CARTEA
BIBLICĂ ISAIA - COMENTARIU APROFUNDAT. Partea a doua
Teme
majore în profețiile lui Isaia:
Subiectele
rostirilor profetice ale lui Isaia acoperă o arie impresionantă de teme. Ele se
întind de la întâmplări petrecute în cer printre făpturile lui Dumnezeu înainte
de facerea lumii (vezi Isaia 42:5) şi până la evenimente din viitorul
îndepărtat în care Dumnezeu va crea ceruri noi şi un pământ nou (Isaia 65:17;
66:22). Chiar dacă textul cărţii lui Isaia este important şi din punct de
vedere al profeţiilor despre Ierusalim (pe care-l numeşte în 30 de feluri
diferite), despre Israel şi Iuda sau despre celelalte neamuri ale lumii (Isaia
2:4; 5:26; 40:15, 17, 22; 66:18), totuşi importanţa majoră a acestui profet
rămâne aceea a unui crainic ce vesteşte lucrarea lui Mesia. Multe din profețiile lui Isaia încep cu situații istorice
contemporane, iar profețiile lui sunt adresate lor, dar trec adesea dincolo de
ele, adresându-se unor vremuri viitoare legate de venirea lui Mesia, Iisus Hristos. Acest dualism este caracteristic
multor altor profeții din Biblie. Profețiile cu dublă sau chiar triplă
împlinire istorică anunță inițial venirea unor evenimente de mică importanță,
pentru a trece apoi la împliniri mult mai ample și mai importante. Profețiile cu caracter dublu din Isaia
se referă la Iisus Hristos, la Israel şi Iuda, sau alte neamuri din
jur. Două profeții au un caracter singular prin excelență: cele legate de
venirea Zilei Domnului și de Împărăția viitoare. Iată patru subiecte distincte cărora li se adresează
profețile din cartea lui Isaia:
I.
Isaia despre Mesia: Isaia
este numit și „profetul evanghelist”, pentru că a scris așa de mult despre Iisus
Hristos. Profețiile s-au împlinit
întocmai în evenimentele descrise în Evanghelii. Isaia a scris despre: nașterea
lui Iisus Hristos (7:14; Mat. 1:23); lucrarea lui Ioan Botezătorul
(40:1-6; Mat. 3); lucrarea însoțitoare a Duhului Sfânt (61:1-2; Luca 4:17-19);
lepădarea lui Hristos de către Israel (6:9-13; Mat. 13:10-15;
Ioan 12:38); piatra de poticnire (8:14; 28:16; Mat. 21:42; Rom. 9:32-33;
1 Petru 2:6); lucrarea Lui pentru neamuri (49:6; Luca 2:32; Fapte 13:47);
suferinţele şi moartea Sa (52:1-53:12; Marcu 10:25); caracterul ispășitor
al morții Lui pe cruce (53) și despre Împărăția Lui viitoare (2, 11, 65;
11:1-9; Apoc. 12:10). Nașterea supranaturală a lui Iisus Hristos dintr-o
fecioară este una din doctrinele fundamentale ale creștinismului. Fiul lui
Dumnezeu nu putea veni în lume ca mine și ca tine. Fiecare prunc este o creație
nouă, dar Hristos a existat dintotdeauna. El a venit printr-o naștere fără egal
în istorie, fără explicație și fără rival. Iisus Hristos „a venit în lume” (Ioan 3:17;
10:36; 16:28). În
terminologia din Isaia 9:6, copilul ni s-a născut (a luat natură umană) pentru
că un Fiu ni s-a dat (în natura Lui divină). Trupul lui a fost conceput în mod
supranatural prin Duhul Sfânt în pântecele Mariei (Luca 1:26-38; Evrei. 10:5).
El a trăit fără păcat (1 Petru 2:22), căci „în El nu este păcat” (1 Ioan 3:5);
„El n-acunoscut niciun păcat” (2 Cor. 5:21), dar a fost făcut păcat pentru
răscumpărarea noastră. Dreptatea lui Dumnezeu L-a executat la cruce, dar
Dumnezeu L-a înviat din morți ca să vadă astăzi înviorat „rodul suferințelor
Sale”: „Dar, după ce Îşi va da viaţa ca jertfă pentru păcat, va vedea o sămânţă
de urmaşi, va trăi multe zile şi lucrarea Domnului va propăşi în mâinile
Lui. Va vedea rodul muncii sufletului Lui şi se va înviora.
Prin cunoştinţa Lui, Robul Meu cel neprihănit va pune pe
mulţi oameni într-o stare după voia lui Dumnezeu şi va lua asupra Lui
povara nelegiuirilor lor” (Isaia 53:10-11). O altă înfățișare profetică a lui Iisus
Hristos în cartea lui Isaia este redată prin expresia „Robul Domnului”. Însă,
între evrei şi creştini, există o dispută asupra semnificaţiei acestui titlu:
pentru evrei, este o referinţă la poporul Israel, iar creştinii Îl identifică
cu Domnul Iisus Hristos. Şi totuşi, expresia „robul Domnului” folosită de 17
ori de Isaia identifică trei entități: neamul lui Israel (41:8-9; 43:10);
Cirus, regele perșilor, cel ales de Dumnezeu să restaureze Israelul și să
rezidească Templul (44:28; 45:1; vezi Ezra 1:1); și Iisus Hristos, Fiul
lui Dumnezeu, Cel venit să sufere și să moară pentru păcatele lumii (o
„septadă” de texte: Isaia 42:1, 19; 49:5, 7; 50:10; 52:13; 53:11). Un verset
care ni-L arată pe Robul Domnului distinct de poporul Israel este acesta: „Voi
sunteţi martorii Mei - zice Domnul -, voi şi Robul Meu pe care
L-am ales, ca să ştiţi, ca să Mă credeţi şi să înţelegeţi că Eu sunt: înainte
de Mine n-a fost făcut niciun dumnezeu şi după Mine nu va fi” (Isaia 43:10). Este
evident că profeţia lui Isaia a avut şi un sens local imediat, destinat vremii
şi poporului spre care a fost rostit, şi în cadrul acesta „robul Domnului”
poate şi trebuie să fie identificat cu Israelul. Totuşi, nimeni nu poate nega
faptul că profeţia lui Isaia este şi un mesaj peste veacuri, destinat celor cu
care se vor împlini planurile viitoare ale lui Dumnezeu. În acest context al
prevestirii, Robul Domnului trebuie identificat neapărat cu fiinţa şi lucrarea
lui Iisus Hristos din Nazaret, Mântuitorul lumii. Din descrierile făcute
de Isaia în capitolul 53 ies la iveală patru caracteristici ale Robului
Domnului: a. Un caracter ireproșabil (Isaia 53:9). Niciun om nu se
poate ridica la un asemenea nivel de perfecțiune! „Groapa Lui a fost
pusă între cei răi, şi mormântul Lui la un loc cu cel bogat, măcar că nu
săvârşise nicio nelegiuire şi nu se găsise niciun vicleşug în gura Lui.”
b. Este o persoană foarte nefericită, „un om al dureri și obișnuit cu suferința”
(Isaia 53:2-3): „El a crescut înaintea Lui ca o odraslă slabă, ca un
Lăstar care iese dintr-un pământ uscat. N-avea nici frumuseţe, nici
strălucire ca să ne atragă privirile şi înfăţişarea Lui n-avea nimic care să ne
placă. Dispreţuit şi părăsit de oameni, om al durerii şi
obişnuit cu suferinţa, era aşa de dispreţuit că îţi întorceai faţa de la
El, şi noi nu L-am băgat în seamă.” c. Este executat ca un criminal, măcar
că este total fără păcat (Isaia 53:4-9): „Totuşi El suferinţele noastre
le-a purtat şi durerile noastre le-a luat asupra Lui, şi noi am crezut că este
pedepsit, lovit de Dumnezeu şi smerit. Dar El era străpuns pentru păcatele
noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa, care ne dă pacea, a
căzut peste El şi, prin rănile Lui, suntem tămăduiţi. Noi rătăceam cu
toţii ca nişte oi, fiecare îşi vedea de drumul lui, dar Domnul a făcut să cadă
asupra Lui nelegiuirea noastră, a tuturor. Când a fost chinuit şi asuprit,
n-a deschis gura deloc, ca un miel pe care-l duci la măcelărie şi ca
o oaie mută înaintea celor ce o tund: n-a deschis gura. El a fost luat
prin apăsare şi judecată, dar cine din cei de pe vremea Lui a crezut că El
fusese şters de pe pământul celor vii şi lovit de moarte pentru păcatele
poporului meu? Groapa Lui a fost pusă între cei răi, şi mormântul Lui
la un loc cu cel bogat, măcar că nu săvârşise nicio nelegiuire şi nu se găsise
niciun vicleşug în gura Lui.” d. După ce moare pentru păcatele altora,
este înviat din morți și înălțat în cinste (Isaia 53:10-12): „Domnul a găsit cu
cale să-L zdrobească prin suferinţă … Dar, după ce Îşi va da viaţa ca jertfă pentru
păcat, va vedea o sămânţă de urmaşi, va trăi multe zile şi lucrarea
Domnului va propăşi în mâinile Lui. Va vedea rodul muncii sufletului Lui
şi se va înviora. Prin cunoştinţa Lui, Robul Meu cel neprihănit va
pune pe mulţi oameni într-o stare după voia lui Dumnezeu şi va
lua asupra Lui povara nelegiuirilor lor. De aceea Îi voi da
partea Lui la un loc cu cei mari şi va împărţi prada cu cei puternici,
pentru că S-a dat pe Sine Însuşi la moarte şi a fost pus în numărul celor
fărădelege, pentru că a purtat păcatele multora şi S-a rugat pentru cei
vinovaţi.” Legătura dintre pasajele care-l prezintă pe acel Rege biruitor și
cele care-l prezintă pe Robul Domnului ca „om al suferinței“ n-a fost probabil
clară nici pentru Isaia, așa cum nu este clară pentru evreii de astăzi. Pentru
creștini însă, ea este limpede ca lumina zilei. Cel dintâi care a arătat
această legătură în Noul Testament a fost … Dumnezeu însuși! Cu ocazia
botezului lui Iisus Hristos în râul Iordan, Dumnezeu L-a prezentat
drept Fiu („un fiu ni s-a dat“(Isaia 9:6): ,, … din ceruri s-a auzit
un glas, care zicea: Tu eşti Fiul Meu preaiubit, în Tine Îmi
găsesc toată plăcerea Mea.” (Marcu 1:11). Domnul Iisus a
fost conștient că este Robul Domnului venit să împlinească ambele fațete ale profețiilor lui Isaia. El a
transmis apoi această învățătură apostolilor. Iată ce a predicat Petru: „Dumnezeul lui
Avraam, Isaac şi Iacov, Dumnezeul părinţilor noştri, a proslăvit pe Robul
Său Iisus, pe care voi L-aţi dat în mâna lui Pilat şi v-aţi lepădat de El
înaintea lui, măcar că el era de părere să-I dea drumul. Voi
v-aţi lepădat de Cel Sfânt şi Neprihănit şi aţi cerut să vi se
dăruiască un ucigaş. Aţi omorât pe Domnul vieţii, pe care Dumnezeu
L-a înviat din morţi; noi suntem martori ai Lui. Prin credinţa
în Numele lui Iisus, a întărit Numele Lui pe omul acesta, pe care-l vedeţi
şi-l cunoaşteţi; credinţa în El a dat omului acestuia o tămăduire deplină, cum
vedeţi cu toţii. Şi acum, fraţilor, ştiu că din neştiinţă aţi făcut
aşa, ca şi mai-marii voştri. Dar Dumnezeu a împlinit astfel ce vestise mai
înainte prin gura tuturor prorocilor Lui: că, adică, Hristosul Său va
pătimi. Pocăiţi-vă dar şi întoarceţi-vă la Dumnezeu, pentru ca să vi
se şteargă păcatele, ca să vină de la Domnul vremurile de înviorare şi să
trimită pe Cel ce a fost rânduit mai dinainte pentru voi: pe Iisus
Hristos, pe care cerul trebuie să-L primească, până la vremurile
aşezării din nou a tuturor lucrurilor - despre aceste vremuri a vorbit
Dumnezeu prin gura tuturor sfinţilor Săi proroci din vechime” (Fapte 3:13-21). Mulți
preoți au crezut în salvarea adusă de Iisus Hristos pentru că și-au dat și ei
seama de ceea ce vestise Isaia: „Cuvântul lui Dumnezeu se răspândea tot
mai mult, numărul ucenicilor se înmulţea mult în Ierusalim şi o mare mulţime
de preoţi veneau la credinţă” (Fapte 6:7). Filip evanghelistul a făcut și
el această legătură între Regele glorios și Robul venit să sufere în
„tălmăcirea” care l-a încreștinat pe famenul etiopian. „Providențial”, omul lui
Dumnezeu l-a găsit pe acest reprezentant al Africii tocmai citind din cartea
profetului Isaia: „Filip a alergat şi a auzit pe etiopian citind pe prorocul
Isaia. El i-a zis: Înţelegi tu ce citeşti? Famenul a răspuns: Cum aş putea să
înţeleg, dacă nu mă va călăuzi cineva? Şi a rugat pe Filip să se suie în car şi
să şadă împreună cu el. Locul din Scriptură pe care-l citea era acesta: El a
fost dus ca o oaie la tăiere şi ca un miel fără glas înaintea celui ce-l tunde,
aşa nu Şi-a deschis gura; în smerenia Lui, judecata I-a fost luată. Şi
cine va zugrăvi pe cei din timpul Lui? Căci viaţa I-a fost luată de pe pământ.
Famenul a zis lui Filip: Rogu-te, despre cine vorbeşte prorocul astfel? Despre
sine sau despre vreun altul? Atunci, Filip a luat cuvântul, a început de
la Scriptura aceasta şi i-a propovăduit pe Iisus” (Fapte 8:30-35). Cel care a
explicat cel mai bine această legătură dintre cele două tablouri aparent
contradictorii ale lui Mesia din cartea profetului Isaia a fost însă apostolul
Pavel. În scrisoarea trimisă creștinilor din Filipi, el scrie: „El, măcar
că avea chipul lui Dumnezeu, totuşi n-a crezut ca un lucru de apucat
să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci S-a dezbrăcat pe Sine Însuşi şi a
luat un chip de rob, făcându-Se asemenea oamenilor. La înfăţişare a
fost găsit ca un om, S-a smerit şi S-a făcut ascultător până la moarte, şi
încă moarte de cruce. De aceea şi Dumnezeu L-a înălţat nespus de
mult şi I-a dat Numele care este mai presus de orice nume; pentru ca,
în Numele lui Iisus, să se plece orice genunchi al celor din ceruri, de pe
pământ şi de sub pământ şi orice limbă să mărturisească, spre slava
lui Dumnezeu Tatăl, că Iisus Hristos este Domnul” (Filip. 2:6-11). Pentru
evreii împietriți, Evanghelia acestui rege venit mai întâi ca Rob al Domnului
să sufere și să moară rușinea răstignirii ca un criminal de rând este o ofensă.
Un Rege pironit pe lemn nu este tipul de Rege pe care-L așteaptă ei! Răstignitul
nu arată ca Cel ce va purta „domnia pe umărul Lu”. Ei încă Îl mai așteaptă pe
Mesia. Combinând cele spuse ajungem la concluzia că în unele pasaje „Robul
Domnului” poate fi identificat cu Israelul, care a funcţionat ca un un
„antetip” al lui Hristos în lucrarea de mântuire, în timp ce în alte pasaje
este clar că el nu poate fi identificat decât cu Mesia-Iisus din Nazaret, Fiul
lui Dumnezeu venit să trăiască şi să moară pentru mântuirea oamenilor. Un alt
pasaj foarte cunoscut, dar nu mai puţin controversat este Isaia 53. Biserica
creştină a preluat acest capitol ca fiind al ei, fără să mai ţină cont că el se
adresează în primul rând şi în mod special neamului evreu. Nu Biserica, (care
nu exista atunci) „nu L-a băgat în seamă” (53:3), ci Israelul! Ei fuseseră
acolo când a fost răstignit Robul Domnului şi tot ei vor fi aceia care vor
cânta în viitor această „cântare a plângerii”, despre care ne vorbeşte şi
profeţia din Zaharia 12:10. Între Israel şi Biserică continuă şi astăzi acest
conflict de interpretare. Evreii nu-L pot accepta astăzi pe Domnul Iisus Hristos
ca „Mântuitor” în planul lui Dumnezeu, dar niciunii din Biserica nu par a
înţelege că Isaia ni-l prezintă solemn şi pe Israel în rolul său mesianic.
II.
Amenințări și asigurări pentru viitorul lui Israel și Iuda: În termeni cantitativi, cea mai
mare parte a cărții lui Isaia conține mesaje pentru poporul lui Dumnezeu.
Primele 11 capitole conțin critici ale condițiilor sociale, morale și religioase
în care se afla neamul. Caracterul
de profeție cu împlinire dublă a profețiilor dedicate lui Israel este scos în
evidență în capitolul 11 al cărții. Păcatele evreilor de atunci, în care se
scaldă și Israelul de astăzi, vor fi tratate de Dumnezeu la cea de-a doua
venire a Domnului Iisus: „În acelasi
timp, Domnul Își va întinde mâna a doua oară ca să răscumpere
rămășița poporului Său risipit în Asiria și în Egipt, în Patros și în Etiopia,
la Elam, la Șinear și la Hamat, și în ostroavele mării” (Isaia 11:11). Contextul imediat (Isaia 11:4-10)
plasează această revenire „a doua oară” în țară după ce Iisus Hristos va reveni
pe pământ să instaureze Împărăția viitoare.
Amenințările și asigurările date Israelului continuă apoi în cartea lui
Isaia în capitolele 41-49. Deosebirea constă că acolo Dumnezeu îi încurajează
cu promisiunile izbăvirilor viitoare. Iată
câteva exemple: „Israele, Robul Meu
pe care l-am ales și pe care nu te lepăd!” (Isaia 41:8-9; Isaia 49:3); „Nu-mi voi mai aduce aminte de
păcatele tale” (Isaia 43:25); „Vreau
să vă mai port, să vă sprijinesc și să vă mântuiesc” (Isaia 46:4); „Domnul, Răscumpărătorul lui Israel”
(Isaia 49:7; Isaia 44:22). În
capitolele 56-59, amenințările și asigurările continuă. Capitolele 56 și 58
condamnă mai ales ipocrizia și fățărnicia practicilor religioase lipsite de
trăiri interioare corespunzătoare. Soarta viitoare a Israelului este, însă,
asigurată și prezentată foarte clar în finalul cărții, care vestește Împărăția
viitoare (Isaia 61:3-9; Isaia 63:7-9, 14).
III.
Venirea „Zilei Domnului”: Tema
aceata, întâlnită în foarte multe alte cărți din Biblie, străbate mai toate
capitolele cărții lui Isaia. La evrei, ziua începea odată cu lăsarea
întunericului. Prima parte a zilei era deci „noaptea”. Cea de-a doua jumătate a
zilei era partea cea luminoasă, însorită. Răsăritul soarelui se întâmpla cam pe
la jumătatea acestei perioade. Cel ce nu ține seama de această realitate
evreiască va avea foarte puține șanse să înțeleagă bine profețiile despre „Ziua
Domnului”. O altă greșeală pe care o
fac oamenii este să echivaleze venirea „Zilei Domnului” cu sfârșitul lumii,
deși ea va marca doar trecerea dintr-o epocă terestră în alta, de la trista
existență sub păcat la fericirea desăvârșită din Împărăția viitoare, numită și
„așezarea din nou a tuturor lucrurilor” (Fapte 3:21). În prima parte a cărții, Isaia descrie declanșarea mâniei lui
Dumnezeu asupra lumii păcătoase (Isaia 2, 13, 24). Îngroziți, oamenii se vor
ascunde în peșteri (Isaia 2:19-21), pământul se va clătina și își va
altera foarte probabil poziția și orbita cerească (Isaia 13:13), relieful va
suferi modificări drastice (Isaia 11:15-16), catastrofele viitoare vor reduce
drastic populația planetei (Isaia 13:19-13; 24:1, 3, 6, 18-23). Vor fi vremuri
de război (Isaia 31:8-9). Sistemul rival politico-religios, numit generic și
emblematic „Babilon”, va fi zdrobit cu desăvârșire (Isaia 47:1, 5, 7, 9).
Descrierile din aceste versete sunt aproape identice cu cele din Apocalipsa
18:7-8, 17-19, 21. Cea de a doua
jumătate a Zilei Domnului este binecuvântata instaurare a nădejdii lui Israel:
Împărăția Mesianică.
IV. Împărăția Mesianică: Noul Testament debutează cu o serie de personaje pozitive care aveau ceva în comun: așteptau „mângâierea lui Israel”, „izbăvirea Ierusalimului”, pe Mesia și „Împărăția lui Dumnezeu” (Luca 2:25, 38; 24:21; Marcu 15:43). Speranța aceasta le era întreținută de pasajele profetice din vechime, multe dintre ele provenind din cartea profetului Isaia. Iată numai câteva dintre ele: „Domnul va instaura o împărăție peste toate neamurile pământului, le va învăța cum trebuie să umble înaintea Lui și le va pedepsi pe cele care vor refuza să-L asculte” (Isaia 2:2-4). „Odrasla va pune deoparte Ierusalimul și pe cei ce-l locuiesc ca să primească lauda și cinstea popoarelor (Isaia 4:2-6). „Domnia va fi pe umărul Lui.” Va fi numit „Domn al păcii”, va face ca domnia lui să crească și stăpânirea Lui va dăinui „de-acum și-n vei de veci” (Isaia 9:6-7). Relațiile dintre animale vor fi reașezate în buna conviețuire anterioară căderii în păcat și „pământul va fi plin de cunoștința lui Dumnezeu” (Isaia 11:6-9). Domnul îi va reașeza pe evrei în țara lor. În scopul acesta va seca Marea Egiptului și Râul cel mare de la nord, Eufratul (Isaia 11:15-16; 14:1-2). „Surzii vor auzi, ochii orbilor vor vedea, iar urmași lui Iacov” vor „sfinți” Numele lui Dumnezeu (Isaia 29:18, 22-24). Un împărat și voievozi vor stăpâni în liniște și pace peste țară (Isaia 32:1, 15-18). „Pustia și țara fără apă … va înflori ca trandafirul”, paraliticii și neputincioșii vor fi vindecați, iar în pustie vor țâșni ape și în pustietate pâraie. (Isaia 35:1-10). Va exista o nouă creație în cer și pe pământ. Oamenii vor trăi mult peste o sută de ani (Isaia 53:17-20). Capitolele 44-66 conțin o sumedenie de profeții despre Împărăția lui Dumnezeu. Toată mișcarea profetică a cărții gravitează spre momentul culminant al instaurări domniei lui Dumnezeu pe „un pământ nou și sub ceruri noi” (Isaia 65:17, 66:22). Este clar că niciunul dintre aceste pasaje n-a fost împlinit la cea dintâi venire a Domnului. Rămâne să le așteptăm cu credința că ele se vor împlini cu aceeași precizie matematică de care au beneficiat și cele împlinite de Domnul Iisus acum două mii de ani. Pentru cititorul pasionat de desfăşurările politice din lumea contemporană, capitolele 60-66 reprezintă o lectură fascinantă. Textul vesteşte reîntoarcerea evreilor în ţara lor, refacerea statului Isarel, criza mondială şi frământările care nu se vor rezolva decât la revenirea lui Iisus Hristos.
*va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu