CREȘTIMISMUL
DUPĂ RUSALII!
Rezultatele predicării lui Petru în ziua Cincizecimii au avut o
influenţă pozitiva asupra politicii viitoare şi asupra planurilor majorităţii
apostolilor în eforturile lor de a proclama Evanghelia Împărăţiei. Legaţi de
tradiţie şi tiranizaţi de preoţi, evreii, ca popor, au refuzat să accepte Evanghelia
lui Iisus. Dimpotrivă, restul Imperiului Roman a fost receptiv la învăţăturile
creştine în evoluţie. În această epocă, civilizaţia occidentală era
intelectuală, istovită de războaie şi cât se poate de sceptică cu privire la
toate filozofiile existente şi la filozofiile universale. Popoarele lumii
occidentale, beneficiarii culturii greceşti, aveau o tradiţie respectată a unui
trecut mare. Ei puteau contempla o moştenire de mari înfăptuiri în filozofie,
în artă, în literatură şi în progresele politice. Însă, în ciuda tuturor
acestor realizări, ei nu aveau o religie satisfăcătoare pentru suflet.
Dorinţele lor spirituale profundele rămâneau neîndeplinite. Pe o asemenea scenă
a societăţii omeneşti au fost deodată proiectate învăţăturile lui Iisus
conţinute în mesajul creştin. Un nou ordin de viaţă a fost astfel prezentat
inimilor înfometate ale acestor popoare occidentale. Această situaţie implica
un conflict imediat între vechile practici religioase şi noua versiune
creştinată a mesajului lui Iisus adus lumii. Acest conflict trebuia să se
termine fie printr-o victorie netă a vechilor credinţe ori a celei noi, sau,
fie printr-un soi de compromis. Istoria
arată că lupta s-a terminat printr-un compromis. Creştinismul a avut ambiţia de
a îmbrăţişa un program prea amplu pentru ca vreun popor să-l poată asimila în
spaţiul unei generaţii sau două. Acest program nu era un simplu apel spiritual
aşa cum îl prezentase Iisus sufletului oamenilor. De timpuriu creştinismul a
adoptat o poziţie netă faţă de ritualurile religioase, de educaţie, de magie,
de medicină, de artă, de literatură, de lege, de guvernământ, de morală, de
planificare sexuală, de poligamie şi chiar şi de, într-o măsură limitată, faţă
de sclavie. Creştinismul nu s-a ivit pur si simplu ca o nouă religie - ceva
după care aşteptau tot Imperiul Roman şi tot Orientul - ci ca o nouă
ordine a societăţii omeneşti. Apoi,
foarte repede această pretenţie a grăbit conflictul socio-moral al vremurilor.
Idealurile lui Iisus, aşa cum au fost ele reinterpretate de filozofia greacă şi
socializate în creştinism, sfidau acum cu îndrăzneală tradiţiile rasei umane
încorporate în etică, în moralitate şi în religiile civilizaţiei occidentale.
La începuturi, creştinismul nu a făcut
convertiri decât în păturile inferioare ale mediilor sociale şi economice. Dar,
începând din secolul al doilea, elita culturii greco-romane s-a orientat tot
mai mult către o nouă ordine a credinţei creştine, acest nou concept asupra
raţiunii de a trăi şi asupra scopului existenţei. Cum putea acest mesaj de
origine iudaică, care aproape că eşuase în ţara lui natală, să atragă atât de
repede şi de bine mintea elitelor imperiului roman? Triumful creştinismului
asupra religiilor filozofice şi a cultelor de mister s-a datorat următorilor
factori:
1. Organizarea - Pavel era un mare organizator, iar
succesorii lui au rămas la înălţimea lui;
2. Creştinismul era
complet elenizat. El îngloba tot ce era mai bun în filozofia greacă şi în
teologia ebraică;
3. Însă, mai mult
decât orice, el conţinea un nou şi un mare ideal, ecoul
vieţii de dăruire a lui Iisus şi reflectarea mesajului său de mântuire pentru
toată omenirea;
4. Conducătorii
creştini erau dispuşi să facă, cu mithraismul, compromisurile necesare pentru
ca jumătatea mai bună dintre adepţii lui să fie câştigaţi la cultul din
Antiohia; - din păcate, am adăuga aici!
5. Tot astfel,
generaţia următoare şi generaţiile subsecvente de conducători creştini au mai
făcut astfel de compromisuri cu păgânismul încât însuşi împăratul roman Constantin a fost câştigat la noua
religie.
Cu toate acestea, creştinii au încheiat
un târg judicios cu păgânii, în sensul că ei au adoptat aparatul ritualului
păgânesc obligându-i totodată pe păgâni să accepte versiunea elenizată a
creştinismului Pavelian. Au făcut un târg mai fericit cu păgânismul decât cu
mithraismul, dar, chiar şi în acest compromis iniţial, ei au ieşit mai mult
decât învingători, în sensul că au reuşit să elimine imoralităţile grosiere
precum şi multe alte practici reprobabile ale misterelor persane. Pe bună
dreptate ori nu, primi conducători ai creştinismului au compromis
deliberat idealurile lui Iisus într-un efort de a salva şi de a
propaga multe dintre ideile sale. Şi ei au
repurtat mari succese. Dar nu vă amăgiţi! Idealurile compromise ale Învăţătorului
sunt latente în Evanghelia Lui şi vor sfârşi prin a-şi afirma deplinele lor
puteri asupra lumii.
Prin această păgânizare a
creştinismului, vechea ordine a lucrurilor a câştigat numeroase victorii minore
de natură ritualistă, dar creştinii au dobândit ascendentul în sensul că:
1. Ei au făcut să
rezoneze în morala umană o nouă notă cu un ton infinit mai înalt;
2. Ei au dat lumii un
nou concept de Dumnezeu, lărgit considerabil;
3. Speranţa la
nemurire a devenit o parte a încredinţării unei religii cunoscute,
4. Iisus din Nazaret
a fost oferit sufletelor înfometate ale oamenilor.
Dintre marile adevăruri propovăduite de
Iisus, multe aproape că s-au pierdut în primele compromisuri, dar ele
dormitează încă în această religie a creştinismului păgânizat, care era însăşi
versiunea paveliană a vieţii şi a învăţăturilor Fiului Omului. Chiar şi mai
înainte de a fi păgânizat, creştinismul fusese mai întâi complet elenizat.
Creştinismul are o datorie, o foarte mare datorie faţă de greci. Un grec din
Egipt a fost acela care s-a ridicat cu atâta curaj în Niceea şi a sfidat
adunarea cu atâta neînfricare încât consiliul nu a îndrăznit să mai umbrească
conceptul asupra naturii lui Iisus până într-atâta încât să se rişte pierderea
pentru lume a adevărului consacrării sale. Acel grec se numea Atanasie. Fără elocvenţa şi logica
acestui credincios, persuasivele opinii ale arienilor ar fi triumfat.
1.
Influenţa Grecilor:
Elenizarea creştinismului a început
realmente în ziua memorabilă în care apostolul Pavel s-a prezentat înaintea
consiliului Areopagului din Atena şi a vorbit atenienilor despre „Dumnezeul
necunoscut”. Acolo, în umbra Acropolisului, acest cetăţean roman le-a proclamat
grecilor versiunea sa asupra noii religii care luase naştere în ţinutul iudaic
al Galileii. Filozofia greacă şi numeroase învăţături ale lui Iisus prezentau numeroase
asemănări. Ele aveau un ţel comun - amândouă vizau ridicarea individului; grecii, la ridicarea sa
socială şi politică; Iisus, la ridicarea sa morală şi spiritual; grecii
propovăduiau liberalismul intelectual care conducea la libertatea politică; Iisus
propovăduia liberalismul spiritual care conducea la libertatea religioasă.
Uniunea dintre aceste două idei forma o nouă şi puternică chartă a libertăţii
umane; ea lăsa să se întrevadă libertatea socială, politică şi spirituală a
omului.
Creştinismul a luat naştere şi a
triumfat asupra tuturor religiilor opozante din două raţiuni principale:
1. Mintea greacă era
dispusă să împrumute idei noi şi bune, chiar şi de la iudei.
2. Pavel şi
succesorii lui erau dispuşi la compromisuri, dar la unele îndrăzneţe şi isteţe;
ei erau fini negociatori în materie de teologie.
În momentul în care Pavel s-a adresat
atenienilor predicându-l pe „ Hristosul răstignit”, grecii erau spiritualmente
înfometaţi. Ei erau cercetători, interesaţi şi căutau efectiv adevărul
spiritual. Nu uitaţi niciodată că la început romanii au combătut creştinismul,
în vreme ce grecii l-au îmbrăţişat, şi grecii au fost aceia care, ulterior,
i-au forţat literalmente pe romani să accepte această nouă religie, sub forma
ei modificată, ca făcând parte din cultura greacă.
Grecii venerau frumuseţea, iar iudeii,
sfinţenia, dar ambele popoare iubeau adevărul. De-a lungul secolelor grecii
meditaseră serios şi discutaseră sincer toate problemele umane - sociale,
economice, politice şi filozofice - în afară de religie. Puţini erau grecii
care acordaseră cu adevărat atenţie religiei; ei nu-şi luau nici chiar propria
lor religie prea în serios. Iluminaţi de conţinutul mesajului lui Iisus,
produsul unificat al secolelor de gândire a acestor două popoare a devenit
atunci motorul unei noi ordini sociale umane şi, într-o anumită măsură, a unei
noi ordini umane de credinţe şi de practici religioase.
În epoca în care Alexandru a răspândit filozofia elenică în Orientul Apropiat,
influenţa culturii greceşti pătrunsese deja în ţinuturile de la Marea
Mediterană Occidentală. Cât timp grecii au locuit în micile oraşe-stat, grecii
au obţinut bune rezultate cu religia lor şi cu politica lor, dar, când regele
Macedoniei a îndrăznit să facă din Grecia un imperiu întinzându-se de la Adriatică
până la Indus, au început necazurile. Arta şi filozofia Greciei stăteau perfect
la înălţimea expansiunii imperiale, dar nu s-ar putea spune la fel şi despre
administraţia ei şi nici despre religia ei. După ce oraşele-stat ale Greciei
s-au dezvoltat într-un imperiu, zeii lor mai degrabă parohiali păreau oarecum
bizari. Grecii erau cu adevărat în căutarea unui Dumnezeu unic, a
unui Dumnezeu mai mare şi mai bun, atunci când a ajuns la ei versiunea
creştinată a vechii religii iudaice. Ca atare, Imperiul Elen nu putea să
dureze. Influenţa lui culturală a continuat, dar n-a subzistat decât după ce a
preluat din Occident geniul politic roman pentru administrarea unui imperiu şi
după ce a luat de la Orient o religie al cărei unic Dumnezeu poseda o demnitate
imperială.
În primul secol după Hristos, cultura
elenă ajunsese deja la apogeul ei; regresul ei începuse; acumularea de
cunoştinţe sporea, dar geniul era în declin. Chiar în epoca aceasta ideile şi
idealurile lui Iisus, care erau parţial încorporate creştinismului, au devenit
parte a ceea ce se mai putuse salva din cultura şi învăţământul grec. Alexandru
năvălise asupra Orientului cu darul cultural al civilizaţiei greceşti; Pavel a
luat cu asalt Occidentul cu versiunea creştină a Evangheliei lui Iisus. Peste
tot în Occident unde prevalase cultura greacă, prinsese rădăcini şi
creştinismul elenenizat. Versiunea orientală a mesajului lui Iisus, cu toate că
a rămas mai fidelă învăţăturilor lui, a continuat să urmeze atitudinea
intransigentă a lui Abner. Ea nu a
progresat niciodată ca şi versiunea elenizată, şi a sfârşit prin a se pierde în
mişcarea islamică.
2.
Influenţa Romană:
Romanii au adoptat în bloc cultura
greacă înlocuind guvernul format prin tragere la sorţi cu un guvern
reprezentativ. Aceste schimbări n-au întârziat să favorizeze creştinismul, în
sensul că Roma a introdus, în toată lumea occidentală, o nouă toleranţă faţă de
limbile şi popoarele străine şi chiar şi faţă de alte religii. La Roma, o mare
parte din primele persecuţii ale creştinilor au existat doar din cauza
nefericitei folosiri a cuvântului „împărăţie” în predicile lor. Romanii tolerau
fiecare religie în parte şi pe toate la un loc, dar nu suportau nimic din ceea
ce avea un aer de rivalitate politică. Astfel, când aceste prime persecuţii
religioase - într-o atât de mare măsură pricinuite de neînţelegeri - au luat
sfârşit, câmpul propagandei religioase era larg deschis. Romanii erau interesaţi
de administraţia politică; erau foarte puţin interesaţi de artă şi de religie,
însă erau neobişnuit de toleranţi faţă de acestea. Legea orientală era aspră şi
arbitrară; legea greacă era fluidă şi artistică; legea romană avea demnitate şi
impunea respect. Educaţia romană dădea naştere unei fidelităţi incomparabile şi
impasibile. Primii romani erau indivizi devotaţi politic şi sublim consacraţi.
Erau cinstiţi, zeloşi şi devotaţi idealurilor lor, dar fără o religie demnă de
acest nume. Nu-i mare mirare că învăţătorii lor greci au putut să-i convingă să
accepte creştinismul lui Pavel. Şi aceşti romani erau un mare popor. Ei au
putut guverna Occidentul pentru că se puteau guverna pe ei înşişi. O astfel de
onestitate fără precedent, o asemenea consacrare şi o asemenea stăpânire
hotărâtă de sine formau un teren ideal pentru primirea şi creşterea
creştinismului.
Le era uşor acestor greco-romani să
devină atât de devotaţi spiritual unei Biserici instituţionale, căci erau
totodată devotaţi politic Statului. Romanii n-au combătut Biserica decât din
momentul în care s-au temut ca ea să nu facă concurenţă Statului. Roma neavând
cine ştie ce filozofie naţională sau cultură autohtonă, a preluat cultura
greacă ca fiind a ei şi a adoptat cu îndrăzneală învăţătura lui Hristos şi
filozofia lui morală. Creştinismul a devenit cultura morală a Romei, însă prea
puţin religia ei, în sensul unei experienţe individuale de creştere spirituală
pentru cei care au îmbrăţişat noul cult într-un mod atât de global. Este
adevărat că un mare număr de indivizi au pătruns sub superficialitatea acestei
religii de Stat, şi au găsit, ca hrană pentru sufletul lor, adevăratele valori
ale înţelesurilor ascunse conţinute în adevărurile latente ale creştinismul
elenizat şi păgânizat. Stoicul, şi apelul lui ferm către „natură şi conştiinţă”
nu făcuse decât să pregătească şi mai bine întreaga Romă pentru a-l putea primi
pe Hristos, cel puţin într-un sens intelectual. Romanul era un jurist prin
natura sa sau prin educaţie; el avea respect chiar şi faţă de legile naturii.
Şi acum, în creştinism, el distingea legile lui Dumnezeu în legile naturii. Un
popor care putea produce un Cicero
şi un Virgil era copt pentru creştinismul elenizat al lui Pavel.
Iată cum aceşti greci romanizaţi îi
silesc atât pe evrei cât şi pe creştini să-şi facă filozofică religia, să-şi
coordoneze ideile, şi să-şi sistematizeze idealurile, să-şi adapteze practicile
religioase la curentul vieţii existente. Toate acestea au fost imens ajutate de
traducerea în greacă a Scripturilor
Ebraice/Septuaginta şi prin redactarea ulterioară în limba greacă a Noului
Testament.
Contrar iudeilor şi multor alte
popoare, grecii aveau de multă vreme o oarecare credinţă în nemurire, într-un
fel de supravieţuire după moarte. Or, aceasta era esenţa învăţăturii lui Iisus;
era deci sigur că, religia creştină exercita asupra lor o puternică atracţie.
O succesiune de victorii ale culturii
greceşti şi ale politicii romane consolidaseră ţinuturile mediteraneene într-un
singur imperiu, cu o singură limbă şi o singură cultură, şi a pregătit lumea
occidentală pentru un singur Dumnezeu. Iudaismul a adus acest Dumnezeu, dar
iudaismul ca religie era inacceptabil pentru grecii romanizaţi. Filon a contribuit la atenuarea
obiecţiilor lor, dar creştinismul le-a revelat un concept şi mai bun cu privire
la un Dumnezeu unic, şi l-au adoptat de bună voie.
3.
Sub imperiul Roman:
După consolidarea suveranităţii
politice romane şi după propagarea creştinismului, creştinii s-au pomenit cu un
singur Dumnezeu, un mare concept religios, dar fără imperiu. Greco-romanii s-au
pomenit cu un mare imperiu, dar fără un Dumnezeu care să poată servi
satisfăcător drept concept religios pentru cultul unui imperiu şi pentru
unificarea lui spirituală. Creştinii au acceptat imperiul, şi imperiul a
adoptat creştinismul. Romanii au asigurat o unitate de guvernământ politic;
grecii au oferit o unitate de cultură şi învăţământ; creştinismul, o unitate de
gândire şi practică religioasă. Roma a triumfat asupra tradiţiei
naţionalismului printr-un universalism imperial. Pentru prima dată în istorie,
ea a făcut posibilă acceptarea, de către diferite rase şi naţiuni, cel puţin cu
numele, o aceeaşi religie. Creştinismul a câştigat favoarea Romei într-o vreme
de luptă înflăcărată între viguroasele învăţături ale stoicilor şi promisiunile
de salvare ale cultului de mistere. Creştinismul a adus o mângâiere calmantă şi
o putere eliberatoare unui popor înfometat spiritual, în a cărui limbă nu
exista cuvântul desemnând „altruismul”. Creştinismul şi-a tras cea mai mare
putere din felul în care credincioşii lui trăiau o viaţă de slujire, şi chiar
din felul în care mureau pentru credinţa lor în primele timpuri de persecuţii
drastice. Învăţătura referitoare la dragostea lui Hristos pentru copii a pus
curând capăt practicii generalizate de a lăsa copii nedoriţi să moară, şi mai
ales pe fetiţe. Ca atare, primele forme de cult creştin au fost în mare măsură
copiate peste acelea ale sinagogilor iudaice, modificate de ritualul mithraic.
Mai târziu s-a adăugat mult din parada păgână. Grecii creştini, prozeliţii
iudaismului, formau osatura Bisericii creştine primitive.
Al doilea secol după Hristos a fost cea mai
bună perioadă din toată istoria lumii pentru ca o religie bună să poată
progresa în lumea occidentală. În decursul primului secol, creştinismul se
pregătise, prin lupte şi prin compromisuri, să prindă rădăcini şi să se
răspândească cu rapiditate. Creştinismul a adoptat împăratul, iar mai târziu
împăratul a adoptat creştinismul. Era o mare epocă pentru răspândirea unei noi
religii. Era multă libertate religioasă; călătoriile erau universale şi
gândirea era neîncătuşată. Elanul spiritual dat de acceptarea nominală a
creştinismului elenizat a atins Roma mai târziu pentru a împiedica declinul ei
moral foarte amorţit sau pentru a compensa degenerarea ei rasială deja puternic
declanşată şi sporită. Această nouă religie era o necesitate culturală pentru
Roma imperială, şi este un fapt extrem de nefericit că nu a devenit un mijloc
de salvare spirituală într-un sens mai larg. Nici chiar şi o religie bună nu a
putut salva un mare imperiu de anumite rezultate ale lipsei de participare a
indivizilor la treburile de guvernare, de la un exces de paternitate, de la
impozite exagerate comportând abuzuri grosiere în recuperarea lor, de la un
comerţ dezechilibrat cu Levantul care seca imperiul de aur, de la nebunia
plăcerilor, de la standardizarea romană, de la starea degradantă în care era
ţinută femeia, de la decadenţa rasială şi de sclavie, de la calamităţile fizice
şi de la o Biserică de Stat care a devenit o instituţie până la un asemenea
grad încât friza sterilitatea spirituală.
Totuşi, condiţiile nu erau la fel de rele în
Alexandria. Primele şcoli au păstrat mult din învăţăturile lui Iisus, libere de
compromis. Panten l-a învăţat pe Clement, apoi a urmat Natanael în India în proclamarea lui Hristos.
Deşi anumite idei ale lui Iisus fuseseră sacrificate pentru clădirea
creştinismului, trebuie consemnat, cu toată sinceritatea, că, spre sfârşitul
celui de-al doilea secol, cvasi-totalitatea marilor gânditori ai lumii
greco-romane devenise creştină. Triumful se apropia de desăvârşirea lui. Acest
Imperiu Roman a dăinuit îndeajuns de mult ca să asigure supravieţuirea
creştinismului chiar şi după ce imperiul s-a prăbuşit. Dar noi ne-am tot gândit
ce s-ar fi întâmplat oare în Roma şi în lume dacă în locul creştinismului grecesc
s-ar fi acceptat Evanghelia Împărăţiei?
4.
Vremurile întunecate ale Europei:
Auxiliară societăţii şi aliată
politicii, Biserica era condamnată să împărtăşească declinul intelectual şi
spiritual a ceea ce se numeşte „vremurile întunecate” europene. În această
epocă , religia a căpătat un caracter din ce în ce mai monastic, mai ascetic şi
mai regulamentar. În sens spiritual, creştinismul era în stare de hibernare. Pe
lângă această religie somnolentă şi secularizată, a existat, în toată această
perioadă, un curent continuu de misticism, o experienţă spirituală fantastică
frizând irealul şi filozofic înrudindu-se cu panteismul. În cursul acestor
veacuri sumbre de deznădejde, religia a devenit practic ceva de mâna a doua, artificial.
Indivizii erau aproape pierduţi înaintea autorităţii, a Tradiţiei şi a
dictaturii Bisericii care se întindea peste tot. O nouă ameninţare spirituală
se crea prin crearea unei galaxii de „sfinţi” presupuşi a avea o influenţă
specială pe lângă tribunalele divine; în consecinţă, dacă ştiai să faci cu
eficienţă apel la ei, ei deveneau puterea care să intervină în favoarea
oamenilor pe lângă Zei. Deşi rămânea neputincios în calea epocii de întuneric
ce avea să vină, creştinismul era îndeajuns de socializat şi păgânizat pentru a
supravieţui cu atât mai bine unei perioade prelungite de tenebre morale şi de
stagnare spirituală. El a subzistat pe durata lungii nopţi a civilizaţiei
occidentale şi mai acţiona şi ca influenţă morală în lumea zorilor Renaşterii.
După scurgerea epocilor de întuneric, reabilitarea creştinismului a avut ca
rezultat înfiinţarea a numeroase secte de învăţământ creştin ale căror credinţe
erau adaptate tipurilor speciale - intelectuale, emoţionale şi spirituale - de personalităţi
umane. Multe dintre aceste colectivităţi creştine speciale, sau familii
religioase, subzistau încă în epoca în care efectuăm această prezentare.
Istoria arată că,
creştinismul este născut din transformarea involuntară a religiei lui Iisus
într-o religie despre Iisus. Ea arată, de asemenea, faptul că, creştinismul a suferit
elenizarea, păgânirea, secularizarea, instituţionalismul, depravarea
intelectuală, decadenţa spirituală, hibernarea morală, ameninţările cu pieirea,
regenerarea ulterioară, fragmentarea şi, mai recent, o reabilitare relativă.
Acest curriculum denotă o vitalitate care îi este inerentă precum şi posesiunea
unor imense facultăţi de recuperare. Şi acest acelaşi creştinism este efectiv
prezent în lumea civilizată a popoarelor occidentale, făcând faţă unei lupte
pentru viaţă chiar mai îngrijorătoare decât memorabilele crize caracteristice
vechilor bătălii pentru dominaţie.
Religia se confruntă astăzi cu
provocarea unei noi epoci de mentalitate ştiinţifică şi de tendinţe
materialiste. În acest gigantic conflict între temporal şi spiritual, religia
lui va triumfa în cele din urmă.
5.
Problema modernă:
Cel de-al douăzecilea secol a adus, creştinismului şi tuturor
celorlalte religii, noi probleme de rezolvat. Cu cât o civilizaţie se ridică
mai mult, cu atât mai mult se impune oamenilor îndatorirea imperioasă de a
„căuta mai întâi realităţile celeste” în toate eforturile lor de a stabiliza
societatea şi de a înlesni soluţionarea problemelor ei materiale. Foarte adesea
adevărul devine confuz şi chiar înşelător atunci când este disecat, fracţionat,
izolat şi prea analizat. Adevărul viu nu dă căutătorului o învăţătură valabilă
decât dacă el este îmbrăţişat în totalitatea lui şi ca realitate spirituală
vie; nu este de ajuns ca el să fie un fapt al ştiinţei materiale sau o
inspiraţie a unei arte intermediare.
Religia este revelarea pentru om a
destinului său divin şi etern. Religia este o experienţă pur personală şi
spirituală; ea trebuie să se distingă mereu de alte forme superioare ale
gândirii umane, cum ar fi:
1. Atitudinea logică
faţă de lucrurile realităţii material;
2. Aprecierea
estetică a frumuseţii prin contrast cu urâţenia;
3. Recunoaşterea
etică a obligaţiilor sociale şi datoriei politice;
4. Nici chiar sensul
moralităţii umane nu este religios în sine şi prin el însuşi.
Religia este menită să găsească în Univers
valorile care evocă credinţa, încrederea în sine şi încredinţarea; religia
culminează în adorare. Religia descoperă pentru suflet valorile supreme care
contrastează cu valorile relative descoperite de către minte. Nu se posedă
această clarviziune supraumană decât printr-o experienţă religioasă autentică. În confuzia asupra originii omului, să
nu pierdeţi din vedere destinul său etern. Nu uitaţi că Iisus îi iubea chiar şi
pe copilaşi, şi că El a arătat, cu claritate şi pentru totdeauna, marea valoare
a personalităţii omeneşti.
În religie, Iisus a recomandat şi a urmat metoda experienţei, tot aşa
cum ştiinţa modernă urmează tehnica experimentală. Noi îl găsim pe Dumnezeu
după indicaţiile clarviziunii spirituale, dar noi ne însuşim această
clarviziune a sufletului prin dragostea de frumos, prin urmarea adevărului,
prin loialitatea faţă de datorie şi prin adorarea divinei bunătăţi. Dar, dintre
toate aceste valori, iubirea este adevărata călăuză către clarviziunea reală.
6.
Materialismul:
Savanţii, fără să vrea asta, au împins
omenirea într-o panică materialistă. Ei au declanşat o îmbulzeală necugetată la
banca morală a vremurilor, dar această bancă a experienţei omeneşti dispune de
vaste resurse spirituale şi poate face faţă cererilor care sunt prezentate.
Numai cei necugetaţi se îngrozesc din pricina activelor spirituale ale rasei
umane. Când panica materialist-laică va fi trecut, religia lui Iisus nu va da
faliment. Banca spirituală a Împărăţiei Cerurilor va face plăţile de credinţă,
de speranţă şi de siguranţă morală tuturor acelor care vor fi recurs la ea „în
numele Său”. Oricare ar fi conflictul aparent dintre materialism şi
învăţăturile lui Iisus, voi puteţi fii încredinţaţi că doctrina Învăţătorului
va triumfa pe deplin în cursul epocilor viitoare. În realitate, nu se poate
produce nici o controversă între adevărata religie şi ştiinţă, căci prima nu se
ocupă în nici un fel de lucrurile materiale. Religia practică pur şi simplu
vizavi de ştiinţă o neutralitate binevoitoare, în timp ce ea se interesează în
cel mai înalt grad de omul de ştiinţă.
Urmărirea simplei cunoaşteri, când ea
nu este însoţită nici de interpretarea de către înţelepciune, nici de
clarviziunea spirituală datorată experienţei religioase, duce în cele din urmă
la pesimism şi la deznădejdea omenească. O cunoaştere limitată este într-adevăr
descumpănitoare. La vremea prezentei scrieri, cele mai rele momente ale epocii
materialiste sunt trecute; zorile unei mai bune înţelegeri încep deja să se
arate. Marii gânditori, cei care, în lumea ştiinţifică, dispun de o minte
superioară, au încetat de a mai avea o filozofie în întregime materialistă, dar
oamenii de rând înclină întotdeauna în această direcţie ca urmare a
învăţăturilor anterioare. Totuşi, această epocă de realism fizic nu este decât
un episod trecător în viaţa omului pe Pământ. Ştiinţa modernă a lăsat intactă
adevărata religie: învăţăturile lui Iisus traduse în viaţă celor care cred în El.
Orice înfăptuire a ştiinţei a constat în distrugerea iluziilor infantile ale
falselor interpretări ale vieţii.
În ceea ce priveşte viaţa omului pe Pământ,
ştiinţa este o experienţă cantitativă, iar religia o experienţă calitativă.
Ştiinţa se ocupă de fenomene; religia de origini, de valori şi de ţeluri. A se
întemeia pe nişte cauze pentru a explica
fenomenele fizice, este a-şi mărturisi ignoranţa faţă de cele ultime, ceea ce
nu poate în ultimă instanţă decât să îl aducă pe savant la marea cauză primă - Tatăl Universal din Paradis.
Trecerea violentă de la o epocă de
miracole la o epocă de maşini se dovedeşte ceva întru totul derutant pentru om.
Faptul că falsele filozofii mecaniste vădesc ingeniozitate şi îndemânare
dezmint pretenţia lor de a fi exclusiv mecaniciste. Agerimea fatalistă a minţii
unui materialist contrazice mereu afirmaţiile sale cum că Universul este un
fenomen energetic orb şi fără rost. Naturalismul mecanist al anumitor oameni
aşa-zis instruiţi şi laicitatea lipsită de consideraţie a omului de pe stradă
se ocupă ambele exclusiv de lucruri; ele sunt golite de orice adevărată valoare, sancţiune sau
satisfacţie, şi sunt totodată lipsite de credinţa, de speranţa şi de
încredinţările eterne. Una dintre marile dificultăţi ale vieţii moderne este că
omul se crede prea ocupat pentru a găsi timpul necesar meditaţiei spirituale şi
devoţiunii religioase. Materialismul reduce omul la starea de automat fără
suflet, şi face pur şi simplu din el un simbol aritmetic plasat fără putere în
formula matematică a unui Univers mecanist şi insensibil. Ştiinţa poate să facă
dizertaţii asupra conservării materiei, dar religia validează conservarea
sufletelor umane - ea se leagă de experienţa lor cu realităţile spirituale şi
cu valorile eterne. Sociologul materialist contemporan observă o comunitate,
face un raport pe baza observaţiilor şi lasă oamenii aşa cum i-a găsit. Cu 2000
de ani în urmă, galileenii neinstruiţi l-au văzut pe Iisus dându-şi viaţa ca pe
o contribuţie spirituală la experienţa interioară a omului şi apoi au ieşit din
Galileea şi s-au apucat să întoarcă Imperiul Roman cu susul în jos. Dar
conducătorii religioşi comit o mare eroare când încearcă să-l cheme pe om la
bătălia spirituală pe sunetul trompetei Evului Mediu. Religia trebuie să se
întemeieze pe dictoane noi şi moderne. Nici democraţia, nici vreun alt panaceu
politic nu vor înlocui progresul spiritual. Falsele religii pot prezenta o
evadare în afara realităţii, dar, în Evanghelia sa, Iisus a prezentat omului
muritor adevărata intrare într-o realitate veşnică de progresare spirituală.
A zice că mintea „s-a ridicat” din materie
nu explică nimic. Dacă Universul ar fi
fost doar un mecanism şi dacă mintea ar fi fost nedespărţită de materie, noi
n-am fi avut niciodată două interpretări diferite ale aceluiaşi fenomen
observat. Conceptele de adevăr, de frumuseţe şi de bunătate nu sunt inerente
nici fizicii, nici chimiei. O maşină nu poate cunoaşte, şi
cu atât mai mult să cunoască adevărul, să aibă sete de dreptate şi să caute
bunătatea. Ştiinţa poate să fie fizică dar mintea savantului care discerne
adevărul este instantaneu supramaterială. Materia nu cunoaşte adevărul; ea nu
poate nici să iubească milostenia ori să-i placă realităţile spirituale.
Convingerile morale întemeiate pe iluminarea spirituală şi înrădăcinate în
experienţa omenească sunt tot atât de reale şi de certe cât şi deducţiile
matematice bazate pe observaţiile fizice, dar ele se situează pe un nivel
diferit şi mai elevat.
Dacă oamenii n-ar fi decât nişte
maşini, ei ar reacţiona mai mult sau mai puţin uniform la un Univers material.
Individualitatea nu ar fi existat, iar personalitatea cu atât mai puţin. Materialismul
există, dar nu este exclusiv. Mecanismul există, dar nu fără rezervă.
Determinismul există, dar nu numai el. Universul finit al materiei ar fi
devenit în cele din urmă uniform şi determinist dacă n-ar fi avut prezenţa
conjugată a minţii şi a spiritului. Influenţa minţii cosmice injectează
constant spontaneitate, chiar şi în lumile materiale.
În tot domeniul existenţei , libertatea
sau iniţiativa este direct proporţională cu gradul de influenţă spirituală şi
de control al minţii cosmice, ca să zicem aşa, în experienţa omenească, în
gradul în care se transformă efectiv „la voia Tatălui”. Deci, odată ce aţi
plecat în căutarea lui Dumnezeu, aceasta este dovada concludentă că Dumnezeu
v-a găsit deja. Urmărirea sinceră a bunătăţii, a frumuseţii şi a adevărului
conduce la Dumnezeu. Orice descoperire ştiinţifică demonstrează existenţa
simultană a libertăţii şi a constanţei în Univers. Inventatorul ar fi liber să
facă descoperirea sa. Lucrul descoperit este real şi aparent constant, căci
altfel n-ar fi putut fi cunoscut ca lucru.
Ce nesăbuinţă este pentru mintea
materială să permită nişte teorii atât de vulnerabile ca cele ale unui Univers
mecanist să le priveze de imensele resurse spirituale ale experienţei personale
a adevăratei religii. Faptele nu vin niciodată în contradicţie cu veritabila
credinţă spirituală; teoriile pot să fie. Ştiinţa ar face mai bine să se
consacre distrugerii superstiţiei mai degrabă decât încercării de a ruina
încrederea religioasă: credinţa omenească în realităţile spirituale şi în
valorile divine. Ştiinţa ar trebui să facă pe plan material pentru om ceea ce
face religia pe plan spiritual pentru el: să-i estindă orizontul vieţii şi să-i
mărească personalitatea. Adevărata ştiinţă nu poate avea o ceartă durabilă cu
adevărata religie. „Metoda ştiinţifică” este doar un etalon intelectual pentru
măsurarea aventurilor materiale şi a înfăptuirilor fizice. Însă, fiind
materială şi în întregime intelectuală, această metodă nu serveşte absolut
deloc în evaluarea realităţilor spirituale şi a experienţelor religioase. O
filozofie mecanicistă a vieţii şi a Universului n-ar putea fii
ştiinţifică,deoarece ştiinţa nu recunoaşte şi nu se ocupă de cât de obiecte
materiale şi de fapte. Filozofia este inevitabil supraştiinţifică. Omul este un
fapt material al naturii, dar viaţa sa este un fenomen
care transcende nivelele materiale, în sensul că ea vădeşte atributele
controlatoare ale minţii şi calităţile creative ale spiritului.
7.
Totalitarismul laic:
Însă, chiar şi după ce materialismul şi
maşinismul vor fi fost mai mult sau mai puţin învinse, influenţa devastatoare a
laicismului secolului al douăzecilea va pângări încă experienţa spirituală a
milioane de suflete nevinovate. Laicismul, sau secularismul modern, au fost
nutrite de două influenţe mondiale. Părintele laicismului a fost îngustat de
gândirea şi de atitudinea nelegiuită a ceea ce se cheamă ştiinţa secolului al
nouăsprezecelea şi a celui de-al douăzecilea - ştiinţa ateistă. Mama
laicismului modern a fost Biserica creştină totalitară a Evului Mediu.
Laicismul a debutat ca un protest contra dominaţiei aproape complete a
civilizaţiei occidentale de către Biserica Creştină transformată în instituţie.
În epoca prezentă, climatul intelectual şi filozofic predominant atât în viaţa
europeană, cât şi în viaţa americană este net laic - umanist. În cursul
ultimelor trei secole, gândirea occidentală a fost progresiv laicizată. Religia
a devenit din ce în ce mai mult o influenţă nominală, şi în mare măsură un exerciţiu
ritual. În majoritate, cei care se mărturisesc creştini în civilizaţia
occidentală sunt de fapt, fără a-şi da seama de asta, laici. A fost nevoie, într-adevăr, de o mare
putere, o puternică influenţă, pentru a elibera cugetul şi viaţa popoarelor occidentale
de sub strânsoarea secătuitoare a unei dominaţii ecleziastice totalitare.
Laicismul a sfărâmat efectiv lanţurile controlului Bisericii, şi el ameninţă
acum la rândul său cu stabilirea unui nou tip de dominaţie atee asupra inimii
şi a minţii omului modern. Statul politic tiranic şi dictatorial este urmaşul
direct al materialismului ştiinţific şi al laicismului filozofic. Abia de
l-a eliberat laicitatea pe om de dominaţia Bisericii, că îl şi vinde ca sclav
servil Statului totalitar. Laicismul nu eliberează omul de servitutea
ecleziastică decât pentru a-l trăda lăsându-l pradă sclaviei politice şi
economice. Laicismul nu poate niciodată aduce pacea omenirii. Nimic nu-l poate
înlocui pe Dumnezeu în societatea umană. Dar
băgaţi bine de seamă! Nu vă grăbiţi să abandonaţi foloasele revoltei laice care
v-a despovărat de totalitarismul ecleziastic. Civilizaţia occidentală se bucură
astăzi de multe libertăţi şi satisfacţii care provin din revolta laică. Marea greşeală a laicismului a fost
următoarea: revoltându-se contra controlului aproape total al vieţii de către
autoritatea religioasă, şi după ce s-a eliberat de această tiranie
ecleziastică, laicii şi-au continuat activitatea instituind o revoltă contra
lui Dumnezeu însuşi, uneori tacit, alteori deschis.
Revoltei laice datorăm noi uluitoarea
creativitate a industriei americane şi a progresului material fără precedent al
civilizaţie occidentale. Şi, pentru că revolta laică a mers prea departe, ea a
pierdut din vedere pe Dumnezeu şi adevărata religie; a urmat
de aici o recoltă neaşteptată de războaie mondiale şi de instabilitate
internaţională. Nu este necesar să se sacrifice credinţa în Dumnezeu pentru a
te bucura de binefacerile revoltei laice moderne: toleranţă, serviciu social,
guvernare democratică şi libertăţi civile. Nu este neapărat nevoie ca laicii să
se opună adevăratei religii pentru a promova ştiinţa şi pentru a face să
progreseze educaţia.
Slăbiciunea inerentă
laicismului vine din aceea că el respinge morala şi religia în favoarea
politicii şi a puterii. Este de-a dreptul imposibil să se stabilească
fraternitatea oamenilor ignorând sau renegând paternitatea lui Dumnezeu.
8.
Problema Creştinismului:
Creştinismul păgânizat şi socializat are
nevoie de un nou contact cu învăţăturile fără compromis ale lui Iisus; el zace
în lipsa unei viziuni noi a vieţii Învăţătorului pe Pământ. O revelaţie nouă şi
mai completă a religiei lui Iisus este menită să triumfe asupra unui imperiu de
laicism imperialist şi să inverseze un curent mondial de naturalism mecanist. Chiar
şi foarte mult modificate, învăţăturile lui Iisus au supravieţuit cultelor de
mistere din epoca lor natală, ignoranţei şi superstiţiilor din vremurile de
întuneric; şi, chiar şi în acest moment, ele triumfă puţin câte puţin asupra
materialismului, a maşinismului şi a laicismului celui de-al douăzecilea secol,
prelungit și în secolulu XXI. Şi
asemenea epoci de mari încercări şi de înfrângeri ameninţătoare sunt
întotdeauna perioade de mare revelaţie.
Religia are nevoie de noi conducători,
de oameni şi de femei spirituali care vor îndrăzni să se bizuiască numai pe
Iisus şi pe incomparabilele lui învăţături. Dacă creştinismul continuă să-şi
neglijeze misiunea lui spirituală continuând să se ocupe de problemele sociale şi
materiale, va trebui ca renaşterea spirituală să aştepte venirea acestor noi
învăţători ai religiei lui Iisus care se vor consacra exclusiv regenerării
spirituale a oamenilor. Atunci, aceste suflete născute din Duh vor da rapid
îndrumările şi inspiraţia necesare reorganizării sociale, morale, economice şi
politice ale lumii.
Epoca modernă va refuza să accepte o
religie incompatibilă cu faptele şi care nu se armonizează cu concepţiile ei
cele mai elevate despre adevăr, frumuseţe şi bunătate. A venit timpul să se
redescopere adevăratele temelii originale ale creştinismului astăzi denaturat
şi plin de compromis.
Omul primitiv va trăi o viaţă de
înrobire superstiţioasă sub jugul fricii religioase. Omul civilizat modern se
teme să nu cadă sub dominaţia unor puternice convingeri religioase. Omul
chibzuit s-a temut întotdeauna să nu fie legat de o
religie. Când vreo religie puternică şi activă ameninţă să domine, el încearcă
invariabil să raţioneze, să facă din asta o tradiţie şi să o transforme într-o
instituţie, în speranţa de a o putea astfel controla. Prin acest proces chiar
şi o religie revelată devine o credinţă stabilită şi dominată de oameni.
Bărbaţii şi femeile moderni şi inteligenţi fug de religia lui Iisus de teama de
ceea ce le- ar putea
face - şi de ceea ce ar face ea din ei. Şi
toate aceste temeri sunt bine întemeiate. Într-adevăr, religia lui Iisus domină
şi transformă pe credincioşii ei, cerând ca omul să-şi dedice viaţa cercetării
cunoaşterii voii Tatălui care este în Ceruri şi cere ca energiile vieţii să fie
afectate serviciului dezinteresat al fraternităţii oamenilor.
Este cât se poate de simplu, bărbaţii şi
femeile egoişti nu vor să plătească preţul acesta, nici chiar în schimbul celei
mai mari comori spirituale care le-a fost oferită vreodată muritorilor. Trebuie
aşteptat ca omul să fie suficient de deziluzionat de tristele decepţii care
însoţesc urmărirea insensibilă şi amăgitoare a egoismului, şi care a descoperit
sterilitatea religiei formaliste. Doar atunci va fi el dispus să se întoarcă
din toată inima către Evanghelia Împărăţiei, religia lui Iisus din Nazaret.
Creştinismul este ameninţat de moartea
lentă prin formalism, prin excesul de organizare, prin intelectualism şi prin
alte tendinţe nespirituale. Biserica creştină modernă nu este o fraternitate de
credincioşi dinamici ca aceea pe care Iisus o însărcinase să efectueze
transformarea spirituală continuă a generaţiilor succesive ale omenirii. Ceea
ce se cheamă creştinism a devenit atât o mişcare socială şi culturală cât şi o
credinţă şi o practică religioasă. Curentul creştinismului modern deseacă un
mare număr de antice mlaştini păgâne şi multe mocirle de barbarism sub masca
„Sfintei Tradiții”!
9.
Viitorul:
Într-adevăr, creştinismul a făcut un
mare serviciu acestei omeniri, dar acum, lucrul de care lumea are cea mai mare
nevoie este Iisus. Lumea are nevoie
să-l vadă pe Iisus trăind din nou pe Pământ în experienţa muritorilor născuţi
din Duh Sfânt care îl revelează efectiv pe Maestrul tuturor oamenilor. Este
inutil a se vorbi despre o renaştere a creştinismului primitiv; trebuie să
înaintezi de acolo de unde te afli. Cultura modernă trebuie botezată spiritual
cu o nouă revelaţie a vieţii lui Iisus şi iluminată de o nouă pricepere a
Evangheliei Mântuirii eterne propovăduite de El. Şi, când Iisus va fi înălţat
astfel, El va atrage toţi oamenii la El. Ucenicii lui Iisus ar trebui să fie
mai mult decât cuceritori pentru lume, ar trebui să fie izvoare clocotitoare de
inspiraţie şi de viaţă însufleţitoare. Frumuseţea şi sublimul vieţii lui Iisus
pe Pământ, umanitatea şi divinitatea Lui, simplicitatea Lui şi caracterul Lui
unic prezintă o imagine atât de frapantă şi atât de atrăgătoare a salvării
omului şi a revelaţiei lui Dumnezeu, încât teologii şi filozofii din toate
epocile ar trebui să fie eficient împiedicaţi de a formula crezuri şi de a crea
sisteme teologice de servitute spirituală pornind de la această revărsare
transcendentală a lui Dumnezeu sub forma omului.
„Împărăţia
lui Dumnezeu este în voi.” Aceasta este probabil cea mai mare proclamare pe
care a făcut-o Iisus vreodată, după declaraţia că Tatăl său este un spirit viu
şi iubitor.
Nici un sistem social sau regim politic
negând realitatea lui Dumnezeu nu poate contribui într-un chip constructiv şi
durabil la avansarea civilizaţiei umane. Dar creştinismul, aşa cum este astăzi
subdivizat şi laicizat, prezintă cel mai mare dintre toate obstacolele în calea
progresului umanităţii; aceasta este adevărat mai ales în ceea ce priveşte
Orientul. Dominaţia ecleziastică este în mod imediat şi veşnic incompatibilă cu
această credinţă vie, cu acest spirit crescând şi cu această experienţă de
prima mână a camarazilor lui Iisus în credinţa şi în frăţia oamenilor în
societatea spirituală a Împărăţiei Cerurilor. Dorinţa lăudabilă de a păstra
tradiţia înfăptuirilor trecute conduce adesea la apărarea sistemelor de adorare
perimate. Dorinţa bine intenţionată de a întreţine vechile sisteme de gândire
împiedică mult asigurarea unor metode şi mijloace noi şi potrivite menite să
satisfacă aprinsele dorinţe spirituale ale minţii în dezvoltare şi în progres
ale omului modern. Tot astfel, Bisericile creştine din secolul XXI se ridică ca
nişte obstacole imense, dar într-un chip cu totul inconştient, înaintea progresului
imediat al adevăratei Evanghelii - învăţăturile lui Iisus din Nazaret. Multe
persoane serioase, care ar fi fericite să-şi ofere fidelitatea Hristosului Evangheliei,
găsesc foarte dificil să susţină cu entuziasm o Biserică care ţine atât de
puţin seama de spiritul vieţii ei şi de învăţăturile ei, şi de care li se
spusese eronat că fusese întemeiată de către El. Dacă Biserica creştină ar
îndrăzni măcar să adopte programul Învăţătorului, mii de tineri, aparent
indiferenţi, s-ar grăbi să se înroleze într-o asemenea întreprindere spirituală
şi n-ar ezita să meargă până la capăt în această aventură. Creştinismul este
serios confruntat cu condamnarea încorporată într-unul din propriile lui
sloganuri: „o casă divizată în ea înseşi nu poate subzista.” Lumea necreştină
nu va accepta să capituleze împotriva unui creştinism divizat în secte. Iisus cel viu reprezintă singura speranţă
posibilă de unificare a creştinismului. Adevărata Biserică - fraternitatea
lui Iisus - este invizibilă, spirituală şi caracterizată prin unitate, dar
nu în mod necesar prin uniformitate. Uniformitatea
este marca distinctivă a lumii fizice de natură mecanicistă. Unitatea
spirituală este rodul uniunii prin credinţă cu Iisusul viu. Biserica vizibilă
ar trebui să refuze a mai continua să stânjenească progresul fraternităţii
invizibile şi spirituale a Împărăţiei lui Dumnezeu. Această unitate este
destinată să devină un organism viu, contrastând
cu o organizaţie socială trecută la rangul de instituţie. Organizaţiile sociale
pot foarte bine fi utilizate de către fraternitate, dar nu trebuie ca ele s-o
înlocuiască.
Totuşi, creştinismul, chiar şi acesta
al secolului XXI, nu trebuie să fie dispreţuit. El este produsul geniului moral
conjugat al oamenilor cunoscători de Dumnezeu, venind din multiple rase şi din
numeroase epoci; el a fost cu adevărat una dintre cele mai mari puteri benefice
de pe Pământ. De aceea, nimeni n-ar trebui să-l trateze cu uşurinţă, în pofida
defectelor lui inerente şi dobândite. Creştinismul găseşte încă calea de a
acţiona prin puternice emoţii morale asupra minţii oamenilor chibzuiţi. Însă,
când Biserica se lansează în comerţ şi în politică, ea nu are nicio scuză;
aceste alianţe nelegiuite sunt o flagrantă trădare a Învăţătorului.
Creştinismul rămâne, în ciuda multelor compromisuri, o religie puternică,
de vreme ce simpli ucenici ai unui tâmplar răstignit au lansat învăţăturile
care au cucerit Imperiul Roman în trei secole şi şi-au continuat acţiunea
triumfând asupra barbarilor care au invadat Roma. Acest acelaşi creştinism a
cucerit - absorbit şi exaltat - tot curentul teologiei ebraice şi al filozofiei
greceşti. Şi apoi, când religia creştină a intrat în coma de peste o mie de ani
ca urmare a unei doze excesive de mistere şi de păgânism, ea s-a reînviat pe
sine şi a recucerit virtual toată lumea occidentală. Creştinismul conţine
suficiente învăţături ale lui Iisus pentru a deveni nemuritor.
Creştinismul suferă de un mare
handicap, pentru că, în mintea tuturor oamenilor din lume, el a fost
identificat ca fiind o parte a sistemului social, a vieţii industriale şi a
criteriilor morale ale civilizaţiei occidentale; şi astfel creştinismul a lăsat involuntar impresia că susţine o societate care se
clatină sub vinovăţia de a tolera ştiinţa fără idealism, politica fără
principii, averea fără muncă, plăcerea fără restricţie, cunoaşterea fără
caracter, puterea fără conştiinţă şi industria fără moralitate.
Speranţa creştinismului modern constă
în a înceta de a mai susţine sistemele sociale și politica industrială a
civilizaţiei occidentale, înclinându-se totodată cu umilinţă înaintea Crucii pe
care o exaltă cu atâta curaj, şi de acolo învăţând din nou de la Iisus din
Nazaret cele mai mari adevăruri pe care omul muritor le poate înţelege vreodată
- Evanghelia vie a paternităţii lui
Dumnezeu şi a fraternităţii omului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu