CÂTEVA
REFLECȚII DESPRE DUMNEZEU, TIMP ȘI MULTIVERS
„Ce este timpul? Dacă nu-mi pune nimeni
această întrebare, atunci știu ce este timpul. Dar dacă aș vrea să-l lămuresc pe
cel care întreabă, nu mai știu … Nu putem afirma că timpul este decât în măsura
în care tinde să nu existe.” - Sf.
Augustin, Confesiuni (trad. Eugen Munteanu). Confruntat cu o întrebare
„încuietoare”: „Ce făcea Dumnezeu înainte de a fi creat cerul și pământul?”,
Sf. Augustin răspunde în glumă: „Pregătea Gheena pentru cei care scrutează prea
îndeaproape tainele divine!” După care, răspunde serios: „Întrucât Dumnezeu a creat timpul atunci când
a creat Universul, nu există un „înainte””. Mai mult - și aceasta mi se pare o contribuție
fundamentală a filozofului din Hippo, el afirmă, pentru prima dată în istorie,
că „timpul este o construcție umană”. După care continuă: „În tine, spirit
al meu, măsor eu timpul.” Augustin decide că timpul este în realitate o funcție
a percepției și memoriei umane (distentio animi). Termenul folosit special aici
- distentio, reflectă o tensiune sau chiar o extindere dureroasă, pe care le creează
percepția timpului. Trei funcții ale minții sunt legate de distentio:
atenția, care se focalizează pe prezent; memoria, care se concentrează pe
trecut, și anticiparea, care se fixează pe viitor. Pentru Augustin, timpul este
o problemă dureroasă, o reflecție a naturii materiale limitate a ființelor
umane. Percepția timpului îi face pe oameni frământați, fragmentați, tulburați
de evenimente învălmășite. Numai Dumnezeu, trăind în eternitate, este liber de
confuziile temporale. Dacă așa stăteau lucrurile cu peste 1.600 de ani în urmă,
care este situația actuală? Cum au evoluat conceptul de timp, relațiile timp -
Dumnezeu și Univers - Dumnezeu? Sunt întrebări de o complexitate uriașă și
există biblioteci întregi, pline de cărți și articole care au încercat să ofere
soluții. Ca simplă „trestie gânditoare”, aș vrea să adaug și eu câteva idei la
răspunsurile deja formulate înaintea mea. Deși s-au scurs mai bine de
șaisprezece veacuri de la publicarea magistralei scrieri a Sf. Augustin, mi se
pare că problema primordială este legată de poziția noastră față de Dumnezeu și
ce spune știința de astăzi despre rolul Său în crearea Universului și timpului.
Două
Universuri: fizic și spiritual. Ce relație există între ele? În Universul fizic,
știința este personajul central. Toate proprietățile și evenimentele sunt
guvernate de legi naturale, cuantificabile, imuabile și adevărate în orice
moment și loc din Univers. Desigur, în momentul de față, noi nu cunoaștem toate
legile fundamentale. Dar, majoritatea oamenilor de știință cred că un set
complet al acestor legi există și că, în principiu, ele pot fi descoperite
treptat, așa cum exploratorii secolului al XIX-lea au crezut în existența
Polului Nord înainte ca cineva să-l fi atins. În Universul spiritual, personajul principal este Dumnezeu.
În acord cu aproape toate religiile, Dumnezeu este o ființă nelimitată de
legile care guvernează materia și energia din Universul fizic. Cu alte cuvinte,
Dumnezeu există în afara materiei și energiei. În majoritatea
religiilor, această Ființă acționează cu un scop și o voință, uneori violând
legile fizice existente (adică, face miracole) și are calități adiționale, precum
inteligență, compasiune și conștiință. Dacă
acceptăm aceste două axiome, putem spune că știința și Dumnezeu sunt noțiuni
compatibile atâta timp cât El se mulțumește să stea deoparte, odată ce Universul
a fost creat. Un Dumnezeu care intervine după ce pendulul cosmic a fost pus în
mișcare, violând legile fizice, ar răsturna axioma științei. Desigur, legile
fizice ar fi putut fi create de Dumnezeu înainte de începerea timpului. Dar,
după ce au fost create, conform primei axiome, legile sunt imuabile și nu pot
fi violate de la un moment la altul. Pe
baza gradului de intervenție a lui Dumnezeu în legile naturii, putem categorisi
diferitele credințe religioase. La o extremă se află ateismul: Dumnezeu,
pur și simplu, nu există (un exemplu este savantul francez Pierre-Simon Laplace).
Apoi vine deismul, o credință proeminentă în secolele al XVII-lea și al
XVIII-lea și motivată parțial de incorporarea noilor descoperiri științifice în
gândirea teologică. Deismul presupune credința în existența unei ființe supreme,
principiul și sursa oricărei realități, dar care nu intervine în ordinea
naturii. Voltaire s-a considerat el însuși un deist. Urmează imanentismul.
Dumnezeu a creat Universul și legile fizice și continuă să acționeze, dar numai
prin aplicarea repetată a acestor legi fixe. Deși adepții imanentismului diferă
filozofic de deiști, credințele lor sunt echivalente, pentru că Dumnezeu nu
face miracole și astfel, prima axiomă este respectată. Se poate spune, de
exemplu, că Einstein a crezut într-un Dumnezeu imanentist (chiar dacă unii
comentatori îl consideră panteist). În fine, la cealaltă extremă, apare intervenționismul:
Dumnezeu există și, din când în când, intervine și violează legile fizice. Majoritatea religiilor, incluzând
creștinismul, iudaismul, islamul și hinduismul, subscriu la viziunea
intervenționistă a lui Dumnezeu. Rezultă de aici că știința și religia
sunt incompatibile? Logica spune că da. Însă situația „pe teren” este mult mai
complexă. Mulți oameni, din afara
domeniului științific, acceptă valorile științei, chiar dacă cred într-un
Dumnezeu intervenționist. De fiecare dată când ne urcăm într-un avion, ne punem
speranțele în legile fizicii care pot să mențină avionul în aer, indiferent
dacă credem sau nu într-un Dumnezeu intervenționist. Pe de altă parte, unii oameni de știință cred că anumite
evenimente nu pot fi analizate prin metodele științei sau chiar contrazic
știința. S-a descoperit că un număr
semnificativ de oameni de știință din zilele noastre sunt religioși convinși în
adevăratul sens al cuvântului. Un studiu recent al lui Elaine Howard Ecklund,
profesoară de spciologie la Rice University, care a intervievat peste 1.700
oameni de știință din universități americane de elită, a găsit că 25% din
subiecții ei cred în existența lui Dumnezeu. Există apoi un număr de savanți
remarcabili - poate 5% sau mai mulți - care cred nu numai în Dumnezeu, ci cred
într-un Dumnezeu intervenționist. Nume celebre includ pe Francis Collins,
liderul celebrului Human Genome Project și Directorul al National
Institutes of Health, Ian Hutchinson, profesor de știință și inginerie nucleară
la MIT, ori Owen Gingerich, profesor emerit de astronomie și istoria științei
la Harvard University. În cartea sa
din 2006 (tradusă și în România), Universul lui Dumnezeu, profesorul Gingerich
prezintă astfel relația dintre cele două Universuri: „Cred că Universul nostru fizic este cumva învăluit de Universul
spiritual, mai larg și mai profund, în care au loc miracole. Noi nu am putea să
planificăm anticipat sau să luăm decizii fără să existe o lume care, în
general, este guvernată de legi. Dar acele legi nu se aplică tuturor
evenimentelor.” Deci, se poate vedea
că situația este foarte interesantă dacă ne raportăm la ce credem cu adevărat.
Consider că oamenii de știință religioși, precum Gingerich și ceilalți, își
împacă credința lor în știință cu credința într-un Dumnezeu intervenționist
prin adoptarea unei viziuni a lumii în care legile fizicii, chimiei și
biologiei se aplică în majoritatea timpului. Dar, din când în când, Dumnezeu
intervine și violează aceste legi. Însă aceste acțiuni divine, excepționale, nu
pot fi analizate prin metodele științei.
Personal, nu mă simt confortabil cu oameni de știință ca Richard Dawkins, Samuel
Benjamin Harris ori Daniel Clement Dennet, care încearcă să nege existența lui
Dumnezeu cu argumente științifice. Nu cred că știința poate confirma sau
infirma existența lui Dumnezeu pentru că, dacă Dumnezeu există așa cum este
înțeles de majoritatea religiilor, El nu poate fi subiectul unei analize
raționale. Dumnezeu se găsește în afara Universului fizic. La fel, nu mă simt
confortabil nici cu oamenii care, referindu-se la Universul fizic, fac
afirmații care violează dovezile oferite de legile naturale cunoscute. Cred că
ambele, știința și religia, caută adevărul. Dar este un tip diferit de
adevăr. În știință, căutăm adevărul în Universul fizic. În religie, căutăm
adevărul în Universul spiritual.
Cosmologia
Big Bang-ului: fizicienii
și cosmologii au emis de mai multă vreme ideea că Universul nostru nu este
static și permanent, că el a „început” acum circa 14 miliarde de ani într-o
stare de densitate extrem de mare și că de atunci se dilată și se subțiază fără
oprire. Unii fizicieni - așa numiții cosmologi cuantici - doresc să știe ce s-a
întâmplat în primele momente după Big Bang, dacă timpul sau altceva a existat
înainte de marea explozie, și dacă putem deosebi viitorul de trecut. Astfel de
întrebări fundamentale din fizica actuală - nu foarte departe de cele puse de
Sf. Augustin - sunt privite cu mare seriozitate de lumea științifică. Cele mai
inteligente minți din fizică, incluzând pe Stephen Hawking, Andrei Linde și
Alexander Vilenkin, s-au oprit asupra acestor aspecte generate de cosmologia
Big Bang-ului. Răspunsurile sunt
dificil, totuși, de formulat. Prima problemă este că nașterea Universului
nostru a fost un spectacol cu o singură reprezentație, la care noi nu am fost
prezenți. O înțelegere a primelor momente de la începutul Universului necesită,
de asemenea, o înțelegere a gravității cuantice: o gravitate care apare la
densități enorme ale materiei și energiei, și care este imposibil de replicat.
Majoritatea fizicienilor cred astăzi că întreg Universul observabil a fost
aproximativ de un milion de miliarde de miliarde de ori mai mic decât un singur
atom! Temperatura la începutul Big Bang-ului a fost de circa de un milion
de miliarde de miliarde de miliarde grade Celsius! Timpul - subiectul ce ne
interesează în acest articol - s-a născut cumva în acel punct de o fantastică
densitate. Sau, poate că timpul deja exista, iar ceea ce a apărut după Big Bang
a fost „săgeata” timpului, îndreptată către viitor. Universul nostru observabil prezintă o ordine și „netezime”
relative, pe care fizicienii le atribuie unei stări de entropie scăzută. O
ipoteză interesantă este legătura dintre această stare și „săgeata” timpului.
Practic, direcția către viitor a timpului este determinată de mișcarea de la
ordine la dezordine (entropie crescută). Să considerăm, de exemplu, arderea
unui butuc de lemn. La început, lemnul este un singur obiect solid. Focul
consumă lemnul, eliberând energie, dioxid de carbon și vapori de apă, după care
rămâne un morman de cenușă. Atomii din vapori și gaze vibrează energetic,
răspândindu-se într-un nor cu dilatare permanentă. Niciodată nu vom putea observa
fenomenul invers, de ordonare și reasamblare a elementelor componente (gaze,
energie, cenușă) în buturuga inițială. Cu
alte cuvinte, ceea ce numim viitor este o creștere a dezordinii; ceea ce numim
trecut este o creșterii a ordinii. Abilitatea noastră de a distinge ușor între
aceste două situații arată că timpul în lumea noastră are o direcție clară.
Timpul are de asemenea o direcție clară și în Cosmos. Stelele ard, eliberând
energie și lumină, își consumă lent combustibilul lor nuclear, după care dispar
într-o gaură neagră. Niciodată nu se întâmplă situația inversă. Pe linia acestor idei, s-a formulat o
altă ipoteză: punctul de maximă ordine și minimă mărime a Universului
s-ar putea să nu fie Big Bang-ul Universului nostru, ci al altui Univers,
un fel de proto-Univers. Universul nostru și probabil un număr infinit de alte
Universuri ar fi putut să se nască din acest proto-părinte, și fiecare Univers
ar fi putut avea propriul lui Big Bang. Procesul de înmulțire a Universurilor
(crearea unui Multivers) plecând de la un singur Univers-părinte a fost
numit eterna inflație (Paul Steinhard, 1983, urmat de Andrei Linde,
Alexander Vilenkin și Alan Guth). Similar,
teoria corzilor prezice posibilitatea existenței unui Multivers. Concepută la
sfârșitul anilor 1960, această teorie postulează că cei mai mici constituenți
ai materiei nu sunt particulele sub-atomice, precum electronii, ci niște
„corzi” de energie unidimensionale și extrem de subțiri. În mod obișnuit,
teoria corzilor necesită un spațiu cu șapte dimensiuni în plus față de cele
trei cu care suntem obișnuiți. Aceste dimensiuni sunt compactate așa de dens
încât niciodată nu ne putem da seama de existența lor. Este ca situația unui
furtun de grădină, tridimensional, care ne apare unidimensional când este observat
de la o mare distanță. Există, de fapt, un număr vast de modalități în care
extra-dimensiunile din teoria corzilor pot fi „împachetate”, și fiecare din aceste
modalități corespunde unui Univers diferit cu proprietăți fizice diferite. S-a
estimat că „peisajul corzilor” conține 10^500 Universuri posibile. Practic,
este număr infinit. La fel, și cel al posibilelor Big Bang-uri și
timpuri. Dacă acceptăm existența
unui Multivers, rezultă o situație bizară. Așa cum Copernic a demontat
hegemonia Pământului în cadrul sistemului solar, ipoteza Multiversului face ca
Universul nostru să fie doar unul dintre extrem de numeroasele posibile Universuri.
Ceea ce particularizează Universul nostru sunt o serie de trăsături care pot fi
considerate simple accidente - o aruncare întâmplătoare a zarului cosmic. Dar atunci cum se explică faptul că
aceste proprietăți „accidentale” au permis planetei Pământ din Universul
nostru să găzduiască viață? După cum indică multe și variate calcule, dacă
unii parametri fundamentali ai Universului nostru ar fi fost prea mari sau prea
mici, viața nu ar fi putut apărea. Un exemplu: în cartea sa, Just six
numbers, Martin Reese, astronomul regal al Marii Britanii, descrie șase
parametri, care sunt așa de „fin reglați” (Cum? De către cine? Coincidență
cosmică? Nu ni se spune), încât doar unul singur, dacă ar fi dereglat, ar face
imposibilă apariția galaxiilor, stelelor, chimiei și oamenilor. Recunoașterea acestei „reglări fine”
l-a condus pe fizicianul britanic Brendon Carter la formularea „principiului
antropic”, care afirmă că Universul are astfel de parametri pentru că noi
suntem aici să-l observăm. Înseamnă aceasta că Universului nostru îi pasă de
existența vieții?! Designul inteligent ar fi un posibil răspuns. Multiversul ar
fi celălalt răspuns. O altă ipoteză
consideră că Universul și timpul nu au existat înainte de Big Bang. Universul
s-a materializat practic din nimic, a avut inițial o mărime extrem de mică, dar
finită, după care a început să se dilate. După cum a spus și Sf. Augustin, conform
acestei ipoteze, nu a existat niciun „înainte”, ceea ce înseamnă că nu a avut
loc nicio creație a Universului, pentru că această acțiune implică prezența
timpului. Chiar și ideea „materializării” Universului este cumva greșită.
Stephen Hawking spunea că Universul „n-a fost nici creat, nici distrus. Universul
este, pur și simplu”. Să vorbim despre existență și ființare în absența
timpului este greu de imaginat în cadrul experienței noastre umane limitate.
Mai mult, nici limbajul nu ajută în acest caz, pentru că aproape fiecare
propoziție pe care o rostim conține ceva legat de „înainte” și „după”. Cosmologia cuantică readuce în
discuție rolul lui Dumnezeu în relația Sa cu timpul și Universul. De aici, decurg
importante consecințe filozofice și teologice. De exemplu, în „O scurtă istorie
a timpului”, Stephen Hawking afirmă că mulți oameni cred că Dumnezeu a permis Universului
să evolueze conform unor legi naturale neschimbate. În același timp, El a fost
singurul responsabil pentru întoarcerea ceasului cosmic la început și pentru
alegerea modului de a-l pune în mișcare. Dar Hawking oferă propria lui teorie
pentru a explica cum Universul s-ar fi putut „întoarce” el însuși - metoda lui
de calculare a stărilor inițiale ale Universului nu depinde de condițiile inițiale
sau de limită sau de altceva în afara Universului însuși. Legile fizicii
cuantice îi sunt suficiente. Precum Laplace, Hawking se întreabă: „La ce mi-ar
trebui un Creator?” Dar situația nu
este așa de simplă. Un alt cosmolog cuantic important, profesorul Don Nelson
Page, de la University of Alberta, este un fizician creștin. Deși a colaborat
cu Hawking la câteva articole, părerile lui despre Dumnezeu sunt complet
diferite de ale britanicului: „Deoarece,
pentru mine, totalitatea datelor, inclusiv dovada istorică a Învierii lui
Iisus, este cel mai bine explicată prin postularea faptului că există un
Dumnezeu, care este Creatorul Universului, eu cred că Dumnezeu este într-adevăr
cauza Universului. Am o intuiție că
Dumnezeu a creat Universul cu o cauzalitate aparent unidirecțională pentru ca
să ofere creaturilor Sale o anumită imagine a adevăratei cauzalități pe care o
are El cu Universul pe l-a creat.” Profesorul
Page mai susține că la originea Universului nostru nu a existat o distincție
clară între cauză și efect. Apoi, adaugă „Cauzalitatea în cadrul Universului nu
este fundamentală. Este un concept aproximativ, derivat din experiența noastră
lumească”. Dacă această situație ar fi adevărată - cauzalitatea este iluzorie,
o modalitate prin care mintea noastră și știința noastră încearcă să înțeleagă
lumea 0 atunci suntem confruntați cu o dilemă morală: Cine răspunde pentru
faptele noastre? Implicațiile filozofice, religioase și etice, decurgând de
aici, sunt tulburătoare.
În
loc de concluzii: în
1943, psihologul american Abraham Maslow a publicat articolul „O teorie a
motivației umane”, unde a introdus celebra piramidă a nevoile omenești, care-i
poartă azi numele. La baza piramidei se află nevoile fiziologice, cele mai
primitive și urgente. La vârful piramidei se grupează Esteem (nevoia
de recunoaștere socială) și, deasupra, Self-actualization (auto-realizarea,
dezvoltarea personală). Urmându-l pe profesorul Lightman, aș sugera adăugarea
unei noi categorii în vârful piramidei, deasupra Self-actualization: imaginația
și explorarea. Marii exploratori ai
lumii au fost motivați de nevoia de a imagina noi posibilități, nevoia de a
ajunge dincolo de noi înșine și a înțelege lumea din jurul nostru. Avem nevoie
să explorăm dincolo de supraviețuirea noastră fizică, dincolo de microcosmosul
relațiilor personale și auto-descoperirilor. Avem nevoie să știm despre și să
înțelegem acest straniu Cosmos în care ne găsim. Avem nevoie să punem întrebări
fundamentale: Cum a început totul? Cum a început Universul nostru? Ce era
pe când timpul nu era? Este un lux
că putem pune astfel de întrebări. Și o nevoie umană.
Notă: O întâmplare apocrifă: Laplace a mers odată la Napoleon să-i prezinte o carte a sa. Napoleon, informat de unii consilieri că respectiva carte nu conține nicio mențiune a lui Dumnezeu, și plăcându-i să tachineze, l-a primit pe savant cu următoarele cuvinte: „Monsieur Laplace, mi s-a spus că ați scris această carte groasă despre sistemul Universului și nu ați menționat niciodată pe Creatorul lui”. Laplace i-a replicat sec: „Je n’avais pas besoin de cette hypothèse-là!” (Nu mi-a trebuit această ipoteză!).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu