MUSULMANII ȘI CRĂCIUNUL
Unii dintre musulmani
susţin că ar trebui să sărbătorească Crăciunul ca pe o sărbătoare islamică.
Crăciunul vine mereu
la pachet cu beteală, brazi, băuturi calde şi dulciuri şi tot felul de chestii
care te fac să te simţi bine. Această sărbătoare te face să
crezi că naşterea lui Iisus e un eveniment exclusiv creştin. Dar nu este.
Deşi numai creştinii
îl văd pe Iisus drept o figură supremă căreia să i se închine, mai sunt şi alte
religii care îl venerează pe Hristos, dintre care cea mai importantă este Islamul. Iisus este atât de
important pentru musulmani, încât unii dintre ei susţin că ar trebui să sărbătorească Crăciunul ca pe o
sărbătoare islamică, într-o manieră foarte puţin diferită faţă de creştini. Cu
toate astea, deşi Iisus este important pentru toţi musulmanii, Mesia se
întâmplă să fie foarte important şi pentru un grup cu care nici musulmanii,
nici creştinii nu vor să îl vadă asociat: Statul Islamic/ISIS. Autoproclamata lor
„înţelegere incontestabilă" a lui Iisus ar trebui să îi pună pe gânduri pe
toţi cei care pretind că Iisus şi sărbătorirea naşterii sale le aparţin
exclusiv lor.
Toată lumea ştie că
profetul islamic principal este Mahomed. Cu toate astea, mulţi nu cunosc faptul
că multe autorităţi religioase din cadrul islamului pretind că înaintea
acestuia au mai fost cel puţin 124 000 de profeţi. Fiecare dintre ei s-a
bucurat de inspiraţie divină şi deci merită respect. Iisus se află printre
puţinii profeţi islamici al căror nume este menţionat. Mai mult, explică
profesorul Zeki Saritoprak, autorul cărţii „Islam's Jesus”, apărută
în 2014, Iisus este unul dintre cei cinci profeţi principali din Islam, pe
aceeaşi treaptă cu Avram, Mahomed, Moise şi Noe. Mahomed l-a numit pe Iisus
frate, iar relatările apocrife povestesc despre cum acesta a protejat icoanele cu Fecioara Maria când a curăţat
Mecca de idoli. Iisus (sau Isa, după cum se spune în arabă) apare de zeci de ori în Coran şi
de sute de ori în Hadith, o
antologie de relatări despre Mahomed şi însoţitorii săi, care este considerată
sursă de cunoaştere islamică şi parte din canon. Iisus este considerat extrem de important pentru că
reprezintă ultimul profet israelit şi cel care l-a precedat pe Mahomed, vocea
supremă a lui Dumnezeu pe Pământ.
În ciuda reverenţei
pe care şi unii şi alţii o au faţă de el, există nişte diferenţe majore în felul cum
creştinii şi musulmanii se raportează la viaţa lui Iisus. Musulmanii cred, de
asemenea, că Iisus a fost născut de Fecioara Maria (sau Maryam, care este de
asemenea o figură importantă şi una dintre cele patru femei perfecte din
istorie, conform lui Mahomed), că a fost fără de păcat, că a propovăduit
cuvântul lui Dumnezeu şi că a făcut minuni. În schimb, neagă că
ar fi fost Fiul lui Dumnezeu şi că ar fi murit pe cruce pentru păcatele
noastre. Acesta ar fi supravieţuit, spun ei (deşi nu cad de acord asupra
felului în care s-a întâmplat asta) şi a fost ridicat la Cer, pentru a se alătura
lui Dumnezeu până la sfârşitul timpului. Mai mult, Mohamed a pretins că Iisus i
s-ar fi arătat în vis şi l-a descris drept un bărbt cu părul lung, bine
aranjat, dar cu pielea maronie, o versiune puţin diferită faţă de
reprezentările moderne ale creştinilor.
Chiar dacă nu îl
consideră Mântuitorul lumii, musulmanii îl venerează pe Iisus pentru stilul său
de viaţă religios. Acesta este singurul profet necăsătorit şi fără copii din
islam şi este considerat un model de ascetism. De asemenea, mai
este considerat şi unul din stâlpii misticismului islamic, datorită minunilor
pe care le-a făcut. Mai mult, acesta este şi un campion al justiţiei sociale, pentru că a
promovat reforma şi compasiunea.
Iisus este, la fel ca
în creştinism, şi o figură-cheie în escatologia islamică. Conform unor relatări acceptate din Hadith, când sfârşitul
timpului va fi aproape, Iisus va coborî din Cer (ca muritor, care va muri în cele din urmă, din cauze naturale) pentru a-i
aduna pe credincioşi şi a se opune versiunii islamice a
Antihristului. Deşi, nu ştie nimeni când o să aibă loc
Apocalipsa, asta nu i-a oprit pe musulmani să speculeze din plin. Saritoprak a
găsit peste o sută de cărţi scrise de-a lungul timpului de teologi islamici
despre rolul lui Iisus la sfârşitul zilelor, momentul când acesta va veni din
nou pe Pământ şi detaliile venirii sale. După cum e uşor de imaginat, în
timpuri confuze şi violente, de confruntări cu creştinii (cum au fost Cruciadele), faptul că
musulmanii pretindeau că, au o legătură mai strânsă decât creştinii cu Iisus, în
special cu acel Iisus escatologic care urma să îi ajute pe musulmani la nevoie,
este de mare importanţă.
Nu toţi musulmanii
iau ad litteram descrierile alegorice ale sfârşitului lumii şi ale rolului lui
Iisus în acele vremuri. Saritoprak consideră majoritatea detaliilor despre
apocalipsă drept metafore şi aluzii la o eventuală cooperare între religiile
monoteiste, încurajată de întoarcerea lui Hristos pe Pământ. Alţii merg şi mai
departe şi spun că cele mai multe relatări despre sfârşitul lumii din Hadith
sunt false şi au fost inventate. În schimb, sunt puţini care interpretează
literal poveştile astea. În special cei care trăiesc în zonele de
conflict, după cum arată unele relatări.
„Odată (scrie un jirnalist de la CNN), l-am întrebat
pe un musulman care lua aceste poveşti ad litteram „Deci tu crezi că Iisus o să
coboare din cer, iar CNN şi ABC or să transmită în direct şi or să aibă
interviuri cu el?” Iar el mi-a spus: „Da, exact aşa o să se întâmple.” Musulmanii „nu au o obsesie cu pogorârea lui Iisus din Cer. Dar aceasta este
importantă pentru mulţi. Şi cred că, ăsta este şi motivul pentru care grupări
precum ISIS folosesc atât de des termeni escatologici", spune Saritoprak.
Statul Islamic se
autodescrie drept o grupare milenaristă, care intenţionează
să fie martoră la şi să grăbească sfârşitul iminent al lumii. Revista lor de propagandă este denumită
după oraşul din Siria unde se spune că Mahomed a prezis că armatele islamice şi
romane se vor confrunta în vremurile de sfârşit. Un articol recent din New York Times sugerează că
liderii grupării consideră intervenţiile americane în regiune drept un semn al
Apocalipsei, ceea ce înseamnă că, pentru ei, SUA joacă rolul Romei şi au un
interes aparte în a o atrage pe câmpul de luptă. Membrii grupării l-au executat
pe fostul soldat american Peter Kassig în Dabiq, locul
unde se presupune că va avea loc una dintre cele mai importante bătălii de la
sfârşitul timpului, şi au făcut referinţe copioase la Ziua Judecăţii şi la
rolul pe care îl vor juca atunci americanii, în viziunea lor.
Comentatorii nu sunt
cu toţii de acord cu privire la cât de serioase şi de răspândite sunt crezurile
apocaliptice în cadrul Statului Islamic. Multe documente din interior arată
că mulţi dintre liderii grupării nu sunt
chiar cei mai stricţi musulmani. Saritoprak crede că ISIS nu face decât să manipuleze teologia apocaliptică pentru a-şi inspira adepţii
şi pentru a atrage noi simpatizanţi. Însă, există unele dovezi cum că, unii
factorii de decizie importanţi din cadrul Statului Islamic cred cu tărie în propria lor retorică
apocaliptică. Asta înseamnă că, în viziunea acestor habotnici, Iisus este un
profet de importanţă maximă pentru Statul
Islamic. Conform organizaţiei Terrorism Research & Analysis Consortium
(TRAC), pe teritoriul Statului Islamic există panouri care îi îndeamnă pe
cetățenii săi să ia exemplul lui Hristos, iar numele său a fost pronunțat în
cel puțin un clip de propagandă al grupării. Analiștii TRAC văd unele parelele
între acțiunile Statului Islamic și drumul către întoarcerea lui Hristos.
Nu se poate sublinia
îndeajuns de mult cât de mult diferă felul în care Statul Islamic îl venerează
pe Iisus de felul cum o fac majoritatea musulmanilor. După cum explică și
Saritoprak, foarte mulți musulmani îl respectă pe Iisus în principal pentru
învățăturile sale despre cum să duci o viață morală, plină de compasiune și
ascetică și să te porți cum se cuvine cu ceilalți. Iar dintre cei care se
concentrează pe importanța escatologică a lui Iisus, majoritatea nu vor să îi
grăbească întoarcerea prin distrugere și măcel. Ironia abjectă de a asocia o
figură plină de compasiune cu haosul este evidentă pentru cei mai mulți
musulmani, precum și celor mai mulți creștini. Pentru cei care cred în Apocalipsă, dar nu sunt atât de nerăbdători să o prezică sau să o provoace,
venerarea și emularea lui Iisus drept un ideal de întrajutorare, dreptate și
unitate în vremurile de sfârșit este o opțiune mult mai potrivită.
Este bine de reținut că și unele grupuri creștine încearcă să
declanșeze întoarcerea unei anumite versiuni a lui Hristos pentru a marca
începutul sfârșitului timpului. În anii '90, un pastor
penticostal din Mississippi, care era și crescător de bovine, a donat unui grup
de evrei ortodocși care intenționau să reconstruiască Templul din Ierusalim (un
loc de rugăciune central pentru evrei, până la distrugerea sa în anul 70 d.
H.) o vită potrivită pentru sacrificiul cu care trebuia începută
reconstrucția. A făcut asta din convingerea sinceră că gestul său va grăbi
întoarcerea apocaliptică a lui Iisus. Alții sunt convinși că susținerea pe care o oferă
evangheliștii Israelului se datorează acelorași motive:
refacerea națiunii israeliene reprezintă o precondiție a celei de-a doua veniri
a lui Iisus.
Pentru cei care cred
într-o versiune mai moderată a lui Hristos, este tentant să respingă
interpretările fundamentaliste și violente. Dar, să negăm că, cei care cred în
chestiile astea acționează din convingeri religioase profunde este
contraproductiv în lupta cu extremismul. Ideea este că, nimeni nu deține
monopolul pe interpretarea sau pe sărbătorirea lui Iisus. Sunt aproape la fel
de mulți musulmani care îl interpretează și îl venerează pe Hristos, cât sunt
și creștini. Și într-o religie și în cealaltă sunt nebuni care sunt convinși că
ei sunt continuatorii adevărați ai lui Iisus și îl așteaptă, îl citează și îl
sărbătoresc cu mult mai multă fervoare decât o fac credincioșii moderați.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu