MĂRIREA
ȘI DECĂDEREA SLAVILOR ÎN ARHEOLOGIA DIN RSS MOLDOVENEASCĂ
Publicată în seria „East Central and Eastern Europe in the Middle Ages, 450‑1450”, a Editurii Brill, cartea lui Iurie Stamati „The Slavic Dossier. Medieval Archeology in the Soviet Republic of
Moldova” nu este o lucrare de arheologie, nici măcar de istorie
medievală, ci este despre arheologi, despre competiția lor pentru poziții și
resurse, despre politruci, propagandiști, despre felul în care puterea politică
utilizează arheologia în scopuri ideologice și despre felul în care arheologii
manipulează lumea politică în scopuri personale. Cartea lui Stamati este un
veritabil thriller care se citește pe nerăsuflate. În rolul victimei este
arheologia. Locul acțiunii este Republica Sovietică Socialistă Moldovenească.
Principalele personaje: arheologii care au săpat în RSSM, după 1946, în
căutarea slavilor și apoi pentru a explica etnogeneza moldovenilor. Două
portrete sunt bine desenate de autor și domină povestea spusă de Iurie Stamati:
Gheorghii Fedorov (1917-1993) și Ion Hîncu (1931-2003). Ei sunt liderii
celor două „școli”, curente în arheologia de la Chișinău. Primul scoate în
evidență rolul slavilor, al doilea, rolul populației băștinașe, neo-latine în
formarea populației care locuiește între Prut și Nistru. Personajele secundare
sunt distribuite pe trei scene, departe una de alta geografic (Moscova,
Chișinău și București), dar care comunică între ele. În anumite perioade, ele
comunică surprinzător de intens. Printre personajele secundare de la Chișinău,
amintesc Gheorghii Smirnov, Gheorghe Cebotarenco, Pavel Bîrnea, Lazar Polevoi,
Isak Rafalovici, Emmanuil Rikman, Boris Vizer, Artiom Lazarev. De la București
și Iași: Ion Nestor, Maria Comșa, Constantin Daicoviciu, Dan Gh. Teodor, Radu
Vulpe. De la Moscova: Boris Rîbakov, Artemi Arțihovksi și însuși Leonid
Brejnev. Cartea este o variantă extinsă, tradusă din franceză în engleză, a
tezei de doctorat susținute în 2015 de autor la Universitatea Laval sub coordonarea profesorilor Laurier Turgeon și Allison Bain. Iurie Stamati s-a născut în URSS, a studiat istorie
la Chișinău și Cluj, apoi studii aprofundate la École doctorale en sciences sociales
(2004) din cadrul Universității din București. A emigrat peste Atlantic,
împreună cu familia. Astăzi predă cursuri de istoria Rusiei și a URSS la Université Laurentienne, Sudbury,
Canada. În cercetarea doctorală, Iurie Stamati și-a propus să explice miza
„dosarului slav” din arheologia din RSS Moldovenească. Același material
arheologic, aceleași vestigii erau interpretate diferit.
Slavii
la Chișinău:
La întrebarea care este locul slavilor în
istoria RSSM, rolul slavilor în geneza moldovenilor și culturii lor - subiect
central pentru istoricii de la Chișinău - s-au formulat două răspunsuri. Primul
discurs, dominant, afirmă că din secolul al IV-lea până în secolul al XIV-lea,
teritoriul a fost locuit de slavi, care au venit în câteva valuri și sub
diverse nume. Populația neo-latină a venit mai târziu, din Transilvania, și a
pătruns pe teritoriul RSSM în secolele al XIII-lea și al XIV-lea. Grupul etnic
moldovenesc este rezultatul coabitării celor două grupuri. Acest discurs a fost
șlefuit de arheologul Gheorghii Fedorov. Al doilea discurs apare la sfârșitul
anilor 1950, principalul reprezentant este Ion Hîncu, care, fără să nege rolul
slavilor, privilegiază aportul vlahilor la formarea poporului moldovenesc.
Autorul acestui discurs subliniază că neo-latinii sunt autohtoni, nu au venit
din alte părți. Această teorie devine pentru scurt timp dominantă, în a doua
parte a anilor 1970, odată cu ocuparea postului de șef al Secției Arheologie a
Academiei de Științe de la Chișinău de către Hîncu. Această dispută apare pe
fondul afirmării ideii existenței unui grup etnic moldovenesc, diferit de cel
românesc prin istorie, cultură și limbă și legat strâns de lumea slavilor de
Est. Conceptul de limbă moldovenească, apărut în anii 1920, a fost acceptat
fără rezerve la nivel oficial. S-a încercat construirea unei limbi diferite de
cea română, prin alfabet chirilic, promovarea unor cuvinte slave, regionalisme
și arhaisme sau chiar prin introducerea directă a unor cuvinte rusești sau
ucrainene. Odată cu reformele lui Mihail
Gorbaciov, s-a revenit la alfabetul latin și s-a adoptat norma limbii
române standardizate (1989). După război, arheologia și-a asumat sarcina de a
oferi noi argumente teoriei moldovenismului. Cine se așteaptă să găsească aici
un plan dibaci construit la CC al PCUS sau în sediul central al KGB din Piața
Lubianka o să fie dezamăgit. Este mai mult o competiție între arheologii de la
Chișinău și Moscova pentru resurse și poziții decât un scenariu croit la
Kremlin. Capitolul I („The Birth of a Paradigm: Moldovan Archaeology and the
Slavic Problem”) prezintă începuturile arheologiei moldovenești de la Dimitrie
Cantemir la Pan Halippa, trecând prin celebra Societate de Istorie și
Antichități de la Odessa. Cel mai important centru de cercetare din perioada
postbelică era Secția de Arheologie a Academiei de Științe a RSSM. În 1964,
aceasta număra 9 angajați. După destrămarea Uniunii Sovietice s-a transformat
într-un Institut de Arheologie și Istorie Veche, cu 30 de oameni. Până la
sfârșitul anilor 1960, arheologia moldovenească era controlată de Institutul de
Arheologie de la Moscova. De fapt, începuturile arheologiei în RSSM se leagă de
numele lui Gh. Fedorov, reprezentantul institutului moscovit la Chișinău.
Ultimul cuvânt în alegerea șefului Secției arheologice de la Chișinău l-a avut
mereu directorul Institutului de Arheologie din capitala URSS. După 1970,
arheologii de la Chișinău s-au bucurat de o mai mare autonomie în raport cu
Moscova. Cu toate acestea, rapoartele de săpături, studiile și cercetările erau
scrise și publicate în limba rusă, ceea ce deosebea arheologii moldoveni de
colegii lor ucraineni, baltici sau caucazieni. Potrivit autorului, asta se
explică prin faptul că școala de arheologie de la Chișinău era în limba rusă,
pentru că nu exista o tradiție locală. Un alt detaliu important subliniat de
autor merită reținut: arheologia sovietică moldovenească nu a fost niciodată marxistă.
Arheologii de la Chișinău nu au dezvoltat și nici nu au utilizat vreo
metodologie marxistă.
Un rol important în apariția arheologiei
moldovenești l-a jucat Gh. Fedorov,
figură controversată, care până astăzi stârnește pasiuni (cap. 2, „Georgii Fedorov
and the Building of Slavic Archaeology in the MSSR”). Adversarii l-au acuzat că
ar fi fost un șarlatan care a falsificat urmele arheologice, că a fost un agent
al panslavismului, al KGB-ului, reprezentant oficial la Chișinău al stăpânilor
de la Moscova. Fedorov a făcut studii (chiar în anii Marii Terori) la
Universitatea din Moscova, unde a fost format de cunoscuții arheologi
Arțihovksi și Rîbakov. Antistalinist declarat ce a frecventat cercurile
disidenților sovietici, Fedorov aducea pe șantierele pe care le conducea în
RSSM oameni trecuți prin Gulag, aflați pe lista neagră a regimului, care găseau
foarte greu de lucru. În vremea lui Nikita
Hrușciov, Fedorov a semnat mai multe petiții de protest în sprijinul unor
intelectuali persecutați. A fost urmărit de KGB; el și discipolii săi moldoveni
au fost de mai multe ori anchetați de poliția politică; în cele din urmă, în
1975, KGB a pus capăt cercetărilor lui arheologice din RSSM. Până la
destrămarea URSS n-a mai reușit să publice nimic din cercetările sale. În 1990
s-a mutat la Londra, unde a murit în 1993. Cel descris în amintirile unor
contemporani drept „unealtă a KGB”, „agent al Moscovei”, conformist și acuzat
că ar fi falsificat grav istoria moldovenilor a avut mai multe dosare de
urmărire, primul fiind deschis în 1947, când, pe fondul campaniei antisemite, a
fost arestat un prieten de-al său, poet evreu condamnat ca „element social
periculos”. KGB l-a supravegheat îndeaproape și anchetat de mai multe ori pe
fiul arheologului, pictorul Mihail Fedorov-Roșal. Poziția sa de autoritate se
explică prin faptul că a lucrat împreună cu Rîbakov, șeful arheologiei
sovietice, vreme de decenii (a condus Institutul de Arheologie din Moscova
între 1956 și 1987). Vanitos, cu uriașe pretenții intelectuale, autorul unor
lucrări tipărite în sute de mii de exemplare, talentat, dar total diletant, mai
mult folclorist și etnograf decât arheolog, Rîbakov a încetat să mai fie luat
în serios ca savant încă din timpul vieții. Analiza probelor strânse l-a
determinat pe Stamati să ajungă la concluzia că Fedorov n-a fost un proiect al
Kremlinului sau al KGB. Cele mai veridice surse indică faptul că a convins
conducerea institutului de la Moscova să-l trimită la Chișinău ca să caute
urmele vechilor triburi slave. În climatul slavofil din URSS, proiectul a fost
îmbrățișat cu entuziasm. În plus, a vrut susținerea autorităților din RSSM.
Celălalt personaj important al poveștii spuse
de Stamati este Ion Hîncu, singurul
arheolog basarabean care a îndrăznit să susțină o teorie în care moldovenii
erau elementul autohton, găsit de slavi la sosirea pe teritoriul RSSM (cap. 3,
„The Indigenous Character of the Moldovans, a Singural View”). Concepția lui
Hîncu este explicată de autor prin contaminarea acestuia cu ideile arheologilor
de la București. Pretext pentru un excelent capitol privind relațiile dintre
arheologia sovietică și cea românească. Chiar dacă nu sunt lucruri fundamental
noi, introducerea Chișinăului în ecuația București-Moscova oferă o perspectivă
nouă. Contactele dintre arheologii români și cei sovietici au început abia la
mijlocul anilor 1950. Între 1956 și 1958, intensitatea schimbului de
cercetători între București și Chișinău, expoziții de pictură și sculptură,
prezentări de filme românești în RSSM, este fără precedent. La Chișinău se
organizează cu mare pompă Zilele Culturii Române și mai multe delegații din
RSSM vizitează România. Arheologii și istoricii au beneficiat și ei de
deschiderea politică fără precedent.
La
București și la Iași, slavii au ghinion. Ceva mai mult noroc au la Cluj:
În viziunea oficială a istoriografiei române,
slavii joacă un rol important. Triburile slave au ajuns pe teritoriul actual al
României în sec. al IV-lea și au avut o contribuție politică, economică,
socială și culturală decisivă. Principalul oficial al istoriografiei române, Mihail Roller, considera că teritoriul
dintre Carpații Orientali și Nistru făcuse parte din statul kievean. Arheologii
nu au dezamăgit puterea comunistă. Din 1949, aria „siturilor slave” creștea
într-un ritm accelerat. De astfel de argumente avea Roller nevoie. Dacă la
Cluj, Constantin Daicoviciu era
campion la descoperit slavi, pe care atunci când au venit ungurii în
Transilvania i-au găsit amestecați cu populație locală, vlahă, la București,
arheologi din generația mai veche, Ion
Nestor și Vladimir Dumitrescu, au opus rezistență. Nici la
Iași, slavilor nu le-a fost mai bine, rapoartele arheologilor moldoveni
înregistrând situri ale populației localnice și abia în câteva găsindu-se urme
slave. În vreme ce câteva sute de metri mai încolo peste Prut, siturile
arheologiilor sovietice erau exclusiv slave. Abia cu Maria Comșa, specialista incontestabilă în slavi a arheologiei
românești, cercetătorii sovietici au găsit un interlocutor la București. Numai
că poziția ei de putere și prestigiul său nu erau pe măsura celor ale prof.
Nestor, cu care s-a aflat în conflict. Dacă influența Mariei Comșa asupra
arheologiei românești este discutabilă, în schimb, influența studiilor ei
asupra arheologiei sovietice se poate observa până astăzi. De pildă, faptul că
istoricii ruși acceptă existența unei componente neo-latine în cultura Dridu,
pe care Comșa a numit-o Cultura Balcano-Danubiană, denumire preluată și de
arheologii sovietici. Dacă paginile redactate de Maria Comșa în tratatul
Academiei RPR de Istoria României surprind rolul slavilor în
accelerarea relațiilor feudale (deci rol pozitiv), câțiva ani mai târziu, în
sinteza de Istoria românilor, coordonată de Andrei Oțetea, slavii sunt un factor de
destabilizare. Programul PCR (1975) i-a scos cu totul pe slavi din
etnogeneza românilor, care rămâne rezultatul fuziunii dintre daci și români.
Ion Hîncu s-a inspirat din arheologii români,
cel mai probabil din Maria Comșa. Au fost tentative de a-l zugrăvi pe Hîncu
drept naționalist român, chiar șovin. Nimic mai puțin adevărat. În memoriile
sale, Scara vieții (2016), nu este nimic antirusesc. Soția sa era
rusoaică, venită de la Moscova. Reducerea importanței slavilor și accentul pe
populația autohtonă, care vorbea o limbă neo-latină, au fost o teorie tolerată
printre arheologii moldoveni. Schimbările din Academia de Științe de la
Chișinău au făcut ca această teorie tolerată inițial, care reducea rolul
slavilor și-l creștea pe cel al populației locale, să devină oficială. Este
drept, pentru scurt timp. Asta se întâmplă în contextul reluării procesului
de korenizațiia (indigenizare),
adică de scoatere în față a reprezentanților „naționalității titulare”, în
cazul RSSM, a moldovenilor. Procesul s-a desfășurat în anii 1930. Acest puseu
târziu de la Chișinău s-ar putea explica prin promovarea în funcții
administrative a unor transnistreni care aveau în memorie acea perioadă și
încercau s-o repete, de astă dată la Chișinău. Iurie Stamati identifică
personajele-cheie: Boris Vizer și Artiom Lazarev. Cel mai important este
cel din urmă. Lazarev a avut o
carieră spectaculoasă, care s-a întrerupt brusc în 1963, pe motiv de
naționalism moldovenesc. Câțiva ani mai târziu, în 1966, după vizita la București,
în drum spre Moscova, Leonid Brejnev
a trecut prin Chișinău. Acolo ar fi cerut să se vadă cu Lazarev, alături de
care lucrase la începutul anilor 1950, când Brejnev fusese numit prim-secretar
la Chișinău. În discuțiile dintre cei doi a apărut probabil ideea cărții
„Problema basarabeană”, publicată în 1974. Lazarev oferea un răspuns cu aspect
academic „pretențiilor” românești asupra Basarabiei, în condițiile în care Ceaușescu ridicase chestiunea în fața
lui Brejnev. Lazarev era naționalist moldovean, dedicat construirii unei
„adevărate republici moldovenești”. El a scris o istorie care să pună accentul
pe „vechimea” moldovenilor pe teritoriul RSSM. Numit în 1968 rector al
Universității din Chișinău, din 1970 membru corespondent și din 1976 membru plin
al academiei, al cărei vicepreședinte a fost, Lazarev i-a cerut lui Vizer să
inițieze korenizațiia, adică promovarea moldovenilor, deci moldovenizarea
Institutului de istorie al Academiei. În procesul de promovare a „cadrelor
naționale”, Lazarev a sprijinit candidatura lui Hîncu la șefia Secției de
Arheologie de la Chișinău. Esența politicii de moldovenizare este explicată de
Lazarev într-o discuție cu Nicolae Chetraru, din care Stamati publică un
fragment (pp. 222-223). Importantă de reținut este concluzia autorului: „The
campaign for an indigenous history of the Moldovans was a private initiative of
Lazarev”. Academicianul Rîbakov, care avea ultimul cuvânt în numirea șefului
arheologilor din RSSM, nu aprobase viziunea lui Hîncu asupra etnogenezei. Dorința
lui Hîncu de a arăta că moldovenii sunt autohtoni (iar rușii venetici, se
subînțelegea!) nu era importantă pentru nomenclatura de partid, ci era o
inițiativă a lui Lazarev și Vizer. A reușit pe moment doar pentru că Lazarev
avea sprijinul personal al lui Brejnev. Atât Vizer, în fruntea Institutului de
Istorie, cât și Hîncu, în cea a Secției de Arheologie, au sfârșit prin a
provoca nemulțumirea subordonaților, care s-au plâns la Moscova. În cazul lui
Hîncu, scrisorile și memoriile au mers la Rîbakov și în ele se încerca
demascarea unui „grup naționalist”. Câtă vreme Lazarev le asigura protecție,
politica de moldovenizare continua. La rândul lui, Lazarev era susținut de
președintele Academiei, Iakim Grosu.
Acesta însă moare în 1976; candidatura lui Lazarev a fost respinsă, este
preferat un biolog. Relația personală a lui Lazarev cu Brejnev nu l-a mai
ajutat. Probabil că Lazarev era perceput la Moscova ca un naționalist
periculos. Supărat că n-a fost ales președinte, Lazarev și-a dat demisia din
funcția de vicepreședinte. Lipsiți de protecția acestuia, Vizer și Hîncu au
fost schimbați din funcție. Hîncu, care stârnise mari dușmănii în Secția de
Arheologie, a fost transferat la Sectorul Monumente Istorice, ce ținea de
Secția de Etnografie și Artă a Academiei. Va rămâne foarte activ în următoarele
decenii și va face mult pentru prezervarea moștenirii arheologice și protejarea
patrimoniului arhitectural. Mutarea lui la altă secție a evitat un scandal,
într-un moment tensionat. Noua conducere a academiei nu avea nevoie de scandal.
KGB-ul local a închis repede ancheta, nu avea nevoie de un martir. Abia în
vremea reformelor lui Gorbaciov, Ion Hîncu s-a putut întoarce la arheologie.
Am relatat aici povestea principalelor personaje ale acestei teze de doctorat, veritabil roman de aventuri. Foarte minuțios și scrupulos documentată, cercetarea se bazează pe mult material inedit, din Arhiva Academiei de la Chișinău, dar și pe interviuri de istorie orală. Este un travaliu enorm, pe durata multor ani. Cartea de față este o remarcabilă contribuție la istoria intelectuală nu doar a RSSM, ci și a României Populare. Cei care se vor ocupa de istoria arheologiei și de istoriografia românească în vremea comunismului vor trebui să poposească pe paginile acestei cărți pentru a înțelege resorturile conflictului dintre istoricii români și cei sovietici. Și rolul neașteptat de important pe care-l joacă aici Chișinăul. Un prim pas ar fi traducerea acestei cărți și publicarea ei în România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu