TAINE BIBLICE - NIMROD/GHILGAMEȘ ȘI
TURNUL BABEL!
În Sfânta Scriptură, Nimrod a întemeiat Babelul
(Babilonul) și a început construirea Turnului
Babel. Nimrod a mai purtat numele de Ghilgameș.
Acesta a fost un tiran idolatru și făcea parte din rasa uriașilor refaimi.
Nimrod
se trage din Cuș: Nimrod este
un supranume și înseamnă rebel-șef în
ebraică. Biblia ne spune că tatăl lui Nimrod este Cuș (în istorie Kuș sau Kiș).
Însă este interesant că Nimrod nu este considerat fiul lui Cuș, ci numele lui
este scos din rândul fiilor lui Cuș. Fiii
lui Cuș, conform cărții Geneza,
au fost Seba, Havila, Sebta, Raema și Sabteca. Probabil autorul Genezei, Moise, a făcut acest lucru deoarece Nimrod nu a fost considerat ființă umană. Fiii lui Ham au fost: Cuș,
Mițraim, Put și Canaan. Fiii lui Raema: Șeba și Dedan. Cuș a născut și pe Nimrod: „el este acela care a
început să fie puternic pe pământ. El a fost un viteaz vânător înaintea
Domnului; iată de ce se zice: „Ca Nimrod, viteaz vânător înaintea Domnului.” El
a domnit la început peste Babel, Erec, Acad și Calne, în țara Șinear. Din
țara aceasta a intrat în Asiria; a zidit Ninive, Rehobot-Ir, Calah și Resen
între Ninive și Calah; aceasta este cetatea cea mare.” (Geneza
10:6-12).
Nimrod,
amintit ca punct de reper în istorie:
S-ar
putea spune că Moise a făcut o greșeală, că l-a omis pe Nimrod din rândul
fiilor lui Cuș, doar ca să fie amintit separat ca domnitor. Însă nu este o
greșeală. În cartea Cronicilor, mai
târziu, când sunt amintite din nou genealogiile, de data asta de către un alt
cronicar (Moise murise demult), Nimrod este scos din nou din rândul fiilor lui
Cuș: „Fiii lui Cuș: Saba, Havila, Sabta,
Raema și Sabteca. Fiii lui Raema: Seba și Dedan. Cuș a născut pe Nimrod; el a
început să fie puternic pe pământ.” (1 Cronici 1:9-10). Biblia nu detaliază mai mult de atât
viața și domnia lui Nimrod sub numele Nimrod. Însă, odată ce-l vom
identifica pe Nimrod cu personajul istoric Ghilgameș, ne putem folosi de
izvoarele istorice pentru a pune cap la cap piesele unei istorisiri coerente.
De
unde știm că Nimrod este Ghilgameș?
În
Geneza 10:10, sunt scrise numele orașelor (cetăților) pe
care Nimrod le-a fondat. Printre ele se află Erec. Acest oraș, Erec, este
denumirea aramaică (ebraică) a Urukului.
Moise a scris cartea Genezei în aramaică. Izvoarele istorice ne indică faptul că Ghilgameș a întemeiat orașul Uruk, așa cum o spune și Moise în Geneza. De pe Tableta nr. 1 a Epopeii lui Ghilgameș, scrisă cu semne cuneiforme, citim în primele rânduri despre protagonist: Cel care a văzut totul până la marginea lumii, cel care știut totul, Ghilgameș, a pătruns totodată și taina tuturor lucrurilor. (…). El a fost cel care a poruncit să se ridice zidul Urukului. (Epopeea lui Ghilgameș, în românește de Virginia Șerbănescu și Al. Dima, Editura Mondero, București, 1996, pagina 31). Așadar, Urukul, denumit în aramaică Erek, este întemeiat de Ghilgameș, care în Biblie poartă numele de Nimrod. Tăblițele spun că înainte de potop au existat alți domnitori, însă niciunul nu a fost uman, ci „divin”, domniile lor fiind de multe mii de ani! Din Epopee mai aflăm și faptul că Ghilgameș a fost un uriaș, cu o statură de unsprezece coți, adică peste cinci metri. Statura lui era de 11 coți, iar lărgimea pieptului nouă palme avea. (Epopeea lui Ghilgameș, în românește de Virginia Șerbănescu și Al. Dima, Editura Mondero, București, 1996, pagina 32)
Moise a scris cartea Genezei în aramaică. Izvoarele istorice ne indică faptul că Ghilgameș a întemeiat orașul Uruk, așa cum o spune și Moise în Geneza. De pe Tableta nr. 1 a Epopeii lui Ghilgameș, scrisă cu semne cuneiforme, citim în primele rânduri despre protagonist: Cel care a văzut totul până la marginea lumii, cel care știut totul, Ghilgameș, a pătruns totodată și taina tuturor lucrurilor. (…). El a fost cel care a poruncit să se ridice zidul Urukului. (Epopeea lui Ghilgameș, în românește de Virginia Șerbănescu și Al. Dima, Editura Mondero, București, 1996, pagina 31). Așadar, Urukul, denumit în aramaică Erek, este întemeiat de Ghilgameș, care în Biblie poartă numele de Nimrod. Tăblițele spun că înainte de potop au existat alți domnitori, însă niciunul nu a fost uman, ci „divin”, domniile lor fiind de multe mii de ani! Din Epopee mai aflăm și faptul că Ghilgameș a fost un uriaș, cu o statură de unsprezece coți, adică peste cinci metri. Statura lui era de 11 coți, iar lărgimea pieptului nouă palme avea. (Epopeea lui Ghilgameș, în românește de Virginia Șerbănescu și Al. Dima, Editura Mondero, București, 1996, pagina 32)
Ce
scrie în Epopeea lui Ghilgameș?
Epopeea
lui Ghilgameș nu trebuie citită precum se citește Biblia. Cronicarii
regilor păgâni nu au fost precum cronicarii împăraților iudei:
imparțiali și insuflați de Duhul Sfânt. Chiar și în cronicile noastre (autohtone),
de pildă în Letopisețul Țării Moldovei, Grigore Ureche idealizează portretul lui Ștefan cel Mare. Și chiar dacă Ștefan cel Mare omora de plăcere
când se îmbăta, moartea lui este zugrăvită ca fiind o catastrofă naturală, că
întreaga natură simte lipsa lui Ștefan, manifestându-se în intemperii. Ceea ce
este absurd. La fel este și cu Epopeea lui Ghilgameș. Deși Nimrod a fost un
tiran, autorul Epopeii încearcă să îl „îmbuneze” pe cititor,
oferindu-i versuri scrise cu un bun talent literar, exagerând deseori faptele
eroice ale acestuia. Dar nimic nu este scris ca Biblia: cronicarii iudei au
scris adevărul, nici mai mult, nici mai puțin.
Firul
epic al Epopeii: Autorul Epopeii îl
prezintă pe Ghilgameș ca fiind regele și fondatorul Urukului, un individ două
treimi divin și o treime uman. Mama lui era o zeiță (noi,
creștinii, nu putem decât să presupunem că a fost un înger corupt), iar tatăl
lui, un „om sfânt”, probabil un preot păgân sau un vrăjitor. Este foarte
interesant faptul că nu mama lui a fost umană, ci tatăl lui. Asta implică
faptul că îngerii corupți s-au putut încarna nu numai în trupuri bărbătești, ci
și femeiești. Noi știm că, îngerii s-au împreunat cu fetele oamenilor, înainte
de potop, din uniunea lor rezultând nefilimi.
Nimrod a fost unul din primii uriași de după potop, adică un refaim și le-a făcut altare
îngerilor corupți.
Tiranul
Ghilgameș: Ghilgameș
a introdus o lege prin care toate femeile, când se mărită, trebuie să treacă
mai întâi prin patul său. Altminteri mireasa era furată și siluită în noaptea
nunții. Iar pe bărbați i-a făcut sclavi. Nimeni nu i se putea opune fiindcă era
foarte puternic și foarte înalt.
Uriașii
n-au fost niciodată inimoși: Ghilgameș introduce sclavia în Uruk: Ghilgameș este la doar câteva
generații de la Noe, dar oamenii deja s-au dedat din nou idolatriei. Asta mai
ales pentru că festivalurile dedicate zeilor erau pline de dezmăț în piața
Urukului (după cum este descris în Epopee); în latină, numele orașului Uruk chiar este Orugeia sau Orgia. Însă, pentru a rezolva problema
tiraniei lui Ghilgameș, locuitorii Urukului nu apelează la Dumnezeul adevărat,
ci la idoli, aducându-le jertfe. Aceștia îl trimit pe Enkidu, care este corupt de una din prostituatele lui Ghilgameș.
Slăbit de nopțile nedormite petrecute cu prostituata, Enkidu nu îl poate
învinge pe Ghilgameș, iar lupta lor se sfârșește într-o remiză. Acest lucru îi
face să se împrieteneasă. Cei doi
pornesc în căutarea nemuririi. Întâi, Ghilgameș caută nemurirea prin întărirea
unei civilizații și a unor orașe, să aibă un renume. Cu Enkidu, însă, o caută
prin fapte eroice. Ei ucid un monstru
vorbitor (pe Humbaba), care are aspectul unui heruvim decăzut, apoi ucid un
taur furios. Enkidu moare, iar lui Ghilgameș nu-i vine să creadă că și
eroii mor până în momentul în care vede, după două săptămâni de jelit, un
vierme ieșind din carnea cadavrului lui Enkidu.
Nimrod
îl întâlnește pe Noe: Deoarece
nu a putut găsi nemurirea prin fapte eroice, Ghilgameș merge în căutarea Pomului Vieții, să îi mănânce fructele.
Neștiind locația Pomului, îl caută pe cel care o știe, și anume pe Utnapiștim, unul din cei opt
supraviețuitori ai unui potop de ape global și strămoș al tuturor oamenilor. Îl găsește pe Utnapiștim, însă acesta
refuză să îi spună locația Pomului. În schimb, după ce-i ironizează inteligența
și abilitățile prin diferite teste pe care Ghilgameș le pică, Utnapiștim îi
spune povestea potopului și cum Dumnezeu l-a scăpat, spunându-i să construiască
o corabie. Ghilgameș își imaginează că Utnapiștim vorbește despre
zeul suprem păgân, Anu, căruia el
însuși îi aducea ofrande. Apoi adaugă că atunci când apele s-au retras, corabia
s-a oprit pe muntele Nițșir. Asta o
spune și Biblia, anume că arca s-a oprit pe un munte, în Biblie având denumirea
de Ararat (Geneza
8:4). Soția lui Utnapiștim,
înduioșată de frica de moarte a chipeșului Ghilgameș, îi dezvăluie locul în
care poate găsi o plantă care îi readuce o parte din tinerețe. Planta se află
pe fundul unui lac. Ghilgameș o găsește, o ia, dar un șarpe i-o fură, o înghite
și imediat năpârlește. Întors acasă cu mâinile goale, își dă seama că lucrul
cel mai valoros pe care îl are la îndemână este povestea potopului lui
Utnapiștim (Noe). De aceea, se hotărăște s-o spună mai departe, să își lege
cumva numele de o istorisire importantă. Adevărul este că singurele lucruri
importante din istoria omenirii au fost făcute de Dumnezeu.
Dumnezei
muritori: Este
(foarte) probabil că Noe l-a întâlnit pe Nimrod deoarece Noe a trăit până la
vârsta de 950 de ani, încât pentru mulți putea părea nemuritor.
Tăblițele spun că și mama lui Ghilgameș, Ninsun,
a murit, deși era de origine „divină”, apoi i-a fost dedicat un templu.
Adevărul este că, în Psalmul 82 (81 în Biblia Ortodoxă), Dumnezeu spune că
îngerii corupți vor muri ca oricare alt domnitor. „Dumnezeu stă în adunarea lui Dumnezeu; El judecă în mijlocul
dumnezeilor. Până când veți judeca strâmb și veți căuta la fața celor răi? Eu
am zis: Sunteți dumnezei, toți sunteți fii ai Celui Preaînalt. Însă veți muri
ca niște oameni, veți cădea ca un domnitor oarecare.” (Psalm 82).
Având ca mamă un înger corupt, nu este de mirare că Moise și cronicarii
evrei l-au scos pe Nimrod din rândul genealogiei fiilor oamenilor. Probabil
i-au păstrat numele, separat, pentru ca oamenii să nu creadă că Nimrod este un
dumnezeu, ci are ca tată un om. După moartea lui Ghilgameș, au fost construite
temple în cinstea lui. Locul refaimilor nu este în genealogia oamenilor,
Dumnezeu le-a poruncit israelilților să îi omoare pe toți (Num.
21:33-35).
Fața
Domnului, locul de la răsărit (Est) de Eden:
Este
important să știm ce înseamnă expresia „în
Fața Domnului” deoarece citind versetul de mai jos, am putea crede că
Nimrod este un personaj pozitiv. „El a
fost un viteaz vânător înaintea Domnului; iată de ce se zice: Ca Nimrod, viteaz
vânător înaintea Domnului.” (Geneza
10:9). Citind versetul de mai sus, am putea crede că faptele pe care le
făcea Nimrod erau bune, deoarece erau înaintea Domnului. Dar nu erau
bune, ci rele: violuri, sclavie, crime, idolatrie, vrăjitorie etc. Fața Domnului era un loc situat la
răsărit de Eden, iar faptul că Nimrod le făcea în Fața Domnului, era
o sfidare (pe față) la adresa lui Dumnezeu. Știm din primele capitole ale Bibliei unde a fost așezată Grădina
Edenului, că era ca o insulă precum este la noi, la români, Insula Balta
Brăilei, înconjurată de Dunăre. Tot așa, Grădina Edenului era înconjurată de
patru râuri. „Un râu ieșea din Eden și
uda grădina, și de acolo se împărțea și se făcea patru brațe. Numele celui
dintâi este Pison; el înconjoară toată țara Havila, unde se găsește aur. Aurul
din țara aceasta este bun; acolo se găsește și bedelion și piatră de onix.
Numele râului al doilea este Ghihon; el înconjoară toată țara Cuș. Numele celui
de al treilea este Hidechel. El curge la răsăritul Asiriei. Al patrulea râu
este Eufratul.” (Geneza 2:10-14).
Vizavi
de locuința terestră a lui Dumnezeu:
Orice
loc în care locuiește Însuși Dumnezeu poate fi numit un templu. Iar Dumnezeu
locuia împreună cu Adam și Eva în Grădina Edenului. „Atunci au auzit glasul Domnului Dumnezeu, care umbla prin
grădină în răcoarea zilei și omul și nevasta lui s-au ascuns de Fața
Domnului Dumnezeu printre pomii din grădină.” (Geneza
3:9). Prezența lui Dumnezeu în locul respectiv era numită Fața
Domnului. Când Adam și Eva au fost izgoniți din Grădină, intrarea a fost păzită
de doi heruvimi, ca omul să nu poată mânca din Pomul Vieții. Fiind înconjurată
de ape, singura intrare prin Grădină era prin Est, unde Dumnezeu a pus
heruvimii. „Astfel a izgonit El pe Adam;
și la răsăritul grădinii Edenului a pus niște heruvimi, care să învârtească o
sabie învăpăiată, ca să păzească drumul care duce la Pomul Vieții.” (Geneza
3:24). Nu știm dacă Pomul Vieții a fost luat de pe pământ în timpul
potopului și pus înapoi în Grădina Edenului, ca mai apoi să fie luat definitiv.
Nu știm dacă Ghilgameș chiar putea găsi Pomul Vieții. Cert este că locul în
care Grădina Edenului fusese așezată încă exista și după potop. Deși arca lui
Noe s-a oprit pe Ararat, urmașii lui Noe, care n-au mai vrut să îi slujească
lui Dumnezeu, s-au dus în fața Domnului, să facă un imperiu, pentru a-i
arăta, cu sfidare, că n-au nevoie de El.
Unde
a mai fost folosită expresia „în fața Domnului”? Iată câteva din versetele în
care expresia Fața Domnului este
întâlnită în Biblie: „După ce l-a ucis
pe Abel, Cain a fugit de la Fața Domnului, din prezența Lui.” Același cuvânt este folosit și când Avraam
își îngroapă soția într-un loc față în față cu Mamre (Geneza
50:13). Când Dumnezeu a locuit
în Sfintea Sfintelor din Cortul Întâlnirii, toate jurămintele se făceau în fața locuinței Domnului, adică în fața
Domnului (2 Samuel 5:3). Din Biblie mai știm episodul când un om
necurat, Uza, a atins Chivotul Legământului și a murit înaintea lui
Dumnezeu fiindcă prezența sfântă a lui Dumnezeu era peste acel obiect: „Domnul S-a aprins de mânie împotriva lui
Uza și Domnul l-a lovit pentru că întinsese mâna pe chivot. Uza a murit
acolo înaintea lui Dumnezeu.” (1
Cronici 13:10). Într-un alt episod, doi preoți neglijenți, care n-au
adus foc din Cortul Întâlnirii să ardă jertfa, ci au aprins propriul loc foc,
au murit înaintea Domnului, adică înaintea Cortului în care locuia
Dumnezeu. „Nadab și Abihu au
murit înaintea Domnului, când au adus înaintea Domnului foc
străin, în pustia Sinai.” (Numeri
3:4).
Locuința
terestră a Domnului: Dar în
afară de faptul că oamenii necurați mureau când intrau în contact cu sfințenia
lui Dumnezeu, de unde știm că Dumnezeu chiar locuia în Cortul Întâlnirii,
iar mai târziu în Templul lui Solomon? L-a văzut cineva locuind acolo? Da, L-a văzut Profetul Isaia! Iar haina
Domnului era atât de lungă încât umplea Templul (cam ca trena aceea lungă a
rochiei de mireasă, doar că această alungire era în față): „În anul morții împăratului Ozia, am văzut pe Domnul șezând pe un
scaun de domnie foarte înalt, și poalele mantiei Lui umpleau Templul.” (Isaia
6:1). Astăzi, Dumnezeu, prin Persoana Duhului Sfânt, locuiește în trupul
credinciosului (1
Corinteni 6:19).
Pomul
Vieții nu se mai află pe pământ:
Știm
că Pomul Vieții nu se mai află pe pământ, însă nu știm când a fost luat. Pomul Vieții se află în Noul Ierusalim,
care va coborî din Cer: „Și eu am văzut coborându-se din cer, de la Dumnezeu,
cetatea sfântă, Noul Ierusalim, gătită ca o mireasă împodobită pentru bărbatul
ei. (…). În mijlocul pieței cetății și pe cele două maluri ale râului,
era Pomul Vieții, rodind douăsprezece feluri de rod și dând rod în fiecare
lună.” (Apocalipsa 21:2, 22:2).
Pe Pământ nu există niciun pom care să aibă rod în fiecare lună și de
fiecare dată să aibă un rod diferit.
Turnul
Babel, construit în Sumeria, la răsărit de Eden: Oamenii au primit poruncă de la
Dumnezeu să se împrăștie pe fața pământului, să se răsfire, să
se răspândească, nu să se adune toți într-un loc: „Iar voi creșteți și înmulțiți-vă; răspândiți-vă pe pământ
și înmulțiți-vă pe el.” (Geneza
9:7). Cu siguranță că ideea a fost ca populațiile să se așeze fiecare
pe teritoriul ei, în care să se organizeze în pace, nu să se adune toți
laolaltă într-un singur loc de pe planetă. Așezările mari de oameni au probleme
mari, pe vremea lui Ghilgameș asta ducând la sclavie. Locul în care s-au adunat
a fost numit Șinear sau Șinar,
adică Sumer sau Sumeria. „Tot
pământul avea o singură limbă și aceleași cuvinte. Pornind ei înspre răsărit,
au dat peste o câmpie în țara Șinear și au descălecat acolo. Și au zis
unul către altul: Haidem să facem cărămizi și să le ardem bine în foc! Și
cărămida le-a ținut loc de piatră, iar smoala le-a ținut loc de var. Și au mai
zis: Haidem să ne zidim o cetate și un turn al cărui vârf să atingă cerul și să
ne facem un nume, ca să nu fim împrăștiați pe toată fața pământului!”
(Geneza
11:1-4).
Sumeria,
Babilon: În ziua
de azi, Șinearul (Sumerul) ar fi pe teritoriului Iranului și o parte a
Irakului. Mult mai târziu de la Nimrod, Imperiul lui Nebucadnețar, Imperiul
Babilonian, a fost făcut pe temeliile Sumeriei antice. Aflăm faptul că Sumeria
și Babilonul erau uneori folosite ca sinonime. (Așa cum, în ziua de azi, Țărilor
de Jos li se mai spune Olanda). „În al
treilea an al domniei lui Ioiachim, împăratul lui Iuda, Nebucadnețar,
împăratul Babilonului, a venit împotriva Ierusalimului și l-a împresurat.
Domnul a dat în mâinile lui pe Ioiachim, împăratul lui Iuda, și o parte din
vasele Casei lui Dumnezeu. Nebucadnețar a dus vasele în țara Șinear, în
casa dumnezeului său, le-a pus în casa vistieriei dumnezeului său.” (Daniel
1:1-2). Domnul a părăsit pe Israel deoarece Israel l-a părăsit pe
Domnul. De aceea obiectele acelea nu mai erau sfinte, iar Nebucadnețar le-a
putut atinge fără să moară.
Bâlba
de la Babel: „Domnul
S-a coborât să vadă cetatea și turnul pe care-l zideau fiii oamenilor. Și
Domnul a zis: Iată, ei sunt un singur popor și toți au aceeași limbă, și iată
de ce s-au apucat; acum nimic nu i-ar împiedica să facă tot ce și-au pus în
gând. Haidem să Ne coborâm și să le încurcăm acolo limba, ca să nu-și mai
înțeleagă vorba unii altora! Și Domnul i-a împrăștiat de acolo pe toată fața
pământului, așa că au încetat să zidească cetatea. De aceea, cetatea a fost numită
Babel, căci acolo a încurcat Domnul limba întregului pământ și de acolo i-a
împrăștiat Domnul pe toată fața pământului.” (Geneza
11:5-9). Domnul a încurcat limbile la Babel, dar le-a „descurcat” la Ziua
Cincizecimii (Faptele Apostolilor, cap.2). Însă
mai știm că, atunci când toate popoarele s-au împrăștiat pe fața pământului,
Diavolul și-a pus căpeteniile lui să aibă sub control spiritual popoarele
păgâne. „El mi-a zis: „(…) Tocmai din
pricina cuvintelor tale vin eu acum! Dar căpetenia împărăției Persiei mi-a stat
împotrivă douăzeci și una de zile. Și iată că Mihail, una din căpeteniile cele
mai de seamă, mi-a venit în ajutor și am ieșit biruitor acolo, lângă împărații
Persiei. (…). Acum mă întorc să mă lupt împotriva căpeteniei Persiei și, când
voi pleca, iată că va veni căpetenia Greciei! Nimeni nu mă ajută împotriva
acestora, afară de voievodul vostru Mihail.” (Daniel 10:12, 10:21).
Și Dumnezeu a lăsat îngerii lui să aibă grijă de popoare, Mihail fiind
„voievodul” lui Israel. Iar Moise explică asta în Deuteronom: „Când Cel Preaînalt a împărțit moștenire
popoarelor, când a împărțit pe fiii lui Adam, atunci a statornicit hotarele
neamurilor după numărul îngerilor lui Dumnezeu. Iar partea Domnului este
poporul lui Iacov, Israel este partea lui de moștenire.” (Deuteronom 32:8, trad. Biblia Ortodoxă).
Cronicarul
Iosephus Flavius explică de ce Nimrod a vrut să construiască Turnul Babel: Nu numai în Biblie este scris
numele Nimrod, ci și în cronicile istoricului Iosephus Flavius. În
capitolul 4 al cronicii sale, el notează episodul Turnului Babel: Cu privire
la Turnul Babel și încurcarea limbilor: Partea 1: „Iar fiii lui Noe
au fost trei, Sem, Iafet și Ham, născuți cu o sută de ani înainte de potop. Iată că ei au fost primii care s-au hotărât să coboare din munți în câmpii și
să se așeze acolo; apoi i-au convins și pe alții, care se temeau mult de zonele
joase, din cauza potopului. Așadar, erau foarte reținuți să coboare din
locurile înalte, să riște să le urmeze exemplul. Iar câmpia în care s-au așezat
prima dată a fost numită Șinear. Dumnezeu,
de asemenea, le-a poruncit să trimită colonii în altă parte: pentru
popularea pământului, pentru a nu se stârni revolte între ei, și pentru a
cultiva o mare parte a pământului și să se bucure de recolte în prosperitate.
Dar ei au fost atât de lipsiți de pricepere că nu s-au supus lui Dumnezeu.
Lucru pentru care au căzut în dezastre și au fost făcuți să simtă rușinea
păcatului pe care l-au comis. Iar atunci
când numărul tinerilor lor a crescut foarte mult, Dumnezeu i-a mustrat din nou,
să întemeieze colonii. Ei, imaginându-și că prosperitatea de care se bucurau nu
vine din favorurile lui Dumnezeu, ci crezând că propria lor putere a fost cauza
prosperității în care se aflau, nu s-au supus Domnului. Pe lângă nesupunerea
față de voia lui Dumnezeu au mai adăugat și suspiciunea că Dumnezeu i-ar fi pus
să întemeieze colonii departe pentru ca, fiind divizați, să-i poată
asupri mai ușor. Partea 2: Așadar
Nimrod a fost cel care i-a stârnit la un asemenea afront și dispreț față de
Dumnezeu. El a fost un nepot de-al lui Ham, fiul lui Noe, și a fost un om
neînfricat și cu brațe puternice. El i-a convins să nu îi mai atribuie
fericirea lor lui Dumnezeu, ca și cum aceasta ar fi venit prin propriile lor
mijloace, ci să creadă că propriul lor curaj a fost cel care le-a adus acea
fericire. De asemenea, treptat, el a
schimbat stăpânirea în tiranie fiindcă n-a văzut nicio altă cale de a-i face pe
oameni să renunțe la frica de Dumnezeu. Și, în schimb, să-i facă să
depindă de propria lui putere. El le-a zis: „Mă voi răzbuna pe Dumnezeu, dacă
se va mai hotărî vreodată să înece lumea”. Din acest motiv, el a ordonat
construirea unui turn prea înalt să poată fi atins de ape. A mai spus că se va
răzbuna pe Dumnezeu pentru că i-a distrus pe strămoșii lor. Partea 3: Iată că mulțimile erau foarte pregătite să urmeze voința
puternică a lui Nimrod și să considere o lașitate supunerea față de Dumnezeu:
așa că s-au pus să construiască un Turn. Nici n-au lăsat oboselile să-i
oprească, nici n-au fost în niciun fel neglijenți cu privire la muncă. Și,
datorită mulțimii mâinilor angajate în lucrare, turnul crescu foarte înalt, mai
repede decât s-ar fi putut oricine aștepta. Din cauza lățimii mari a acestuia
(și a întăriturilor construcției) nu părea înalt, la prima vedere, ci mai mic
decât era. A fost construit din cărămidă arsă, pusă laolaltă cu liant de
smoală, tocmai pentru a nu lăsa apa să pătrundă înăuntru. Când Dumnezeu a văzut cât de nebunește au procedat, n-a recurs la
distrugerea lor completă. Iar asta din moment ce pentru ei n-a fost
învățătură de minte distrugerea păcătoșilor din lumea veche. Ci a cauzat o
învălmășeală între ei, producând în ei limbi diferite; apoi a făcut ca prin
mulțimea acelor limbi să nu se poată înțelege unul cu altul. Locul în care au
construit Turnul este numit acum Babilon, din cauza încurcării limbii pe care o
înțelegeau înainte: pentru evrei înseamnă Babel, Confuzie. Sibylla din Cumae menționează, de asemenea, Turnul și încurcarea
limbilor: „Fiindcă toți oamenii vorbeau odinioară aceeași limbă, ei au început
să clădească un turn foarte înalt, ca să ajungă până la cer cu ajutorul lui.
Dar zeii au stârnit un vânt năprasnic care a dărâmat turnul, atribuind
fiecăruia câte o limbă aparte. De aici își trage numele orașul Babilon.” Iar
ceea ce privește câmpia Șinearului, din țara Babilonului, Hestiaeus o
menționează spunând: „Preoții, în timp ce s-au salvat din învălmășeala aceea,
au luat urnele sacre ale lui Jupiter Enyalius și au coborât cu ele în Șinearul
Babilonului.”” Acestea sunt cuvintele
lui Iosephus Flavius.
Mărimea
Turnului Babel: Cartea
Jubileelor, numită și Mica
Geneză sau Leptogeneza, este o
carte apocrifă a Bibliei. Aceasta aduce multe completări Genezei lui
Moise și menționează chiar și mărimea Turnului Babel: „Înălțimea acestuia ajungea la 5433 de coți și două palme.
Lățimea la sol a zidului turnului a fost de 13 stadii, în timp ce lungimea la
sol a zidului turnului, 30 de stadii.” (Cartea
Jubileelor 10:21). La un simplu calcul, înălțimea Turnului Babel era de 2848 metri, iar
amprenta la sol a Turnului de 2405 x 5550 metri!! Probabil că Josephus
Flavius a avut dreptate: turnul chiar părea mic din cauza lățimii. Și poate că
doar atât au reușit să construiască, nu știm cât au terminat din proiect. O
fundație atât de lată permite construirea unui turn mult mai înalt. Însă Nimrod
putea fi un mincinos, să construiască acel turn doar pentru sine însuși, nu
pentru vreun potop, având doar obsesia înălțimilor.
Obsesia
înălțimilor: Obsesia
înălțimilor a început cu Lucifer,
care s-a transformat în Diavol când s-a răzvrătit împotriva lui Dumnezeu. „Tu ziceai în inima ta: Mă voi sui în cer,
îmi voi ridica scaunul de domnie mai presus de stelele lui Dumnezeu; voi
ședea pe Muntele Adunării dumnezeilor, la capătul miazănopții; mă voi sui
pe vârful norilor, voi fi ca Cel Preaînalt.” (Isaia
14:13). Deoarece, în Cer, Tronul lui Dumnezeu se află pe Muntele Adunării,
Lucifer a vrut să își pună el însuși acolo scaunul de domnie. Fiindcă n-a
reușit, a rămas cu această obsesie, să își pună tronul pe vârful unui munte sau
pe un loc înalt, să-L sfideze pe Dumnezeu. Interesant este că preoții tuturor
Baalilor le cereau israeliților să le facă idolilor temple și altare pe
înălțimi. Obsesia aceasta a devenit atât de puternică, încât însăși altarele
închinate idolilor au ajuns să fie numite înălțimi. „Împăratul (Iosia) a pângărit înălțimile care erau în fața Ierusalimului,
pe partea dreaptă a Muntelui Pierzării. Și pe care le zidise Solomon, împăratul
lui Israel, Astarteei, urâciunea sidonienilor, lui Chemoș, urâciunea Moabului,
și lui Milcom, urâciunea fiilor lui Amon. A sfărâmat stâlpii idolești și a
dărâmat astarteele, și locul lor l-a umplut cu oase omenești. A dărâmat și
altarul de la Betel și înălțimea făcută de Ieroboam, fiul lui Nebat, care
făcuse pe Israel să păcătuiască; a ars înălțimea și a prefăcut-o în țărână și a
ars idolul Astarteei.” (2
Împărați 23:13-15). Apostolul Pavel spune că în spatele acestor idoli
de pe înălțimi se aflau întotdeauna dracii:
„Dimpotrivă, eu zic că ce jertfesc neamurile, jertfesc dracilor, și nu lui
Dumnezeu.” (1 Corinteni 10:20).
Turnul
Babel, o copie ieftină a Muntelui Adunării:
Din pasajul citat mai sus din Cartea lui Isaia am văzut că Tronul lui Dumnezeu
se află pe Muntele Adunării. Acolo a vrut Lucifer să își
pună scaunul de domnie, dar nu a reușit. De aceea, idolii de aur făcuți de
păgâni pentru închinarea la draci sunt puși mereu pe înălțimi. Este o obsesie a
înălțimilor, pentru a fi cel care vede lucrurile de sus, ca Dumnezeu. Acest Munte al Adunării pe care
stă Tronul lui Dumnezeu se află pe o mare de sticlă, un platou cristalin imens. „În fața scaunului de domnie mai este un
fel de mare de sticlă, asemenea cu cristalul. În mijlocul scaunului de domnie
și împrejurul scaunului de domnie stau patru făpturi vii, pline cu ochi pe
dinainte și pe dinapoi.” (Apocalipsa
4:6). „Deasupra capetelor făpturilor vii era ceva ca o întindere a cerului,
care semăna cu cristalul strălucitor și se întindea în aer sus, peste capetele
lor.” (Ezechiel 1:22). „Și am văzut ca o mare de sticlă amestecată
cu foc și pe marea de sticlă, cu alăutele lui Dumnezeu în mână, stăteau
biruitorii fiarei, ai icoanei ei și ai numărului numelui ei.” (Apocalipsa 15:2).
Arhitectura Turnului Babel a fost cel mai probabil un ziggurat. Nu este
greu să ne imaginăm că, simțindu-se un dumnezeu, Nimrod a ordonat construirea
unui turn cât un munte pentru a-și pune tronul în vârf, având la poalele
„muntelui”, în loc de marea de sticlă amestecată cu foc, câmpia Șinearului
strălucind în bătaia soarelui, care este plată și largă, ca un platou.
Nimrod,
contemporan cu Avraam: Pe lângă
faptul că tăblițele sumeriene îl numesc Ghilgameș pe Nimrod, izvoarele istorice ne mai dezvăluie un nume pe
care îl purta: Amrafel. Nimrod este
Amrafel, iar numele acesta este amintit în Geneza, la măcelul împăraților. „Pe
vremea lui Amrafel, împăratul Șinearului, (…) s-a întâmplat că ei au făcut
război cu Bera, împăratul Sodomei (…). Timp de doisprezece ani fuseseră supuși
lui Chedorlaomer; și în anul al treisprezecelea s-au răsculat. (…). Biruitorii
au luat toate bogățiile Sodomei și toate merindele lor și au plecat. Au luat și
pe Lot, fiul fratelui Avram, care locuia în Sodoma; au luat și averile lui și
au plecat.” (Geneza 14:1-4,11). Biblia continuă să spună că Avraam a
pornit o campanie militară pentru a-l elibera pe Lot. Avraam a
înfrânt coaliția lui Chedorlaomer: Amrafel, Arioc și Tideal. Astfel de
victorii sunt posibile pentru cei care au încredere în Dumnezeu. De exemplu,
Ghedeon a înfrânt toată armata madianiților cu doar 300 de soldați (Jud.
7:8-25). Iar acest Amrafel, împărat al Șinearului, este Nimrod. În literatura rabinică: Conform lui Rab și Samuel, Amrafel este
același cu Nimrod. „Unii spun că
Amrafel este numele său real, fiind supranumit Nimrod, căpetenia
rebelilor, ca lider al constructorilor de turnuri, care „a dus lumea în
rebeliune” împotriva Domnitorului Cerului; alții spun că Nimrod a fost numele
lui adevărat și a fost supranumit Amrafel fiindcă a fost „cel care a poruncit
aruncarea în foc a lui Avraam”. Printre alte etimologii ieșite din comun numele
mai este explicat ca fiind cel ale cărui „porunci aduc întunericul
(distrugerea) în lume” sau cel care „a ațâțat și batjocorit lumea”. The Jewish Encyclopedia, Amraphel, pag. 537.
Cartea
lui Iașer despre Nimrod (Amrafel):
Nu
este imposibil ca Nimrod să fie contemporan cu Avraam, durata de viață fiind mult
mai mare. Una din cărțile apocrife la
care face referire Enciclopedia iudaică este numită Cartea lui Iașer.
Cartea lui Iașer este o aprocrifă, însă
este amintită în Biblie în Iosua
10:13 și 2
Samuel 1:18 sub numele de Cartea Dreptului. Cartea relatează că
lui Nimrod îi era teamă de Avram fiindcă la nașterea lui Avram, pe cer, patru
stele au fost înghițite de o a cincea stea. Iar cititorii în stele i-au spus
lui Nimrod că tocmai s-a născut un împărat care va învinge patru împărați
deodată. Ceea ce s-a întâmplat la măcelul împăraților. Nimrod a vrut să-l
omoare în scutece pe Avram și i l-a cerut lui Terah, dar Terah a înlocuit
copilul. Aceeași carte apocrifă, Cartea lui Iașer, îl identifică pe Nimrod
ca fiind Amrafel: Iar Nimrod a
locuit în Babel, iar acolo și-a înnoit stăpânirea peste restul supușilor lui,
și a domnit cu mână de fier. Iar supușii și prinții lui Nimrod l-au numit
Amrafel spunând că, la turnul lui, prinții și oamenii sunt pervertiți de
el.”
(Cartea lui Iașer 11:6)
(Cartea lui Iașer 11:6)
Cuptorul
aprins: Cartea
lui Iașer mai relatează o întâmplare cu Terah, tatăl lui Avraam, cu Avraam și
cu Nimrod. Avraam distruge idolii lui Terah, Terah se plânge la regele său,
Nimrod, iar acesta îl judecă. Nimrod se mânie fiindcă îl știa mort pe Avraam,
omorât chiar de el în scutece. Așadar îl aruncă pe Avraam în foc, împreună cu
fratele său, Haran. Cel din urmă este aruncat în foc fiindcă Terah a mințit că
Haran l-ar fi sfătuit să îl înlocuiască pe Avram la naștere, să nu fie omorât
de Nimrod, din cauza semnelor din stele.
Iar Avram a ieșit grăbit din fața tatălui său, a luat securea pusă în mâna
celui mai mare idol al tatălui său, cu care a ciopârțit idolul, apoi a fugit.
Iar Terah, văzând tot ce a făcut Avram, a ieșit din casă și s-a dus la rege, și
s-a înfățișat înaintea lui Nimrod și s-a închinat lui. Regele a zis: Ce vrei? (…). Terah a zis: (…) trimite după el și
judecă-l. (…). Iar servitorii regelui, prinții, stăpânii, dregătorii și
judecătorii și toți locuitorii țării, în jur de 900.000 de oameni au stat în
fața cuptorului să îl vadă pe Avram. (…).
Apoi l-au adus și pe fratele său, Haran, să îi arunce pe amândoi în foc.
(…). Și i-au legat cu sfori de in, iar servitorii regelui i-au ridicat și i-au
aruncat pe amândoi în foc. Iar
Domnul (…) l-a scăpat pe Avram din foc, iar acesta nu a fost ars. Dar toate
sforile cu care l-au legat au ars, în timp ce Avram a rămas intact și s-a
plimbat prin foc. Iar Haran a murit când a fost aruncat în foc și s-a făcut
scrum fiindcă inima lui nu a fost deplină pentru Dumnezeu. (Cartea lui Iașer,
cap. 11 și 12).
Esau
îl omoară pe Nimrod: Cartea
lui Iașer mai povestește faptul că Nimrod a fost omorât de Esau, nepotul
lui Avraam, la vânătoare. Nimrod era gelos că Esau era un vânător mai bun și
s-a pus să îl „vâneze”. Esau nu a știut cine îl urmărește și s-a ascuns. Când
Nimrod a trecut pe lângă ascunzătoare, a sărit pe el și i-a tăiat capul.
Dându-și seama pe cine a omorât și că va fi urmărit tot restul zilelor, fuge
acasă, flămând, unde îi cere de mâncare lui Iacov. Era o supă de linte. Iar Iacov i-o dă, cu prețul dreptului de
întâi născut. La care Esau spune, cu gândul că este urmărit de o întreagă
armată: „la ce-mi mai folosește dreptul de întâi născut dacă oricum voi muri?”
(ceea ce scrie și-n Geneza
25:32). Dar Esau nu știa că nu era urmărit. Generalii lui Nimrod deja
împărțeau puterea și fărâmițau imperiul sumerian. Apoi s-au pus să extermine
refaimi (uriași) și prinții ce-au ieșit din Nimrod.
Nimrod,
asemănat cu Antihristul: Unii
teologii afirmă că Nimrod are imaginea precursorului lui Antihrist. Motivul pentru care ei fac aceste
afirmații este nu numai din cauza caracterul tiranic al acestui domnitor. Ci și
pentru că, în varianta akkadiană finală a Epopeii lui Ghilgameș este
scrisă despre el o expresie care îi atrage atenția oricărui exeget al
Apocalipsei: „Despre Nimrod s-a scris:Cine se poate asemăna cu el în regalitate? Cine poate, ca Ghilgameș, să spună: Cu
adevărat sunt rege!?” În alte variante ale textului, respectivele porțiuni
ale tăbliței sunt distruse, iar versurile nu pot fi citite. Însă, în varianta
akkadiană finală, care are versurile respective intacte, se poate observa că
autorul pune retoric întrebarea: „Cine
se poate asemăna cu Ghilgameș?” și îi înșiră faptele eroice. Știm bine că,
la sfârșitul vremurilor, în Cartea
Apocalipsei, oamenii spun același lucru despre Fiară (Antihrist): „Și au început să se închine balaurului,
pentru că dăduse puterea lui fiarei. Și au început să se închine fiarei,
zicând: Cine se poate asemăna cu Fiara și cine se poate lupta cu ea?” (Apocalipsa
13:4).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu