marți, 28 august 2018

GAMALIEL - OMUL CARE L-A INSTRUIT PE PAVEL.


GAMALIEL - OMUL CARE L-A INSTRUIT PE PAVEL

          Mulțimea a făcut o linişte de mormânt. Doar cu câteva momente înainte aproape că îl omorâse pe apostolul Pavel. Cunoscut şi sub numele de Saul din Tars, el fusese eliberat de soldaţii romani şi acum stătea în faţa mulţimii pe nişte trepte din apropierea templului din Ierusalim.
         Cerând printr-un semn cu mâna să se facă linişte, Pavel a început să vorbească în limba ebraică, spunând: „Fraţilor şi părinţilor, ascultaţi acum apărarea mea faţă de voi! Eu sunt iudeu, născut în Tarsul Ciliciei, dar am fost crescut în cetatea aceasta; am învăţat la picioarele lui Gamaliel, în întregime potrivit legii părinţilor noştri şi am fost tot atât de plin de râvnă pentru Dumnezeu cum sunteţi şi voi toţi azi“. - Faptele 22:1-3.
      Dat fiind că era în pericol de moarte, de ce şi-a început Pavel apărarea spunând că el fusese învăţat de Gamaliel? Cine a fost Gamaliel, şi ce însemna să fii învăţat de el? A avut efecte această instruire asupra lui Saul chiar şi după ce a devenit apostolul creştin Pavel?

Cine a fost Gamaliel?

       Gamaliel a fost un fariseu bine cunoscut. El era nepotul lui Hillel cel Bătrân, cel care fondase una dintre cele două mari şcoli de gândire din cadrul iudaismului fariseic. Metoda de predare urmată de Hillel era considerată mai tolerantă decât cea a rivalului său, Shammai. După distrugerea templului din Ierusalim în 70 d.H., Bet Hillel (Casa lui Hillel) era preferată mai mult decât Bet Shammai (Casa lui Shammai). Casa lui Hillel a devenit expresia oficială a iudaismului, întrucât toate celelalte secte iudaice au dispărut odată cu distrugerea templului. Deciziile luate la Bet Hillel stau deseori la baza legii iudaice din Mişna, care a devenit temelia Talmudului, iar influenţa lui Gamaliel a avut, evident, un rol major în impunerea acestei şcoli.
       Gamaliel era atât de respectat, încât el a fost primul numit raban, un titlu mai înalt decât cel de rabin. De fapt, Gamaliel a devenit o persoană atât de mult respectată, încât Mişna spune despre el: „Când Raban-ul Gamaliel cel bătrân a murit, gloria Torei a încetat, iar puritatea şi sfinţenia   au pierit“. - Sotah 9:15.

Învăţat de Gamaliel - Cum?

      Când apostolul Pavel i-a spus mulţimii din Ierusalim că fusese „învăţat la picioarele lui Gamaliel“, ce a vrut el să spună? Ce însemna să fii un discipol al unui învăţător ca Gamaliel?
        Cu privire la o astfel de instruire, profesorul Dov Zlotnick de la Seminarul Teologic Iudaic din America scrie: „Exactitatea legii orale, prin urmare credibilitatea ei, depinde aproape în întregime de relaţia maestru-discipol: grija cu care maestrul predă legea şi râvna discipolului de a o învăţa. Ca urmare, discipolii erau îndemnaţi să stea la picioarele erudiţilor şi să le soarbă cuvintele cu sete“. - Avot 1:4, Mişna.
     În cartea sa  „A History of the Jewish People in the Time of Jesus Christ” (O istorie a poporului evreu în timpul lui Iisus Hristos), Emil Schürer dezvăluie metodele învăţătorilor rabini din secolul întâi. El scrie: „Cei mai faimoşi rabini adunau deseori în jurul lor un mare număr de tineri dornici de instruire, cu scopul de a-i familiariza în mod temeinic cu legea orală foarte ramificată şi prolixă. Instruirea consta într-un exerciţiu continuu şi susţinut al memoriei. Învăţătorul punea înaintea elevilor săi mai multe chestiuni legale în care aceştia trebuiau să ia o decizie şi îi lăsa pe ei să răspundă sau răspundea el însuşi. Elevilor li se permitea totodată să-i pună întrebări învăţătorului“.
       Din punctul de vedere al rabinilor, pentru elevi era în joc mult mai mult decât nota de trecere. Cei care studiau sub îndrumarea unor astfel de învăţători erau avertizaţi: „Oricine uită numai un singur lucru din ceea ce a învăţat devine, potrivit Scripturii, răspunzător de viaţa sa“ (Avot 3:8). Cea mai mare laudă i se aducea studentului care era ca „o fântână tencuită, care nu pierde nici un strop de apă“ (Avot 2:8). O astfel de instruire a primit de la Gamaliel Pavel, cunoscut pe atunci sub numele lui evreiesc de Saul din Tars.

Spiritul învăţăturilor lui Gamaliel:

        În armonie cu doctrina fariseică, Gamaliel a promovat credinţa în legea orală. Astfel, el a pus mai mult accent pe tradiţiile rabinilor decât pe Scripturile inspirate. Mişna îl citează pe Gamaliel spunând: „Găseşte-ţi un învăţător (rabin) şi eliberează-te de îndoială, căci nu trebuie să dai zeciuială în plus pe ghicite“ (Avot 1:16). Aceasta înseamnă că, atunci când Scripturile ebraice nu explicau clar ce era de făcut, o persoană nu trebuia să-şi folosească propria raţiune sau să-şi asculte conştiinţa pentru a lua o decizie. Dimpotrivă, trebuia să găsească un rabin capabil care să ia decizia în locul său. Potrivit lui Gamaliel, numai în felul acesta o persoană putea să nu păcătuiască. 
         Cu toate acestea, Gamaliel era cunoscut în general pentru o atitudine mai tolerantă, mai liberală când judeca pe baza unor considerente religioase. De exemplu, el a manifestat consideraţie faţă de femei când a hotărât că el îi va „permite unei soţii să se recăsătorească pe baza mărturiei unui singur martor (al morţii soţului ei)“ (Yevamot 16:7, Mişna). În plus, pentru a ocroti o femeie divorţată, Gamaliel a introdus mai multe restricţii cu privire la întocmirea unui certificat de divorţ.
        Acest spirit se observă şi în modul în care Gamaliel i-a tratat pe primii continuatori ai lui Iisus hristos. Cartea Faptele relatează că, atunci când alţi conducători iudei au căutat să-i ucidă pe apostolii lui Iisus pe care îi arestaseră pentru că predicau, „un fariseu numit Gamaliel, un învăţător al Legii, preţuit de tot poporul, s-a sculat în picioare în sinedriu şi a poruncit să-i scoată pe oameni afară, pentru puţin timp. Şi le-a zis: Bărbaţi israeliţi, luaţi seama bine la voi înşivă, ce aveţi de gând să faceţi oamenilor acestora. Eu vă spun: Depărtaţi-vă de oamenii aceştia şi lăsaţi-i în pace. Să nu fiţi găsiţi luptând împotriva lui Dumnezeu“. Sfatul lui Gamaliel a fost ascultat, iar apostolii au fost eliberaţi. - Faptele 5:34-40.

Ce a însemnat pentru Pavel?

        Pavel fusese instruit şi educat de unul dintre cei mai mari învăţători rabinici ai secolului I d.H.. Nu este de mirare că, atunci când apostolul a făcut referire la Gamaliel, mulţimea din Ierusalim s-a simţit îndemnată să acorde o atenţie specială cuvântării sale. Dar el le-a vorbit despre un Învăţător care era, indiscutabil, superior lui Gamaliel: Iisus, Mesia. Acum, Pavel i se adresa mulţimii în calitate de discipol al lui Iisus, nu al lui Gamaliel. - Faptele 22:4-21.
       A influenţat instruirea primită de la Gamaliel modul de predare al lui Pavel ca creştin? Probabil că instruirea temeinică din Scripturi şi din legea iudaică i-au fost utile lui Pavel ca învăţător creştin. Totuşi epistolele lui Pavel, inspirate de Dumnezeu şi consemnate în Biblie, arată clar că el a respins esenţa convingerilor fariseice ale lui Gamaliel. Pavel i-a îndreptat pe conaţionalii săi evrei şi pe toţi ceilalţi nu spre rabinii iudaismului sau spre tradiţiile concepute de oameni, ci spre Iisus Hristos. - Romani 10:1-4.
      Dacă Pavel ar fi continuat să fie un discipol al lui Gamaliel, el s-ar fi bucurat de un mare prestigiu. Alte persoane din cercul lui Gamaliel au contribuit la modelarea viitorului iudaismului. De exemplu, fiul lui Gamaliel, Simeon, probabil coleg cu Pavel, a avut un rol primordial în revolta iudeilor împotriva Romei. După distrugerea templului, nepotul lui Gamaliel, Gamaliel al II-lea, a restabilit autoritatea Sanhedrinului, mutându-l la Iabneh. Nepotul lui Gamaliel al II-lea, Iuda Ha-Nasi, a compilat Mişna, care a devenit piatra de temelie a gândirii iudaice până în zilele noastre.
      Ca elev al lui Gamaliel, Saul din Tars ar fi putut deveni o persoană foarte proeminentă în iudaism. Însă, cu privire la o astfel de carieră, Pavel a scris: „Lucrurile care pentru mine erau câştiguri, le-am socotit ca o pierdere, din pricina lui Hristos. Mai mult decât atât, privesc toate aceste lucruri ca o pierdere, faţă de preţul nespus de mare al cunoaşterii lui Hristos Iisus, Domnul meu. Pentru El am pierdut toate şi le socotesc ca gunoaie, ca să câştig pe Hristos“. - Filipeni 3:7, 8.
      Abandonându-şi cariera de fariseu şi devenind un continuator al lui Iisus Hristos, Pavel a pus în practică sfatul fostului său învăţător de a se feri să fie „găsit luptând împotriva lui Dumnezeu”. Încetând să-i mai persecute pe discipolii lui Iisus, Pavel nu a mai luptat împotriva lui Dumnezeu. Dimpotrivă, devenind un continuator al lui Hristos, el a devenit unul dintre „împreună-lucrătorii lui Dumnezeu”. - 1 Corinteni 3:9.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DESPRE CHESTIUNI POLITI ... CHISTE!

  DESPRE CHESTIUNI POLITI … CHISTE! 1. Coaliția renunță la Cârstoiu și fiecare merge cu candidat propriu pentru București: Firea și Burduj...