ZILELE DE CREAȚIE - MAI LUNGI DE 24 DE ORE!
Unii teologi fundamentaliști susțin că zilele de
creație nu au fost mai lungi de 24 ore literale. Există însă o contradicție
ireconciliabilă între această vedere și datele științei despre erele geologice,
ceea ce ridică întrebarea: Unde se plasează Biblia? În cele ce urmează sunt
prezentate câteva considerații în favoarea unei abordări biblice nefundamentaliste.
1. Atunci când vorbește despre
odihna din ziua a șaptea a lui Dumnezeu, scriitorul Genezei nu folosește
timpul verbal perfect (care în ebraica
biblică descrie o acțiune terminată), ceea ce ar fi fost cazul dacă „odihna”
ar fi fost de 24 ore și s-ar fi încheiat în Eden. Relatarea creației se
sfârșește undeva la începutul zilei a șaptea cu
mențiunea: „Și în ziua a șaptea Dumnezeu a ajuns să sfârșească lucrarea lui pe
care a făcut-o, și a început să se odihnească în
ziua a șaptea de toată lucrarea lui pe care a făcut-o” (Gen. 2:2). Verbul
ebraic este la timpul imperfect, denotând o acțiune
începută, dar neterminată. Interliniar Scripture Analyzer:
„Și sfârșește Elohim în ziua a șaptea lucrarea Lui pe care a făcut-o și se
odihnește în ziua a șaptea de toată lucrarea Lui pe care a făcut-o”. Redare
confirmată în același interliniar în Exodul 31:17: „Iar în ziua a șaptea El a
încetat și se înviorează”. Ideea este că „se înviorează” sau se
odihnește încă la timpul când Moise consemnează cuvintele. Așadar, acestă „zi” a șaptea de odihnă este
mai lungă de 24 ore!
2. Expresia „Astfel a fost seară,
și a fost dimineață, ziua x”, apare sistematic după fiecare dintre primele șase
zile, dar nu și după a șaptea, dând de înțeles că această zi nu s-a încheiat.
Povestitorul nu a ajuns în această carte cu relatarea la sfârșitul zilei
a șaptea;
3. Dacă procesul creării și transformării
lucrurilor de pe Pământ a fost atât de accelerat (șase zile literale) încât să
nu se poată explica prin acțiunea în timp a unor factori naturali, aceste zile
ar fi putut fi clipe sau chiar diviziuni atemporale - mai potrivite cu acțiunea
supranaturală. Dacă însă a fost vorba despre acțiuni în timp, „zilele” pot fi considerate ere.
Formularea „a fost seară, și a fost dimineață, ziua x”, transmite ideea unui
proces în timp, care se desfășoară pe faze. Dar timpul și fazele nu
au nimic comun cu miracolul instantaneu. Și aici verbele sunt la imperfect,
sugerând o acțiune în desfășurare, progresivă: „Și a ajuns să fie
seară...(lit. și se făcea seară...)”;
4. Dacă odihna lui Dumnezeu
(ebr. șavát - sistare a lucrului) a durat numai 24 ore,
înseamnă că după acest timp nu a mai existat o sistare a lucrului. Dar
relatarea Genezei nu arată că Dumnezeu ar fi început o altă săptămână creatoare
pe Pământ. Din contra, se spune că la capătul zilei a șasea, după
binecuvântare, omul a preluat lucrările
terestre (Reluarea activității eventual în Cer este exclusă pentru că acolo nu
a fost niciodată întreruptă - comp. Ioan 5:17);
5. Dacă Adam ar fi fost creat spre sfârșitul unei zile literale de 24
ore, după mamifere, create și ele în aceeași zi, ar fi rămas
puțin timp pentru celelalte activități menționate în relatarea biblică ca
aparținând zilei a șasea: plantarea unei grădini în Eden și a pomilor speciali
în mijlocul grădinii, irigarea și creșterea pomilor, denumirea animalelor de
către om, cu nume semnificative bazate pe observarea comportamentului lor, porunca
de a nu consuma din fructul deja copt al pomului conoștinței
binelui și răului, sentimentul de singurătate la Adam sesizat
de Dumnezeu, somnul adânc pentru crearea Evei,
întâlnirea cu ea și exclamația care a sugerat așteptare – „iată în
sfârșit” -, binecuvântarea divină a cuplului, etc.. În fapt, Eva
putea să fi fost creată cu un număr de ani mai
târziu, așa încât Adam să o poată depăși sensibil în experiență pentru a fi un
soț și instructor incontestabil. Cuvintele
din 1 Timotei 2:12,13 au sens dacă între cei doi a fost o diferență de timp.
La fel, lucrurile realizate în celelalte zile presupun mai mult de 24 ore. De
exemplu, în ziua a treia timpul necesar strângerii apelor „la un loc” și
apariției uscatului a depins de viteza de ridicare a scoarței și de deplasare a
apei. Acesteia îi trebuie mai mult de o zi de 24 ore pentru a ajunge din
centrul unui continent în mare. Tot în ziua a treia Dumnezeu a făcut ca solul
să dea (lit. să permită să răsară sau să înverzească) vegetație și pomi cu
fructe și semințe în acestea. Unii pomi au nevoie de câțiva ani de creștere
până ajung să producă fructe;
6. Apostolul Pavel știa că „ziua” a șaptea este mai lungă de 24 ore.
Dumnezeu se odihnea încă pe timpul lui Iosua
și chiar după mii de ani, creștinii care credeau, puteau intra în această
„odihnă”. În epistola către Evrei
(4:3-5) el spune:
„Căci noi,
care am crezut, intrăm în „odihna”, despre care a zis: „Am jurat în mânia mea
că nu vor intra în odihna mea”, măcar că lucrările lui fuseseră terminate încă
de la întemeierea lumii. Căci într-un loc a vorbit astfel despre ziua a șaptea:
Și Dumnezeu s-a odihnit în ziua a șaptea de toate lucrările lui. Și iarăși în
acest text: Nu vor intra în odihna mea”.
Expresia „măcar că lucrările lui
fuseseră terminate încă de la întemeierea lumii” arată că Dumnezeu se
odihnește încă de la întemeierea lumii când și-a
terminat lucrările. Deci nu se poate trage concluzia că evreii din timpul lui
Iosua nu urmau să intre în odihnă în sensul că nu aveau în
ce să intre ca și cum ea durase numai 24 de ore (și acum
Dumnezeu lucra din nou), ci că Dumnezeu nu i-a lăsat să
intre, deși poarta spre odihnă era larg deschisă sau, în cuvintele lui Pavel, „măcar
că lucrările Lui fuseseră terminate încă de la întemeierea lumii” și de atunci
Dumnezeu se odihnea;
7. Cărbunii, petrolul și
gazele naturale sunt de origine organică, și au nevoie de ere geologice ca să
se formeze. De asemenea, sunt necesare mișcări catastrofice ale scoarței
terestre ca depunerile organice să ajungă sub pământ sau din mări şi oceane în
zona de uscat. Unii cred că Potopul și timpul scurs de la Adam la Potop sunt
suficiente pentru a explica aceste lucruri. Dar Noe a izolat arca cu smoală (un
produs petrolier) înainte de Potop (vezi și
Geneza 11:3 unde smoala este folosită la zidirea turnului Babel și 14:10 unde
se vorbește despre puțuri de smoală);
8. Ordinea în
care au apărut lucrurile pe Pământ (lumina, atmosfera, uscatul, vegetația,
vizibilitatea aștrilor, reptilele, păsările, mamiferele, omul) este proprie și
absolut necesară erelor geologice. Ea nu putea fi alta datorită multiplelor
dependențe ecologice. Dar ea putea să nu fie respectată de Dumnezeu dacă
„zilele” ar fi fost fiecare de 24 ore literale. Omul putea să apară de exemplu
în ziua a cincea, fiind mai important, ca să vadă în ziua a șasea cum sunt
create mamiferele și apoi reptilele, etc.;
9. Cuvântul „zi” (ebr. iom)
desemnează în ebraica biblică atât o zi literală de 24 ore, cât și o perioadă
de timp de o anumită lungime. Chiar în relatarea creației termenul este folosit
cu acest sens flexibil. Astfel cele 12 ore de lumină sunt numite zi(1:5),
iar primele două sau trei zile sunt numite împreună ziua(2:4). În
restul Scripturilor ziua poate fi perioada secerișului, un an cu vară și iarnă,
ziua mâniei lui Dumnezeu, perioada de domnie a lui Mesia, etc.. (Comp. 2 Cor.
6:2; Zah. 14:1-9);
10. În relatarea Genezei se disting două intervale: 1.- timpul de la „început” până la săptămâna
creatoare și 2. - timpul acestei săptămâni. Aceste intervale trebuie să aibă
lungimi comparabile, cel puțin ca ordin de mărime, dacă sunt timpi de creație
folosiți de același Dumnezeu pentru pregătirea aceleiași planete. Primul
interval pentru corpurile cerești și formarea Pământului până la starea
descrisă în Geneza 1:2 și al doilea pentru modificări dirijate ale atmosferei,
litosferei și biosferei până la starea de lucruri „foarte bune” pentru om.
Primul interval este de miliarde de ani pentru că vârsta corpurilor cerești și
a Pământului poate fi stabilită în multe feluri (de exemplu din timpul necesar
luminii să ajungă pe Pământ, evoluția stelelor, radioactivitate). Dar această
vârstă nu poate fi alăturată armonios lângă 144 ore cât ar avea șase zile
literale ale intervalului al doilea. Intervalele ar diferi cu un ordin de
mărime de 8x1011! (La o vârstă a Universului aproximată la 14-15
miliarde de ani). În plus s-ar putea ridica întrebarea: Dacă Dumnezeu a
acționat în afara unor legi naturale în „finisarea” Pământului pentru om,
grăbind atât de tare lucrurile, de ce nu a făcut așa și la formarea Universului?
Există și obiecții
dintre care mai jos sunt discutate patru:
Obiecţia 1. Unitatea de măsură sau felul de interpretare,
ca să fie valabile, trebuie să fie indicate în context. „Ziua” este indicată în
context ca fiind de 24 ore (vezi Gen. 1:14);
Răspuns: În context este indicat și
faptul că „ziua” poate însemna o perioadă de lungime variabilă. Vezi pct. 9 de
mai sus;
Obiecţia 2. Cuvântul „zi” asociat cu un număr se referă
întotdeauna la o zi de 24 ore;
Răspuns: Zaharia 14:7 arată că nu
există o regulă: „Va fi o zi (ebr. iom ehad, ca în Gen. 1:5),
cunoscută de Domnul ... așa va fi și vara și iarna”. Această „zi”, asociată cu un
număr, include veri și ierni;
Obiecţia 3. Porunca a patra din Lege se bazează pe
săptămâna din Geneza: „Adu-ți aminte de ziua de
odihnă ca s-o sfințești ... căci în șase zile Domnul a făcut Cerurile, Pământul
și marea și tot ce este în ele, iar în ziua a șaptea s-a odihnit”. Întrucât
sabatul cerut israeliților era de 24 ore și încheia o săptămână literală, în
Geneza lucrurile stau la fel;
Răspuns: Comparația între cele două
„săptămâni” este tot atât de justificată și dacă zilele din Geneza sunt mai
lungi de 24 ore - în acest caz ere. Importantă este proporția (algoritmul 6+1),
nu echivalența duratelor. Dumnezeu nu este om.
Obiecţia 4. „Seara și dimineața” nu se pot referi decât
la părțile unei zile literale.
Răspuns: Seara și dimineața nu sunt
„numite” sau definite în contextul primului capitol, așa cum este cazul cu
timpul de lumină sau de întuneric care au fost numite „zi”, respectiv „noapte”.
Moise a folosit seara și dimineața și în sens figurat, cu referire la un timp
mai lung de 24 de ore, de exemplu pentru a evoca durata de viață a omului sau
ciclul de viață al ierbii (care poate fi de săptămâni sau luni). „Tu întorci pe
oameni în țărână ... dimineața sunt ca iarba care crește; dimineața (iarba)
înflorește și crește, iar seara este tăiată (sau: se ofilește) și se usucă”
(Psalm 90:3-5 - T.M.; comp. Ecl. 11:10, „zorile vieții”).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu