ÎNTRUPAREA
FIULUI LA „PLINIREA VREMII”!
1. Introducere:
Evanghelia după Matei stă asemenea unei
ferestre între cele două testamente. Se leagănă în Vechiul Testament de
unde culege profeţiile împlinite despre prima venire a lui Hristos şi apoi “se
leagănă” în Noul Testament şi vorbeşte despre noua creaţie a
lui Dumnezeu, copii Născuţi din Nou, fii lui Dumnezeu. Autorul este
Matei a fost un vameş convertit (Matei 9:9), care a fost ales să scrie
evreilor despre Mesia. În limba greacă numele este Malthias,
este un nume semit şi însemnă „ Darul lui Iahve”. A fost şeful vameşilor. Devine
ucenicul lui Iisus, iar Tradiţia spune că după ce a predicat Evanghelia în
Palestina, a mers la păgâni şi a murit de moarte bună în Macedonia sau Etiopia
2. Ideea principală:
Matei prezintă planul lui Dumnezeu.
Expresia „Împărăţia cerurilor” este
caracteristică acestei Evanghelii. Împărăţia era aproape în persoana
Regelui. Venirea împărăţiei nu fusese amânată, pentru că Dumnezeu încă mai
dorea să ducă la bun sfârşit scopul Său terestru conform planului Său. „Totuşi,
Eu am uns pe Împăratul Meu, pe Sion, muntele Meu cel Sfânt”
(Psalmul 2:6). Numele bisericii nu este sinonim cu Împărăţia Cerurilor, cu
toate că biserica face parte din Împărăţia Cerurilor (Matei 13). Expresia Împărăţia
lui Dumnezeu nu este sinonimă cu Împărăţia cerurilor. Împărăţia lui
Dumnezeu este un termen mai larg care cuprinde toată creaţia lui Dumnezeu,
inclusiv îngerii.
Capitolul 1 înregistrează genealogia
şi înregistrarea naşterii miraculoase a lui Iisus În anul 4 î.H. (după unii
specialiști) numit şi „Anno Domini”
sau în anul Domnului”, s-a născut Iisus în Betleem. Patru sute de
ani a fost un moment de tăcere din partea lui Dumnezeu între Vechiul
Testament şi Noul Testament. Cu toate că această perioadă
este marcată de tăcerea lui Dumnezeu, este fără îndoială evident că Dumnezeu
pregătea lumea pentru venirea lui Hristos. Poporul evreu, civilizaţia greacă,
Imperiul roman şi mulţimea clarvăzătorilor Orientului, toţi erau
pregătiţi pentru venirea unui Mântuitor, în aşa fel încât aceste evenimente au
întregit scena pe care Pavel a
descris-o ca fiind „împlinirea timpurilor” (Gal.4:4). Iisus
Hristos împarte istoria omenirii în două : î.H. şi d.H., El
fiind punctul central.
Între cele două Testamente există o perioadă de 400 de ani în care
Dumnezeu nu mai vorbeşte prin proroci, ultimul fiind Maleahi. Se poate spune că a existat o „ prăpastie de linişte” în care
evreii aveau doar Legea lui Dumnezeu dată prin Moise şi prorocii,
în plus tradiţia care deja se suprapunea peste Legea dată de Dumnezeu.
Condiţiile Regatului lui Iuda erau transformate, exista o cultură nouă,
instituţii şi organizaţii diferite. Dacă la încheierea Vechiului Testament sa
afla la putere Imperiul Medo - Persan, la începutul Evangheliilor
Imperiul Roman era noul conducător.
3. Scurtă
prezentare a istorie dintre cele
două Testamente:
În480 î.H., Xerxes, persanul, iese victorios împotriva grecilor la Termopile, dar a fost înfrânt în
bătălia de la Salamina. Aceasta a
fost ultima încercare a Estului de a domina lumea. În333 î.H., Alexandru cel Mare conduce forţele
armate unite ale Greciei la victorie împotriva persanilor la Issos. - 332
î.H.. Alexandru cel Mare vizitează Ierusalimul. I s-a arătat profeţia lui Daniel în care se vorbeşte despre el, de
aceea a cruţat Ierusalimul. În 323 î.H., Alexandru moare, iar imperiul său din
est şi vest a fost împărţit între cei patru generali ai săi.
În 320
î.H., Iudeea este anexată Egiptului de către Ptolemeu Soter. În 312 î.H, Selucius /Seleukos I fondează Împărăţia
selucizilor. Iudea devine teren de bătaie între Egipt şi Siria, ca stat
tampon. În 203 î.H, Antioch cel Mare
cucereşte Ierusalimul şi spurcă Templul. El este menţionat în cartea Daniel ca fiind cornul cel mic (Daniel
8:9). A fost numit şi Nero al istoriei evreieşti. În 166 î.H, preotul
Iudeii, Matatia stârneşte o revoltă
împotriva Siriei. Acesta este începutul perioadei
macabeilor. Evreii nu au suferit niciodată mai mult decât în această
perioadă şi nu s-au comportat mai eroic decât în acest interval. Iuda macabeul, supranumit „ciocanul”, a fost cel care a organizat
revolta.
În 63 î.H, Pompei, romanul, cucereşte Ierusalimul, iar poporul intră sub
legile unei noi puteri mondiale, care se găseşte în acelaşi loc în timpul
naşterii lui Iisus. În 40 î.H, Senatul roman îl numeşte rege în Iudea pe Irod.
În 37
î.H., Irod ia Ierusalimul şi-l măcelăreşte pe Antigon, ultimul rege preot macabean. În 31 î.H, Cezar Augustus devine împăratul Romei.
În 19 î.H, începe construirea templului lui Irod.În anul 4 î.H s-a născut Iisus
în Betleem.
În
locul limbii ebraice se foloseşte aramaica. Partidele din vremea Domnului
Iisus sunt :
1.Fariseii - fariseii s-au ridicat
pentru a apăra stilul de viaţă evreiesc împotriva influenţelor străine. Ei erau
legalişti stricţi, credeau în Vechiul Testament şi erau naţionalişti în
politică.
2. Saducheii - erau dintre cei
bogaţi; gânditori sociali, care doreau să scape de tradiţie. Ei respingeau
supranaturalul şi se aflau în conflict cu fariseii care acceptau
supranaturalul. Saducheii erau înrudiţi îndeaproape cu epicurienii greci.
3. Cărturarii - erau un grup de
copiatori profesionişti ai Legii care provin din zilele lui Ezra. Ei au devenit „despicători ai firului în patru”, care
se preocupau mai mult de litera legii decât de spiritul legii.
4.
Irodienii - erau un partid din zilele lui Iisus, care a
apărut ca un grup de oportunişti politici, care a încercat să-l menţină pe Irod
pe tron
Mai existau Esenienii, Zeloţii,
şi altele mai puţin importante.
Vechiul
Testament a fost tradus în limba greacă în Alxandria din Egipt (285 – 247), de
şase membrii din fiecare trib a lui Israel, iar de acolo vine numele de Septuaginta, adică
şaptezeci. Pe timpul lui Iisus ca loc de închinare erau Templul şi sinagogile,
iar ca for conducător în domeniu social şi religios era Sanhedrinul.
4.Redactarea cărții:
A
fost făcută cam prin anii 50, iar Matei a dorit ca evreii să înţeleagă
Evanghelia lui Iisus Hristos. Scopul cărţii este de a
dovedii evreilor faptul că, Iisus
Hristos este Mesia cel promis de Dumnezeu prin proroci. Pentru acest lucru el
se foloseşte de genealogia lui Iisus din linia genealogică a lui David,
descrisă în detaliu.
Puncte de
repere:
În
Evanghelia după Matei avem două mari secţiuni : primul este
când Iisus învăţa norodul Matei 4:17: „ De atunci încolo, Isus a început să
propovăduiască, şi să zică: „Pocăiţi-vă, căci Împărăţia
cerurilor este aproape.”, iar al doilea marchează o
altă etapă din viaţa lui Iisus. Matei 16:21: „ De atunci încolo, Iisus
a început să spună ucenicilor Săi că El trebuie să meargă la
Ierusalim, să pătimească mult din partea bătrânilor, din partea preoţilor celor
mai de seamă şi din partea cărturarilor; că are să fie omorât, şi că a treia zi
are să învieze. În această postură Iisus era deja Mesia, Hristosul
sau Robul din Isaia 53. În Evanghelia
după Matei avem 8 pilde ca : Pilda smănătorului, Grâul şi neghina, Sămânţa de
muştar, Aluatul, Comoara, Mărgăritarul, Năvodul, Pilda gospodarului. Legăturile între Evanghelia după Matei și Vechiul Testament au fost făcute în vederea
scopului de a-l prezenta pe Iisus Hristos ca fiind Mesia. În sensul acesta el
se foloseşte de linia genealogică a lui Iisus, David respectiv Avram. De
asemenea el citează profeţii Vechiului Testament care fac referire cu privire
la Naşterea din fecioară a lui Iisus (Isaia7;14), locul în care se naşte fiind
Betleem (Mica5:2), întoarcerea Lui din Egipt (Osea 11.1), lucrarea lui Iisus
printre neamuri ( Isaia 9:1-2, 60 :1-3), vindecările miraculoase ale sufletului
(Isaia 53), vorbirea lui în pilde (Ps. 78:2) şi intrarea triumfală în Ierusalim
(Zaharia 9:9)”. Iisus a avut ca şi ascultători, ucenicii, mulţimea, între care
cărturarii, iudeii şi fariseii, au refuzat în mod categoric învăţătura Sa. Ei
nu au recunoscut în Persoana lui Iisus pe Mesia cel aşteptat (Ioan 5:38-40).
Doreau un Mesia în termenii lor, care să îi scape de jugul roman.
Evanghelia după Matei ne prezintă în capitolele 5-7, „ portretul
cetăţeanului” care va face parte din Împărăţia Cerurilor, etica Împărăţiei. Iisus
trece dincolo de Litera Legii, în adâncul inimi, la motivaţii. El repetă
sintagma „Aţi auzit dar eu vă spun” de şase ori, şi se situează
deasupra Legii lui Moise.
5.Revelaţia în Hristos:
Este cea mai completă formă a
relevaţiei. Dumnezeu a devenit OM. Prin incarnarea sau întruparea Sa, El si-a
păstrat personalitatea si natura divina, dar de buna voie a renunţat la folosirea
independenta a atributelor Sale divine. Filipeni 2:6-8: 6.El, cu toate că avea chipul lui
Dumnezeu, totuşi n-a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu
Dumnezeu, 7 ci S-a desbrăcat pe
sine însuşi şi a luat un chip de rob, făcându-Se asemenea oamenilor. 8 La
înfăţişare a fost găsit ca un om, S-a smerit şi S-a făcut ascultător până la
moarte, şi încă moarte de cruce”
si a devenit supus Tatălui
si in unele cazuri Duhului Sfânt.
Matei 4:1 scrie: „ Atunci Iisus
a fost dus de Duhul în pustie, ca să fie ispitit de diavolul”.Această "dezbrăcare
de Sine" a fost voluntara si a durat până la înălţarea la
Cer când Dumnezeu L-a înălţat nespus de mult. Filipeni 2:9-10: „De
aceea şi Dumnezeu L-a înălţat nespus de mult, şi I-a dat
Numele, care este mai presus de orice nume; 10 pentru ca, în Numele lui Iisus, să se plece orice genunchi al
celor din ceruri, de pe pământ şi de sub pământ”. Întruparea
a fost necesara pentru calitatea de Mântuitor a Domnului Iisus; ca
Dumnezeu nu putea sa moara, de aceea a trebuit sa devină om pentru a
muri. Dar nu a renunţat la natura divina deoarece moartea unui simplu om
nu avea valoare. Ambele naturi au fost absolut esenţiale în
personalitatea Domnului Iisus. Ca Om a putut muri, iar ca Dumnezeu
moartea Lui are o valoare infinita.
Semne
pe ce Cer - Magii:
Steaua
de pe Cer, care a fost călăuza magilor – s-au încercat multe explicaţii ca:
„Steaua ”ca şi conjuncţia planetelor Jupiter şi Saturn sau supernovă, o
stea care explodează, sau Cometă etc, dar fost un semn pe Cer. Încercând să
explicăm supranaturalul prin natural dăm dovadă de necredincioşie. Când
magii au sosit la Ierusalim, Iisus avea între 40 de zile şi 2 ani în
momentul vizitei. Copilul nu era într-o iesle ci se afla într-o casă. (Mat.
2:11). Magii erau oameni sus puşi, erau înţelepţi din Răsărit, au
avut acces la Irod. Împăratul era un om rău şi şi-a distrus familia doar pentru
a-şi păstra tronul. Magii au venit din Babilon, Iranul de astăzi de la 1500 km
pentru a se închina Regelui nou născut. Au citi harta cerului în
spectrul vizibil. Azi o privim în infraroşu, ultraviolet, unde radio, etc, dar
nu vrem să îl vedem pe Dumnezeu ca şi Creator. În popor datorită celor trei
tipuri de daruri, aur smirnă şi tămâie se consideră că au fost doar trei persoane,
dar credem că au fost mai mulţi. Era periculos în deşert dacă nu aveai o
caravană şi o escortă. Magii aveau un scop precis acele de a se închina
noului împărat. Ei au văzut steaua în Răsărit lucru profeţit de Balaam (Numeri 24:17). Irod cel Mare,
un om suspicios şi gelos pe oricine ar fi atentat la poziţia lui, a vrut să
ştie unde acea să se nască Hristosul. Cărturari au dat imediat răspunsul „ Betleemul din Iudeea” şi au citat din prorocul Mica (Mica 2:6) . Irod le cere
date cu privire la naşterea lui Iisus Hristos, dar cunoaşterea lor cu privire
la aceste lucruri se rezuma la nivel intelectual, şi nu avea o semnificaţie
practică, sau spirituală. Irod avea planuri cum să-l găsească pe Iisus, ca să-l
omoare şi invită magii să cerceteze şi să fie anunţat şi el. Magii caută
copilul, îl găsesc, au deschis visteriile, au dat darurile şi i s-au închinat
Lui. Ei erau plin de bucurie, au străbătut o distanţă mare, iar în contrast
cărturarii şi fariseii din timpul acela care nu au găsit de cuviinţă să
facă câţiva paşi. Înştiinţaţi de îngeri, magii se întorc pe alt drum
acasă, iar Irod plin de mânie dă poruncă ca toţii copii sub doi ani să fie
omorâţi, „plânsul din Rama”. Dumnezeu ,care cunoaşte planurile şi
inima omului, îi trimite pa Maria, Iosif şi copilul în Egipt.
6. La plinirea vremii:
Cred că
acesta este cel mai bun argument cu privire la momentul Naşterii lui Iisus
Hristos, anume Galateni 4:4: „Dar
când a venit împlinirea vremurii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Său,
născut din femeie, născut sub Lege”, iar Dumnezeu a
pregătit condiţiile şi cadrul necesar. Cadrul pregătit era în plan material dar
şi spiritual. Evreii aflaţi sub stăpânirea romană aşteptau un Mesia care să îi
salveze, o aşteptare mesianică fără precedent. Roma prin cuceririle
făcute a condus şi la un spirit al unităţii, era o stare relativă de pace, iar
creştinii aveau posibilitatea de a răspândi Evanghelia în teritoriul roman care
acoperea o suprafaţă mare de teritorii cucerite. Roma câştigat războiul în plan
militar, dar grecii au rămas biruitori în plan cultural, şi limba greacă era
vorbită în tot imperiul roman, iar comunicarea Evangheliei lui Hristos a fost
posibilă. Popoarele cucerite care au crezut în idolii lor s-au debusolat şi
zeii lor au fost abandonaţi în majoritatea lor. Şi prin filozofia greacă din
timpul acela, în unele ţări mai avansate din punct de vedere cultural a rămas
un gol spiritual care trebuie umplut. De asemenea religiile din vremea aceea
puneau accentul pe un zeu salvator, care cerea un sacrificiu de sânge care să
fie credibilă pentru ei. Evanghelia lui Hristos oferea acest lucru. Pe de altă
parte scopul Legii date poporului evreu era acela de al face să înţeleagă
adâncimea păcatului şi să-l accepte pe Mesia ca Mântuitor, (Galateni 3:22-23, Romani 3:19-20) fiindcă nimeni nu avea
putere să ţină legea la modul desăvârşit. De asemenea Legea a fost dată „ în slujbă (Gal. 3:24)”,
pentru a conduce oamenii la Hristos.
7. Genealogia lui Iisus:
Atunci când evangheliştii abordează genealogia
lui Iisus o fac în mod diferit. Matei
1:1-17 merge pe linia regească davidică : Avraam - David - Iosif,
iar Luca 3:22-38
face genealogia lui Iisus de jos în sus: „Iisus
fiul lui Iosif, fiul lui David, fiul lui Avraam, fiul lui Adam, fiul lui Dumnezeu”.
Dar Ioan 1:1
vorbeşte despre Logosul
Întrupat şi ne aruncă în atemporalitate. Faptul că cele trei genealogii
sunt diferite reprezintă perspectiva diferită a autorilor care se
completează reciproc. Dacă se dezvoltă puţin ideea găsim trei motive. O
explicaţie ar fi că Matei trasează linia genealogică primară a lui Iosif în
timp ce Luca înregistrează genealogia Mariei (rudele de sânge a lui Iisus). Pe
de altă parte Ioan ne prezintă un Hristos atemporal. Noi ştim că evreii erau
stricţi în scrierile lor, dar indiferent de abordare ca şi rezultat ne este
prezentat Iisus ca Mesia, descendent a lui David, respectiv Avram, sau Iisus
fiul lui Iosif, fiul lui Dumnezeu, dar şi mai mult Ioan face afirmaţia cea mai important
- Ioan
1:1: „La început era
Cuvântul, şi Cuvântul era cu Dumnezeu, şi Cuvântul era Dumnezeu”,
un Hristos dincolo de timp, care a venit şi s-a făcut Om. Mai departe avem Ioan 1:14: „Şi Cuvântul S-a
făcut trup, şi a locuit printre noi, plin de har, şi de adevăr. Şi noi am
privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava singurului născut din Tatăl”.
Nu avem niciun motiv să credem că aceste genealogii se contrazic, ci din contră
ne arată din perspective diferite pe Mesia, Unsul în persoana lui Iisus
Hristos.
8. Dovezi istorice ale existenţei lui Iisus
Hristos:
Referinţe interne cu
privire la existenţa lui Iisus Hristos există suficiente de multe, în Bibliei, de acea voi prezenta acum,
date cu caracter extern, care dovedesc existența sa! Corenelis Tacitus a
fost un scriitor roman, istoric din secolul unu, şi a făcut menţiuni despre
creştini ” superstiţioşi”, al căror nume venea de la Christus, care este numele latin a lui
Hristos, cu menţiunea că a avut de suferit în timpul lui Pontius Pilat, guvernator al Iudeii sub împăratul Tiberius. La fel şi Suetonius, secretar
al lui Hadrian aminteşte despre Chrestus (Hristos) care a trăit în
primul secol (Analele 15.44).
Un alt istoric a fost Flavius Iosefus, istoric evreu,
care aminteşte în „Antichităţile
iudaice” despre Iacov, ca „fratele lui Iisus, numit Hristos”.
Istoricul relatează lucruri pozitive despre Iisus, bunătatea Sa, virtuţile
Sale, şi faptul că mulţi evrei au fost discipolii Lui. Pilat l-a omorât prin
crucificare, dar că a treia zi a înviat, şi este viu, fiind probabil Mesia
vestit de proroci şi pe care evreii îl aşteptau. Iulius Africanus de
asemenea citează pe istoricul Tallus,
cu referire la întunerecul care a urmat în perioada răstignirii lui Hristos. (Scrierile Extant, 18). La fel
şi Plinius cel Tânăr în „Scrisorile 10:96” face referire creştinilor și riturile lor
(cu referinţă la Cina Domnului) și la
faptul că, se închinau lui Iisus ca fiind Dumnezeu, persoane cu o etică
înaltă. Talmudul Babilonian (Sanhedrinul 43a), face referire la Crucificarea lui Iisus,
cu caracter negativ afirmând faptul că a încurajat vrăjitoria şi apostazia
evreilor. Lucian de Samosata, un scriitor grec din
secolul doi, a admis că lui Iisus, care a fost Crucificat, i se închinau
creştinii, faptul că era o frăţietate între credincioşi, exista convertire şi
respingerea altor zei. Creştinii se considerau mântuiţi, aveau indiferenţă faţă
de moarte, aveau o dedicare voluntară şi renunţau la bunuri materiale în
favoare altor creştini. Mara Bar în lucrarea sa - „Serpion”, vorbeşte
şi el la modul pozitiv despre Iisus şi despre discipolii Lui. Mai există
scrierile gnosticilor, evangheliile apocrife, care îl au în
centru pe Iisus. Există şi alte mărturii despre existenţa lui Iisus
Hristos, cum sunt cele ale lui Porphyrios, Lampridius, Phlegon (sec
II); aceștia amintesc despre evenimente sau personaje legate de Hristos şi
creştinism.
9. CINE ESTE IISUS HRISTOS?
Întrebarea
se referă la afirmația dacă Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu, şi dacă
identitatea şi divinitatea Lui a fost una reală. Multe religii susţin că
Iisus a fost profet învăţător, a întemeiat o religie, dar Biblia spune în mod
clar că este Fiul lui Dumnezeu. Ioan
10:30: „Eu şi Tatăl una Suntem.” Dacă
nu a fost aşa ci doar un simplu om, lunatic, aiurit, lider, învăţător, rabin,
etc, atunci poate fi tratat ca atare ( S.C.
Lewis „ Creştinismul redus la
esenţă”). Posibilitatea de alegere este a omului: poţi refuza să crezi
acest lucru, sau să te închini Lui. Evreii nu au acceptat divinitatea lui Iisus
şi s-au revoltat împotriva Lui. Ioan
10:33: „Iudeii I-au răspuns: „Nu
pentru o lucrare bună aruncăm noi cu pietre în Tine, ci pentru o hulă, şi
pentru că Tu, care eşti un om, Te faci Dumnezeu.” Evreii au înţeles
exact ce a spus Iisus. Iisus mai face o afirmaţie în care spune Ioan 8:58
„Iisus le-a zis: „Adevărat,
adevărat, vă spun că, mai înainte ca să se nască Avraam, Sunt Eu.”
Din nou evreii reacţionează dur şi vor să-l omoare cu pietre (Ioan 8:59). Afirmaţia pe care o
face Iisus Hristos „Eu Sunt”, este echivalentă cu ce a spus
Dumnezeu în Vechiul Testament (Exod 3:14),
şi însemna o blasfemie pentru evrei, ca cineva să pretindă că este Dumnezeu.
Dar în Ioan 1:1 se afirmă: „Cuvântul
era Dumnezeu”, iar tot în Ioan
1:14: „Cuvântul s-a făcut Trup”.
Dacă se merge mai departe când Toma spune „Domnul meu şi Dumnezeul meu”
(Ioan 20.28), Iisus nu îl corectează
sub nici o formă. Apostolul Pavel se
referă la Iisus Hristos folosind expresia „Dumnezeul şi Mântuitorul nostru Isus Hristos”
(Tit 2:13). Importanţa dumnezeiri lui Iisus Hristos sub aspectul de Mântuitor,
are însemnătate, valoare şi este importantă pentru că,
numai Dumnezeul Întrupat prin Jertfa
de pe Cruce, avea posibilitatea să plătească pentru păcatele întregii
omeniri (1Ioan 2:2).
Divinitatea lui Iisus Hristos este motivul prin care El este singura cale
spre mântuire.
10. Concluzii:
În Evangheliile după Matei şi Luca ne este
prezentat mai pe larg momentul Naşterii lui Iisus Hristos, pe când Ioan ne aruncă direct în afara
timpului. În Evanghelia după Matei Iisus Hristos este prezentat ca
şi Rege peste Împărăţia Cerurilor
iar în Predica de pe Munte, (cap 5-7) ne sunt prezentate
relaţiile şi felul de a se purta, comportarea, maniera pe care trebuie să
o aibă cetăţenii care fac parte din Împărăţia Cerurilor, relaţia lor cu
divinitatea şi raportul de părtăşie pe verticală între credincioşi. Noi ştim că
între cele două Testamente a fost o perioadă de patru sute de ani în care
Dumnezeu nu a mai vorbit poporului prin profeţi; evreii, aveau Lege lui Moise dar şi tradiţia rabinică
suprapusă peste Lege. De asemenea condiţiile politice erau mult schimbate,
poporul se afla sub jugul roman, iar în perioada Naşterii lui Iisus Hristos
erau mai multe partide politice şi religioase. Exista cel de al doilea Templu şi sinagogile
ca loc de închinare. Ca rol de conducere îl avea Sanhedrinul. Dar deşi Dumnezeu „a tăcut”, El a pregătit
condiţiile propice în care Cuvântul a
devenit Trup, la „ împlinirea vremii”. Luca
redă o „scriere amănunţită” a lucrurilor care s-a întâmplat; el este
un adevărat istoric pentru că a cercetat în detaliu ceea ce s-a întâmplat prin
martorii oculari care au văzut evenimentele din perioada Domnului Iisus
Hristos, respectiv şi momentul naşteri lui Hristos. El începe cu Zaharia şi
Elisabeta, oameni curaţi înaintea Domnului, cu referinţă la naşterea lui Ioan
Botezătorul. Şi Elisabeta care era mai în vrâstă şi Maria care era tânără, fac
o cântare în cinstea Domnului. Cuvântul din Luca ne spune că Maria avea preţ
înaintea Domnului dar în acelaşi timp a avut Har de la Domnul. Maria era
nedumerită de ce îi spune îngerul Domnului, pentru că era necăsătorită, dar
Gabriel îi clarifică problema „ Duhul Sfânt te va umbri”. Maria
acceptă spusele îngerului. Nimeni nu poate nega Naşterea din fecioară şi să
creadă în învierea lui Iisus Hristos, fiindcă Învierea certifică Naşterea
din Fecioară şi anume divinitatea lui Iisus Hristos. Luca ne spune că Iisus
a avut o copilărie obişnuită.
Înainte
ca Dumnezeu să devină Trup, înainte ca El să aleagă un om, şi un popor, prin
Revelaţia Generală în creaţie, natură şi fiinţa umană, El s-a descoperit
omului, pentru a-l salva de la moarte, şi a făcut un pas mai departe prin
Revelaţia Specială, care a culminat cu momentul când Cuvântul s-a făcut Trup,
Dumnezeu s-a făcut Om, şi anume s-a născut Iisus Hristos. De asemenea în
perioada respectivă din partea poporului evreu din cauza condiţiilor în care se
găsea exista o aşteptare mesianică deosebită pe parcursul a trei sute de ani,
şi totuşi atunci când evenimentul se produce poporul evreu nu l-a recunoscut
din cauza tradiţiilor rabinice suprapuse peste Legea dată de Dumnezeu prin
Moise, fapt prin care poporul aştepta o izbăvire pământească, un mesia
eliberator cu putere militară, dar exista şi un număr mic de persoane care a
perceput dimensiunea Spirituală a lui Mesia. Accentul cade pe Mesia ca şi Miel
şi Rob în ascultare, lucru pe care evreii de atunci nu l-au înţeles.
Evenimentul naşterii lui Iisus a avut rezonanţă cosmică prin steaua care a
apărut pe cer. În mod evident, a fost ceva supranatural iar Magii din Răsărit,
au ştiut să citească cerul înstelat, au făcut o lungă călătorie ca să se
închine împăratului nou născut. Irod îşi temea tronul şi a masacrat
copiii sub doi ani pentru o siguranţă falsă a statutului său. Se vede bine
contrastul dintre bucuria magilor când l-au găsit pe Iisus şi teama paranoică a
lui Irod. Dar Iosif, Maria şi copilul erau deja în Egipt, sub protecţia
lui Dumnezeu. Interesant este că şi cărturarii vremii respective au rămas reci
la vestea acesta deşi cunoşteau cu exactitate locul în care urma să se nască
Mesia. Momentul naşterii lui Iisus nu a fost la întâmplare. Dumnezeu a
pregătit cadrul necesar din punct de vedere politic, filozofic şi religios
pentru momentul naşterii lui Iisus dar a fost şi o „împlinire a vremii”
dar tot hotărâtă de Dumnezeu, în care Iisus s-a născut, a crescut şi şi-a îndeplinit
Lucrarea de Ispăşire, iar mai târziu după Învierea lui Iisus, Evanghelia a fost
dusă mai departe, mulţi soldaţi romani primind şi ei Vestea Bună. Dovezile că Iisus
Hristos a fost Mesia au fost atestate de Învierea lui Iisus Hristos, care
s-a arătat multora după Înviere. De asemenea este important cum evangheliştii
prezintă în mod diferi linia genealogică a lui Iisus pe linia maternă, pe linia
paternă, pe linia regească a lui David, iar Ioan spune că Iisus este
atemporal. De asemenea s-a dezvoltat o doctrină care se ocupă de Persoana
lui Iisus Hristos denumită Cristologie.
Această doctrină a fost dezvoltată mai târziu de către Biserică, datorită
valurilor de persecuţie şi timpului necesar pentru clarificarea ei. Având o
bază biblică ea susţine că Iisus Hristos este o persoană care face parte din Trinitate, este egală în esenţa ei cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt, iar Întruparea
a fost necesară pentru că o divinitate nu poate să moară, de aceea Hristos s-a
făcut Om, dar păstrându-şi şi divinitatea, Jertfa de pe Cruce, a
fost universală şi a avut capacitatea să răscumpere păcatele întregii
omeniri. De asemenea există o serie de mărturii despre existenţa istorică
a lui Iisus Hristos, extrabiblice, a unor scriitori, filozofi, sau conducători
păgâni care amintesc despre Hristos în mod pozitiv sau negativ. Nu reluăm
numele lor dar într-o perioadă în care scrisul era o raritate, şi distrugerile
romanilor au fost imense, (piatră pe piatră) mărturiile lor au o mare
importanţă pentru apologetică şi apărarea credinţei în Iisus Hristos. De
asemenea se ridică întrebarea ce a spus Iisus Hristos despre sine, cu cine s-a
identificat, motiv pentru care evreii l-au Crucificat. Problema este că toţi
prorocii adevăraţi a spus : Aşa vorbeşte Domnul. Iisus
vine şi face afirmaţii pe care un popor monoteist cum erau evreii, nu le pot
accepta deoarece în multe cazuri Iisus face afirmaţii de genul că, Tatăl l-a trimis, dar şi mai mult el se
identifică cu Dumnezeu prin formula „ Eu Sunt”, cunoscută din Vechiul
Testament, Nume prin care Dumnezeu s-a prezent. De asemenea Iisus face
afirmaţia că există dinaintea lui Avram.
La fel evanghelistul Ioan
spune Ioan 1:1: „La început era Cuvântul, şi Cuvântul era cu
Dumnezeu, şi Cuvântul era Dumnezeu”, şi
ne aruncă pe în atemporalitate, iar Iisus îşi afirmă divinitatea în
numeroase versete din Biblie din care menţionăm versetul Ioan 10:30: „Eu şi Tatăl una Suntem.”
Prin
faptul că Duhul Sfânt a contribuit
la concepţia lui Iisus, - „a umbrit-o”, pe Maria,
s-a înlăturat şi evitat transmiterea păcatului strămoşesc de la
Adam, mai departe în specia umană, astfel Iisus a fost şi Om şi divin în
acelaşi timp. Doar în acest fel era posibilă salvarea omenirii prin ceea ce a
făcut mai târziu Isus Hristos prin Jertfa de pe Cruce.
Nu se
cunoaşte ziua sau luna în care s-a născut Iisus, data de 25
decembrie fiind o sărbătoare venită din păgânism, dar dacă ne gândim la ciobani
şi păşunat se estimează ca anotimp fie primăvara, fie toamna.
Întruparea este un
eveniment nerepetabil. Naşterea lui Iisus a fost
Revelaţia cea mai completă al lui Dumnezeu, pentru oameni. Prin
prezenţa magilor se dovedeşte că şi neamurile au acces la închinare. Punctele
de vedere al evangheliştilor privind genealogia lui Iisus sunt în armonie. Au
fost profeţii şi aşteptări aşteptări mesianice în istoria evreilor ca Unsul,
Mesia. Mielul, Leul. Evreii nu au înţeles, din păcate, „anul de îndurare”,
diferenţa dintre Miel şi Leu. Conform spuselor lui Pavel, o
vor înțelege în timpurile Antihristului!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu