NOILE EVOLUȚII DE PE PLAIURILE
REPUBLICII JOHANNISTAN
1. Avem buget!
În sfârșit avem aprobat bugetul pentru anul
2021. Ce ar trebui să ne bucure și ce ar trebui să ne îngrijoreze în legătură
cu acesta? Probabil că pentru unii ar putea fi un motiv de bucurie faptul că,
în urma aprobării acestui buget, nu vedem modificări de taxe și impozite,
pentru că au fost foarte mulți anii în care ne-am obișnuit ca, odată cu fiecare
aprobare de buget nou sau de rectificare bugetară, să se mai modifice câte o
taxă sau vreun impozit. Deși aici lucrurile sunt împărțite, pentru că dacă de
prin 2010 până prin 2015 ne întristam când creșteau, am început să ne și
bucuram, de prin 2015, când am început să vedem și scăderi. Pentru alții,
acest buget ar putea fi un motiv de îngrijorare pentru că am mai pierdut un an
în a începe să implementăm reforme serioase la nivel de economie și
societate. Sau alții ar putea spune că am câștigat un an pentru a ne
gândi și discuta în mod serios ce reforme ar trebui să facem și să nu „ne
repezim ca surdul în tobă”. Mai ales că suntem încă sub imperiul crizei
sanitare, încercând să facem față acestei provocări care schimbă realitatea din
jurul nostru în mod fundamental și, ca atare, ar trebui să ne gândim foarte
serios la reformele necesare. Dar ce stabilește însă acest nou buget?
Stabilește că mai luam din buzunarul copiilor noștri încă vreo 18 miliarde de
euro, în plus față de cele 120 de miliarde de euro pe care le-am luat deja și
care reprezintă soldul datoriei publice acumulate până la finalul anului 2020.
Dacă tot facem asta, cred însă că ar fi bine sa începem să pregătim și niște
răspunsuri la întrebarea legitimă a copiilor noștri, care, cu siguranță, ne vor
întreba ce am făcut cu banii. Pentru că și noi la rândul nostru am vrea
să știm ce au făcut cu banii dacă am constata că ne-au luat astăzi din portofel
100 de lei fără să ne roage să le dăm sau să ne spună măcar. Dacă am afla
că și-au cumpărat cărți de matematică sau au făcut alte lucruri pe care le
considerăm utile pentru dezvoltarea lor personală, probabil că am trece mai
ușor peste supărare decât în situația în care am afla că și-au luat cărți de
joc și eventual și ceva alcool sau țigări, că atunci sigur iese „cu
păruială”. Ca să începem să pregătim aceste răspunsuri, cred că ar fi
util să înțelegem foarte clar că lucrurile complicate - bugetul tării, se pot
reduce în fapt la lucruri simple - bugetul personal. Așadar, dacă
părinții cheltuie lunar mai mult decât câștigă, deci au deficit bugetar, iar ca
să finanțeze aceste cheltuieli se îndatorează peste capacitatea de rambursare
pe care o au pe durata vieții, creează datorie. Copiii care acceptă
moștenirea vor fi obligați ca din veniturile lor viitoare să se întrețină nu
doar pe ei si pe copiii lor, ci să și ramburseze din datoriile făcute de
părinții lor și, dacă nu vor putea să restituie în decursul vieții lor întreaga
datorie moștenită de la părinți, vor mai rostogoli din ea și către
nepoți. Și de aici apare marea problemă morală a părinților - ce au făcut
cu banii cheltuiți suplimentar și pentru care au trebuit să se împrumute? I-au
investit în educația copiilor ca să-i ajute să câștige mai mult în viitor sau în
ceva active productive, afaceri profitabile care să le genereze fluxuri de bani
viitoare din care să restituie datoriile? Sau au cheltuit banii „pe prostii”
fără să rămână ceva valoros în urma lor? În acest din urmă caz, în care
pasivul moștenirii (datoriile) este mai mare decât activul (bunurile), soluția
copiilor este foarte simplă - renunță la moștenire și nimeni nu poate obliga pe
vreunul din copii să plătească datoriile părinților. Extrapolând la nivel
de țară, atunci când o generație are cheltuieli la nivelul veniturilor pe care
le are anual în buget, înseamnă că are un buget echilibrat în fiecare an. Dacă
cheltuie în plus față de veniturile anuale, atunci cheltuie și din banii
generațiilor viitoare, generând deficite bugetare care trebuie finanțate din
împrumuturi, care la rândul lor se acumulează în datorie publică. În
această situație, însă, soluția pentru generațiile viitoare nu mai este la fel
de simplă. Deși, la nivel individual, soluția renunțării la moștenire rămâne
aplicabilă pentru unii din reprezentanții acelor generații, prin abandonarea
moștenirii, în sensul plecării din țară și schimbării rezidenței fiscale
(statul nemaiputând să îi taxeze), vor rămâne totuși în țară unii care trebuie
să plătească pentru aceste datorii. Cum vor face asta? Prin taxele
și impozitele pe care statul le va colecta de la ei pe întreaga durată a vieții
lor. Prin urmare, așa cum am văzut mai sus că se întâmplă lucrurile la
nivel individual, se întâmplă și la nival macro, unde o generație plătește din
veniturile obținute atât pentru cheltuielile sale, dar și pentru datoriile
generațiilor anterioare și eventual mai rostogolește din acele datorii și către
generațiile viitoare, fără a putea avea însă avantajul, care există la nivel
individual, de a renunța în ansamblu la moștenirea primită de la generația
anterioară. În fapt, tocmai în această imposibilitate de renunțare
la moștenire a generațiilor viitoare stă capacitatea statului de a se
împrumuta pentru a finanța deficitele bugetare, pentru că activul cel mai de
preț pe care statul îl depune ca și garanție în fața creditorilor care îi
împrumută banii pentru a finanța aceste deficite, este acest drept suprem de a
colecta taxe și impozite din banii generațiilor viitoare, corelat cu
imposibilitatea acestora a se sustrage în ansamblu lor de la plata acestora
către stat. Ceea ce poate nu este foarte clar pentru noi toți este faptul
că, atunci când statul debitor nu este capabil să își exercite în mod coerent
și efectiv capacitatea sa de colectare de taxe și impozite pentru a putea
rambursa datoriile asumate, intervin creditorii care forțează statul să impună
diverse măsuri în acest sens, care, fără excepție, sunt mult mai severe și mai
dureroase (știm deja exemplul României, Greciei etc.). Revenind la răspunsurile
pe care le-am putea oferi generațiilor următoare legat de ce am făcut cu banii
cheltuiți până acum, ar trebui ca acestea să ne facă sa ne simțim cu toții
extrem de rușinați, pentru că nu prea am făcut investiții din acești
bani, nici în educația lor și nici măcar în diverse obiective de
infrastructură. Mai mult decât atât, nici nu avem pe cine să dăm vina,
întrucât toată această datorie este a noastră, pentru că este făcută în ultimii
30 de ani. Prin urmare, nu putem să dăm vina pe străbunicul că a fost bețiv și
cartofor. Chiar dimpotrivă! Ce-i de făcut? Acest cutremur produs de criza
sanitară și deteriorarea bruscă și dramatică a echilibrelor bugetare trebuie să
ne trezească și să ne facă să începem o discuție foarte serioasă despre toate
problemele legate de modul în care noi, generația actuală, gestionăm resursele,
despre cine sunt cei care contribuie și cu cât contribuie, despre cine sunt cei
care beneficiază și de cât beneficiază. Fără o dezbare deschisă si
onestă pe aceste subiecte, care să ne conducă la niște concluzii clare cu
privire la reformele necesare și posibile a fi implementate după un calendar pe
care noi îl vedem fezabil, riscăm să ajungem în situația în care am mai fost,
de a fi nevoiți să implementăm peste noapte măsuri urgente impuse de creditori.
Cum știm deja, cine dă banii comandă muzica și sigur nu o să ne placă ce va
trebui să dansăm. Mai mult decât atât, o perpetuare a acestor
dezechilibre riscă să producă falii la
nivelul societății, care să genereze probleme majore. Deja se resimte
acumularea unor tensiuni și frustrări din dezbaterile din media pe subiecte cum
ar fi: pensiile contributive vs. pensiile speciale, salariile la stat vs.
salariile la privat, taxarea muncii remunerată cu salariu vs. munca remunerată
sub alte forme, plata impozitului și contribuțiilor de către anumite persoane
vs. scutirea de impozit și de contribuții pentru altele etc.. Toate
aceste tensiuni își au însă originea în probleme vechi a căror rezolvare nu a
fost niciodată sistemică, ci doar punctuală: erau mici pensiile bazate pe
contributivitate - au apărut pensii speciale pentru unii sau au fost crescute
pensiile tuturor în mod nesustenabil , erau mici salariile la stat - au apărut
sporuri sau creșteri care nu țin cont de eficiență și productivitate pentru
toți bugetarii, era ridicată taxarea muncii - au apărut forme alternative de
remunerare a muncii sau scutiri. Cred că în prezent avem o șansă istorică de a
face reforme care ani de zile au fost amânate. Avem la dispoziție în
acești ani fonduri uriașe din amplul Program de Redresare și Reziliență de la
nivelul UE care ne vor permite ca la nivel bugetar să putem lua măsuri care,
poate, pe termen scurt generează pierderi de venituri, dar care pe termen mediu
și lung rezolvă probleme, elimină inechități și care vor genera și venituri
bugetare suplimentare. Reformele trebuie să vizeze economia și societatea în
ansamblul său, pentru că nu putem, de exemplu, să discutăm de cota progresivă,
ca să ne referim doar la acest subiect care tot reapare periodic în discuție,
dar să nu discutăm de plafonarea contribuțiilor sociale (care ar fi absolut
necesară, pentru că o creștere a cotei de impozit cu menținerea sistemului
actual de contribuții va conduce la paradoxul ca ceea ce îi revine salariatului
din venitul brut să fie mai puțin decât ia statul din acel venit).
Nici acum lucrurile nu stau bine la acest capitol, dar măcar acum salariatul
duce acasă un pic mai mult decât ia statul. Iar dacă discutăm de
plafonarea contribuțiilor sociale, ar trebui să avem contribuții similare
indiferent de forma în care ne desfășurăm munca, dar în același timp nici să nu
ne așteptăm să avem beneficii sociale nelimitate, deci e necesară o discuție și
în zona pachetului minim de servicii de sănătate sau al
pensiilor. Totodată, nu ar trebui să ne aruncăm în majorări de
taxe și impozite în cotă absolută pentru toți cei care plătesc și azi în
baza actualului sistem, înainte de a ne asigura că am făcut tot ce trebuie
pentru a colecta integral toate veniturile pe care actualul sistem de impunere
le-ar putea genera. Atât de la cei care trebuie să plătească și nu o fac
pentru că le este ușor să facă evaziune fiscală, cât și de la cei care nu
plătesc pentru că beneficiază de diverse scutiri sau exceptări. Dar, în același
timp în care luăm măsuri să obținem mai multe venituri bugetare de la unii,
trebuie să analizăm și cât cheltuim cu alții, pentru că de prea multe ori s-a
dovedit că există percepția că unii au doar drepturi și alții doar obligații.
Cred că este evident pentru noi toți că realitatea în care trăim este de așa
natură încât oricine încearcă să gestioneze resursele bugetare actuale ale
României nu poate să mulțumească pe toată lumea, iar pentru a îndrepta
inechități este nevoie de reforme care, vrem, nu vrem, vor genera nemulțumire.
Dar pentru ca reformele făcute în aceste condiții sa fie durabile în timp,
acestea nu trebuie să-i nemulțumească pe unii doar ca să-i mulțumească pe alții
și, ca urmare, trebuie să ne asumăm reforme care chiar dacă pe termen scurt ne
afectează pe toți, pe termen mediu și lung le dau generațiilor viitoare o șansă
de a trăi mai bine în această țară. Din toate discuțiile din mediului economic
și profesional constatăm că marea majoritate a interlocutorilor sunt conștienți
că situația în care ne aflăm este foarte gravă și au disponibilitatea de a
dialoga pentru a găsi soluții, chiar dacă acestea sunt incomode. Trebuie
însă ca și în zona politică să existe voință și apetit pentru reforme
curajoase, pentru că politica nu este despre cum să facem să păstrăm o guvernare
sau o funcție politică până ieșim la pensie, ci despre cum să facem ca, prin
alternarea la guvernare, să începem și să continuăm reforme care să aducă
echitate și bunăstare. Așadar, hai să discutăm și să stabilim ce facem,
pentru că timpul trece repede și ne costă scump - 1,5 miliarde de euro pe lună
sunt bani foarte mulți!
2. PDL/PNL
și anticomunismul!
Pe Octav Bjoza nu l-au ucis comuniștii. L-au
executat acum liberalii. Președintele Asociației Foștilor Deținuți Politici a
fost dat afară de Florin Câțu din guvern, pentru că deputatul PNL, Alexandru
Muraru, a considerat că ste împotriva evreilor și contestă Holocaustul.Dar când
s-a pronunțat Bjoza? E pedepsit pentru o opinie neformulată? „Decizia primului
ministru Florin
Câțu este
legitimă și corectă,” a ținut morțiș fratele geamăn al noului ambasador propus
pentru Washington să spună. Octav Bjoza avea o amărâtă funcție de subsecretar
de stat pentru recunoașterea memoriei foștilor deținuți politic. Mulți liberali
s-au despărțit cu această ocazie de Florin Câțu și mai speră că Ludovic Orban
să restabilească dreptatea. Mai avem câțiva eroi ai rezistenței anticomuniste
în viață. Și ne batem joc de ei, pentru că oarecare ciocoflenderi s-au cocoțat
pe martiriul din pușcăriile comuniste pentru a ajunge deputați, ambasadori,
plenipotențiali ai ordinului „fii corect politic și vei ajunge pe cele mai
înalte culmi?” Andrei și Alexandru Muraru sunt doi tineri liberali, împinși
spre stratosferă de Relu Fenechiu. Primul este propus ambasador în SUA, al
doilea este deputat PNL, mai nou, reprezentant al României pentru combaterea
antisemitismului și xenofobiei. Ascensiunea lor e fulminantă. S-au cocoțat pe
cadavrele foștilor deținuți politic, s-au vârât în mișcările monarhiste, au
distrus IICMER-ul, l-au dat afară pe Marius Oprea și s-au împrietenit cu cine
trebuie. A trebuit să vină o guvernare pesedistă pentru a-i da eroului
rezistenței anticomuniste o leafă și un post reprezentativ. Mai mare rușinea.
Cu ajutorul PSD, Octav Bjoza a promovat mai multe acte normative pentru
drepturile foștilor deținuți politic decât țâștibâștii de sub fustele Alinei
Gorghiu. Prin decizia recentă, Florin Cîâu, servind interesele progresiste,
și-a tăiat orice legătură cu vechiul Partid Național Liberal. Acum el devine
neoliberal, adică un flutură vânt. N-a avut nevoie și nu are nici acum de
rădăcini, în amplul proces de jefuire a țării și oferirea avuțiilor naționale
pe tavă străinilor. Prin acțiunea de demitere a lui Bjoza, PNL s-a tăiat
împrejur de orice tradiție anticomunistă. Printr-o simplă semnătură, premierul
liberal a tuns, ras și frezat orice rădăcină cu trecutul de rezistență. Disperați
și profund siderați, anticomuniștii se leagă de o minimă speranță: intrarea în
forță a lui Ludovic Orban peste Florin Câțu. Din păcate, liderul PNL e strâns
de mâini și de picioare. Cu ajutorul lui Crin Antonescu, Parlamentul a
legiferat o lege ofensatoare la adresa foștilor deținuți politic. Prin Legea
217/2015, propusă de fostul președinte PNL, se zice că puternic stimulată
financiar, „Mişcarea legionară” a fost introdusă printre organizaţiile
fasciste, deşi Tribunalul de la Nürnberg a respins această solicitare. De
atunci s-au înființat fel de fel de comiții și comisii ce judecă pe baza ei.
Acolo sunt tari frații Muraru. Marea supărare a deputatului Muraru, apropiat al
premierului și cercului de interese ale unora care vor să facă bani din
discriminări care nu există, este că Octav Bjoza se luptă pentru urmașii foștilor
deținuți politic, să fie recompensați de statul român, pentru suferințele și
discriminările din timpul comunismului. Poate că mulți dintre contemporani nu
mai știu cum picai la facultate pentru că nu aveai origine sănătoasă. Câți
copii de deținuți politici nu au fost dați afară din școli și din serviciu. Sute
de mii de români au suferit și au fost declasați social, numai din vina de a
avea rude de sânge în pușcăriile totalitare. Octav Bjoza se luptă de aproape
zece ani pentru repararea acestor nedreptăți făcute unor semeni de-ai noștri.
Și cine s-a împiedicat de el? Urmașii comuniștilor sau aliații de suferință?
Nu! Ci, acei care s-au pretins din 1989 încoace a fi anticomuniști și
antipesediști - aceștia fiind demonizați pentru că ar fi comnuniști revopsiți
în social-democrați. Octav Bjoza e condamnat pentru un delict de opinie, opinie
pe care, în fapt, n-a avut-o niciodată!
Ce
a spus renegatul liberalilor moderniști? „Deputații de la
minorități au cerut ca din prezenta lege să nu beneficieze copiii fasciștilor,
legionarilor. Noi am considerat că este o mare nedreptate. Ce vină să poarte
niște copii, pentru faptele comise de părinții lor?”, a fost singura declarație
a eroului Bjoza. Închin steagul
luptei anticomuniste în cinstea demnului urmaș al lui Ticu Dumitrescu. Părintele Gheorghe
Calciu a mărturisit odată că marele
teolog creștin Richard Wurnbrand i-a recunoscut că a fost salvat de la moarte
de legionarii din Tg. Ocna, cu medicamentele date de Valeriu Gafencu,
supranumit „Sfântul Închisorilor.” Nn toți legionarii au făcut crime, cum nu
orice morar poate ajunge ambasador. Anticomuniștii se leagă de Orban, ca
înecatul de pai. Poate că PNL nu mai are nevoie de trecut. Se înalță spre culmile
progresului, fără rădăcini, spre neomarxismul triumfător!
3. Guvernul nimicului bine făcut:
Guvernul se ocupă cu glumițe verzi, în loc să
guverneze țara. Au trecut trei luni de la preluarea mandatelor de miniștri și
românii nu aud și nu văd decât rocade pe posturi. Aplicanții pentru granturile
guvernamentale accesează zilnic platformele dedicate. Nimic. Pentru a nu-și
pune apostila de la început de an ministerul cu „zero, absorbții fonduri
europene,” Cristian Ghinea recurge la o găinărie. Pe site-ul ministerului,
pompos numit al fondurilor europene, fostul secretar al consilierei „veșnic
onorifice” de la Cotroceni, ajuns ministru, se laudă cu exercițiile bugetare
ale României de dinainte de el. 28,67 mld. euro - valoarea totală a liniilor de
finanțare deschise, reprezentând 104,6% din alocarea totală a României, se scrie
negru pe alb. Cea ce nu se spune, dar se știe, este contribuția de aproape 20
de miliarde. Dar încă suntem pe plus. Nu se știe pentru cât timp.
Capcana
celor 79,9 miliarde de euro: când unii specialiști în
economie și finanțe am spus că
cele 79,9
miliarde de euro sunt o himeră, trolii au tăbărât pe ei. Respectivii
(Radu Soviani, de exemplu) au fost acuzați că nu am niciun pic de recunoaștere
pentru truda lui Klaus Johannis, pe timpul negocierilor. Până la contractări, România se confruntă cu adaptările
miniștrilor la noile scaune ergonomice și a secretarelor cu noile oglinzi. Râdem de prostia noastră. Prostia nu
este un blestem. E o stare de acceptare. De aici până la ticăloșie, e distanța
ca de la pufoaică la pardesiu. Românii
suferă din cauza crizei de adecvare a noilor miniștrii și a neadaptării lor cu
sistemul birocratic Tefeliștii
rezistă în frig pentru cauză. Dar ce vină au depunătorii a zeci de mii de dosare
„pe fonduri”, să aștepte calendele grecești pentru aprobarea lor? Liniile de finanțare, lansate de
guvernul trecut, sunt intr-o pauză perpetuă. Aplicanții tastează în zadar
zilnic aplicațiile. Totul este în așteptare. Nimeni nu le-a spus că granturile
de 500 de milioane de Euro s-au micșorat la 200 de milioane și nu se vor da
anul acesta, ci în 2022. Păi dacă UEFA a amânat și EURO 2020, de ce Claudiu
Năsui să nu fie în stare să facă passing shot-ul care să ucidă viața firmelor
românești? Să avem răbdare, ar spune
tefelistul. „E bine și la vară cald,” ar zice optimistul, fost băsist. „Să-i ia
dracu”, șușotește Gina florăreasa pesedistă de lângă guvern, care nu mai vinde
așa de bine flori, ca pe vremea Vioricăi, dar îi place de Șoșoacă. „E bărbată!”.
Între timp, chiar dacă în urma acțiunii „Vinerea verde” nu au răsărit mai multe
panseluțe în curtea guvernului, executivul lui Câțu a mai bifat un oximoron
plăcut Bruxelles-ului. Toți
miniștrii cabinetului Câțu se sacrifică. Doar o zi. Lasă limuzinele în garaj și
merg fie cu metroul sau tramvaiul, să avem mai mult aer curat, fie au
înzdrăvenit pasul. Cel mai haios e Dan Barna. Pocnește nasturele pe el. Dan Barna e vicepremier. Face un imens
sacrificiu pentru țară. Anul trecut, pe vremea asta se destindea în Aruba, o
insula în Marea Caraibilor, la nord de peninsula venezueleană Paraguana,
alături de flamingo. Acum se dă de-a dura.
Ministrul educației se ceartă cu cel al sănătății. Pandemia se menține la
cote înalte. Vaccinările sunt pe mâna armatei. Cohorta de AstraZenecca e
retrasă. Campania se gripează din mers. La
rândul lui, Johannis conduce țara așa cum schiază, așa cum joacă tenis, așa cum
joacă golf, așa cum practică toate aceste vanități ale mediocrului ajuns: ca un
începător, scrie Doru Bușcu, în Cațavencii.
Useriștii continuă campania electorală. Nu semnează nimic de teama DNA! Vajnicii corifei ai userismului au o
singură grijă: cum să continue campania electorală. Decizia miniștrilor de a-și delega deciziile e fără precedent.
Adică sunt pregătiți să hoțomănească bugetele, dar la DNA să meargă altul. Toți funcționarii vorbesc de-o
brambureală desăvârșită în ministerele USR-PLUS, conduse, nu de competență, ci
de lozinca „fără hoție ajungem departe.” Dar dacă fură și nu semnează, prindem
luminița de la capătul tunelului? Suntem
înzestrați cu forța răbdării, dar și cu sarcasmul uciderii speranței că idioții
utili se vor vindeca. Vor trece prin decepții. Se vor umple spitalele de
specialitate. Viața o va arde pe repede înainte, pentru că nu-i așa cretini au
fost, cretini sunt încă și fi vor în neamul românesc. Electoratul userist se vindecă doar după o terapie guvernamentală
de tip șoc: tăieri de salarii, creșteri de prețuri, mai puține distracții și
mai multe obligații. USR-PLUS
trebuie să-și termine mandatul. Altfel i se înfoaie velele electoralelor lor
corăbii. Și ne trezim cu un 40% de vorbim singuri. Formațiunea progresistă, ar
trebui să știe și liberalii, trebuie să funcționeze ca pelerina de unică
folosință. Uitați-vă la Stelian Ion! Lui i s-a trasat calendarul de ardere
pe rug a magistraților. Nu se abate cu o secundă. E ca soldatul sovietic, dar
care nu l-a citit pe Svejk. Prostia
e comestibilă. Imbecilitatea e scuzabilă, doar ticăloșia e contagioasă.
4. Guvernul
are reacții adverse la democrație!
Premierul Câțu mai bine ar explica de ce
România nu interzice complet AstraZeneca, precum Franța, Germania, Italia,
Spania. Asta, ca să nu dea apă la moară „teroriștilor antivacciniști”. Guvernul
pare lovit de stenahorie, mai rar așa capacitate de a-și da cu stângul în
dreptul în decurs de doar două săptămâni. Și-a ridicat poalele în cap, arătând
publicului dihonia dintre partenerii de coaliție și relele apucături ale unora.
O performanță! Premierul Florin Câțu a avut reacții adverse severe la
transparență (nu i-au trecut încă) și s-a opus publicării datelor despre
situația vaccinării și a testării, date care, oricum, ar fi trebuit să fie
publice, și a trimis Corpul de Control la Ministerul Sănătății. Straniu pentru
un premier a cărui marotă e „reforma”. Oare reforma pe care, deocamdată, n-a
văzut-o nimeni pe teren exclude transparența în actul de guvernare? Poate l-a
montat cineva în sensul acesta, niște „băieți cu epoleți”, deranjați că a ieșit
la lumină cum privilegiații nației dau cu flit cățeilor care stau la rând la
programarea pe platformă, sau lipsa de transparență face parte și din ADN-ul
politic al PNL? Așa s-ar zice, dacă ne uităm la panseurile ministrului Lucian
Bode: „Nu este normal ca listele să fie publicate cu adrese legat (sic!) de
sistemul de apărare și ordine publică. Din acel moment poți să te aștepți că nu
ne sunt toți prieteni pe pământul ăsta, dar pot veni să fotografieze, să
filmeze”. Ba uite că este, centrele cu pricina au fost deschise spre vizionare
și vaccinare publicului, prin decizie a ministrului Nicolae Ciucă. Un alt cap
înfierbântat este cel al colonelului Gheorghiță, coordonatorul campaniei, care
are însă circumstanțe atenuante că e militar. N-ar fi oare mai bine ca, în loc
să se frământe de grija protejării secretelor inexistente și să se țină de
reclamații, să fie mai atent la ce-i iese pe gură la ore de maximă audiență și,
eventual, să-și ia niște consultanți în comunicare, civili dacă se poate? Așa
poate nu se apuca să spună că lotul din vaccinul AstraZeneca, interzis deja în
13 state europene, nu a ajuns în România. Doar după ce oamenii au început să
publice pe Facebook imagini cu numărul lotului cu care se vaccinaseră, a ieșit
și Comitetul de Coordonare să spună, ca în bancurile de la Radio Erevan, că nu
numai că ajunsese, dar se vaccinaseră deja peste 70.000 de cetățeni. Niște
consilieri pe comunicare i-ar fi spus desigur și prim-ministrului Câțu că a-i
cataloga drept „teroriști” pe cei care se opun vaccinării taman în ziua în care
mii de oameni, speriați pe bună dreptate, nu s-au mai prezentat la vaccinarea
cu AstraZeneca nu e cea mai bună idee. Ba e chiar una proastă de tot să
amesteci la grămadă adevărații „teroriști” de genul Șoșoacă cu cei care nu se
opun deloc vaccinării, ca dovadă că se programaseră. „Teroriștii” se uită și ei
la Italia, Franța, Germania și celelalte state care au suspendat complet
vaccinarea cu AstraZeneca. Mai bine ar explica domnii Cîțu, Voiculescu,
Gheorghiță și Arafat de ce România nu ia o măsură similară. Asta ca să nu dea
apă la moară conspiraționiștilor. Cât despre eroul transparenței, Vlad
Voiculescu, foarte bine că a luat decizia publicării acelor date (dacă chiar el
a luat-o), dar și aici avem o teribilă mostră de dublu discurs. Pe de o parte,
așa cum a dezvăluit g4media, a semnat în 20 ianuarie, alături de premier,
hotărârea de guvern prin care rudele militarilor și angajaților din sistemul de
ordine publică și servicii se puteau vaccina cu prioritate, iar pe de alta,
spunea că „e jenant să avem centre separate pentru anumite instituții” și că
centrele cu circuit închis ale Ministerelor de Interne și Apărării „ar trebui
închise”. Serios? Deci cu o mână semnează ordine care statuează exact
împărțirea populației în fraieri și șmecheri și cu gura se revoltă împotriva
practicii. Sfântă ipocrizie! Dar, așa-i în politică, una spunem și alta fumăm,
iar dl Voiculescu e politician sadea, nu ONG-ist. Desigur, acestea pot părea
detalii în tabloul mare al luptei cu pandemia și vaccinarea, dar în ele se
ascund germenii eșecului. Deja vedem că România a coborât de pe locul 2 în UE
pe 19 la rata vaccinării, care este de 3,6% la suta de mii de locuitori și că
din 1.137 de centre sunt funcționale doar 678. Realitatea nefardată e că ne
aflăm deja în valul 3 de pandemie, iar pe actualele măsuri restrictive, spun
experții, până la finalul lunii se vor depăși 6.500 de cazuri pe zi și la
mijlocul lui aprilie chiar 10.000. De fapt, numărul cazurilor zilnice este mai
mare cu până la 50% decât cel confirmat, asta pentru că nu se testează
suficient. Medicii din spitale încep iar să țipe disperați după paturi de la
ATI, pentru că tot cu alea 1.200 de acum luni bune defilăm, iar oficialii din
Ministerul Sănătății și Grupul pentru Situații de Urgență promit, cum au mai
promis, suplimentarea paturilor. Mai poate însă cineva să-i ia în serios? Ce să
mai discutăm că centrele de vaccinare din spitale riscă să se închidă (de
exemplu, „Marius Nasta” din București), pentru că nimănui nu i-a dat prin cap
să nu tragă de aceiași medici și pentru bolnavii de Covid, și pentru vaccinare.
Organizarea e mai grea decât datul cu gura. În timp ce noua tulpină se
răspândește vertiginos, coaliția își împarte posturile ca în Caragiale (cărui
liberal i-o fi trecut prin cap să-i propună lui Radu Tudor de la Antena 3 șefia
TVR?) și se bălăcărește cu nesaț pe Facebook. Noroc că de partea cealaltă sunt
unii precum Ghiță, Șoșoacă, Lavric și Ciolacu, incapabili să fructifice la
maxim bâlbele și prostiile coaliției CDR 2!
5. Ce mai face/spune premierul-președinte
Johannis?
După marile sale proiecte eșuate (proiectul de țară, România educată etc.), Klaus Johannis s-a angrenat și în Marele proiect de combaterea pandemiei. De la spălatul pe mâini la purtatul măștii și la vaccinarea populației, el și-a asumat și a coordonat totul, fiind, în mare parte, responsabil de rezultate, inclusiv de deruta din populație, de aiurelile din campanie, de desemnarea unor personaje aeriene pentru coordonarea acesteia. În plus, Klaus Johannis a mai organizat nenumărate reuniuni personalo-prezidențiale pentru a rezolva tot soiul de blocaje politice din PNL sau din Coaliția de guvernare, fiind moașa comunală și nașul acesteia. Acum, tot el se prezintă ca un fel de tătic al Planului Național de Redresare și Reziliență. A convocat o consfătuire la Cotroceni pentru a discuta despre măsurile necesare în perioada postpandemie. Adică, despre proiectele pe care vor fi cheltuite cele 80 de miliarde de euro obținute pentru următorii 5 ani, după grele și îndelungi bătălii de muțenie purtate de președintele nostru la Comisia Europeană. Și din care vom folosi cam 15 miliarde, celelalte, până la 30, fiind împrumuri pe care țara noastră le va restitui, restul de 50 de miliarde alcătuind cota României pe exercițiul financiar. Și din care, fără proiecte serioase, nu vom vedea mai nimic. Mă rog, marele finanțist de talie europeană și româno-germană Klaus Johannis a pus la bătaie un enorm pachet de cunoștințe practice și financiare, acumulat și probat la primăria din Sibiu și la Școala din Agnita. La întâlnirea de la Palatul Cotroceni, președintele a luminat cu gândirea sa proiectele majore pentru perioada următoare. „Astăzi am discutat nu atât despre probleme, fiindcă ele sunt cunoscute și am pregătit un material introductiv suficient de bun, dar am discutat despre soluții, fiindcă despre aceste probleme s-a tot discutat. Eu îmi doresc, premierul își dorește, toți cei care am participat ne dorim să găsim soluții și să facem odată și odată pașii spre școlile sigure și sănătoase pe care ni le dorim. Am agreat, de exemplu, că este foarte important ca prin alocările viitoare, alocările bugetare, atât din fonduri naționale, cât și fonduri europene, zona de infrastructură educațională să fie transformată într-o reală prioritate pentru noi toți. În Planul Național de Redresare și Reziliență, despre care am discutat în repetate rânduri, vor fi prevăzute fondurile necesare pentru demararea unor investiții majore în unitățile de învățământ de stat, pentru asigurarea acestor standarde de siguranță, igienă și calitate”. Pentru mine, este destul de limpede. Klaus Iohannis și-a pus la bătaie ambițiile, aspirațiile, capacitatea sa de înțelegere a problematicii social-economice dar și stilul său de a înțelege democrația și Constituția României. Programul de guvernare liberalo-pluserist este, de fapt, un program al „guvernului meu” (guvernul Johannis) la care se mai adaugă ce n-a cedat UDMR-ul. Primul ministru este doar semnatarul și urmăritorul sarcinilor stabilite la Cotroceni. În ceea ce privește educația, preocuparea președintelui este mai mult decât onorabilă (fiind vorba de domeniul în care este ceva mai priceput). Rezultă, foarte clar, din declarația președintelui, că vom avea parte de școli noi și consolidări la cele mai vechi. S-ar putea ca regimul Johannis să însemne și dispariția „toaletelor din fundul curții” principalul subiect al televiziunilor, când este vorba despre educație. Altceva, greu de estimat! Cât despre schimbările calitative în degradatul învățământ românesc, ar fi trebuit să le regăsim în inexistentul proiect prezidențial „România educată”. Nu l-a scris pentru că n-are idei, nicio viziune și nicio credință în domeniu. Altfel, dacă preșdintele ar fi fost în stare să depășească problema zidurilor și a toaletelor din fundul curții, n-ar mai fi așteptat banii de la Comisia Europeană și dezastrul școlar provocat de pandemie. Cu experiența sa de dascăl și de inspector școlar ar fi declanșat imediat, după prima alegere, un proces de redresare a învățământului românesc. Lentoarea sa și „priceperea” l-au încurcat în mai toate inițiativele sale. Din nefericire, nu poate. Președintele României nu depășește condiția de primar și de profesor care a trăit din meditații și se poartă cu guvernul ca primarul cu angajații de la apă și canal din Sibiu și le impune nivelul său de gândire. Dacă măsurile discutate alunecă în bălării, ca și cele de combatere a pandemiei, de vină este premierul, miniștrii, PSD-ul și dezastruoasa moștenire!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu