CARTEA
BIBLICĂ ISAIA - COMENTARIU APROFUNDAT. Partea a treia
Alte
teme importante din cartea lui Isaia:
V.Cântarea
Babilonului - locuința celor morți și căderea lui Lucifer: Profețiile biblice sunt
câteodată rostiri cu straturi multiple. Plecând de la un eveniment istoric, ele
pot pătrunde dincolo de timp şi spațiu, în lumea nevăzută a realităților
spirituale. În capitolul 14, Isaia
pune în contrast odihna lui Israel cu veșnica neodihnă a Babilonului și a celor
ce s-au împotrivit planurilor lui Dumnezeu. Cântarea Babilonului se mai numește
și ,,Cântarea tristelor figuri tiranice din istorie”. Ea amintește de „Galeria
anti-eroilor” care au refuzat să creadă în Dumnezeu și să I se supună. „Iar când îţi va da Domnul odihnă după
ostenelile şi frământările tale şi după aspra robie care a fost pusă peste
tine, atunci vei cânta cântarea aceasta asupra împăratului
Babilonului şi vei zice: „Iată,
asupritorul nu mai este, asuprirea a încetat, Domnul a frânt
toiagul celor răi, nuiaua stăpânitorilor. Cel ce, în urgia lui, lovea
popoarele cu lovituri fără răgaz, cel ce, în mânia lui, supunea neamurile este
prigonit fără cruţare. Tot pământul se bucură acum de odihnă şi pace;
izbucnesc oamenii în cântece de veselie. Până şi chiparoşii şi cedrii din
Liban se bucură de căderea ta şi zic: De când ai căzut tu, nu se mai suie
nimeni să ne taie! Locuinţa
morţilor se mişcă până în adâncimile ei, ca să te primească la sosire, ea
trezeşte înaintea ta umbrele, pe toţi mai-marii pământului, scoală de pe
scaunele lor de domnie pe toţi împăraţii neamurilor. Toţi iau cuvântul ca
să-ţi spună: Şi tu ai ajuns fără putere ca noi, şi tu ai ajuns ca noi! Strălucirea
ta s-a pogorât şi ea în Locuinţa morţilor, cu sunetul alăutelor tale; aşternut
de viermi vei avea şi viermii te vor acoperi” (Isaia 14:3-11). Cartea lui Isaia este una dintre
puținele în care Dumnezeu ne vorbește despre soarta oamenilor de dincolo de
moarte. Pasajul acesta ne dă voie să aruncăm o scurtă privire dincolo de
impenetrabila poartă a Locuinței Morților. Ceea ce vedem acolo este tenebros și
instructiv totodată. Din strălucirea sclipitoare a celor care au stăpânit
altădată pe pământ n-au mai rămas decât umbrele. Toți aceia care au fost
uzurpatorii autorității lui Dumnezeu asupra omenirii stau acolo unul lângă
altul, într-un șir al rușinii, ca într-un negativ al fotografiei lor din viață.
Când împăratul Babilonului ajunge și el în Locuința Morților, „mai-marii
pământului” se scoală de pe scaunele lor de domnie. Toți
împărații neamurilor sunt acolo, imortalizați pe vecie pentru vina lor:
obrăznicia de a-și fi înălțat iluzoriile lor scaune de domnie ca rivale ale
Scaunului de domnie al cerului. Iată-i
resemnați și conștienți de căderea lor în dizgrația universală: „Și tu ai ajuns fără putere ca noi, și
tu ai ajuns ca noi!” Nu se poate să
nu remarcați ironia situației: împărații pământului stau ca niște umbre pe
scaunele de domnie, nenorociți, dar gata să se bucure oricând de nenorocirea
altuia. Rămași fără niciun fel de putere, ei se scoală batjocoritor să salute
venirea Babilonului, a marelui și strălucitorului Babilon, capul de aur din
vedenia lui Daniel (Daniel 2), alături de ei în rușinea lor veșnică. Ce repede
îi dau ei peste nas celui ce s-a crezut mai mare decât ei: „Şi tu ai ajuns
fără putere ca noi, şi tu ai ajuns ca noi!”
Acest „reportaj din Locuința Morților” scris de Isaia răspunde la două
întrebări pe care le-am auzit adesea: „Oare știu cei morți ceea ce se întâmplă
cu noi pe pământ? Oare ne vom recunoaște după moarte?” Dacă „împărații cei răi
ai pământului”, aflați acolo în condiții de aspră pedeapsă, au știut cine este
împăratul Babilonului și ce a făcut el pe pământ, oare nu vor ști aceste
lucruri cei neprihăniți care au ajuns acolo? Bineînțeles că le știu. Isaia pătrunde chiar mai adânc decât
stratul acestor „căzuți” ai istoriei și descoperă aventura „căderii” celui mai
mare rival temporar al lui Dumnezeu, Lucifer. El este rădăcina răului
universal, izvorul care i-a inspirat pe toți ceilalți să-și ridice vinovate
scaune de domnie în Împărăția lui Dumnezeu:
„Cum ai căzut din cer, Luceafăr strălucitor, fiu al zorilor! Cum ai
fost doborât la pământ, tu, biruitorul neamurilor! Tu ziceai în inima ta:
Mă voi sui în cer, îmi voi ridica scaunul de domnie mai presus de
stelele lui Dumnezeu; voi şedea pe muntele adunării dumnezeilor, la capătul
miazănoaptei; mă voi sui pe vârful norilor, voi fi ca Cel
Preaînalt. Dar ai fost aruncat în Locuinţa morţilor, în adâncimile mormântului!”
(Isaia 14:12-15). Isaia a pătruns
acolo unde numai unui „văzător” i-a fost îngăduit să pătrundă. O descriere
asemănătoare a căderii lui Lucifer găsim și în cartea profetului Ezechiel,
care-l vede pe Satana (împotrivitorul) ca sursă pentru vinovăția semeției celui
ce a stat temporar pe scaunul de domnie al Tirului (Ezechiel 28:12-16).
VI.
Profeția pedepselor pe care le va trimite judecata lui Dumnezeu asupra multor
popoare (Isaia 13-24).
VII.Un
interludiu istoric - motivația pedepsei lui Israel: Singurul pasaj de narațiune
istorică din cartea profețiilor lui Isaia se găsește în capitolele 36-39. Excepția
trebuie să ne pună pe gânduri ca să răspundem la două întrebări: De ce a ales
Duhul lui Dumnezeu prin Isaia exact aceste evenimente și nu altele și de ce
le-a plasat acolo unde le-a plasat în structura cărții? Este vorba despre trei
evenimente selecționate din mulțimea de altele la care a asistat Isaia și este
vorba despre plasarea lor exact la finalul secțiunii asemuită cu Vechiul
Testament (Isaia 1-39). Deci, ce avem de învățat din pățaniile descrise în
Isaia 36-39? Părerea mea este că în ele ni se spune de ce a trebuit să fie dus
poporul lui Dumnezeu în robie. Ele sunt o metaforă istorică cu un mesaj
corespunzător cărții lui Maleahi. Cele patru capitole ilustrează trei
teste la care l-a supus Dumnezeu pe Ezechia, unul din cei ce au stat pe tronul
de la Ierusalim: testul invaziei (cap. 36-37), testul bolii (cap. 38) și testul
admirației (cap. 39). Mesajul lor este că Dumnezeu poate oricând să
rezolve problemele cauzate de dușmanii din afara neamului său de bolile care-l
macină dinăuntru, dar este obligat să-l pedepsească atunci când poporul Său,
privilegiat să aibă un asemena Dumnezeu, uită de El și cade în teribilul păcat
al mândriei. Dumnezeu „vorbește când într-un fel când într-altul, numai omul nu
ia seama” spune Elihu în cartea Iov. Mesajele Lui din istorie sunt mai greu de
desprins pentru unii. Este însă clar că, atunci când se va scrie adevărata
istorie a lumii, se va vedea clar că în spatele tuturor evenimentelor n-au stat
nici „crizele socio-economice”, nici „voința de putere” și nici „personalitățile
excepționale” ale rasei umane. Nu! În spatele istoriei este întotdeauna
Dumnezeu, pentru că este istoria Lui în lumea Lui pentru împlinirea
planului Lui. Evenimentele sunt descrise pe larg în 2 Regi 18-19 și 2
Cronici 32.
1.Testul
invaziei: Isaia îl înștiințase deja pe Ezechia că vor veni asirienii
iar acum cetatea este înconjurată din toate părțile. Asiria cucerise regatul de
nord al Israelului și acum era la porțile Ierusalimului, după ce cucerise toate
cetățile fortificate de pe traseu. Dacă
citiți cu atenție cuvintele lui Rabșache, purtătorul de cuvânt trimis să
negocieze cu iudeii veți învăța multe din tactica războaielor de atunci, dar și
despre tactica folosită de Satan, dușmanul sufletelor noastre, atunci când ne
asediază. Rabsache a pozat într-o
persoană sigură de sine și de biruință. El a căutat să-i biruiască pe cei din
cetate fără luptă, doar prin vorbiri amenințătoare. Satan încearcă să ne
paralizeze prin frică, injectându-ne otrava mortală a îngrijorărilor. Ca și el,
Rabșache a știut că cea mai importantă armă pe care o aveau iudeii era
credința, așa că și-a focalizat atacul exact în direcția aceea: „Rabşache le-a zis: Spuneţi lui
Ezechia: Aşa vorbeşte marele
împărat, împăratul Asiriei: Ce este încrederea aceasta pe care te bizui? Eu îţi
spun că acestea sunt vorbe în vânt; pentru război trebuie chibzuinţă şi putere.
În cine ţi-ai pus dar încrederea, de te-ai răsculat împotriva mea? … Dar
poate că îmi vei spune: Ne încredem în Domnul, Dumnezeul nostru! Dar nu este El
acela ale cărui înălţimi şi altare le-a îndepărtat Ezechia, zicând lui Iuda şi
Ierusalimului: Să vă închinaţi înaintea acestui altar?” (Isaia 36:6-7). Paralel cu frica, Rabșache le-a oferit
iudeilor promisiunea unor răsplătiri mari dacă se vor supune: „Acum fă o învoială cu stăpânul meu,
împăratul Asiriei, şi-ţi voi da două mii de cai; să vedem dacă poţi face rost
de călăreţi ca să încalece pe ei! … Căci aşa vorbeşte împăratul Asiriei: Faceţi pace cu mine, supuneţi-vă mie,
şi fiecare din voi va mânca din via lui şi din smochinul lui şi va bea apă din
fântâna lui, până voi veni şi vă voi lua într-o ţară ca a voastră, într-o ţară
plină de grâu şi de vin, o ţară plină de pâine şi de vii!” (Isaia 36: 8,
16-17). Cu Dumnezeu, răul este
trecător, urmat întotdeauna de un mare bine. Cu Rabșache și cu Satan, lucrurile
stau întotdeauna pe dos; binele promis este de scurtă durată, urmat întotdeauna
de un sfârșit tragic. Dușmanul lui
Dumnezeu vrea să te convingă că darurile lui sunt la fel de bune ca ale lui
Dumnezeu și că el este mult mai demn de crezare decât Dumnezeu. Sună familiar?
Este tactica străveche cu care s-a apropiat și de Adam și Eva. „Aşa vorbeşte împăratul: Nu vă lăsaţi
amăgiţi de Ezechia, căci nu va putea să vă izbăvească. Nu vă lăsaţi mângâiaţi
de Ezechia cu încrederea în Domnul, când vă zice: Domnul ne va izbăvi şi
cetatea aceasta nu va fi dată în mâinile împăratului Asiriei. Nu vă lăsaţi amăgiţi de Ezechia, când
vă zice: Domnul ne va izbăvi. Oare dumnezeii neamurilor au izbăvit ei fiecare
ţara lui din mâna împăratului Asiriei? Unde sunt dumnezeii Hamatului şi
Arpadului? Unde sunt dumnezeii din Sefarvaim? Şi unde sunt dumnezeii Samariei?
Au izbăvit ei Samaria din mâna mea? Dintre toţi dumnezeii acestor ţări, care
din ei şi-au izbăvit ţara din mâna mea, pentru ca Domnul să izbăvească
Ierusalimul din mâna mea?” (Isaia 36: 14-15, 18). Când ești atacat, ridică scutul credinței ca să faci față
săgeților arzătoare (Efes. 6:16) și nu te târgui niciodată cu Satan: „Dar ei au tăcut şi nu i-au răspuns o
vorbă, căci împăratul dăduse porunca aceasta: Să nu-i răspundeţi!” (Isaia
21). Fă ceea ce a făcut Ezechia:
stai de vorbă cu Dumnezeu. Încrede-te în cuvintele și sprijinul Lui. Nu toate victoriile sunt la fel de
spectaculare ca aceasta, dar putem învăța de la Ezechia ce trebuie și noi să
facem atunci când suntem atacați de dușmanul sufletelor noastre. Du-te la Domnul cu problema ta. O
durere împărtășită se înjumătățește, iar o bucurie se dublează, dar câștigi
mult mai mult când faci acest lucru cu Dumnezeu, nu doar cu oamenii. Dumnezeu
știe ce ți-a spus dușmanul și are un plan perfect de contraatac. Du-te înaintea Lui prin credință și
roagă-te. Caută voia Lui și apoi ascult-o. Vorbele dușmanului caută să te
descurajeze, Cuvântul lui Dumnezeu vrea să te încurajeze. Primul lucru pe care
ți-l va spune Dumnezeu întotdeauna este „Nu te teme!” (Isaia 37:6). Atâta timp
cât Îl vezi domnind pe tronul cerului, n-ai de ce să te temi. Ocupă-te să-L glorifici pe Dumnezeu în
criza ta. Așa a făcut și Ezechia! L-a pus pe Dumnezeu în epicentrul întregii
situații: „Poate că Domnul Dumnezeul
tău a auzit cuvintele lui Rabşache, pe care l-a trimis împăratul Asiriei,
stăpânul său, să batjocorească pe Dumnezeul cel viu şi poate că Domnul,
Dumnezeul tău, îl va pedepsi pentru cuvintele pe care le-a auzit. Înalţă dar o
rugăciune pentru rămăşiţa care a mai rămas (…) Doamne al oştirilor, Dumnezeul
lui Israel, care şezi pe heruvimi! Tu eşti singurul Dumnezeu al tuturor
împărăţiilor pământului! Tu ai făcut cerurile şi pământul! Doamne,
pleacă-Ţi urechea şi ascultă! Doamne, deschide-Ţi ochii şi priveşte! Auzi toate
cuvintele pe care le-a trimis Sanherib, ca să batjocorească pe Dumnezeul cel
viu! Este adevărat, Doamne, că împăraţii Asiriei au pustiit toate ţările şi
ţările lor şi că au aruncat în foc pe dumnezeii lor, dar ei nu erau
dumnezei, ci erau lucrări făcute de mâinile omului, de lemn şi de piatră. De
aceea i-au nimicit. Acum, Doamne, Dumnezeul nostru, izbăveşte-ne din mâna lui
Sanherib, ca toate împărăţiile pământului să ştie că numai Tu, Doamne, eşti
Dumnezeu!” (Isaia 37: 4, 16-20). „Sfințească-se
Numele Tău” trebuie să fie primul rând din toate rugăciunile noastre, așa cum
ne-a învățat Domnul Iisus în rugăciunea „Tatăl nostru”. Anticipează intervenția divină. Sanherib L-a insultat pe Dumnezeul
lui Israel, dar a murit în „casa dumnezeului lui” în care-și pusese nădejdea.
Ce mare ironie! Dumnezeu știe să-i înfrunte pe dușmanii tău mult mai bine de
cât ai face-o tu. Încrede-te în
Dumnezeu și după biruință. Asirienii pustiiseră țara. Agricultura era la
pământ. Semănăturile fuseseră făcute una cu pământul. În ciuda acestei
situații, Dumnezeu promite poporului Lui un seceriș bogat. Viitorul este
întotdeauna în mâna Domnului. Dumnezeu
a răspuns la rugăciunea lui Ezechia și a trimis asirienilor vestea unei
răzmelițe începute într-un alt colț al imperiului (Isaia 37:7-8), așa că ei au
trebuit să ridice asediul și să plece. În ultima noapte dinaintea plecării
însă, Dumnezeu a trimis un înger care le-a omorât „o sută optzeci și cinci de
mii de oameni”. Pentru iudei însă au răsărit zorile libertății! Viitorul este atât de luminos cât sunt
promisiunile lui Dumnezeu.
2.
Testul bolii: În floarea vârstei (Isaia 38: 10), Ezechia s-a
îmbolnăvit (Isaia 38: 21) și i s-a spus că trebuie să moară (Isaia 38: 1).
Evenimentul s-a petrecut înainte de evenimentele descrise în capitolele
anterioare (36 și 37). „Du-te şi
spune lui Ezechia: Aşa vorbeşte Domnul, Dumnezeul tatălui tău David: Am auzit
rugăciunea ta şi am văzut lacrimile tale. Iată că voi mai adăuga încă
cincisprezece ani la zilele vieţii tale. Te voi izbăvi pe tine şi cetatea
aceasta din mâna împăratului Asiriei; voi ocroti cetatea aceasta.” (Isaia
38:5-6). Ezechia știa deja că
trupele asiriene se îndreptau spre el. Ce situație imposibilă! Dușmanul pe drum
și împăratul pe moarte! Reacția
lui Ezechia a fost normală. Marea majoritatea a oamenilor aflați în pragul
morții ezită să facă „marele pas”. Moartea își are tenebrele ei! N-am fost
creați pentru moarte, ci pentru viață. Moartea rămâne marele nostru dușman,
ultimul care va fi învins în drumul pe care ni l-a pregătit Dumnezeu spre viața
veșnică. Într-un limbaj tipic
oriental, Ezechia aseamănă moartea cu trecerea printr-o poartă (v. 10), cu cort
demontat și mutat în altă parte (v. 12), ca un fir rupt dintr-o țesătură și
aruncat (v. 12), ca un atac mortal din partea unui animal (v. 13). Disperat
ca-ntr-o cădere liberă, Ezechia se apucă disperat de lanțul rugăciunii și al
promisiunilor din Cuvântul lui Dumnezeu (v. 17), care-i dau nădejde și-l fac să
spere că va mai putea să-l laude în continuare pe Dumnezeu pentru lucrările Lui
minunate (v. 16-20). În plus,
Ezechia era preocupat și de soarta împărăției, de viitorul poporului care îi
fusese încredințat de Dumnezeu. „Cântarea
lui Ezechia, împăratul lui Iuda, cu prilejul bolii şi însănătoşirii lui. Ziceam: În cei mai buni ani ai vieţii
mele trebuie să mă duc la porţile Locuinţei morţilor! Sunt pedepsit cu
pierderea celorlalţi ani ai mei, care-mi mai rămân! Ziceam: Nu voi mai vedea pe Domnul, pe Domnul, în pământul celor
vii; nu voi mai vedea pe niciun om în Locuinţa morţilor! Locuinţa mea este
luată şi mutată de la mine, ca o colibă de păstori. Îmi simt firul vieţii tăiat
ca de un ţesător, care m-ar rupe din ţesătura lui. Până diseară îmi vei pune
capăt. Am strigat până dimineaţa; ca
un leu îmi zdrobise toate oasele! Până diseară îmi vei pune capăt. Ciripeam ca o rândunică, croncăneam ca
un cocor şi gemeam ca o porumbiţă. Ochii-mi priveau topiţi spre cer: Doamne,
sunt în necaz, ajută-mă! Ce să mai spun? El mi-a răspuns şi m-a ascultat. Acum
voi umbla smerit până la capătul anilor mei, după ce am fost întristat astfel. Doamne, prin îndurarea Ta se bucură
omul de viaţă, prin ea mai am şi eu suflare, căci Tu mă faci sănătos şi îmi dai
iarăşi viaţa. Iată, chiar suferinţele mele erau spre mântuirea mea; Tu ai găsit
plăcere să-mi scoţi sufletul din groapa putrezirii. Căci ai aruncat înapoia Ta toate păcatele mele! Căci nu Locuinţa morţilor Te laudă, nu moartea Te măreşte şi cei
ce s-au pogorât în groapă nu mai nădăjduiesc în credincioşia Ta. Ci cel viu,
da, cel viu Te laudă, ca mine astăzi. Tatăl face cunoscut copiilor săi
credincioşia Ta. Domnul m-a mântuit!
De aceea, în toate zilele vieţii noastre, vom suna din coardele instrumentelor noastre în Casa Domnului.” Adâncimea încercărilor prin care ne
trece ne arată înălțimea harului care ne eliberează. Boala și moartea nu sunt
în mâna omului, dar sunt cu siguranță în mâna lui Dumnezeu. Leacul recomandat
pentru Ezechia, o turtă de smochine pusă peste buba lui mortală nu a fost și nu
este de-atunci un „leac” puternic. Puterea a fost a Domnului, nu a smochinelor. Dumnezeu a fost „extravagant” cu
Ezechia și i-a dat un semn în locurile cerești! „Şi iată semnul din partea Domnului după care vei cunoaşte că
Domnul va împlini cuvântul pe care l-a rostit: voi întoarce înapoi cu zece
trepte umbra treptelor cu care s-a pogorât soarele pe cadranul lui Ahaz. Şi
soarele s-a dat înapoi cu zece trepte de pe treptele pe care se pogorâse”
(Isaia 38:7-8). O turtă de smochine
și întoarcerea soarelui pe cer … care credeți că a fost minunea mai mare?
Părerea mea este că doar pentru noi există ordine de mărime ale minunilor.
Pentru Dumnezeu, toate minunile sunt la fel.
3.
Testul admirației: Amănuntele acestei întâmplări le puteți citi în
2 Cron. 32:31. După primele două, de care a trecut cu bine, la cel de a treilea
a căzut lamentabil. Ceea ce n-a reușit o întreagă armată dușmană și o boală
cumplită a reușit „lingușirea” și lăudăroșia. Pe cine nu reușește să-l distrugă
prin răgnetul de leu, Satan îi atacă prin perfidia unui șarpe. Trimișii Babilonului i-au făcut o
vizită și i-au adus un dar, vezi Doamne, pentru că aflaseră despre
însănătoșirea lui și se bucurau. În loc să se smerească pe sine și să-L înalțe
pe Dumnezeu cu această ocazie, Ezechia „a lăsat garda jos”, nu și-a dat seama
că are de a face cu dușmani și lingușirea i-a cauzat o rană mai mortală decât
boala pe care o avuse. Rădăcina și cununa tuturor păcatelor care ne despart de
Dumnezeu este mândria. Lingușit de atitudinea babilonienilor, Ezechia s-a
purtat nebunește: „Ezechia
s-a bucurat şi a arătat trimişilor locul unde erau lucrurile lui de preţ,
argintul şi aurul, miresmele şi untdelemnul de preţ, toată casa lui de arme şi
tot ce se afla în vistieriile lui: n-a rămas nimic în casa şi în ţinuturile lui
pe care să nu li-l fi arătat” (Isaia 39:2).
Lăudăroșenia lui a atras lăcomia babilonienilor. Izbăvirea i-a provocat
căderea, iar semeția a adus asupra poporului său robia. Sămânța de mândrie a
lui Ezechia avea să rodească apoi în teribilele fapte ale fiului său, Manase;
cel care a pecetluit pedeapsa robiei (2 Regi 21:11-15) și, conform tradiției,
și acela care l-a tăiat în două cu ferestrăul pe profetul Isaia: „Atunci Isaia a zis lui Ezechia: Ascultă
Cuvântul Domnului oştirilor! Iată, vor veni vremurile când vor duce în
Babilon tot ce este în casa ta şi tot ce au strâns părinţii tăi până în
ziua de azi; nimic nu va rămâne, zice Domnul. Şi vor lua din fiii tăi,
ieşiţi din tine, pe care-i vei naşte, ca să-i facă fameni în casa împăratului
Babilonului” (Isaia 39:6). Ca un
simbol al întregului Israel, Ezechia a trebuit disciplinat prin robia
Babiloniană. Capitolul 39 din Isaia, corespondentul cărții profetului Maleahi
cu care se încheie Vechiul Testament, conține amenințarea cu pedeapsa care va
veni. Parafrazându-l pe Maleahi, putem spune că, din pricina lui Ezechia „țara
a fost lovită cu bluestem” (Mal.4:6). Exilarea
lui Israel în Babilon n-a însemnat în niciun fel neputința lui Dumnezeu. Cele
trei evenimente istorice relatate de Isaia au dovedit cu prisosință că Iehova
are toată puterea pe pământ (Isaia 37:22-29), în cer (Isaia 38:7-8) și în
bunăstarea copiilor Săi (Isaia 38:21). Aducând acest mesaj în contextul nostru
istoric, „căderea” creștinismului nu înseamnă în niciun fel neputința lui
Hristos sau „moartea lui Dumnezeu” (Nische)! Și Hristos și Dumnezeu sunt la fel
de atotputernici că întotdeauna. Apostații Bisericii se vor trezi și ei în
„Babilonul” Apocalipsei, ca pedeapsă pentru decadența lor. Vai de cei din
Laodicea (Apocalipsa 3:14-22). Cum
de s-a mai îndurat Dumnezeu de evrei și, neuitându-i în Babilon, le-a mai dat
un viitor și o speranță? La această
întrebare putem răspunde împreună cu toți copiii lui Dumnezeu din toate
veacurile: „Viitorul e bun nu pentru că noi suntem buni, ci pentru că Dumnezeu
nostru este bun!”
VIII.
Mesaje pentru cei ce doresc să-l slujească în ascultare pe Dumnezeu (Isaia
25-26, 54, 61-62).
Importanța
cărții lui Isaia: Profețiile
lui Isaia sunt relevante pentru toate generațiile. Ca „evanghelist”, purtător
de vești bune, Isaia trece dincolo de tragismul misiunii sale și de tristețea
circumstanțelor politico-religioase, pentru a vesti vremurile de har și
binecuvântare pe care le va aduce Mesia la cea de-a doua venire a Sa. Este o mare rușine că așa de puțini
creștini sunt familiarizați astăzi cu cartea din care au citat cel mai mult
Domnul Iisus și apostolii. De ce
trebuie să citim și să studiem profeţia lui Isaia? Pentru că este parte
din Cuvântul lui Dumnezeu. Toată
Scriptura este insuflată de Dumnezeu și de folos ca să ne dea „înțelepciunea
care duce la mântuire”. Prin excelență, cartea lui Isaia este cea care pomenește
cel mai mult despre „mântuire” (până și numele autorului ei vorbește despre
aceasta!). Este o foarte bună introducere
la conținutul întregii Biblii. Dacă
ți se pare că Bilia este o carte prea mare ca s-o înțelegi, începe cu cartea
profetului Isaia. Ea te va familiariza cu toate temele majore ale Bibliei. Este o foarte bună introducere în
domeniul profetic. Nu la întâmplare
a fost aleasă să deschidă secțiunea cărților profetice din Vechiul Testament.
Ea prezintă caracterul tuturor cărților profetice: protest pentru prezent și
promisiuni pentru viitor. Este foarte ușor să vezi cum mare parte din
prezicerile ei s-au împlinit prin venirea Domnului Iisus în lume. Este o punte de trecere între cele
două Testamente. Noul Testament este
anunțat în cel vechi, iar Vechiul Testament se împlinește plenar în cel nou.
Semnificativ, termenul „nou” nu se prea găsește în Vechiul Testament. El apare
însă de foarte multe ori în cartea profetului Isaia. Este o anunțare a lucrării Domnului Iisus. Cel venit în lume ca Fiu al lui Dumnezeu a spus: „Cercetaţi Scripturile,
pentru că socotiţi că în ele aveţi viaţa veşnică, dar tocmai ele mărturisesc
despre Mine.” (Ioan 5:39). Cartea lui Isaia ne ajută să-L înțelegem
pe Iisus Hristos mai bine ca oricare altă carte din Scripturile evreiești. Când
citești Isaia 53 te aflii dintr-o data în fața Crucii și înțelegi că „prin
rănile Lui am fost tămăduiți”. Este
ca o lupă prin care-L vedem mai clar pe Dumnezeu. Proorocul Osea ne recomandă: „Să cunoaştem, să căutăm să
cunoaştem pe Domnul! Căci El Se iveşte ca zorile dimineţii şi va veni la noi ca
o ploaie, ca ploaia de primăvară, care udă pământul!” (Osea 6:3). Partea vizionară din cea de a doua
jumătate a cărții este o revelație de mari dimensiuni a planului, puterii și
persoanei lui Dumnezeu. Perspectiva viitorului din timp și spațiu descris acolo
este o panoramă la care am face bine să privim cu foarte multă atenție.
SCHIŢA
CĂRŢII:
I.
PROFEŢIILE MÂNIEI 1-39: a. Judecată asupra lui Iuda, 1:1-31; b.
Ziua Domnului, 2:1-4:6; c. Pilda cu via Domnului, 5:1-30; d. Chemarea lui Isaia
în slujbă, 6:1-13; ASIRIA CUCEREŞTE ISRAELUL: e. Semnul lui Emanuel, 7:1-25; f.
Semnul lui Maher-Şalal-Haş-Baz, 8:1-22; g. Profeţia despre venirea lui Mesia,
9:1-7; h. Judecata lui Efraim, 9:8-10:4; DUMNEZEU PEDEPSEŞTE ASIRIA: Asirianul
smerit, 10:5-34; ÎMPĂRĂŢIA LUI MESIA 11-12; Judecata împotriva neamurilor,
13:1-23:18; VREMEA SFÎRŞITULUI: a. Necazul cel mare, 24:1-23; b. Laudă pentru
împărăţie, 25:1-12; c. Cântarea împărăţiei, 26:1-21; d. Propăşirea lui Israel
în împărăţie, 27:1-13; e. Cele şase „vai-uri”, 28:1-34:17; f. Venirea
împărăţiei, 35:1-10; SCURTĂ INCURSIUNE ISTORICĂ: a. Ezechia scapă de asirieni,
36:1-37:38; b. Ezechia scapă de moarte, 38:1-22; c. Păcatul lui Ezechia, 39:1-8.
II. PROFEŢIILE MÂNGÂIERII 40-66: a. Mângâiere prin izbăvire, 40:1-11; b. Mângâiere prin Domnul, 40:12-41:29; c. Mângâiere prin Robul Domnului 42:1-44:27; d. Mângâiere prin bunăvoinţa lui Cir, 44:28-45:25; e. Mângâiere prin pedepsirea Babilonului, 46:1-48:22; PROFEŢII DESPRE MESIA: a. Lucrarea lui Mesia, 49:1-26; b. Ascultarea lui Mesia, 50:1-11; c. Mesia încurajează Israelul, 51:1-52:12; d. Mesia suferă pentru ispăşire, 52:13-53:12; e. Mesia promite refacerea lui Israel, 54:1-17; f. Mesia cheamă toate popoarele, 55:1-56:8; g. Mesia avertizează pe cei răi, 56:9-57:21; UN VIITOR GLORIOS PENTRU ISRAEL: a. Adevărata pocăinţă, 58:1-59:21; b. Ierusalimul zidit din nou, 60:1-22; c. Vestirea mântuirii, 61:1-11; d. Venirea mântuirii, 62:1-12; e. O zi de răzbunare a Domnului, 63:1-6; f. Rugăciunea rămăşiţei, 63:7-64:12; g. Dumnezeu răspunde rămăşiţei, 65:1-16; h. Evenimentele glorioase de la sfârşit, 65:17-66:24.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu