joi, 22 iunie 2023

O ISTORIE A ROMÂNIEI - decembrie 1989 - zilele noastre. Partea a cincea.

 

O ISTORIE A ROMÂNIEI - decembrie 1989 - zilele noastre. Partea a cincea

Anii 2000-2004:

1. Atotputernicul Năstase:

 După hărmălaia guvernării CDR, revenirea la putere a PSD (noua denumire a PDSR, după fuziunea cu PSDR-Sergiu-Cunescu) aducea măcar o speranţă: stabilitatea politică, generată de un partid disciplinat, condus cu mână forte de Adrian Năstase şi aflat în consens politic cu preşedintele Ion Iliescu. Guvernarea Năstase a consolidat firava creşere economică începută în anul 2000. De remarcat este faptul că, în timp ce cursul euro creştea vertiginos - de la 19.900 de lei/euro în 2000 la 40.500 de lei/euro în 2004 - inflaţia a scăzut continuu şi a ajuns pentru prima dată la o singură cifră în 2004 (9,7). Cu un leu tot mai slab, dar şi cu o inflaţie tot mai mică, Produsul Intern Brut al României din acei ani ajungea la performanţe fără precedent. Creşterea economică a fost, în 2000, de 2,1%, pentru ca în 2004 să ajungă la 8,5%. Asta în condiţiile în care deficitul bugetar a scăzut constant. Abia în ultimul an al mandatului Năstase deficitul bugetar a crescut brusc - veneau alegerile. Din ce a venit creşterea economiei, în perioada 2000-2004? La această întrebare a răspuns analistul economic Ilie Şerbănescu: „Eliberarea cursului de schimb, dublată de o reducere a impozitului pe profitul realizat din activităţile de export a impulsionat decisiv exporturile, fapt care a adus mai multă valută în economie şi a ajutat inclusiv la reducerea deficitului bugetar”.

Pixul lui Mischie: Guvernul PSD a preluat în mod „creative” legea descentralizării finanţelor publice, adoptată de guvernarea anterioară. Potrivit acestei legi, semnificative resurse financiare n-au mai luat calea bugetului central, ci au rămas în mâinile autorităţilor locale şi, mai ales, judeţene. Şefii de Consilii Judeţene sau început să redistribuie discreţionar aceste resurse către localităţile din subordine, cumpărând astfel loialităţi politice. „Emblema” acestui mod de guvernare a fost preşedintele CJ Gorj, Nicolae Mischie, care a afirmat că soarta comunelor din judeţ stă în pixul lui. Aşa s-a născut conceptul de baroni locali, ca exponenţi au puterii locale absolute şi corupte. În acelaşi context, apare pentru prima oară o noutate: datoria publică locală. Autorităţile locale prind curaj şi încep să emită obligaţiuni sau alte titluri de valoare, garantate cu veniturile locale, independente de bugetul de stat.

Temelia boom-ului imobiliar: O altă noutate a acestei guvernări este implementarea pe scară largă a creditului ipotecar, germenele viitoarelor creşteri economice şi al boom-ului imobiliar, dar şi al crahului ce a urmat. Programele ipotecare ale Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe şi posibilitatea oricărui cetăţean de a garanta cu viitoarea locuinţă a animat semnificativ acest sector, dar a dus şi la creşterea preţurilor locuinţelor. Este şi momentul în care iau amploare masive investiţii publice în construcţii, cum ar fi realizarea celor 400 de săli de sport, lucrări atribuite în general clientelei politice. Un nărav care nu a dispărut nici până în ziua de azi.

Vând ieftin, cumpăr scump: Guvernarea Năstase a marcat fundamental supremaţia deciziei politice asupra celei economice. În contextul în care România aspira la aderarea la NATO şi la UE, guvernul a luat cel puţin două decizii menite a-i uşura atingerea acestor obiective: privatizarea Petrom în beneficiul austriecilor de la OMV şi contractul pentru construirea autostrăzii Transilvania în beneficiul firmei americane Bechtel. Prima a atras mult prea puţini bani la buget, prin preţul stabilit şi prin valoarea redevenţei de concesiune. Cea de-a doua secătuieşte acelaşi buget prin modul în care a fost negociat contractul.

Primele „pensii nesimţite”: În anul 2001 a intrat în vigoare o nouă lege a pensiilor, care ţinea seamă de principiul contributivităţii. Doi ani mai târziu, guvernul deschidea prima uşiţă spre calea ce avea să fie numită „pensiile nesimţite”. Guvernul adopta o ordonanţă de urgenţă prin care pensiile diplomaţilor nu mai erau calculate pe principiul contributivităţii, ci ca procent (80%) din salariul avut la sfârşitul carierei. Au urmat în 2004, pe aceeaşi procedură, funcţionarii din penitenciare, magistraţii şi personalul auxiliar din instanţe. Fenomenul „pensii nesimţite” era abia la început.

Adrian Năstase - „patru case”, nişte ouă şi câţiva baroni locali: Politician de forţă, de profesie jurist, Adrian Năstase a condus Guvernul României în perioada 2000-2004, o perioadă extrem de importantă în pregătirea aderării la Uniunea Europeană. Împarte cu pesediștii şi predecesorii CDR-işti vina pentru pierderea contactului cu grupul fruntaş de ţări din regiune care s-au integrat în structurile euro-atlantice. Cât timp s-a aflat în fruntea guvernului au existat numeroase scandaluri legate de acte de corupţie, pe de o parte, şi de acţiuni de intimidare şi/sau controlare, de diverse căi, a presei incomode. Pentru atingerea criteriilor politice de integrare în UE, România trebuia să îndeplinească două obiective, strâns legate între ele: independenţa puterii judecătoreşti şi înlăturarea corupţiei. Rapoartele organizaţiilor neguvernamentale de prestigiu care monitorizau procesul de integrare al ţării noastre, analizele şi studiile elaborate de instituţiile Uniunii Europene pentru evaluarea celor două obiective politice în perioada 2000-2004 au evidenţiat faptul că, după 2001, fenomenul corupţiei s-a extins şi s-a agravat în România. Guvernul Adrian Năstase a reuşit „performanţa” de a transforma corupţia în politică oficială de stat. Celelalte „performanţe” ale Guvernului PSD la materia anticorupţie s-au măsurat în lipsa voinţei politice de a combate flagelul corupţiei din România, dar şi în ineficienţa şi mimarea aplicării măsurilor de reformă a societăţii româneşti. În loc să ia măsurile necesare de combatere a acestui fenomen, Guvernul Adrian Năstase a oferit pe bandă rulantă facilităţi fiscale şi a şters cu buretele datoriile societăţilor comerciale rău-platnice, pe criterii clientelare, cazul RAFO fiind elocvent în acest sens. Mai mult decât atât, Guvernul Năstase a folosit legea pentru instituţionalizarea corupţiei, prin proiecte guvernamentale care, în loc să ofere protecţie socială pentru categoriile defavorizate, au îmbogăţit baronii locali din teritoriu. Prin blocarea reformei justiţiei şi politizarea corpului magistraţilor, justiţia a ajuns într-o situaţie dezastruoasă, fără precedent după decembrie 1989. Astfel, sub patronajul unui act de justiţie ineficient şi politizat, fenomenul corupţiei a atins cote alarmante, cuprinzând toate eşaloanele puterii psd-iste, centrale şi locale. La sfârşitul anului 2004, eşecul PSD în lupta împotriva corupţiei a fost ilustrat şi în percepţia populaţiei; în sondajele de opinie, corupţia era identificată ca principala îngrijorare a românilor şi prima problemă ce trebuie rezolvată în România. De altfel, această situație va cântări greu în alegerile care l-au opus lui Traian Băsescu în 2004. După pierderea acestora, Năstase a devenit preşedinte al Camerei Deputaţilor, funcţie pe care s-a văzut nevoit să o abandoneze în urma pierderii sprijinului politic al PSD, în urma vehiculării numelui său în mai multe dosare de corupţie. De altfel, a și fost cercetat și condamnat în mai multe dosare penale, cel mai mediatizat caz fiind cel în legătură cu blocul din strada Zambaccian. Un alt fenomen puternic legat de perioada în care PSD s-a aflat sub influenţa lui Adrian Năstase este acela al „baronizării” României, intrarea unor judeţe întregiu sub influenţa clientele politice a social-democraţilor, care ajunsese să deţină deopotrivă conducerea administraţiei locale şi a celor mai profitabile afaceri din zonă. „Un clasic în viaţă: e citat cu sfinţenie ori de câte ori comite erori”, spunea despre el Tia Şerbănescu. Replica legată de număratul ouălor este doar una dintre erorile momerabile.

CONSIDERAȚII: REŢETA SIMPLĂ A UNEI RELANSĂRI DIFICILE: 2001-2004: Obosiţi de tranziţia către capitalism, sătui de sărăcie şi ne mai înţelegând exact ce li se întâmplă, românii îl aduc din nou la Cotroceni pe Ion Iliescu la finalul anului 2000. Acesta îl trimte la Palatul Victoria pe Adrian Năstase, care face un guvern puternic, bine susţinut în parlament, dar care preia o ţară cu moralul la pământ. Deşi construieşte un guvern politic, Năstase cooptează în echipa sa numeroşi tehnocraţi pe care îi va propulsa mai apoi şi politic, acordându-le funcţii şi putere în partidul de guvernare. Obiectivele majore ale perioadei sunt aderarea la NATO şi la Uniunea Europeană iar Năstase invită din nou experţii FMI să acorde asistenţă României. Aceştia sunt de acord cu măsurile de protecţie socială promovate de guvernarea de stânga dar pun o singură condiţie - salariile însumate ale bugetarilor nu trebuie să depăşească 5% din PIB. Acest lucru induce o frână puternică pentru toate salariile din economie, lăsând un avans serios creşterii de productivitate. Ca efect imediat cursul de schimb dă tendinţe de stabilitate şi Banca Naţională este cea care începe să cumpere agresiv valută pentru a induce aprecierea euro. Nu de alta dar, întors la Banca Naţională, Mugur Isărescu păstrează stimularea exporturilor între obiectivele de bază. În paralel BNR se pregăteşte de ţintirea inflaţiei, obiectiv aflat încă în contradicţie cu măsurile de stimulare a creşterii economice. Începând din 2001 Produsul intern brut reintră pe un traiect de creştere agresivă cu 5,7% în primul an, 5% în 2002, 4,9 în 2003, culminând cu un neverosimil 8,3% în 2004. În acelaşi an România este acceptată în NATO şi imediat investiţiile străine directe explodează. Inflaţia intră în acelaşi timp sub 10%. Banca Naţională pregăteşte convertibilirtatea totală a leului şi de la finalul anului 2004 leul este lăsat să se aprecieze. În următorii doi ani cursul euro avea să scadă de la 4,2 până la 3,1 în 2007. Şomajul scade permanent coborând sub 6% la finalul mandatului lui Adrian Năstase. Totuşi perioada respectivă nu poate fi caracterizată ca fiind una de explozie a nivelului de trai, acesta fiind restricţionat de acordul cu FMI. Totuşi salariul real în dolari se dublează urcând spre 200 de dolari la finalul perioadei. Abia din 2003 când românilor li se permite treptat accesul la credite de consum nivelul de trai înregistrează o creştere, în ciuda faptului că salariile urcau mult mai lent. Guvernarea Adrian Năstase păstrează însă lumini şi umbre. Din ultima categorie fac parte privatizările controversate ale marilor companii naţionale din domeniul energetic. Distribuţiile de gaze şi Petromul devin în sfârşit proprietăţi ale unor investitori străini, dar contractele de privatizare au clauze păguboase iar sumele încasate de stat nesemnificative.

Ce a însemnat guvernul Năstase pentru economia României?

Creşterea economică. După o scădere accentuată, în ultimul an al ciclului 1996-2000, România a înregistrat creştere economică, în 2000, anul în care premier a fost Mugur Isărescu. O creştere de 1,8%. În mandatul lui Năstase, România a avut creştere economică în fiecare an: în 2001 5,7%, în 2002 5,1%, în 2003 5,2%, în 2004 8,4%.

Inflaţia şi salariile: În condiţiile uneri scăderi a ratei şomajului, de la 8,8% în 2001 la 6,2% în 2004, salariul mediu a crescut, în acelaşi interval, de la 104 la 183 de dolari pe lună. Rata inflaţiei a scăzut în acest interval, de la 40% până la sub 10%.

Ratarea aderării. România ar fi trebuit să intre în Uniunea Europeană la începutul anului 2004 odată cu marele val de extindere (Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Slovenia, Cipru, Malta, ţările baltice) după ce a început negocierile în anul 2000. Aderarea s-a amânat însă pentru 1 ianuarie 2007. Motivele pentru care aderarea României a fost amânată: corupţia şi reformele.

Privatizările din industrie. După un mandat al CDR destul de sărac în ceea ce priveşte privatizările, dar cu căteva succese notorii (Dacia, BRD, Romtelecom), privatizarea a accelerat puternic în timpul mandatului lui Adrian Năstase. Au fost privatizări considerate de succes (Sidex, Banca Agricolă) dar şi multe eşecuri (Alro, Republica, RAFO, Rodipet). Combinatul Sidex a fost vândut pentru 700 de milioane de dolari în 2001, într-un moment în care pierderile erau de un milion de dolari pe zi. Imediat după vânzare, managementul de la Mittal Steel a scuturat căpuşele şi a trecut pe profit încă din primul an. S-au vândut ambele distribuţii de gaze şi cinci din cele opt distribuţii de electricitate. O menţiune specială pentru privatizarea Petrom din 2004, când România a vândut, odată cu activele cele mai mari companii a ţării, şi accesul la zăcămintele de ţiţei şi gaze, măsură ulterior contestată de politicieni.

Apariţia „băieţilor deştepţi”. Primele contracte de furnizare de energie pe termen lung şi la preţuri mici dintre Hidroelectrica şi traderii privaţi au fost încheiate în prima parte a mandatului guvernului Năstase. Primul câştigător: firma Energy Holding a celebrului Bogdan Buzăianu, finul lui Dan Ioan Popescu - important lider PSD. Din acest tip de contracte, perpetuate până în zilele noastre, statul român, prin Hidroelectrica, a pierdut până acum 1,5 miliarde de euro

Unificarea legislaţiei fiscale. În timpul mandatului Năstase a fost introdus impozitul pe venitul global şi declararea lui la Fisc. Însă cel mai important lucru pentru finanţele româneşti a fost apariţia Codului fiscal, alcătuit în 2002. Noua lege prevedea impozitarea progresivă a veniturilor, în cinci tranşe cuprinse între 18 şi 40%. Impozitul pe profit avea cotă unică de 25%, iar microîntreprinderile beneficiau de un impozit de 1,5% pe venit. TVA era de 19%. În 2004, guvernul lucra la o variantă de Cod fiscal cu cotă unică pentru venituri. Însă a fost respinsă de preşedintele Ion Iliescu.

Autostrada Bechtel. În 2004, Guvernul României a semnat cel mai păgubos contract din istoria recentă, prin care compania americană Bechtel urma să construiască Autostrada Transilvania (Braşov-Borş), de 415 km. Contractul a fost încheiat pe baza unor preţuri şi cantităţi-ţintă, spunându-se atunci că preţul autostrăzii este de 2,2 miliarde de euro. Contractul a fost renegociat în anii următori, oficialii spunând că, dacă el ar fi continuat în forma convenită în 2004, Bechtel ar fi trebuit să primească 9,9 miliarde de euro. S-a realizat foarte puțin din ceea ce se prevedea în contract, în cele din urmă, el fiind reziliat în timpul regimului Băsescu.

2. La început a fost … PNA. Cum am încercat să intrăm în Uniunea Europeană „pe blat”:

 La începutul anilor 2000, premierul Adrian Năstase era supranumit „El Însuşi”. Pe la colţuri se vorbea că ar fi strâns „sub plapumă” un miliard de dolari - capital propriu. Baronii strigau din teritoriu către procurori: „Vedeţi-vă de treaba voastră, nu faceţi voi ce vreţi!”, iar afaceriştii tranziţiei sfidau totul în jur, în dispreţul surd al oamenilor simpli. Istoria apusului acestei generaţii de băieţi deştepţi se suprapune cu scurta viaţă a unei instituţii: Parchetul Naţional Anticorupţie.

Corupţii devin părinţii anticorupţiei: În iulie 2002, revista „Dilema” dedica dosarul săptămânal unei teme cu greutate: „Încrederea în justiţie”. Erau publicate rapoarte şi sondaje ale organismelor internaţionale precum Banca Mondială sau Fundaţia Soros, care arătau percepţia românilor faţă de justiţie: procurorii şi judecătorii erau plasaţi pe locul al doilea la capitolul suspiciuni de corupţie, după funcţionarii vamali. 90% din populaţia României era de părere că, de când Guvernul Năstase e la putere, corupţia a crescut sau a rămas la fel ca înainte. Pe această fundaţie de neîncredere, la sfârşitul verii lui 2002, Partidul Social Democrat, aflat la guvernare, face public anunţul de înfiinţare a noului Parchet Naţional Anticorupţie. Într-un discurs istoric, premierul Adrian Năstase denunţă corupţia şi clientelismul baronilor locali şi arată acuzator cu degetul înspre judeţele care dezvoltaseră „comportamente de stat în stat”. De ce un partid plin de corupţi - din Kiseleff 10 până la lipitorii de afişe - îşi asuma o asemenea iniţiativă? Politologul Alina Mungiu Pippidi explica: „România era ca într-o cursă de iahturi într-o regată europeană. Păi, cum puteau să intre ungurii în Europa şi noi să nu intrăm? Electoratul sancţiona imediat partidele care rămâneau în urmă. Era un cost politic mare. Ca să fie realeşi, Năstase şi ai lui au mizat pe performanţa europeană. Au fost forţaţi să facă legile anticorupţie şi să înfiinţeze PNA-ul. Dar, ca la toate legile din România, intenţia lor era să nu le aplice”.

„Statul de drept era mimat”: În 2002, Cozmin Guşă avea 32 de ani şi era secretarul general al PSD. A participat şi el la geneza PNA-ului: „În interiorul partidului era un stahanovism din ăsta - „Trebuie să facem totul, tovarăşi, ca să ne integrăm”. Dar Adrian Năstase şi tripleta Hrebenciuc - Dan Ioan Popescu -  Mitrea nu credeau că poate exista un organism incontrolabil politic. Procuratura Generală era o glumă. Statul de drept era mimat”. Pentru ca povestea să capete un aer de carnaval încă de la început, omul îndrituit de PSD să comunice detalii cu privire la o nouă instituţie de luptă împotriva marilor corupţi era cel care avea să fie supranumit Miki Şpagă, pe numele său real Şerban Mihăilescu, aflat în funcţia de ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului. 

PNA, o instituţie fără oameni: Înfiinţarea PNA-ului a fost tratată cu atâta seriozitate încât vreme de şase luni nu s-a găsit un sediu adecvat pentru această instituţie care trebuia să bage spaima în hoţii cu gulere albe! S-au încercat tot felul de variante, de la o cazarmă militară la fostul sediu Bancorex. Până la urmă, PNA-ul a primit câteva camere la etajul 5 al Parchetului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. „Sigur că era greu să le găsim un sediu numai pentru ei“, spune astăzi Rodica Stănoiu, ministru al Justiţiei în 2002. Dincolo de problemele cu spaţiul, de lipsa calculatoarelor şi a mobilierului, PNA-ul se confrunta, în prima zi de existenţă, cu o îngrijorătoare lipsă de personal. Adrian Miclescu, fost procuror PNA, îşi aminteşte că la 1 septembrie 2002, în prima zi de lucru la noua instituţie, s-au strâns cinci oameni. Asta în condiţiile în care schema prevedea 75 de procurori şi 125 de poliţişti. În atmosfera anilor 2000, nimeni nu avea încredere, nici măcar oamenii din sistemul judiciar. Toţi credeau că PNA-ul e o toană, la fel ca multe alte organisme anticorupţie care apăruseră şi-apoi dispăruseră încet, fără ca cineva să bage de seamă.

Portretul şefului PNA: „Fire blândă, ştiutor de carte...” În fruntea Parchetului Naţional Anticorupţie a fost suit Ioan Amarie, procuror-şef la Curtea de Apel Suceava. „He comes from nowhere” - a fost caracterizarea sumară, dar plină de subînţeles, pe care i-au făcut-o experţii anticorupţie europeni (n.n. - vine de nicăieri). Amarie venea totuşi de undeva şi avea un trecut care-l făcea şantajabil în ochii multora. De numele său atârna producerea unui accident auto în care o persoană îşi pierduse viaţa. Situaţia lui Amarie avea să se complice în 2004 când fratele său, Constantin, decidea să candideze pentru deputăţie, pe listele PSD. Din caracterizările foştilor săi subalterni, Amarie rezulta a fi un om blajin, moderat, „cu frică de Dumnezeu”. Fostul procuror PNA Adrian Miclescu adaugă: „o fire blândă, ştiutor de carte, bun profesionist şi un om calm”. Nicolae Mischie, baron local cercetat de PNA în 2004, aşternea şi el o tuşă la portretul de cumsecădenie al lui Ioan Amarie: „Când mă duceam la PNA, Amarie ieşea pe hol, se uita la mine şi se citea pe faţa lui … domne … simţeai că îşi făcea probleme de conştiinţă. Se uita aşa la mine şi pe urmă intra la loc în birou”.

Legi numai bune pentru a fi încălcate: Parchetul Naţional Anticorupţie a fost creat după modelul unui organism similar deja existent în Spania. Experţii anticorupţie spun la unison că legile de funcţionare ale PNA au fost corecte şi bine scrise. „PNA a avut un design instituţional bun. Dar ştii cum e? Ai un Mercedes care nu funcţionează. Năstase nu mai putea de gura ălora de la Bruxelles. A zis-o aşa, la modul şmecheresc: Fac o instituţie şi le iau faţa la fraieri”. Şi le-a luat faţa vreun an, după care n-a mai mers”, explică Marius Oprea.

Explicaţiile eşecului PNA. „Corupţia era uriaşă, dar necesară”: Cu toate poticnelile primelor zile, Parchetul Naţional Anticorupţie şi-a început totuşi activitatea. Primele rezultate: Un controlor RATB, doi poliţişti şi un încasator al abonamentelor TVR - bănuiţi de luare de mită. Cazurile sunt atât de şocante în micimea lor încât nici nu mai conta că faptele nu puteau fi dovedite. Presa întâmpină botezul PNA cu un mare hohot de râs. Oficialii de la Bruxelles realizează repede că românii îşi bat joc de banii europeni investiţi în noul Parchet. Comisarul european pentru extindere, Günter Verheugen, vorbea de „peştii cei mari”, neatinşi de Justiţie, în timp ce, de la Bruxelles, raportorul european Emma Nicholson arăta spre „rechinii” pe care puterea îi protejează, urmărind doar „momeala”.

Crapul: La aceste şocuri, PNA-ul reacţionează şi îl arestează, după un flagrant ca în filme, pe Fănel Păvălache, zis „Crapul”. Păvălache era consilierul ministrului Şerban Mihăilescu, şi fusese acuzat că a pretins şpagă în valoare de 4 milioane de dolari pentru a bloca procedura de lichidare a Băncii Internaţionale a Religiilor. Cazul a făcut valuri în Guvern. Era pentru prima oară în justiţia din România când aveau loc percheziţii în Palatul Victoria. Rodica Stănoiu spune că Mihăilescu a făcut o criză de nervi: „A început să strige „Cum să-l ia pe Păvălache şi eu să nu ştiu?”. Zic: „Nu ştiu eu, de ce să ştii tu?”. Ideea că omul lui e arestat fără ca el să ştie i s-a părut culmea”. Au urmat cercetări penale deschise pe numele unor oameni grei: Nicolae Mischie - baron de Gorj, Bebe Ivanovici - baron de Ilfov, Marian Oprişan - baron de Vrancea, Florin Serac - prefect de Bihor, Vasile Duţă - senator PSD, Marius Vizer - om de afaceri, Ioan Avram Mureşan - fost ministru PNŢCD al Agriculturii. Toţi erau anchetaţi în stare de libertate, iar opinia publică era convinsă că anchetele se fac de ochii Europei. Dintre toţi, numai Păvălache a fost şi condamnat la închisoare în timpul guvernării Năstase. Freedom House a înregistrat o uşoară creştere în scorul pe anticorupţie al României. Însă evoluţia s-a oprit după câteva luni, iar peştii cei mari pe care îi voiau comisarii europeni n-au mai apărut. „La Bruxelles ne spuneau „Miniştri, aduceţi miniştri pe tavă!”. Dar noi nu aveam material informativ de la SRI, cum se dă acum, ca să aducem miniştri. Ca un copil: dacă nu-i dai  lapte - nu creşte”, spunea procurorul Adrian Miclescu. În realitate, blocajul era deasupra SRI-ului.

Sorin Ovidiu Vântu şi raţiunea de stat a României: Sorin Ovidiu Vântu a trăit acei ani în libertate, fără ca cineva să-l deranjeze cu vreo întrebare despre falimentul FNI (vă amintiți?: „Dormi liniștit. FNI veghează pentru tine.”) sau despre Banca Agricolă. Asemenea lui, marii îmbogăţiţi ai tranziţiei şi-au văzut liniştiţi de afaceri. Azi, Sorin Ovidiu Vântu explică pasivitatea organismelor anticorupţie faţă de afaceriştii anilor 2000 în termeni de politică de stat: „Măi copii (sic!), a existat o raţiune de stat: statul ăsta trebuia să-şi construiască un capital privat propriu. Trebuia să-şi construiască oameni de afaceri. Trebuia să lase lucrurile să curgă, cu corupţie, cu toate astea, pentru a ne putea dezvolta. Corupţia era uriaşă, dar era necesară pentru a da drumul motoarelor şi, într-adevăr, pe vremea lui Năstase motoarele au început să duduie, la propriu. Banii se învârteau, curgeau pe conductă. Pentru asta se închideau ochii la foarte multe lucruri. SRI este una din instituţiile statului şi trebuia să se subordoneze factorului politic. În plus, mai funcţiona şi un sentiment de patriotism, erau oameni care gândeau şi decideau pentru România”.

Integrarea scuză hoţia: Ceea ce pentru Vântu era politică de întărire a capitalului autohton, pentru Adrian Năstase era nici mai mult nici mai puţin decât sacrificiu personal în interes naţional. Într-un interviu acordat „Evenimentului zilei”, în 2006, Năstase afirma că n-a vrut să dea drumul marilor dosare pentru că scopul intrării în Uniunea Europeană ar fi trebuit să scuze mijloacele tipic româneşti: „N-am vrut să dezechilibrez guvernul sau echipele, sau economia, sau partidul, sau ...  Aveam un dead-line care era decembrie 2004 pentru încheierea negocierilor cu Uniunea Europeană. Dacă eu opream maşina în drum ca să fac curăţenie în maşină, maşina n-ar mai fi ajuns la ora respectivă. Miza esenţială, mai importantă decât alegerile, a fost finalizarea negocierilor cu UE. Altfel, ar fi plătit românii cu toţii. Ei nu ştiu lucrul ăsta. Am avut de făcut o alegere. Sigur, eu plătesc acum pentru un lucru pe care l-am făcut în interes general”. 

„Ce partide?! Ce Parlament?!”: Seria de explicaţii continuă cu Rodica Stănoiu, ministrul Justiţiei în cabinetul Năstase, care spunea că n-au fost mari dosare pentru că în perioada 2002-2004 nici nu aveam mare corupţie: „Erau şi atunci sponsorizări, dar lucrurile nu o luaseră atât de tare razna. Marea corupţie a început mai târziu, la marile retrocedări”. Şi totuşi, Rodica Stănoiu vine cu cel mai plauzibil scenariu pentru eşecul PNA: „Ce partide? Ce Parlament? Eu am fost prima care a vorbit de muşuroaiele intrapartinice. Am spus: România e condusă de grupuri de interese. În fiecare partid există un Hrebenciuc”. Relaţiile dintre politicieni erau atât de strânse încât nimeni nu dorea anchetarea adversarilor politici. PSD se opunea chiar anchetelor împotriva unor membri ai Opoziţiei. Ca să poată ancheta miniştri, procurorii aveau nevoie de un aviz al Comisiei Speciale pentru Cercetarea Demnitarilor, subordonată Preşedinţiei. Comisia a refuzat în mai multe rânduri să dea aviz de anchetare pentru miniştrii din cabinetul Năstase. Inexistenţa denunţurilor tot în această cheie poate fi citită. Procurorul Miclescu, cel care l-a anchetat pe Fănel Păvălache, crede că de la acest caz s-ar fi putut ajunge la ministrul Şerban Mihăilescu, însă Păvălache n-a denunţat decât mulţi ani mai târziu. Toţi, de la funcţionari la miniştri, erau prinşi într-o horă şi învăţaseră că nu pot rezista decât împreună. Atunci când a apărut PNA-ul, multă lume a crezut că e un instrument al PSD-ului pentru a le face dosare adversarilor politici. N-a fost nici măcar atât. Parchetul Naţional Anicorupţie a rămas un steguleţ roşu pe harta de la Bruxelles, o atenţionare că n-avem undă verde spre integrare. Epoca de pace a PNA era însă pe sfârşite. Schimbarea de putere din 2004 a modificat substanţial funcţionarea Parchetului Naţional Anticorupţie. Ţepele pe care le promitea Băsescu n-au răsărit în Piaţa Victoriei, ci pe Ştirbei Vodă 79-81, la sediul noii Direcţii Naţionale Anticorupţie.

Epilog: - Fănel Păvălache - marea captură a PNA-ului - a făcut 3 ani de puşcărie, după care a dat România în judecată la CEDO pentru că în celulă a trebuit să suporte fumul de ţigară al celorlalţi condamnaţi. A câştigat şi a fost despăgubit cu 10.000 de euro; Adrian Năstase a fost de două ori condamnat la închisoare pentru fapte de corupţie; Adrian Miclescu şi Alexandru Chiciu, procurori şefi de secţie în PNA, au intrat în avocatură. Miclescu a fost unul dintre apărătorii lui Năstase în dosarul „Trofeul Calităţii” (sic! din nou). Alexandru Chiciu a fost avocatul Elenei Udrea în dosarele „Gala Bute” şi „Microsoft”. Rodica Stănoiu era supărată că pe Wikipedia au scris despre ea: „remaniată  pentru suspiciune de corupţie”.

3. Studiu de … caz: Pâinea, cuțitul și baronii:

 Tema baronilor locali domină atât spațiul public cât și discursul Opoziției, iar asta nu de azi, de ieri, ci încă de la apariție. Din păcate nu suntem originali: ea pare împrumutată de la francezi care se confruntă cu un fenomen asemănător. A se înțelege, nu la dimensiunile baroniadei românești.

Baronul e în toate: Sub aspect politic, tema comportă două puncte de vedere: 1. Tema fiind lansată de atâta amar de vreme, cele trei puteri ale statului de drept ar fi putut stăvili sau măcar atenua fenomenul, dar, nu se știe din ce pricină, el se perpetuează, ba chiar înflorește, amenințând astăzi, după unii, siguranța națională. 2. Fiind ocupați mereu cu discursul anti-baroni, membrii Opoziției nu reușesc să-și identifice corect inamicul, nici prioritățile programatice, considerând că lupta împotriva unor lideri locali este suficientă pentru a disloca actuala majoritate de la Palatul Victoria. Or, s-a dovedit până acum, oricare baron cercetat penal, luat de către DNA sau mascați, condamnat, înlocuit ori plecat din fruntea unui județ nu a atras după sine dispariția fenomenului, ci a făcut loc altui baron, uneori cu apucături și mai detestabile.

Definiție și istorie: Ce sunt baronii? Baronii actuali, baronia și baronatele nu au absolut nicio legătură cu nobilii ori cu împărțirea teritorială a statelor feudale, iar România avea cu totul alte stepene boierești. Baronii de azi sunt o creație insidioasă a sistemului politic postdecembrist și s-au instaurat definitiv la putere în urma descentralizării partizane făcută de guvernul Năstase (2000-2004). De atunci, Legislativul și Executivul nu au reușit sau nu au vrut să găsească o cale legală și transparentă de alocare a fondurilor guvernamentale și ale Consiliilor Județene decât prin „pixul” acestor reprezentanți locali. Tot prin pixul lor au trecut și investițiile, fie românești, fie străine. Greșeala a fost și este că li s-a dat pe mână concomitent și pâinea, și cuțitul, ceea ce nu putea să genereze decât abuzuri și să facă din lideri de partid mari mahări, nași, jupâni, stăpâni ai locului.

Pixul, armă și momeală: Iar zicătoarea străbună cu pâinea și cuțitul nu este vorbă goală: Consiliile Locale au și competențe legislative, primesc și fonduri guvernamentale, care, este adevărat, trebuie aprobate de către majorități realizate ad-hoc. Însă sistemele de relații create cu timpul între posesorul „pixului” și autoritățile locale, Poliție, Justiție, instituții de control sau financiare cel mai adesea trec dincolo de cadrele legale, ceea ce face ca justițiarii locali să tolereze malversațiunile. De ce nicio putere politică nu poate să stăvilească fenomenul baronilor? Fiindcă nu se dorește: baronii sunt alimentați cu fonduri de către guvern, iar ei le vămuiesc, vărsând o parte din bani în vistieria partidului, iar o a altă parte în buzunarele proprii. Situația putea fi curmată brusc prin schimbarea legii de alocare a bugetelor, a sistemului de finanțare și scoaterea baronilor din circuitul banilor. Ideea a rămas mereu la stadiul de promisiuni în campaniile electorale. De ce nu se reușește finalizarea investițiilor la calitatea și la dimensiunile proiectate? Fiindcă după prima vămuire a banului public de către cei ce îl repartizează urmează vămuirea propriu-zisă de către executant, în unele situații fondurile dispărând fără a lăsa nimic în urmă.

Baronii sunt stâlpii puterii! De aceea, slabe speranțe pentru eradicarea fenomenului în viitorul apropiat. Deocamdată nu există o alternativă serioasă la actuala majoritate de guvernământ, iar existența baronilor este o piedică uriașă: puterea lor înseamnă bani și voturi pentru partidul/partidele de la putere, iar Opoziția, în loc să se concentreze pe elaborarea unor politici publice, programe și proiecte de eradicare a sărăciei și a șomajului, își consumă resursele războindu-se cu baronii. Dar e clar că nu Opoziția este aceea care le va veni de hac, ci Legislativul și Executivul. Opoziția însă poate încerca să creeze cadrul normativ pentru diminuarea și chiar stăvilirea fenomenului local al baronilor, apoi să adune o majoritate spre a putea trece legea prin Parlament. Prima etapă ar putea fi realizarea unei mase critice în spațiul public și apoi atragerea acesteia la urne. Iar asta se va întâmpla numai dacă Opoziția nu va dori ea însăși perpetuarea fenomenului. Cu atât mai mult cu cât … unii baroni îi aparțin.

4. Iliescu - al treilea mandat 2000-2004:

 Deşi Constituţia României nu permite trei mandate, Ion Iliescu a beneficiat de o conjuctură favorabilă. Primul mandat de preşedinte l-a obţinut pentru perioada ‘90-‘92, atunci când România avea Constituţia comunistă din 1974, abrogată. Prima Constituţie posdecembristă a fost votată de populaţie în decembrie 1991, în timpul derulării mandatului de preşedinte. Din această cauză, în anul 2000, lui Ion Iliescu i s-a permis să participe din nou la scrutinul electoral pentru postul de preşedinte pe care l-a câştigat după cel de-al doilea tur, în care l-a învins pe Corneliu Vadim Tudor, din partea PRM. Perioada 2000-2004 a adus, la conducerea executivă a ţării, guvernul condus de premierul Adrian Năstase. După doi ani, extraordinari de grei, determinaţi de situaţia economică dezastruoasă, în care Convenţia Democrată lăsase ţara guvernului, Năstase a reuşit să ridice economic România, forţându-l pe adversarul lui de o viaţă, Traian Băsescu, să afirme că acel Guvern a fost cel mai bun din istoria postdecembristă a României. Guvernul Năstase are câteva decizii extrem de controversate. Prima o reprezintă vânzarea Petrom, împreună cu toate puţurile de extracţie ale acestei societăţi din România, către societatea austriacă OMV. Este demn de menţionat că Parlamentul României a ratificat această vânzare cu votul intregului plen de parlamentari, singura excepţie făcând-o Corneliu Vadim Tudor care a votat, împotrivă. Iar şeful de grup PDL, din camera deputaţilor, era nimeni altul, decât viitorul prim ministru de la unu la opt, Emil Boc. Guvernul Adrian Năstase a fost cel care a forţat şi închiderea capitolelor de aderare la Uniunea Europeană a României. Din păcate, situaţia extrem de precară a agriculturii româneşti a determinat o negociere extrem de joasă a ajutorului European pentru fermierii români. În 2002 România semnează cel mai important Tratat internaţional al acestei perioade şi anume, aderarea la structurile militare ale Tratatului Atlanticului de Nord ( NATO). Prin această aderare România şi-a asigurat graniţele ţării şi integritatea teritoriului, ştiut fiind faptul că, art. 5 din Carta NATO, stabileşte obligativitatea tuturor ţărilor din această structură militară de a ajuta membrul aflat în pericol. O altă realizare a Guvernului Năstase este înfiinţarea Parchetului Naţional Anticorupţie (PNA), actualul DNA. Această înfiinţare pare o ironie a sorţii pentru Adrian Năstase, deoarece peste ani, în 2012 el a fost unul din clienţii DNA. Opoziţia din perioada 2000-2004 a fost facută mai ales de Traian Băsescu, pe atunci primar al capitalei, şi de PDL.Tema principală de atac a lui Traian Băsescu a fost stârpirea corupţiei şi arestarea „baronilor” PSD din judeţe. Şi o parte din baroni au şi cazut, cum ar fi, Nicolae Mischie - Gorj, situaţie fără precedent până atunci, în analele politicii româneşti. Pe plan extern, Ion Iliescu a reuşit două vizite de succes la Washington unde a avut legături foarte bune cu preşedintele american George Bush jr. şi de asemenea, a întărit legăturile cu Franţa şi Marea Britanie. Un eşec al mandatului lui Ion Iliescu îl putem considera nerecuperarea datoriei de 1,8 miliarde de dolari, pe care România o avea de încasat din Irak. Dar după doborârea regimului lui Sadam Husein, această creanţă a României a fost neluată în considerare de americani, cei care au reuşit să-l doboare pe Sadam. În 2003, PNL şi PDL au format o alianţă cunoscută sub denumirea de alianţa D.A. (Dreptate şi Adevăr) cu care au atacat alegerile generale şi prezidenţiale din 2004. Repartiţia posturilor era: Teodor Stolojan-PNL, candidat la preşedinţie şi Traian Băsescu-PD, candidat de prim ministru. Pe ultima sută de metri, ca într-o telenovelă ieftină, Traian Băsescu a făcut rocada cu Teodor Stolojan şi a câştigat alegerile prezidenţiale din 2004, în turul doi devansându-l cu 15.000 de voturi pe candidatul PSD, Adrian Năstase. Trebuie să specificăm că aceste alegeri au avut loc în baza noii Constituţii aprobată prin referendum în 2003. Această Constituţie care schimbă durata mandatului de preşedinte, de la patru la cinci ani, a avut loc printr-un simulacru de referendum în sensul că, în loc să votăm o singură zi (sâmbăta), votarea s-a prelungit şi a doua zi (duminică), pentru că nu s-a înregistrat cvorumul necesar validării Constituţiei. În această perioadă, un politician român s-a impus ca reprezentând „o soluţie imorală”, acesta fiind Dan Voiculescu, preşedintele Partidului Umanist Român (PUR), transformat ulterior în Partidul Conservator (PC). Deşi la alegerile generale din 2004, PUR-ul a intrat în Parlament în baza unei alianţe electorale cu PSD, după validarea mandatelor, PUR a schimbat tabăra şi a făcut majoritate cu alianţa D.A. şi UDMR, cu toate că PSD câştigase alegerile cu un procent de 37%. Şi uite aşa, Dan Voiculescu a mers la braţ cu Traian Băsescu până în 2008, cu toate că preşedintele României nu-l scotea din securist şi spunea despre PUR că este soluţia imorală a politicii româneşti.

O reconciliere de milioane de euro. De ce a acceptat Regele Mihai să se împace cu Ion Iliescu? Cel mai controversat moment dinevoluția Casei Regale după 1989 s-a petrecut în 2001, când Regele Mihai a acceptat să se împace cu cel care îl prigonise în anii ’90, primind la schimb proprietăţile revendicate de la statul roman: terenuri şi imobile în valoare de zeci de milioane de euro. Spre dezamăgirea multora dintre simpatizanţii săi, Regele Mihai a acceptat reconcilierea cu cel care îl prigonise în primii ani de după Revoluţie. Iar rezultatele nu s-au lăsat aşteptate: în ultimul mandat prezidenţial al lui Ion Iliescu, Regelui i s-a oferit o reşedinţă oficială - Palatul Elisabeta - şi i-a fost restituit domeniul de la Săvârşin, ceea ce i-a permis să se stabilească în România. Mai mult, Regele şi Guvernul Năstase ajunseseră la un acord pentru Castelul Peleş şi împrejurimi. Familia Regală urma să primească 30 de milioane de euro în schimbul renunţării la orice pretenţie pentru domeniul de la Sinaia. La acel moment s-a comentat îndelung acest troc, Casa Regală fiind acuzată că şi-a dat arama pe faţă: nu urmăreşte reînnodarea unui fir rupt în 1947 de comunişti, ci vrea numai să încaseze o sumă de bani suficientă pentru a asigura viitorul câtorva generaţii. Asta în condiţiile în care zeci de mii de români aşteptau să le fie retrocedate proprietăţile. Adrian Năstase a vorbit pe larg despre acel moment şi despre motivele reconcilierii, într-un interviu acordat ziarului „Adevărul”: „Puterea de atunci a recunoscut trecutul, iar Regele a recunoscut prezentul. A fost şi disponibilitatea noastră de a rezolva aspecte ce ţineau de restiturirea bunurilor care aparţineau Regelui. Negocierile dintre Guvern şi Casa Regală au dus la un proiect de lege care, din păcate, a fost sabotat de reprezentaţii PRM-ului, care au atacat proiectul de lege la Curtea Constituţională. Proiectul propunea o despăgubire a Regelui cu 30 de milioane de euro pentru Castelul Peleş şi toate bunurile revendicate. Cred că era o negociere absolut favorabilă pentru statul român. Şi pentru Rege era convenabil, pentru că nu avea bani şi această sumă îi acoperea toate nevoile”. După ce proiectul de lege a picat, Casa Regală a făcut demersuri în instanţă pentru retrocedarea averii, iar în anii următori au fost recuperate toate proprietăţile revendicate: Domeniul Regal Sinaia incluzând Castelul Peleş, 20.000 de hectare de pădure, trei imobile şi un teren în Bucureşti, terenuri în Poiana Ţapului, câteva cabane în Azuga şi Predeal, zeci de kilometri de drumuri forestiere. Acestea asigură, în prezent, o bună parte din veniturile Casei Regale, prin chiriile primite de la statul român. Spre exemplu, pentru Castelul Peleş şi Castelul Pelişor, Casa Regală încasează o chirie de 12.000 de euro pe lună.

„Iliescu a câştigat, Regele a pierdut”: „Toţi consilierii l-au îndemnat pe Iliescu să facă această concesie şi a fost greu pentru el în calitatea lui de comunist. Dar, până la urmă, din această chestiune nu a pierdut Ion Iliescu, ci Regele. Pe Iliescu nu-l costa nimic să dea domeniile înapoi şi să spună că-l respectă pe Rege. Electoratul lui ştia că este comunist şi republican. Mai grav a fost dincoace, pentru simpatizanţii Regelui, să înghită împăcarea cu unul dintre adversarii clasici”, a scris Ion Cristoiu. Iliescu a spus atunci, în 2001, că „poate” a greşit faţă de Regele Mihai în anii ’90. Încet-încet, şi Regele a început să îndulcească tonul la adresa mai-marilor PDSR: „S-au schimbat multe lucruri în România, dar încă sunt o grămadă de oameni care au rămas cu aceleaşi mentalităţi, deşi partea superioară a administraţiei, chiar domnul Iliescu şi primul ministru Adrian Năstase, observ că au schimbat lucrurile mai mult decât alţii”, declara Maiestatea Sa în 2001, într-un interviu acordat jurnalistei Silvia Constantinescu. Urmează două date negre pe calendarul regaliştilor: 7 iunie 2001 - Regele Mihai îl invită pe Ion Iliescu la cină, la Palatul Elisabeta; 8 noiembrie 2001 - Iliescu şi Regele Mihai petrec împreună de Sfinţii Mihail şi Gavriil, la Cotroceni, cu muzică clasică. Au dezbătut despre 23 august. Iliescu i-a vorbit cu „Sire”. Regele i-a răspuns cu „Excelenţa voastră”. A fost începutul unei perioade în care instituţia regală a devenit mult mai activă: a încetat să-i critice pe foştii comunişti aflaţi la putere, şi-a cultivat imaginea, s-a apropiat de zona politică şi a făcut o serie de concesii pe care mulţi simpatizanţi ai monarhiei nu le-au iertat niciodată. „Casa Regală a încercat să-şi construiască un cap de pod în România, însă a trebuit să facă o serie de concesii pentru asta. Au fost o serie de acţiuni deliberate prin care a încercat să-şi sporească influenţa”, considera analistul Cristian Pârvulescu. „Regele nu trebuia să facă această concesie, pentru că în anii ’90 comportamentul FSN-ului a fost brutal. Cred că a fost şi un mare interes economic, nu neapărat al lui, ci al celor din jurul său. Nu văd, în afara interesului material, alt motiv pentru care ar fi făcut-o”, afirma Ion Cristoiu, directorul revistei „Historia”. Într-un articol publicat în „România literară” în anul 2001, scriitorul Mircea Mihăeş spunea că Regele fusese atras într-o capcană: „Primit cu onoruri prezidenţiale, Regelui îi va fi foarte greu să nu muşte momeala grosolană întinsă de Iliescu. În clipa de faţă, în afara coroanei, lui Mihai i s-a restituit aproape totul. Numai că, pe fond, Regelui nu i s-a restituit nimic. Pentru că un rege fără coroană e rege atâta vreme cât menţine distanţa faţă de uzurpatori. În clipa de faţă, România s-a îmbogăţit cu doi cetăţeni ceva mai prosperi, însă a pierdut o iluzie”.

Întreţinerea palatului Elisabeta, plătită de stat: Cu ocazia stabilirii Regelui în România a fost emisă Legea 406, care le acordă drepturi persoanelor care au îndeplinit funcţia de şef de stat. Printre aceste drepturi se numără şi o reşedinţă, iar Regele Mihai a primit Palatul Elisabeta. După stabilirea reşedinţei la Palatul Elisabeta şi recuperarea domeniului de la Săvârşin, Casa Regală a constatat că are probleme în a suporta cheltuielile cu întreţinerea acestora. Regimul Iliescu-Năstase a fost din nou generos. În 2003, Guvernul a modificat Legea 406 astfel încât RA-APPS să suporte cheltuielile aferente consumului de energie electrică, gaze, apă, canal şi telefon de la Palatul Elisabeta, precum şi cheltuielile cu bunurile mobile şi cele de personal, întrucât „acestea se ridică la o valoare ce nu poate fi suportată de beneficiar”. Cu câteva luni înainte de această decizie, presa anunţase că Regele îşi depusese dosarul pentru a primi calitatea de veteran de război, intenţia sa fiind de a obţine scutire de impozit pentru domeniul de la Săvârşin.

Neagu Djuvara: „Iliescu a avut dibăcia să-l cumpere pe Rege”: În februarie 2002, Ion Iliescu şi Adrian Năstase anunţau că îi vor propune Regelui Mihai să se implice în campania de aderare a României la NATO prin acţiuni de lobby la câteva case regale din Europa. O lună mai târziu, Iliescu mergea la Palatul Elisabeta pentru a discuta cu Regele Mihai pe această temă, iar în aprilie 2002, Regele îşi începea turneul în cadrul căruia a întreprins vizite în Spania, Danemarca, Norvegia, Belgia, Olanda, Luxemburg şi Marea Britanie. A fost o mutare care i-a făcut pe unii să vadă şi un scop nobil în decizia Regelui de a accepta reconcilierea cu Ion Iliescu. „Nu e vorba de a-i ierta pe cei care te-au detronat sau de a face o concesie cu ei. E ideea unui pragmatism în virtutea unui scop comun. Iar Regele Mihai s-a implicat în campanii care priveau un scop comun. Lobby-ul pe care l-a făcut pentru intrarea României în NATO a contat foarte mult”, considera istoricul Adrian Cioroianu. Nimeni n-a mai putut însă să găsească o explicaţie coerentă pentru ceea ce s-a întâmplat în decembrie 2003, când Regele Mihai a urcat pe scena unei gale mondene pentru a-i înmâna lui Adrian Năstase premiul „Omul anului”, acordat de revista VIP. „Am fost extrem de surprins că a acceptat acest lucru şi mi-a făcut o imensă plăcere. Cred că era un mod de a spune public că relaţiile între monarhie şi republică se normalizaseră”, spunea Adrian Năstase. De ce toate acestea în cadrul unei gale mondene, în proximitatea lui Adrian Mutu şi a fraţilor Becali? „Dacă ziarul „Adevărul” mi-ar fi acordat atunci premiul anului - spunea  Adrian Năstase -, probabil că s-ar fi întâmplat cu acea ocazie, dar VIP-ul avea ca obiectiv pe atunci să acorde astfel de distincţii, iar pentru „Omul anului” în 2003 s-au gândit la mine. Faptul că Regele a fost de acord să acorde pentru mine în calitatea de Om al anului acel premiu, reprezenta chiar dacă premiul era acordat de VIP, un gest symbolic”. În numărul următor, publicaţia de scandal titra cu mândrie: „Superlativele VIP ale anului 2003 au fost astfel o bombă pentru peisajul mediatic românesc”. Nici cei mai înflăcăraţi susţinători ai Casei Regale nu ştiau cum să se poziţioneze faţă de acest episod. „Vă spun drept că eu nu-mi permit să-l judec pe Rege. Pot să judec orice om politic din România, dar Casa Regală nu-mi dă mâna să o judec”, a declarat istoricul Zoe Petre.  Într-un interviu acordat ziarului „Adevărul” în 2012, Neagu Djuvara povestea: „Pe la începutul anilor 2000, m-am aflat în audienţă la Rege. Am avut curajul, pentru că eu sunt îndrăzneţ în chestiile astea, şi i-am spus: „Majestate, daţi-mi voie să vă spun că n-ar trebui să fiţi mereu văzut în prezenţa lui Ion Iliescu, pe care eu îl consider vinovat de crime şi care va trebui, o dată şi o dată, să fie judecat şi nu se cuvine ca …”. Regele mi-a tăiat cuvântul: „Da, dar uite că domnul Emil Constantinescu mi-a făgăduit o grămadă de lucruri şi nu s-a ţinut de cuvânt, pe când Ion Iliescu îmi restituie”. Carevasăzică, Ion Iliescu a avut dibăcia, prin intermediul lui Radu Duda, să-l „cumpere” pe Rege. I-a restituit Săvârşinul, pe urmă a pregătit restituirea Palatului Peleş. Asta e părerea mea, Regele Mihai ar fi trebuit să rămână sărac şi curat. Ion Iliescu i-a restituit lucruri care, într-adevăr, sunt ale lui, dar trebuia să le accepte mai târziu, şi nu de la acest om”. „Neagu Djuvara are foarte mult simţ al umorului, când spune că Regele trebuia să-şi recupereze bunurile, dar să mai aştepte. De ce nu i-a dat sfaturile astea lui Emil Constantinescu? Emil Constantinescu putea să se dea la o parte, făceau rapid un referendum, transformau România în monarhie şi îi dădeau Regelui tot ce trebuia. Atunci era fericit şi Neagu Djuvara”, spunea, în replică, fostul premier Adrian Năstase.

Iliescu a eliminat „capitalismul de cumetrie”. Din vocabularul său: În ultima sa „conferință de presă”, transformată în monolog, președintele Ion Iliescu a sărit cu grație peste o sintagmă care făcuse carieră - „capitalism de cumetrie” - deși ea figura în textul distribuit inițial jurnaliștilor. Iliescu se pregătea să spună în Sala Unirii de la Cotroceni: „Combaterea corupției, a capitalismului de cumetrie, este nu doar lupta statului, ci este cauza fiecăruia dintre noi”. Nu se știe de ce, Iliescu a eliminat „capitalismul de cumetrie” din discursul public. Probabil era cu gândul la PSD, și așa inflamat de bâlbâielile sale pe tema grațierii lui Cozma. Inutil să zgândăre încă o dată partidul pe care spera să-l conducă din nou cu „capitalismul de cumetrie” cu tot. Ion Iliescu a făcut asta în urmă cu doi ani, când îndemna, de la tribuna parlamentului, „să spargem acest capitalism de cumetrie care s-a format în România, unde un grup de indivizi interesați parazitează finanțele statului, naționalizând pierderile lor și reținând tot profitul”. În anul 2004 însă, aflat în plină campanie electorală, Ion Iliescu nu mai era chiar atât de sigur de „capitalismul de cumetrie”. Pe 6 noiembrie, șeful statului era întrebat, la o emisiune televizată: „Mai există capitalism de cumetrie?”. Și răspundea cam ezitant și diluat: „Cred că da, adică tot ceea ce înseamnă promovarea unor interese de grup, folosind diverse mijloace, metode, inclusiv fenomenele de corupție și ineficiența structurilor administrative”. La ultimul său discurs, capitalismul de cumetrie a dispărut complet din mintea și vocabularul lui Ion Iliescu.

„Să nu continuăm politizarea luptei anticorupție.”: „Cea mai mare eroare ar fi însă să continuăm politizarea luptei anticorupție. Repet ceea ce am spus și cu alte ocazii: nu există „corupții noștri”, care sunt „buni”, și „corupții lor”, care sunt răi” - reprezinta o gravă afirmație și o nouă gafă pe care Ion Iliescu le făcea în discursul de retragere ținut la Palatul Cotroceni. Din declarașie se înțelegea că lupta anticorupție este acum profund politizată și că n-ar fi bine să continue așa. Fiind o prezumție gravă, ar fi trebuit să o explice. Se mai înțelegea că Iliescu se cam temea ca nu cumva să urmeze defilarea liderilor PSD suspectați de corupție pe la Parchetul Național Anticorupție. Cât despre „fenomenul corupției”, el nu era localizat, firește, în partidul de guvernământ. El s-a dezvoltat, în opinia lui Iliescu, „pe fondul acestei slăbiciuni instituționale și legale”.

Grațierea lui Cozma, „decizie cu efect pervers”: Grațierea lui Cozma a fost singura greșeală pe care Iliescu și-a recunoscut-o explicit. Atitudinea față de regele Mihai și declarațiile referitoare la Holocaust au fost aduse din condei și trecute la capitolul realizări. „Sunt și eu om și greșesc.” Iar șeful statului se afla permanent sub presiunea multor factori, conjuncturi, influențe, ceea ce poate facilita comiterea unor erori sau luarea unor decizii cu efecte perverse, negative, chiar atunci când acționezi cu bune intenții și de bună credință, ceea ce s-a întâmplat, din păcate, și în ultimele zile de mandat. „Mi-am asumat răspunderea faptelor mele pentru că nu sunt omul care să se eschiveze de răspundere sau să caute „acari Păuni”, a declarat el, referindu-se la episodul grațierii lui Cozma. Din explicațiile date reiese că Iliescu nu era deplin convins că a luat o decizie greșită, ci se mira că ea a avut „un efect pervers”. Adică lumea, în loc să-l aplaude pentru bunătatea sa, s-a pus pe fluierat. Nu era deloc clar în ce fel și-a „asumat răspunderea” șeful statului, în afară de simple declarații publice. Dar partea cea mai interesantă a ultimei „conferințe de presă extraordinare” de la Palatul Cotroceni s-a consumat când s-a ajuns la secțiunea de întrebări. Pur și simplu, Iliescu n-a mai avut chef de ziariști, a refuzat orice întrebare, s-a răsucit pe călcâie și dus a fost!

5. Cronologie: România - NATO:

·    26 februarie 2004 - Adoptarea de către Parlamentul României, cu unanimitate de voturi, a legii de aderare la Tratatul Atlanticului de Nord;  

·  1 martie 2004 - Promulgarea legii de aderare la Tratatul Atlanticului de Nord de către Preşedintele Ion Iliescu;  

·  4 martie 2004 - Semnarea de către domnul Ion Iliescu a instrumentului de aderare a României la Tratatul Atlanticului de Nord;  

·   29 martie 2004 - Depunerea de către domnul Adrian Năstase, prim-ministrul României, a instrumentului de aderare a României la Tratatul Atlanticului de Nord, Washington, SUA;  

·  2 aprilie 2004 - Ceremonia înălţării drapelelor de stat la Cartierul General al NATO, Bruxelles, şi reuniunea informală a miniştrilor de externe ai statelor membre NATO;

·  20 aprilie 2004 - Întâlnirea ministrului român al afacerilor externe, Mircea Geoană, cu ambasadorii statelor membre NATO acreditaţi în România;  

·  10-12 mai 2004 - Vizita în Romania a adjunctului secretarului general al NATO pentru diplomaţia publică, Jean Fournet, şi participarea acestuia la seminarul „Changing Perceptions in South Eastern Europe”;

·   13-14 mai 2004 - Vizita la Bucureşti a Secretarului General al NATO, Jaap de Hoop Scheffer;  

·   28 mai-1 iunie 2004 - Sesiunea de primăvară a Adunării Parlamentare NATO, Bratislava;

·   28-29 iunie 2004 - Summit-ul NATO de la Istanbul;

·  13 octombrie 2004 - Organizarea la Pioana Braşov a Reuniunii informale a Miniştrilor apărării din statele membre NATO;  

·   23-31 octombrie 2004 - Vizită de documentare în România (şi Bulgaria) a Comitetului NATO pentru bugetul military;

·     12-16 noiembrie 2004 - Sesiunea anuală a Adunării Parlamentare NATO, Veneţia. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DIN TESTAMENTUL LUI PETRU CEL MARE.

  DIN TESTAMENTUL LUI PETRU CEL MARE  „În numele Sfintei şi nedespărţitei Treimi, noi, Petru, împăratul şi suveranul întregii Rusii, tutur...