FUNDAMENTELE CREȘTINE ALE
STATULUI DE DREPT !
Creștinismul și conturarea individului:
Rădăcinile moderne ale drepturilor și
libertăților individuale din lumea occidentală se regăsesc în creștinism.
Recunoașterea prin lege a valorii intrinseci a fiecărei ființe umane nu a
existat în cele mai vechi timpuri. Printre romani, legea a protejat
instituțiile sociale, cum ar fi familia patriarhală, dar nu a salvat drepturile
fundamentale ale individului, cum ar fi securitatea personală, libertatea
conștiinței, libera exprimare, libertatea întrunirilor, dreptul de asociere și
așa mai departe. Pentru ei, individul era de valoare numai dacă făcea parte din
structura politică și putea să contribuie la rândul lui ca și cum scopul
ființei lui era de a mări puterea statului. Potrivit lui Benjamin Constant, un mare filosof politic francez, este greșit să
credem că oamenii se bucurau de drepturi individuale înainte de creștinism. De
fapt, așa cum spunea Fustel de Coulanges,
anticii nu aveau nici măcar ideea a ceea ce înseamnă! În anul 390, episcopul Ambrozie, care se afla în
Milano, l-a forțat pe împăratul Teodosie
să se pocăiască de masacrul său răzbunător de șapte mii de oameni. Acest fapt
arată că, sub influența creștinismului, nimeni, nici măcar împăratul roman, nu
ar fi mai presus de lege. Deasemenea în secolul al XIII-lea, nominaliștii franciscani au fost primii
care au elaborat teorii juridice ale drepturilor date de Dumnezeu, ca drepturi
individuale derivate dintr-o ordine naturală de „rațiune dreaptă” susținută de
legile imuabile ale lui Dumnezeu. Pentru gânditorii medievali, nici măcar
regele însuși nu putea încălca anumite drepturi ale subiectului, deoarece ideea
de lege a fost atașată concepției biblice de dreptate creștină.
Creștinismul, statul de drept și
libertatea individuală:
Ideea că legea și libertatea sunt
inseparabile este o altă moștenire a creștinismului. În consecință, voința
revelată a lui Dumnezeu este privită drept „legea superioară” și, prin urmare,
este pusă deasupra legii omului. Apoi, libertatea se găsește sub legea lui
Dumnezeu, deoarece, după cum spune Biblia, „legea Domnului este fără prihană,
întoarce sufletele” (Ps 18: 8). În acest caz, oamenii au datoria morală de a nu
respecta legile ce pervertesc legea lui Dumnezeu. Fericitul Augustin a scris odată că o lege nedreaptă este o
contradicție în termeni. Pentru el, legile omenești ar putea să nu fie în
armonie cu legile superioare ale lui Dumnezeu, iar conducătorii care au adoptat
astfel de legi nedrepte erau autorități fără verticală și ilegale. În cartea Despre Cetatea lui Dumnezeu, Augustin
explică faptul că o autoritate civilă ce nu are în vedere justiția nu poate fi
distinsă de o bandă de hoți. „Când
dreptatea este luată, ce sunt regatele, - nişte jafuri mari? Ce sunt înșiși
hoţii, decât nişte mici regi?” În același mod, Toma de Aquino (1225-1274) a considerat o lege nedreaptă ca fiind o
„lege strâmbă” și, ca atare, nimeni nu ar trebui să i se supună. Conducătorii
care adoptă „legea” nedreaptă nu mai sunt autorități în sensul legal, devenind
simpli tirani. Cuvântul „tiranie”
vine de la termenul grecesc pentru „regula
secular”, ceea ce înseamnă o regulă a oamenilor în locul statului de drept.
Declarând
egalitatea tuturor sufletelor umane în fața lui Dumnezeu, creștinismul i-a
obligat pe regii Angliei să recunoască supremația legii divine asupra voinței
lor arbitrare. Regimul monarhului absolut provenit de la legea Imperiului Roman, a
fost astfel contracarat și transformat într-un monarh ce se supune legii.
Religia creștină a lucrat acolo ca o forță civilizatoare și de înlăturare a
despotismului. Așa cum se poate spune: „Mesajul Bibliei i-a înălțat la decenţă
pe barbarii băutori de sânge ai insulelor Britanice”. - Oliver Cromwell.
La
vremea emiterii documentului Magna Carta
în Anglia (1215), un judecător regal numit Henry
de Bracton (1268) a scris un tratat masiv despre principiile dreptului și
justiției. Bracton este în general considerat „părintele dreptului comun”,
deoarece cartea sa De legibus et consuetudinibus Anglia este
una dintre cele mai importante lucrări privind constituirea Angliei medievale.
Pentru Bracton, aplicarea legii implică „o sancțiune justă care ordonă virtutea
și interzice opusul său”, ceea ce înseamnă că legea statului nu se poate
îndepărta niciodată de legile superioare ale lui Dumnezeu. După cum explică
Bracton, jurisprudența a fost „știința celor drepți și nedrepți”. Și a
declarat, de asemenea, că statul este sub Dumnezeu și sub lege, pentru că legea
îl face pe împărat. Căci nu există niciun rege care să guverneze prin voință
decât prin lege. Credința creștină a oferit poporului Angliei o stare de
libertate care s-a bazat pe prezumția creștină că legea lui Dumnezeu lucrează
întotdeauna pentru binele societății. Odată cu convertirea lor la creștinism,
regii Angliei nu au mai avut o putere arbitrară asupra vieții și a proprietății
indivizilor, schimbând legile de bază ale împărăției după buna lor plăcere. Mai
degrabă li s-a spus despre promisiunea lui Dumnezeu din cartea Isaia, de a se
ocupa de autoritățile civile care adoptă legi nedrepte (Isaia 10: 1). De fapt,
Biblia conține multe pasaje care condamnă pervertirea justiției de către
autoritățile civile (Prov 17,15, 24:23,
Ieșire 23: 7, Deut 16:18, Avacum 1: 4, Isa 60:14, Plângeri 3,34). Explicând
de ce cetățenii Angliei aveau mult mai multă libertate decât omologii lor
francezi, Charles Spurgeon
(1834-1892) a declarat: „Nu există pământ sub soare unde există o
Biblie deschisă și o Evanghelie propovăduită, unde un tiran poate să-și
păstreze locul! Să se deschidă Biblia pentru a fi citită de toți oamenii și
niciun tiran nu va putea conduce mult în pace. Anglia își datorează libertatea
Bibliei; iar Franța nu va avea niciodată libertate, de lungă durată și bine
stabilită, până când ea nu va veni să respecte Evanghelia, pe care a respins-o
prea mult. Religia lui Iisus îi face pe oameni să gândească, și a-i face pe
oameni să gândească este periculos pentru puterea unui tiran.”
Motive pentru un guvern civil:
Prima referire la guvernarea civilă în Sfintele Scripturi se găsește în capitolul 9 din cartea Facerii. În
acest capitol, Dumnezeu poruncește pedeapsa capitală pentru cei care iau viața
ființelor umane, care sunt creați după chipul lui Dumnezeu. În acest sens,
dreptul de a executa ucigași nu aparține în sine oficialilor guvernamentali, ci
lui Dumnezeu care este autorul vieții și comandă pedeapsa cu moartea pentru
omor în mai multe pasaje din Sfânta Scriptură (Ieșire 21:12, Num. 35: 33). Astfel, viața poate fi luată de la un
individ numai dacă autoritățile civile o aplică sub legea și supravegherea lui
Dumnezeu, deoarece sfințenia vieții umane este baza pe care Dumnezeu
sancționează pedeapsa capitală. După cum explică John Stott: „Pedeapsa capitală, potrivit Bibliei,
departe de a micșora viața umană prin solicitarea morții ucigașului,
demonstrează valoarea sa unică, cerând un echivalent exact cu moartea victimei.”
Statul este un „rău necesar” ce trebuie supus
legilor superioare ale lui Dumnezeu. După ce păcatul a intrat în lume, a
devenit necesară înființarea guvernului civil pentru a opri violența. Cu toate
acestea, statul nu a fost prevăzut în planul inițial al lui Dumnezeu pentru
omenire, deoarece pune pe unii oameni într-o poziție de autoritate asupra
altora. La începutul creației, însă, Facerea ne spune că bărbatul și femeia au
trăit în strânsă părtășie cu Dumnezeu, sub autoritatea Sa directă și unică. Apoi
Thomas Paine (1737-1809), un
necreștin, a exprimat viziunea biblică asupra lumii când a rostit aceste
cuvinte: „Guvernul, chiar și în starea lui cea mai bună, nu este decât un rău
necesar; în starea cea mai rea, unul intolerabil; pentru că atunci când suferim
sau suntem expuși acelorași mizerii de către un guvern, la care ne-am putea
aștepta într-o țară fără guvern, frustrarile noastre sunt intensificate prin
faptul că furnizăm mijloacele prin care suferim. Guvernul, ca și rochia, este
peticul inocenței pierdute; palatele împăraților sunt construite pe ruinele
arborilor paradisului!”.
Înțelegerea guvernării civile ca rezultat al
condiției noastre păcătoase justifică doctrina limitării puterilor statului. Ea
a inspirat, atât în Marea Britanie, cât și în America, instituirea
unei ordini constituționale bazate pe controale și balanțe între ramurile
guvernului - și anume legislativ, executiv și juridic. Din moment ce toate
ființele umane se nasc dintr-o natură păcătoasă, funcțiile statului ar trebui
să fie verificate legal, deoarece niciunei ființe umane nu i se poate
încredința prea multă putere. Deoarece Dumnezeu a insuflat în fiecare dintre
noi o dorință de libertate, tirania politică, așa cum a explicat Lordul Fortescue (1394-1479), este
încercarea autorităților civile de a înlocui libertatea naturală printr-o condiție
de servitute care satisface doar scopurile vicioase ale „conducătorilor răi”.
După cum a spus Fortescue, legea Angliei a oferit libertate poporului doar
pentru că era îndatorată în totalitate față de Sfânta Scriptură. Astfel a citat
din Evanghelia după Marcu cap.2, vers.27
pentru a arăta că regii sunt chemați să conducă / guverneze de dragul
împărăției, nu invers. În acest sens, el a remarcat: „O lege este neapărat judecată
drept crudă dacă sporește servitutea și diminuează libertatea, după care natura
umană tânjește întotdeauna. Pentru că servitutea a fost introdusă de bărbați în
scopuri vicioase. Dar libertatea a fost insuflată în natura umană de Dumnezeu.
Prin urmare, libertatea luată de la oameni întotdeauna dorește să se întoarcă,
așa cum este întotdeauna cazul când libertatea naturală este refuzată. Deci cel
care nu favorizează libertatea este nerușinat și crud.”
Prin plasarea legilor superioare ale lui
Dumnezeu deasupra legilor umane, Sir
Edward Coke (1552-1634) a considerat că legile fundamentale ale Angliei nu
au fost concepute de stat, ci „scrise cu degetul lui Dumnezeu în inima omului”.
Coke a descris constituția Angliei ca un „sistem armonios” susținut în primul
rând de legile superioare ale lui Dumnezeu. Apoi a continuat să declare că
niciun statut adoptat de Parlament nu este valabil dacă nu Ȋl
respectă pe Dumnezeu și legea. În cele din urmă, Lordul Coke a subliniat cu
înțelepciune:
„În
natură, vedem distincția infinită a lucrurilor care decurg dintr-o unitate,
precum multe râuri dintr-o fântână, în corpul omului multe artere provin de la
inimă, multe vene dintr-un ficat și multe sinapse din creier: această unitate
admirabilă și impreuna-lucrare în diversitatea lucrurilor decurge doar de la
Dumnezeu, fântâna și fondatorul tuturor legilor și constituțiilor bune”.
Plasarea legilor superioare ale lui Dumnezeu
deasupra celor umane a început să fie mai puternic provocată în secolul al
XIX-lea. După lucrarea lui Charles
Darwin, credința în evoluție presupunea inexistența ordinii morale naturale
a lui Dumnezeu ca sursă principală de drept pozitiv. Astfel, pozitiviştii
jurişti au decis să considere legea pozitivă a statului ca un simplu rezultat
al forţei şi al luptei sociale. Pe scurt, un produs al voinței umane. Dar dacă legile sunt prinse în credința
„evoluției”, legile nu mai pot fi considerate ca având o moralitate
transcendentă. Atunci însăși ideea de guvern sub lege își pierde fundația
filosofică și, în consecință, societățile încep să nu aibă o condiție morală a
culturii juridice care să le permită să împiedice în mod eficient apariția unui
stat atotputernic. După cum a subliniat J.R. Rushdoony: „Când omul se preocupă de propria sa
evoluție prin intermediul statului, statul devine un simbol absolut. Hegel, în
acceptarea evoluției sociale, a făcut statul noul dumnezeu al ființei. Urmaşii
lui Hegel în absolutizarea statului sunt marxiștii, fabienii și alți
socialiști. Pe scurt, Dumnezeu și legea lui transcendentă sunt abandonate în
favoarea unui nou zeu: statul. Evoluția duce astfel nu numai la revoluție, ci
și la totalitarism. Teoria evoluționistă socială, așa cum a ajuns să se
concentreze în Hegel, a făcut statul noul dumnezeu al ființei. Gândirea
evoluționistă biologică, așa cum s-a dezvoltat de la Darwin, a făcut revoluția
un mare instrument al acestui nou zeu și mijloacele de a înființa acest nou
zeu, statul socialist științific. În spatele fiecărei ordini
juridice există întotdeauna un zeu, fie el Însuși Dumnezeu, fie aceia care au
control asupra mecanismului de stat. Statul devine un zeu în el însuși dacă nu
există o raportare la o lege și o autoritate superioară. Oricând legea și
statul sunt privite ca singura sursă de legalitate, conducătorii civili devine
autorități atotputernice asupra vieții și libertății individului. Nu poate fi
invocată nicio protecția legată împotriva tiraniei, dacă supremația legilor
superioare ale lui Dumnezeu nu prevalează în societate.”
Complexitatea lucrurilor care
funcţionează împreună în Univers indică existența unui legiuitor suprem. După
cum vedem lumea, trebuie să recunoaștem că mișcările sale sunt dirijate de
reguli invariabile și fixe. Dacă există legi care susțin lumea, atunci cine a
creat aceste legi? În acest sens, după a comentat Montesquieu: „Cei care afirmă că o fatalitate oarbă ar fi
putut produce diferitele efecte pe care le vedem în această lume sunt vinovați
de o absurditate foarte mare; căci ce poate fi mai absurd decât să pretindem că
o fatalitate oarbă poate produce ființe inteligente? Dumnezeu este legat de Univers
ca și Creator și Proniator. Legile prin care El a creat toate lucrurile sunt
cele prin care El păstrează totul. El acționează conform acestor legi, deoarece
El le cunoaște; El le cunoaște pentru că le-a făcut; și le-a făcut pentru că
sunt din înțelepciunea și puterea Lui. Ființele particulare
inteligente pot avea legi proprii, dar au și altele pe care niciodată nu le-au
făcut. A spune că nu este nimic just sau nedrept decât ceea ce este poruncit
sau interzis de legi pozitive umane este același lucru cu a spune că înainte de
descrierea unui cerc, toate razele nu au fost egale. Prin
urmare, trebuie să recunoaștem existența relațiilor de justiție antecedente
legii pozitive și prin care acestea sunt stabilite. Dacă există ființe
inteligente care au beneficiat de o altă ființă, ar trebui să fie
recunoscătoare; dacă o ființă inteligentă a creat o altă ființă inteligentă,
aceasta din urmă ar trebui să continue în starea inițială de dependență.
Dar
lumea inteligentă este departe de a fi atât de bine guvernată cum este cea
fizică. Căci, deși prima are legile ei care sunt de natură proprie invariabile,
totuși nu se supune lor așa de exact ca și lumea fizică. Acest lucru esta
cauzat de faptul că, pe de o parte, ființele umane inteligente sunt de natură
finită și, prin urmare, pot greși; și, pe de altă parte, natura lor le cere să
fie libere. Prin urmare, ele nu se conformează în mod constant legilor lor
primare; și chiar și pe acelea date de ele, le încalcă frecvent. Omul,
ca ființă fizică, este, ca și alte corpuri, guvernat de legi invariabile. Fiind
o ființă inteligentă, el încalcă neîncetat aceste legi stabilite de Dumnezeu și
schimbă chiar și pe cele pe care el însuși le-a stabilit. Apoi, el este lăsat
la propria sa voie, deși este o ființă limitată și subiect al ignoranței și
erorii. Chiar și cunoașterea imperfectă pe care o are, o pierde ca pe o
creatură sensibilă atunci când este grăbită de o mie de pasiuni impetuoase. O
astfel de ființă ar putea uita în fiecare clipă pe Creatorul său. Din acest
motiv, Dumnezeu i-a reamintit obligațiile sale prin legea religiei
iudeo-creștine.” - Despre spiritul
legilor
Înțelegerea biblică a rezistenței
legale împotriva tiraniei:
Când Dumnezeu deleagă autoritatea supremă
conducătorilor umani, ei nu au nicio libertate să o folosească pentru a
justifica tirania. De fapt, există exemple destul de remarcabile în Sfintele
Scripturi, în care Dumnezeu poruncește
în mod explicit neascultarea civilă împotriva statului. De exemplu, moașele
egiptene au refuzat să se supună ordinului lui Faraon de a ucide copiii evrei:
„Moașele însă s-au temut de Dumnezeu şi n-au făcut cum le poruncise regele
Egiptului, ci au lăsat şi pe băieţi să trăiască”. (Ieşirea 1:17). La fel, 3 tineri evrei nu au ascultat de regele
babilonian Nabucodonosor, când a
comandat tuturor să se închine și să slăvească chipul său de aur (Daniel 6). Proorocul Daniel deasemenea a refuzat să asculte un decret dat de
regele Darius care forța pe toată
lumea să nu se roage niciunui dumnezeu sau om în afara sa.
În Noul
Testament, avem exemplul atitudinii primilor
apostoli față de sinedriu, un
consiliu evreiesc de preoți și învățători ai legii. Consiliul le-a ordonat să nu predice în numele lui Iisus Hristos. Cu toate acestea, în Fapte scrie că apostolii au refuzat să se supună deciziei lor și
precum apostolul Petru a declarat cu
îndrăzneală: „Trebuie să ascultăm pe
Dumnezeu mai mult decât pe oameni” (Fapte
5:29). De fapt, zelul apostolilor pentru Dumnezeu a fost atât de mare încât
au refuzat să fie reduşi la tăcere de către conducătorii nedrepți, chiar dacă
un astfel de refuz a dus la arestarea și/sau execuția lor. Se considerau pe ei
înșiși legați de Legea lui Dumnezeu de la început, și au continuat să predice
Evanghelia ca și cum nu ar fi existat nicio interzicere. Pentru a fi ascultate,
autoritățile civile trebuie ele însele mai întâi să asculte de legea lui
Dumnezeu. Așa cum John Stot puncta: „Dacă
statul comandă (îngăduie) ceea e Dumnezeu interzice, sau interzice ceea ce
Dumnezeu comandă (îngăduie) atunci datoria noastră de creștini este să
rezistăm, nu să ne supunem, să fim neascultători față de stat pentru a asculta
de Dumnezeu! Oricând se emit legi care contrazic legea lui Dumnezeu,
neascultarea civilă devină o datorie creștină! Dumnezeu a stabilit statul ca o autoritate delegată, nu ca o putere autonomă
mai presus de legea Sa. Când ascultăm de stat nu este ca și cum ascultăm de
indivizii care sunt la cârma mașinăriei statale, ci o facem din ascultare față
de o autoritate dată de Dumnezeu care are poruncă de la Dumnezeu să promoveze
principiile naturale ale libertății și jutiției.”
Samuel Rutherford (1600-1661), un presbyterian scoțian, precum John Knox, a dezvoltat în „Lex Rex” o doctrină consistentă a rezistenței legale împotriva tiraniei politice.
Potrivit lui Rutherford, dacă oamenii doresc să se elibereze efectiv de o
asemenea tiranie, atunci ei vor trebui să-și păstreze dreptul inalienabil de a
nu se supune în cele din urmă legislației nedrepte, drept pe care îl au de la
Dumnezeu!
John Locke (1634-1704), ale cărui idei legislative și politice au oferit
justificarea legală a „Revoluției glorioase” din 1688 din Marea Britanie, a
susținut că parlamentarii se poziţionează într-o „stare de război” împotriva
societății ori de câte ori se străduiesc să distrugă drepturile „naturale” la
viață, libertate și proprietate. Pentru Locke, niciun guvern nu are
dreptul să reducă aceste drepturi fundamentale ale cetățeanului. Dacă ar fi
așa, Locke susține că oamenii ar trebuie lăsați în mâinile lui Dumnezeu, sub
acoperirea Lui împotriva oricărei forțe sau violențe.
Părinții
fondatori ai Americii au recunoscut
pe deplin principiul rezistenței
legale împotriva tiraniei și s-au bazat pe aceasta pentru a-și justifica
acțiunile revoluționare împotriva guvernului britanic în 1776. Scrisă de
către Thomas Jefferson, „Declarația de Independență” a SUA susține că revoluția este ultimul
recurs al unui popor liber împotriva „unui lung șir de abuzuri și uzurpări” din
partea guvernului. Astfel, ei și-au justificat acțiunile pe motiv că Dumnezeu a
înzestrat fiecare ființă umană cu drepturi naturale la viață, libertate și
căutarea fericirii, care sunt drepturi fundamentale pe care nici statul nu le
poate lua de la ei.
Statul de drept, creștinismul și
drepturile omului:
Conform
concepției lumii iudeo-creștine, ființele umane au fost create de Dumnezeu și,
ca atare, nu au „dobândit” niciodată drepturile lor fundamentale de la stat.
Aceste drepturi nu sunt rezultatul unei munci realizate de ei, ci ele decurg
direct din natura fiecărei ființe umane care este întotdeauna creată după
chipul lui Dumnezeu cel iubitor (Facere
1, 26). Potrivit Facerii 1, 27-28 Dumnezeu a făcut pe om
după chipul său, bărbat şi femeie, poruncindu-le să umple Pământul și să-l
supună. Găsim aici un înțeles foarte special pentru recunoașterea demnității
umane, ca rezultat al relației dintre Dumnezeu şi creaturile sale umane, pe
care căderea în păcat le-a distorsionat dar nu le-a distrus. Din acest fapt
rezultă, de exemplu, că văduvele nu vor fi arse de vii pe piramidele funerare
ale soțului lor precum în India și că oamenii nu vor fi vânduți ca sclavi
precum în Sudan!
În fiecare an, Freedom House, o organizație laică, face un studiu pentru a analiza
situația democrației și a drepturilor omului pe tot globul. An de an,
concluzionează că cele mai multe națiuni democratice ce respectă statul de
drept sunt majoritar creștine! Pe de
altă parte, Islamul pare să ofere
cele mai grave obstacole pentru realizarea democrației și a drepturilor omului.
De fapt, negarea celei mai largi game de drepturi fundamentale ale omului vine.astăzi,
tocmai din țările musulmane. Cele mai grave încălcări ale drepturilor omului
sunt Libia, Arabia Saudită, Sudanul, Siria, Turkmenistan dar, și regimurile rămase
comuniste ale Cubei și Coreei de Nord. Un caz aparte este China unde este,
totuși, greu de apreciat dacă statul respectă în totalitate drepturile omului,
deși nu putem cpmpara regimul din China cu odiosul regim din Coreea de Nord!
Declarând
că toți stăm pe o bază egală înaintea lui Dumnezeu, creștinismul oferă cele mai
bune fundamente morale pentru egalitatea socială și politică. Dacă
creștinismul este adevărat, individul, bărbat sau femeie, nu este doar mai
important, ci cu mult mai preţios decât organul social. Acest lucru ajută să explice,
în opinia lui Charles Colson, „de ce creștinismul a oferit întotdeauna nu
numai o apărare viguroasă a drepturilor omului, ci și cea mai robustă protecţie
împotriva tiraniei”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu