MANIPULAREA INFORMAȚIILOR PRIN PROPAGANDĂ
„Cine
va fi capabil, printr-o întrebuinţare abilă şi continuă a propagandei, să
reprezinte poporului raiul ca un infern şi, invers, infernul ca un rai?“ —
ADOLF HITLER, MEIN KAMPF.
Pe măsură ce mijloacele de comunicare s-au înmulţit — de la presa
de tipărit la radio, televiziune, telefon şi Internet —, numărul mesajelor
convingătoare a crescut într-un ritm rapid. Această revoluţie în comunicaţii a
dus la o avalanşă de informaţii, oamenii fiind bombardaţi din toate părţile cu
mesaje. În faţa acestor presiuni, mulţi preiau mesajele mai repede şi le
acceptă fără să le mai analizeze.
Propagandiştilor vicleni le plac foarte mult aceste căi rapide —
mai ales cele care ocolesc gândirea logică. Propaganda încurajează urmarea
acestor căi scurte însufleţind sentimentele, exploatând starea de nesiguranţă,
profitând de ambiguităţile limbii, propagandistul adaptând logica după bunul
său plac. Din păcate, aceste tactici se pot dovedi foarte eficiente, lucru confirmat
de istorie.
Istoria propagandei:
În prezent, cuvântul „propagandă“ are conotaţii negative, lăsând
să se înţeleagă că ar fi vorba de tactici necinstite, însă, la început, sensul
cuvântului nu era acesta. Se pare că termenul „propagandă“ provine din
denumirea latină a unei grupări de cardinali romano-catolici, şi anume Congregatio
de Propaganda Fide (Congregaţia pentru propagarea credinţei). Acest comitet
— numit pe scurt Propaganda — a fost înfiinţat de papa Grigore al XV-lea
în 1622 cu scopul de a supraveghea misionarii. Treptat, cuvântul „propagandă“ a
ajuns să însemne orice efort depus pentru răspândirea unei convingeri.
Dar noţiunea de propagandă nu s-a născut în secolul al XVII-lea.
Din vremuri străvechi, oamenii s-au folosit de toate mijloacele de informare de
care dispuneau pentru a răspândi ideologii sau pentru a-şi mări faima şi
puterea. De exemplu, arta a slujit unor scopuri propagandistice încă de pe
vremea faraonilor egipteni. Aceşti regi au dorit ca piramidele lor să fie o
imagine a puterii şi a trăiniciei. În mod asemănător, arhitectura romană servea
unui scop politic: glorificarea statului. În timpul primului război mondial,
termenul „propagandă“ a primit o conotaţie, în general, negativă, deoarece
guvernele au început să ia parte în mod activ la „modelarea“ informaţiilor
privitoare la război comunicate de mass-media. În cel de-al doilea război
mondial, Adolf Hitler şi Joseph Goebbels s-au dovedit a fi propagandişti de
mare clasă.
După al doilea război mondial, propaganda a devenit treptat un
instrument principal în promovarea politicii naţionale. Atât blocul
occidental, cât şi cel răsăritean au organizat vaste campanii pentru a câştiga
de partea lor marea masă a oamenilor care nu luaseră încă poziţie. Toate
aspectele vieţii şi politicii naţionale au fost exploatate în scopuri
propagandistice. În ultimii ani s-au folosit tehnici propagandistice tot mai
sofisticate în campaniile electorale, dar şi în propaganda făcută prin rețelele
de socializare.
Minciuni, minciuni!
În mod sigur, cel mai la îndemână truc folosit de propagandist
este minciuna spusă pe faţă. Să luăm, de exemplu, minciunile scrise de Martin
Luther despre evreii din Europa în 1543: „Au otrăvit fântânile, au ucis oameni,
au răpit copii . . . Sunt nişte şerpi veninoşi şi plini de răutate,
vicleni şi răzbunători; sunt asasini; copii ai diavolului care înţeapă şi fac
rău“. Ce îndemn le-a adresat el creștinilor? „Daţi foc sinagogilor şi şcolilor
lor . . . Să radeţi de pe faţa pământului casele lor!“
Un profesor de economie politică, ştiinţe sociale și istorie, - Indro Montanelli -, care a studiat
acea perioadă afirmă: „Antisemitismul n-are absolut nicio legătură cu
acţiunile evreilor şi, prin urmare, n-are absolut nicio legătură cu ceea ce
ştie un antisemit despre cum sunt în realitate evreii“. El mai precizează:
„Evreii au reprezentat tot ce era strâmb, astfel încât reacţia obişnuită la un
rău natural sau social era să i se atribuie presupuse origini evreieşti“.
Generalizări:
O altă tactică a propagandei ce înregistrează mari succese este
generalizarea. De obicei, generalizările ascund ceea ce este important în
legătură cu adevărata chestiune în discuţie şi sunt folosite de cele mai multe
ori pentru a înjosi un întreg grup de persoane. De exemplu, în unele ţări
europene se aud frecvent cuvintele: „Ţiganii [sau imigranţii] sunt hoţi“. Dar
este adevărat?
Ziaristul Richardos Someritis afirmă că, în Grecia,
acest gen de idei au generat un fel de „nebunie xenofobă, de cele mai multe ori
rasistă“, împotriva cetăţenilor străini. S-a demonstrat însă că, în ţara
respectivă, cei care sunt vinovaţi de acte criminale sunt atât indigeni, cât şi
străini, aproape în număr egal. De exemplu, Someritis precizează că în urma
unor studii s-a constatat că, în Grecia, „96 din 100 de infracţiuni sunt
comise de greci“. „Cauzele fenomenului infracţional sunt de natură economică şi
socială, nicidecum «rasial㻓, remarcă ziaristul. El acuză mass-media „că
alimentează în mod sistematic xenofobia şi rasismul“ prin articole şi reportaje
tendenţioase despre diverse infracţiuni.
Folosirea epitetelor injurioase:
Unii oameni îi insultă pe cei care nu sunt de acord cu ei,
punându-le la îndoială caracterul sau motivele, în loc să se concentreze asupra
faptelor. A folosi un epitet injurios cu referire la o persoană, la un grup sau
la un concept înseamnă a pune o „etichetă“ negativă, uşor de reţinut. Cel care
apelează la acest gen de epitete speră ca ele să se „lipească“ bine. Dacă ceilalţi
oameni resping persoana sau conceptul pe baza acestei „etichete“ negative, fără
să stea să cântărească singuri dovezile, înseamnă că strategia folosită a dat
rezultate.
De exemplu, în ultimii ani, în multe ţări din Europa şi din alte
părţi ale lumii s-a făcut simţită o puternică atitudine antimigraționistă. În
ochii multor vest-europeni emigranții sunt „elemente primejdioase” care le fură
locurile de muncă!
Un institut pentru Analiză Propagandistică
din Marea Britanie precizează că „epitetele denigratoare au jucat un rol
deosebit de important în istoria lumii şi în propria noastră formare ca
indivizi. Ele au distrus reputaţii, . . . [pe unii] i-au trimis la
închisoare, iar pe alţii i-au înfuriat atât de mult, încât au mers la luptă şi
i-au măcelărit pe semenii lor“. În prezent, în țara noastră vedem cum
funcționează propaganda: dacă susții că DNA-ul a făcut erori grave ești
etichetat drept „comunist”, „retardat”, „drăgnist”, „asistat social”, „slugoi
pesedist”, ca să dau doar câteva exemple foarte la modă pe Facebook!
Exploatarea sentimentelor:
Chiar dacă sentimentele s-ar putea să nu fie importante când e
vorba de afirmaţii bazate pe fapte reale sau de logica unui argument, ele au un
rol important în a convinge. Publiciştii cu experienţă se străduiesc să
stârnească sentimentele, pe care le manipulează cu măiestria unui pianist
virtuoz.
De exemplu, un sentiment care poate întuneca judecata este teama.
Şi, la fel ca invidia, teama poate fi manipulată. Să ne amintim propaganda
făcută în Marea Britanie pe tema „invaziei” emigranților români, propaganda ce
a exploatat toate stereotipurile și fricile despre români!
Alt sentiment puternic pe care propagandiştii îl exploatează este ura. Limbajul insidios este deosebit de eficient când se doreşte să se stârnească ură. Se pare că există o rezervă nesfârşită de cuvinte răutăcioase ce promovează şi exploatează ura faţă de anumite grupări religioase, etnice sau rasiale.
Alt sentiment puternic pe care propagandiştii îl exploatează este ura. Limbajul insidios este deosebit de eficient când se doreşte să se stârnească ură. Se pare că există o rezervă nesfârşită de cuvinte răutăcioase ce promovează şi exploatează ura faţă de anumite grupări religioase, etnice sau rasiale.
Alţi propagandişti manipulează mândria. Adeseori ne putem
da seama că se face apel la mândrie dacă vom căuta expresii-cheie de genul:
„Orice persoană inteligentă ştie că . . .“ sau „o persoană cu
instruirea dumneavoastră nu poate să nu fie de acord că . . .“. O
tactică contrară manipulează teama de a nu părea stupizi. Profesioniştii în
arta convingerii sunt perfect conştienţi de acest lucru.
Sloganuri şi simboluri:
Sloganurile sunt afirmaţii neclare, folosite de obicei pentru a
exprima puncte de vedere sau ţeluri. Deoarece sunt neclare, oamenilor nu le
este greu să fie de acord cu ele.
De exemplu, când există o criză naţională sau un conflict,
demagogii folosesc sloganuri de genul „Fie bună, fie rea, asta este ţara mea“,
„Patria, religia şi familia“ sau „Libertate sau moarte“. Însă analizează oare
majoritatea oamenilor cu atenţie adevărata problemă implicată în criză sau
conflict? Sau efectiv acceptă tot ce li se spune?
Scriind despre primul război mondial, Winston Churchill a făcut
următoarea observaţie: „Nu trebuie decât un semnal pentru a transforma aceste
mulţimi de ţărani şi muncitori paşnici într-o puternică armată ai cărei ostaşi
se vor sfâşia între ei“. El a mai remarcat că, atunci când li se spune ce să
facă, majoritatea oamenilor reacţionează fără să gândească.
Propagandistul se foloseşte şi de o gamă largă de simboluri şi
semne pentru a transmite mesajul dorit - o salvă de 21 de focuri, un salut
militar, un drapel. Dragostea strămoşească poate fi şi ea exploatată. Astfel,
simbolismul, cum ar fi cel legat de patrie, glia strămoşească sau biserica
strămoşească, constituie un instrument preţios în mâinile celui care vrea să
convingă cu abilitate.
Prin urmare, propaganda ingenioasă poate paraliza gândirea, poate
întuneca judecata limpede şi discernământul şi poate modela persoanele, astfel
încât acestea să participe la acţiuni în masă, la demonstrații în care mulți
dintre participanți nu știu exact de ce au venit dar au auzit și văzut pe
Internet că trebuie să iasă în stradă pentru a nu lăsa corupția să ne ucidă. De
ce nu ies respectivii în stradă atunci când salariile scad văzând cu ochii, când
nu se găsesc medicamente elementare pentru bolnavii de cancer de exemplu sau
când văd cum se îndatorează guvernul lună de lună într-o veselie!?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu