DIN CONDICA LUI GHEORGACHI
S-a spus despre domnul fanariot al Moldovei Grigore Callimachi că, la auzul unui
compliment de genul „pompa, fastul și alaiul Măriei Tale seamănă întocmai cu
acelea ale împăraților greci de la Constantinopole”, tresărea de bucurie. Iar
pentru a-și merita pe deplin lauda, „Fanariotul-Domn imagina eticheta
cea mai complicată, ceremonialul cel mai bizar, un fel de amestec de cele
sfinte cu cele lumești, cari făceau să se crucească străinii aflători la Curtea
Domnului”.
Despre
„obiceiuri vechi și noue”:
Astfel de obiceiuri și ceremonii au fost consemnate
în „Condica ce are întru sine obiceiuri vechi și nouă a prea înălțaților
Domni”, scrisă la 1762 de Gheorgachi,
al doilea logofăt, din porunca lui Grigorie
Callimachi, domn al Moldovei la acea vreme. Aceasta a fost prima dată
publicată la 1846 de Mihail Kogălniceanu,
cu caractere chirilice, în colecția „Letopisițile
Țării Moldovei”. Titlul, în stil cronicăresc, suna așa: „Condică ce
are întru sine obiceiuri vechi și noue a prea înălțaților Domni care s-au făcut
din poronca prea înălțatului, luminatului și iubitorului de Hristos Domnului
meu și oblăduitorului a toată Moldavia Ion Grigorie Ioan V.V. care s-au
alcătuit și s-au scris de mine prea plecată slugă Gheorgachi al doile logofăt
aici în orașul Iașului, la anii 1762 Noemvrie 5”. Precizăm faptul că, Grigore
Callimachi a domnit în Moldova de două ori, între anii 1761-1764 și 1767-1769 |
Paraclisul
de la curtea domnească:
În 1939, istoricul literar și
bibliograful Dan Simonescu a
publicat textul Condicei după manuscrisul original, însoțit și de o
analiză. Un capitol este dedicat ceremonialului bisericesc, iar aici Gheorgachi
a povestit și despre obiceiurile de la Curtea domnească în ajunul Crăciunului
și în ziua de
Crăciun. În Condica scrisă
la Iași în vremea domniei lui Grigorie Callimachi, Gheorgachi nota că, în
zilele de sărbătoare, cum erau și cele ale Crăciunului, domnul mergea la slujbe
„la biserica cea mare după poarte”, numită astfel după locul unde a fost
zidită. Biserica Sfântul Nicolae, folosită de alți domnitori pentru desfășurarea ceremoniilor, se afla în afara palatului domnesc
și era mai rar folosită de domn și curtea sa. Dan Simonescu explica: „Potrivit
vechilor tradiții bizantine, se obișnuia să se facă la curțile domnești un
paraclis, având directe legături de comunicare cu palatul. Era o biserică
intimă a Domnului, în care acesta putea intra direct din palat, singur sau cu
alai, oficial sau neoficial; la ea slujeau preoți, ziși „domnești”, iar pentru
că în ea nu pătrundea publicul de rând, rămânând numai în cadrul ceremoniilor
curții domnești, se mai numea și „domnească””.
Domnul
intra în biserică „însoțit de mare alai”:
În ajunul Crăciunului, logofătul al treilea le
comunica „fustașilor” (aceștia erau soldați din garda personală a domnitorului)
ora pe care domnitorul o fixa pentru începerea slujbei. Fustașii trebuiau să
transmită informația către mitropolit, episcop, boierii cei mari și cei de
rangul al doilea. În această zi de mare sărbătoarea, Domnul intra în biserică
„însoțit de mare alai”. În biserică era așteptat de mitropolit îmbrăcat în
mantie, el ținea în mână paterița arhierească, iar episcopii țineau cârjele.
Sosit în biserică, Domnul se oprea în mijlocul ei, de unde făcea înclinări
către mitropolit și boieri, după care lua loc în strana domnească, înconjurat
de familie și boieri.
Bacșișul
generos:
La sfârșitul slujbei, la „priceasnă”, în timp
ce se cânta „Unul sfânt, unul domn”,
mitropolitul se închina la icoane, blagoslovea Domnul, familia lui, boierii,
după care îl miruia pe Domn. După ce a fost miruit, Domnul se înclina „cu
smerenie” către toți și se așeza apoi în strana lui. Dan Simonescu nota: „În
momentul așezării, marele vistiernic pune „în blid” zece lei din partea
Domnului, înscriși în vistieria domnească, bacșiș numit „pomazanie mare”.
Bacșișul se reducea la sărbători mai mici, la trei zloți.”
O
tradiție din popor:
Gheorgachi scria despre un act solemn în
timpul ceremoniei religioase în ajunul Crăciunului, oferirea cupei cu anaforă
domnitorului și despre „molifta colivei” rostite chiar de mitropolit. Despre
„prezența” colivei în slujbele de Crăciun, istoricul literar Dan Simonescu
observa: „După unii, ar însemna că aceste sărbători, în 25 decembrie și 6
ianuarie, sunt sărbători ale morților, zile consacrate pomenirii lor. Pentru că
în acest ciclu al sărbătorilor de iarnă, spiritele lor coboară pe pământ,
există în popor o sumă de superstiții și tradiții în legătură cu cultivarea
acestor spirite, dar și cu alungarea lor după ziua de 6 ianuarie, de Bobotează.”
Anafora era mai întâi „gustată” de Paharnic înaintea Domnului, „pentru a lua
credință”. Cu aceste ritualuri, slujba se încheia. Domnul mergea apoi în
spătărie, unde continua ceremonia, „dar nu într-un cadru bisericesc, deși în
parte cu slujitori ai bisericii”.
Ajunul,
o zi importantă:
Despre această ceremonie din ajun de Crăciun,
istoricul literar comenta: „Vedem că Ajunul era socotit - ceea ce nu se
întâmplă astăzi - ca făcând parte integrantă din sărbătorile Nașterii Domnului; se făcea slujbă specială după
tipic, la care asista și Domnitorul, împreună cu toată boierimea, toată
preoțimea din Iași, ba și cu egumenii mănăstirilor din țară. „Orele împărătești”, care se cântă și
astăzi în ajunul Crăciunului, amintesc, prin numirea lor, tocmai timpurile
vechi, când împărații bizantini asistau cu mare pompă, cu familia întreagă, la
oficierea lor.
Fastul
zilei de Crăciun:
În seara de ajun, domnitorul îl anunța pe
logofătul al treilea ora la care va merge a doua zi, în ziua de Crăciun, la
biserică. În ziua de Crăciun, îmbrăcămintea și toate însemnele ce se purtau
arătau fastul oferit zilei: „Dimineața, Domnul se îmbracă, dar cu altă
îmbrăcăminte și podoabă, iar pe deasupra pune cabanița împărătească, de la
sultan. Astfel îmbrăcat, iese în spătărie, unde îl așteaptă toți boierii. În
fața Domnului care șade în scaun, marele vistier îmbracă în caftan pe marele
postelnic și pe marele spătar, căruia îi mai pune pe cap și cuca. Marele spătar
își aranjează sabia împărătească, de la sultan, în mâna stânga, buzduganul în
dreapta, iar al doilea spătar ține o cecmea (basma) în stânga.” - notează Dan
Simionescu. În Condica lui, Gheorgachi a notat despre slujbă că se
face „cu toată rânduiala bisericească”: „După încheierea slujbei, Domnul mergea
la spătărie unde continuau „ceremoniile cu caracter laic și petrecerile”, cu „tractație cu vutcă și confețione
(cofeturi). Pe o tipsie de argint, Cuparul aducea înaintea Domnului două
pahare; el bea întâi, adică „lua credință”, și apoi îi oferea Domnului.
Vel-cafegiu aducea cafeaua Domnului, iar invitații erau serviți de „paji”. Uneori,
se întindea și masă în ziua de Crăciun, la care venea și primul cântăreț al
Mitropoliei, care cânta cele bisericești, și era adusă și meterhaneaua, cu
muzica lumească. „Când jugul nu era așa de greu”, la masa de Crăciun domnitorul
invita toți boierii de primul rang. După masă, urma câteodată „danț”, unde se
invitau Doamna și jupânesele, deoarece femeile nu participau la masa oferită de
domnitor. Soția domnitorului oferea o masă bogată soțiilor de boieri în
apartamentele ei.”
Ceremonialul
bizantin, după 150 de ani:
După un veac și jumătate de la prima domnie a lui Grigore Callimachi când a fost scris de Gheorgachi și Condica, Demostene D. Russo, filolog specialist în bizantinologie, afirma în „Lecție de deschidere a cursului de bizantinologie”, ianuarie 1915: „Paradele și ceremonialul bizantin trăiesc până astăzi în multe curți moderne și chiar democratice, ba și ceva mai pompoase, deși mai puțin pitorești.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu