A MURIT IISUS ÎNTR-O VINERI?
„Ziua sărbătorii Azimilor, în
care trebuiau jertfite Paștile, a venit” - Ioan 12:1
Punctul de vedere tradițional (și
majoritar) este că Iisus a murit într-o vineri (Vinerea Mare). Există însă
voci care susțin că El a murit joi sau chiar miercuri. Din perspectiva textului
biblic, se știe sigur că mormântul a fost gol „în prima zi a săptămânii”,
duminică dimineața (Luc. 24:1; Marc. 16:2, 3). Cât despre ziua din săptămână în care
a murit Iisus și timpul cât
a stat în mormânt, acestea sunt subiecte de dezbateri aprinse. Afirmațiile
biblice de la care se pleacă în discuții sunt de obicei acestea:
1. „ei îl vor omorî și... după
trei zile va învia” (Marc. 9:31);
2. „trebuie... să fie omorât
și a treia zi să învieze” (Luc. 9:22);
3. „va sta trei zile și trei
nopți în inima pământului” (Mat. 12:40);
4. „astăzi este a treia zi de
când s-au întâmplat acestea” (Luc. 24:21).
Pentru gândirea noastră aceste pasaje, par
ireconciliabile. Evreii însă socoteau ca zile și părțile unei zile (comp. 1
Reg. 22:1, 2; 2 Reg. 18:9, 10). De asemenea, în calendarul lor religios ziua
începea seara la apusul soarelui. Folosind aceste informații, concluzia care
se desprinde este că Iisus a murit cel mai probabil într-o joi!
Nu există
nici o cale de a împăca ele „trei zile și trei nopți” cu vinerea tradițională
și, după cât se pare, nici cu miercurea. Propoziția „după trei
zile va învia” implică și ea moartea lui Iisus într-o joi, socotind ca o zi și
ziua morții. Afirmația discipolilor pe drumul spre Emaus se referă în mod
specific la zilele „de la” răstignire. Astfel vineri ar fi „prima” zi,
sâmbătă a doua și duminică „a treia zi”. Expresia „a treia zi să
învieze” se referă în mod clar la aceleași zile. Astfel cele patru pasaje pot
fi înțelese armonios numai dacă Iisus a murit joi după-amiaza și a fost înviat
în primele ore ale duminicii.
Vineri: Cei ce susțin ziua de vineri
spun că există un mod valid în care se putea considera că Iisus a stat în
mormânt trei zile. În gândirea ebraică a vremii o parte a unei zile era
considerată o zi întreagă. De asemenea, ziua curentă este socotită ca „prima zi”
(comp. Luc. 13:32). Deoarece Iisus a stat în mormânt o parte din ziua de
vineri, toată sâmbăta, și o parte din duminică, s-ar putea considera că a fost
în mormânt „trei zile”. Un argument des invocat pentru ziua de vineri se
găsește în Marcu 15:42 care spune că Iisus a fost răstignit „în ziua dinaintea
sabatului”. Dacă acela a fost sabatul săptămânal, adică sâmbăta, atunci ziua
răstignirii a fost negreșit vineri. Un alt argument în favoarea zilei de vineri
spune că unele versete ca Matei 16:21 și Luca 9:22 arată că Iisus trebuia să
învieze în a treia zi, deci că nu ar fi fost necesar să stea
în mormânt trei zile și trei nopți complete. Însă nu toate versiunile biblice
redau versetele respective în acest mod, iar Marcu 8:31 spune că Iisus va fi
înviat „după” trei zile.
Joi: Argumentele pentru joi
pleacă de la cele pentru vineri și adaugă obiecția că sunt prea multe
evenimente între îngroparea lui Iisus și învierea Lui ca să se fi produs toate
de vineri seara până duminică dimineața, deci cu numai o zi plină intermediară
- sabatul săptămânal. O zi suplimentară ar rezolva problema. Ziua adăugată
este tot un sabat, acela special care urma paștelui (Ioan 19:31).
Miercuri: Argumentul principal pentru ziua de miercuri
afirmă că cele „trei zile și trei nopți” din Matei 12:40 se înțeleg literal ca
72 ore și că între sabatul „mare” din 15 Nisan și sabatul săptămânal a fost o
zi intermediară. După ce s-au odihnit în primul sabat femeile au cumpărat mirodenii
(Mar. 16:1), apoi „s-au întors și au pregătit mirodeniile” (în ziua
lucrătoare), după care din nou „s-au odihnit în sabat” (Luc.23:56). Se arată că
ele nu puteau cumpăra mirodeniile după sabat și să le
pregătească totuși înainte de sabat, decât numai dacă erau
două sabate și o zi lucrătoare între ele. Un contraargument ar fi că duminică
doi dintre discipoli povestesc pe drumul spre Emaus că „astăzi este a treia
zi de când s-au întâmplat acestea” (Luc. 24:21, 22). De
miercuri până duminică sunt însă patru zile!
O zi mare de sabat:
Un factor important care trebuie
luat în considerare este numărul de sabate care au fost în acea săptămână. Ziua
specială de sărbătoare care urma sacrificării mielului de Paști era întotdeauna
un sabat (Num. 28:16-18). Astfel dacă Paștile a căzut de exemplu joi, vineri a
fost un sabat, urmat apoi de sabatul obișnuit de sâmbătă. Ioan menționează în 19:31:
„Ca să nu
rămână trupurile pe cruce în timpul sabatului, căci era ziua Pregătirii și ziua
aceea de sabat era o zi mare, iudeii au rugat pe Pilat să le zdrobească
fluierele picioarelor și să fie ridicați”.
Toți sunt de acord că ziua „mare” de sabat a fost
sabatul special din 15 Nisan, prima zi de sărbătoare din săptămâna Azimilor.
Dacă Iisus a murit într-o vineri, atunci acesta s-a suprapus cu sabatul
obișnuit, iar dacă a murit într-o miercuri a existat și o zi intermediară
lucrătoare între cele două sabate. Dacă a murit joi cele două sabate au urmat
unul după altul.
Este interesant de observat cum numește Matei ziua
de 15 Nisan: „A doua zi care vine după ziua Pregătirii” (27:62). Dacă „a doua
zi” ar fi fost sabatul săptămânal și dacă „Pregătirea” ar fi fost pentru acest
sabat, atunci el ar fi fost numit explicit, ca în 28:1, la numai patru versete
în context. Sabatul era singura zi care avea un nume și era mai important decât
ziua pregătirii pentru el. Construcția indirectă „a doua zi care vine după ziua
Pregătirii” indică însă o zi fără nume a săptămânii și o „pregătire” specială -
pregătirea pentru paștele celebrat în 15 Nisan, sabatul special din cadrul
sărbătorii Azimilor.
Fiecare dintre cele trei variante
rezolvă unele texte, și complică altele. Varianta care plasează moartea lui Iisus
într-o joi pare totuși să împace cel mai bine lucrurile. Luca indică că femeile
care-l însoțeau pe Iisus au fost împiedicate să-I pregătească cum se cuvine
corpul pentru îngropare din cauza sabatului care urma. Ele s-au dus la mormânt
cu mirodeniile abia „în prima zi a săptămânii”, duminică. Astfel, se pare că
ele au fost împiedicate să meargă la mormânt până duminică, prima zi
nesabatică. Atunci, de îndată ce interdicția s-a sfârșit sâmbătă seara, au
cumpărat mirodenii și le-au pregătit în decursul serii. Apoi, sculându-se în
zori duminică dimineața, s-au dus la mormânt, dar l-au găsit gol (Luc. 23:55 -
24:1). Acest pasaj n-ar avea sens dacă Iisus ar fi murit într-o miercuri. În
acest caz, joi ar fi fost un sabat și vineri o zi obișnuită. Totuși femeile nu
s-au dus la mormânt până duminică. Dacă am presupune că ele au petrecut o parte
a zilei de vineri „cumpărând și pregătind mirodeniile” (Mar. 16:1) și că apoi
s-au odihnit din nou în sabatul al doilea de sâmbătă, nu se explică graba cu
care au mers la mormânt duminică dimineața, la patru zile după răstignire. Dacă
erau atât de grăbite, de ce nu s-au dus vineri? În plus, o așteptare până
duminică dimineața ar fi însemnat aproape patru zile de la momentul morții și
riscul descompunerii! (comp. Ioan 11:39).
Mielul de Paști:
Iisus a fost adevăratul miel de Paști. Conform
Legii, mielul pascal trebuia „luat” sau pus deoparte pentru sacrificiu cu patru
zile înainte, în 10 Nisan (Ex. 12:3). Este interesant de notat că începând din
această zi mai marii poporului au hotărât să-l omoare pe Iisus, „dar nu în
timpul sărbătorii” care începea cu sabatul din 15 Nisan (Mar. 11:18; 14:1, 2;
Luc. 19:47).
Iisus a murit pe la ora 3
după-amiaza, în 14 Nisan, aproximativ la timpul când evreii începeau să-și
sacrifice mieii de paște. Conform poruncii lui Dumnezeu, însă, mieii trebuiau
sacrificați în ziua de 14 după apusul soarelui (Ex. 12:6; Lev.
23:5). Cu un număr de ani înainte de nașterea lui Iisus, celebrarea Paștilor a
suferit modificări și a ajuns să prevadă o masă ceremonioasă scurtă în 14
urmată de o masă mai mare și lejeră în 15. Această tradiție este urmată și
astăzi.
Aceasta înseamnă desigur că ultimul Paști ținut de Iisus n-a fost o masă
de Paști tradițională. El a ținut Paștile cu o seară înainte, la începutul zilei
de 14 Nisan, socotită de seara până seara, în fapt în seara zilei de 13 după
calendarul obișnuit. Aceasta a permis ca El să moară în ziua ceremonială de
14 Nisan în care a celebrat ultimul Paști. Dimineața, în timpul judecății Lui,
ni se spune că iudeii nu mâncaseră încă Paștile (Ioan 18:28). După-amiaza, pe
când Iisus era în agonie pe lemn, evreii începeau să sacrifice mieii de paște.
O altă dovadă pentru aceasta este descrierea zilei răstignirii ca „ziua
Pregătirii”, adică ziua de pregătire pentru masa de Paști și sabatul asociat
care urmau în 15 Nisan (Ioan 19:31).
Tradiția iudaică spune (cam în
secolul al doilead.H..), că „Iisus a fost spânzurat în ajunul (preziua)
Paștilor” pe care ei îl sărbătoreau practic în 15. Similar, în primii 300 de
ani după apostoli, toți scriitorii creștini spun că ultimul Paști ținut de Iisus
nu a fost un Paști „evreiesc”. Înainte de acest ultim Paști, Iisus le-a
spus discipolilor săi să meargă și să facă pregătiri „în ziua întâi a Azimilor
când (evreii) sacrificau Paștile” (Mar. 14:12). Este posibil, ca aceste
pregătiri să se fi făcut în cea mai mare parte după apusul soarelui și astfel
în această zi din punct de vedere ceremonial. Paștile putea fi
considerat „ziua întâi a Azimilor”, în măsura în care
denumirile de paști și Azimi se confundau deja datorită apropierii ca dată și
mutării unei părți din ceremonia de Paști din 14 în 15. Astfel Luca numește
ziua de 14 Nisan „sărbătoarea Azimilor, numită Paștile” și „ziua sărbătorii
Azimilor, în care trebuiau jerfite Paștile” (22:1, 7). Datorită accentului
deplasat pe 15, ziua de 14 a devenit cunoscută ca ziua Pregătirii (Mat. 27:62;
Mar. 15:42; Luc. 23:54; Ioan 19:31).
În concluzie, Iisus a murit în ziua Pregătirii, 14
Nisan, care era ziua până în care trebuia păstrat mielul de Paști după
instrucțiunile date de Dumnezeu lui Moise în Egipt. A sărbătorit Pașteli
împreună cu discipolii Săi cu o seară înainte, în 13 Nisan după apusul soarelui
(ceremonial deja ziua de 14), după care a fost arestat, judecat, condamnat și
omorât.
A înviat în cursul serii sau nopții cu care începea
ceremonial ziua de 17 Nisan, prima zi lucrătoare după sabatul săptămânal. În
dimineața acestei zile la templu marele preot prezenta primele roade ale
secerișului ca ofrandă (comp. 1 Cor. 15:20). Varianta morții lui Iisus într-o
miercuri pierde legătura profetică cu sărbătoarea primelor roade, pentru că ea
plasează învierea în sabatul săptămânal (pentru a nu depăși cele 72 ore).
Primele roade însă nu puteau fi secerate și aduse în sabat! (vezi Lev. 23:10,
11)
Ultima săptămână:
Această săptămână începe cu „șase zile înainte de Paști”
(Ioan 12:1), adică cu șase zile înainte de 14 Nisan. „A doua zi” (cu cinci zile
înainte de Paști) a avut loc intrarea triumfală în Ierusalim (Ioan 12:12). Dacă
Paștile a fost joi, atunci intrarea în Ierusalim a avut loc sâmbătă, adică în
sabatul anterior (9 Nisan), ceea ce explică și absența comercianților în templu
în acea zi (Mar. 11:11). Implicația este și inversă: Dacă intrarea în Ierusalim
a fost sâmbătă (nu în Duminica Floriilor) și până la Paști au trecut cinci
zile, atunci Iisus a murit într-o zi de joi (nu în Vinerea Mare).
În tabelul de mai jos sunt rezumate evenimentele
din ultimele zile ale lui Iisus, cuprinzând moartea și învierea sa:
Ziua
|
Acțiunea
|
Timpul
|
13
|
seara
și
noaptea |
|
Pregătiri
pentru Paşti (după apus?) |
„în
ziua dintâi
a Azimilor” Mar. 14:12-16 |
|
14
JOI |
Paştile
şi Cina; Iisus arestat |
„seara”;
„noaptea”
Mar. 14:17-72 |
Judecata
şi moartea;
în mormânt |
„dimineaţa”;
„ziua dinaintea sabatului”
Mar. 15:1-47 |
|
15
|
VINERI
Sabat special (Lev. 23:4-8) |
„ziua
aceea de sabat
era o zi mare” Ioan 19:31 |
Pilat
pune pază
la mormânt |
„a doua
zi care vine după Pregătire”
Mat. 27:62-66 |
|
16
|
SÂMBĂTĂ
Sabatul săptămânal |
seara
și
noaptea |
ziua de
sabat
se încheie la apus |
||
17
|
Seara,
femeile
cumpără miruri |
„după
ce a trecut sabatul”
Mar. 16:1 |
DUMINICĂ
Femeile merg la mormânt |
„în
ziua dintâi când răsărea soarele”
Mar. 16:2 |
Notă: articolul se bazează pe informații preluate din lucrarea lui Karl Barth - „Dogmatica”! Am folosit termenul „Paști” nu „Paște” pentru că acesta este termenul corect din punct de vedere teologic!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu