STATUTUL EVREILOR DIN ROMÂNIA
Problema statutului politico-juridic al
evreilor din România a constituit obiectul multor controverse, pe plan intern
şi internaţional, cele mai multe afirmaţii şi aprecieri purtând amprenta
conjuncturii politice, nefiind susţinute de o bază documentară corespunzătoare.
Fără a intra în dispută cu diverşi istorici, jurişti sau oameni politici, vom
prezenta, în continuare, documentele fundamentale care au reglementat statutul
politico-juridic al evreilor, de la primul document care a stat la baza
României moderne şi până în prezent. Problema unirii Principatelor române Moldova şi Muntenia (Valahia) s-a aflat
la ordinea zilei după revoluţia din 1848. Mişcarea unionistă era atât de
puternică şi activă, încât la Congresul
de pace de la Paris, întrunit după războiul
Crimeei (1853-1856) s-a dezbătut şi chestiunea Principatelor române. Congresul
a decis convocarea în cele două ţări a unor adunări (divanuri) ad-hoc, care să se pronunţe asupra viitoarei
organizări a Principatelor române. Pe această bază au avut loc alegeri, iar
adunările ad-hoc au votat în octombrie 1857 în favoarea unirii Moldovei cu
Muntenia într-un singur stat cu numele de România. La 7/19 august 1858, Conferinţa reprezentanţilor celor şapte
Puteri europene (Marea Britanie, Franţa, Austria, Regatul Sardiniei,
Prusia, Rusia şi Imperiul Otoman) au adoptat Convenţia de la Paris, care stabilea statutul politic, social şi
administrativ al Principatelor. Acest document, cu valoare de Constituţie,
menţiona că cele două ţări vor purta numele de Principatele Unite ale Moldovei şi Valahiei. Articolul 46 al
Convenţiei prevedea: „Moldovenii şi valahii vor fi toţi deopotrivă înaintea
legii, înaintea contribuţiilor (dărilor) şi primiţi deopotrivă în funcţii
publice (…) Moldovenii şi valahii de orice rit creştin ( subl. ns.) se vor
bucura deopotrivă de drepturile politice. Exersarea acestor drepturi se va
putea întinde şi la celelalte culte prin dispoziţii legislative.” Formularea
potrivit căreia de drepturile politice beneficiau locuitorii de „orice rit
creştin” arată limpede că cei de rit mozaic, adică evreii, erau excluşi de la
aceste drepturi. Cele şapte Puteri au adaptat o Anexă la Convenţia din 7/19 august 1858 care se referea la
constituirea Adunărilor elective. Articolul 5 prevedea: „Nimeni nu va putea fi
alegător dacă nu este în vârstă de 25 de ani împliniţi şi născut sau
naturalizat moldovean sau muntean.” Convenţia de la Paris a fost elaborată şi
adoptată de principalele Puteri europene, fără participarea românilor. Iniţiativa excluderii evreilor de la viaţa
politică a Principatelor şi apoi a României nu a aparţinut românilor, ci
acestor Mari Puteri. Convenţia sintetiza concepţia modernă, liberală a
Europei acelei perioade. Pe baza acesteia s-au organizat Adunările elective a Moldovei şi
Munteniei, care la 5 şi respectiv 24 ianuarie 1859 l-au ales domn pe Alexandru Ioan Cuza. La 24 ianuarie 1862, Principatele Unite ale
Moldovei şi Valahiei şi-au luat oficial numele de România. În urma
plebicistului desfăşurat în zilele de 10-14 mai 1864 s-a adoptat Statutul Dezvoltător al Convenţei de la
Paris prin care se precizau mai bine
atribuţiile Domnitorului şi ale Parlamentului. Puterea Legiuitoare era
organizată în două Camere: Adunarea Electivă şi Adunarea Ponderatoare
(Senatul). Legea electorală stabilea
mai multe categorii de alegători, în funcţie de venit. Articolul 3 prevedea:
„Pot fi alegători direcţi, fie în oraşe fie în sate, toţi românii născuţi s-au
având naturalizaţiunea cea mare, care vor avea un venit de una sută galbeni şi
de orice natură.” Nu puteau fi alegători persoanele supuse vreunei protecţiuni
străine. Evident, aceştia nu puteau fi aleşi deputaţi sau senatori. Legea nu
făcea nicio referire la ritul religios, dar în mod cert, se înscria în limitele
Convenţiei de la Paris.Un moment important în istoria României l-a reprezentat
adaptarea Constituţiei din 1 iunie 1866, cea dintâi lege
fundamentală a ţării elaborată de oamenii politici şi juriştii români, fără
nicio participare externă. Ea se inspira din Constituţia Belgiei, care era cea
mai avansată din Europa acelei perioade. Titlul II al Constituţiei, intitulat
Despre drepturile românilor, prevedea: „Românii se bucură de libertatea
conştiinţei, de libertatea învăţământului, de libertatea presei, de libertatea
întrunirilor” (art. 5). La articolul 6 se menţiona: „Constituţiunea de faţă şi
celelalte legi relative la drepturile politice, determină care sunt, deosebit
de calitatea de român, condiţiile necesare pentru exercitarea acestor
drepturi.” Articolul 7 avea următorul conţinut: „Însuşirea de român se dobândeşte,
se conservă şi se pierde potrivit regulilor statornicite prin legile civile.
Numai străinii de rituri creştine (subl. ns.) pot dobândi împământenirea.”
Articolul 8 prevedea: „Împământenirea se dă de puterea legislativă. Numai
împământenirea aseamănă pe străin cu românul pentru exercitarea drepturilor
politice.” În fond, Constituţia din 1866
relua prevederile Convenţiei de la Paris în privinţa împământenirii, adică a
dobândirii cetăţeniei, pe care nu o puteau obţine decât străinii de rit creştin.
În acelaşi timp, articolul 11 prevedea: „Toţi străinii aflători pe pământul
României se bucură de protecţiunea dată de legi persoanelor şi averilor în
genere.” Între acestea: libertatea individuală; inviolabilitatea domiciliului;
garantarea proprietăţii de orice natură, declarată „sacră şi inviolabilă”;
libertatea conştiinţei; libertatea învăţământului; libertatea de a comunica şi
publica ideile prin grai, prin scris şi prin presă; secretul scrisorilor şi al
depeşelor telegrafice „este neviolabil”. În anii ′60-′70 ai secolului al
XIX-lea pe plan european s-a produs o anumită evoluţie, în sensul acordării de
drepturi politice (cetăţeneşti) pentru evrei. Acest fapt s-a reflectat în unele
documente internaţionale, care au vizat şi România. În octombrie 1872 a avut
loc la Bruxelles prima Conferinţă
internaţională evreiască la care s-a cerut acordarea drepturilor civile şi
politice pentru evreii din România. La 8 mai 1877, România şi-a proclamat Independenţa de Stat, apoi a participat
la războiul dintre Rusia şi Turcia, contribuind la înfrângerea Imperiului
Otoman. Tratatul de pace a fost
semnat la Berlin în ziua de 1 iulie
1878, de Rusia, Germania, Marea Britanie, Franţa, Italia şi Imperiul Otoman.
Articolul 43 din acest tratat prevedea: „Înaltele Părţi Contractante recunosc
independenţa României, legând-o de condiţiunile expuse în următoarele două
articole: Articolul 44: În România, deosebirea credinţelor religioase şi a
confesiunilor nu va putea fi opusă nimănui ca motiv de excludere sau de
incapacitate în ceea ce priveşte beneficiul drepturilor civile şi politice,
admiterea în funcţii publice, sau exercitarea diferitelor profesiuni şi
industrii în orice localitate. Libertatea şi practica oricărui cult vor fi
asigurate tuturor supuşilor pământeni ai statului român, precum şi străinilor
şi nu se va pune niciun fel de piedică atât organizării ierarhice a diferitelor
comunităţi religioase, cât şi raporturile acestora cu capii lor spirituali.
Naţionalii tuturor Puterilor, comercianţi sau alţii, vor fi trataţi în România
fără deosebire de religie, pe piciorul unei desăvârşite egalităţi. Articolul
45: Principatul României retrocedează Măriei Sale Împăratul Rusiei porţiunea
teritoriului României, despărţită de Rusia în urma Tratatului de la Paris din
1856, şi care, la apus se mărgineşte cu talvegul Prutului, iar la miază-zi cu
talvegul braţului Chilia şi gura Stari-Stambulului.” Aceste două articole au
provocat în ţară vii discuţii, mai ales articolul 45 prin care România, deşi
contribuise la obţinerea victoriei asupra Imperiului Otoman, pierdea o parte
din teritoriul său, adică trei judeţe din sudul Basarabiei care-i fuseseră
retrocedate de Congresul de la Paris din 1856. La rândul ei Rusia, încălca
propria semnătură pusă pe Convenţia încheiată cu România la 4 aprilie 1877 prin
care se obliga „a menţine şi a face a se respecta drepturile politice ale
statului român, astfel cum rezultă din legile interioare şi tratatele
existente, precum şi a apăra integritatea actuală a României (subl. ns.)” În
privinţa articolului 47 din tratatul de la Berlin, domnitorul Carol I, care provenea din familia de Hohenzolern, renumită în Germania, aprecia că „naţiunea română nu a fost
niciodată şi nu este nici astăzi animată de spirit de intoleranţă.” El afirma
că după căderea Constantinopolului mulţi creştini
care „au fugit din calea Semilunei triumfătoare, au găsit azil în Ţările
Române”; mai târziu „când israeliţii, persecutaţi în alte state, au năvălit cu
grămada la noi, această imigraţiune a fost încurajată de ospitalitatea
tradiţională a românilor, de toleranţa ce găseau aici.” Domnitorul aprecia că
imigraţia a căpătat caracterul „unei adevărate invazii”, astfel că elementul
străin apăsa greu asupra dezvoltării comerţului şi industriei naţionale, iar
acest fapt a impus anumite restricţii legislative. Presiunile Marilor Puteri
asupra României au fost extrem de puternice, mai ales din partea Germaniei,
astfel că oamenii politici români au decis să dea curs favorabil obligaţiei
asumate prin articolul 44 al Tratatului de la Berlin. La 1 octombrie 1878 a fost modificat articolul 7 din Constituţia României. În noua redactare se admitea
egalitatea religioasă, iar cetăţenia se acorda tuturor evreilor care
participaseră la Războiul pentru Independenţa României, ceilalţi evrei purtând
să o obţină în urma unei cereri individuale şi prin votul Parlamentului. Astfel
au obţinut cetăţenia 880 de evrei care au luptat în război, iar prin cereri
individuale, până în 1918, câteva sute. Numărul lor era extrem de mic, dacă se
ia în calcul faptul că la recensământul din 1899 au fost înregistraţi 269.015
evrei, care reprezentau 4,5% din populaţia României. Deşi puţini evrei se
bucurau de drepturi politice, în realitate ei au participat activ la viaţa
economică şi culturală a României. Astfel, Jacob
Marmorosch şi Mauriciu Blank au înfiinţat în 1863 una din cele mai mari
bănci din România (Banca Marmorosch,
Balnk et comp.). În 1902, erau înscrise 122 de mari întreprinderi
industriale conduse de evrei, reprezentând 19,5% din totalul întreprinderilor
existente în România. În 1909 s-a înfiinţat Uniunea Evreilor Pământeni,
care a avut un rol important în promovarea intereselor acestei comunităţi în
relaţie cu statul român, precum şi pe plan internaţional. În anii 1917-1919
s-au făcut paşi decisivi pe calea înlăturării oricărei discriminări în privinţa
drepturilor politice pentru evrei. În
iulie 1917 a fost modificată Constituţia României în vederea înfăptuirii a două
reforme esenţiale: agrară şi electorală. În noua formă, articolul 57 al
Constituţiei avea următoarea redactare: „Adunarea Deputaţilor se compune din
deputaţi aleşi de cetăţenii români prin vot universal, egal, direct şi cu
scrutin secret pe baza reprezentării proporţionale.” Aşadar, nu se mai făcea
nicio menţiune privind excluderea de la vot a unor cetăţeni, având o altă
religie decât cea creştină. Actele de
Unire din 1918 conţineau şi anumite principii sau reforme care urmau să se
realizeze în cadrul statului naţional român. Astfel, Declaraţia Sfatului
Ţării din 27 martie 1918, prin care se hotăra unirea Basarabiei cu România,
prevedea la punctul 8: „Basarabia va trimite în Parlamentul român un număr de
reprezentanţi proporţional cu populaţia, aleşi pe baza votului universal, egal,
direct şi secret.” Rezoluţia Adunării Naţionale din 1 decembrie 1918 privind
unirea Transilvaniei cu România stabilea la punctul 3: „Înfăptuirea desăvârşită
a unui regim curat democratic pe toate terenurile vieţii publice. Votul
obştesc, direct, egal, secret, pe comune, în mod proporţional, pentru ambele
sexe, în vârstă de 21 de ani.” Prin hotărârile de Unire din 1918, toţi
locuitorii Basarabiei, Bucovinei şi Transilvaniei au încetat să mai fie
cetăţeni ai statelor din care s-au desprins respectivele teritorii (Rusia,
Austria, Ungaria). Decretele regale din 9 aprilie, 11 decembrie şi 18 decembrie
1918 ratificau Unirea provinciilor respective cu România, locuitorii acestora
devenind automat cetăţeni români, dacă nu optau pentru o altă cetăţenie. În
timp ce evreii din Basarabia, Bucovina şi Transilvania erau de drept cetăţeni
români, Constituţia României, prin articolul 7, conţinea unele restricţii în
privinţa evreilor din vechiul Regat. Un pas spre înlăturarea acestei
discriminări s-a făcut prin decretul-lege din 30 decembrie 1918, care stabilea:
„Locuitorii Regatului, majori, fără deosebire de religie şi care nu s-au
bucurat de plenitudinea drepturilor de cetăţenie, vor putea dobândi exerciţiul
acestor drepturi când vor dovedi, după formele legii de faţă, că sunt născuţi
în ţară şi că nu au fost supuşi unui stat străin.” Decretul prevedea
modalităţile de obţinere a cetăţeniei, printr-o hotărâre judecătorească, dar
menţinea o formă greoaie de acordare a calităţii de cetăţean român. De aceea,
la 28 mai 1919 s-a publicat un alt decret-lege, care prevedea: „Locuitorii
evrei ai vechiului Regat, majori, născuţi în ţară, care n-au fost supuşi unui
stat străin, sunt cetăţeni români şi se vor bucura de toate drepturile
cetăţeneşti, dacă manifestă această voinţă, făcând declaraţia că ei sunt
născuţi în România şi că nu s-au bucurat de o protecţie străină.” De această
dată nu mai era nevoie de procurarea unor acte şi de o hotărâre judecătorească,
decretul precizând: „Simpla declaraţie că voiesc să dobândească drepturile de
cetăţenie este îndestulătoare.” În fond,
prin acest decret-lege se acorda cetăţenie tuturor evreilor din vechiul Regat. Astfel, din mai 1919 evreii de pe întreg
cuprinsul ţării erau cetăţeni români. Problema minorităţilor naţionale a
format obiectul dezbaterilor la Conferinţa
Păcii de la Paris, cu prilejul
elaborării Tratatului de pace cu Austria.
Statele succesorale monarhiei habsburgice, precum şi Grecia, urmau să semneze
un tratat special privind minorităţile naţionale. În legătură cu acest act
diplomatic s-au făcut multe speculaţii, afirmându-se că România s-ar fi opus
acordării drepturilor politice pentru minorităţi, în special pentru evrei. În
realitate, opoziţia lui Ion I. C.
Brătianu - preşedintele Consiliului de Miniştri şi şeful delegaţiei
române la Conferinţa Păcii - nu se referea la refuzul de a acorda drepturi
politice minorităţilor, ci la modul în care ţările incluse în categoria
statelor cu „interese limitate”, între care şi România, erau tratate de Marile
Puteri învingătoare. Luând cuvântul în şedinţa Consiliului Aliat Suprem din 31 mai 1919, Ion I. C. Brătianu
preciza că România a asigurat egalitatea deplină a drepturilor şi libertăţilor
politice şi religioase pentru toţi cetăţenii săi, fără deosebire de rasă sau
religie. El declara că România era gata „să accepte orice dispoziţie pe care
statele care fac parte din Liga Naţiunilor ar admite-o pe propriul lor
teritoriu în această privinţă.” (subl. ns.) Această solicitare a fost respinsă
de preşedintele american Woodrow Wilson,
care l-a asigurat pe Ion I. C. Brătianu că „noi nu avem nici cea mai mică
dorinţă de a încălca suveranitatea ţării sale”, dar că „România va ieşi din
acest război mare, puternică, cu creşteri teritoriale datorită efortului comun
şi vigorii armatelor noastre. Noi avem deci dreptul să insistăm asupra acestor
condiţii.” Ion I. C. Brătianu s-a pronunţat pentru egalitatea „tuturor statelor
mari şi mici”, precizând că „dacă anumite prevederi au fost înscrise în Pactul
Societăţii Naţiunilor, România nu se va opune acestora. Ori, tratatul cu
Austria stabilea grade diferite de suveranitate.” (subl.ns.). Aceste punct de
vedere nu a fost acceptat de Consiliul Suprem Aliat (S.U.A., Marea Britanie,
Franţa, Italia, Japonia), iar Ion I. C.
Brătianu a părăsit Conferinţa Păcii, demisionând, la 12 septembrie 1919,
din funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri. Noul guvern, prezidat de Arthur Văitoianu, a organizat, în
zilele de 3-6 noiembrie 1919, alegeri parlamentare, la care au participat toţi
cetăţenii români, inclusiv evrei. Se cuvine menţionat faptul că rabinul Tzirelhsohn a candidat la
Chişinău pe lista intitulată Gruparea
Naţională Evreiască. Au fost aleşi în Adunarea Deputaţilor şi în Senat mai
mulţi evrei, între care Nathan Lerner
(Hotin), Tzirelhsohn (Chişinău), Iancu
Melic Meilichsohn (Hotin), Ilie Moscovici (Ilfov), Alexandru Dobrogeanu-Gherea
(Ilfov). Dacă evreii nu ar fi fost
recunoscuţi ca cetăţeni români în
mod cert ei nu ar fi putut participa la alegeri şi cu atât mai puţin deveni
parlamentari. Tratatul de pace cu Austria, inclusiv tratatul minorităţilor,
a fost semnat de România la 10 decembrie 1919. În preambulul acestuia se
preciza: „România, din propria voinţă, doreşte a da garanţii sigure de
libertate şi de dreptate, atât locuitorilor din vechiul Regat al României, cât
şi celor din teritoriile de curând transferate, fără deosebire de rasă, limbă
sau religie.” Articolul 7 din tratatul minorităţilor se referea în mod expres
la evrei: „România se obligă a recunoaşte ca supuşi români, de plin drept şi
fără nici o formalitate, pe evreii locuind în ţară pe teritoriile României şi
care nu se pot preleva de nicio altă naţionalitate.” Tratatul a fost ratificat
de Parlamentul României la 26 septembrie 1920. Înainte de a fi fost validat de
forul legislativ de la Bucureşti, avuseseră loc noi alegeri parlamentare, în
mai-iunie 1920, în urma cărora mai mulţi evrei au devenit membri ai Adunării
Deputaţilor sau ai Senatului): Ilie
Moscovici (Ilfov), Iacob Pistiner (Cernăuţi), Alexandru Dobrogeanu - Gherea
(Prahova), Lehvi Nathan (Hotin), Gheorghe Grigorovici (Cernăuţi) etc.. Constituţia din martie 1923 sintetiza
normele juridice adaptate până atunci şi stabilea, într-un text unitar şi
coerent, drepturile şi obligaţiile cetăţenilor României. Cităm principalele
prevederi. Articolul 5: „Românii, fără deosebire de origine etnică, de limbă
sau de religie, se bucură de libertatea conştiinţei, de libertatea
învăţământului, de libertatea presei, de libertatea întrunirilor, de libertatea
de asociaţie şi de toate libertăţile şi drepturile stabilite prin legi.”
Articolul 7 preciza: „Deosebirea de credinţe religioase şi confesiuni, de
origine etnică şi de limbă nu constituie în România o piedică spre a dobândi
drepturile civile şi politice şi a le exercita. Numai naturalizarea aseamănă pe
străin cu românul pentru exercitarea drepturilor politice.” Articolul 8: „Toţi
românii, fără deosebire de origine etnică, de limbă sau de religie sunt egali
înaintea legii şi datori a contribui fără deosebire la dările şi sarcinile
publice. Numai ei sunt admisibili în funcţiunile şi demnităţile publice, civile
şi militare.” Articolul 22: „Libertatea conştiinţei este absolută. Statul
garantează tuturor cultelor deopotrivă libertate şi protecţiune întrucât
exerciţiul lor nu aduce atingere ordinei publice, bunelor moravuri şi legilor
de organizare a statului.” Articolul 28: „Românii, fără deosebire de origine
etnică, de limbă sau de religie, au dreptul de a se aduna paşnici şi fără arme,
conformându-se legilor care reglementează exercitarea acestui drept, pentru a
trata tot felul de chestiuni; întru-aceasta nu este nevoie de autorizare
prealabilă.” Articolul 29: „Românii, fără deosebire de origine etnică, de limbă
sau de religie, au dreptul a se asocia, conformându-se legilor care
reglementează exerciţiul acestui drept.” Articolul 72 se referea la senatorii
de drept; între aceştia se aflau: „Capii confesiunilor recunoscute de stat,
câte unul de fiecare confesiune, întrucât sunt aleşi sau numiţi conform legilor
ţării şi reprezintă un număr de peste 200.000 de credincioşi, precum şi
reprezentantul superior religios al musulmanilor din Regat.” (această precizare
era făcută deoarece musulmanii erau mai puţin de 200.000). Articolul 119: „Tot
românul, fără deosebire de origine etnică, de limbă sau religie, face parte din
unul din elementele armate, conform legilor speciale.” O menţiune specială se
făcea la articolul 133 al Constituţiei şi anume că se ratifică decretele-lege
din 30 decembrie 1918 cu privire la acordarea drepturilor cetăţeneşti, din 28
mai 1919 şi 13 august 1919 privitor la încetăţenirea evreilor locuitori în
vechiul Regat, precum şi toate decretele de încetăţenire individuală care s-au
făcut înaintea acestor decrete. Minorităţile naţionale au avut posibilitatea
să-şi creeze asociaţii politice, culturale şi religioase proprii, care să le
apere interesele. În 1923, Uniunea
Evreilor Pământeni şi-a luat numele de Uniunea
Evreilor Români (U E R), înglobând şi organizaţiile locale din Basarabia,
Bucovina şi Transilvania. Într-o scrisoare adresată Comunităţii Evreieşti din
Timişoara, la 6 octombrie 1928, preşedintele Wilhelm Filderman şi secretarul general M. Zelţer-Sărăţeanu apreciau că Uniunea Evreilor Români a
desfăşurat o activitate rodnică: „În primul rând egalitatea în drepturi a
evreilor din România veche, consacrarea prin Constituţie a drepturilor evreilor
din întreaga ţară, recunoaşterea cultului mozaic şi subvenţionarea sa de la
bugetul statului, apărarea şcolilor comunităţilor noastre, reflectarea
drepturilor noastre de egalitate în diferite legi care s-au votat în ultimul
deceniu.” În 1928, s-a creat Clubul
Parlamentar Evreiesc, care avea misiunea de a coordona activitatea
deputaţilor şi senatorilor evrei. În 1931 s-a constituit Partidul Evreiesc, condus de Theodor
Fischer şi Adolf Stern, care a fost
susţinut numai de o parte a evreilor, obţinând rezultate electorale modeste. În
1936 s-a creat Consiliul Naţional al
Evreilor din România, alcătuit din reprezentanţii UER, Partidului Evreiesc şi ai cultului mozaic în Senatul României,
al cărui obiectiv esenţial era apărarea drepturilor şi libertăţilor democratice
prevăzute de Constituţia din 1923 şi combaterea antisemitismului. Potrivit recensământului din 1930, minorităţile
naţionale din România reprezentau 28,1% din totalul populaţiei. Au fost înregistraţi
728.115 3 evrei, reprezentând 4%,
din totalul populaţiei României. Statistica întocmită de Ministerul Industriei
şi Comerţului în 1937 arăta că în România existau 173.145 firme comerciale
individuale dintre care: 83.821 româneşti (48,4%) şi 89.324 (51,6%) aparţinând
minorităţilor naţionale, dintre care 32,7% erau ale evreilor. Menţionăm câteva mari întreprinderi
industriale întemeiate sau conduse de evrei : Uzinele de Fier şi Domeniile
Reşiţa (Max Auschnitt), Uzinele Metalurgice Titan-Nădrag-Călan (Max Auschnitt,
Oskar Auschnitt, Edgar Auschnitt, Oskar Kaufman ş.a.), Fabrica de Vagoane şi
Motoare „Astra”-Arad (N. Şapira, Mauriciu Balnk, Arstide Balnk, Oskar Kaufman,
Richard Soepkez, L. Traserson), rafinăria „Astra Română” (Otto Stern), Fabrica
de postav „Buhuşi” (Schlesinger, Lazăr Margulies, Oskar Kaufman, R. Halfon),
Noua Societate a Atelierelor „Vulcan” (Mauriciu Blank, Richard Soepkez,
Aristide Blank), Fabrica de Zahăr „Ripiceni” (Al. I. Zissu, I. Iosipovici, M.
Abramovitz, R. Elian, I. Reiss). Renumite au fost Banca Marmorosch, Blank et co
(Aristide Blank), Banca de Industrie şi Comerţ Bucureşti (Felix Javitz) etc.. Aceste
exemple demonstrează limpede că evreii nu numai că nu au fost excluşi, ci din
contra au adus o contribuţie notabilă, chiar esenţială, la progresul economic
înregistrat de România în perioada interbelică. Ei au fost o prezenţă activă şi
extrem de rodnică în viaţa culturală şi ştiinţifică a României. Pe fondul
ascensiunii forţelor de extrema dreaptă, naţionaliste pe plan european, şi în
România s-a înregistrat o tendinţă tot mai puternică de contestare a regimului
democratic, care era apreciat ca fiind o creaţie iudeo-masonică. Pe acest fond,
antisemitismul a devenit tot mai agresiv. Liga
Apărării Naţional-Creştine
constituită din iniţiativa lui A. C.
Cuza în 1923, a fuzionat în 1935 cu Partidul
Naţional-Agrar condus de Octavian
Goga, luând fiinţă Partidul
Naţional-Creştin. Principala organizaţie de extremă dreaptă era Legiunea Arhanghelul Mihail, creată de Corneliu
Zelea Codreanu în 1927; scoasă în afara legii în 1931, 1932 şi 1933,
aceasta s-a legalizat în 1934 sub numele de partidul Totul pentru Ţară. Aceste organizaţii aveau un puternic
caracter antisemit, recurgând adesea la acte huliganice împotriva evreilor. În
alegerile parlamentare din decembrie
1937 niciun partid politic nu a
obţinut peste 40% din totalul voturilor pentru a-şi constitui o majoritate în
Adunarea Deputaţilor. Pe primul loc s-a situat Partidul Naţional-Liberal cu
35,9%, urmat de Partidul Naţional-Ţărănesc cu 20,4%, partidul Totul pentru Ţară
- 15,5% şi Partidul Naţional-Creştin - 9,1%. Regele Carol al II-lea a încredinţat mandatul de formare a noului guvern
lui Octavian Goga, preşedinte al Partidului Naţional-Creştin. Guvernul Goga (28 decembrie 1937 - 10 februarie
1938) nu era un guvern al Partidului Naţional-Creştin, deoarece principalele
ministere - Interne, Justiţie, Armată, Externe - erau încredinţate unor
persoane care nu făceau parte din acest partid. În timpul acestui guvern antisemitismul a devenit politică de stat. Au
fost luate măsuri discriminatorii împotriva cetăţenilor români de origine
evreiască: ridicarea permiselor de liberă circulaţie (gratuită), pe mijloacele
de transport în comun pentru ziariştii evrei, suspendarea unor ziare
considerate a fi evreieşti („Adevărul”,
„Dimineaţa”, „Lupta”). Cea mai importantă iniţiativă de acest fel a fost decretul-lege din 22 ianuarie 1938,
pentru revizuirea cetăţeniei române. Articolul 5 prevedea: „În termen de 30 de
zile de la publicarea acestei legi în „Monitorul oficial”, primarii comunelor
vor întocmi un tablou (table) al evreilor înscrişi în registrele de
naţionalitate ale comunei. Înscrierea făcută în temeiul unei hotărâri a
comisiei de apel sau al unei hotărâri judecătoreşti va fi menţionată în tablou”.
Articolul 6: „În termen de 20 de zile de la afişare, toţi cei trecuţi în tablou
sau moştenitorii lor, care prin faptul înscrierii autorului beneficiază de
cetăţenia română, vor depune actele doveditoare a întrunirii condiţiunilor
prevăzute de articolul 56, punctele 1, 2, 5, şi 6 şi articolul 60 din legea nr.
28/1924 (legea privitoare la dobândirea şi pierderea naţionalităţii române).” Articolul 7 prevedea că se putea
acorda, la cerere, o prelungire de 20 de zile pentru depunerea actelor, ceea ce
însemna în total 40 de zile. Acelaşi articol preciza că nedepunerea actelor în
termenul precizat „era socotită ca o recunoaştere a neîndeplinirii
condiţiunilor legale pentru dobândirea de plin drept a naţionalităţii române.”
Articolul 12 preciza că în cazul nedepunerii actelor sau a constatării că cel
înscris nu întrunea condiţiile cerute de lege, judecătoria ordona ştergerea din
registre, socotindu-se că înscrierea s-a făcut prin fraudă. Înlăturarea guvernului lui Goga, la 10 februarie 1938, a scos de
pe ordinea de zi acest decret-lege, dar el nu a fost anulat. Carol al II-lea a instaurat regimul de
autoritate monarhică, iar la 27
februarie 1938 a fost promulgată o
nouă Constituţie, care menţinea cele mai multe dintre prevederile legii
fundamentale din 1923. Cităm articolele care se referă şi la minorităţile
naţionale. Articolul 4: „Toţi românii, fără deosebire de origine etnică şi
credinţă religioasă, sunt datori: a socoti Patria drept cel mai de seamă temei
al rostului lor în viaţă, a se jetfi pentru apărarea integrităţii,
independenţei şi demnităţii ei; a contribui prin munca lor la înălţarea ei
morală şi propăşirea ei economică; a îndeplini cu credinţă sarcinile obşteşti
ce li se impun prin legi şi a contribui de bună voie la îndeplinirea sarcinilor
publice, fără de care fiinţa statului nu poate vieţui.” Articolul 5: „Toţi cetăţenii români, fără deosebire de origine
etnică şi credinţă religioasă, sunt egali înaintea legii, datorându-i respect
şi supunere. Nimeni nu se poate socoti dezlegat de îndatoririle sale civile ori
militare, publice ori particulare, pe termenul credinţei sale religioase sau de
orice fel.” Capitolul consacrat drepturilor românilor începea cu articolul 10:
„Românii se bucură de libertatea conştiinţei, de libertatea muncii, de
libertatea învăţământului, de libertatea presei, de libertatea întrunirilor, de
libertatea de asociaţie şi de toate libertăţile din care decurg drepturi, în
condiţiunile statornicite prin legi.” Articolul 19: „Libertatea conştiinţei
este absolută. Statul garantează tuturor cultelor o deopotrivă libertate şi
protecţiune, întrucât exerciţiul lor nu aduce atingere ordinei publice, bunelor
moravuri şi siguranţei Statului.” Articolul 27 lăsa loc pentru interpretări
restrictive: „Numai cetăţenii români sunt admisibili în funcţiunile şi
demnităţile publice, civile şi militare, ţinându-se seama de caracterul
majoritar şi creator de Stat al naţiunii române. Supuşii străini nu pot ocupa
atari funcţiuni, decât în cazurile statornicite prin legi. Străinii aflători pe
pământul României se bucură de protecţia dată de legi persoanelor şi averilor
în genere. Numai românii şi cei naturalizaţi români pot dobândi orice titlu şi
deţine imobile rurale în România. Străinii vor avea dreptul numai la valoarea
acestor imobile.” Din aceste formulări rezultă că restricţiile se refereau la
străini, deoarece în categoria cetăţenilor români intrau şi minorităţile
naţionale (maghiari, germani, evrei, turci etc.). Totuşi, ideea despre
„caracterul majoritar şi creator de stat al naţiunii române” lăsa loc la o anumită
confuzie, care a putut fi speculată în contextul dramatic din vara anului 1940.
A fost menţinută prevederea Constituţiei din 1923, referitoare la senatorii de
drept. Constituţia din 27 februarie 1938, stabilea la articolul 64, litera e:
erau senatori de drept „Capii confesiunilor recunoscute de stat, câte unul de
fiecare confesiune, întrucât sunt aleşi sau numiţi conform legilor ţării şi
reprezintă un număr de peste 200.000 de credincioşi.” Potrivit Constituţiei
vârsta senatorilor era de peste 40 de ani, dar în privinţa cultului mozaic s-a
creat o situaţie specială: în urma încetării din viaţă a lui Iacob Niemirower a fost ales şef-rabin Alexandru Şafran la 4 februarie 1940
care avea mai puţin de 30 de ani, devenind astfel cel mai tânăr şef-rabin din lume. La ceremonia de instalare în această
funcţie, desfăşurată la Templul Coral în ziua de 3 martie 1940, a participat Ion Nistor, ministrul Cultelor şi Artelor. În memoriile sale, Şafran avea să
scrie: „Cât despre admiterea mea în Senat, în pofida vârstei mele, preşedintele
acestuia, Constantin Argetoianu, s-a declarat favorabil, în cursul vizitei de
curtoazie pe care i-am făcut-o. Cu sprijinul Palatului şi al guvernului şi cu
acordul - juridic esenţial - al Înaltei Curţi de Justiţie, legea a fost interpretată
ca adresându-se numai senatorilor aleşi cu titlu politic.” Prin decretul regal
din 30 martie 1938 toate partidele politice au fost desfiinţate. Federaţia Uniunilor de Comunităţi Evreieşti
din România, nefiind înregistrată ca partid politic,
şi-a continuat activitatea. După
capitularea Franţei în faţa Germania la 22 iunie 1940 şi ocuparea Basarabiei şi
a nordului Bucovinei de către Armata Roşie, în urma ultimatumului sovietic din
26-27 iunie 1940, România şi-a schimbat orientarea politicii externe. Noul
guvern, prezidat de Ion Gigurtu, a
declarat la 4 iulie 1940 că România se orienta spre Axă, adică spre Germania şi
Italia. Pentru a câştiga bunăvoinţa lui Hitler şi a lui Mussolini,
oficialităţile de la Bucureşti au început să folosească un vocabular împrumutat
din ideologia fascistă şi naţional-socialistă, să ia măsuri în spiritul noi
orientării politice. Între acestea se
înscrie decretul-lege din 8 august 1940 privitor la „starea juridică a
locuitorilor evrei din România” Aceştia erau împărţiţi în trei categorii:
I. evreii veniţi în România după 30 decembrie 1918, II; evreii care au primit
naturalizarea (cetăţenia) până la 30 decembrie 1918; III. evreii care nu făceau
parte din categoriile I şi II. Evreii din categoriile I şi II nu putea fi:
funcţionari publici; membrii ai profesiunilor care aveau legătură directă cu
autorităţile publice; membrii în consiliile de administraţie ale
întreprinderilor; comercianţi în comunele rurale; comercianţi de băuturi
alcoolice; tutori sau curatori ai incapabililor de religie creştină; militari;
exploatatori sau închirietori de cinematografe; edituri de cărţi; ziare şi
reviste româneşti; conducători; membri şi jucători în asociaţiile sportive
naţionale; oameni de serviciu în instituţiile publice. Aşadar, decretul-lege îi
viza în principal pe evreii care intraseră în ţară după 30 decembrie 1918. Se
preciza că evreii din categoria a II-a îşi menţineau toate drepturile
„legalmente dobândite”, cu două excepţii: 1) nu puteau dobândi proprietăţi
rurale în România şi nu puteau dobândi în viitor întreprinderi industriale
rurale; 2) se putea ridica atributul puterii părinteşti asupra copilului său
creştin, tatălui evreu, dacă se constata, pe cale judecătorească, că acesta
dădea copilului său creştin o educaţie potrivnică principiilor religioase sau
naţionale.” Un alt decret, tot din 8
august 1940, interzicea căsătoriile „între evrei şi românii de sânge.” După
instaurarea dictaturii lui Ion Antonescu,
la 6 septembrie 1940 politica antisemită a devenit o coordonată esenţială a
activităţii guvernamentale. Au fost adoptate mai multe decrete-lege prin care
evreii erau îndepărtaţi din teatru şi operă, din învăţământul de stat, din
avocatură, de la serviciul militar etc. De asemenea, Ion Antonescu a decis
„românizarea personalului din întreprinderile economice; trecerea
proprietăţilor rurale şi a celor urbane aparţinând evreilor în patrimoniul
statului; în schimbul serviciului premilitar şi militar evreii erau obligaţi să
plătească taxe militare şi să presteze munci de interes obştesc etc.. Efectul
unora din aceste restricţii a putut fi diminuat prin aplicarea unor soluţii
alternative sau prin interpretarea legislaţiei existente. Astfel, Federaţia
Uniunilor de Comunităţi Evreieşti a înfiinţat şcoli şi colegii (de rang
universitar) pentru copii şi tineri, a deschis un teatru propriu numit „Baraşeum” pentru actorii şi regizori
evrei. Multe întreprinderi erau românizate numai formal, prin numirea în
fruntea lor a unor etnici români, dar păstrau întregul personal, inclusiv cel
de conducere evreiesc. O seamă de intelectuali prestau „muncă obligatorie” la
diferite instituţii publice (de exemplu, la Institutul de Statistică lucrau în
1942 circa 2.800 de evrei). În decembrie 1941, mareşalul Antonescu a decis
dizolvarea Federaţiei Uniunilor de Comunităţi Evreieşti şi înfiinţarea Centralei Evreilor din România, care
era „autorizată să reprezinte interesele colectivităţii evreieşti.” Conform regulamentului aprobat la 30 ianuarie
1942, Centrala Evreilor din România avea dreptul de a se ocupa de: organizarea evreilor,
reeducare şi organizarea evreilor pentru munci şi meserii; pregătirea emigrării
evreilor; organizarea de activităţi culturale şi a şcolii evreilor; organizarea
asociaţiei sociale a evreilor; participarea evreilor la munci potrivit legii;
organizarea exercitării profesiunilor evreilor în condiţiile stabilite de
guvern; editarea unui ziar al Centralei Evreilor din România; furnizarea de
date şi informaţii cerute de autorităţi în legătură cu problemele de
românizare; înfiinţarea şi ţinerea la curent a fişierului şi a foilor matricole
ale tuturor evreilor din România; primirea cererilor pe care evreii le adresau
diverselor autorităţi şi înaintarea lor cu referinţe la autorităţile
competente; emiterea carnetelor de identitate speciale evreilor. De la 22 iunie 1941, România a participat
alături de Germania la războiul împotriva Uniunii Sovietice. După
eliberarea Basarabiei şi a nordului Bucovinei, armata română a continuat
luptele pe teritoriul sovietic. Fără a exista o lege specială, la 9 octombrie 1941 a început deportarea
masivă a evreilor din Basarabia şi Bucovina în Transnistria (teritoriul dintre
Nistru şi Bug), unde au fost supuşi
unui regim de distrugere fizică. S-a înregistrat un adevărat Holocaust cei
mai mulţi evrei deportaţi murind de foame, de frig de diferite boli.
Deportările au fost oprite după un an la 12 octombrie 1942. Se estimează că în perioada 6 septembrie
1940-23 august 1944, în România şi teritoriile aflate sub administraţia românească au murit peste
250.000 de evrei. La aceştia se adaugă circa 135.000 de evrei din
nord-estul Transilvaniei aflat sub stăpânirea Ungariei, care au fost ucişi în
lagărele de concentrare naziste. În
România au supravieţuit aproximativ
360.000 de evrei, care reprezentau
cea mai mare comunitate evreiască din Europa la sfârşitul celui de-al doilea
război mondial. La 23 august 1944
Ion Antonescu a fost înlăturat de la putere, România a ieşit din alianţa cu
Germania şi s-a alăturat coaliţiei Naţiunilor Unite. Totodată, s-a revenit la
regimul democratic, întemeiat pe Constituţia din 1923. Prin decrete-regale din 23 şi 24 august 1944
a fost abrogată întreaga legislaţie rasială, evreii redobândindu-şi toate
drepturile şi libertăţile democratice. Pe baza Convenţiei de armistiţiu
semnată la 12 septembrie 1944 cu S.U.A., Marea Britanie şi Uniunea Sovietică în
România au fost adoptate mai multe legi împotriva celor care s-au pus în slujba
hitlerismului şi a fascismului (guvernul Antonescu fiind considerat fascist).
Între cei afectaţi de aceste legi s-au aflat şi conducătorii Centralei Evreilor
din România, care au fost acuzaţi de colaboraţionism. La 30 decembrie 1947 a fost înlăturată monarhia, iar România a devenit
Republică Populară. Constituţia din
aprilie 1948 prevedea la
articolul 16: „Toţi cetăţenii Republicii Populare Române, fără deosebire de
sex, naţionalitate, rasă, religie sau grad de cultură sunt egali în faţa
legii”. Articolul 17: „Orice propovăduire sau manifestare a urei de rasă sau de
naţionalitate se pedepseşte de lege.” Denumirea
de minorităţi naţionale a fost înlocuită cu cea de naţionalităţi conlocuitoare.
Articolul 47: „În Republica Populară Română se asigură naţionalităţilor
conlocuitoare dreptul de folosire a limbii materne şi organizarea
învăţământului de toate gradele în limba maternă. Administraţia şi justiţia, în
circumscripţiile locuite şi de populaţii de altă naţionalitate decât cea
română, vor folosi oral şi scris şi limba naţionalităţii respective şi vor face
numiri de funcţionari din rândul naţionalităţii respective sau din altă naţionalitate,
care cunosc limba populaţiei locale. Predarea limbii şi literaturii române este
obligatorie în şcolile de orice grad.” Şi Constituţia
din septembrie 1952 conţinea articolele care se refereau şi la minorităţile
naţionale. Articolul 81: „Oamenilor muncii, cetăţeni ai Republicii Populare
Române, fără deosebire de naţionalitate sau rasă le este asigurată deplina
egalitate de drepturi în toate domeniile vieţii economice, politice şi
culturale. Orice fel de îngrădire directă sau indirectă a drepturilor oamenilor
muncii, cetăţeni ai Republicii Populare Române, stabilirea de privilegii
directe sau indirecte pe temeiul rasei sau naţionalităţii cărora le aparţin
cetăţenii, orice manifestare de şovinism, ură de rasă, ură naţională sau
propagandă naţionalistă şovină este pedepsită de lege.” Articolul 82: „În
Republica Populară Română se asigură minorităţilor naţionale folosirea liberă a
limbii materne, învăţământul de toate gradele în limba maternă, cărţi, ziare,
şi teatre în limba maternă. În raioanele locuite şi de populaţii de altă
naţionalitate decât cea română, toate organele şi instituţiile vor folosi oral
şi scris şi limba minorităţilor respective şi vor face numiri de funcţionari
din rândul naţionalităţii respective sau al altor localnici care cunosc limba
şi felul de a trăi al populaţiei respective.” Ultima Constituţie adoptată în timpul regimului socialist-totalitar, a fost cea din 1965,
când România şi-a luat numele de Republică Socialistă. Aceasta menţinea
aceleaşi principii enunţate în legea fundamentală anterioară. Articolul 22: „În
Republica Socialistă România naţionalităţilor conlocuitoare li se asigură
folosirea liberă a limbii materne, precum şi cărţi, ziare, reviste, teatre,
învăţământul de toate gradele, în limba proprie. În unităţile administrativ-teritoriale
locuite şi de populaţie de altă naţionalitate decât cea română, toate organele
şi instituţiile folosesc oral şi în scris şi limba naţionalităţii respective şi
fac numiri de funcţionari din rândul acestora sau al altor cetăţeni care cunosc
limba şi felul de trai al populaţiei respective.” Aceste drepturi şi libertăţi
s-au putut exercita în limitele îngăduite de regimul socialist-totalitar. În
fapt, România era condusă de un singur partid politic (Partidul Muncitoresc
Român, creat prin fuziunea Partidului Comunist cu Partidul Social-Democrat în
februarie 1948, care în iulie 1965 şi-a luat numele de Partidul Comunist).
Acesta şi-a impus programul politic şi ideologic în toate sferele activităţii
economice, sociale, politice, culturale etc. S-a procedat la naţionalizarea
principalelor mijloace de producţie, a fondului locativ, a spitalelor,
cinematografelor, teatrelor etc.. A fost colectivizată (cooperativizată)
agricultura, ţăranii nemaiavând proprietatea asupra pământului (exceptând un
lot infim, din jurul gospodăriei proprii). Învăţământul şi cultura au fost
ideologizate. Organele represive au urmărit lichidarea adversarilor politici
(mergând până la distrugerea lor fizică). O asemenea politică a afectat pe toţi
cetăţenii României, inclusiv pe evrei. Spre
deosebire de celelalte ţări socialiste,
România a acceptat emigrarea evreilor în
Israel, fapt ce a dus la diminuarea considerabilă a acestei comunităţi, care în
1977 a ajuns la circa 24.667 persoane. În acele vremuri grele, numeroşi
etnici români ar fi dorit să fie evrei sau germani pentru a emigra legal. Nu
puţini români au fost împuşcaţi când au încercat să treacă ilegal graniţa; cei
care au fost prinşi de grăniceri au fost condamnaţi la ani grei de închisoare. Anul 1989 a marcat o schimbare de regim în
România. Revoluţia din decembrie 1989 a deschis calea revenirii la
democraţie. În noiembrie 1991 a fost
adoptată o nouă Constituţie care, la
articolul 4, stabileşte: „România este patria comună şi indivizibilă a tuturor
cetăţenilor săi, fără deosebire de rasă, de naţionalitate, de origine etnică,
de limbă, de religie, de sex, de opinie, de apartenenţă politică, de avere sau
de origine socială.” Articolul 6: „Statul recunoaşte şi garantează persoanelor
aparţinând minorităţilor naţionale dreptul la păstrarea, la dezvoltarea şi la
exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase.”
Articolul 59: „Organizaţiile cetăţenilor care nu întrunesc în alegeri numărul
de voturi pentru a fi reprezentate în Parlament au dreptul la câte un loc de
deputat, în condiţiile legii electorale.” România
este singura ţară din Europa - şi poate
din lume - care acordă asemenea drepturi tuturor minorităţilor. Pe această
bază, un reprezentant al evreilor face parte din Camera Deputaţilor; lui i se
adaugă cetăţenii români de origine evreiască aleşi pe listele partidelor
politice. Pentru a preveni şi descuraja
orice formă de antisemitism, în martie 2002 a fost adoptată legea prin care
sunt interzise organizaţiile şi simbolurile
fasciste, rasiste şi xenofobe; de asemenea, se interzice negarea Holocaustului.
Deşi reprezintă o etnie puţin numeroasă - la recensământul din 1992 au fost înregistraţi 9.107 evrei - Federaţia
Comunităţilor Evreieşti din România
desfăşoară o amplă activitate pe plan intern şi internaţional. La rândul lor,
cetăţenii români de religie mozaică aduc o contribuţie importantă la
dezvoltarea economică, social-politică şi culturală a ţării în care trăiesc şi
de care sunt legaţi. Prin Hotărârea
Guvernului ziua de 9 octombrie a fost declarată Ziua Holocaustului în România.
Pentru prima dată această zi a fost marcată în 2004. Așadar, pentru perioada
avută de noi în atenție, situaţia politico-juridică a evreilor din România a
cunoscut o evoluţie sinuoasă: de la excludere (1858) la acceptare parţială
(1878), acordarea de drepturi depline (1919); apoi, o nouă perioadă de
excludere, mai întâi parţială (1938-1940), apoi totală (1940-1944) mergând până
la Holocaust (1941-1942); din nou proclamarea egalităţii în drepturi cu
ceilalţi locuitori (1944), şi asigurarea condiţiilor pentru participarea
deplină, fără nicio îngrădire (după 1989) la viaţa publică a României.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu