DESPRE ... CRĂCIUN
1. Cultul pruncului nou-născut:
La 24 decembrie 1223, Francisc de Assisi, pe atunci în vârstă de 42 de ani (şi care mai
târziu a fost canonizat de Biserica Romano-Catolică) a făcut într-o biserică
din Greccio, Italia, o iesle în care a instalat o mică statuetă reprezentându-l
pe copilul Iisus. În jurul ieslei el a aşezat alte statuete reprezentându-i pe
Iosif, pe Maria, pe păstorii veniţi să vadă copilul precum şi un măgar şi un
bou. Câteva ore mai târziu, la miezul nopţii, scena naşterii lui Iisus
reprodusă de Francisc de Assisi a devenit marea atracţie a slujbei de Crăciun. De
atunci evocarea naşterii în iesle în cadrul celebrării Crăciunului s-a răspândit
în lumea întreagă. Şi astăzi încă, în ciuda caracterului exagerat de comercial
al sărbătorii, multe persoane se simt cuprinse la această dată de
sentimentalism şi nostalgie. Ei se lasă fermecaţi de spectacolul copiilor cu
ochişorii rotunzi care cântă urările și colindele de Crăciun, de brazii
împodobiţi, de febra schimburilor de cadouri, de amintirea anunţului îngerilor:
„Pace pe pământ între oamenii plăcuți Lui!” şi, în mijlocul tuturor acestora,
de copilul blând şi inofensiv care stă culcat liniştit într-o iesle. - Luca 2:14, 16. Majoritatea
oamenilor ştiu în prezent că serbarea Crăciunului este mai mult păgân decât
creştin. Diverse enciclopedii, care pot fi găsite în aproape orice bibliotecă,
explică faptul că festivităţile şi şchimburile de cadouri sunt o moştenire de
la sărbătorile romane numite Saturnalii.
Ilexul,* vâscul şi pomul împodobit
provin de la popoarele Europei septentrionale. Nici data de 25 decembrie nu
corespunde naşterii lui Iisus, ci corespunde sărbătorii „soarelui de neînvins,”
aşa cum o celebrau adoratorii zeului Mithra. Dar ce se poate spune despre scena
naşterii? Conform Bibliei, acei „regi - magi,” adică acei astrologi orientali care
sunt reprezentaţi adeseori în jurul ieslei, n-au fost de fapt niciodată acolo
unde s-a născut Iisus. Ei au ajuns mai târziu, pe când Iosif şi Maria locuiau
deja într-o casă (Matei 2:1-11). Totuşi este
adevărat că Iisus a fost culcat într-o iesle după naşterea sa, că nişte păstori
au venit să-l vadă şi că în Ceruri îngerii au cântat: „Slavă lui Dumnezeu în
locurile preaînalte şi pace pe pământ printre oamenii plăcuți Lui!” - Luca 2:8-14. Acest
copilaş care s-a născut la Betleem acum mai bine de 2 000 de ani a devenit
cel mai celebru nou-născut din istorie. Relatarea despre naşterea sa, aşa cum
este redactată în Biblie, a circulat în întreaga lume. Pentru milioane de
oameni Iisus este încă copilul inofensiv, culcat într-o iesle. Dar credeţi că
este corect să ni-l imaginăm astfel? Ce are de spus Biblia?
Notă: *Ilex - Gen
de arbust veşnic verde cu frunze ţepoase de un verde închis şi ciorchini de
fructe mici de un roşu aprins, folosite pentru ornamentarea caselor şi
bisericilor la Crăciun.
2. Să nu-l ignorăm pe Împăratul Ceresc!
Se pare că, atunci când Iisus s-a
aflat pe pământ ca om, El nu a vorbit niciodată despre prima perioadă a vieţii
sale. Într-o zi, pe când El predica în faţa unei mulţimi, o femeie i-a strigat:
„Ferice de pântecele care te-a purtat şi de sânul la care ai supt!” Dar Iisus i-a
răspuns: „Nu, mai fericiţi sunt aceia care aud cuvântul lui Dumnezeu şi-l
respectă!” (Luca 11:27, 28). Iisus nu a
încurajat, deci, pe nimeni să vorbească cu sentimentalism despre naşterea sa,
nici despre rolul pe care l-a jucat mama sa Maria. Să reţinem faptul că Biblia
nu indică data naşterii lui Iisus şi că însuşi Iisus nu a poruncit nicăieri să
fie celebrată naşterea sa. În afară de aceasta, primele secole care au urmat
după moartea lui Iisus nu ne-au lăsat nicio dovadă despre vreo eventuală celebrare
a Crăciunului printre creştini. Ţinând cont de aceşti factori precum şi de
numeroasele obiceiuri păgâne legate de Crăciun, numeroase persoane din prezent
refuză să celebreze această sărbătoare. Ele preferă să-şi manifeste respectul
faţă de Iisus prin alte mijloace. Pentru asemenea persoane Iisus nu mai este un
copil într-o iesle; El a crescut şi a devenit un personaj important.
CE SPUNE BIBLIA? În timpul
slujbelor religioase de Crăciun se citesc adeseori aceleaşi pasaje din Biblie
care sunt acum bine cunoscute. Să examinăm punele dintre aceste texte, aşa cum
apar ele într-o traducere modernă a Bibliei şi să vedem ce anume ne învaţă ele
cu privire la modul cum trebuie să-l considerăm pe Iisus astăzi. Un prim text
ne arată cum a aflat Maria că avea să devină mama lui Iisus. Arhanghelul Gabriel
i-a apărut şi a anunţat-o: „Iată că tu vei concepe în pântece tău şi vei naşte
un fiu şi va trebui să-i pui numele Iisus.” Acest episod este foarte cunoscut.
Dar ai remarcat şi ce a spus Gabriel în continuare cu privire la Iisus? „Acesta
va fi mare şi va fi numit Fiul Celui Preaînalt; iar Domnul Dumnezeu îi va da
tronul tatălui său David şi El va domni asupra casei lui Iacob pentru
totdeauna, iar împărăția sa nu va avea sfârşit.” - Luca 1:31-33. Iată că,
Gabriel a arătat că venise să anunţe ceva cu mult mai important decât naşterea
unui copil. Fiul Mariei avea să devină mare. El avea să fie moştenitorul
regelui David şi să domnească pentru totdeauna. Când s-a născut Iisus, a avut
loc încă un alt eveniment bine cunoscut. Un înger a apărut unor păstori care-şi
păşteau turmele pe câmp şi le-a zis: „Iată că vă anunţ o veste bună despre o
mare bucurie pe care o va avea tot poporul, pentru că astăzi, în cetatea lui
David, vi s-a născut un Mântuitor care este Hristos Domnul. Şi iată un semn
pentru voi: veţi găsi un copilaş înfășat în scutece şi culcat într-o iesle.”
Apoi, o mulţime de alţi îngeri s-au asociat celui dintâi şi au lăudat pe
Dumnezeu zicînd: „Slavă lui Dumnezeu în locurile preaînalte şi pace pe pămînt
între oamenii plăcuți Lui!” - Luca 2:8-14. Îngerul a
declarat păstorilor că Iisus era culcat într-o iesle. Acesta era un semn care
trebuia să-i ajute să identifice copilul în cauză. Dar, după părerea ta, care
este mesajul care i-a impresionat mai mult pe păstori? Fără nicio îndoială că,
era vestea că Salvatorul/Mântuitorul promis, acela care avea să devină cu
siguranţă Hristosul, era în sfârşit prezent. Se născuse acela care, atunci când
avea să devină bărbat, avea să aducă pacea pe pământ între oameniiplăcuți lui
Dumnezeu. Un alt text care se citeşte deseori de Crăciun în bisericile
creştinătăţii se află în Isaia, capitolul nouă. Aici se
spune: „Căci un copil ni s-a născut, un fiu ni s-a dat; şi stăpânirea princiară
va fi pe umărul lui. Şi El va fi numit Sfătuitor minunat, Dumnezeu puternic,
Tată etern, Prinţ al păcii.” - Isaia 9:6. Pe aceste
cuvinte a fost scrisă o muzică foarte emoţionantă, care se poate auzi adesea în
perioada Crăciunului. Dar câte persoane acordă realmente atenţie şi cuvintelor
care urmează după prima parte a frazei: „Un copil ni s-a născut?” Tocmai ceea
ce urmează reprezintă o serie de titluri impresionante şi semnificative.
Versetul şapte vorbeşte despre Iisus ca despre un personaj care va aduce
omenirii binefaceri fără sfârşit, datorită domniei pe care o va exercita în
timpul Împărăției Mesianice de 1000 de ani. Oare nu acesta este acel Iisus pe
care ar trebui să ni-l imaginăm noi astăzi?
CE ESTE IISUS ÎN PREZENT? Atunci când
cineva îşi serbează aniversarea naşterii sale, i se oferă în general cadouri şi
este felicitat că este cu un an mai bătrân. Dar ce ar simţi o astfel de
persoană dacă mama sa ar insista să scoată mereu acele fotografii de pe vremea
când respectivul era un prunc? Oamenilor le place să fie luaţi drept ceea ce sunt
acum, şi nu drept ceea ce erau în prima parte a copilăriei. Aceeaşi remarcă se
poate face atunci când se pune în contrast viaţa şi moartea. Oamenii speră ca
ceilalţi să-şi aminteasca mai ales de ceea ce au făcut ei în viaţă şi nu de
aspectul pe care-l aveau înainte de a muri. Atunci când se ridică o statuie în
cinstea unui om celebru, el este reprezentat în general stând în picioare şi
plin de putere sau ocupat cu una dintre activităţile care l-au făcut celebru,
dar în niciun caz nu este prezentat în timpul agoniei şi al suferinţelor
morţii. Să remarcăm însă cum îl reprezintă cel mai adesea majoritatea oamenilor
pe Iisus. La Crăciun este considerat ca un copil inofensiv culcat într-o iesle,
iar în restul anului este reprezentat ca un om aflat pradă chinurilor morţii.
Este oare raţional lucrul acesta? Este adevărat că în aceste două ocazii Iisus
a dat dovadă de o remarcabilă umilinţă. El şi-a abandonat poziţia sa glorioasă
pe care o ocupa în Ceruri. „El s-a golit pe sine însuşi şi a luat forma unui
rob şi a apărut asemenea oamenilor.” Apoi, ca om, „El s-a umilit şi a devenit
ascultător până la moarte şi încă moartea pe cruce.” - Filipeni 2:7, 8. Noi ar
trebui să fim pe deplin conştienţi de aceste sacrificii pe care le-a făcut Iisus,
căci El ne-a dat prin aceasta exemplul unei profunde umilinţe (Filipeni 2:5, 6). Să mai
adăugăm şi faptul că fiecare dintre aceste etape era indispensabilă pentru ca Iisus
să poată îndeplini voinţa Tatălui său şi să-şi ofere viaţa sa umană perfectă pentru salvarea locuitorilor pământului. Numai
în acest fel putea El să devină „Mântuitorul, care este Hristos, Domnul.” Dar
istoria lui Iisus nu s-a oprit aici. El nu este un copil inofensiv, culcat
într-o iesle. El nu mai este nici osânditul care stă atârnat pe o cruce. După
moartea sa, Dumnezeu-Tatăl l-a readus la viaţă şi l-a înălţat într-o poziţie
mult superioară, dându-i cu plăcere „numele care este mai presus de orice alt
nume, pentru ca în numele lui Iisus să se plece orice genunchi.” - Filipeni 2:9, 10. Însuşi Iisus
a declarat: „Toată puterea mi-a fost dată în Cer şi pe pământ” (Matei 28:18). Acum El
este Împăratul uns al lui Dumnezeu şi domneşte, deocamdată, doar în Împărăția
sa cerească. Asupra Lui s-a realizat deja această profeţie a lui Daniel: „Şi i
s-a dat stăpînire şi demnitate şi o împărăție, pentru ca toate popoarele, triburile
şi limbile să-i servească. Stăpânirea sa este o stăpânire veșnică, care nu va
trece, iar împărăția sa este o împărăție care va fi eternă.” - Daniel 7:14. Sigur,
împărăția pământească de 1000 de ani este încă de domeniul viitorului. La fel
și „Cerul nou și Pământul nou”.
NOI AVEM NEVOIE DE ÎMPĂRĂȚIA LUI DUMNEZEU: Pe vremea când
se afla pe pământ, Iisus a făcut din Împărăție tema predicării sale. El spunea:
„Căiţi-vă, căci împărăția cerurilor s-a apropiat” (Matei 4:17). El a arătat
importanţa acestei Împărății, învăţându-i pe discipolii săi să se roage în
aceşti termeni: „Tatăl nostru care eşti în Ceruri, sfinţit să fie numele Tău. Să vină împărăția Ta. Să
se facă voinţa Ta, precum în Cer aşa şi pe pământ!” (Matei 6:9, 10). El a arătat
astfel că voinţa lui Dumnezeu se va îndeplini datorită Împărăției al cărei Împărat
întronat este El, Iisus. Dar care este voinţa lui Dumnezeu-Tatăl? Pentru Iisus
această voinţă este ca El să fie „Prinţul păcii.” Astfel Dumnezeu va face „să
înceteze războaiele până la marginile pământului“ (Psalmul 46:9 - T.M.). Pe
baza morţii lui Iisus, Dumnezeu poate înfăptui planul de salvare a omenirii din
păcat şi din moarte şi să ne ofere posibilitatea de a trăi veșnic. Astfel Iisus
devine „Salvatorul/Mântuitorul” nostru, „care este Hristos, Domnul.”
Binefacerile acestei lucrări de salvare vor fi revărsate asupra oamenilor prin
Împărăția de 1000 de ani, apoi, prin „Cerul nou și Pământul nou”. Pentru cei
care sesizează ocazia pe care le-o oferă Dumnezeu, viitorul va însemna o serie
lungă de binecuvântări sub domnia împărătescă a lui Hristos. Dispariţia bolii
şi a morţii, învierea tuturor celor dragi ai noştri dispăruţi şi prosperitatea
fizică şi spirituală, iată lucrurile pe care le aşteaptă cei loiali sub domnia
lui Iisus, care, aşa cum a anunţat-o arhanghelul Gabriel pe Maria, „va domni
pentru vecie.” - Apocalipsa 21:4; Ioan 5:28, 29; Luca 1:33. Dar cum se
va putea realiza oare lucrul acesta? Nu este supus astăzi, oare, pământul unor
guvernări umane care îşi apără cu gelozie suveranităţile lor? Biblia ni-l prezintă
pe Iisus nu numai ca pe un prinţ al păcii, ci şi că pe un împărat victorios
care înlătură orice constituie un obstacol în calea fericirii eterne a
speciei umane. De aceea conducătorii lumii sunt avertizaţi că trebuie să
accepte domnia sa împărătească (Psalmul 2:10-12). Despre
aceia care vor să-l ignore, Biblia spune: „În timpul acelor regi (conducătorii
politici actuali) Dumnezeul Cerului va stabili o împărăție care nu va fi
niciodată suprimată. Şi această împărăție nu va trece la niciun alt popor. El
va zdrobi şi va pune capăt tuturor acestor regate şi El însuşi va domni în
vecii vecilor.” Astfel Iisus va deveni conducătorul lumii. - Daniel 2:44.
CE ÎNSEAMNĂ ACEASTA PENTRU TINE? Când Iisus a
crescut, trecând de la copilărie la starea de om adult, el a manifestat
asemenea însuşiri care ne impresionează inimile. El a dat dovadă de compasiune
faţă de cei oprimaţi şi de milă faţă de cei bolnavi, încercând să-i ajute (Matei 14:14). El a arătat
afecţiune faţă de copii, iar copiii s-au simţit atraşi spre El (Matei 19:13–15). El iubea
dreptatea şi ura încălcarea de lege (Evrei 1:9). Mai mult
încă, El i-a iubit pe discipolii săi în mod profund, „până la sfârşit.” - Ioan 13:1. Acum, când El
este împărat ceresc, mai posedă El oare aceste calităţi? Cu siguranţă că da şi
ele fac din El conducătorul ideal al neamului omenesc. Au trecut mai bine de 2 000 de ani de când a
răsunat anunţul naşterii lui Iisus, producând o mare bucurie îngerilor din Ceruri.
Dar acest copilaş a crescut! Noi nu putem ignora faptul că acum El este „Regele
regilor și Împăratul împăraților” (I Timotei 6:15). Aşadar, nu
în calitate de copil, ci în calitate de rege/împărat domnitor va aduce El „pace
pe pământ între oamenii plăcuți lui Dumnezeu,” aşa cum mulţi dintre noi doresc
cu ardoare. De ce atunci să nu examinezi tu personal Biblia şi să înveţi să-l
cunoşti pe Iisus aşa cum este El în prezent, adică în calitate de împărat
întronat de Dumnezeu-Tatăl? De ce să nu studiezi Scripturile, ca să descoperi
felul cum ai putea şi tu să faci parte dintre „oamenii plăcuți lui Dumnezeu”
care vor cunoaşte „pacea pe pămînt,” aşa cum a promis Dumnezeu cu peste 2 000 de ani în urmă? Să nu uiţi că
Iisus însuşi a lansat următoarea invitaţie individuală: „Veniţi la Mine, voi
toţi cei trudiţi şi împovăraţi şi Eu vă voi da odihnă. Luaţi jugul Meu asupra
voastră (…). Căci jugul Meu este blând şi sarcina Mea este uşoară.” (Matei 11:28-30). Oare ar fi
înţelept să ignore cineva o invitaţie atât de binevoitoare care vine din partea
unui împărat atât de mare?
3. Crăciunul - mulţi îl consideră fermecător‚ nu
primejdios!
„Chiar şi cuvântul Crăciun pare a
fi magic”‚ scria Charles Dickens în
tinereţea sa. „Uitate sunt meschinele gelozii şi discordii (…) O‚ de-ar dura
Crăciunul cât ţine anul!” Se pare că sărbătoarea Crăciunului avea un efect
fascinant asupra lui Dickens. De fapt‚ prin intermediul romanelor sale‚ el a
transmis această pasiune la milioane de oameni. Dintre cărţile sale de acest
gen face parte‚ de exemplu‚ A Cristmas Carol (Colindă
de Crăciun). În ajunul Crăciunului‚ familiile engleze citesc şi acum această carte
cu voce tare. Franklin Roosevelt‚
fost preşedinte al Statelor Unite‚ s-a conformat şi el acestei tradiţii. Aflând
că Charles Dickens a încetat din viaţă‚ un tânăr a exclamat: „A murit Dickens?
Înseamnă că va muri şi Moş Crăciun?” Cu toate acestea‚ Moş Crăciun este încă
foarte viu în mintea şi inima multor copii. În realitate‚ nu numai copiii se
simt fascinaţi de sărbătoarea Crăciunului. În 1937‚ în Australia‚ un bărbat cu
influenţă a rămas profund impresionat de ceea ce a văzut de la o fereastră
deschisă în noaptea de Crăciun. Afară‚ o doamnă în vârstă‚ cu o lumânare în
mână‚ stătea jos lângă un aparat de radio care transmitea colinde de Crăciun.
Un an mai târziu‚ acest bărbat a organizat o reuniune de proporţii în aer liber
şi a numit-o „Colindele la lumânare“. Fiind binevenite pentru serile de vară
australiene‚ această petrecere a devenit în scurt timp foarte populară. Astăzi‚
în toate colţurile ţării‚ oamenii se adună‚ aprind o lumânare şi cântă colinde
pentru a sărbătorii Crăciunul. Francisc
din Assisi, amintit mai sus, s-a dovedit a fi un apărător convins al Crăciunului.
În 1224‚ spre marea încântare a orăşenilor‚ el a oficiat slujba de Crăciun în
jurul unei iesle autentice‚ la care erau legaţi un bou şi un măgar. Curând după
aceea‚ scena de Crăciun cu iesle s-a răspândit‚ astfel încât astăzi ieslea este
expusă în multe case şi biserici de toate denominațiile, nu doar catolice. În
biserica Aracoeli din Roma, de exemplu, există o iesle în care stă culcat un
prunc nou-născut împodobit cu aur şi bijuterii. Femeile îşi aduc aici copiii
pentru a prezenta un omagiu „copilului sfânt”. Lângă această iesle se află
teancuri de scrisori expediate de oameni din toată lumea în care se solicită ajutoare
şi minuni. În 1841 prinţul de origine germană Albert împreună cu soţia lui‚ regina
Victoria‚ au întrodus obiceiul pomului de Crăciun în Anglia. Curând după
aceea‚ Weihnachtsbaum-ul german câştigase favoarea
englezilor. Mai târziu‚ doi clerici anglicani au propus să fie instalate în
catedrala Sfântul Pavel din Londra un pom de Crăciun şi o iesle. Deoarece unele
persoane se împotriveau acestui proiect‚ regele
George al V-lea a hotărât să ofere catedralei doi brazi. De atunci încoace‚
ieslea şi brazii au împodobit an de an acest edificiu în luna decembrie. În
plus‚ aceste simboluri au fost adoptate şi de alte biserici protestante. Obiceiurile
de Crăciun diferă de la o ţară la alta. Dar luminile şi pomii veşnic verzi‚
ieslea şi colindele sale‚ petrecerile şi cadourile‚ conferă Crăciunului un
farmec pe care mulţi îl găsesc irezistibil. „Există oare vreun copil pentru
care Crăciunul să nu constituie cea mai frumoasă zi din an?”‚ întreabă
istoricul Pimlott. Din moment ce
Crăciunul place atâtor oameni‚ are oare vreun sens să-i evocăm pericolele?
Deoarece adevărata sa origine este tulburătoare iar efectele sale sunt deseori
funeste‚ considerăm că o analiză mai profundă a acestui obicei este binevenită.
4. Crăciunul - de ce este primejdios?
În 1897, George
Bernard Shaw scria: „Crăciunul este impus de către comercianţi şi presă
unei naţiuni lipsite de entuziasm, ca să nu zic dezgustate.” Chiar dacă această
afirmaţie avea valabilitate la acea dată, este ea oare de actualitate şi
astăzi? În mesajul de Crăciun pe care l-a adresat în 3009, revista
sud-africană The Star din
Johannesburg, spunea cu regret: „Incitându-i zgomotos pe oameni să cheltuiască
din ce în ce mai mult, radioul, televiziunea, marile magazine universale,
ziarele şi revistele au transmis oamenilor în locul unui sentiment de afecţiune
mania cumpărăturilor.” Datorită acestei tendinţe, persoanele credincioase
insistă deseori spunând: „Hristos să fie redat Crăciunului.” Cu toate acestea,
creştinii sunt întreptăţiţi să se întrebe dacă a existat vreodată vreo legătură
între Iisus şi această sărbătoare. Aşadar, care este de fapt originea
Crăciunului?
Crăciunul şi istoria lui: popoarele
nordice de odinioară se temeau ca nu cumva întunericul îndelungat a lunii
decembrie să triumfe asupra soarelui. Din acest motiv în cadrul unor ritualuri
magice, ei îşi împodobeau locuinţele cu ilice, iederă, vâsc, dafin şi alte
plante veşnic verzi care păreau a fi dotate cu putere de supravieţuire supranaturală.
Erau aprinse lumânări şi focuri în speranţa de a reanima soarele muribund. În
unele ţări ale Europei se practică şi astăzi într-un mod ceremonial, arderea
unei buturugi. Ce se ascunde oare în spatele acestei datini integrate în
obiceiurile de Crăciun? În cartea sa The Story of Christmas (Istoria
Crăciunului), Michael Harrison
conchide: „Se pare că pomul nostru de Crăciun îşi trage rădăcinile din
contopirea a două obiceiuri străvechi, iluminaţia şi folosirea plantelor veşnic
verzi.” În Antichitate, romani celebrau anual Saturnaliile între 17-24 decembrie. În cartea sa Ancient
Italy and Modern Religion (Italia
antică şi religia modernă), dr.
R. S. Conway descrie această sărbătoare în următorii
termeni: „Toată lumea era de comun acord să răstoarne cu susul în jos viaţa de
toate zilele. Oamenii îşi lăsau deoparte activităţile obişnuite şi, când nu
făceau chefuri unii la alţii, vagabondau pe străzi şi strigau „Io Saturnalia!”,
aşa cum şi noi spunem „Sărbători fericite!” (…) La această sărbătoare fiecare
obişnuia să ofere un cadou tuturor prietenilor săi (…) Cel care îşi păstra
seriozitatea în timpul Saturnaliilor, trecea drept o persoană foarte puţin
sociabilă.” În jurul anului 85 d.H., poetul Marţial publica două lucrări intitulate Xenia şi Apophoreta,
care conţineau 350 de epigrame. Aceste poezioare trebuia să fie copiate şi puse
alături de darurile oferite cu ocazia Saturnaliilor, pentru a conferi acestei
sărbători, conform explicaţiei date de dr. Conway, „o notă plăcută şi literară”.
Această descriere nu vă sugerează oare felicitările pe care contemporanii
noştri şi le trimit cu ocazia Crăciunului? Şi, asemenea unora dintre
felicitările trimise astăzi cu ocazia Crăciunului, multe dintre versurile lui
Marţial conţineau obscenităţi grosolane. Imediat după terminarea Saturnaliilor,
romanii celebrau Anul Nou, prin sărbătoarea Calendelor. „Chiar la
mijlocul acestei perioade de veselie general” - relatează cartea The
Story of Christmas, „exista o zi consacrată venerării soarelui,
a cărui renaştere aparentă în timpul solstiţiului de iarnă constituia pretextul
tuturor acestor petreceri păgâne. Această zi era numită dies
natalis solis invicti,
adică „ziua de naştere a soarelui” şi corespunde în calendarul nostru datei
de 25 decembrie.”
Această sărbătoare a fost transformată mai târziu în Crăciun, cu scopul de-a
atrage populaţia romană la un „creştinism” decadent. Prin urmare, Crăciunul îşi
are originea în cultul păgân al soarelui. Căutând şi mai departe punctul de
plecare al acestei sărbători, ajungem la babilonienii din Antichitate, care îl
adorau pe Shamash, zeul-soare.
„Între obiceiurile de Crăciun şi sărbătorile babiloniene ale Anului nou există
asemănări caudate”, recunoaşte istoricul
Pimlott în cartea sa „The Englishmanʹs
Christma” (Crăciunul englezilor). Înţelegeţi acum
motivul pentru care putem vorbi despre „primejdiile” Crăciunului? Biblia atrage
atenţia creştinilor asupra Babilonului cel Mare religios, adică ansamblul
religiilor provenite din doctrinele Babilonului antic. Biblia ne dă următorul
sfat: „Îeşiţi din ea, (din cetatea Babilonul cel Mare) poporul meu, dacă nu
vreţi să participaţi împreună cu ea la păcatele ei şi dacă nu vreţi să primiţi
o parte din plăgile ei” (Apocalipsa
18:4). S-ar putea ca unii să considere că exagerăm văzând în Crăciun un
pericol spiritual. Cu toate acestea, este interesant de cunoscut ceea ce spune
istoria despre concepţia pe care o aveau primii creştini referitor la această
sărbătoare, care, deşi pare a fi legată de naşterea lui Iisus, izvoreşte
dintr-o festivitate păgână.
Suplimentar: Deşi amănuntele exacte se pierd în
negura timpului, există indicii potrivit cărora biserica din Roma ajunsese până
în anul 336, să sărbătorească o formă de Crăciun. „Data Crăciunului a fost
intenţionat fixată pentru 25 decembrie”, explică „The
New Encyclopaedia Britannica”, „pentru a împinge în plan
secundar marea sărbătoare a zeului soare.” Aceasta era data la care păgânii se
dădeau la orgii atât în timpul sărbătorilor ocazionate de Saturnaliile romane,
cât şi a sărbătorii solstiţiului de iarnă ţinute de celţi şi germani. „The
New Caxton Encyclopedia” spune că „Biserica a prins
momentul pentru a creştina aceste sărbători”.
Sărbătoreau primii creştini Crăciunul? În cartea
sa, The Religions of The Roman Empire (Religiile
Imperiului Roman), profesorul Ferguson
face următoarea remarcă: „Primii creştini nu celebrau naşterea lui Iisus.
Istoria nu a consemnat o asemenea sărbătoare.” Biblia nu ne furnizează data
exactă a naşterii lui Iisus. Mai mult decât atât, ea ne indică faptul că Iisus
nu s-a născut într-o lună rece sau ploioasă cum este decembrie sau ianuarie, ci
într-un anotimp mai călduros. De ce se poate afirma lucrul acesta? Cu puţin
timp înainte de naşterea lui Iisus, împăratul Caesar Augustus promulgase un decret prin care ordona supuşilor săi
să meargă fiecare în oraşul natal pentru recensământ. Scripturile relatează:
„Şi toată lumea s-a dus să se înregistreze, fiecare în propriul său oraş” (Luca 2:1–7). Iosif şi
Maria au călătorit peste 100 km pentru a ajunge din Nazaret la Betleem. Ar fi
fost oare practic sau posibil de întreprins o asemenea călătorie în perioada
rece şi ploioasă a lunii decembrie? Şi aceasta nu este totul. Referitor la
timpul când s-a născut Iisus, Biblia precizează: „Existau chiar în aceeaşi
regiune păstori care trăiau
sub cerul liber şi care noaptea, vegheau asupra turmelor lor” (Luca 2:8). Această
descriere nu se potriveşte câtuşi de puţin cu luna ploioasă din Israel, care
corespunde cu luna decembrie de astăzi - un timp când temperaturile din
zona Betleemului pot fi foarte coborîte. - Ezra 10:9, 13; Ieremia 36:22. Să analizăm
încă un argument: Dacă Iisus ar fi dorit ca discipolii să-i sărbătorească
naşterea, de ce nu le-a dat indicaţii legate de această aniversare? El a instituit
însă o sărbătoare profundă, legată de ziua morţii sale, poruncind: „Faceţi lucrul
acesta în amintirea mea” (Luca 22:19). Dar Iisus
nu a dat nicio indicaţie de acest gen referitor la naşterea sa. Denumirea
„Crăciun” nu apare deloc în Biblie, deoarece primii discipoli ai lui Iisus nu
ţineau această sărbătoare. Dr. R. S. Conway explică: „La începutul
secolului al treilea, celebrul teolog Origene
face de mai multe ori o remarcă, însuşită - potrivit afirmaţiei sale - de
la unul din predecesorii săi, potrivit căreia: „nici măcar unul dintre
creştinii drepţi şi sfinţi nu şi-a aniversat vreodată ziua de naştere şi nici
nu a participat la asemenea aniversări.” Biblia arată că numai oameni răi,
asemenea Faraonului sau asemenea lui Irod, au sărbătorit astfel de aniversări.
Evident, dacă Origene ar fi auzit vreodată vorbindu-se despre Crăciun, el l-ar
fi condamnat categoric.”
Creştinii apostaţi şi sărbătorile păgâne ale
solstiţiului de iarnă: primii discipoli ai lui Hristos au rezistat
tentaţiei de a participa la sărbătorile păgânilor în mijlocul cărora trăiau. Totuşi,
Biblia a prezis că mai târziu avea să ia naştere o mare apostazie printre
creştini (Faptele 20:29, 30; 2 Tesaloniceni 2:3; 1 Timotei 4:1-3; 2 Petru 2:1, 2). La sfârşitul
celui de al doilea secol, Tertulian
s-a văzut nevoit să-i critice pe pretinşii creştini care participau „la
sărbătorile lui Saturn, ale lui ianuarie, şi ale solstiţiului de Iarnă”. El
vorbeşte despre „oferirea cadourilor” şi a rămas uimit văzând cum unii îşi
împodobeau casele cu „lămpi şi dafini”. În ciuda acestor admonestări, Biserica
Creştină se îndepărta tot mai mult de la credinţa adevărată. Mergând din rău în
mai rău, apostaţii încercau să-şi justifice atitudinea, dând acestor sărbători
păgâne un nume „creştin”. Iată în acest sens consemnarea cuprinsă în lucrarea
intitulată „Christmas” (Crăciunul):
„În secolul al IV-lea, Biserica (...) a considerat potrivit să-şi adapteze
sărbătoarea păgână a zilei de 25 decembrie, care marca solstiţiul de iarnă (…)
Şi iată cum ziua de naştere a soarelui a devenit ziua de naştere a Fiului lui Dumnezeu.”
De ce este Crăciunul potențial periculos? Potrivit
opiniei unora, pericolul Crăciunului constă mai ales în promovarea egoismului.
De exemplu, într-o emisiune TV din SUA, artistul Danie Martins îşi exprima indignarea faţă de impresia pe care şi-o
fac copiii despre Crăciun. La întrebarea: „De ce sărbătoreşti Crăciunul?”,
copiii i-au răspuns de obicei: „Pentru a primi cadouri”. La rândul lor,
părinţii Martin şi Deidre Bobgan, care sunt scriitori amândoi, atrag atenţia asupra unui alt
pericol inerent acestei sărbători: „Nefiind sinceri faţă de copiii lor şi
denaturând adevărul, mulţi adulţi riscă să facă din copii nişte atei. De pildă,
copiii ar putea raţiona astfel: „Din moment ce tot ce se spune despre Moş
Crăciun nu este adevăr, ci minciună, s-ar putea ca, tot la fel, tot ce se
spune despre Dumnezeu să nu fie adevăr, ci minciună.”” Însă cel mai grav
pericol cauzat de sărbătorirea Crăciunului constă în posibilitatea de a pierde
favoarea divină. Pe baza cărui fapt facem această afirmaţie? Există o serie de
motive. Mai întâi de toate, Crăciunul favorizează idolatria, iar Scripturile o
condamnă (1 Ioan 5:21). Într adevăr,
idolatria este practicată public, cu prilejul numeroaselor reprezentaţii legate
de naşterea Domnului, aşa cum se obişnuieşte de exemplu, la biserica Aracoeli
din Roma, - caz amintit mai sus. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul pomului
de Crăciun, simbol păgân introdus în numeroase biserici protestante. Oare, în
acest caz, nu este vorba tot despre idolatrie? Mai mult decât atât, sărbătoarea Crăciunului a promovat închinarea la …
Moș Crăciun, în defavoarea închinării ce trebuie adusă lui Iisus! Acest fapt
constituie cea mai gravă formă de idolatrie generată de Crăciun!! Prin
urmare Crăciunul nu este altceva decât faţada religioasă a unor momente de
excese şi relaxare. Conduita imorală din timpul sărbătorilor de Crăciun a
devenit o cauză cunoscută a problemelor ce se ivesc în căsnicie. Potrivit Consiliului Naţional pentru Orientarea
Perechilor Căsătorite din Marea Britanie, numărul săptămânal al cuplurilor
care au solicitat sfaturi imediat după sărbătorirea Crăciunului din 2018 s-a
dublat. Printre cauzele acestei spectaculoase creşteri numerice au fost scoase
în evidenţă petrecerile de Crăciun şi „lipsa de bani pentru alimente, cadouri
şi jucării”. Toate acestea sunt strâns legate de o altă problemă gravă,
problemă prezentată de un psihiatru din Chicago astfel: „În această perioadă a
anului, se înregistrează o creştere alarmantă a numărului de sinucideri şi de
tentative de sinucidere, datorate faptului că, multe persoane sunt singure și
nu au cu cine petrece Crăciunul.”
5. O sărbătoare internaţională:
Odată cu propagarea formei
deformate de tradiții și învățături păgâne a creştinismului, în toată Europa s-a răspândit şi Crăciunul.
Biserica oficială a fost de părere că era potrivită perpetuarea unei sărbători
vesele în onoarea zilei de naştere a lui Iisus. Prin urmare, în 567., Conciliul de la Tours „a declarat cele
12 zile care ţineau de la Crăciun până la Bobotează drept perioadă sacră şi de
sărbătoare”. - The Catholic Encyclopedia for
School and Home. În scurt timp, Crăciunul a absorbit
multe dintre caracteristicile sărbătorilor păgâne ale recoltei, ţinute în
nordul Europei. Petrecerea a rămas un lucru mai obişnuit decât pietatea,
întrucât chefliii se îmbuibau cu mâncare şi băutură. În loc să se pronunţe
împotriva conduitei libertine, Biserica a aprobat-o. În 601, Papa Grigore I i-a scris lui Mellitus,
misionarul său în Anglia, spunându-i „să nu pună capăt sărbătorilor păgâne, ci
să le adapteze la ritualurile Bisericii, schimbând doar motivaţia celebrării
lor de la una păgână la una creştină”. Pe
parcursul Evului Mediu, persoanele care erau în favoarea Reformei au simţit
nevoia de a se pronunţa împotriva acestor excese. Aceste persoane au emis
numeroase decrete împotriva „abuzurilor care se săvârşeau la petrecerile de
Crăciun”. Dr. Penne Restad
spune în cartea sa intitulată „Christmas in America - A History”: „Unii
clerici au subliniat faptul că omenirea decăzută avea nevoie de o perioadă de
uitare de sine şi de exces atât timp cât aceasta era perpetuată la adăpostul
supravegherii creştine”. Această idee nu a făcut decât să sporească confuzia.
Însă lucrul acesta nu avea prea mare importanţă deoarece obiceiurile păgâne se
contopiseră deja atât de bine cu Crăciunul, încât majoritatea oamenilor nu erau
dispuşi să renunţe la ele. Scriitorul Tristram
Coffin s-a exprimat în felul următor: „În general, oamenii făceau exact
ceea ce făcuseră dintotdeauna şi dădeau puţină atenţie discuţiilor
moraliştilor”. Pe vremea când europenii au început să se stabilească pe
continentul american, Crăciunul era o sărbătoare bine cunoscută. Cu toate
acestea, Crăciunul nu a fost acceptat în colonii. Reformatorii puritani au considerat sărbătoarea ca fiind de origine
păgână şi au interzis-o în Massachusetts
între anii 1659 şi 1681. După ridicarea interdicţiei, celebrarea Crăciunului a
luat amploare în colonii, îndeosebi în sudul Noii Anglii. Având însă în vedere trecutul acestei sărbători, nu
este de mirare că unele persoane erau mai preocupate să petreacă decât să-l
onoreze pe Fiul lui Dumnezeu. Un obicei de Crăciun deosebit de supărător era
mersul cu colindul. Grupuri zgomotoase de tineri intrau în casele vecinilor
bogaţi şi le cereau mâncare şi băutură pe gratis, folosind metoda „ne daţi ori
nu ne daţi”. Dacă gazda refuza, deseori era înjurată şi, uneori, casa îi era
devastată. În anii 1820, situaţia s-a înrăutăţit atât de mult, încât „haosul
din perioada Crăciunului” a devenit „o serioasă ameninţare socială”, spune
profesorul Nissenbaum. În oraşe ca
New York şi Philadelphia, moşierii au început să angajeze paznici care să le
păzească proprietăţile. Se spune chiar
că, oraşul New York a organizat primele sale forţe profesionale de poliţie în
urma unei revolte violente care a avut loc în perioada Crăciunului, la
sfârşitul anului 1827 şi începutul lui 1828!
Transformarea Crăciunului: secolul al
XIX-lea a adus schimbări fără precedent pentru omenire. Oamenii, bunurile şi
ştirile au început să circule mult mai repede, pe măsură ce a fost dată în
folosinţă o reţea de şosele şi căi ferate. Revoluţia industrială a creat
milioane de locuri de muncă, iar fabricile au produs cu rapiditate o mare
cantitate de mărfuri. Industrializarea a generat, totodată, probleme sociale
noi şi complexe, care au influenţat în cele din urmă modul în care se celebra
Crăciunul. Oamenii se folosesc de mult timp de sărbători pentru a întări
legăturile familiale, şi la fel stau lucrurile şi în cazul Crăciunului.
Revizuind în mod selectiv unele tradiţii mai vechi de Crăciun, promotorii lui
au transformat efectiv Crăciunul dintr-o serbare carnavalescă şi sălbatică
într-o sărbătoare de familie. Într-adevăr, la sfârşitul secolului al XIX-lea,
Crăciunul a ajuns să fie considerat un fel de antidot pentru problemele vieţii
americane moderne. „Dintre toate sărbătorile”, spune dr. Restad, „Crăciunul a fost un instrument perfect, menit să
introducă în case religia şi sentimentul religios şi să îndrepte excesele şi
nereuşitele din lumea publică.” Ea adaugă: „Oferirea cadourilor, gesturile de
caritate, chiar şi urările prieteneşti de Crăciun şi împodobirea unui brad,
precum şi plăcerea de a-l avea într-un salonaş sau, mai târziu, într-o şcoală
duminicală i-a apropiat pe membrii fiecărei familii unii de alţii, de biserică
şi de societate”. În aceeaşi ordine de idei, pentru mulţi oameni de astăzi,
celebrarea Crăciunului este o modalitate de a-şi arăta iubirea unii faţă de
alţii şi de a contribui la menţinerea unităţii familiale. Bineînţeles, nu pot
fi trecute cu vederea dimensiunile spirituale ale acestei sărbători. Milioane
de oameni celebrează Crăciunul în onoarea naşterii lui Iisus. Aceştia participă
la servicii religioase speciale, îşi pun în casă tablouri care înfăţişează
naşterea lui Iisus sau îi adresează rugăciuni de mulţumire lui Iisus însuşi. Acestea
sunt aspectele pozitive ale acestei sărbători controversate. Este clar, însă,
că, realitatea despre Crăciunul modern nu este prea măgulitoare. În mare
măsură, Crăciunul este o sărbătoare inventată, cu multe aspecte care fac dovada
unui trecut degradant. Prin urmare, din motive de conştiinţă, milioane de
creştini au decis să nu celebreze Crăciunul. De exemplu, un tânăr pe nume Ryan spune cu privire la Crăciun:
„Oamenii sunt în culmea fericirii câteva zile pe an, când familia se reuneşte,
şi toţi sunt bine dispuşi. Dar ce este ieşit din comun în toate acestea?
Părinţii mei îmi fac cadouri pe parcursul întregului an!” O altă tânără, în
vârstă de 12 ani, spune: „Nu mă simt privată de nimic. Primesc cadouri pe tot
parcursul anului, nu numai într-o singură zi, când oamenii se simt obligaţi să
cumpere cadouri”.
Ţine seama Crăciunul de Cristos? „Niciodată
n-am putut să fiu de acord cu petrecerile care se dau cu ocazia Crăciunului. Mi
se par incompatibile cu viaţa şi învăţătura lui Iisus.” - Mohandas
Gandhi. Mulți oameni l-ar contrazice pe
Gandhi. „Ce poate să ştie un om de stat hindus despre o sărbătoare creştină?”,
întreabă ei probabil. Totuşi, trebuie recunoscut faptul că, sărbătoarea Crăciunului
s-a răspândit în toată lumea, pătrunzând în toate tipurile de cultură. Se pare
că, în fiecare an, în luna decembrie, această sărbătoare cunoaşte o şi mai mare
răspândire în toate culturile. De exemplu, aproximativ 350 de milioane de asiatici
sărbătoresc Crăciunul, cu 90 de milioane mai mult decât acum zece ani. Şi dacă
Gandhi înţelegea prin „petreceri” aspectul laic al Crăciunului modern, adică
freneticul consumerism la care asistăm, cu greu am putea nega că acest aspect
al sărbătorii este cel care predomină adesea. În revista „Asiaweek” se
făcea următoarea remarcă: „În Asia, Crăciunul - de la luminile festive din Hong
Kong la imenşii brazi de Crăciun din holurile hotelurilor din Beijing şi la
reprezentarea din centrul oraşului Singapore a naşterii lui Hristos - este în mare
parte o manifestare laică, caracterizându-se în primul rând prin vânzarea de
bunuri”.
Ţine
seama sărbătoarea Crăciunului din zilele noastre de Hristos? Potrivit unui
sondaj efectuat recent în Statele Unite, numai 33% dintre cei intervievaţi au fost
de părere că naşterea lui Hristos constituie elementul-cheie al Crăciunului. Dumneavoastră
ce părere aveţi? Nu simţiţi uneori că toate reclamele insistente, dorinţa
disperată de a cumpăra cadouri, împodobirea brazilor de Crăciun, organizarea şi
participarea la petreceri, precum şi trimiterea de felicitări cu ocazia
Crăciunului îl pierd într-o mare măsură din vedere pe Iisus? După cât se pare,
mulţi au impresia că o modalitate de a-l reintroduce pe Hristos în sărbătoarea
Crăciunului este aceea de a realiza reprezentări ale Naşterii lui Hristos.
Probabil că aţi văzut asemenea figurine care îl reprezintă pe copilaşul Iisus
într-o iesle, înconjurat fiind de Maria, de Iosif, de câţiva păstori, de „trei
magi”, sau „trei crai de la răsărit”, de câteva animale domestice şi de câţiva
observatori. Oamenii consideră în general că aceste reprezentări ale Naşterii
lui Hristos au rolul de a le reaminti adevărata semnificaţie a Crăciunului.
Potrivit revistei „U.S. Catholic”, „o reprezentare a
Naşterii lui Hristos creează o imagine mult mai clară decât poate crea orice
Evanghelie, dar în acelaşi timp scoate în relief caracterul neistoric al acestor
relatări”. Dar cum ar putea sugera o reprezentare a Naşterii lui Hristos că
relatările din Evangheliile Bibliei nu au un suport istoric? Ei
bine, trebuie admis faptul că micile sculpturi pictate într-un mod pitoresc
conferă un aer legendar sau de basm naşterii lui Hristos. În zilele noastre,
reprezentările Naşterii lui Hristos, ca şi nenumăratele lucruri asociate cu
această sărbătoare, au devenit o afacere profitabilă. În Napoli (Italia),
magazine la rând vând pe tot parcursul anului figurine pentru reprezentările
Naşterii lui Hristos, numite în italiană presepi. Unele
dintre cele mai răspândite figurine nu înfăţişează personaje din Evanghelii, ci
celebrităţi din zilele noastre, cum ar fi Maica Tereza şi creatorul de modă
Gianni Versace!! Pretutindeni, aceste reprezentări (presepi) sunt
confecţionate din ciocolată, paste făinoase şi chiar cochilii de scoică. Se
înţelege, aşadar, de ce este greu de crezut că aceste reprezentări au un
caracter istoric. Atunci cum ar putea reprezentările Naşterii lui Hristos să
creeze „o imagine mult mai clară decât poate crea orice Evanghelie”?
Sunt oare relatările Evangheliilor lipsite de un fundament istoric? Chiar
şi scepticii îndârjiţi trebuie să admită că Iisus a fost un personaj istoric
real. Prin urmare, el trebuie să fi fost cândva un copilaş real, născut într-un
loc care a existat cu adevărat. Trebuie să existe o modalitate mai bună de a ne
face o imagine mai clară a evenimentelor referitoare la naşterea lui Iisus
decât simplul fapt de a privi o reprezentare a Naşterii lui Hristos. De fapt,
această modalitate există. Doi istorici au scris relatări independente una de
cealaltă referitoare la naşterea lui Iisus. Dacă uneori simţiţi că persoana lui
Hristos este în general ignorată cu ocazia Crăciunului, de ce să nu analizaţi
personal aceste relatări? În ele nu veţi găsi legende sau mituri, ci o istorie
fascinantă - adevărata istorie a
naşterii lui Hristos.
6. Naşterea lui Iisus: Adevărata istorie!
Gândiți-vă la un eveniment foarte cunoscut din
istoria ţării voastre. Acesta este confirmat de documente şi consemnat de mai
mulţi istorici. Cum aţi reacţiona dacă cineva v-ar spune că evenimentul
respectiv nu a avut loc niciodată, cu alte cuvinte, că nu este decât un mit?
Sau, restrângând cadrul, cum a-ţi reacţiona dacă cineva ar afirma că o mare
parte din ceea ce familia voastră v-a spus despre naşterea şi copilăria
bunicului vostru nu este adevărată? În ambele cazuri, afirmaţia în sine
probabil că v-ar revolta şi, în mod sigur, nu i-aţi da crezare. Cu toate acestea,
criticii de azi resping în general relatările despre naşterea lui Iisus
consemnate în Evanghelia lui Matei
şi în cea a lui Luca. Ei spun că
aceste relatări sunt de-a dreptul contradictorii şi incompatibile şi că ambele
conţin minciuni şi erori istorice flagrante. Ar putea fi adevărate toate aceste
afirmaţii? În loc de a da crezare acestor acuzaţii, să analizăm personal
relatările Evangheliilor. Pe parcursul acestei analize, vom vedea ce putem
învăţa din aceste relatări.
Un scop aşternut în scris: mai întâi ar fi bine să ne amintim care este scopul acestor relatări biblice. Ele nu sunt biografii, ci evanghelii. Deosebirea dintre o biografie şi o evanghelie este foarte mare. Într-o biografie, autorul poate să umple sute de pagini străduindu-se să arate cum eroul său ajunge o persoană bine cunoscută. Astfel, unele biografii prezintă cu lux de amănunte în nenumărate pagini originea, naşterea şi copilăria eroului lor. În cazul Evangheliilor, lucrurile stau cu totul altfel. Dintre cele patru relatări evanghelice, numai relatarea lui Matei şi cea a lui Luca vorbesc despre naşterea şi copilăria lui Iisus. Totuşi, obiectivul lor nu este acela de a arăta modul în care Iisus a devenit personajul pe care îl cunoaştem cu toţii. Să ne aducem aminte că discipolii lui Iisus au recunoscut că, înainte de a veni pe pământ, el existase ca Dumnezeu-Fiul în Cer (Ioan 8:23, 58). Prin urmare, motivul pentru care Matei şi Luca au vorbit despre copilăria lui Iisus nu a fost acela de a arăta ce fel de om a devenit El. Dimpotrivă, evenimentele consemnate de ei sunt în armonie cu scopul Evangheliilor lor. Cu ce scop au scris ei Evangheliile? Cuvântul „evanghelie” înseamnă „veste bună”. Ambii evanghelişti au transmis acelaşi mesaj, şi anume, că Iisus este promisul Mesia, sau Hristosul, că a murit pentru păcatele omenirii şi că a fost înviat şi înălţat la Cer. Totuşi, cei doi scriitori proveneau din medii foarte diferite şi au scris pentru un public diferit. Matei, un încasator de impozite, şi-a alcătuit relatarea într-un mod accesibil unui public în mare parte alcătuit din evrei. Luca, un medic, i-a scris „preaalesului Teofil”, care este posibil să fi avut o funcţie înaltă, şi, prin extensie, unui public larg, format din evrei şi neevrei (Luca 1:1–3). Fiecare scriitor a ales evenimentele cele mai relevante şi, foarte probabil, mai convingătoare pentru auditoriul său specific. Astfel, relatarea lui Matei scoate în evidenţă profeţiile din Scripturile ebraice/Vechiul Testament care s-au împlinit în persoana lui Iisus. Luca însă foloseşte un mod de abordare istoric mai clasic, pe care auditoriul său format din neevrei îl putea înţelege. Nu este surprinzător că relatările lor diferă una de cealaltă. Însă, contrar părerii criticilor, acestea nu se contrazic. Ele se completează reciproc şi se armonizează perfect, formând o imagine completă.
Naşterea lui Iisus la Betleem: atât Matei,
cât şi Luca vorbesc despre remarcabilul miracol al naşterii lui Iisus, şi anume
faptul că acesta a fost născut de o fecioară. Matei arată că acest miracol a
împlinit o profeţie rostită de Isaia cu secole mai înainte (Isaia 7:14; Matei 1:22, 23). Luca
explică faptul că Iisus s-a născut la Betleem, întrucât Iosif şi Maria fuseseră
obligaţi să meargă acolo ca urmare a unui recensământ efectuat din porunca lui
Cezar. Faptul că Iisus s-a născut la Betleem este semnificativ. Cu secole mai
înainte, profetul Mica prezisese că Mesia avea să provină din acest orăşel
neînsemnat situat în apropiere de Ierusalim. - Mica 5:2. Noaptea în
care s-a născut Iisus a devenit renumită datorită reprezentărilor Naşterii lui
Hristos. Totuşi, adevărata istorie este cu totul diferită de cea prezentată de
cele mai multe ori. Pe lângă faptul că ne spune că Iosif şi Maria se aflau la
Betleem datorită unui recensământ, istoricul Luca ne dă informaţii şi despre
păstorii care şi-au petrecut acea noapte importantă afară, cu turmele lor.
Aceste două aspecte i-au determinat pe mulţi biblişti să tragă concluzia că Iisus
nu s-ar fi putut naşte în decembrie. Ei atrag atenţia asupra faptului că este
puţin probabil ca Cezar să-i fi obligat pe evreii impulsivi să călătorească
spre oraşele lor natale pe o vreme rece şi ploioasă, lucru care i-ar fi
înfuriat şi mai mult pe membrii acelui popor şi aşa rebel. Erudiţii afirmă că
este puţin probabil şi ca păstorii să fi stat afară cu turmele lor pe o vreme
atât de aspră. - Luca 2:8-14. Remarcaţi că
Dumnezeu a ales să le anunţe naşterea Fiului său nu conducătorilor religioşi
influenţi şi instruiţi din acele zile, ci unor oameni simpli, care trăiau sub
cerul liber. După toate probabilităţile, scribii şi fariseii aveau puţine legături
cu păstorii, al căror program de muncă neregulat nu le permitea să respecte cu
stricteţe legea orală. Totuşi, Dumnezeu i-a favorizat pe aceşti oameni umili şi
fideli acordându-le o mare onoare, aceea de a fi înştiinţaţi de o delegaţie de
îngeri că Mesia, pe care poporul lui Dumnezeu îl aştepta de mii de ani, tocmai
se născuse la Betleem. Aceşti oameni i-au vizitat pe Maria şi pe Iosif şi l-au
văzut pe acel copilaş inocent aşezat într-o iesle şi nu „cei trei crai”, care
apar atât de frecvent în reprezentările Naşterii lui Hristos. - Luca 2:15-20.
Dumnezeu îi favorizează pe căutătorii umili ai
adevărului: Dumnezeu îi favorizează pe oamenii umili care îl
iubesc şi care doresc cu ardoare să vadă împlinirea scopurilor sale. Această
temă se repetă frecvent pe parcursul evenimentelor din preajma naşterii lui Iisus.
Când Iosif şi Maria l-au adus pe copilaş la templu după aproximativ o lună de
la naşterea acestuia, potrivit prevederilor Legii mozaice, ei au adus o jertfă
care a constat dintr-o „pereche de turturele sau doi pui de porumbel” (Luca 2:22-24). De fapt,
Legea cerea să se aducă un berbec, însă, cu privire la persoanele sărace, Legea
prevedea această opţiune mai puţin costisitoare (Leviticul 12:1-8). Gândiţi-vă
la următorul lucru. Domnul Dumnezeu, Suveranul Universului, a ales ca Fiul său
preaiubit, unic-născut, să se nască nu într-o familie bogată, ci într-una
săracă! Dacă sunteţi părinţi, acest lucru ar trebui să constituie o vie
aducere-aminte a faptului că cel mai bun dar pe care l-aţi putea oferi copiilor
voştri, un dar cu mult mai valoros decât lucrurile materiale sau o instruire
înaltă, este o atmosferă familială în care valorile spirituale sunt puse
pe primul plan. La templu, alţi doi închinători fideli şi umili sunt favorizaţi
de Dumnezeu. Unul dintre aceştia este Ana,
o văduvă în vârstă de 84 de ani, care „nu se depărta de temple” (Luca 2:36, 37). Celălalt
este un bătrân fidel, pe nume Simeon.
Amândoi sunt cuprinşi de emoţie datorită privilegiului acordat de Dumnezeu, şi
anume, acela de a-l vedea, înainte ca ei să moară, pe cel ce avea să fie
promisul Mesia. Simeon rosteşte o profeţie cu privire la copil. Este o profeţie
plină de speranţă, dar cu o notă tristă. El prezice că, într-o zi, această mamă
tânără, Maria, va fi sfâşiată de durere din cauza celor ce i se vor întâmpla
fiului ei preaiubit. - Luca 2:25-35.
Un copil în pericol: profeţia
rostită de Simeon era o tristă aducere-aminte a faptului că acest copil inocent
avea să ajungă un obiect al urii. Încă de când Iisus era doar un copil, această
ură a intrat deja în acţiune. Relatarea lui Matei explică în detaliu acest
lucru. După câteva luni, Iosif, Maria şi Iisus locuiesc într-o casă din
Betleem. Ei sunt vizitaţi pe neaşteptate de câţiva străini. În pofida celor
înfăţişate de nenumărate reprezentări ale Naşterii lui Hristos, Matei nu
specifică numărul acelor oameni care au venit, nici nu îi numeşte „cei trei
crai de la răsărit”. El foloseşte cuvântul grecesc mágoi, care
înseamnă „astrologi” și, în unele situați, „învățați ai tainelor”. Aceşti astrologi, - după alți teologi, preoți
persani ai lui Zoroastru -, au urmat o stea din est şi i-au adus daruri „Împăratului
Iudeilor, care S-a născut” (Matei 2:2). Dar aceasta
nu i-a condus la Betleem, ci la Ierusalim şi la Irod cel Mare. Niciun om din
lume nu avea atâtea motive şi mijloace de a-i face rău copilului Iisus. Acest
om ambiţios şi criminal îi ucisese pe câţiva dintre membrii apropiaţi ai
familiei sale pe care îi considerase o ameninţare. Tulburat de vestea
naşterii unui viitor „Împărat al Iudeilor”, el îi trimite pe astrologi la
Betleem pentru a-l găsi pe acest Împărat. În timpul călătoriei, se petrece un
lucru ciudat. „Steaua” care îi condusese la Ierusalim pare să se mişte! - Matei 2:1-9. Nu ştim dacă
aceasta era efectiv o lumină pe cer sau pur şi simplu o viziune, - conform unor
teologi, era vorba de manifestarea directă a Duhului Sfânt. Nu intrăm în
speculații. Cu o precizie uluitoare, aceasta îi conduce pe închinătorii păgâni
direct la Iisus, un copilaş vulnerabil şi neajutorat, ocrotit doar de un
tâmplar sărac şi de soţia acestuia. Astrologii, induşi în eroare de Irod, s-ar
fi întors probabil pe la monarhul răzbunător, ceea ce ar fi dus la uciderea
copilului. Însă Dumnezeu intervine prin intermediul unui vis şi îi trimite
înapoi acasă pe un alt drum. Împăratul
Irod, în aceste condiții, porunceşte ca toţi copiii din Betleem care au sub doi
ani să fie ucişi. Dar Satan nu poate să câştige o bătălie împotriva lui
Dumnezeu. Matei consemnează faptul că Dumnezeu prezisese cu mult timp înainte
chiar şi acest crud masacru al copiilor nevinovaţi. Dumnezeu contracarează atacul lui Satan, avertizându-l pe Iosif prin
intermediul unui înger să fugă în Egipt pentru a scăpa. Matei spune că, după un
anumit timp, Iosif s-a mutat înapoi cu familia, stabilindu-se în cele din urmă
în Nazaret, unde Iisus a crescut împreună cu fraţii şi surorile lui mai mici/verișorii
săi. - Matei 2:13-23; 13:55, 56.
Ce semnificaţie are pentru noi naşterea lui Hristos?
Sunteţi întrucâtva surprinşi de această trecere în revistă a
evenimentelor legate de naşterea lui Iisus şi de primii ani ai copilăriei sale?
Mulţi sunt. Ei constată cu stupoare că relatările concordă de fapt una cu
cealaltă şi că sunt exacte, în pofida afirmaţiilor îndrăzneţe ale unora care
susţin contrariul. Ei sunt surprinşi să afle că unele evenimente fuseseră
prezise cu sute de ani înainte şi că unele elemente-cheie ale Evangheliilor se
deosebesc net de povestirile tradiţionale despre Naşterea lui Hristos şi de
reprezentările acestui eveniment. Totuşi, aspectul cel mai surprinzător este
acela că, în mare parte, sărbătorile tradiţionale ale Crăciunului pierd din
vedere esenţa Evangheliilor. De exemplu, oamenii se gândesc foarte puţin la
Tatăl lui Iisus - nu la Iosif, ci la Dumnezeu-Tatăl. Imaginaţi-vă ce a simţit Tatăl
ceresc când l-a încredinţat pe Fiul său preaiubit lui Iosif şi Mariei pentru
a-l creşte şi a-i asigura cele necesare. Imaginaţi-vă cât de mult a suferit
Tatăl ceresc când şi-a lăsat Fiul să crească într-o lume în care un rege plin
de ură avea să pună la cale uciderea lui încă de când acesta era doar un
copilaş! Numai iubirea profundă pentru omenire l-a determinat
pe Dumnezeu-Tatăl să facă acest sacrificiu. - Ioan 3:16. Sigur, aici
intrăm în taina întrupării Fiului care este indisolubil legată de cea a Sfintei
Treimi! Cu ocazia serbării Crăciunului, de cele mai multe ori nu se ţine seama
de adevăratul Iisus. Nu există nicio relatare care să arate că El le-ar fi spus
vreodată discipolilor data naşterii sale şi nu există niciun indiciu că
discipolii săi ar fi aniversat naşterea sa. El nu a vrut să fie păstrat în
amintire ca un copilaş neajutorat aşezat într-o iesle, pentru că, bineînţeles,
El nu mai este un copilaş neajutorat. După mai bine de 60 de ani de la
executarea sa, Iisus s-a dezvăluit într-o viziune apostolului Ioan ca Împărat măreţ
călărind într-o bătălie (Apocalipsa 19:11-16).
Suplimentar: Cum a fost posibil ca Iisus, care a crescut în Nazaret şi era în general cunoscut ca Nazarineanul, să se nască în Betleem, la circa 150 de kilometri depărtare de Nazaret? Luca dă următoarea explicaţie: „În timpul acela (înainte de naşterea lui Iisus) a ieşit o poruncă de la Cezar August: să se facă recensământ în toată lumea. Recensământul acesta s-a făcut întâia oară pe când Quirinius era guvernator în Siria. Toţi se duceau să se înscrie, fiecare în cetatea lui”. - Luca 1:1; 2:1-3. Criticii atacă cu vehemenţă acest pasaj, considerându-l o greşeală sau, chiar mai rău, o născocire. Ei susţin cu insistenţă că acel recensământ s-a efectuat în anul 6 sau 7 d.H. şi că Quirinius a domnit în această perioadă. Dacă aceştia au dreptate, atunci relatarea lui Luca este pusă sub semnul întrebării, pentru că dovezile indică faptul că Iisus s-a născut în anul 5 sau 2 î.H.. Aceşti critici însă ignoră doi factori importanţi. Primul se referă la faptul că Luca recunoaşte că au existat mai multe ocazii când s-au efectuat recensăminte, deoarece, după cum se poate observa, el vorbeşte despre recensământul care „s-a făcut întâia oară”. El ştia foarte bine că mai târziu s-a mai efectuat un recensământ (Faptele 5:37). Acest recensământ de mai târziu este cel despre care a vorbit Iosefus şi care a avut loc în anul 6 d.H.. Al doilea factor, care se referă la faptul că Quirinius era pe atunci guvernator, nu ne determină să punem în legătură naşterea lui Iisus cu acea dată târzie. De ce? Deoarece, după cât se pare, Quirinius a ocupat această funcţie de două ori. Mulţi erudiţi recunosc că prima perioadă în care Quirinius a ocupat funcţia de guvernator a inclus şi perioada anilor 5-2 î.H.. Unii critici spun că Luca a născocit acel recensământ cu scopul de a arăta motivul pentru care Iisus s-a născut la Betleem, împlinind astfel profeţia consemnată în Mica 5:2. Această teorie face din Luca un mincinos cu voia, însă niciun critic nu-i poate atribui acest calificativ scrupulosului istoric care a scris Evanghelia ce-i poartă numele şi cartea Faptele. De fapt, altceva nu pot criticii să explice, şi anume, faptul că recensământul însuşi a împlinit o profeţie! În secolul al VI-lea î.H., Daniel a profeţit venirea unui conducător care va „face să treacă prin cea mai frumoasă parte a împărăției un preceptor/asupritor”. Se referă oare aceste cuvinte la Augustus şi la ordinul dat de el pentru a se efectua un recensământ în Israel? Ei bine, profeţia prezice în continuare că Mesia, sau „căpetenia legământului”, va fi „zdrobit” în timpul domniei succesorului acestui conducător. Într-adevăr, Iisus a fost „zdrobit”, adică executat, în timpul domniei succesorului lui Augustus, şi anume, Tiberius. - Daniel 11:20-22.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu