Statutul oficial al istoricului în statul sovietic avea un caracter dublu
şi nedeterminat. Pe de o parte istoricul se prezenta ca luptător de partid, ce
împărtăşea principiile lptei de clasă şi a „adevărului de clasă”. Pe de altă
parte se declara cercetător nepărtinitor al trecutului bazându-se pe principiul
istorismului şi al obiectivităţii ştiinţifice. În contradicţiile dintre aceste
poziţii, hotărâtor, era aproape întotdeauna ataşamentul istoricului faţă de
aprecierea evenimentelor de pe poziţii de clasă. Părtinitatea constituia un
criteriu mult mai important de cât adevărul. Puterea politică a transformat
ştiinţa în mecanism al sistemului politic. La includerea istoriei în regimul
sovietic participau şi organele securităţii de stat. În şaptezeci de ani s-a creat
un triunghi specific: PCUS - KGB - Academia de Ştiinţe şi instituţiile de
învăţământ superior. Această „cooperare” s-a reflectat în formulările laconice
a funcţiilor ştiinţei istorice: a depista şi demasca scopurile de clasă a
„reacţionarilor occidentali”; a prezenta realizările socialismului matur; a
educa ura faţă de exploatatori şi mândria pentru revoluţia săvârşită de popor;
a demasca esenţa anticomunismului; a servi cauza progresului social.
Aceste concluzii au fost efectuate nu în timpul regimului stalinist ci la
mijlocul anilor 80, ceia ce dovedeşte că esenţa regimului totalitar, statutul
ştiinţei istorice nu s-au schimbat pe parcursul întregii perioade sovietice.
„Necesitatea” argumentării anexiunilor făcute pe parcursul istoriei de
Imperiul Rus, apoi de URSS, a justificării regimului instaurat în Moldova, pe
de o parte, şi necesitatea asigurării cursului Istoria Moldovei cu
un suport temeinic în vederea pregătii tinerilor istorici în spiritul „relaţiilor
seculare ale poporului moldovenesc cu marele popor
rus” întru realizarea obiectivelor regimului în teritoriu pe de
altă parte, impunea necesitatea elaborării unui manual de Istorie a Moldovei, a
unei sinteze a istoriei acestui teritoriu. Prima încercare de elaborare a unui
astfel de manual aparţine profesorului N.Narţov,
doctor habilitat, profesor universitar la Institutul Pedagogic. Paralel cu
predarea cursului de Istorie a Moldovei, Narţov a
efectuat şi unele investigaţii ştiinţifice fiind şi şeful secţiei de Istorie a
Moldovei de la Institutul de Istorie, Limbă şi Literatură a Bazei Academiei de
Ştiinţe a URSS în RSSM. Pentru prima dată în republică a fost creată o Catedră
de Istorie a Moldovei în anul 1945 la Institutul Pedagogic. Fiind şef al
acestei catedre, N. Narţov a întocmit proiectul programei cursului de Istorie
a Moldovei. La 13 noiembrie 1945, proiectul a fost discutat şi
aprobat la şedinţa catedrelor de ştiinţe socio-umanistice, iar la 15 noiembrie
1945 - la şedinţa Consiliului Ştiinţific al Institutului. Planul Prospect al
cursului Istoria Moldovei era compus din 22
de compartimente. Tematica cursului era formulată în spiritul „relaţiilor
seculare ale porului moldovenesc cu marele popor rus” şi
a misiunii eliberatoare a acestuia, inclusiv a Uniunii
Sovietice. Vom numi doar unele dintre aceste teme: Etnogeneza poporului
Moldovenesc, Războiul
Ruso-turc şi eliberarea poporului Moldovenesc de sub
jugul turcesc; Basarabia în componenţa Imperiului Rus în prima jumătate
a secolului XIX; Basarabia
sub Jugul român 1918-1940; Lupta
puterii sovietice pentru eliberarea Basarabiei; Reunirea poporului moldovenesc
şi întemeierea RSSM. În acest Plan Prospect s-a evitat intenţionat
introducerea unor teme ce ar fi impus tratarea unor aspecte ale istoriei
celorlalte principate. Membrii Consiliului Ştiinţific şi-au expus opiniile,
care deşi conţineau unele sugestii pentru îmbunătăţirea cursului, erau
pozitive: Grosul I. şeful Catedrei
Istoria URSS, spunea că „Proiectul Programei la Istoria
Moldovei a fost alcătuit pe Baza cercetărilor profesorului Narţov şi
este prima interpretare marxistă a Istoriei Moldovei" ;
Şefa Catedrei Bazele Marxism-Leninismului, Claudia
Sluţki, menţiona: „Proiectul discutat este primul proiect
bazat pe metodologia marxist-leninistă şi că scopul acestui curs este de a da
istoriei Moldovei o interpretare obiectivă de pe poziţiile sovietice".
Directorul Institutului Pedagogic, Baranovschi A. a
declarat „prin lucrare trece ca un fir roşu legătura
firească a istoriei poporului Moldovei cu istoria marelui popor rus”,
după care a propus ca Planul Prospect să fie aprobat. Consiliul Ştiinţific a
decis de „a încuviinţa proiectul programei la istoria Moldovei şi a-l recomanda
pentru aprobare Comisariatului Norodnic pentru învăţământ”. Acesta
a fost primul proiect cunoscut nouă, al programei cursului Istoria
Moldovei. Însă din cauze necunoscute Comisariatul Norodnic pentru
Învăţământ al RSSM nu a discutat proiectul programei, iar Comitetul pentru
Învăţământul Superior de pe lângă Sovietul Comisarilor Norodnici al URSS n-a aprobat
înfiinţarea acestei catedre. N. Narţov a fost transferat în cadrul Catedrei de
Istorie a URSS, continuând să-şi predea cursul, iar Catedra de Istorie a
Moldovei şi-a încetat existenţa.
În a doua jumătate a anilor '40, se simţea o criză acută a materialelor
didactice, a literaturii de specialitate. Dacă manualele referitoare la Istoria
universală şi Istoria URSS erau trimise din URSS, de la alte instituţii de
învăţământ superior, atunci cele referitoare la Istoria Moldovei practic
lipseau. Iar cărţile de origine românească au dispărut din biblioteci. Predarea
cursului de Istorie a Moldovei se efectua iniţial în baza
programei, a Planului-Prospect şi notelor
efectuate de profesorul Narţov. Acest Plan-Prospect desfăşurat al
cursului general de studiere a istoriei Moldovei a fost discutat şi, în
principiu, aprobat de instanţele ştiinţifice ale Academiei de Ştiințe a URSS,
în special a Institutului de istorie. În conformitate cu acest Plan-Prospect profesorul
N.A.Narţov a desfăşurat o muncă în vederea redactării unui curs general
de Istorie a Moldovei, menit să servească drept manual
universitar.
După ce Narţov a pregătit macheta manualului de istorie a Moldovei, în
organele superioare de partid şi de stat au început să parvină semnale că
profesorul N. Narţov denaturează istoria Moldovei. Ca răspuns la aceste
semnale, în ziua de 15 noiembrie 1946, la Institutul Pedagogic a avut loc o
şedinţă comună a câtorva catedre: de Istorie a URSS, de Istorie Universală, a
Bazelor Marxism - Leninismului, de Limbă şi Literatură Moldovenească, la care
au fost invitaţi reprezentanţi de la alte catedre. La începutul şedinţei a luat
cuvântul decanul Facultăţii de Istorie A.Gozun,
după aceea profesorul N. Narţov a expus conţinutul de bază al machetei
manualului său. Apoi a luat cuvântul doctorul în economie N. Mohov, care într-o formă categorică l-a învinuit pe
profesorul N. Narţov de o serie de neajunsuri serioase cu caracter metodologic,
de denaturare a factologiei în istoria Moldovei. Însă ceilalţi oratori, printre
care şi A. Gozun, remarcând unele neajunsuri, subliniau, totuşi, că
neajunsurile şi greşelile comise pot fi uşor îndreptate, deoarece este vorba
numai de o machetă a manualului. Participanţii la şedinţă au atras atenţia
profesorului N. Narţov asupra necesităţii de a lua în seamă observaţiile
exprimate în procesul pregătirii machetei manualului pentru tipar.
Pe măsură ce redactarea acestui curs avansa, unele capitole şi compartimente
ale lui erau discutate la instituţiile ştiinţifice şi de învăţământ din
Chişinău, Kiev, Moscova, pe marginile lor s-au făcut multe obiecţii critice, multe recomandări, în
cele din urmă, încurajatoare, menite să grăbească elaborarea manualului. Unele
probleme oglindite în acest manual de istorie, în curs de elaborare, de către
profesorul N.A. Narţov erau predate nu numai în instituţiile ştiinţifice şi de
învăţământ, ci şi în faţa activului de partid şi sovietic din republică, în
faţa propagandiştilor şi intelectualităţii de creaţie. Elaborarea cursului
de Istorie a Moldovei era oglindită în presa republicană
şi a trezit o mare rezonanţă. La începutul anului 1947, redactarea manualului a
fost încheiată. Lucrarea a fost prefaţată de academicianul N. S. Derjavin. Iată ce scrie
academicianul N.S. Derjavin despre Narţov N.A. şi despre manualul său de
istorie a Moldovei, întocmit de acesta: „Autorul cărţii de faţă
profesorul N. A. Narţov, doctor în istorie, lucrează de mai de mult timp în
domeniul istoriei Moldovei (inclusiv a Basarabiei) şi, fiind unul dintre cei
mai buni specialişti în acest domeniu, se bucură de o mare popularitate printre
istoricii şi filologii sovietici şi români". În continuare,
academicianul spune: „Până la această lucrare a profesorului
Narţov la noi n-a existat vreo operă de sinteză privind istoria care ar
satisface cerinţele ştiinţifice ale cititorului sovietic contemporan. Lucrarea
profesorului Narţov este prima operă în literatura istorică sovietică ce se
ridică la nivelul cerinţelor ştiinţei şi contemporaneităţii şi, astfel suplinește
o lacună considerabilă în cunoştinţele noastre despre marea noastră patrie şi
strânsa ei familie frăţească de popoare în cunoştinţele noastre despre istoria
eroicului popor moldav".
Manuscrisul, după ce a fost redactat în consens cu obiecţiile făcute de
recenzenţi, este trimis la principalele instituţii ştiinţifice din ţară spre a
fi discutat şi apreciat, primind avizele de recenzie a mai multor savanţi
istorici de seamă din ţară. Aceste avize importante au parvenit de la
academicienii B. D. Grecov, V.I. Piceta, membrii corespondenţi A.M. Pancratova, A .D. Udalţov, profesorul M.V.
Levcenco. Aceste avize şi recenzii conţineau o serie întreagă de obiecţii
critice de ordin teoretic, factologic şi metodic. Cu toate acestea, aprecierile
vădeau în linii mari o atitudine pozitivă binevoitoare, semnatarii lor
recomandau manuscrisul spre publicare, după care s-ar fi operat amendamentele,
concretizările cerute.
Academicianul V.I. Piceta a dat următoarea apreciere manuscrisului: „Lucrarea
lui N. A. Narţov este, de fapt, prima încercare de a întocmi o Istorie a
Moldovei. Necesitatea unei asemenea opere este
evidentă. Este imposibil să predai Istoria Moldovei în şcoala medie şi în cea
superioară nedispunând măcar de un manual elementar. Opera lui este preţioasă
prin însuşi materialul faptic înglobat. N. A. Narţov este destul de competent
în problemele de istorie a Moldovei şi o revizuire a cărţii dintr-un alt punct
de vedere, chiar şi adoptându-se o altă periodizare, nu va constitui o mare
dificultate pentru dumnealui, va rezulta un preţios manual de Istorie a
Moldovei”. Încheind avizul, academicianul B. D. Grecov scrie: „Consider
că avem de a face cu o carte folositoare. Conceptul cărţii merită tot sprijinul
nostru. Deşi imperfectă, cartea îl familiarizează pe cititor cu Istoria
Moldovei”. Membrul corespondent A. M. Pancratova constata în avizul
său: „Această operă amplă, denumită Istoria Moldovei, reprezintă prima în
literatura istorică sovietică lucrare de sinteză a istoriei Moldovei din cele
mai vechi timpuri până în zilele noastre. Cartea este destinată să servească
drept manual pentru instituţiile de învăţământ superior". Profesorul M.V. Levcenco menţiona în avizul său: „După ce va lua cunoştinţă
de această lucrare amplă, oricare cititor obiectiv va trebui să recunoască,
totuşi, că autorul a făcut faţă acestor dificultăţi şi cartea dumisale este un
aport conştiincios şi preţios la ştiinţă”.
După parvenirea avizelor pozitive citate aici şi necitate, directorul
Institutului pedagogic din Chişinău A.
G. Baranovschi a recomandat în mod oficial manuscrisul lucrării
profesorului N. A. Narţov editurii pedagogice „Şcoala sovietică” din RSSM, spre
a fi editat în calitate de manual de istorie a Moldovei pentru instituţiile de
învăţământ superior din republică. Însă până la
ieşirea manualului de sub tipar, la 8 august 1947, în ziarul republican „Sovetskaia Moldavia” („Moldova Sovietică”)
a fost publicat un articol semnat de K.
Voronov, intitulat „Cum şi ce ne învaţă profesorul N. Narţov”,
în care macheta manualului şi cursul de lecţii al profesorului N. Narţov au
fost supuse unei critici violente pentru propagarea ideologiei burgheze
în rândurile tineretului studenţesc. K.Voronov, autorul articolului, de fapt este un pseudonim sub care se ascund
doi autori ai articolului: un istoric (Mohov) şi un filolog, care priveau
duşmănos opera lui N. A. Narţov. Semnatarii acestui
articol voiau să folosească ziarul în anumite scopuri. În acel timp manuscrisul
lui N.A. Narţov, care se mai afla în portofoliul editurii pedagogice „Şcoala
Sovietică” din RSSM a dispărut, lucru foarte suspect. Iar în articol autorii
analizează conspectele studenţilor şi nu cursul integral stenografiat sau
manuscrisul: „În conspectele lecţiilor nu a fost dată schema marxistă
a procesului istoric, nu este prezentată schimbarea formaţiunilor sociale pe
teritoriul Moldovei, şi în limitele acestei scheme lipseşte caracteristica
evenimentelor istorice în ordine cronologică”. Învinuirile cele mai
grave, conform realităţilor vremii, constau în naţionalism şi propagarea
ideilor burgheze. Astfel, în articol se menţionează: „Profesorul urmează
născocirile false ale istoricilor burghezo-naţionalişti germani”.
O caracterizare mai adecvată a lucrărilor lui N.Narţov a facut-o şeful Catedrei
de Istorie Universală N. Koroliov în
alocuţiunea sa, la şedinţa Consiliului Institutului, el a spus: „La
o examinare mai atentă a manualului şi a cursului de lecţii la istoria Moldovei
lui Narţov observăm că acesta a fost împrumutat, mai exact, copiat de la
istorici germani şi români. Dacă manualul şi prelegerile se deosebesc cu ceva
de istoricii germani şi români, aceasta-i în măsura în care o traducere proastă
se deosebeşte de original”. Aceste învinuiri publice au făcut ca să
fie discutat cazul în organele de partid. La 23 august 1947, acest articol a
fost discutat la şedinţa biroului de partid al Institutului, la 16-17
septembrie - la Colegiul Ministerului Învăţământului al RSSM, iar la 3-4
octombrie 1947 - la şedinţa Consiliului Institutului. Toate aceste şedinţe au
susţinut critica exprimată la adresa profesorului N. Narţov în ziarul
„Sovetskaia Moldavia”. Discuţiile aveau, în fond, un caracter politic,
nicidecum ştiinţific.
La 25 noiembrie a avut loc şedinţa Biroului C.C. al P.C. al Moldovei în conformitate cu decizia căruia
s-a suspendat predarea cursului de istorie a Moldovei la Institutul Pedagogic
din Chişinău, iar profesorul Narţov a fost concediat din postul de şef al
Catedrei de Istorie a URSS şi de conducător al aspiranţilor istorici; manualul
de istorie a Moldovei, scris de Narţov a fost retras oficial de Institut de la
editură. La aceeaşi şedinţă, CC al PC a ordonat pregătirea unui alt manual de
istorie a Moldovei. Biroul CC al PCM a luat sub controlul şi conducerea sa
întregul proces de pregătire, de redactare şi editare a cursului de Istorie
a Moldovei. În acest scop, a fost creată o comisie specială pentru
scrierea unui curs marxist-leninist „ştiinţific” de
istorie a Moldovei. Comisia era alcătuită din 17 persoane în frunte
cu secretarul CC al PC al Moldovei, responsabil pentru problemele muncii
ideologice M.M. Radul. Din 1949, în
fruntea comisiei se situează A. M.
Lazarev.
Lui Narţov i s-a propus de la bun început să facă parte
din comisia pentru elaborarea manualului şi să contribuie cu studiile sale la
elaborarea acestuia, dar Narţov, simţindu-se ofensat, a refuzat categoric
propunerea. Artiom Lazarev în
articolul „Cum a fost scrisă Istoria Moldovei” menţiona: „Din
păcate, profesorul Narţov a lăsat ca ambiţia să învingă bunul simţ, ca
interesele personale să le predomine pe cele obşteşti”. Dintr-un
certificat al secţiei Instituţii Superioare de Învăţământ a CC al PC M aflăm că
Narţov N. s-a adresat către şeful secţiei propagandă şi agitaţie al CC al PCM
tovarăşului Cernenea cu rugămintea
despre reabilitarea sa ca savant ce a lucrat asupra problemelor Istoriei
Moldovei. Profesorului Narţov i s-a comunicat că întrebarea despre reabilitarea
sa poate fi rezolvată doar pe calea participării lui active în lucrul
ştiinţific. Acest fapt ne sugerează că membrii comisiei sus-numite au fost
lipsiţi prin discreditarea lui Narţov de rezultatele cercetărilor sale,
întâmpinând dificultăţi în elaborarea manualului. Cazul lui Narţov este un
exemplu tipic al imixiunii organelor politice în viaţa instituţiilor superioare
de învăţământ. Sfârşitul brusc al carierii sale este legată de concurenţa
dintre tinerii istorici ce-au plăcut conducătorilor partidului şi istoricii
consacraţi, mai învârstă. Dornic de afirmare, relativ tânărul Mohov a acţionat
hotărâtor în discreditarea nu numai a lui Narţov, dar şi a lui Senchevici şi a altor istorici,
construindu-şi cariera în mare parte pe criticile aduse acestora. Sfârşitul
carierei de istoric a lui Narţov se datorează în parte şi faptului că acesta
era evreu, din care cauză în 1948 a fost învinuit de rusofobie, devenind
astfel, „ţap ispăşitor” al antisemitismului existent în cercurile conducătoare
sovietice din epoca stalinistă târzie. Ne
pare cu atât mai preţios acest
manual nepublicat cu cât acesta n-a plăcut regimului, iar plagierile făcute de
Narţov din autorii români şi germani ar fi contribuit, posibil, l-a o
cunoaştere mai obiectivă a istoriei.
După ce în anul 1947 Comitetul Central ordonase pregătirea unui manual de
istorie a Moldovei, în 1948, Nikolai
Mohov şi-a prezentat cu mândrie propunerea de periodizare şi schiţa
cronologică; în 1949, membrii Institutului de Istorie, Limbă şi Literatură au
încheiat pregătirea machetei Cursului de istorie a Moldovei; au
fost tipărite apoi 300 de exemplare. Editorii erau Aleksandr Udalţov şi Lev
Cerepnin din Moscova, istoricii republicani Iakim Grosul şi Nikolai Mohov, şi ministrul educaţiei din Moldova, Artiom Lazarev.
Macheta cursului (referitor la această machetă a cursului de Istorie
a Moldovei nu se utilizează în istoriografia sovietică termenul
da „manual”, iar autorul N. Mohov nici nu a pretins la această titulatură
pentru lucrarea sa) era un produs tipic al erei staliniste târzii. Aceasta urma
o schemă marxistă foarte ortodoxă şi simplificată. Fiecare parte a cărţii
corespundea unei formaţiuni social-economice (triburile primitive, feudalism,
capitalism, socialism). Fiecare perioadă istorică era apoi descrisă în ordinea „corectă”:
mai întâi, sub raportul dezvoltării mijloacelor de producţie şi a relaţiilor de
producţie, apoi în termenii suprastructurii politice şi, în sfârşit, din
perspectiva dezvoltării culturii. Fiecare frază trăda lipsa de respect pentru
cercetarea ştiinţifică şi, de asemenea, absenţa completă de studii ştiinţifice
asupra istoriei Moldovei. Singurele surse la care se făceau referiri erau
clasicii marxism-leninismului şi lucrările lui Stalin. Cartea era plină de
declaraţii categorice asupra evenimentelor din trecutul îndepărtat, bazate doar
pe unele dintre remarcile incidentale ale lui Lenin.
Versiunea mitului
moldovenesc şi etnogeneza prezentate în această carte erau noi şi radicale. Se
presupunea că valahii - geto-dacii romanizaţi care au trăit în regiunea dintre
Nistru, Dunăre şi Carpaţi - s-ar fi contopit cu populaţia slavă indigenă. Unirea valahilor cu slavii de sud a
dus la etnogeneza românească (sau valahă). Unirea valahilor cu slavii de
răsărit a produs etnogeneza moldoveană. Cu alte cuvinte, deosebirea dintre
români şi moldoveni îşi avea originea în faza istorică a „naţiunii
burgheze" din secolul al XIX-lea. Aceasta implica o apreciabilă diferenţă
dintre cele două naţiuni şi limbile lor şi corespundea conceptului curent
utilizat al limbii moldoveneşti ca limbă slavă sau romano-slavă.
Influenţa rusească şi slavă asupra istorici Moldovei, aşa cum era descrisă
în acest volum, era zdrobitoare: toţi fruntaşii politici şi culturali
basarabeni se presupunea că fuseseră influenţaţi de „marele popor rus şi de
cultura lui avansată”. Acest ataşament pro-rus culmina cu interpretarea
anexării Basarabiei în 1812 şi cu formula răului mai mic. Politica
colonială ţaristă subiectivă şi opresiunea naţională şi socială au fost complet
trecute cu vederea, în timp ce consecinţele pozitive obiective ale anexării au
fost subliniate: raidurile tătarilor au fost stopate,
dezvoltarea economică, politică şi culturală au fost accelerate, produsele
basarabene s-au putut vinde pe pieţele Rusiei, ideile ruseşti înaintate au
ajuns la Chişinău, iar revoluţionarii ruşi au întărit mişcarea revoluţionară
din Moldova. Influenţa poporului rus şi a
intelectualităţii avansate a fost tratată drept absolut pozitivă, iar toate
consecinţele negative au fost blamate, sub entitatea abstractă „ţarism”.
Administraţia ţaristă a fost apreciată drept un factor pozitiv, cu
toate viciile sale.
Ataşamentul pro-rusesc domina conţinutul, în vreme ce ataşamentul
pro-sovietic se remarca prin absenţă. Nu se făcea nicio referinţă la „familia
popoarelor sovietice" şi foarte puţine la presupusa legătură
naturală dintre popoarele moldovean, rus şi ucrainean.
Cartea conţinea de asemenea şi semne ale unui ataşament pro-moldovean. Erau
accentuate unicitatea şi trăsăturile specifice ale istoriei moldoveneşti, ceea
ce nu se mai întâmplase niciodată înainte. Guvernarea ţaristă era condamnată
pentru planurile ei de rusificare a poporului moldovean şi intenţia de a
distruge cultura sa, ceea ce constituia, de asemenea, o atitudine demnă de a fi
remarcată în contextul evaluării pozitive a aceluiaşi regim din Basarabia. În
plus, autorii încercau să demonstreze rădăcinile locale ale mişcării
revoluţionare din Basarabia, deşi se ştia că mulţi dintre revoluţionari erau
ucraineni şi ruşi. Comandantul militar rus Grigori
Kotovski era glorificat ca „faimosul
fiu al poporului moldav”, deşi era etnic rus. Acest lucru implica
faptul că autorii defineau poporul moldovenesc alternativ, fie cu un concept
teritorial, fie cu unul etnic. Totuşi, în ambele cazuri patriotismul local,
solidaritatea şi mândria naţională erau pe cale de a fi fabricate, ca factor
mobilizator. Ar trebui observat că, totuşi, atât naţionalismul rus, cât si cel
moldovean erau subsumate structurii ortodox-comuniste a manualului şi nu, ca în
studiile de mai târziu, conceptului sovietic de „prietenie a popoarelor”.
Macheta a fost trimisă, spre luare de cunoştinţă şi discutare,
instituţiilor ştiinţifice şi universităţilor din Moscova, Leningrad, Kiev,
Odesa, Voronej, Tartu, Kazani, Cernăuţi, Minsk, Tbilisi, Taşkent şi din alte
oraşe. Din toate acestea au parvenit zeci de avize, observaţii şi deziderate de
care s-a ţinut cont la redactarea textului manuscrisului.
La sfârşitul anului 1949, de la Institutul de Istorie a Academiei de
Ştiinţe a URSS la CC al PC din RSSM a sosit o scrisoare prin care se anunţa că
va avea loc discutarea machetei Cursului de Istorie a Moldovei,
şi direcţia Institutului de Istorie al Academiei de Ştiinţe a URSS roagă de a
delega pe cineva pentru a participa la discuţie, de asemenea să se confirme
numele persoanelor. La Moscova a fost delegat grupul de autori Lazarev A. - preşedintele Comisiei de elaborare
a cursului, Mohov N., Grosul I., Şemiacov D., Berezneacov N. În luna ianuarie a anului 1950 persoanele sus-numite au asistat la
discutarea machetei primului volum al Istoriei Moldovei la Institutele de
Istorie şi la Universităţile din Kiev, Moscova, Leningrad, de la care au
primit „recomandări şi sfaturi preţioase” de care urmau să
ţină cont în elaborarea cursului de sinteză, menit să servească şi în calitate
de manual universitar.
Potrivit celor invitaţi să comenteze „macheta”, această folosire a
termenului „Moldova” era prea liberală. Se socotea de asemenea că era perfect
clar publicului cititor că teritoriul Basarabiei nu era tot una cu teritoriul
RSSM. Istoricii se întreceau în a dovedi că, deoarece regiunea Hotinului
aparţinea acum Ucrainei, revoltele de la Hotin făceau parte şi ele din istoria
Ucrainei, şi nu ar fi trebui tratate în manual.
Deşi macheta manuscrisului a fost discutată la diferite instituţii de
învăţământ şi ştiinţifice din URSS, opera aceasta rămânea să fie nejustificată
ştiinţific şi fără bază izvoristică bine cizelată, fără argumentări ferme şi
precise şi apoi, după cum menţionează însuşi Artiom Lazarev „CC
al PC al Moldovei ţinea la control permanent desfăşurarea scrierii şi nivelul
ştiinţific al cursului de sinteză a Istoriei Moldovei. Biroul CC al PC din
Moldova asculta anual la şedinţele sale raportul preşedintelui comisiei în
problema dată, aprecia starea de lucruri, acorda ajutorul necesar, dădea o serie
de noi recomandări şi sfaturi de care ţineam seama atât în munca
organizatorică, cât şi în procesul cercetărilor ştiinţifice.” Totul
se ţinea sub un control riguros, pentru ca să fie scrisă o istorie
marxist-leninistă şi să nu se găsească cineva care să scrie vreo propoziţie în
care să se conţină adevărul istoric despre neamului românrsc din basarabia!
În 1951, a apărut în librăriile din Chişinău primul din cele două volume
ale cărţii „Istoria RSS Moldovenești”. Editorii erau Udalţov şi Cerepnin. Este o carte de un grotesc absolut!!
Printre altele remarcăm afirmația: „ianuarie
1918, în Basarabia a biruit puterea sovietică, care a fost înăbuşită de „România
burghezo-moşierească”, iar la 28 iunie 1940 a fost „eliberată” pe
cale paşnică de către URSS. În acest context, era vehiculată ideea cum că
moldovenii din stânga Nistrului (unde în 1924 se constituise o republică
autonomă în componenţa Ucrainei - R.A.S.S.M.) s-au reunit cu cei din dreapta
Nistrului, formând Republica Sovietică
Socialistă Moldovenească (2 august 1940) în componenţa URSS şi împreună au
păşit pe calea „construcţiei socialiste”.
Procesul de elaborare a primului
manual universitar, a primei sinteze de istorie a Moldovei a avut loc sub
controlul strict al organelor de partid şi de stat din URSS şi RSSM. Datorită
importanţei ce i se acorda şi urma să o aibă această primă sinteză, în cadrul
procesului de elaborare a ei au avut loc totodată şi luptele dintre istorici
pentru posturile cheie prestigioase din instituţiile de cercetări ştiinţifice
din republică şi pentru susţinerea partidului, ceea ce reprezenta de fapt o
carieră strălucită. Marii învingători, după cum s-a dovedit, au devenit N. Mohov şi I. Grosul, iar marele învins - N.
Narţov. Odată publicate cele două volume ale manualului-sinteză au reprezentat în
acelaşi timp, prin conţinutul lor şi schimbarea paradigmei istorice: moartea
lui Stalin şi începutul liberalizării hruşcioviste. Primul volum, o lucrare
tipic stalinistă (publicată în anul 1951), cu caracter pur propagandistic, cu
referinţe în cea mai mare parte numai la clasicii marxism-leninismului şi la
operele lui Stalin, iar cel de al doilea volum s-a dovedit a fi relativ mai
onest şi mai puţin propagandistic decât scrierile anterioare, dar, per
ansamblu, îți vine, pur și simplu rău când te gândești ce trebuaiu să învețe
frații noștri din Basarabia despre România „monstruoasă” și „minunata” Rusie!!
În restul perioadei până la
prăbușirea regimului comunist, în Moldova Sovietică discursul istoriografic nu
s-a schimbat deloc!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu