joi, 12 decembrie 2019

ROMÂNUL - UN BRAND CARE ÎNCĂ SE MAI CAUTĂ PE SINE!


ROMÂNUL - UN BRAND CARE ÎNCĂ SE MAI CAUTĂ PE SINE!

    „Românii sunt eroi, dar cu deosebire când sunt în grup. În front, la război, la revoltă, curajul românului nu are  pereche… Dar românul izolat este blând  ca mielul. Când îi bate  cineva din picior, el tace.  Capul plecat, sabia nu-l taie.” - Constantin Rădulescu-Motru,1937.

      În urmă cumai mulți ani, televiziunea publică a organizat un  amplu sondaj  de  public,  pentru stabilirea unui  top  al  Marilor Români.   Cele aproape 370.000 de voturi au desemnat 100 de personalităţi (a fost propus telespectatorilor un singur  criteriu:   valoarea),  primii   zece  fiind: Ştefan   cel  MareCarol I, Mihai Eminescu, Mihai Viteazul, Richard Wurmbrand, Ion Antonescu, Mircea  EliadeAlexandru I. Cuza, Constantin Brâncuşi   şi  Nadia  Comăneci. Ce spune acest  clasament despre setul  de  valori ale  românilor? Că,  înainte de  orice,  ne  mândrim  cu conducătorii noştri  apărători de ţară, cu valorile artistice şi spirituale, într-o  reprezentare nu  foarte  deosebită de  a  altor  naţiuni. Diferenţierile şi paradoxurile vin abia în eşalonul   secund,  în  care  Mirel   Rădoi   (fotbalist)  este pe poziţia 21, devansându-i, în ordine, pe Titulescu, Regele Ferdinand I, Regele Mihai I  şi  Decebal.   Aflat  într-o   poziţie   de  top   în sondaje,  la  vremea  aceea,   Traian   Băsescu ocupa  abia  locul  27. Ne-am putea întreba - care ar fi mecanismele psihologice  şi sociologice,  coordonatele istorice pe care se născ şi se creează, intrând în conştiinţa publică, personalităţile marcante ale naţiunii române, ca parte  a brand-ului de ţară?
     Eu  cred  că brandurile acestea,  ce ţin  de  personalităţi, se construiesc într-o manieră total diferită de cele comerciale. Un  brand istoric  are  de-a  face  cu  educaţia, forma  primară a ei, în sensul  bun  al termenului, de educaţie elementară. Afli de la o vârstă relativ  fragedă despre Ştefan cel Mare şi Mihai Viteazul. N-am  însă  deloc   impresia că sunt bine folosite aceste branduri. Chiar dacă teoretic ele sunt   în mintea oricărui român, de cele mai multe ele se află într-o  relaţie  mai curând distantă. Nu  mai  au  calitatea de modele. De 30 de ani, noi nu mai predăm în şcoală modele. Iar la nivel de societate, ideea de model  a fost  înlocuită cu aceea  de  vedetă. Şi asta  face  să  ne  trezim,  în  sondaje,   cu  Gigi Becali,  între   Vlad   Ţepeş   şi  Henri   Coandă! Admit ideea că în comunism s-a vorbit  excesiv de  mult  despre modele, dar  acum  nu  se mai vorbeşte deloc.  Ba chiar  se face confuzie între reputaţie şi popularitate. Ce să mai spun, în acest context, de încercarea de a scoate istoria din programa școlară, pentru a o înlocui cu o „neutră” Educație pentru societate!

 De ce Ştefan cel Mare şi nu Mihai Viteazul, pe primul loc?

    În opinia  mea, brandurile la nivel de persoane ţin  exclusiv  de  prezenţa lor  în  discursul public  dominant la un  moment dat  în societate. Poziţia  lui Ştefan cel Mare în conştiinţa  românilor se datorează în principal Bisericii, fiind adesea invocat ca unul dintre părinţii ortodoxiei  româneşti,  măcar   prin   numărul mare  de biserici  construite. Or, asta îi aduce o notorietate, cel puţin în Moldova, la el „acasă”, pe care  Mihai  Viteazul n-o are  în Oltenia  lui. Ştefan  cel Mare era sanctificat la propriu în inima  multor moldoveni, înainte de a fi sanctificat de Biserică. Din acest punct de vedere cred că un brand cu şanse  mari  în viitor  este … Ceauşescu, pentru că este foarte prezent în discursul public.  Uitaţi-vă cum  a intrat  în industria  de  publicitate, de  la ciocolată  la telefonia mobilă!  Aşadar, brandurile de  persoană, cel puţin cele istorice,  ţin de invocarea lor, de cât de des sunt  prezente în discursul public. Nevorbind despre ele, vor dispărea, oricât s-ar da şcoala peste  cap şi oricâte  sesiuni ştiinţifice s-ar face

De ce nu am putut avea până  acum  o  strategie eficace  a  imaginii de ţară?
 
    Răspunsul e simplu: fiindcă  nu am avut nici măcar  o strategie a dezvoltării sociale, un proiect de societate. Noi, românii, ne-om fi născut poeţi, nu ştiu, dar sigur nu ne-am născut manageri; noi nu gândim strategic, de unde şi zicala „Dă-mi,  Doamne, mintea românului cea de  pe  urmă”, care  vrea  să  spună că suntem foarte   inteligenţi,  analitici   şi  înţelepţi, dar numai după ce ne-am  lovit cu capul  de pragul de sus!  Nu  ştim  să evităm pragul, să gândim anticipativ. În fiecare an, prima zăpadă ne prinde  nepregătiţi, parcă   am  fi  o  ţară  tropicală! Inundaţiile ne  prind tot  nepregătiţi, deşi  primele inundaţii catastrofale au avut  loc în 1970, s-au  repetat în  1975 şi tot  aşa,  cu  o anumită regularitate. Pe de  altă  parte,  de  fiecare  dată când  aud  de o iniţiativă legată  de „brandul de ţară” mă tem că se va transforma din nou într-o afacere  à la roumaine: sunt  cheltuiţi mulţi  bani, prea  puţini bani  sunt  folosiţi  pentru atingerea obiectivelor, iar obiectivele sunt  ratate! Ce să mai vorbesc de „proiectele de țară”!? Glume proaste!
    Portretul psihologic făcut  de Rădulescu Motru poporului român,  acum  mai bine de 80 de ani, nu este foarte diferit de cel din relatările călătorilor străini prin  Ţările Române ale secolului XIV şi nici departe de ceea ce suntem azi,  în esenţa  noastră genetic!

 Ni se potriveşte democraţia?

    Cum să nu, s-ar putea răspunde! Suntem foarte asemănători  popoarelor de tip  levantin şi latin.  Foarte certăreţe între  ele. Or, popoarele certăreţe, de regulă, se simt bine în democraţie. Acum 2.600 de ani, armata persană, care asculta orbeşte  de un singur om, a vrut să intre în Europa şi a ales cel mai  scurt  drum. Prin  nişte  văi  şi coclauri locuite   de  nişte  popoare  certăreţe, strămoşii grecilor  de  azi.  Iar  grecii  rebeli  de  atunci  au învins   uriaşa armată disciplinată şi  au  oprit invazia. Faptul că azi vorbim limbi europene şi nu  persana, acestor   certăreţi li se  datorează. Europa s-a născut din rezistenţa unor  certăreţi în faţa altora  care ascultau orbeşte. Iar democraţia  în ceartă  se naşte.  De-asta  au pierdut şi Hitler, şi Stalin!

     Într-o carte splendidă,  istoricul George  Brătianu vorbea  de poporul  român ca  despre „o  enigmă şi  un miracol”: enigma este  însăşi  formarea lui,  iar miracolul - supravieţuirea sa, în condiţii istorice dintre cele mai potrivnice. În aceste condiţii, noi am dezvoltat o cultură a supravieţuirii şi, corespunzător, comportamente de supravieţuire.  De ce n-am  face din  această  trăsătură un brand de  naţiune? Românul - un  „Rambo” al Europei!  Sigur, îmi puteţi replica: „Dar nu este o calitate  în sine, ea poate  fi uşor  transformată de  adversarii noştri  într-un defect”.  Depinde numai de noi ca acest lucru  să nu se întâmple. Scopul   campaniei  de  imagine  este ca  acest „item” să fie semnificat în favoarea obiectivelor noastre. Îl şi aud  pe şeful  statului român vorbind  de  la  tribuna Parlamentului European: „Timp  de  2.000 de  ani,  noi,  românii am  fost ocupaţi cu supravieţuirea, ne-am  tot  adaptat. De astăzi  înainte, vom  participa activ  la istorie!”. Că doar ne-a asigurat că el, personal, va fi mai activ, mai implicat. :)).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

CE NE SPUN PSALMII? - Cartea a cincea. Prima parte.

  CE NE SPUN PSALMII? - Cartea a cincea. Prima parte Cartea a cincea - psalmii 107-150! Prima parte: Psalmul 107: Versetele 1-9: Cu ac...