ORAȘE DISPĂRUTE - MOHENJO-DARO - INDIA!
La
trecerea pragului din preistorie în epoca istorică, consemnată prin
izvoare materiale sau scrise, umanitatea şi-a conturat trei mari areale geografice
de salt. Acele areale au fost martorele apariţiei şi a dezvoltării unor
civilizaţii de avangardă, care au depăşit cu mult nivelurile atinse de om pe
restul întinderilor continentale. Popoarele ce au apărut sau au migrat în
principalele areale de salt al civilizaţiei, au purtat, la rândul lor, o
multitudine de aptitudini specifice, ce au conturat civilizaţii deosebite.
Totuşi, împletirea, convieţuirea sau suprapunerea componentelor a dat naştere
unei civilizaţii generale, de sinteză, pentru fiecare mare areal. Cele trei
mari zone ale civilizaţiei umane de la începuturile istoriei au fost: cel
mediteranean şi al Asiei Anterioare, cel indian şi cel est - asiatic (chinez).
Imensul bloc continental format din Europa, Asia şi Africa a constituit
leagănul genezei biologice umane dar şi tărâmul primelor salturi de la
primitivism la umanitate.
Cel mai studiat şi mai apreciat centru
de civilizaţie a fost cel mediteranean, cel care a părut posterităţii ca
esenţial şi primordial. Prin supraaprecierea lui a luat naştere tendinţa de
centrare a istoriei omenirii în Europa şi pe ţărmurile scăldate de Marea
Mediterană. Celelalte centre de civilizaţie depărtate de istoricii europeni, au
intrat în penumbră, rămânând mult timp necunoscute la adevărata lor valoare.
Studiile arheologice şi arhivistice asupra centrelor robuste de civilizaţie
indiană şi chineză sunt de dată recentă sau foarte recentă. Concluziile au
stupefiat uneori lumea ştiinţifică europeană zguduind din temelii unele
concepţii şi convingeri ce păreau imuabile. S-a văzut, cu fiecare etapă, că nu
numai rasele europene sau mediteraneene au purtat scânteia autodepăşirii şi a
înălţării pe scara ascendentă a civilizaţiei. Dimpotrivă, s-a constatat că în
multe etape şi în multe domenii zonele asiatice, indiană sau chineză, au
devansat lumea mediteraneană şi că au influenţat-o chiar pe căile necunoscute
ale unei antichităţi îndepărtate. În decada a treia a secolului al XX-lea
rezultatele săpăturile arheologice de pe malurile Indusului au emoţionat lumea
ştiinţifică. Atunci s-au scos la iveală vestigiile impresionante ale unei
civilizaţii indiene antice. O salbă de aşezări urbane de pe malurile Indusului
dovedeau existenţa unei civilizaţii foarte înaintate ce se conturase cu cinci
mii de ani înainte, înflorise aproape un mileniu şi se stinsese după anul 2000
î.H.. O populaţie misterioasă, cu origini necunoscute a lăsat posterităţii
mărturii aproape incredibile despre gradul înalt al organizării vieţii ei,
al deprinderilor, al posibilităţilor materiale şi de îndemânare aplicativă.
Hipnotizaţi de prioritatea şi centrismul
istoric al arealului de evoluţie mediteranean şi european, istoricii nu au
putut imagina existenţa unor civilizaţii sau populaţii egale pe scara
dezvoltării, cu o piele nu totdeauna foarte albă şi pe tărâmuri îndepărtate.
Multe secole, infatuarea europeană, mai ales occidentală, nu a putut accepta că
şi alte populaţii de pe alte continente, au avut contribuţii remarcabile şi
uneori superioare în creaţia materială şi spirituală în raport cu lumea omului
mediteranean. Principiile de viaţă şi de dezvoltare europeană au fost
considerate şi sunt încă considerate drept etalon, drept cele care trebuiesc
impuse în cântărirea tuturor fenomenelor şi a evoluţiilor umane, de pe întreg
globul. De pe această platformă ideatică, europenii au ignorat civilizaţiile
superioare ale populaţiilor de pe alte continente, le-au distrus fizic şi
spiritual, le-au şters mărturiile arheologice sau consemnările scrise şi orale.
Au trecut pe lângă ele cu ignoranţă şi dispreţ, apreciindu-le în cel mai bun
caz ca pe nişte curiozităţi exotice. În foarte multe cazuri au devastat
monumentele inestimabile, prelevând din ele părţile cele mai valoroase şi
înghesuindu-le în muzee despersonalizate. Imense cantităţi de mărturii
materiale arheologice sau scrise s-au pierdut pe timpul transporturilor, zăcând
acum pe fundul mărilor sau al fluviilor. Altele au fost distruse de războaie,
de greşeli în manipulare, de încercări nedibace de recondiţionare, prin furturi
sau vandalism. În ultimul secol şi jumătate o pleiadă de oameni de ştiinţă
remarcabili şi chiar de arheologi amatori oneşti au făcut dezvăluiri neplăcute
egocentrismului european, contribuind cu onestitate la dezvoltarea cadrelor
indigene de arheologi şi de specialişti din marile areale de civilizaţie. Furtul
de obiecte de artă cu caracter istoric a fost interzis de ţările deţinătoare
ale vestigiilor sau beneficiare ale cercetărilor arheologice. Contribuţia
oamenilor de ştiinţă locali la dezvăluirea vestigiilor şi a evoluţiilor
istorice a crescut. Cu încetul, istoria omenirii a îmbrăcat o haină mult mai
adevărată, neconformă cu vederile rasiste ale cercurilor din fostele ţări
coloniale sau superdezvoltate. Chiar la mijlocul secolului XX, în
condiţiile unei arheologii ştiinţifice, bazate pe aportul multor altor ştiinţe,
s-au elaborat teorii istorice care tindeau să demonstreze că deţin adevărul
absolut asupra evoluţiei civilizaţiei umane în general, sau asupra unor zone
restrânse în particular. Una din aceste teorii formulată categoric şi
absolutist s-a dovedit cea intitulată şi mediatizată sub deviza „Istoria începe
la Sumer”. Mulţi istorici şi multe lucrări au preluat teoria lansată de
sumerologi, în frunte cu remarcabilul S.N.
Kramer, deşi toate descoperirile spectaculoase din fostul Sumer nu puteau
fi datate anterior unora mult mai remarcabile din Egipt, sau erau egale ca
vechime cu altele din areale arheologice mai puţin mediatizate. De altfel,
analiza amănunţită a mărturiilor scoase la lumină din vieţuirea Sumerului,
dezvăluie o artă minoră şi perisabilă, o cultură a lutului nears şi ars, cu
orizonturi limitate în raport cele ale popoarelor ce lucrau în piatră sau marmură. Am
amintit, în acest context, de civilizaţia aproape legendară a Sumerului
deoarece se pare că a avut legături neaşteptat de strânse cu civilizaţia cea
mai veche de pe pământul indian, cu oraşele dispărute de pa valea Indusului,
despre care se va aminti, în cele ce urmează. Văile rodnice ale
apelor au fost de la începuturi zone populate dens. Acolo se întruneau cele mai
prielnice condiţii pentru practicarea agriculturii, pentru creşterea vitelor,
pentru pescuit şi vânătoare. Văile râurilor au asigurat o mai abundentă şi mai
lesnicioasă procurare a hranei, eliberând individul şi societatea de problema
cea mai acută a subzistenţei. Uşurarea procurării hranei a eliberat energiile
şi disponibilităţile umane spre alte îndeletniciri concrete şi creative.
Asigurarea hranei a atras creşterea populaţiei în acele zonă şi ca efect
apariţia treptată a aşezărilor cu caracter sătesc şi apoi a celor cu caracter
urban. Între zidurile oraşelor s-au dezvoltat comerţul, meşteşugurile, arta şi
ştiinţa.Văile apelor din zonele calde ale pământului au devenit leagănul unor
culturi înfloritoare, de avangardă. Aşa s-a întâmplat pe văile fluviilor Nil,
Tigru, Eufrat, Indus, Gange, Yangtze şi pe multe alte cursuri de ape mai mici. Destul
de târziu, pe scara evoluţiei arheologiei, India
antică a intrat în sfera preocupărilor. Destul de târziu s-a
descoperit că pe valea Indusului au existat aşezările unei civilizaţii
superioare şi străvechi. Această împărăţie civilizată fusese complect dată
uitării până acum mai bine de un veac şi
jumătate, adică până în anul 1856 când colonialiştii englezi au dezvăluit-o cu
totul întâmplător şi fără a o aprecia. Ocupanţii englezi ai subcontinentului
indian au început în acel an construirea liniei ferate est - indiene. Linia
parcurge 1.500 de kilometri de la Karaci (actualul Pakistan) pe lângă Indus,
pătrunde în provincia Punjab şi atinge Lahore. La construirea talazului necesar
terasamentului, s-a resimţit lipsa pietrei pentru consolidare şi a pietrişului.
Lucrătorii indieni au desconspirat inginerilor englezi existenţa unei coline cu
ruine, sub care zăcea un imens depozit de cărămizi. Constructorii au fost
astfel scutiţi de grija de a-şi mai procura piatra necesară lucrărilor de
consolidare. Dealurile înconjurătoare şantierului au fost exploatate ca nişte
adevărate cariere. Principala victimă a constituit-o aşezarea antică de lângă
localitatea Harappa, situată pe
cursul mijlociu al fluviului. De acolo s-au extras sute de mii de cărămizi fără
a se manifesta nicio preocupare pentru originea sau vechimea lor, pentru
întocmirea unor schiţe de amplasare a ruinelor, sau pentru colectarea unor
resturi sau mărturii de altă natură (unelte, figurine, vase, arme, bijuterii
etc.). Totul s-a lăsat la voia întâmplării şi a iniţiativei salahorilor. Lumea
ştiinţifică avea să-şi manifeste interesul, faţă de acele ruine, mult mai
târziu, în deceniile al treilea şi al patrulea al secolului XX. Descoperirile
arheologice au fost considerate curând drept cele mai de seamă ale secolului al
XX-lea. S-au scos la lumina zilei câteva aşezări de tip urban, locuite de un
popor stabilit pe valea Indusului încă de la începuturile mileniului al III-lea
î.H.. Oraşele protejau aceeaşi cultură, o civilizaţie înfloritoare şi întinsă
peste 800.000 de hectare. Datorită trăsăturilor comune, cultura nou descoperită
a fost denumită „cultura Harappa”,
amintind de localitatea contemporană unde constructorii feroviari distruseseră
cu răceală prima localitate descoperită în adâncurile pământului. La Harappa
pagubele produse prin scoaterea cărămizilor erau atât de mari încât nici
fundaţiile caselor nu s-au mai distins. S-a pornit atunci la cercetarea
celorlalte coline cu ruine, înşiruite pe valea Indusului, între Hyderabad şi Yacobabad,
mergându-se pe urmele unor aşezări preistorice.
Savantul indian R.D. Banerjia a descoperit în 1922, pe malul apusean al Indusului,
vestigiile unei mânăstiri budiste - „stupa” - veche de peste două mii de ani.
Acele ruine au fost dezvelite, dar sub fundaţiile lor s-a constatat prezenţa
unor zidării mult mai vechi. Acelea erau ruinele anticului oraş Mohenjo-Daro - ,„Lăcaşul morţilor”
(Provincia Sindh). O mare parte din oraşul dispărut s-a scos la lumina
zilei. Străzile lui pustii şi labirintul numeroaselor fundaţii de clădiri
amintesc de imaginea unui oraş distrus de un cataclism apocaliptic. Se remarcă
în mod evident că oraşul de la Mohenjo-Daro, datând de la începutul mileniului
al III-lea î.H. (aproximativ din jurul anului 2700 î.H.) s-a ridicat după un
plan precis. Faptul dovedeşte vechimea mult mai adâncă în timp a
civilizaţiei pe care o reprezenta, dominată de o experienţă urbanistică bine
conturată, cu elemente înaintate şi sedimentate prin practică. Este cel mai
vechi oraş apărut sub ochii oamenilor din secolul al XX-lea, care dezvăluie
printre altele existenţa unei administraţii urbane, cea mai veche cunoscută
până acum. Acea administraţie a fost capabilă să dirijeze înălţarea şi
organizarea oraşului după principii bine respectate. În Mohenjo-Daro ca şi în celelalte oraşe ale
culturii Harappa, arta construcţiilor atinsese un nivel ridicat, fiind
înconjurat de ziduri groase din cărămidă şi întinzându-se pe sute de hectare
(încă departe de a fi decopertate în întregime). Străzile, triste astăzi, sunt
bine aliniate, întretăindu-se în unghiuri drepte (asemănător sistemului
urbanistic hipodamic imaginat după două milenii şi jumătate de Hippodamos din Milet şi aplicat de
civilizaţie elenistică). Toate arterele principale, dintre care una lungă de
800 de metri sunt orientate est-vest sau nord-sud, pentru ca
vântul predominant de pa valea Indusului să poată pătrundă nestăvilit.
Curentul de aer provocat de curgerea fluviului aducea răcoarea atât de necesară
locuitorilor, în anotimpurile cu soare dogoritor. Străzile din Mohenjo-Daro
erau destul de largi în comparaţie cu cele din alte aşezări ale antichităţii
sau ale epocii medievale. Cele principale permiteau o circulaţie intensă şi
lesnicioasă pentru carele trase de animale în ambele sensuri. Alinierea caselor
pe aceste artere era perfectă.Foarte multe case, deşi executate numai din
cărămidă, prezintă temelii neobişnuit de puternice. Faptul demonstrează că
aveau mai multe etaje, probabil două sau trei. Acoperişurile caselor erau plate
şi înconjurate cu un fel de balustradă din zidărie. Pe acele acoperişuri terasă
locatarii puteau savura răcoarea serilor şi poate chiar dormeau în nopţile
liniştite de vară, aşa cum se mai obişnuieşte şi astăzi în Orient. Zidurile
exterioare ale caselor erau oarbe, sistem devenit clasic în lumea urbană
orientală. În acest fel încăperile casei erau ferite de razele soarelui, de
privirile curioase sau de atacatori nedoriţi. Cea mai mare parte din
locuinţele, pentru o singură familie, din Mohenjo-Daro se dovedesc destul de
încăpătoare chiar în raport cu pretenţiile moderate, lăsând să
se presupună nu numai o tradiţie dar şi o bogăţie relativă a locuitorilor.
Ulterior, o parte a caselor au fost amenajate pentru uzul mai multor familii,
prin ridicarea unor ziduri despărţitoare. Pe aceeaşi suprafaţă s-au amenajat
mai multe locuinţe în condiţiile suprapopulării oraşului încorsetat de ziduri. Unele
locuinţe aveau suprafeţe foarte mari ce atingeau sute de metri pătraţi. Ele
reprezentau nivelul de trai al clasei conducătoare şi avute. Toate casele,
indiferent de mărime sau de poziţionare faţă de zona centrală a aşezării, erau
lipsite de podoabe arhitectonice şi chiar de ornamentări din cărămidă.
Interioarele se bucurau de o atenţie specială a proprietarilor. Erau relativ
confortabile, cu camere pentru băi, cu fântâni individuale şi cu instalaţii de
canalizare. Camera de baie se regăseşte aproape în fiecare locuinţă. Podeaua ei
era placată cu cărămizi alăturate strâns. Rigole de cărămidă şi ţevi de argilă
colectau apele reziduale, care apoi se scurgeau în canale colectoare, tot
îngrijit zidite din cărămidă. Acestea erau atât de încăpătoare
şi prevăzute cu atât de multe orificii de acces, încât puteau absorbi apa
celor mai puternice averse. Chiar furtuna cea mai puternică nu putea provoca
inundarea străzilor sau caselor. O parte din sistemul de canalizare a dăinuit,
bine conservat, timp de cinci mii de ani. Canalele mari şi mici puteau fi uşor
curăţite deoarece erau prevăzute cu capace detaşabile de cărămidă sau
piatră. Se poate aprecia că la Mohenjo-Daro s-a descoperit un sistem de
canalizare unitar pentru întreaga aşezare, cel mai perfecţionat dintre
sistemele de canalizare, cunoscut pentru acea vreme, din tot Orientul antic. El
cuprindea canale principale, bazine de decantare şi scurgeri adiacente pentru
apa de ploaie. Cu prilejul săpăturilor s-au găsit numeroase fântâni construite
cu iscusinţă şi căptuşite cu cărămidă. Fântânile publice sau individuale,
numărul şi amenajarea lor, denotă că alimentarea cu apă era bine organizată.
La Mohenjo-Daro
s-a descoperit un bazin public pentru băi rituale, bine păstrat. Construcţia
lui desăvârşită permite să se presupună că acei ce l-au construit aveau o
mare experienţă în executarea unor asemenea construcţii. Bazinul avea
dimensiunile de 7 x 12 metri şi era prevăzut cu trepte de acces
spre adâncimea sa şi cu o bordură lată pe margine. Alături de bazin
există opt camere de baie legate prin câte o scară de etajul superior, astăzi
dispărut. În acel bazin şi în băile adiacente locuitorii se îmbăiau şi se
purificau de păcate înainte de a pătrunde în templu şi de a se înfăţişa zeului.
Astăzi obiceiul este păstrat în unele zone ale Indiei, fiind impus
de preoţi.
Întreaga
organizare a oraşului Mohenjo-Daro subliniază în mod evident stadiul
incomparabil de civilizaţie la care a ajuns acea cultură de pe valea Indusului
între sfârşitul mileniului al IV-lea şi începutul mileniului al III-lea î.H.. Cultura
străvechiului oraş era o cultură mixtă, o îmbinare a ruralului cu urbanul.
Trăsăturile urbane ale civilizaţiei Harappa sunt însă predominante. Acest
lucru demonstrează paleta şi nivelul meşteşugurilor practicate dar mai ales
nivelul relativ înalt al artelor plastice, toate demonstrate de obiectele
găsite prin săpături. Pe lângă obiectele de bronz de cea mai largă
folosinţă, pe lângă bijuterii, olărie, ţesături unice de bumbac, statuete de
lut, obiecte de piatră şi arme, locuitorii din Mohenjo-Daro au lăsat numeroase
sigilii amulete şi sigilii cilindrice, făcute din steatită sau din alte
materiale. Acestea redau în relief imaginea artistic lucrată a unor animale ca:
tauri, bivoli, tigri, elefanţi şi crocodili, vădind un rafinament ce nu poate
fi decât rezultatul unei arte foarte evoluate. Multe din aceste obiecte mici, de
tip amuletă sau sigiliu poartă unele inscripţii într-o scriere criptică ce
aminteşte de hieroglife. Scrierea n-a putut fi încă descifrată în întregime. Obiectele
amuletă şi sigiliu sunt asemănătoare cu cele din civilizaţia sumeriană
contemporană şi nu este exclusă o legătură strânsă între cele două lumi, de pe
Indus şi din sudul Mesopotamiei. Acest fapt ar explica şi marea asemănare
dintre vechea scriere sumeriană şi cea hindustană. S-au constatat de asemenea
mari asemănări antropomorfe între rămăşiţele de oseminte provenite de la cele
două populaţii îndepărtate. Există o asemănare atât de mare între craniile
descoperite încât unii savanţi au împins ipotezele lor până la a presupune
că ambele popoare se trag din strămoşi comuni şi că sumerienii ar fi trăit
cândva pe valea Indusului, de unde au emigrat mai târziu în Mesopotamia. Aceste
teorii fac să cadă părerea clamată de S.N. Kramer că „Istoria începe la Sumer”.
Arta civilizaţiei Harappa, marcată cel
mai puternic prin vestigiile de la Mohenjo-Daro, este o artă miniaturală, chiar
o artă a jucăriilor, foarte asemănătoare creatorilor în lut din Sumer. Toate
obiectele mărunte, dar întregi, creează impresia dezvoltării unei industrii a
jucăriilor, ceea ce nu este de acceptat. Miniaturizarea este o caracteristică a
civilizaţiei de pe Indus şi nu numai a ei. Printre „jucăriile” descoperite se
află numeroase care pe două roţi. Reprezentarea lor atestă nivelul ridicat al
civilizaţiei care ştia de folosirea roţii şi probabil încântarea ei faţă de
tracţiunea pe roţi. Epoca de înflorire a aşezării de la Mohenjo-Daro se
plasează între anii 2700 şi 1700 î.H.. Se presupune că invazia unor popoare
cu un stadiu de evoluţie inferior a pus capăt civilizaţiei Harappa. Cu toate că
săpăturile au dezvelit nişte schelete fără cap, totuşi oraşele acelei
civilizaţii nu au fost distruse de invazii. Ele au fost pur şi simplu păstrate,
iar paragina le-a cuprins treptat. Motivul părăsirii unui oraş organizat şi înfloritor
ca cel de la Mohenjo-Daro pot fi multiple: vecini periculoşi şi spoliatori,
schimbarea climei, epidemii devastatoare etc.. Populaţia a migrat pur şi
simplu. Nu se ştie încotro a plecat aşa cum nu se cunoaşte de unde a venit şi
unde şi-a mai lăsat urmele. Unele indicii şi unele obiceiuri duc
la presupunerea disipării locuitorilor elevaţi ai văii Indusului, în
mijlocul populaţiilor subcontinentului indian. Sunt savanţi care susţin că
scrierea sanscrită ar proveni din pictogramele de la Mohenjo-Daro, dar numai
viitorul va putea confirma sau infirma supoziţia. Cert este că valea Indusului,
încă foarte puţin cercetată, mai ascunde încă surprize iar arheologia ne-a
avertizat de foarte multe ori să ne ferim de anticipaţii fanteziste.
Cu mai mult de cinci mii de ani în urmă a existat la Mohenjo-Daro o civilizaţie cu un standard surprinzător de ridicat. Ca orice civilizaţie înaltă, cea de pe Indusul mileniului al III-lea î.H. a fost rezultatul unui proces lung de dezvoltare, proces ce nu s-a desfăşurat numai pe acele locuri. Nu se cunosc etapele anterioare ale dezvoltării ei şi nici teritoriile unde au evoluat. Oraşul de la Mohenjo-Daro pare a fi fost clădit de la început sub forma în care l-a conservat linţoliul de praf terestru şi cosmic depus deasupra sa. Misterioasa lui populaţie avea deja o experienţă avansată când s-a aşezat pe malurile mănoase al fluviului. Mărturiile ei materiale au şocat şi au născut complicate întrebări. Oare dacă s-ar fi găsit mărturii şi asupra spiritualităţii ei, asupra cunoştinţelor medicale, astronomice, geografice etc., întrebările epocii noastre şi-ar fi găsit o parte din răspunsuri sau s-ar fi complicat şi mai mult ? Sub soarele arzător al zilelor indiene şi sub bolţile înstelate al nopţilor de la Mohenjo-Daro se transmite umanităţii un mesaj enigmatic, mesaj ce vizează rădăcinile civilizaţiei umane globale şi probează că ne aflăm încă departe de adevărul despre acele rădăcini.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu