunte cu o scădere dezolantă a standardelor de viață creștină
de până atunci.
Sinoade majore. Biserica are nevoie de o cristalizare și unificare a
crezului. Sub patronajul lui Constantin, primul mare sinod se întrunește la
Niceea în 325. Cel de al doilea se întrunește în 381 la Constantinopol.
311- apare „donatismul”. Această controversă doctrinară va
dura trei sute de ani și va produce o schismă între Biserica europeană și cea
din nordul Africii. Unul din cele mai puternice centre ale creștinismului de
până atunci este slăbit de luptele fraticide încât va dispare sub invazia altor
religii.
Cuceriri misionare majore, mai ales prin lucrarea lui Ulfilas la mijlocul secolului printre popoarele gotice.
Apar fastuoase clădiri de biserici creștine. Cu sprijinul
financiar al Imperiului, creștinii își ridică edificii impunătoare, așezate
uneori chiar pe temeliile unor foste temple păgâne.
Capitala Imperiului Roman este mutată de la Roma la
Constantinopol. Orașul este fondat în 324 și este dedicat în 11 Mai 330. Roma
nu mai este centru de greutate al puterii politice imperiale. Biserica caută să
umple golul de autoritate format prin ridicarea scaunului papal.
Eusebius, episcop al Cezareei scrie prima lucrare semnificativă de
istorie a creștinismului. Lucrarea lui ne pune și astăzi la dispoziție amănunte
fascinante despre viața creștinilor din primele secole.
386 - Augustin se
convertește la creștinism. El va deveni unul din cei mai importanți teologi din
toată istoria bisericii.
ANUL 400. La 12 generații după Hristos lumea este
încreștinată în proporție de 18,6% (64% fiind în continuare din afara rasei
albe). 39% din populația lumii este evanghelizată. Biblia este tradusă în 11
limbi. Numărul total al martirilor a crescut la 1.950.000 (rata din acest secol
a fost de 5.310 pe an).
SECOLUL V:
Concomitent cu intensificarea invaziilor barbare și cu
căderea Romei sub stăpânirea lor, Augustin scrie „Cetatea lui Dumnezeu” (413-426), arătând că adevărata mișcare a istoriei se
desfășoară în conflictul nevăzut dintre păcat și mântuire, dintre cetatea
oamenilor și împărăția lui Dumnezeu.
În biserica răsăriteană se răspândește nestorianismul, erezie care evidențiază o pretinsă distincție între
Hristosul uman și Hristosul divin. Sinodul de la Calcedon o combate prin
afirmația că Hristos a fost în întregime uman și în întregime divin, cele două
naturi coexistând fără nici un fel de confuzie.
Pe măsură ce puterea Împăratului Imperial scade, puterea
episcopului de la Roma crește. Papa Leon I (440-461)
negociază cu barbarii și salvează Roma din mâinile lui Atila Hunul(452). El așează autoritatea scaunului de la Roma deasupra
tuturor celorlalte scaune episcopale, inițiind astfel primatul papal, ca
presupus urmaș al apostolului Petru.
Patrik (cca. 390-460) vândut ca sclav pe când avea doar 16
ani, fuge și pleacă în Irlanda, unde va întreprinde o monumentală campanie
misionară de evanghelizare (El va deveni „sfântul Patrik”).
496 - regele franc Clovis este convertit la creștinism și botezat. El cucerește
apoi jumatate din Franța, pavând astfel calea pentru ambițiosul „Sfânt Imperiu Romano-catolic” al lui Carol cel Mare (Charlemagne).
• Din cauza haosului care domnește în structurile politice
ale societății seculare, ierarhia bisericească apare ca un factor de echilibru,
amplificându-și structurile și intensificându-și influența.
ANUL 500. La 16 generații după Hristos, lumea este
încreștinată în proporție de 22,4% (61,9% din afara rasei albe). 42% din
populația lumii este evanghelizată. Biblia este tradusă în 13 limbi. Totalul
martirilor ajunge la 2.540.000 cu o rată anuală de 5.540.
4. Biserica din Tiatira:
Biserica din Tiatira este urmarea
firească a Bisericii din Pergam. Idolatria și imoralitatea începute atunci
și-au ajuns acum culmea. Tiatira este Biserica îngropată sub influența
lumii. Scrisoarea aceasta, cea mai lungă
dintre toate cele șapte, este un rechizitoriu împotriva compromisului și o
judecată aspră asupra păcatului. Domnul Iisus se prezintă ca Cel ce are „ochii ca para
focului și ale cărui picioare sunt ca arama aprinsă”. Nimic nu rezistă focului; orice acoperământ al păcatului
este spulberat de privirea Domnului. Arama este și ea un simbol al judecății.
Domnul îi va călca în picioare pe cei păcătoși (Apocalipsa 14:18-20; 19:15).
Aceasta este singura Biserica despre
care ni se spune că ar fi avut dragoste. Tragedia Tiatirei a fost însă că
această dragoste a fost fără limitele unei învățături sănătoase. Dragostea fără
doctrină este ca și râul fără margini: face mlaștini ! Biserica aceasta era
părtașă cu lumea la sărbători păgâne (mâncăruri jertfite idolilor erau oferite
apoi gratis oamenilor și serbarea se termina cu beții și cu orgii publice (1
Corinteni 10:27-28, 19-22).
Problema Bisericii din Tiatira a început odată cu acceptarea Izabelei. Pentru înțelegerea acestui simbolism este bine să citim 1
Regi 16:31- 33; 19:1-2; 21:1-26; 9:6,10,30-37; 2 Regi 9:6-7,10, 30-37. Tiatira
a repetat experiența Israelului de pe vremea lui Ahab. Acest împărat al lui
Israel a fost „mai rău ca toți” (capitolul 16:30,31). El a stăruit în păcatele
lui Ieroboam (16:31) și a adăugat la ele influența nefastă a Izabelei. Dar care au fost păcatele lui Ieroboam? În 1 Regi 14:9 ni se
spune că Dumnezeu îl mustra astfel: „Tu ai făcut mai rău decât toți
dinaintea ta: te-ai dus să-ți faci alți dumnezei și chipuri turnate ca să mă
mânii, și M-ai lepădat înapoia ta!” După
ce a rupt împărăția de la fiul lui Solomon, Roboam, Ieroboam a alterat viața de
închinăciune a Israelului. Toate păcatele lui Ieroboam au fost repetate de
Ahab. În plus el a luat-o de soție pe Izabela, care a adus în Israel idolatria
și imoralitatea. Izabela l-a învățat pe Ahab că lui îi este permis să facă
orice, chiar și să omoare. În popor dispăruse respectul pentru autoritatea lui
Dumnezeu. A fost vremea lui „orice îmi este permis”, dar judecata lui Dumnezeu
n-a întârziat să se arate.
Izabela a adus în Biserica din Tiatira „inovații” și „adâncimi”
necunoscute înaintea ei. Ea a disprețuit Cuvântul divin scris, proclamându-se
„proorociță” și permițându-și să-i învețe pe credincioși lucruri nepermise.
Domnul Iisus este hotărât să descopere păcatul și să-l elimine din Biserică.
Textul ne spune că acest proces de disciplinare se va face în trei faze: mai
întâi este acordat un timp de har, în care se dă șansa pocăinței, apoi va urma
pedeapsa (o vreme de necaz) pe măsura vinovăției, și în al treilea rând,
influența acestei pedepse se va răsfrânge în mod pozitiv asupra tuturor
celorlalte Biserici, care vor ajunge să se teamă de Domnul (Apocalipsa
2:21-23). Nu toți din Tiatira s-au lăsat amăgiți de rătăcirile
Izabelei. Ca și în vremea lui Ilie au mai existat și oameni care au stat lângă
Domnul. Acestor „biruitori” li se promite un viitor glorios: ei vor fi părtași
cu Hristos în stăpânirea Lui peste neamuri, din timpul „Mileniului”. Luceafărul
de dimineață care le este oferit, este însuși Domnul Iisus Hristos (Apoc.
22:16).
Cronologic, Tiatira este Biserica din
secolele VI-XVI. A fost perioada căderii în marea idolatrie. Maria, mama
Domnului Iisus a fost proclamată „Mijlocitoare”, atribuindui calitate de
mântuitoare a credincioșilor! În loc să se suie la Ierusalimul ceresc,
creștinii au fost învățați să se închine la tot felul de „viței de aur”. Atunci
s-a oficializat închinarea la icoane. Biserica a fost declarată „deținătoarea
tainelor” pretinzând controlul culturii. A fost perioada Evului Mediu numit pe
drept cuvânt Evul Întunecat. Biserica a început să imite preoția din Israel,
„Ierarhiile eclesiastice”. Regii s-au amestecat la „altar”, dându-L pe Hristos
la o parte.
SECOLUL VI:
529 – Ca o contrabalansare a secularizării bisericii, Benedict de Nursia înființează mănăstirea de la Monte Casino și „ordinul benedectic”. „Codul” său călugăresc (c.
540) va reglementa călugăria din următoarele secole.
530 – 532 – Bonifaciu al II-lea devine
primul papă din descendenți germani.
Biserica și Statul își întrepătrund și mai mult structurile.
În anul 529, Împăratul Iustinian (483-565) închide școala de filosofie din Atena, care avea o
vechime de 1.000 de ani. El publică un cod de legi care reflectă moralitatea
creștină; trimite misionari, folosiți și ca spioni, până în China, urmărind de
fapt să fure de acolo viermi de mătase; recucerește de la vandali teritoriile
Africii de Nord.
Clădirile care adăpostesc biserici locale devin monumente
impunătoare. Iustinian ridică în cinstea lui Hristos, „înțelepciunea cea
sfântă”, o clădire de biserică în Constantinopol: Hagia Sofia (Sfânta Sofia) (532-537).
Dionisie Exiguus (m. 550), un călugăr din părțile Dobrogei de astăzi,
stabilește sistemul de datare modern, propunând ca punct de referință data
nașterii lui Hristos (anno domini). De fapt, calculele lui sunt greșite cu
câțiva ani..
Continuă convertirea popoarelor migratoare. Recared, regele vizigot al Spaniei, arian de origine, se face
romano-catolic.
Papa Grigorie V (c. 540-604) organizează „cina Domnului” în forma pe
care o păstrează și astăzi biserica Romei.
ANUL 600. La 19 generații după Hristos lumea este
încreștinată în proporție de 24% (59% din afara rasei albe). 39% din populația
lumii este evanghelizată. Biblia este tradusă în 14 limbi. Totalul martirilor
ajunge la 2.700.000 cu o rată medie de 1.000 de martiri pe an.
SECOLUL VII:
600 – 636 - Isidor, episcop
al Seviliei. Scrierile lui ne pun la dispoziție o neprețuită cunoștință
enciclopedică despre Evul Mediu. Este recunoscut, nu numai pentru
activitatea de scriitor, ci și pentru eforturile lui de a stăvili invaziile
barbare și de a-i încreștina (mai mult sau mai puțin cu forța) pe evrei. A
înființat școli și mănăstiri.
609 – Panteonul păgân din Roma este „transformat” în
biserică: Santa
Maria Rotonda. În procesul dedicării ei, papa Bonifaciu (609-610) proclamă „sărbătoarea tuturor
sfinților”. Creștinismul parodiază astfel
cultura seculară.
Mănăstirile anglo-saxone devin centre importante de cultură
și știință.
648 – Împăratul Constantin al II-lea publică
edictul „Typos”, limitând învățăturile creștine acceptate la conținutul
celor adoptate de primele cinci sinoade ecumenice. Papa Martin I(m.655) refuză să semneze acest document, este arestat și
deportat în Crimeea. El este ultimul papă venerat ca martir.
664 – După o dispută între biserica celtă și misionarii
Romano-catolici, Anglia adoptă romano-catolicismul în sinodul de la Whitby.
Mohamed (c. 570-629) pune temelia Islamului, religie care va
înlocui treptat creștinismul în Orientul Mijlociu și în nordul Africii.
638 – Islamul cucerește Ierusalimul.
ANUL 700. La 22 de generații după Hristos, 23.8% din
populația lumii este încreștinată (55% din afara rasei albe). 35% din populația
lumii este evanghelizată. Biblia este tradusă în 14 limbi. Numărul total al
martirilor ajunge la 3.000.000 (cu o rată anuală de 1.000).
SECOLUL VIII:
731 – „Venerabilul Beda” (c.
673-735) termină de scris „Istoria bisericească a poporului englez.”
Spania este invadată de mauri, popor musulman din nordul
Africii; Charles
Martel îi înfrânge la Poitiers (732), punând astfel capăt unei încercări de
pătrundere a musulmanilor în Europa.
Bonifaciu al Angliei este misionar printre germani pe o perioadă de 40 de
ani. Este martirizat de păgâni în 754.
Controversa iconoclastă dezbină
împăratul Bizanțului de papa de la Roma în problema venerării imaginilor cu
subiect creștin. Între 754 și 787 venerarea icoanelor este interzisă în
biserica răsăriteană. La sfârșitul acestei perioade, însușindu-și punctul de
vedere al lui Ioan din Damasc, 350 de episcopi hotărăsc că imaginile cu subiect
creștin pot fi folosite pentru educarea poporului neștiutor de carte, dar nu
pot fi adorate în biserică. Acest fapt, contravine cu decizia sinodului
precedent ținut la Constantinopol (754), care prevdea că folosirea imaginilor
în serviciile bisericii este sinonimă cu idolatria. După sinodul din 754,
Constantin al V-lea încercase să limiteze închinăciunea la sfinți, distrugând o
serie de „moaște” și condamnând public închinarea la ele. Pentru Constantin,
singurele reprezentări simbolice necesare în biserică sunt crucea, Biblia și
elementele Cinei Domnului.
Papalitatea își asumă dreptul de
stăpânire pe pământ și înființează statul papal în Italia. Papa Leon al III-lea
(m.816) se separă de Imperiul Răsăritean și se autoproclamă episcopul suprem în
Apus.
Carol cel Mare ajunge rege unic peste toți francii (771). Mai târziu,
el se încoronează ca „sfânt
împărat roman”, râvnind să instaureze pe pământ un
imperiu cu împărat creștin.
ANUL 800. La 26 de generații după Hristos, 22,5% din
populația lumii este încreștinată (51% din afara rasei albe). 31% din populația
lumii este evanghelizată. Biblia este tradusă în 15 limbi. Numărul martirilor
ajunge la 3.300.000 cu o rată recentă de 3.100 pe an).
SECOLUL IX:
800 – De Crăciun, papa Leon al III-lea îl încoronază la Roma pe Carol cel Mare ca cel dintâi
„sfânt împărat roman.” Carol cel Mare rămâne în istorie prin campaniile sale de
cucerire, prin consolidarea și centralizarea guvernului, prin reforme
eclesiastice și prin patronarea sistemului de învățământ.
831 – Radbertus (c. 799-865) publică
cel dintâi tratat despre „Eucharistie” (cina Domnului) apărut în biserica
Apuseană. Lucrarea lui naște o mare controversă și anticipează prin conținut
viitoarea doctrină catolică despre „trans-substanțiere.”
John Scotus Erigena (c. 810-877),
unul dintre cei mai mari teologi ai Evului Mediu, pune bazele scolasticismului. Se implică în controversa cu Radbertus, susținând că, la
Cină, ne împărtășim cu trupul și sângele Domnului numai „mental și dental.”
Anskar (801-865), supranumit „apostolul nordului”, duce
creștinismul în Scandinavia.
Eforturi misionare intense dau rezultate bune printre
popoarele Europei. Cyryl (826-869) și Metodie (c.
815-885), supranumiți „apostolii slavilor”, lucrează în Moravia și inventează
alfabetul slavon.
Fotius (c. 820-895) un renumit erudit laic, este instalat ca
episcop al Constantinopolului în 858. El este depus și reinstalat în funcție de
cel puțin două ori. Intră în conflict cu papa de la Roma pentru jurisdicția
spirituală și pentru doctrină (controversa „filioque”), anunțând astfel îndepărtarea treptată și eventuala
schismă dintre cele două ramuri ale bisericii: răsăriteană și apuseană.
Alfred cel Mare devine regele provinciei Wessex în Anglia. Își dă seama că numai creștinismul poate ține
populația împreună. Face din cele zece porunci, preambul la codul său de legi.
El înființează o școală la palat pentru educația creștină a viitorilor
demnitari și pune bazele la două mănăstiri, dedicate aprofundării teologiei.
Încurajează traducerea Bibliei în limba comună a poporului și traduce el însuși
psalmii în limba saxonă. Jumătate din timpul și banii săi sunt cheltuiți în
scopuri creștine.
ANUL 900. La 29 de generații după Hristos 20,8% din
populația lumii este încreștinată (55% din ei din cadrul rasei albe) 28% din
populația lumii este evanghelizată. Biblia este tradusă în 16 limbi.
SECOLUL X:
Este secolul în care creștinismul pătrunde adânc la
popoarele din Europa de est. Astfel, polonezii și ungurii încep tranziția la
creștinism. Același lucru se produce în vest în Islanda și Groenlanda.
Ierarhia eclesiastică este din ce în ce mai prinsă în
păienjenișul politic al intrigilor Europene.
909 – se înfințează o mănăstire benedectină la Cluny. Ea va deveni centrul mișcării reformate care a urmărit să
curețe biserica dinăuntru de secularism și de practicile instituționale
necreștine.
Poporul Boemiei trece la creștinism, dar „bunul lor
rege Wenceslaus” este asasinat (c. 929) de rivalii reprezentând rădăcini
păgâne ale neamului.
988 – Vladimir, regele unic al rușilor din jurul Kievului este botezat de
creștini. De Rusalii, întregul popor rus se botează. În același an, regele
Vladimir se căsătorește cu prințesa Ana, sora
lui Vasile
II, împăratul Bizanțului.
Otto cel Mare (împărat între anii 936-973) vrea să reînvie visul lui
Carol cel Mare pentru un Sfânt Imperiu Romano Catolic printre germani. Într-o formă sau alta, structurile
imperiale stabilite de Otto vor supraviețui până pe vremea lui Napoleon.
993 – Biserica romano catolică
începe canonizarea sfinților.
Apar „mărturisiri de credință” particulare anumitor grupuri
locale, derivate din „mărturisirile de credință” public acceptate în biserica
apuseană și în biserica răsăriteană.
În Biserica catolică apuseană apare
practica „indulgențelor”, ca absolviri de vinovăție prin plata unor anumite
sume de bani. (Evidențe concrete despre ele nu avem decât din secolul XI)
Papalitatea atinge cel mai scăzut punct de moralitate.
Pe măsură ce se apropie anul 1.000, mulți se tem că va fi
sfârșitul lumii și va veni Judecata de Apoi.
ANUL 1.000. La 32 de generații după Hristos, lumea este
încreștinată în proporție de 18,7% (61% fiind albi). 25% din populația lumii
este evanghelizată. Biblia este tradusă în 17 limbi. Totalul martirilor din era
creștină ajunge cifra de 4.200.000 (o rată de 3.200 pe an).
SECOLUL XI:
Expansionismul islamic continuă să preocupe gândirea și
activitățile creștinătății.
1009 – Musulmanii profanează și jefuiesc „sfântul mormânt”
din Ierusalim.
1071 – Selgiucizii cuceresc
Armenia, desființând astfel Imperiul Bizantin din Asia Mică.
1095 – Papa Urban al II-lea pornește
prima cruciadă pentru eliberarea Ierusalimului.
1099 – Cruciații cuceresc Ierusalimul.
Se sfârșește un secol și jumătate în care papii au fost
decăzuți și slabi. Scaunul papal se ridică iarăși. Papa Grigorie al VII-lea (1073-1085), pornește o mișcare de reformă a bisericii,
pretinzând celibatul preoților și eliberarea completă a Bisericii de sub
autoritatea Statului. Mișcarea de împrospătare din biserica catolică cuprinde
masele. Apar noi ordine și așezăminte monastice.
1098 – Este înființat ordinul cistercian la Citeaux, cu foarte pronunțate accente reformiste.
William, regele Normandiei, cucerește Anglia, și-l numește pe Lanfranc ca arhiepiscop
de Canterbury (1070). Acest Lanfranc, reorganizează și reformează biserica
engleză.
Anselm îi urmează lui Lanfranc în postul de arhiepiscop de
Canterbury (1093). El scrie lucrarea „De ce a devenit Dumnezeu om?” în care explică motivele morții lui Hristos.
Dezvoltarea muzicii: 1015 – apare scrierea notelor muzicale, folosită prima dată
în mănăstirea Pomposa, din apropierea orașului italian Ravena. Pe la mijlocul secolului, polifonia înlocuiește cântul
gregorian. Harpa își face debutul în Europa. Este scris primul „colind” din
limba germană.
ANUL 1.100. La 36 de generații după Hristos lumea este
încreștinată în proporție de 18,8% (63% fiind albi). 25,5% din populația lumii
este evanghelizată. Biblia este tradusă în 19 limbi.
SECOLUL XII:
În arhitectura clădirilor de biserică, se instalează stilul gotic, cu vârful alungit și cu boltele sprijinite pe arcuri
armonioase.
1182 – inaugurarea bisericii Notre Dame din Paris.
1194 – terminarea Catedralei din Chartres.
Papalitatea, la apogeul puterii ei medievale, continuă să încurajeze
cruciade pentru eliberarea locurilor sfinte de sub stăpânirea musulmanilor.
1104 – Orașul Acra este eliberat de cruciați, dar cade iar
sub stăpânirea musulmanilor în scurtă vreme.
1147 – Cea de a doua cruciadă (finanțată de Bernard de Clairvaux) eșuează. Majoritatea cruciaților mor în Asia Mică.
1187 – Cruciații pierd iarăși controlul Ierusalimului.
1190 – Este înființat ordinul „ospitaler”, transformat mai târziu în „ordinul cavalerilorteutoni.”
Se răspândește credința despre concepția „imaculată” a Mariei.
1170 – Papa Alexander al III-lea stabilește
reguli pentru canonizarea sfinților. În același an, în Anglia Thomas Becket este asasinat. El va fi canonizat în 1173.
1173 – Începe în Lyon mișcarea valdenzilor. Ei susțin că adevărul trebuie căutat în textul Bibliei, nu
în tradiția medievală a Bisericii. Biserica catolică îi persecută crunt pe
valdenzieni, socotiți de unii drept un fel de precursori ai Reformei. Sute de
mii sunt martirizați.
În fața abuzurilor de tot felul care se petrec în creștinătate,
monasticismul rămâne singura cale de protest și de încercare a unei reforme
pașnice.
1155 – este înființat ordinul „carmelit.”
ANUL 1.200. La 39 de generații după Hristos, lumea este
încreștinată în proporție de 19,4% (64,3 fiind albi). 26% din populația lumii
este evanghelizată. Biblia este tradusă în 22 de limbi.
SECOLUL XIII:
Acest secol este numit adesea „momentul de vârf al Evului
Mediu.” Papalitatea ajunge la cea mai
mare putere. Învățătura scolastică ajunge punctul ei maxim, iar peste tot sunt
înălțate catedralele ce-și trimit spre cer turnurile lor amețitoare.
Continuă spiritul și acțiunile cruciadelor.
1204 – Europenii, sub conducerea venețienilor, cuceresc
Constantinopolul.
1212 – Cruciada copiilor.
1209 – Francisc de Asisi fondează ordinul franciscan (canonizat în 1228).
1220 – Călugării dominicani sunt
promovați ca ordin specializat cu învățătura creștină. Ei vor deveni mai
târziu, instrumentele prin care Papa va declanșa Inchiziția. Unii dintre
acești călugări devin misionari și pleacă să răspândească Evanghelia în
Asia centrală, în golful Persic, India și China.
Cu Papa
Inocențiu al III-lea (1198-1216)
papalitatea atinge apogeul puterii. El pretinde că toate bisericile din lume
trebuie să intre sub autoritatea sa. Tot el dezvoltă o teorie teologică prin
care își permite să intervină în toate afacerile politice ale națiunilor.
Aprobă cea de a patra cruciadă. Instituie Inchiziția ca o asociere a Statului
cu Biserica pentru pedepsirea tuturor „ereticilor.”
1215 – Al patrulea sinod lateran
sintetizează și reafirmă doctrinele și practicile bisericii medievale
(prioritatea tradiției bisericii catolice asupra tradiției apostolilor, Noul
Testament).
Thomas Aquinas adună articolele de teologie scolastică în
lucrarea: „Cred
ca să înțeleg”(opusul lui „Trebuie să înțeleg pentru a crede”).
ANUL 1.300. la 42 de generații după Hristos, lumea este
încreștinată în proporție de 23,9% (66% fiind albi). 27% din populația lumii
este evanghelizată. Biblia este tradusă în 26 de limbi. La numărul martirilor
trebuiesc adăugați din ce în ce mai mulți „frați creștini” uciși de instituțiile
bisericii.
SECOLUL XIV:
După ce și-a atins apogeul sub Inocențiu al III-lea (1160 –
1216), papalitatea își începe declinul sub Bonifaciu al VIII-lea (c. 1234-1303).
1302 – Bula (edictul) „Unam sanctum” conține cea mai absolută pretenție de supremație
papală.
1309 – 1377 – „Captivitatea babiloniană” a papalității. Scaunul papal este mutat cu forța la Avignon, în Franța, fiind plasat sub un strict control al regelui
Franței (în duelul „celor două săbii”, sabia politică are ascendent asupra
sabiei eclesiastice). La Roma, concomitent, alți episcopi se autoproclamă
„papă”, încercând să salveze „continuitatea apostolică.”
1378 – 1417 – „Marea Schismă”,
doi și chiar trei papi pretind concomitent că au drept să stea pe scaunul
papal.
„Moartea neagră” sau „plaga bubonică” face ravagii în toată
Europa. 25 de milioane de morți, aproximativ 1/4 din totalul populației.
În multe regiuni înflorește „misticismul”, mai ales în Germania și în „țările de jos.” MeisterEckhardt scrie că natura lui Dumnezeu este imposibil de înțeles
în lipsa unei „cunoașteri lăuntrice” pe care însuși Dumnezeu o declanșează în
fiecare suflet. Caterina
de Sienapretinde că a avut o viziune în care
a fost căsătorită
mistic cu Iisus Hristos. Își
petrece apoi toată viața în slujirea altora, mai ales încercând să pună un
capăt „marii schisme” din papalitate.
Căutând „iertarea de păcate”, grupuri de „autoflagelatori” se schingiuiesc pe rupte după noua modă născută
dintr-o interpretare eronată a textului; „Mă port aspru cu trupul meu!” Astfel
de pedepse erau prescrise de biserica catolică ca „acte de penitență.”
1305 – 1314 - Dante Alighieri scrie „Divina Comedia” parodiind înălțările și prăbușirile creștinismului în
secolele XIII și XIV.
Din cauza opoziției față de abuzurile și decadența bisericii, John Wycliffe este dat afară de la Oxford, traduce Biblia în limba
engleză și formează predicatori „laici” pentru propovăduirea Evangheliei.
1398 – John Hus își
începe prelegerile de teologie la Universitatea din Praga. El preia și
răspândește ideile lui Wycliffe, propovăduind o întoarcere la „tradiția
apostolică a Scripturii”, în detrimentul tradiției bisericești.
ANUL 1.400. La 46 de generații după Hristos, lumea este
încreștinată în proporție de 24% (75% fiind albi). 27% din populația lumii este
evanghelizată. Biblia este tradusă în 30 de limbi.
SECOLUL XV:
1414 – 1417 – Sinodul de la Konstanz încearcă
să pună un capăt Marei Schisme, care punea biserica catolică apuseană în
rușinoasa situație de a avea doi sau trei autoproclamați papi luptând pentru putere
și pentru autoritate asupra întregii biserici. Sinodul hotărăște că Ioan Hus
este eretic și-l arde pe rug, iar pe John Wycliffe îl anatemizează
„postmortem.”
1431 – Printr-o mascaradă religioasă, luptătoarea
patriotă Joan
d’Arc este arsă pe rug ca vrăjitoare
în Rouen.
1455 – Turcii cuceresc Constantinopolul și transformă
impunătoarea clădire a bisericii „Sfânta Sofia” în moschee. Mulțimea de erudiți
creștini care se refugiază în apus dau avânt unei mișcări de revitalizare a
idealurilor clasice: „Renașterea.”
1453 – Johann
Gutenburg pune la punct prima mașină
tipografică. Cea dintâi carte tipărită mecanic este Biblia.
1479 – În Spania, Ferdinand și Izabela, dezlănțuie, cu aprobarea papei, Inchiziția spaniolă. Torquemada, șeful Inchiziției le dă evreilor doar trei luni să se
încreștineze sau să părăsească țara.
1498 – Savanarola este
spânzurat. El fusese un predicator strălucit care încercase să reformeze, cam
cu forța, creștinismul în Florența, Italia.
Sub autoritatea familiei de Medici Florența devine centrul umanismului
renascentist. Brunelleschi, Donatello,
Michelangelo, Boticelli și Leonardo da Vinci crează, fiecare, extraordinare opere de artă cu tematică
creștină. Pe de altă parte, familia de Medici devine suportera unei papalități
mai corupte și mai depravate ca oricând.
Papa Nicolas al V-lea pune bazele bibliotecii Vaticanului.
1492 – Călătoria lui Christofor Columb deschide o eră de explorări geografice și de
expansiune a creștinismului.
ANUL 1500. La 49 de generații după Hristos, lumea este
încreștinată în proporție de 19% (92,6% fiind albi). 21% din populația lumii
este evanghelizată. Biblia este tradusă în 34 de limbi. Totalul martirilor din
epoca creștină atinge acum 9.200.000, cu o rată anuală de 24.600.
5. Biserica din Sardes:
Sardes a fost capitala provinciei Lidia din Asia Mică. Așezată pe un platou muntos, cetatea a
devenit bogată prin exploatările aurifere din apele râurilor din apropiere.
Acest oraș așezat pe meterezele unei culmi muntoase, căzuse de douq ori în mâinile
dușmanilor din cauza lipsei de veghere. Încrezători în poziția lor de
necucerit, locuitorii cetății n-au lăsat straja în timpul asediului. Cele
două cuceriri au fost făcute de Cirus (549
Î. H), și de Antiohus
cel Mare (214 î. H.).
Biserica din Sardes este
corespondentul spiritual al Bisericii aflate pe moarte. Numele cetății înseamnă
„rămășițe”. Îndemnul la veghere din
versetul 2, este o aducere aminte a trecutului. Din felul în care se prezintă acestei Biserici, înțelegem că
Domnul Iisus era supărat pe conducerea acesteia. „Șapte Duhuri și
șapte stele în mână” reprezintă
intenția Lui de a conduce Biserica prin lucrarea Duhului Sfânt. În Sardes,
forma luase loc fondului, iar păcatul înlocuise neprihănirea, separând Biserica
de Hristos.
Trei categorii de oameni sunt menționați în această adunare:
– cei morți (despărțiți cu totul de Dumnezeu) – cei aflați
pe moarte (care fuseseră ai lui Dumnezeu, dar acum se aflau în pericolul
înstrăinării) – cei vrednici (care își păstraseră poziția și părtășia în
Hristos).
Fiecărei categorii îi este adresat un mesaj aparte. Celor
morți li se spune că faptele lor sunt zadarnice. Ei trebuie să-L caute pe
Domnul. Celor aflați pe moarte li se spune că trebuie să se întoarcă la o stare
pe care o cunoscuseră altădată. Calea recomandată este pocăința și studiul
Cuvântului. Celor vrednici le este adresat un cuvânt de prețuire. Dumnezeu
„caută mereu oameni” și este mare lucru să fi declarat de El „vrednic”. (Romani
3:10-12; Psalmi 14:2-4; Iov 4:17- 19; Ezechiel 22:30).
Sardes este urmarea firească a
procesului de decădere început în Pergam și continuat în Tiatira. Căsătoria cu
lumea a dus la intrarea păcatului în Biserică și urmarea firească a păcatului a
fost moartea.
Ca simbolism istoric, Sardes este
Biserica prefacerilor din timpul Reformației. Printre cei vrednici care și-au
păstrat hainele curate îi putem cita pe „frații Moravieni”, pe Ioan Hus și pe
Martin Luther. În vremea lor, Biserica a meritat să poarte numele de Biserica
„Rămășițelor”. Influența și lucrarea acestor câțiva reformatori a făcut
posibilă apariția Bisericii Filadelfia. Ca timp, epoca despre care vorbim este
la sfârșitul secolului XVI și începutul secolului XVII. Remarca din versetul 5 „nu-i voi șterge nicidecum
numele din Cartea Vieții” poate fi interpretată și ca o aluzie ironică la
„excomunicările” pe care „Biserica” le-a pronunțat împotriva reformatorilor.
SECOLUL XVI:
Se generalizează tipărirea cărților, pavând astfel calea
pentru răspândirea ideilor Reformei. Michelangelo, Albrecht Durer, Rafael
și Lucius Cranach produc capodopere cu teme
creștine.
1517 – Martin Luther afișează cele
95 de teze pe ușa bisericii din Wittenburg. Conținutul lor va fi răspândit în
doar câteva luni în toată Germania și, peste granițe, în mai toată Europa,
producând o nemaiîntâlnită efervescență.
Biblia ajunge în mâinile oamenilor de rând prin traducerile
făcute de Luther în germană și Tyndale în engleză (1520).
Reforma Protestanților se întinde în
toată Europa. Ea este condusă de Zwingli în Elveția, de anabaptiști în Europa
centrală și de John Knox în Scoția. Ca să-și îngăduie un divorț și pentru a-și
consolida puterea în stat, Henric al VIII-lea se rupe de biserica Romei și se
autoproclamă ca suveran al bisericii anglicane. Lucrarea „Instituții”, împreună
cu activitatea autorului ei, John Calvin, produc în orașul elvețian Geneva o
reevaluare a teologiei și a bazelor pe care este așezată societatea.
O mișcare de contra-Reformă se
ridică în apărarea Bisericii Catolice și combate ideile teologilor evanghelici.
Sinodul de la Trento (1545 – 1563) reafirmă valabilitatea doctrinelor catolice.
Ordinul călugărilor „Iezuiți” devine apărătorul credinței catolice și începe să
trimeată misionari în toată lumea.
Puternice convingeri produc martiri, atât în rândul
catolicilor, cât și în rândul protestanților. Printre cei din urmă, sunt
executați Sir
Thomas More, William Tyndale și Thomas Cranmer. În Franța sunt persecutați „hugenoții”.
În Anglia, începe mișcarea puritană, dintr-o dorință de a modela viața creștină și biserica
după principii mai apropiate de conținutul Bibliei.
ANUL 1600. La 52 de generații după Hristos, lumea este
încreștinată în proporție de 18,9% (86% fiind albi). Lumea este evanghelizată
în proporție de 23%. Biblia este tradusă în 36 de limbi.
SECOLUL XVII:
Reforma protestantă începută în secolul precedent continuă
să influențeze viața religioasă și politică a Europei.
În Anglia, revoluția puritană îl
înlătură de la domnie și-l execută pe regele Charles (Carol), încercând să instaureze o confederație (commonwealth) puritană.
În Franța, hughenoții protestanți se răscoală împotriva
regelui Ludovic
al XIII-lea.
1618 – 1648 – în Europa centrală, războiul de 30 de ani produce o măcelărire reciprocă între protestanții și
catolicii care luptă pentru putere.
Anglia stabilește primele colonii în America de Nord. Jamestown
– 1607, Pilgrims Land – 1620, Massachusetts
Bay Colony – 1630. Multe din ele s-au născut din
dorința de a răspândi creștinismul și de a stabili o ordine politică cu o
guvernare mai aproape de valorile biblice.
În Anglia este lansată traducerea „King James” a Bibliei (1611). Ea va modela limba engleză folosită în următoarele trei
sute de ani.
1633 – Galileo este
forțat de Inchiziție să „abjure” teoriile științifice ale lui Copernicus. Apar alți oameni de știință care se apucă să studieze
temeinic legile după care a făcut Dumnezeu lumea: Johann Kepler, Isaac Newton, Francis
Bacon, Robert Boyle.
Apar lucrări de literatură care vor deveni în scurt timp
„clasice” în lumea creștină: John Milton, Paradisul Pierdut, (1667), Blaise Pascal, Cugetări, (1670), John Bunian, Călătoria
creștinului,
(1678).
În arena gândirii apar „iluminiștii” care contestă valoarea creștinismului și încearcă să
așeze toată teoria cunoașterii umane pe temelia „rațiunii”: Leibnitz, Hobbes și Descartes.
ANUL 1700. La 56 de generații după Hristos, lumea este
încreștinată în proporție de 22,3% (84,1% fiind albi). Lumea este evanghelizată
în proporție de 25,2%. Biblia este tradusă în 52 de limbi.
6. Biserica din Filadelfia:
„Filadelfia” înseamnă în traducere:
„dragoste de frați”. Biserica aceasta din Asia Mica
a fost una din cele mai bune adunări creștine. Domnul Iisus nu-i găsește nici
un fel de acuzare. Felul în care se prezintă Domnul, este deosebit de vedenia
din capitolul 1. De data aceasta El se proclamă în atributele Sale. Remarcăm:
1. Centralitatea lui Hristos în Biserica din
Filadelfia. Biserica aceasta era o reflexie a Domnului. Ea era sfântă
pentru că El era Sfânt. Ea trăia în adevăr pentru că El este Adevărul. Ea era
activă pentru că avea în mijlocul ei pe Acela care a avut puterea „să-i deschidă o ușă”. Ea avea autoritate pentru că Hristos îi încredințase
această autoritate. (Matei 16:18)
2. Lucrarea lui Hristos prin Biserica din
Filadelfia. Hristos este ușa… „Nimeni nu vine la Tatăl decât prin
Mine”. (Ioan 14:6) Domnul Iisus este
acela care crează oportunitățile. (1 Corinteni 16:9; 2 Corinteni 2:12; Coloseni
4:2; Faptele Apostolilor 14:27.) Ușa deschisă din fața Bisericii din Filadelfia
a fost o oportunitate de lucru. Ceva din puterea Bisericii primare s-a
manifestat în Filadelfia („ai puțină putere”).
Recapitulând cuvintele mesajului, putem sintetiza lucrarea acestei Biserici
prin: Cunoașterea Cuvântului, mărturie îndrăzneață, prezența puterii și
dovedirea răbdării în încercări.
3. Lucrarea lui Hristos pentru Biserica din
Filadelfia. Hristos promite o perspectivă imediată: recunoaștere din
partea Iudeilor, …o bogată activitate misionară, …izbăvire din Necazul care va
lovi lumea, …și o perspectivă veșnică: o cunună pentru biruitori (2 Ioan 8;
Coloseni 2:18; 2 Timotei 4:8), …Un stâlp în Templul etern (sublinierea
poziției, lucrării și importanței creștinului în veșnicie), …un nume înscris cu
o nouă identitate (din Cine se trage, unde locuiește și al cui este). Domnul
Iisus ne va trece pe Numele Său ca la orice căsătorie. (El este Mirele, iar noi
suntem Mireasa).
Simbolic, Filadelfia este Biserica
trezirilor spirituale. Istoric, Filadelfia este
Biserica trezirilor de după Reformație. A fost vremea Bisericii Misionare.
Îndrăgostiți de Hristos și liberi de orice formă sau tradiție, credincioșii
secolului XVII-XIX și chiar XX au tradus Biblia punând-o în mâna
oamenilor. Valul trezirii a fost răspândit de
martorii credincioși care nu s-au plecat sub amenințările „bisericii oficiale”,
ci s-au răspândit datorită persecuției pe toată fața pământului. În aceste
Biserici credincioșii s-au numit încă odată „frați”, au înlăturat clerul și
ierarhiile și au instaurat încă odată în adunări „Cultul lui Hristos” – singurul
Mântuitor și Mijlocitor dintre Dumnezeu și oameni.
O astfel de stare spirituală nu este
ușor de menținut. Dușmani din afară și formaliști din lăuntru o asaltează
mereu. Din acest motiv credincioșii trebuie să fie într-o permanentă stare de
vigilență: „Păstrează ce ai ca nimeni să nu-ți ia cununa”. O asemenea Biserică
este mereu în așteptarea Răpirii, pe care o vede ca pe o izbăvire promisă din
fața Necazului care se va abate asupra întregii lumi. Mireasa nu se mai teme de
vremea Judecății, ci se pregătește în așteptarea Nunții !!
SECOLUL XVIII:
Voltaire dezvoltă raționalismul
„Iluminismului”, atacând creștinismul și așezându-l pe om în centrul
universului, ca „măsură a tuturor lucrurilor.” Călcând pe urmele gândirii lui
Revoluția Franceză din 1789 răstoarnă ordinea tradițională, decretează
sfârșitul valorilor creștine și întronează pentru o scurtă perioadă domnia
„zeiței rațiunii.” Rezultatele sunt catastrofale.
În contrast, Anglia și America trăiesc vremuri de „treziri religioase creștine” produse de predicile înflăcărate rostite de câțiva
oameni ai lui Dumnezeu de excepție: GeorgeWhitefield, frații Wesley și Jonathan Edwards.
În Germania, „pietismul” (de la latinul „pieta”-evlavie)
insuflă o nouă viață în luteranism. Un astfel de Luteran, Johan Sebastian Bach, declară
că el compune „doar pentru gloria lui Dumnezeu.” Pentru cei ce vor să cerceteze amănunțit Biblia, Cruden publică, pe la începutul secolului, cea dintâi „Concordanță” din istorie.
Prin înființarea „Societății misionare Baptiste din Londra” intrăm în epoca misiunii creștine moderne. William Carey este trimis în India.
Anul 1.800. La 59 de generații după Hristos, lumea este
încreștinată în proporție de 23,1% (86,5% fiind albi). Lumea este evanghelizată
în proporție de 27,2%. Biblia este tradusă în 67 de limbi.
SECOLUL XIX:
Secolul XIX este supranumit adesea „secolul protestanților.” Misionarii protestanți au plecat spre cele patru colțuri ale
lumii, răspândind credința creștină și înființând biserici. Aceste lucrări sunt
susținute de eforturi coordonate în organizații misionare protestante dintre
care amintim: „Societatea
pentru răspândirea Bibliei în Anglia și străinătate”, „Societatea pentru
răspândirea Bibliei în America”, și „Uniunea Școlilor Duminicale.”
În America apar mișcări religioase
deviate din creștinism: Mormonii, Martorii lui Iehova și „Știința creștină.”
Continuă înfruntarea pe arena ideilor. Apar noi filosofii
care atacă punctul de vedere creștin despre istorie și viață: evoluționismul lui Darwin,
comunismul lui Marx, psihologia luiFreud. „Criticismul înalt” german contestă
validitatea și autenticitatea istorică a Bibliei.
În timp ce catolicismul și ortodoxia
stagnează, protestantismul avansează vijelios. Predicatori renumiți printr-un extraordinar dar oratoric
adună în jurul lor mulțimi impresionante. Charles Finney ințiază adunări de „trezire spirituală” în care
convertirile sunt însoțite de „rededicări ale creștinilor.” Predicatorul Dwight L. Moodw și solistul Ira Sankey țin uriașe adunări publice pe ambele maluri ale
Atlanticului. Charles
Spurgeon predică în fața unui auditoriu
de peste 12.000 de oameni în „Tabernacolul” din Londra. David Livingstone și alții deschid căi noi pentru răspândirea
creștinismului în Africa. Hudson Taylor misionează
cu mare succes în China interioară.
Sub presiunea trezirilor religioase
protestante, papa Pius al IX-lea condamnă public liberalismul, socialismul și
raționalismul care redusese la niște simple dărâmături structurile și
instituțiile catolice europene. Din prea mult zel însă, și ca să sublinieze
contrastul dogmatic cu „ereticii” protestanți, papa proclamă nașterea imaculată
a Mariei. Pentru a răspunde criticismului protestant, primul sinod al
Vaticanului proclamă „infailibilitatea papală” (1870).
Anul 1.900. La 62 de generații după Hristos, lumea este
încreștinată în proporție de 34,4% (81% fiind albi). Lumea este evanghelizată
în proporție de 51,3%. Biblia este tradusă în 537 de limbi (!!).
7. Biserica din Laodicea:
Laodicea a fost un oraș important din Asia Mică. Situat la
intersecția a trei drumuri comerciale, acest oraș a devenit o metropolă a
luxului și a bogăției. Caravanele de negustori au adus înspre cetate nu numai
mărfuri din colțurile pământului, ci și obiceiuri diferite. Din acest motiv, în
cetate domnea o toleranță generală. Acest climat de libertinism a dus la
instaurarea unei atmosfere de relativism în care normele absolute au fost
lăsate la o parte.„Laodicea” înseamnă în traducere:
„Voia poporului, dreptatea poporului, voința celor mulți”, nu mult deosebită de
„democrația”. Fiecare era liber să trăiască după mintea lui. Influența societății din Laodicea asupra Bisericii de acolo
a fost devastatoare. Relativismul lumesc a născut relativismul religios, iar
bunăstarea materială a creat un climat de auto-mulțumire sufletească. Încet,
încet, forma a luat loc conținutului. Sub abundența exterioară se ascundea însă
goliciunea spirituală și mai ales lipsa unei relații personale cu Domnul Iisus.
Biserica din Laodicea a murit fără să bage de seamă. Căutând să-i mulțumească
pe oameni, Biserica a păstrat tradițiile creștine, dar a lepădat „flacăra
Evangheliei” temându-se să nu fie considerată „fanatică”. Biserica a ajuns să
fie plasată undeva între lume și creștinismul adevărat. Remarcați felul în care se prezintă Domnul Iisus Bisericii.
El este „AMIN” (Adevărul), Martorul credincios și adevărat, începutul zidirii
lui Dumnezeu. Toleranța și relativismul sunt confruntate cu etalonul sfințeniei
divine. Cine este al lui Dumnezeu, face parte dintr-o zidire nouă, care a
început cu Hristos. „Dacă este cineva în Hristos este o făptură nouă”. (2 Corinteni 5:17) Biserica nu trebuie să asculte mai mult
de oameni decât de Dumnezeu (Faptele Apostolilor 4:19). „Nu orișicine-Mi zice
: „Doamne, Doamne !” va intra în Împărăția cerurilor, ci cel ce face voia
Tatălui Meu care este în ceruri” (Matei
7:21).
Biserica din Laodicea fusese
sufocată de influența lumii. Neghina înăbușise grâul (Matei 13:36-43),
Laodicea avea cunoștință, avea leac medical pentru boli de ochi (alifia făcută
acolo era vestită în toata lumea), dar era oarba în ce privește cunoașterea de
sine. Părerea Domnului Iisus despre această Biserică era total diferită de ce
credeau Laodicienii despre ei înșiși. Lăudăroșenia celor din Biserică era
revoltătoare. Domnul Iisus nu mai are ce face cu o astfel de adunare. El este
hotărât să o „verse” din gura Lui. Laodicea este Biserica fără
Hristos. „Iată Eu stau la ușa și bat”. Hristos este afară. El nu mai este
acceptat în Biserica de tip „Laodicea”. Singura speranță este mântuirea prin
acceptarea personală a lui Hristos. („Dacă deschide cineva
”).
Biserica nu-L mai primește, dar El bate la inima fiecăruia în parte. Pentru cel
ce-I deschide, există belșug de binecuvântări. Oare câtă taină de frumusețe se găsește în promisiunea
aceasta: „Voi
cina cu El, și El cu Mine”? Cina a
fost la evrei „masa părtășiei”. Începând cu ea se intra în odihna de seară.
Remarcați însă ordinea cuvintelor din această promisiune. Dumnezeu participă la
cina celui ce-L primește, dar și cel ce-L primește este oaspetele lui Hristos. „Eu cu el, dar și el cu Mine
!”
Este interesant că Biserica din Laodicea nu a ajuns în
această stare rea fiind atacată din afară. Nicăieri nu ni se spune că ea ar fi
avut ceva de suferit. Lipsa prigoanei însă nu i-a fost de bun augur. Hristos o
îndeamnă să cumpere de la El „aur curățit prin foc”. Creștinii din Laodicea
n-au vrut să fie considerați „fanatici” și au „lăsat-o mai moale”. Lipsa lor de
evlavie le-a adus acceptarea lumii, dar au fost lepădați de Hristos. Pavel le
spune celor din timpul lui: „De altfel, toți cei ce voiesc să
trăiască cu evlavie în Hristos Iisus vor fi prigoniți” (2 Timotei 3:12). Lipsa de împotrivire din partea lumii este
un semn că Biserica nu mai este considerată un pericol de către Satana. O
Biserică în care nu se văd atacurile celui rău și care nu este batjocorită și
prigonită de lume, trebuie să se întrebe cu toată seriozitatea: „Ce se
întâmplă?” Aurul pe care-L dorește Hristos pentru Biserica Sa este „aur curățit
prin foc”.
Istoric, Biserica din Laodicea, este
Biserica modernă. La începutul secolului XX, creștinismul a intrat într-o nouă
fază. Teologia liberală s-a năpustit asupra Bibliei și a declarat-o un produs
al istoriei, un rezultat al minții omenești în procesul de înțelegere
progresivă a realității. Minunile au fost schimbate în evenimente înțelese
greșit și înregistrate deformat, Hristos a fost dezbrăcat de dumnezeirea Sa,
iar cerul și iadul s-au transformat în „concepte extreme” de trăire, inventate
pentru a-i motiva pe oameni înspre o anumită trăire care să asigure bunăstarea
tuturor. Societatea de astăzi a fost ridicată deasupra acestui nivel
„medieval”. Biserica nu mai pune accent pe Biblie, ci pe filozofie, psihologie,
sociologie și pedagogie. Predicile au devenit prelegeri, sfințenia a fost
înlocuită cu spectacolul. iar disciplina bisericească a fost eliminată. Într-un
climat de toleranță, Hristos a fost izgonit din Biserică.
SECOLUL XX:
Acest secol fost supranumit: „secolul ideologiilor”. Secolul acesta este prea aproape pentru a-l putea
privi din perspectiva istoriei. Deocamdată ne mărginim să observăm că
„Laodicea” este sinonimă cu „Democrația”, iar secolul acesta a marcat
abandonarea monarhiilor cu drept divin în favoarea idealului filosofilor greci
de „democrație”. Acesta este cuvântul de ordine în societate și, din păcate, …
în biserici. „Vox populi” este însă doar arareori „vox dei” (vocea poporului
este doar arareori vocea lui Dumnezeu). „Sunt bogat, m-am îmbogățit și nu duc lipsă de nimic”, s-ar
putea prea bine să fie proclamarea obraznică a unei Bisericii îmbelșugate
material și libere ca formă de manifestare, dar putredă, oarbă și bolnavă în
realitatea ei spirituală. Cantitatea nu este sinonimă cu calitatea și aceasta nu poate
scăpa „Celui ce este Amin, Martorul credincios și adevărat, începutul zidirii
lui Dumnezeu”. La examinarea tribunalului divin, mărturia lui Iisus Hristos
despre această Biserică nu este favorabilă.
1906 – Schweitzer publică Quest for Historical Jesus propunând mijloace istorice, nu religioase, pentru
aflarea „adevăratei biografii” a lui Iisus din Nazaret.
1914 – Începutul primului război mondial spulberă credința
în bunătatea înăscută a omului.
1939 – Începe al doilea război mondial. Mitologia nordică
propagată de Hitler duce la un război al raselor.
1941 – Bultmann cere
demitologizarea Noului Testament.
1948 – Formarea Consiliului Mondial al Bisericilor.
1950 – Un val de mari treziri spirituale în Africa și
America Latină. Pierderi mari ale Bisericii Catolice în favoarea Bisericilor
Evanghelice (pentecostali și baptiști).
1962 – Al doilea Conciliu de la Vatican produce cea mai mare
modificare de atitudini și menifestare în catolicism. Biblia și Liturghia în limbile nationale, o mai mare
implicare a laicilor in traburile Bisericii, liber acces la Biblie,
înbunatatirea relatiei cu evreii, cu celelalte denominații creștine și cu lumea
în general. Nu este o exagerare să spunem că Biserica Catolică s-a schimbat mai
mult după 1962 decât în cei două sute de ani dinainte.
1985 – Mihail Gorbaciov declanșează
perestroica, urmată de căderea comunismului în țările Europei de Est.
1990-2000 – Pătrunderea evanghelicilor în țările Europei de
Est este întâmpinată cu scepticism și suspiciune dincolo de limitele deja
existente. După renunțarea la comunismul rusesc ateu impus, populația acestor
țări preferă întoarcerea la identitatea
Bisericilor tradiționale istorice. Liberalizarea politicii de
emigrare și liberă circulație face ca o masă mare de creștini din Europa de Est
să se stabilească în țările Europei Occidentale.
1992 – 7 Februarie. Compunerea Tratului de la Maastricht
privitor la Uniunea Europeană,
pus apoi în aplicare începând 1 Noiembrie 1993
1999 – Finalul de secol este marcat de generalizarea
Postmodernismului. Postmodernismul este o completă reevaluare a întregului sistem occidental de
valori (arhitectură, moralitate, religie, structuri sociale, credințe populare)
care caracterizează trecerea populației planetei de la etapa industrială la cea
serviciilor. Foarte puțini oameni produc foarte mult, iar restul sunt implicați
în mijloacele de distribuire și consum. Postmodernismul a provocat un climat
general de neîncredere, contestare și individualism foarte puternic.
Laodicea: O biserică plină de
toate, dar care nu mai are loc pentru Dumnezeu. El stă afară, la ușă, și bate …
O biserică de miopi spirituali care nu mai văd supranaturalul nici în
Scriptură, nici în experiența creștină. O Biserică în care aurul credinței este
amestecat cu zgura tuturor necurățiilor. O Biserică cu crez, dar fără caracter
și comportament creștin, o sare care și-a pierdut gustul și a ajuns să fie
călcată în picioare de oameni. O Biserica în strigentă nevoie de hainele albe
ale neprihănirii, ca să nu i se mai vadă rușinea goliciunii ei.
Laodicea - biserica epocii noastre!
Notă:- această încercare de
interpretare istoricistă a celor 7 Biserici poate rezista doar în cazul în care
noi cei de astăzi reprezentăm cu adevărat generația sfârșitului!
Precizare: acest comentariu este forma revizuită a unui alt comentariu, pe care îl puteți citi pe - Blogulluibalutescu - Analize Personale 2.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu