CARE ESTE ZIUA DE
NAȘTERE A DOMNULUI IISUS?
25 decembrie, ar răspunde majoritatea
oamenilor. Cu toate acestea, în Noul Testament nu apare nimic care să
stabilească data naşterii lui Iisus în preajma acestei zile. Nu a existat nicio
celebrare a naşterii lui Iisus în primele două secole ale Bisericii Primare.
Speculaţiile pe această temă au început în secolele III şi IV, atunci când a
apărut ideea de a indica ziua Lui de naştere. Însă, imediat după ce a
fost declarat religie oficială a Imperiului Roman, creștinismul a fost
corupt de elemente păgâne.
Pentru
datarea nașterii, au fost propuse opt date specifice, în perioada de timp
dintre lunile martie şi ianuarie. În Apus (Roma), celebrarea zilei de 25
decembrie a fost popularizată aproximativ în anul 354 de către Papa Liberius. Odată cu anul 435, în
Biserica Romană s‑a oficiat prima „liturghie a lui Hristos” de către Papa Sixt al III‑lea. Această
dată a fost probabil aleasă pentru a contracara influenţa sărbătorii
păgâne numite Natalis Solis
Invicti (Naşterea neînvinsului Soare) şi închinarea la Mithra, zeul persan al Soarelui, care s-ar fi născut în acea zi.
În Răsărit, pentru ziua de naştere a
Domnului, a fost aleasă data de 6 ianuarie, ziua când grecii sărbătoreau
naşterea zeului Dionysos, iar egiptenii, naşterea zeului Osiris. Această
dată este şi astăzi celebrată în Bisericile Ortodoxe Greacă şi Rusă. În ambele
cazuri, alegerea datei de naştere a lui Iisus Hristos fost făcută în strânsă
legătură cu sărbătorile păgâne. Aşadar, originea Crăciunului constă într‑un
amestec de păgânism (mistificare/fals) şi amintirea naşterii lui Iisus
(adevăr). Când minciuna se amestecă cu
adevărul, cea dintâi devine dominantă. Astăzi, avem o majoritate de
elemente păgâne ale unor festivaluri de iarnă, fără adevărul naşterii lui Iisus.
Avem o masă mare, cu mâncare şi băutură de care facem abuz, care, împreună cu
figura mistică a lui Moş Crăciun se leagă mai degrabă de sărbătările păgâne şi
nu de cea a naşterii lui Iisus.
În mitologia modernă, Moş Crăciun este perceput ca o fiinţă fantastică căreia îi poţi
cere lucruri care apar ca prin minune atunci când se lasă noaptea. Deşi copiii
realizează mai devreme sau mai târziu că acest personaj nu este decât o
născocire, ei pot asocia această poveste cu relatarea naşterii Domnului Iisus
şi astfel pot trage concluzia că acest fapt este deasemenea o poveste inventată
în care nu mai crede nimeni. Moş Crăciun este un personaj fictiv, însă
relatarea naşterii, vieţii, morţii şi învierii Domnului Iisus este un adevăr
vital, în care noi trebuie să ne încredem pentru a primi mântuirea şi viaţa
veşnică.
Aşadar,
când s-a născut Iisus?
Noul Testament nu ne dă o dată certă pentru
ziua de naştere a Domnului Iisus. Cu toate acestea, există trei indicii cu
privire la acea perioadă (niciunul nu indică o dată apropiată de 25 decembrie):
1. Păstorii din câmpie;
2. Momentul
recensământului;
3. Conceperea lui Ioan Botezătorul;
a.
Când se aflau păstorii în câmpie?
În zona din jurul Betleemului,
temperatura în luna decembrie poate coborî noaptea până la limita
îngheţului. În lunile decembrie şi ianuarie, de obicei, în preajma
Betleemului şi Ierusalimului, zăpada cade doar două, trei zile. De fapt,
acestea sunt lunile de ploioase de iarnă, care, în vremea lui Iisus făcea
dificilă orice călătorie şi de aceea oamenii preferau să stea acasă. La vremea naşterii lui Iisus,
Evanghelia relatează: În
ţinutul acela erau nişte păstori care stăteau afară în câmp şi făceau de strajă
noaptea împrejurul turmei lor (Luca 2:8). Pe atunci, păstorii îşi ţineau
turmele pe câmp din aprilie până în octombrie, iar în lunile reci şi ploioase
acestea erau duse la adăpost. The
Companion Bible, anexa 179 explică: „Păstorii
nu puteau fi găsiţi păşunându‑şi turmele pe câmpii, noaptea, în luna decembrie
(Tevet - decembrie, ianuarie), din
pricina faptului că nu exista iarbă pentru păşune. Pe atunci, ca şi acum de
altfel, se obişnuia ca turmele să fie retrase de la păşunat din regiunile
deschise, şi duse la adăpost, începând cu luna Cheshvan (octombrie -noiembrie)”.
b.
Recensământul menționat de Luca:
Altă dovadă împotriva naşterii lui Iisus
în luna decembrie este recensământul roman menţionat de Luca. Conducătorii
romani ştiau că nu este realist să comanzi un recensământ în timpul iernii. În
general, recensământurile se efectuau după perioada secerişului, în lunile
septembrie sau octombrie, când economia nu putea fi afectată, iar vremea era
uscată, starea drumurilor fiind suficient de bună pentru a permite o călătorie
fără probleme. Robert Southern
afirmă: „Acest recensământ cu greu ar fi avut loc în acest sezon (25 decembrie)
şi această dată nu ar fi fost aleasă de autorităţile publice, deoarece ar fi
obligat populaţia ţării să călătorească spre zonele natale, iar furtunile şi
ploile din iarnă ar fi fost un impediment pentru o călătorie sigură, excepţie
fiind vremea din timpul unor ani deosebiţi”(Christmas at Bethlehem, Holy-Days and Holidays). Relatarea lui Luca
cu privire la recensământ este o dovadă în plus că naşterea Domnului nu a fost
în timpul sezonului rece. Pentru o societate agrară, organizarea unui
recensământ după seceriş ar fi fost mult mai probabilă.
c.
Zămislirea lui Ioan Botezătorul:
Un indicator al momentului în care s‑a născut
Iisus se găseşte în Evanghelia după Luca, legat de zămislirea lui Ioan
Botezătorul. Luca 1:5-17 descrie întâlnirea dintre Zaharia şi un înger -
când Zaharia slujea la Templu a fost anunţat de un înger că va avea un fiu. Luca ne mai spune, de asemenea, că Zaharia
era un preot din ceata lui Abia. În
1Cronici 24:10 citim că preoţia era separată în 24 de cete, cu scopul de
a sluji în Templu. Slujirea în Casa
Domnului începea cu prima Lună a calendarului evreiesc, Nisan - „Această Lună
va marca începutul lunilor; ea va fi pentru voi prima Lună din an. (Exodul
12:2) - adică martie sau aprilie, conform calendarului nostru modern.
Potrivit unor surse talmudice, cât şi manuscriselor găsite la Qumran, fiecare
din cele 24 de cete slujea timp de o săptămână, astfel, într‑un an, o ceată
slujea de două ori. În 1Cronici
24:10 citim că ceata lui Abia era a 8-a din cele douăzeci şi patru. Astfel
spus, lui Zaharia îi venea rândul de a sluji la Templu în a zecea
săptămână a anului evreiesc. De ce a zecea săptămână? Pentru că toate cetele de
preoţi slujeau la templu în zilele din timpul Paştelui şi Sărbătorii Azimilor
(a treia săptămână din an) cât şi în timpul Sărbătorii Săptămânilor
(Sărbătoarea Recoltei sau Ziua Cincizecimii - a noua saptamână). Astfel, timpul
de slujire pentru ceata lui Abia se termina în a zecea săptămână a anului. Dacă
presupunem că Luca vorbeşte despre perioadă de slujire din prima jumătate a
anului, concluzionăm că Zaharia a slujit la templu în perioada lunii Sivan, adică,
mai-iunie. (calendarul evreiesc ia în consideraţie atât ciclul lunar cât şi cel
solar, corectat astfel încât fiecare Lună să cadă în acelaşi anotimp; anul
ebraic avea 12 luni lunare, la fiecare 19 ani se adăuga o Lună în plus, tocmai
ca anul lunar să corespundă cu cel solar).
Luca
relatează că după ce i s-au împlinit zilele de slujbă, Zaharia s‑a dus
acasă. Peste câtva timp, Elisabeta, nevasta lui, a rămas însărcinată (Luca
1:23-24). Având în vedere legile de separare (Leviticul 12:05, 15:19,25),
trebuie să numărăm două săptămâni. Acest fapt ne ajută să tragem concluzia că
fiul lor, Ioan, a fost conceput la scurt timp după ce Zaharia şi-a terminat
slujba, spre sfârşitul lunii evreieşti Sivan - la sfârşitul lunii iunie. După o
sarcină normală, naşterea lui Ioan Botezătorul s-ar petrece nouă luni mai tîrziu, adică în vremea Paştelui
Evreiesc (Nisan 15).
Profeţii
Vechiului Testament au spus că Dumnezeu va trimite pe Ilie înainte de venirea lui Mesia
(Maleahi 3:1; 4:5-6). Având în
vedere această profeţie şi calculele făcute, Ioan Botezătorul s-a născut de
Paşti. Îngerul i-a spus lui Zaharia că Ioan Botezătorul Va merge
înaintea Lui, în duhul şi puterea lui Ilie, ca să întoarcă inimile
părinţilor spre copiii lor şi pe cei neascultători la înţelepciunea celor
drepţi, ca să pregătească Domnului un popor care să fie gata pentru El. (Luca
1:17)
Luca 1:26, 36 relatează că Elisabeta
era însărcinată în luna a şasea atunci când îngerul Gabriel a venit la Maria. Pe când Elisabeta era în luna a
şasea, evreii celebrau Hanuka
(Sărbătoarea Rededicării Templului) sărbătoare care comemorează victoria Macabeilor
asupra grecilor - Regele Antiochus Epifanes, distrugând Ierusalimul, a intrat
în Templu pe care l‑a pângărit, jertfind porci. Hanuka este cunoscută şi
sub denumirea de numele de „Sărbătoarea Înnoirii Templului” (Ioan 10:22),
pentru că acesta este legată de rededicarea Templului. Însă Maria
era dedicată unui ţel măreţ: prezenţa lui Dumnezeu pe Pământ într-un templu
pământesc, un corp uman (Ioan 1:14-18). Posibil că naşterea să nu fi avut loc
pe 25 decembrie, însă întruparea da!
În ceea ce priveşte naşterea lui Mesia,
conceperea Lui a fost miraculoasă, nu naşterea: Îngerul i-a
zis: „Nu te teme, Marie; căci ai căpătat îndurare înaintea lui Dumnezeu. Şi
iată că vei rămâne însărcinată şi vei naşte un Fiu, căruia Îi vei pune numele Iisus.
El va fi mare şi va fi chemat Fiul Celui Preaînalt; şi Domnul Dumnezeu Îi va da
scaunul de domnie al tatălui Său David. Va împărăţi peste casa lui Iacov în
veci, şi Împărăţia Lui nu va avea sfârşit.” Maria a zis îngerului: „Cum se va
face lucrul acesta, fiindcă eu nu ştiu de bărbat?” Îngerul i-a răspuns: „Duhul
Sfânt Se va coborî peste tine, şi puterea Celui Preaînalt te va umbri. De aceea
Sfântul care Se va naşte din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu. Iată că
Elisabeta, rudenia ta, a zămislit şi ea un fiu la bătrâneţe; şi ea, căreia i se
zicea stearpă, este acum în a şasea Lună. Căci niciun cuvânt de la Dumnezeu nu
este lipsit de putere.” (Luca 1:30-37) Dacă Maria a conceput pe Mesia când
evreii celebrau Hanuka, după o sarcină normală de 285 de zile, ajungem la
concluzia că Iisus s‑a născut în ziua de
15 a a lunii evreieşti Tishri (sfârşitul lui septembrie - începutul lui
octombrie). Această dată este
importantă, deoarece coincide cu
prima zi din Sărbătoarea Corturilor (Sucot). Este o zi deosebită, un sabat
special, un prilej de mare bucurie şi celebrare.
Sărbătoarea Corturilor şi Iisus:
În Scriptură există câteva conexiuni
interesante între naşterea lui Iisus şi aspectele legate de Sărbătoarea
Corturilor. Ioan 1:14 relatează: „Şi Cuvântul S-a făcut trup şi a
,,cortuit” printre noi (traducerea literală din greacă).” - Robert Southern.
Cu privire la acest verset, dr. Samuele
Bacchiocchi a comentat: „În încercarea de a descrie poporului său prima
venire a lui Mesia, Ioan a ales imaginile din Sărbătoarea Corturilor, când se
celebrează faptul că Dumnezeu locuieşte în mijlocul poporului Său. Acest fapt
ridică întrebarea pertinentă dacă Ioan într-adins a legat naşterea lui Iisus
de Sărbătoarea Corturilor. Pentru a prezenta natura şi misiunea lui
Hristos, Ioan, în Evanghelia sa, foloseşte cuvântul cort ca metaforă.
El explică faptul că Hristos, - Cuvântul
care era cu Dumnezeu la început (Ioan 1:1), - s-a manifestat în această lume
într-un mod tangibil, întinzându-şi Cortul în mijlocul nostru: „Şi
Cuvântul S-a făcut trup şi a locuit printre noi, plin de har şi de adevăr. Şi
noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava Singurului născut din Tatăl.”
- (Ioan 1:14) (God’s Festivals in
Scripture and History Part II: The Fall Festivals, pag. 241). „Skenoo” (lb. greacă) este verbul
pe care l-a utilizat Ioan (Ioan 1:14) şi înseamnă „a locui într-un cort,
tabernacul, cort, a face o tabără” . Aluzia se face în mod clar la Sărbătoarea
Corturilor, atunci când evreii, pentru a sărbători cei 40 de ani de rătăcire în
pustie, alegeau să locuiască temporar în corturi. Pentru Ioan, această „aşezare
a taberei” este un simbol al Întrupării. Am putea traduce Ioan 1:14 în acest
mod: Astfel, Cuvântul a devenit un om muritor: el a întins cortul în
mijlocul nostru. Unii cercetători cred că există o legătură lingvistică între
cuvântul grecesc skenoo,
folosit aici, şi verbul evreiesc shachen care înseamnă „a locui” sau „tabernacul” atunci când
este derivat în substantiv. Avem, așadar, cuvântul shachen care se referă la măreţia slavei lui Dumnezeu în
mijlocul oamenilor. Sărbătoarea
Corturilor este, de asemenea, cunoscută sub numele de „Sezonul (timpul sau
vremea) bucuriei noastre” şi „Sărbătoarea popoarelor”. Cunoscând toate
acestea, devine interesant faptul că în Evanghelia după Luca citim: „Dar
îngerul le-a zis: „Nu vă temeţi: căci vă aduc o veste bună (NB (New
Bible - notă explicativă) „sezonul - vremea - bucuriei noastre”), care va
fi o mare bucurie pentru tot norodul (NB „sărbătoarea popoarelor”) (Luca
2:10). Deci, putem vedea că în terminologia folosită de înger pentru a
anunţa naşterea lui Yeshua (Iisus)
erau teme şi mesaje asociate cu Sărbătoarea Corturilor - Sukkot.
Lumina a mai fost o caracteristică
importantă a acestei sărbători. La sfârşitul primei zile de celebrare, Templul
era iluminat puternic. Potrivit lucrării Mişna
(Succah 5.2), în curtea
Templului destinată femeilor erau aduse patru candelabre uriaşe - ni se
spune că „lumina emanată de cele patru candelabre era atât de strălucitoare
încât nu era curte în Ierusalim care să nu fie luminată de aceste candelabre (Succah 5.3)”. Aceasta ne reaminteşte
cuvintele bătrânului Simeon ce‑l
aştepta pe Mesia: „Căci au văzut ochii mei mântuirea Ta, pe care ai
pregătit-o să fie înaintea tuturor popoarelor, lumina care să lumineze
Neamurile şi slava poporului Tău, Israel.” (Luca 2:30-32). În Ioan 1:6-9
este scris: „A venit un om trimis de Dumnezeu: numele lui era Ioan. El a
venit ca martor, ca să mărturisească despre Lumină, pentru ca toţi să creadă
prin el. Nu era el Lumina, ci el a venit ca să mărturisească despre Lumină.
Lumina aceasta era adevărata Lumină, care luminează pe orice om, venind în
lume.”
Concluzie:
Legat de naşterea Domnului Iisus, chiar dacă
punem la îndoială Tradiţia Bisericii, nu ezităm să credem
relatările Noului Testament. Domnul Iisus s-a născut în mod miraculos din fecioara Maria (Miriam), împlinindu‑se
astfel prorocia din Isaia 7:14: „De aceea, Domnul însuşi vă va da un semn:
Iată, fecioara va rămâne însărcinată, va naşte un Fiu şi-I va pune numele
Emanuel. (Dumnezeu este cu noi)”. El s-a născut în cetatea lui David
(Betleem) pentru a îndeplini prorocia din Mica: „Dar tu, Betleeme Efrata,
deşi eşti neînsemnat printre miile lui Iuda, totuşi din tine Îmi va ieşi Cel Ce
va fi Conducător în Israel, Cel a Cărui origine este din vechime, chiar din
zilele veşniciei.” (Mica 5:2). Iisus s-a născut în Betleem, nu în Nazaret,
unde a fost conceput. Pentru a-i aduce pe Iosif şi Maria din Nazaret în
Betleem, Dumnezeu l-a determinat Cezar
August să decidă recensământul. Deşi acesta a fost locul naşterii, El îşi
are originea în zilele veşniciei. Proorocia lui Mica subliniază natura
dumnezeiască a lui Iisus - numai Dumnezeu vine din zilele veşniciei, este
etern şi necreat. Ioan 1:1-3 lasă să se vadă natura dumnezeiască a lui
Mesia: „La început era Cuvântul, şi Cuvântul era cu Dumnezeu, şi
Cuvântul era Dumnezeu. El era la început cu Dumnezeu. Toate au fost făcute prin
El şi niciun lucru care a fost făcut n-a fost făcut fără El.” Natura
dumnezeiască a celui care se va naşte este subliniată şi de Isaia, unde
citim: „Căci un Copil ni S-a născut, un Fiu ni S-a dat, şi domnia va fi
pe umărul Lui; Îl vor numi: Minunat, Sfetnic, Dumnezeu tare, Părintele
veşniciilor, Domn al păcii.” (Isaia 9:6). El aduce celor care se încred în
El o naştere din nou pentru împărăţia Lui Dumnezeu, o viaţă fără sfârşit. „Fiindcă
atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca
oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţa veşnică.” (Ioan 3:16).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu