MINUNATUL
NOSTRU PREȘ-edinte ȘI … SCHENGENUL!
Este clar pentru oricine are capul pe umeri și
nu este un susținător fanatic al actualului PREȘ-edinte că, România nu are cu
adevărat președinte! De fapt, România nu mai are președinte din 2004 de când a
câștigat alegerile prezidențiale golanul, - nu exagerez deloc! -, de Traian
Băsescu! Dincolo de salata
de vorbe lipsită de orice element concret a președintelui Johannis,
domnia sa nu a obținut nimic la Consiliul European. Nimic! Are „senzația” că
suntem pe drumul cel bun și este destul de optimist că vom intra în Schengen în
2023, după ce Olanda și Austria nu vor mai avea obiecții. Cine s-ar fi gândit? Dacă
dl. Johannis avea anvergură politică, avea strategie și viziune, nu ieșea din
acest Consiliu European cu un calendar de aderare. Dacă le avea, nu mai era
nevoie de calendar, eram deja în Schengen precum Croația. Ceea ce a dus la
eșecul din JAI nu putea fi recuperat într-o săptămână. Nu a reușit nici măcar
să pună subiectul Schengen pe ordinea de zi oficială! Nehammer a pus planul său
pentru migrație. Nu a obținut nici măcar promisiunea premierului suedez că
va pune subiectul Schengen pe agenda JAI din martie. Dacă tot este pe
senzații, senzația pe care a lăsat-o dl. Johannis este că a primit bătăi
pe umăr, consolări și cam atât. De ce am ajuns și domnia sa, și noi aici? În
primul rând, pentru că dl. Johannis s-a înconjurat doar de incompetenți
docili și comozi. Oamenii cu știință de carte, cu experiență, cu idei și
viziune sunt incomozi, ridică probleme, opun rezistență, trebuie să fii la
înălțimea lor. Dl. Johannis nu a vrut decât să fie toți la înălțimea
competenței domniei sale, să fie lăsat în pace, să-i fie cât mai comod. Are
probabil cea mai slabă garnitură de consilieri prezidențiali din ultimii 33 de
ani. Doar mediocri anonimi și cuminți. Premierul este caricatural.
Miniștrii cheie, în cazul Schengen de la Interne, Externe, sunt unul un baronaș
ceapist cu un fond de cuvinte și idei la nivelul clasei a VI-a,
celălalt un birocrat cenușiu și transpirat. Două nulități care bat din călcâie
pentru confortul șefului autosuficient. Tot pe criterii de slugărnicie a numit
și conducerea PNL, - în fapt, PDL mascat în PNL. A distrus partidul, l-a
emasculat și l-a împins în picaj. Opt
ani de zile, dl. Johannis nu a vrut decât liniște, confort, protocol, vacanțe.
De aceea, nu a livrat nimic, absolut nimic! Nu l-a interesat
performanța, nu l-a interesat să învețe, a rămas un mediocru provincial, egoist
și misecuvinist înconjurat de nulități la toate nivelurile. Schengen era ultima
șansă de a da un conținut turismului domniei sale în Palatul Cotroceni. A
ratat-o și în privirea pe care o avea la finalul Consiliului European i se
citea conștientizarea dezastrului. Cel personal desigur, pentru că țara nu a
intrat niciodată în interesul domniei sale. Și cel mai rău este că, în acest
moment, România a rămas practic fără președinte dincolo de sensul strict
formal. Reperul instituțional s-a dus. Președintele nu mai contează pentru
aproape nimeni, este un vid acolo unde ar trebui să fie respectul, dacă nu
pentru persoană, atunci pentru funcție. Iar declarația
privind boicotul, ignorată sau huiduită, arată că domnia sa nu
mai are nicio aderență nici măcar atunci când are, parțial, dreptate. Oamenii
simt nevoia să-și ia soarta în propriile mâini, în modul cel mai păgubos cu
putință, alunecă pe o pantă xenofobă și suveranistă întreținută de AUR și
câteva televiziuni isterice. Klaus Johannis a distrus instituția, mandatul,
reperul. Țara nu mai are președinte. Dar nu este singurul vinovat. Ceea ce acum
se vede și de pe Lună era destul de clar încă din primul mandat al domniei
sale. După momentul elefanților și al gecii roșii, lucrurile au
degenerat treptat de la desemnarea fără obiecții ca premier a Vioricăi Dăncilă
și demiterea LCK, până la referendumul folosit strict în scop electoral cu
cele mai proaste întrebări care puteau fi concepute. S-a salvat atunci cu
Dragnea și Dăncilă, pentru că poporul nu vrea decât să aibă pe cine să urască.
Dacă are pe cine să urască, este mulțumit și indulgent. La fel ca acum, de
altfel. Îi urâm pe austrieci și îi ignorăm pe principalii vinovați, ai noștri. Așa
se face că dl. Johannis a câștigat al doilea mandat nu numai cu mai multe
procente, ci și cu mai multe voturi decât în 2014. Cei care au îndrăznit să
ridice vocea, să spună că nu este în regulă cu referendumul, cu lipsa
dezbaterilor din campanie, cu echipa mediocră, cu demiterea lui Kovesi au fost
scuipați din cap până în picioare ca pesediști, securiști, vânduți. Cei care
l-au votat pe dl. Johannis entuziast pentru al doilea mandat nu au de ce
să se plângă. Au validat oferta a cărei calitate se vedea deja. Dl. Johannis
a promovat mediocritatea, slugărnicia, misecuvinismul, amatorismul pentru că
poporul i le-a validat în 2019. Pe cine să fi votat, pe Dăncilă?, veți
întreba. Nu știu ce să răspund, - poate, de ce nu? Dacă în 2018-2019 dl. Johannis
se prăbușea în sondaje, nu mai candida, iar dacă totuși candida, în turul al
doilea sigur nu câștiga. Mângâierea pe cap, cosmetizarea adevărului, nevoia de
tătuc și rău mai mic au contribuit și ele la situația în care suntem și pentru
care căutăm acum dușmani externi. Da,
Nehammer a fost, este un nenorocit, dar nu la el este problema principală, ci
la un rege de tinichea care nu a avut soluții pentru nimic, care nu contează
pentru nimeni și care a crezut cumva că și în afara țării funcționează
misecuvinismul din interior!
Să facem, totuși, o analiză mai la rece - De ce nu este credibil Johannis chiar și
atunci când are în parte dreptate?
Klaus Johannis a avut dreptate să
toarne apă peste focul unui boicot păgubos aprins fix de
liberali pentru a muta furia eșecului Schengen de pe ei și președinte. Și
foarte mulți români s-au dus într-adevăr după fentă. Fără îndoială că poziția
cancelarului Nehammer (nu a Austriei și
a societății austriece, ci a
cancelarului și a partidului sau) este mizerabilă și a enervat întreaga UE.
Dar întrebarea este cum să reacționezi inteligent și eficient, nu cum
să-ți faci, isteric și fără creier, mai mult rău. Cu alte cuvinte, cum să fii cu fruntea sus, dar să fie bine și
ce este în spatele frunții. Despre ce
fel de rău vorbim?
1.
Politic. Mutarea enervării pe întreaga Austrie, pe tot ce este
austriac, deși decizia a fost a unui partid ajuns acum la 20%, este un puseu
xenofob care folosește exclusiv AUR. Acolo se vor aduna procentele acestei
furii și ne vor ustura rău mai târziu.
2.
Social. În firmele austriece din România muncesc zeci de mii de
oameni. Dacă ele fac disponibilizări sau pleacă cu totul, după cum le cer
exaltații, cu oamenii aceia ce se întâmplă? Dacă ploua peste ei cu oferte mai
avantajoase de muncă, ar fi plecat demult spre ele.
3.
Economic. Ne atacăm propriile bănci, nu bănci
austriece. Nu avem în sistemul bancar românesc nicio bancă efectiv austriacă. În
fapt, avem două bănci românești cu capital austriac, ceea ce este cu totul
altceva! Aceste bănci dau credite în România, dau dobânzi celor care
au depozite și, cu rezultatele lor, contribuie la consolidarea sistemului
bancar românesc. Dacă o singură bancă puternică se prăbușește, se clatină toată
economia. Amintiți-vă ce s-a întâmplat atunci când a căzut Lehman
Brothers, cu economia mondială. Din fericire, nu este cazul la noi, nu s-au
retras decât câteva persoane, nu s-au repezit românii să boicoteze bănci
românești. Iar cei care au
lansat astfel de îndemnuri la un așa-zis boicot nu cred că știu care este
statutul acestor bănci și care ar fi impactul unui astfel de demers, când îți
ataci propriile bănci, atacând soliditatea întregului sistem bancar, la care
acestea contribuie. În ceea ce privește acţionariatul Petrom, acesta
este alcătuit din: 51% Petrom, 21% statul român și 28% acționari persoane
fizice și juridice, între care, cu 13%, sunt viitorii pensionari ai României
prin Pilonul II de pensii. Orice scădere a companiei îi afectează și pe acești
viitori pensionari, unii dintre ei susținători ai boicotului. Petrom este cel mai mare
contributor la bugetul de stat (3
miliarde de euro numai in primele 9 luni ale acestui an) și un
imens angajator (peste
10.000 de salariati in 2020). Petrom
înainte de privatizare era o gaură neagră cu datorii totale de 40 de miliarde
de lei la statul român. Orice neregulă
în activitatea oricărei companii austriece mică sau mare trebuie să fie
sancționată indiferent de Schengen, orice prevedere contractuală sau legală
care prejudiciază statul român trebuie corectată, dacă se mai poate, și, în
orice caz, pedepsită, indiferent de Schengen! Vi se pare că boicotul
isteric declanșat de PNL și capitalizat de AUR în ultimele zile a avut un
efect? Cancelarul se perpelește în chinuri și cere în genunchi iertare? UE
aplaudă entuziast „dacii liberi” din benzinării? Nu. Efectul poate fi antagonizarea și a părții majoritare din
Austria care ne este favorabilă, îl
condamnă pe cancelar și l-ar putea dărâma la alegeri. Pot fi pierderi pentru
economia românească, inhibarea altor investitori care nu își asumă să pățească
la fel, dacă guvernul lor va greși într-o zi. Klaus Johannis spune că România nu va ataca la CJUE. Corect pentru acest moment! Cu ce
ne-ar ajuta atacul la CJUE? Am aștepta doi ani o decizie care nu va fi garantat
pozitivă, pentru că votul politic al unei țări nu este condiționat de criterii precise. Și cât
așteptăm sigur nu se mai deblochează nimic. Calea este, după cum
corect spune președintele Johannis, cea diplomatică. Și nu am nicio îndoială că
a avut la Bruxelles reacții nu chiar favorabile pentru poalele ridicate în cap în România, amenințări
cu naționalizări și alte tribalisme. Dar
adevărul și dreptatea d-lui Johannis
se opresc aici!! Pentru că aceste tribalisme nu au apărut din senin,
ci ca o formă de frustrare neputincioasă și luare a sorții în propriile mâini
din cauza impotenței celor implicați în dosarul Schengen și după ce PNL a
ridicat la cer așteptarea privind aderarea. Asta a provocat depresia colectivă
despre care vorbește Klaus Johannis. Diplomație?
Da, de toate felurile, inclusiv economică și cu tușe mai dure. Dar diplomația
pe toate tonurile se face înainte de decizie și fără trompete. Luați
exemplu de la premierul croat Plenkovic.
Calea este diplomația pe care însă nici dl. Johannis, nici dl. Bode, nici dl.
Aurescu nu au știut să o folosească eficient. Ea se face din timp, cu
atenție, coordonat, inteligent și discret, fără translator. Însuși faptul
că am ajuns în JAI nu doar cu Austria ostilă, dar nici cu chestiunea tandemului
România-Bulgaria clarificată, deși poziția Olandei era clară, dovedește lipsa
unei strategii lucide! Unii vorbeau de separare, ceea ce ar fi antagonizat
Bulgaria, alții de calendare diferite, fiecare după cum îi ducea capul. Noi cât
de solidari am fost când ne-am repezit să ne lepădăm de Bulgaria? Este bine că președintele a clarificat
acest aspect. Decuplarea ar fi radicalizat Bulgaria care ar fi ripostat
inclusiv făcând zile negre românilor la frontierele sale. Stăm mult acum la
Giurgiu și Kulata? Să fi văzut cât stăteam după decuplare! Ea ar fi fost greu de făcut juridic, cele două țări fiind parte a
aceluiași tratat, iar securizarea graniței de pe Dunăre ar fi fost un coșmar
logistic și financiar. Poate află cu ocazia asta și premierul Ciucă. Chiar și acum, președintele și
liberalii vorbesc pe voci diferite despre boicot. În mod evident nu există o
coordonare, o linie. Liberalii încep să-și înghită vorbele, o dau pe persoană
fizică. Președintele se arată indignat
că se caută vinovații pentru eșec. În fața unei asemenea
prestații inepte, cum să nu fie necesară o asumare? Nu de nervi, nu pentru
răcorire, ci pentru a avea măcar o minimă speranță că parcursul dificil care
urmează pentru un succes anul viitor va fi condus mai inteligent și
profesionist. Iar cu acest ministru
de Externe și acest ministru de Interne șansele mi se par infime, mai ales dacă
sunt mângâiați pe cap în loc să fie supuși analizei dure!
Schengen,
un eșec ușor de anticipat și demagogia guvernanților de la București! Este greu de crezut că liderii
politici de la București nu știau că decizia Consiliului JAI din 8 decembrie va
fi un eșec pentru tentativa României de a intra în spațiul Schengen. După ce
cancelarul Austriei și ministrul său de interne declaraseră răspicat că Austria
avea să voteze împotriva admiterii României și Bulgariei nimeni nu se putea
aștepta ca decizia lor să se modifice în urma revoltei vuvuzelelor puterii de
la televiziunile de știri, care au afurisit Austria mai multe zile la rând.
Dacă am fi vrut cu adevărat să intrăm în spațiul Schengen nu aceasta era calea,
ci o diplomație discretă și eficientă. Nu ajută nici scrisorile deschise frumos
scrise, nici bălăcăreala Austriei de către propagandiștii puterii care își zic
ziariști. Dar ordinul dat televiziunilor era să facă zgomot pentru a putea
justifica eșecul țărișoarei și a distrage atenția de la nerealizările
guvernanților acumulate de-a lungul anilor. Nu întâmplător președintele Klaus Johannis nu s-a arătat la față în
aceste zile, preferând să-l trimită pe
ineptul Bode la Viena, de vreme ce tot nu era nimic de salvat. Șefului
statului nu îi place să se asocieze cu eșecuri, așa că stă îmbufnat la
Cotroceni, de unde afișează pe site comunicate țâfnoase sau îl trimite la rampă
pe premierul Ciucă, deși Constituția îi conferă președintelui, nu premierului,
rolul principal în chestiuni de politică externă și de apărare! Să nu uităm,
de asemenea, că suntem guvernați de partide care au decredibilizat justiția și
lupta anticorupție și au populat instituțiile statului cu clientela de partid,
expunând astfel România la critici întemeiate generate de calitatea proastă a
factorului uman. Vom fi îndeplinind noi „condițiile tehnice”, dar tehnica este
controlată de oameni, iar în oamenii noștri din vămi, de pildă, este greu să ai
încredere și nici pe șefii lor nu ne putem baza, cum nici în justiția română,
care a închis practic aproape toate dosarele de corupție din vămi și de la
poliția de frontieră, nu poți să te încrezi. Din cauza acestor deficiențe
structurale, tolerate prea ușor de un electorat superficial și majoritar
amoral, vom fi întotdeauna vulnerabili în fața unor jocuri cinice de putere la
nivel internațional, cum am fost și anul acesta. Tot ce știm despre imperfecțiunile noastre nu anulează mizeria, desigur, pe care ne-a făcut-o
Austria, dar și Olanda, care, ipocrită și perversă, a pretins că nu respinge
România, ci doar Bulgaria, deși soluția unei Bulgarii făcute sandwich între
două state Schengen - Grecia și România - era de tot râsul și absolut
nerealistă!! Argumentația oficialilor austrieci privind numărul mare de
migranți ilegali face abstracție, probabil deliberat, de faptul că Austria are
o graniță comună cu Ungaria, nu cu România. Dar Nehammer, Orban și președintele
Serbiei, Vucici, sunt amici și „nu se face” să dai vina pe prieteni, deși știi
sigur că prin țările lor trec migranții de care zici că vrei să scapi.
Totodată, este ilogic să spui că Schengen nu trebuie extins pentru că este
nefuncțional, dar să propui totuși intrarea Croației. „Marele specialist” în
geopolitică Bode arată cu degetul spre mâna lungă a Rusiei, în al cărei interes
ar fi acționat Austria. Nu excludem ca Putin să se bucure de divizarea Europei
și de eșecul Comisiei Europene, care nu a putut impune extinderea spațiului
Schengen, cu toate imperfecțiunile României și Bulgariei. S-a creat o falie de
care UE nu avea nevoie și probabil Comisia Europeană va căuta o soluție de
compromis - pe termen mediu și lung însă. Comisarul european pentru afaceri interne
ne-a consolat frumos și ne-a promis că problema noastră va fi rezolvată „până
la sfârșitul acestui mandat”. Cu alte cuvinte, în următorii doi ani - și
probabil nu în următoarele șase luni, căci Suedia, care preia la 1 ianuarie
2023 președinția rotativă a Consiliului UE, nu va dori să pună pe agendă
extinderea Schengen pentru că are ea însăși o problemă cu migrația. Într-adevăr,
Suedia și Austria, ca și Italia, au o problemă cu migranții și au
dreptate să ceară CE un plan de măsuri care să atenueze problemele existente,
dar nu au dreptul moral să ia România și Bulgaria ostatici pentru promovarea
cauzei lor. Să nu ne lăsăm deci impresionați de Suedia, soră a Austriei și
Olandei întru ipocrizie și perversiune. Italia, care are probleme mult mai mari
cu migranții care vin pe mare, nu s-a comportat atât de abject și nu a blocat
România, deși are mulți români pe teritoriul ei, printre care și nu puțini răufăcători. Dar
jocurile politice europene sunt cinice, căci pretutindeni politicienii sunt
cinici și ghidați de propriile interese, iar noi trebuie să fim pregătiți
pentru această realitate. Totodată, dacă se va declanșa o reformă profundă
a spațiului Schengen, va trebui să așteptăm rezultatul acesteia înainte să ne
depunem din nou candidatura. Până când Comisia Europeană va găsi o soluție de
compromis pentru România, ar fi mai profitabil pentru noi să ne comportăm matur
și responsabil și să renunțăm la ideile prostești, promovate chiar de prim
vice-președintele PNL Rareș Bogdan sau de la ministrul psd-ist al turismului,
cum ar fi boicotarea companiilor austriece ca Raiffeisen, Erste și OMV, sau
renunțarea la vacanțele de schi în Austria. Austria nu poate fi confundată cu un guvern vremelnic. Ea are și un
președinte, care a susținut aderarea României la Schengen, iar partidul
cancelarului Nehammer ar putea pierde următoarele alegeri. În plus, dacă nu ai altă benzinărie la
îndemână pe șoselele patriei decât OMV, vei alimenta la OMV, așa cum alimentezi
și la MOL, și la Lukoil, în ciuda guvernelor din țările lor de origine, nu mai
puțin mizerabile decât cel austriac. Și cine a plătit deja o vacanță în
Austria, nu își va pierde banii de dragul unui ministru psd-ist al cărui nume
nici nu și-l amintește. Cine știe, poate că proprietarul hotelului care a
încasat banii nici nu este un adept al actualului guvern. Guvernul României
însă poate decide să boicoteze și să blocheze inițiativele actualului guvern al
Austriei în forurile europene, căci și noi avem acolo un drept de veto. Dacă
vrem să contăm cât de cât, trebuie să știm când și cum să ne încordăm mușchii. Înainte de toate însă este bine să devenim
credibili și demni de respect pe plan european, ceea ce nu vom reuși peste
noapte, dacă vom reuși vreodată, căci noi nu am ajuns o țară coruptă și condusă
de plagiatori din întâmplare, ci dintr-o voință politică demnă de cauze mai
bune. În loc să ne blocăm în tema Schengen și să ne victimizăm ipocrit sub
faldurile tricolorului, am face mai bine să cerem reforme structurale, de fond,
în justiție și administrație, să diminuăm drastic corupția, și, nu în ultimul
rând, să pretindem o presă independentă și profesionistă în locul oficinelor de
propagandă care se pretind televiziuni de știri. Cum însă justiția noastră „patrioată”
tocmai i-a făcut scăpați pe Piedone, Cocoș și Bica, vă dați seama că încrederea
în statul de drept și anticorupția din România au crescut exponențial în tot
spațiul Schengen!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu