ÎNVĂȚĂMÂNTUL DE PARTID ÎN ROMÂNIA COMUNISTĂ
Un rol important, în cadrul procesului de
pregătire politico-ideologică l-a avut învăţământul de partid. Acest sistem, de
inspiraţie sovietică, a contribuit la formarea aparatului de comandă al
Partidului Comunist, atât de necesar pentru controlarea instituţiilor cheie şi
a sectoarelor strategice. În interiorul sistemului învăţământului de partid,
şcolile de cadre au jucat un rol însemnat, fiind concepute ca instituţii de
pregătire şi perfecţionare a activiştilor şi a membrilor de partid. Sistemul de
pregătire politico-ideologică a cursanţilor a contribuit la atestarea regimului
comunist, la legitimarea şi nu în ultimul rând la reproducerea acestuia. Şansa
pe care partidul o oferea anumitor membri ai săi, care parcurgeau diverse forme
de îndoctrinare ideologică, a marcat trecerea de la etapa „revoluţionară” a
luptei de clasă la violenţa simbolică, blândă, în gestionarea şi reproducerea
elitelor comuniste. Şcolile de partid aveau să se transforme, treptat, din
instituţii de alfabetizare politică şi ideologică a cursanţilor, aşa cum s-a
întâmplat în primii ani postbelici, în entităţi de pregătire, perfecţionare şi
promovare a noii elite, de formare a cunoscutei şi blamatei nomenclaturi. Învăţământul
de partid a fost un „conglomerat” care a cuprins mai multe forme de pregătire
şi perfecţionare a cursanţilor. Clasificare aacestuia se poate face după mai
multe criterii. Astfel, în funcţie de nivelul de pregătire asigurat
cursanţilor, putem distinge între forme ale învăţământului de partid elementar,
mediu şi superior, în timp ce după modul de desfăşurare a actului didactic au
existat doar două forme ale învăţământului de partid, permanente şi
nepermanente. La 15 mai 1948, în cadrul unei şedinţe a Biroului Direcţiunii
Propagandei şi Agitaţiei din cadrul CC al PMR, Nicolae Goldberger a propus o
diferenţiere a formelor învăţământului de partid, în trei domenii distincte de
activitate: şcolile de partid permanente, şcolile serale de partid, studiul
individual. La aceeaşi şedinţă, cei prezenţi au stabilit că „rolul învăţământul
de partid era de a-i înarma pe membrii partidului cu profunda cunoaştere a
sarcinilor partidului şi ale statului nostru în perioada de trecere de la
capitalism la socialism, cu cunoaşterea problemelor concrete ale economiei
noastre naţionale, îndeosebi în ceea ce priveşte industrializarea
socialistă şi transformarea socialistă a agriculturii.” La sfârşitul anului
1989, în România exista o reţea de zece şcoli interjudeţene de partid care
funcţionau în principalele oraşe ale ţării: Bucureşti, Bacău, Braşov, Cluj,
Craiova, Constanţa, Galaţi, Iaşi, Oradea, Timişoara. Acestea erau
moştenitoarele vechilor şcoli de pregătire a cursanţilor comunişti constituite
în etapa pre-comunizării societăţii româneşti. Implementarea sistemului
învăţământului de partid s-a făcut, printre altele, prin intermediul
aşa-ziselor şcoli de cadre. În viziunea conducerii partidului, aceste
instituţii trebuiau să reprezinte adevărate focare de luminare şi de educare a
membrilor de partid în spiritul ideilor marxist-leniniste. Conferinţa PCR din
regiunea Bucureşti, desfăşurată între 10 şi 12 august 1945, a hotărât creşterea
numărului de şcoli de partid atât din Bucureşti, cât şi din judeţele Regionalei
(Teleorman, Vlaşca, Olteniţa). Astfel, numărul acestora a crescut, în scurt
timp, la 83, din care 74 funcţionau în Bucureşti, iar 9 în celelalte judeţe ale
regionalei. Comuniştii şi-au constituit instituţii similare şi în alte zone ale
României. Astfel, în cursul anului 1945, regionala de partid Cluj a organizat
50 de şcoli de partid care au pregătit 1800 de elevi. În acelaşi an, în zona
Olteniei, au fost organizate 24 de şcoli de cadre care au fost frecventate de
610 elevi, în timp ce regionala de partid Oradea a coordonat activitatea a 50
de şcoli de partid unde şi-au desăvârşit pregătirea politico-ideologică un
număr de 600 de cursanţi. Iniţial, ele au fost organizate şi au funcţionat sub
stricta îndrumare a comitetele de plasă, sector, judeţene, raionale şi
regionale de partid, ca pepiniere de cadre pentru acestea. Activitatea lor era
coordonată de secţiile de Educaţie Politică constituite pe lângă aceste
comitete de partid care se aflau sub directa subordonare a Secţiei Centrale de
Educaţie Politică a CC al PCR. În cadrul şcolilor elementare care
trebuiau să pregătească activiştii de teren ai partidului existau două forme de
pregătire a cursanţilor, la zi şi la seral. Cursurile de pregătire se
diferenţiau între ele prin modalitatea diferită de desfăşurare a actului
didactic, prin durată şi prin comitetul de partid care le coordona activitatea.
Rezervate activiştilor care trebuiau să reprezinte osatura partidului, şcolile
aveau să devină, cu timpul, pepinierele de cadre inferioare ale PCR. Iniţial
aveau să fie cuprinşi în aceste forme de pregătire politico-ideologică
secretarii de celule şi responsabilii de partid, adică acei membri de partid
care, la momentul şcolarizării, ocupau funcţii în cadrul aparatului birocratic
al partidului şi care se înscriseseră în partid după 23 august 1944. Constituirea
şcolilor de cadre superioare, organizate doar pe lângă structurile regionale de
partid, a reprezentat un pas important în procesul de instituţionalizare a învăţământului
de partid din teritoriu. Elevii care urmau aceste cursuri erau recrutaţi din
rândul membrilor de partid care se evidenţiaseră în cadrul şcolilor inferioare
de partid şi care aveau o anumită pregătire ideologică, care trebuia să le
permită însuşirea învăţăturilor marxist-leniniste. Finalizarea activităţii de
pregătire la şcoala de cadre regională, forma cea mai înaltă a învăţământului de
partid din teritoriu, presupunea un adevărat ritual. Într-o primă etapă, se
constituia o comisie de evaluare care verifica în scris cunoştinţele elevilor
pentru a stabili nivelul pe care aceştia l-au atins în urma parcurgerii
materialului prezentat. Examinarea cursanţilor continua cu evaluarea orală a
acestora. Din comisia care verifica nivelul de cunoştinţe ale elevilor făceau
parte, pe lângă lectorii şcolii, instructori veniţi din partea comitetului
regional de partid, secretarul Secţiei de Educaţie Politică şi responsabilul
resortului de cadre din cadrul regiunii respective. Şcolile de cadre din
teritoriu au avut drept scop imediat asigurarea unui nivel minim de cunoştinţe
marxist-leniniste membrilor de partid şi activiştilor cu funcţii mai puţin
importante din cadrul activului de partid, precum: secretarii de celulă,
membrii comitetelor orăşeneşti, de plasă, activiştii comitetelor judeţene de
partid. Ele au pregătit acei activişti de care partidul a avut nevoie în
bătălia pentru cucerirea puterii politice. Aceste instituţii de pregătire şi
perfecţionare a cadrelor de partid au fost înfiinţate şi menţinute pentru a
asigura un capital cultural şi politic celor care le urmau, facilitându-le
acestora ascensiunea socială într-o ţară în care politicul avea să primeze în
detrimentul culturii. Corpul didactic şi cursanţii acestor şcoli speciale aveau
să devină privilegiaţii unui sistem care avea să integreze aceste şcoli în
sistemul naţional de educaţie. Învăţământul de partid, incluzând aici şcolile
de cadre din teritoriu, a reprezentat un substitut pentru învăţământul de stat,
facilitând stabilirea unor echivalenţe între capitalul politic şi cel cultural.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu