CARTEA BIBLICĂ
„FAPTELE APOSTOLILOR” - COMENTARIU. Partea a șaptea.
„Am fost cu toţii de acord”,;Faptele 15:13-35:
Adunați în acea încăpere din Ierusalim, apostolii şi bătrânii/prezbiterii
se privesc în tăcere. Toţi sunt cuprinşi de o emoţie puternică, fiind
conştienţi că au ajuns într-un moment decisiv. Problema circumciziei a ridicat
unele întrebări importante: Se află creştinii sub Legea mozaică? Există vreo
diferenţă între creştinii evrei şi creştinii neevrei?
Bărbaţii aflaţi în fruntea Bisericii
au analizat multe dovezi. Ei au clar în minte Cuvântul profetic al lui
Dumnezeu, precum şi mărturiile concludente ale martorilor oculari, care
confirmă binecuvântarea lui Dumnezeu. Toţi şi-au exprimat părerea fără
reţinere. S-au strâns atât de multe dovezi cu privire la problema în discuţie,
încât nu încape nicio îndoială că Duhul Sfânt îi îndrumă. Vor urma aceşti
bărbaţi îndrumareaDuhului? Lucrul
acesta pretinde din partea lor o credinţă autentică şi mult curaj. Decizia lor
i-ar putea îndârji şi mai mult pe conducătorii religioşi evrei, care îi urăsc.
În plus, ei se confruntă deja cu împotrivire din partea acelora din Biserica
Creștină care sunt hotărâţi să-i convingă pe slujitorii lui Dumnezeu să se
întoarcă la Legea mozaică. Ce vor face cei din fruntea Bisericii? Vom vedea în
cele ce urmează.
„Cu aceasta corespund cuvintele
Profeţilor” (Faptele 15:13-21):
Discipolul Iacov, fratele (după alții, vărul) vitreg al lui Iisus, a luat
cuvântul. Se pare că el prezida întrunirea cu acea ocazie. Iacov a
exprimat concluzia la care a ajuns conducerea Bisericii ca întreg.
Adresându-li-se bărbaţilor întruniţi, el a zis: „Simeon a istorisit amănunţit
cum, pentru prima oară, Dumnezeu şi-a îndreptat atenţia spre neamuri ca să
scoată din ele un popor pentru numele său. Şi cu aceasta corespund cuvintele
Profeţilor” (Fap. 15:14, 15). Cuvintele
lui Simeon, sau Simon Petru, şi dovezile prezentate de Barnaba şi Pavel i-au
amintit probabil lui Iacov unele versete ce puteau clarifica chestiunea în
discuţie (Ioan 14:26). După ce a spus „cu aceasta corespund cuvintele
Profeţilor”, Iacov a citat din Amos 9:11, 12. Cartea Amos era inclusă în acea parte a
Scripturilor ebraice/Vechiului Testament numită „Profeţii” (Mat. 22:40; Fap. 15:16-18). Este adevărat, cuvintele citate de Iacov sunt
oarecum diferite de cele pe care le găsim astăzi în cartea Amos. Dar aceasta se
explică prin faptul că Iacov a citat probabil din Septuaginta, o traducere în greacă a
Scripturilor ebraice.
Prin profetul Amos, Dumnezeu prezisese
că va veni timpul când va înălţa „coliba … lui David”, adică linia regală care
conducea la Împărăția mesianică (Ezec. 21:26, 27). Avea Dumnezeu să trateze din nou în exclusivitate
cu un singur neam alcătuit doar din evrei? Nu. Profeţia menţionează că aveau să
fie strânşi „oameni din toate neamurile” ca „oameni numiţi cu numele (lui Dumnezeu)”. Să
ne amintim ce spusese Petru: Dumnezeu „n-a făcut nicio deosebire între noi
(creştinii evrei) şi ei (credincioşii neevrei), ci le-a purificat inimile prin
credinţă” (Fap. 15:9). Cu alte cuvinte, Dumnezeu doreşte ca evrei şi neevrei deopotrivă să
devină moştenitori ai Împărăției Cerurilor! (Rom. 8:17; Ef. 2:17-19). În nicio profeţie inspirată nu se arăta că
neevreii credincioşi trebuiau mai întâi să se circumcidă în carne sau să devină
prozeliţi. Acum, pe baza dovezilor biblice
şi a mărturiilor de netăgăduit, Iacov a făcut următoarea propunere: „De aceea,
hotărârea mea este să nu-i tulburăm pe aceia din neamuri care se întorc la Dumnezeu,
ci să le scriem să se abţină de la lucrurile pângărite de idoli, de la
fornicaţie, de la animale strangulate şi de la sânge. Căci din timpuri
străvechi, Moise are predicatori din oraş în oraş, pentru că este citit cu voce
tare în sinagogi în fiecare sabat” (Fap. 15:19-21). Când a
spus „hotărârea mea este”, uza oare Iacov de autoritatea sa, probabil ca
preşedinte al întrunirii, ca să ia o decizie arbitrară? Nicidecum. Expresia din
limba greacă redată prin „hotărârea mea este” poate însemna şi „eu judec” sau
„sunt de părere”. Iacov nu lua o hotărâre în numele întregii Biserici, ci
propunea un mod de rezolvare a problemei pe baza mărturiilor pe care le
auziseră şi a dovezilor din Scripturi. A fost bună propunerea făcută de Iacov?
Evident că da, de vreme ce apostolii şi bătrânii ulterior au adoptat-o. Care
erau foloasele ei? În primul rând, nu avea„‘să-i tulbure” pe creştinii neevrei,
sau „să le îngreuneze situaţia”, impunându-le respectarea cerinţelor Legii
mozaice (Fap. 15:19, New International Version). În al doilea rând, vădea
respect faţă de conştiinţa creştinilor evrei, care de-a lungul anilor îl
auziseră pe „Moise … citit cu voce tare în sinagogi în fiecare sabat” (Fap. 15:21). Soluţia propusă avea cu siguranţă să
întărească legăturile dintre creştinii evrei şi neevrei. Iar, mai presus de toate,
avea să-l bucure pe Dumnezeu, fiind în armonie cu modul progresiv în care El
îşi duce la îndeplinire scopul. Ce metodă excelentă de a soluţiona o problemă
care ameninţa bunăstarea şi unitatea Bisericii Creştine de atunci! Şi ce
exemplu demn de imitat pentru orice Biserică ce se pretinde creştină de astăzi!
„Să
trimită ... bărbaţi aleşi” (Faptele 15:22-29):
Corpul apostolic din Ierusalim a
luat în unanimitate o decizie în ce priveşte problema circumciziei. Însă,
pentru ca fraţii din biserici să acţioneze în unitate, această decizie trebuia
să le fie comunicată într-un mod clar şi încurajator. Care era cea mai bună
modalitate de a face acest lucru? Relatarea continuă: „Apostolii, bătrânii şi
toată Biserica au considerat că este bine să trimită la Antiohia, împreună cu
Pavel şi Barnaba, nişte bărbaţi aleşi din mijlocul lor: pe Iuda, numit Barsaba, şi
pe Sila, bărbaţi de frunte printre
fraţi”. În plus, ei au întocmit o scrisoare, pe care au trimis-o prin aceşti
bărbaţi pentru a fi citită în toate bisericile din Antiohia, din Siria şi din
Cilicia (Fap. 15:22-26). Trimiterea
celor patru bărbaţi era o dovadă clară că mesajul pe care îl transmiteau
nu era un simplu răspuns la întrebarea iniţială, ci o directivă expresă din
partea corpului apostolic. Ca „bărbaţi de frunte printre fraţi”, Iuda şi Sila erau pe deplin calificaţi să acţioneze în calitate de
reprezentanţi ai corpului apostolic. Prezenţa lor avea să întărească legăturile
dintre creştinii evrei din Ierusalim şi creştinii neevrei din biserici. Cât de
înţeleaptă şi plină de iubire a fost decizia de a trimite această delegaţie! Ea
a promovat fără îndoială pacea şi armonia în poporul lui Dumnezeu. Scrisoarea oferea instrucţiuni
clare pentru creştinii neevrei nu numai în ce priveşte circumcizia, ci şi în ce
priveşte cerinţele pe care aceştia trebuiau să le îndeplinească pentru a primi
favoarea şi binecuvântarea lui Dumnezeu. În scrisoare se spunea: „Duhul Sfânt
şi noi am considerat că este bine să nu vă adăugăm nicio altă povară, decât
următoarele lucruri necesare: să vă abţineţi de la lucrurile jertfite idolilor,
de la sânge, de la animale strangulate şi de la fornicaţie. Dacă vă păziţi cu
grijă de aceste lucruri, vă va merge bine. Fiţi sănătoşi!” (Fap. 15:28, 29).
„S-au bucurat de această încurajare” (Faptele 15:30-35):
Relatarea din Faptele arată în
continuare ce au făcut membrii delegaţiei de la Ierusalim când au ajuns la
Antiohia. Ei „au adunat mulţimea şi le-au dat scrisoarea”. Cum au reacţionat
fraţii la instrucţiunile primite de la corpul apostolic? „Când au citit-o, s-au
bucurat de această încurajare” (Fap. 15:30, 31). În plus, Iuda şi Sila „i-au încurajat cu multe cuvinte
pe fraţi şi i-au întărit”. În acest sens, ei au acţionat ca „profeţi”, termen pe care Biblia îl
foloseşte şi cu privire la Barnaba, la Pavel şi la alţii şi care se referă la
cei ce declară sau fac cunoscută voinţa lui Dumnezeu (Fap. 13:1;15:32; Ex. 7:1, 2). Dumnezeu a binecuvântat tot ceea ce s-a
întreprins în vederea soluţionării problemei circumciziei, iar rezultatele au
fost pe măsură. Ce a dus la acest deznodământ fericit? Indiscutabil,
instrucţiunile clare şi oportune pe care le-a dat corpul apostolic pe baza
Cuvântului lui Dumnezeu şi a îndrumării Duhului Sfânt. Un alt factor a fost
faptul că deciziile le-au fost comunicate bisericilor într-un mod ce a vădit
iubire şi interes sincer faţă de fraţi.
În Biserica din Antiohia domneau
acum pacea şi unitatea. Creştinii din Antiohia nu i-au primit cu ostilitate pe
fraţii din Ierusalim. Dimpotrivă, ei au apreciat mult vizita lui Iuda şi a lui
Sila. Biblia spune că, numai „după ce au stat acolo câtva timp, fraţii i-au
lăsat să plece în pace la cei care îi trimiseseră” (Fap. 15:33). Cu siguranţă că şi fraţii din Ierusalim
s-au bucurat când au auzit raportul celor doi despre călătorie. Graţie harului
lui Dumnezeu, aceştia şi-au îndeplinit cu succes misiunea! Pavel şi Barnaba,
care au rămas în Antiohia, puteau acum să-şi concentreze toate eforturile
pentru a promova, pe mai departe, lucrarea de evanghelizare.(Fap. 13:2, 3). Ce binecuvântare pentru poporul lui Dumnezeu!
Însă cum i-a folosit şi i-a binecuvântat în continuare Dumnezeu pe cei doi propovăduitori
zeloși ai Evangheliei? Urmează să analizăm!
SUPLIMENTAR: Iacov a dat dovadă de înţelepciune când a făcut
referire la scrierile lui Moise, care, pe lângă codul Legii, consemnau şi
acţiunile şi cerinţele lui Dumnezeu de dinainte de Lege. De exemplu, din cartea
Geneza reiese cu claritate punctul
de vedere al lui Dumnezeu cu privire la sânge, la adulter şi la idolatrie (Gen. 9:3, 4; 20:2–9; 35:2, 4). Astfel, Dumnezeu a arătat ce principii trebuiau să respecte toţi
oamenii, fie că erau evrei, fie că erau neevrei.
În unele
traduceri ale Bibliei, la versetul 34 este introdusă menţiunea că Sila a
ales să rămână în Antiohia (vezi Cornilescu, 1996, şi compară cu Noul Testament, Traducere în limba
română modernă, 2000). Totuşi, se pare că aceste cuvinte au fost
adăugate ulterior!
SUPLIMENTAR:
IACOV, „FRATELE DOMNULUI”:
Iacov este
menţionat primul între fraţii vitregi/verii ai lui Iisus (Mat. 13:54, 55). Iacov a crescut împreună cu Iisus, a cunoscut
activitatea Lui şi a ştiut despre „lucrările sale de putere”, fie că a fost
martor ocular la acestea, fie că doar a auzit de ele. Totuşi, pe parcursul
serviciului lui Iisus pe Pământ, Iacov şi fraţii săi/verii „nu au avut credinţă
în El”! (Ioan 7:5). Probabil că Iacov chiar împărtăşea opinia unor rude care spuneau
despre Iisus: „Şi-a ieşit din minţi” (Mar. 3:21. Însă, odată cu moartea şi învierea lui isus, lucrurile s-au schimbat.
Deşi în Scripturile greceşti/Noul Testament mai sunt menţionate trei persoane
cu numele Iacov, se pare că fratelui/vărului său i s-a arătat Iisus în cele
40 de zile de după învierea sa (1 Cor. 15:7). Probabil că acest lucru l-a ajutat pe Iacov să
înţeleagă adevărata identitate a lui Iisus. În orice caz, la mai puţin de
10 zile de la înălţarea lui Iisus la Cer, Iacov, Maica Domnului şi fraţii
săi se aflau împreună cu apostolii într-o cameră de sus şi se rugau (Fap. 1:13, 14). Ulterior, Iacov a devenit un membru foarte
respectat al Bisericii din Ierusalim, fiind se pare considerat un apostol, sau „trimis”, al acesteia (Gal. 1:18, 19). Putem să ne facem o idee în această privinţă din
unele episoade biblice. De exemplu, după ce a fost eliberat în mod miraculos
din închisoare, apostolul Petru le-a spus discipolilor: „Spuneţi-le aceste
lucruri lui Iacov şi fraţilor” (Fap. 12:12, 17). Altă dată, când problema circumciziei a fost adusă înaintea
„apostolilor şi a bătrânilor” din Ierusalim, se pare că Iacov a prezidat Conciliul Apostolic (Fap. 15:6–21). Iar apostolul Pavel a menţionat că Iacov,
împreună cu Chifa (Petru) şi apostolul Ioan erau „consideraţi stâlpi” ai Bisericii
din Ierusalim (Gal. 2:9). Chiar şi ani mai târziu, când s-a întors la Ierusalim din a treia sa
călătorie misionară, Pavel „a intrat . . . la Iacov”, unde „erau
prezenţi toţi bătrânii”, pentru a prezenta rezultatele activităţii sale (Fap. 21:17–19).
În mod
evident, Iacov pe care Pavel îl numeşte „fratele Domnului” este scriitorul
cărţii biblice cu acest nume (Gal. 1:19). Aici, el se prezintă cu umilinţă nu ca apostol, nici ca frate al lui
Iisus, ci ca „rob al lui Dumnezeu şi al Domnului Iisus Hristos” (Iac. 1:1). Această scrisoare/epistolă dovedeşte că Iacov, asemenea lui Iisus, a
fost un fin observator al naturii umane şi al lumii înconjurătoare. Iacov
explică adevăruri spirituale cu ajutorul unor ilustrări inspirate din natură,
făcând referire la valul mării purtat de vânt, la astrele ce luminează bolta
cerească, la soarele arzător, la florile ce se veştejesc repede, la focul ce
poate mistui o pădure sau la animalele ce pot fi îmblânzite (Iac. 1:6,11, 17; 3:5, 7). Datorită înţelegerii profunde pe care i-a dat-o Dumnezeu cu privire
la atitudinile şi acţiunile umane, Iacov oferă în scrisoarea sa sfaturi foarte
bune pentru a păstra relaţii pașnice cu semenii (Iac. 1:19, 20; 3:2, 8-18).
Din cuvintele lui Pavel consemnate în 1 Corinteni 9:5 reiese că Iacov a fost căsătorit. Cât despre
timpul sau împrejurările în care a murit, Biblia nu oferă informaţii. Însă
istoricul evreu Josephus Flavius a
scris că, la scurt timp după moartea guvernatorului roman Porcius Festus, în jurul anului 62, şi înainte ca succesorul
acestuia, Albinus, să-i ia locul,
marele preot Ananus (Anania) „a convocat sinedriul la
judecată şi l-a adus în faţa lui pe fratele lui Iisus, denumit Hristos (el se
chema Iacob), împreună cu alţi
câţiva”. Potrivit lui Josephus, Ananus i-a acuzat că „încălcaseră legile, şi
i-a condamnat să fie ucişi cu pietre” (Antichităţi iudaice, trad. în lb. rom. de Ion Acsan, p. 571).
CONTINUARE: „Întărind bisericile”; Faptele
15:36-16:5:
Drumul este anevoios şi deja se
înserează. Apostolul Pavel îl priveşte meditativ pe tovarăşul său de călătorie,
un tânăr plin de vigoare, care are probabil în jur de douăzeci de ani. Numele
acestuia este Timotei. Cu fiecare
pas pe care îl fac, cei doi călători lasă tot mai în urmă Listra, oraşul natal al lui Timotei, şi Iconium. Pavel se află acum în a doua sa călătorie misionară şi
ştie că vor întâmpina multe dificultăţi şi pericole. Oare va face faţă la toate
acestea tânărul său tovarăş de drum? Pavel are încredere în Timotei, poate chiar mai multă încredere decât
are în sine acest tânăr umil. Cele întâmplate recent l-au convins o dată în
plus că, într-o astfel de călătorie, trebuie să aibă alături un tovarăş de
nădejde. El ştie că, pentru a duce la bun sfârşit lucrarea ce le stă în faţă,
şi anume vizitarea şi întărirea bisericilor, trebuie să fie ferm hotărâţi şi să
aibă acelaşi mod de gândire. Dar ce s-a întâmplat de fapt? Nu cu mult timp în
urmă, între Pavel şi Barnaba a apărut o neînţelegere care
i-a făcut să se despartă.
„Să ne
întoarcem şi să-i vizităm pe fraţi” (Faptele
15:36):
Anterior am
văzut cum o delegaţie formată din patru fraţi, şi anume Pavel, Barnaba, Iuda şi Sila, i-a încurajat pe membrii Bisericii din Antiohia
comunicându-le decizia corpului apostolic privitoare la circumcizie. Ce a făcut
Pavel după aceea? El i-a propus lui Barnaba un nou plan de călătorie: „Înainte
de toate, să ne întoarcem şi să-i vizităm pe fraţii din fiecare oraş în care am
vestit cuvântul Domnului, ca să vedem ce mai fac” (Fap. 15:36). Pavel avea în vedere mai mult
decât o simplă vizită de prietenie făcută acestor creştini nou-convertiţi.
Cartea Faptele ne dezvăluie care a
fost scopul celei de-a doua călătorii misionare a lui Pavel. În primul rând, el
avea să le transmită bisericilor hotărârile Conciliului Apostolic de la Ierusalim (Fap. 16:4). În al doilea rând, Pavel era hotărât să
întărească spiritualiceşte bisericile, ajutându-le să se zidească în credinţă (Rom. 1:11, 12).
„O aprigă
izbucnire de mânie“ (Faptele 15:37-41):
Barnaba a fost de acord cu
propunerea lui Pavel de „a-i vizita pe fraţi”. Ei colaboraseră bine în lucrare
şi amândoi cunoşteau deja locurile şi oamenii pe care urmau să-i viziteze
(Fap. 13:2—14:28). Aşadar, ideea de a
colabora din nou părea cât se poate de înţeleaptă şi de practică. Însă a
intervenit ceva ce le-a schimbat planurile. În Faptele 15:37 se spune: „Barnaba
era hotărât să-l ia şi pe Ioan, numit Marcu”.
Barnaba nu făcea doar o propunere. El „era hotărât” ca vărul său Marcu să-i
însoţească în această călătorie misionară. Dar Pavel nu a fost de acord cu
Barnaba. De ce? Relatarea spune în continuare: „Pavel nu considera că este
potrivit să-l ia şi pe Marcu, fiindcă îi părăsise în Pamfilia şi nu se dusese
cu ei în lucrare” (Fap. 15:38). Marcu pornise cu cei doi
în prima lor călătorie misionară, dar nu rămăsese cu ei până la sfârşit (Fap. 12:25; 13:13). Chiar pe la începutul
călătoriei, când se aflau încă în Pamfilia, el şi-a părăsit repartiţia şi s-a
întors acasă, la Ierusalim. Biblia nu spune de ce a plecat Marcu, dar se pare
că apostolul Pavel a considerat plecarea lui o dovadă de imaturitate. Probabil
că din acest motiv Pavel nu era sigur că se mai puteau baza pe el. Cu toate
acestea, Barnaba era de neclintit în hotărârea lui. Dar la fel era şi Pavel.
„Atunci a avut loc o aprigă izbucnire de mânie şi s-au separat unul de
celălalt”, se spune în Faptele 15:39. Barnaba s-a îmbarcat
împreună cu Marcu spre insula Cipru, ţinutul său natal, iar
Pavel a urmat planul pe care-l stabilise. El „l-a ales pe Sila şi a plecat,
după ce fusese încredinţat de fraţi harului Domnului” (Fap. 15:40). Astfel, Pavel şi Sila au
străbătut împreună „Siria şi Cilicia, întărind bisericile” (Fap. 15:41).
Această
relatare ne duce probabil cu gândul la imperfecţiunea omului. Pavel şi Barnaba
fuseseră numiţi reprezentanţi speciali ai corpului apostolic şi se pare că
Pavel însuşi era un membru al acestuia. Totuşi, de această dată, el şi Barnaba
au cedat tendinţelor umane imperfecte. Dar au permis oare celor întâmplate să
creeze o ruptură de durată între ei? Deşi imperfecţi, Pavel şi Barnaba erau oameni
umili, având „mintea lui Hristos”. În timp, ei au manifestat iubire frăţească
şi s-au iertat unul pe celălalt (Ef. 4:1–3). Iar mai târziu, Pavel a
colaborat din nou cu Marcu în alte locuri (Col. 4:10).
Desigur, faptul că
între Barnaba şi Pavel a avut loc o izbucnire de mânie nu înseamnă că mânia era
o caracteristică a personalităţii lor. Barnaba era cunoscut drept un om generos
şi plin de căldură, motiv pentru care fraţii nu-i spuneau pe nume, Iosif, ci îi spuneau Barnaba, adică „Fiul Mângâierii”. Şi Pavel era cunoscut pentru blândeţea şi
afecţiunea tandră faţă de frații în credință (1 Tes. 2:7, 8).
„El avea o
bună mărturie” (Faptele
16:1-3):
În cea de-a
doua călătorie misionară, Pavel a ajuns în provincia romană Galatia, unde se formaseră câteva
biserici. El „a sosit la Derbe şi la
Listra”. Potrivit relatării, acolo
„era un discipol numit Timotei, fiul
unei iudeice credincioase, dar al unui tată grec” (Fap. 16:1). Se pare că Pavel cunoscuse
familia lui Timotei când vizitase prima oară zona, în jurul anului 47. Însă
acum, după doi sau trei ani de la vizita iniţială, tânărul Timotei i-a atras
atenţia în mod deosebit. De ce? Deoarece Timotei avea „o bună mărturie din
partea fraţilor”. El nu numai că se bucura de aprecierea fraţilor din oraşul
său natal, dar şi avea o bună reputaţie în bisericile dimprejur. Potrivit
relatării biblice, atât fraţii din Listra, cât şi cei din Iconium, oraş situat la aproximativ 30 de kilometri de Listra,
aveau numai cuvinte de laudă la adresa lui (Fap. 16:2). Sub îndrumarea Duhului Sfânt,
bătrânii i-au încredinţat tânărului Timotei o responsabilitate serioasă: aceea
de a-i ajuta pe Pavel şi pe Sila în lucrarea de propovăduire a Evangheliei (Fap. 16:3). Dar cum a ajuns Timotei, care
era doar un tânăr, să aibă o reputaţie atât de bună? Oare datorită inteligenţei
sale, aspectului său fizic sau aptitudinilor sale? Oamenii sunt deseori
impresionaţi de asemenea lucruri. Chiar şi profetul Samuel s-a lăsat la un moment dat influenţat de aparenţe. Însă Domnul
i-a amintit: „Dumnezeu nu vede aşa cum vede omul. Omul vede ce izbeşte ochiul,
însă Domnul vede inima” (1 Sam. 16:7). Timotei şi-a
câştigat buna reputaţie printre fraţii de credinţă nu datorită capacităţilor
sale, ci datorită calităţilor sale lăuntrice. Ani mai târziu, apostolul Pavel a făcut referire la unele calităţi
spirituale ale lui Timotei. El a vorbit despre atitudinea sa bună, despre
iubirea sa plină de sacrificiu şi despre conştiinciozitatea cu care-şi
îndeplinea responsabilităţile creştine (Filip. 2:20-22). Timotei era cunoscut şi pentru
credinţa sa „neipocrită” (2 Tim. 1:5).
„Se întăreau
în credinţă” (Faptele
16:4, 5):
Pavel şi Timotei au lucrat mulţi ani împreună. Ei au îndeplinit diferite
însărcinări încredinţate de corpul apostolic. Relatarea biblică spune:
„Străbătând oraşele, ei le transmiteau celor de acolo hotărârile luate de
apostolii şi de bătrânii din Ierusalim şi-i îndemnau să le respecte” (Fap. 16:4). Iar bisericile urmau aceste
îndrumări. Dovedind supunere, „bisericile se întăreau în credinţă şi creşteau
la număr zi de zi” (Fap. 16:5).
SUPLIMENTAR: 1. MARCU S-A BUCURAT DE MULTE PRIVILEGII:
În Evanghelia după Marcu se spune că cei
ce l-au arestat pe Iisus au încercat să-l prindă pe „un tânăr”, care însă le-a
scăpat şi „a fugit gol” (Mar. 14:51, 52). Întrucât Marcu, numit şi Ioan Marcu, este singurul care a consemnat acest amănunt, este
foarte posibil ca acel tânăr să fi fost chiar el. În acest caz, înseamnă că
Marcu l-a întâlnit de cel puţin câteva ori pe Iisus. După aproximativ
11 ani, pe vremea când Irod Agripa
îi persecuta pe creştini, mai mulţi membri ai Bisericii din Ierusalim s-au
adunat în casa Mariei, mama lui Marcu, pentru a se ruga. Aici
a venit şi apostolul Petru după ce a fost eliberat în mod miraculos din
închisoare (Fap. 12:12). Astfel, putem înţelege că
Marcu a crescut într-o casă unde ulterior s-au ţinut servicii creştine. El
trebuie să-i fi cunoscut bine pe primii discipoli ai lui Iisus, care, cu
siguranţă, au avut o influenţă pozitivă asupra lui.
Din câte ştim, primul său
privilegiu de serviciu a fost acela de a colabora cu vărul său Barnaba şi cu
apostolul Pavel în repartiţia acestora din Antiohia Siriană (Fap. 12:25). Apoi, când Barnaba şi Pavel au
pornit în prima lor călătorie misionară, Marcu i-a însoţit în Cipru şi în Asia
Mică. De acolo, s-a întors la Ierusalim din motive pe care Biblia nu le
specifică (Fap. 13:4, 13). Aşa cum se arată în cartea Faptele, între Pavel
şi Barnaba a avut loc o dispută cu privire la Marcu, astfel că Marcu şi Barnaba
şi-au continuat serviciul misionar în Cipru (Fap. 15:36-39).
În anul 60 sau 61, această dispută trebuie
să fi fost demult uitată deoarece îl întâlnim pe Marcu din nou alături de
Pavel, de data aceasta la Roma. Pavel, care era deţinut în acest oraş, a
scris Bisericii din Colose următoarele: „Aristarh,
tovarăşul meu de temniţă, vă trimite salutările lui şi, la fel, Marcu, vărul lui Barnaba (cu privire la care vi s-a dat poruncă să-l primiţi cu
căldură dacă va veni la voi)” (Col. 4:10). Astfel, Pavel se gândea să-l
trimită pe Ioan Marcu la Colose în calitate de reprezentant al său!
Cândva între anii 62 şi 64, Marcu a slujit
împreună cu apostolul Petru în Babilon
(posibil să fie vorba de fapt de Roma, pe care creștinii o numeau „Babilon”). Între
ei s-a legat o prietenie strânsă, fapt ce reiese din cuvintele lui Petru, care
îl numeşte pe acest bărbat mai tânăr „Marcu,
fiul meu” (1 Pet. 5:13).
În aproximativ 65, când apostolul Pavel era
închis pentru a doua oară la Roma, el i-a scris colaboratorului său Timotei,
aflat la Efes: „Ia-l pe Marcu şi adu-l
cu tine, căci îmi este de folos
pentru slujire” (2 Tim. 4:11). Marcu a răspuns cu
promptitudine acestei invitaţii, întorcându-se la Roma. Aşadar, nu este de
mirare că Marcu a fost foarte apreciat de Barnaba, de Pavel şi de Petru! Însă
cel mai mare privilegiu pe care l-a avut Marcu a fost să scrie sub inspiraţie
divină Evanghelia care îi poartă numele. Potrivit Tradiţiei, el a obţinut
majoritatea informaţiilor de la apostolul Petru. Şi se pare că într-adevăr aşa
au stat lucrurile, deoarece relatarea lui Marcu conţine detalii pe care numai
un martor ocular, cum a fost Petru, putea să le ştie. Cu toate acestea, se pare că Marcu şi-a redactat Evanghelia în Roma, nu
în Babilon, de unde avem încă o dovadă că „Babilonul” era Roma! În Evanghelia
sa, el foloseşte mulţi termeni latineşti şi traduce multe cuvinte ebraice care,
altfel, ar fi fost greu de înţeles pentru neevrei. Aşadar, se pare că el şi-a
scris Evanghelia în primul rând pentru cei din neamuri.
2. TIMOTEI A AJUTAT „LA RĂSPÂNDIREA VEŞTII BUNE”:
Timotei a fost un ajutor de mare preţ al apostolului Pavel. După aproximativ
11 ani de colaborare strânsă, Pavel a scris cu privire la el: „N-am pe
nimeni altcineva cu o atitudine ca a lui, care să se îngrijească cu adevărat de
voi… Voi cunoaşteţi dovada pe care a dat-o el cu privire la sine, şi anume că,
asemenea unui copil cu tatăl lui, a slujit ca rob cu mine la răspândirea veştii
bune” (Filip. 2:20, 22). Într-adevăr, Timotei a lucrat din greu pentru a
promova vestea bună şi, de aceea, a fost foarte îndrăgit de Pavel. El este un
exemplu pentru toţi creştinii din zilele noastre!
Se pare că Timotei a crescut în Listra. Tatăl lui era grec, iar mama,
evreică. El a fost instruit din Scripturi de mama sa, Eunice, şi de bunica sa Lois
încă din pruncie (Fap. 16:1, 3; 2 Tim. 1:5;3:14, 15). Atât el, cât şi mama şi bunica
lui au devenit creştini probabil cu ocazia primei vizite a lui Pavel în Listra.
Când Pavel a venit din nou la Listra după câţiva ani, se pare că Timotei avea
în jur de 20 de ani. El se bucura deja de „o bună mărturie din partea
fraţilor din Listra şi din Iconium” (Fap. 16:2). În plus, Duhul Sfânt făcuse
„preziceri” cu privire la el. În armonie cu acestea, Pavel şi bătrânii locali
au decis să-i încredinţeze un privilegiu de serviciu/slujire special/specială, acela de a-l însoţi pe Pavel
în călătoriile sale misionare (1 Tim. 1:18; 4:14; 2 Tim. 1:6). Acest privilegiu a
presupus ca Timotei să fie departe de familie. De asemenea, pentru a nu le da
niciun motiv de poticnire evreilor pe care urma să-i viziteze, el a trebuit
chiar să se circumcidă (Fap. 16:3).
Timotei a călătorit foarte mult. El a predicat cu Pavel şi cu Sila în Filipi, cu Sila în Bereea, iar apoi
singur în Tesalonic. Când s-a
reîntâlnit cu Pavel în Corint, Timotei
a adus veşti bune despre iubirea şi fidelitatea manifestate de fraţii din
Tesalonic în pofida necazurilor (Fap. 16:6-17:14; 1 Tes. 3:2-6). Apoi, când Pavel
se afla în Efes şi a primit veşti tulburătoare despre corinteni, el s-a gândit
să-l trimită pe Timotei înapoi în Corint (1 Cor. 4:17). Mai târziu, Pavel
i-a trimis pe Timotei şi pe Erast
din Efes în Macedonia. Însă, când Pavel le-a scris creştinilor din Roma,
Timotei era din nou cu el în Corint (Fap. 19:22; Rom. 16:21). Acestea sunt doar
câteva dintre călătoriile pe care le-a făcut Timotei pentru a promova vestea
bună.
Timotei se reţinea oarecum să-şi exercite
autoritatea. Acest lucru reiese din cuvintele prin care Pavel a dorit să-l
încurajeze: „Nimeni să nu-ţi dispreţuiască tinereţea” (1 Tim. 4:12). Însă Pavel a avut
toată încrederea să-l trimită la o biserică în care existau probleme,
spunându-i: „Să le porunceşti unora să nu
predea altă doctrină” (1 Tim. 1:3). De asemenea, el
i-a dat lui Timotei autoritatea de „a-şi pune mâinile„ peste bărbaţi maturi
pentru a-i numi episcope/supraveghetori şi diaconi/slujitori în biserici (1 Tim. 5:22).
Pavel l-a îndrăgit mult pe Timotei datorită
calităţilor sale deosebite. Scripturile arată că acest tânăr i-a fost un
colaborator apropiat, loial şi plin de afecţiune, devenind ca un fiu pentru el.
Astfel, Pavel a putut scrie că îşi amintea de lacrimile lui, că tânjea să-l
vadă şi că se ruga pentru el. Asemenea unui tată grijuliu, Pavel i-a dat lui
Timotei sfaturi şi cu privire la „desele sale îmbolnăviri”, probabil unele
probleme cu stomacul (1 Tim. 5:23; 2 Tim. 1:3, 4). Timotei i-a
fost alături lui Pavel în timpul primei detenţii a acestuia la Roma. Se pare că
el însuşi a fost închis o vreme (Filim. 1; Evr. 13:23). Profunzimea
legăturii dintre cei doi se poate observa şi din faptul că, atunci când Pavel
şi-a dat seama că moartea sa era iminentă, i-a scris lui Timotei: „Să faci tot posibilul să vii la mine repede!”
(2 Tim. 4:6-9). Scripturile nu
spun dacă Timotei a reuşit să ajungă la timp ca să-l mai vadă o dată pe
îndrumătorul său iubit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu