VIITORUL
CONSERVATORISMULUI
Misiunea de a regândi și a înțelege conservatorismul este una urgentă în
epoca noastră, a extremelor. Sfera publică este saturată astăzi de articole și
cărți ce anunță criza democrației liberale. Aceeași lamentație despre apusul
democrației, în timp ce alții consemnează eșecul liberalismului ca proiect
cultural și politic. Aproape toți menționează eroziunea lentă a normelor
democratice și avertizează împotriva noilor expresii ale autoritarismului de pe
tot globul. Indiferent dacă subscriem sau nu acestor diagnoze, este aproape
imposibil să ignorăm faptul că democrația liberală, oriunde în lume, este în
recesiune. Optimismul pe care l-am simțit la căderea Cortinei de Fier, în 1989,
pare acum un eveniment atât de îndepărtat. Potrivit unui raport Freedom House din 2019, principalele
cauze ale declinului democratic (sau reflux) sunt „mișcările populiste
antiliberale”, ce „subminează intern democrațiile prin atitudinea lor
sfidătoare față de drepturile civile și politice fundamentale”, astfel
slăbindu-se cauza democrației pretutindeni pe glob. Populismul, un concept
remarcabil de complex, este, de obicei, asociat cu dreapta extremă, însă îl
reîntâlnim și în stânga spectrului. Cert este că multitudinea de mișcări
populiste semnalează o nouă „revoltă a maselor”. Nu știm care este punctul
terminus al acestei revolte. Istoria ne poate însă învăța câteva lecții. Așa
cum remarcă Edmund Fawcett în
recenta sa carte, Conservatism: The
Fight for a Tradition (Princeton
Univ Press, 2020), mărturiile istorice ne relevă că atunci când
conservatorii sprijină democrația liberală, instituțiile sale tind să
funcționeze bine și pacea socială devine normă. Când aceștia își retrag
sprijinul, democrația se fragilizează și apoi se prăbușește. „Pentru a
supraviețui, cât și pentru a înflori, democrația liberală are nevoie de
sprijinul dreptei”, notează Fawcett. Acest lucru este încă și mai important
astăzi, când scena politică a Statelor Unite și a întregii lumi este dominată
de dreapta „progresistă”. Ce cale va urma conservatorismul în orizontul
apropiat? Va continua să sprijine normele și instituțiile democrației liberale
sau, dimpotrivă, va încerca să le substituie cu ceva nou, din gama
populist-autoritară? Va onora conservatorismul una dintre virtuțile sale de
căpătâi - prudența - și se va fundamenta pe aceasta sau va fi abandonată în
favoarea altor virtuți, aparent mai virile? Cu atât mai mult cu cât miza nu mai
este restrânsă la interogații strict academice, dat fiind contextul tragicelor
evenimente din 6 ianuarie, când o gloată incitată de cel de-al 45-lea
președinte al Statelor Unite a invadat Capitoliul și a profanat cel mai sacru
loc al democrației americane. Invazia barbară din Washington din acea zi a
făcut multe victime, însă una dintre ele a fost chiar prudența. Atunci când
Donald Trump a spus suporterilor săi „Nu vă veți lua niciodată țara înapoi
manifestând slăbiciune. Trebuie să vă arătați forța, trebuie să fiți
puternici”, desigur că el înțelegea că patrioții autentici în tentativa lor „de
a opri furtul” ar trebui să renunțe la prudență pentru îndrăzneală. A fi
„puternic” și hotărât în acest sens este tocmai opusul prudenței, pe care, mai
demult, Burke o elogia drept reperul
și pilonul constitutiv al tuturor celorlalte virtuți. Prudența a fost, de
asemenea, ignorată, atunci când Donald Trump i-a spus cu cinism vicepreședintelui,
care ezita să încalce constituția, „poți fi un patriot sau un laș”.
Alegerea părea evidentă. Dacă vrei să fii un perdant, atunci poți îmbrățișa
prudența. Dar dacă vrei însă să câștigi, atunci trebuie să nu ai ezitări, poate
să fii chiar nesăbuit în urmărirea scopurilor tale. Un astfel de cinism nu ar
trebui să ia prin surprindere un observator al politicii americane
contemporane. Prudența și civilitatea au fost doar două dintre multele victime
ale politicii tribalismului, ce a dominat arena politică americană în ultimii zece ani. Într-o lume marcată de
nemiloase teste de turnesol și de puritate menite a sorta pe cei impuri,
virtutea pe care Burke o considera „zeul acestei lumi secunde” nu are, practic,
niciun loc. Ar putea fi prudența principiul călăuzitor al conservatorismului de
astăzi? Și cum ar putea el găsi suficiente resurse pentru a sprijini democrația
liberală, dacă persistă înclinația de a se descotorosi de prudență?
Ce
înseamnă (să fii) conservator?
Misiunea de a regândi și a înțelege
conservatorismul este așadar una urgentă în epoca noastră, a extremelor. Dar
acest lucru este, fără îndoială, mai ușor de spus decât de făcut. Așa cum
remarca Roger Scruton, conservatorismul
este „în mod special nearticulat, greu de transpus în formule sau maxime,
reticent în a-și exprima scopul sau a-și devoala viziunea”. Astfel, ar fi
eronat de a-l reduce la simpla dorință de a conserva, cum la fel de bine ar fi
greșit să îi amestecăm pe toți conservatorii sub eticheta de partid al
reacțiunii. Dorința de a conserva nu este incompatibilă cu reforma și
schimbarea, dacă aceea din urmă nu implică o îndepărtare totală în raport cu
tradiția. Spre deosebire de liberalism, afirmă Fawcett, conservatorismului îi
lipsește un canon strict și nu a avut vreodată o Declarație de Independență sau
un Decalog. Conservatorismul cunoaște o varietate de expresii și este o
tradiție de gândire surprinzător de diversă, ce include deopotrivă prieteni și
adversari ai modernității. El notează că „narațiunea conservatoare implică
moderați radicali, centriști și extremiști, gânditori economiști sau eticieni,
cu viziuni incluzive sau, dimpotrivă, exclusive, personaje divizive, cât și
predispuse la coeziune”. Apelul conservatorismului la tradiție și obicei poate
îmbrăca fie formele radicale, fie cele temperate, în funcție de circumstanțe și
de natura unor scopuri diverse, ce sunt asimilate și motivează acțiunea. Unele
agende conservatoare îngăduie compromisul și moderația, în vreme ce altele tind
spre fanatism și lipsa de moderație. Pentru a complica lucrurile și mai mult,
unii gânditori precum Hume, Burke, Hayek
sau Oakeshott sunt uneori
considerați apropiați de canonul liberal, însă adesea sunt incluși și în tabăra
conservatoare.Fawcett ne îndeamnă să interpretăm conservatorismul ca o practică
politică implicând trei teme interconectate: o istorie complexă, diverși
participanți la practică și un ghid specific ce călăuzește practica
conservatoare. Conservatorismul ne apare astfel mult mai cuprinzător decât o
ideologie pur pozițională, ce poate fi denunțată ca simplă facțiune
reacționară. Conservatorii prețuiesc prudența și admit imperfecțiunea umană,
limitele rațiunii individuale și importanța tradițiilor și a obiceiurilor. Ei
apără centralitatea tradiției și a obiceiurilor și stăruie asupra naturii
organice a societății. Conservatorii critică folosința abstracțiilor în
politică și își exprimă scepticismul față de încercările la scară largă de
inginerie socială. Deși unele versiuni ale conservatorismului insistă că există
o legătură necesară între conservatorism și credințele religioase, alții sunt
mai sceptici asupra acestei teme. Burke este cel care a consfințit virtutea
prudenței în panteonul conservatorismului. El era încredințat că în aproape
toate problemele politice se află mereu un punct median, ce trebuie explorat cu
înțelepciune și apoi urmat cu prudență. O dispoziție spre a conserva și
abilitatea de a ameliora constituiau sistemul său de referință pentru un om de
stat. Este nevoie de prudență pentru a aplica principiile constituționale,
pentru a evita atât simplificarea, cât și sofisticarea în exces, dar și în
evaluarea consecințelor. Un om de stat, scria Burke, „trebuie să fie ghidat,
fără a pierde niciodată din vedere principiile, de natura circumstanțelor; a
judeca fără a ține seamă de exigențele momentului poate însemna, pentru el,
chiar ruinarea țării pentru totdeauna”.
Prudența
- pilonul gândirii conservatoire:
Inspirându-se de la Burke, Russell Kirk, în The Conservative Mind, a transformat
prudența într-unul din cei șase piloni ai gândirii conservatoare. El a
împărtășit cu Burke ideea că prudența este adevăratul test al omului de stat ce
urmărește reînnoirea societății. Dacă viziunea conservatoare oferă „un manual
de maxime ale prudenței pentru a ghida buna guvernare”, conservatorii trebuie
să își folosească judecata pentru a decide când se vor inspira de la obiceiuri,
ce fel de tradiție ar dori să prezerve sau să remedieze și așa mai departe.
„Regulile abordării prudențiale” solicită o bună chibzuire, iar judecata
politică este un concept bine-cunoscut pentru complexitatea sa, așa cum a
arătat și Ferenc Hörcher în A Political Philosophy of Conservatism:
Prudence, Moderation, and Tradition (Bloomsbury Academic, 2020). Cartea
sa, o pledoarie nuanțată și viguroasă a prudenței, inspirată dintr-o varietate
de surse istorice, filozofie și teorie politică, prezintă cititorului o
reevaluare profundă a virtuții antice ce s-ar cuveni să rămână nucleul oricărei
forme de conservatorism. Vreau să subliniez că acele trei concluzii ale cărții
lui Hörcher pot fi relevante pentru preocupările actuale privind viitorul
conservatorismului și al democrației liberale în lumea noastră post-adevăr.
Prima este că prudența, asemenea moderației, rămâne o virtute dificilă pentru
mințile curajoase, indispensabilă pentru buna funcționare a societății noastre
deschise. Unicitatea prudenței se originează în faptul că nu este nici artă,
nici știință. Este o dispoziție practică, permițându-ne să calculăm riscurile
și probabilitățile și să realizăm ce bătălii merită purtate și pe care să le
evităm. Prudența ne învață care sunt relele cele mai tolerabile și cum ne putem
acomoda cu ele atât în privat, cât și în public. Așa cum argumentează Hörcher,
maturitatea și atenția pentru realitatea înconjurătoare sunt condiții necesare
pentru a dobândi virtutea prudenței și acest lucru explică de ce momentul
oportun (kairos) rămâne una dintre cheile succesului în politică. Actorii
politici prudenți se confruntă cu evenimente particulare și contingente și se
străduiesc să facă alegerile corecte la momentul potrivit, lipsindu-le
siguranța și cunoașterea perfectă. Astfel, prudența depinde de experiență și
memorie; ea necesită intuiție și capacitatea de a anticipa, însă și o anumită
smerenie și moderație. O a doua concluzie importantă este aceea că trebuie să
distingem între adevărata prudență, ce urmărește mai mult ceea ce este onorabil
decât utilitatea, și simpla iscuțime sau agerime a minții, ce se mărginește la
interesele și ambițiile pe termen scurt. Prudența operează ca o formă de
autoreținere ce ne permite să ținem sub control excesele noastre. Din acest
punct de vedere, virtutea și caracterul sunt esențiale pentru prudență: cineva
nu poate fi virtuos fără a fi prudent, cum nu poate fi prudent fără a fi
virtuos. Totuși, nu este suficient să fii virtuos aderând la regulile morale și
principiile generale. Avem nevoie, de asemenea, de discernământ pentru a ne
găsi busola, îngăduind un spațiu amplu pentru discreție și previziune. Prudența
însăși implică (cel puțin) trei faze - deliberare, judecată și decizie - pentru
care nu avem un algoritm abstract. Hörcher este îndreptățit să releve că
prudența este întotdeauna însoțită de alte concepte și virtuți, cum ar fi
proprietatea, măsura justă, adecvarea, contextul, proporția și moderația
chibzuită. Acest lucru implică un tip special de cunoaștere, unul care combină
deopotrivă cunoașterea tacită și cunoașterea practică. În fine, A Political Philosophy of Conservatism
ne invită să reflectăm la legătura strânsă dintre echilibru, civilitate,
capacitatea de ajustare, moderație și compromis. Ele toate reprezintă
precondiții esențiale ale vieții civilizate, fără de care nicio societate
liberă nu se poate dezvolta. Virtuțile prudenței și moderației oferă resursele
necesare pentru a administra conflictele sociale și politice prin identificarea
unui modus vivendi, în care coabitează felurite pasiuni și interese. Manierele
și cultura joacă un rol central din acest punct de vedere, dimpreună cu
educația (civică). Fără o politică educațională concepută cu viziune,
obiceiuri, tradiții valoroase și experiențe trecute nu pot fi transferate
generațiilor viitoare.
Reinventarea
Partidului Republican post-Trump:
Pentru cititorul obișnuit, sofisticata pledoarie a lui Hörcher în favoarea moderației și prudenței ce urmărește resuscitarea reflecției privind viitorul conservatorismului poate părea o agendă prea înaltă, departe de realitatea încâlcită de la firul ierbii. În Statele Unite, Partidul Republican pretinde că reprezintă principiile conservatorismului, însă a abandonat cu totul prudența în ultimul timp. Cu câteva excepții notabile, el a îmbrățișat un demagog narcisist, care nu și-a ascuns disprețul pentru adevăr și fapte și a încurajat un obscen cult al personalității. Afirmațiile repetat false ale lui Trump și atacurile sale constante la adresa mediei și adversarilor politici au avariat grav reputația unui partid venerabil. Moștenirea comportamentului său nesăbuit riscă să pună în pericol o întreagă tradiție a gândirii ce odată a îmbrățișat o abordare prudentă a guvernării. Ar fi, într-adevăr, dificil să ne imaginăm ceva mai imprudent (și nedemocratic) decât o insurecție publică instigată de președintele Statelor Unite pentru a preveni validarea rezultatelor alegerilor libere și corecte a reprezentanților aleși democratic. O investigație asupra motivelor ce au făcut posibile evenimentele tragice din 6 ianuarie este în curs de desfășurare. Dacă va rămâne în umbra lui Donald Trump, viitorul conservatorismului va fi șubred și incert. Câtă vreme republicanii sunt de acord cu ideea lui Marjorie Taylor Greene că „partidul este al lui”, nu se întrevede nicio speranță de întoarcere la principii conservatoare sănătoase. Acest lucru ar trebui să ne frământe pe noi toți, liberali și conservatori deopotrivă. Adevărul în politică implică, deseori, „reconcilierea și combinarea unor poziții contrare” (J.S. Mill). De aici, o viață politică sănătoasă are nevoie deopotrivă de „un partid al ordinii sau stabilității, cât și de un partid al progresului sau reformei”. Luând aminte la provocările teribile ale neomarxiștilor, ar fi eronat să credem că viziunea conservatoare nu este capabilă de primenire. Însă conservatorilor trebuie să le fie clare care sunt bijuteriile din coroana virtuților ce constituie tradiția conservatoare. Prudența ocupă un loc central aici. Conservatorii nu ar trebui să accepte nicio caricaturizare a principiilor conservatoare, ce le distorsionează natura și diluează contribuția acestora la menținerea civilizației noastre. Aici nu putem decât empatiza cu un înțelept economist, Wilhelm Röpke, care a remarcat despre colegii săi intelectuali din Germania din vremea republicii Weimer: „Rareori în istorie s-a găsit un grup de oameni care să fie atât de preocupați să taie craca copacului pe care stau”, a afirmat acesta într-o conferință de la începutul lui februarie 1933, la numai o săptămână după ce Hitler a fost numit cancelarul Germaniei. Democrația liberală, a amintit Röpke publicului său, este departe de a fi perfectă, însă a creat societatea liberă și deschisă pe care cei mai mulți o consideră un dat de la sine înțeles. Ea a adus un nivel de libertate și prosperitate fără precedent în istoria umanității. Nu ar trebui să fie înlocuită de un sistem autoritar ce promite o soluție rapidă și iluzorie la problemele complexe ale țării. A respinge valorile și principiile democrației liberale, mai ales într-o perioadă de criză profundă, așa cum sunt unii conservatori tentați să facă, ar echivala cu retezarea însăși a crăcii copacului unde stăm cu toții. Orice partid responsabil al ordinii și stabilității va fi nevoit să adopte din nou virtuțile cardinale ale prudenței și moderației, abandonate de conservatori pentru succese de scurtă durată și titluri flamboaiante. Viitorul însuși al instituțiilor reprezentative și al civilizației noastre democratice depinde de această miză.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu